автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Процесс обновления поэитической мысли в узбекской поэзии (на примере творчества поэтов-шестидесятников)

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Косумов, Я. А.
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Процесс обновления поэитической мысли в узбекской поэзии (на примере творчества поэтов-шестидесятников)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Процесс обновления поэитической мысли в узбекской поэзии (на примере творчества поэтов-шестидесятников)"

ft О УЗБЕКЖ'ГОН РЕСПУШ1КЛСЙ ФАЛЯАР АКАДШШСН

г \ utf

:ШР НАВОИЙ 1ЮШДАШ ЛДАБМЬТ ИНСТИТУТ!!

КУлйзщ дунуадда

КООШ.ЮВ Яншр

УЖ 809.437.5-1

УЗБЕК ШКЬРШШЩ ПОЭТИК ФИКР№Ш' ЯНШПАНШ ЖАРЛЕШ

ÍGD-йиллар шоирлар ивлоди анюди шоолида)

10.01.02 - ^озирги Узбек аДйбцёги

Филология.фаилорц нокзодц илшЛ дираздошш олкшучун гадай емлгсш дисооргация

АВТОРЕФЕРАТ И

Тошкеит - IùiM

Твд«ш;о1 Узбакисгон Республккеси Фанлар акздомияси Алишзр Илтпчй номадоги Адабиот институтида бажарвлган.

Ллшй разбор - филология фаняари докюри, профессор Н.В.МШШРОВА

Раомий оппонеитлар - филология фаилари докюри, Узбекимон

Республикаси Хамза номидагм Давлет мукофо-ги лаурэати, Узбекпстонда хизмаг кУрсаг-ган фон орбоби, профессор У.Н.НОРМАТОВ

( - филология фашгари номзодя, Узбекясгои Рос-

' публичен Хамза яоыидзги Давлаг мукофоги

лауреата И.У.ГАФУРОВ

Етакчя илмий муассаса - Низомий иошдаги Тоикеит Давлот педагогика институпшинг XX аср узбек ада-

биёги каггедраси. ... - * >/

Хиыоя " с-СССск т. 1У94 йил соат 7 7 Да •Узбпкисюи Фанлар акадеыияси Алишер .Нэвоий номидаги Адабиёт инстигути хузуридаги Д 015.04.21 рачашш докторлик илг,шй дара-кпошш олиш учун диссертация химояси буйича ихтисослоыган ил-мг,Г[ кенгаш йигилишида Утказилади (700170. Тошкош шахри, И.Ыуыи-иоп кУчаои, 9-уй).

Диссертация билан Узбекисгон Республлкаса' Фанлар акадешш-снлмлг Асоолй кугубхоиясида (Тсшкекг шаяри, И.Ыумшов кучаси, 13-уй) ТОННЫМ! ¿.¡у«кш1.

Алгорефорат 1994 йил У " 6/гО^С до куаагклди.

Ихгнсослашган илшн кенгаш коп филология фанлари докюри ^/СМГ^ И.РАУЬ.ЕОНОВ

'УетЛ'

УШ№1 ТАВСИФШЫА

Мавзуиинг зврурлиги ва ишланш дараяаси. Жувдурияшлиз мус-гакиллякка эришиши туфайли маънавий чадриятларга, маданиятга, жумладан, сУз санъатига муносабаг тубдан узгарди. Янги давр на-фачаг адабиёгишз тарихига, балки зашяавий адабий-бадинй караён-га хам янгича гоявий-эсгвгик мозон билан ёндашишяи тачозо эгади.

XX аср Узбек адабиёти эрк учун олиб боргзн кураш гарлхида иккига давр эъгиборга лойичдир; улардан б при асришзнинг илк чо-рагига, иккинчиси эса олгмишинчи йилларга тУгри келади. Аср бош-ларидаги озодлик курашш/лз Абдулла Кодирий, Фитраг ва Чулпоя каба «Задний дахолар, эрк сари олтмшшнчи йшхлардаги интшшшларимиз эса купроч Ойбек, Шойхзода, Миргемир сингари усгод адиблар хам-да худди Уша вактдв шеърияг даргохига кириб калган ёш каламчаш-лар - Э.Всоддов, А.Орипов, Р.Парфн, Ч.Эргаш, Ы.Аъзам, М.Налил,. Ы.Али, К.Камол, 0.Маткой, Г.Нуруллавва, ОДояивва, \.Худойбер-диева, О.Цухгор, М.Бобоав, А.Шар, С.Рахмон ва бошчалар икодлда Уз аксини топгак.

Чорак аор мучаддзм узбек шаъриятида рУй бзргая жиддий узга-ришлар тасодифий булмай, балки умуммиллий-интимоий уйгонишнинг эстетик инъикоси эдд, холос. Дархачичат, юргимизда шу кеча-кун-дузда содир булаёгган тарихвй янгиланяшлар хам Уша олис олгщшин-чи йиллардан бошлангани шак-шубласиздир.

Олгмишинчи йиллар шоирлар авлоди илк лирикасига айяи шу мав-чедая - миллий эрк орзуларани чай даражада ва чавдой ифодалаши нучгаи яазаридая ёядашиш хозирги «Задний тафаккурдаги Узгариш, янги поэтик чараш ва вдйфиятнияг гугилиш караёнини, умуман, поэ-зиямизда янгича эстагяк мезон твркиб топишшш изчил текширишга иыкон баради. Шу айгилганлар шзкур масалаяинг шший-назарий а^о-миягини ва бенихоя долзарблигиня. гаънидлайдц,

Янги узбек шеъриягишшг истеъдодли вакилларц десглабки ча-данлариданоч адабий жамоагчшшк нозарига гушгашши а«озсида гаъ-кидлаш зарур. Олгмишинчи йиллар шоирлари икодининг илмий-ганчи-дий Урганилйши эса улар билан бпр пайтда ёкц сал олдинроч адаби-ёт майдонига кириб калган М.Кушконов, О.Шарафидгщнов, С.Мамаконов, У.р°р'<'атов, II.Каримов, Б.Акрамов, П.Шукуров, Н.Худойберга-нов, И.Гафуров, Б.Иазаров.И.Равдмвднов, Ж.Камол,^.Махмудов, О.Аб-дуллаав, Ы.Сафаров, и.Норбоев.ИДоедулон, Ж.Жумабоова кгби таияцля еднекнид ва одабаёгшуносларимиз фволинти бцлен узвий пло'/.адор- . :

дар1.

Бирок адабий ташщдца янги узбек лирииаскга '.¡уносабат бир гекис - фачаг пгвбий булиб калган эмас. Агар илгор ва демократии адабий ганкид 60-йиллар шеъриягига хос булган янгича зсте-щк иьъикос принципларшщ химоя килса, сиёсий-социологик ь;авке-даги консервами ыунавдидлар эса янги лирикларшшг бадпий так-рибаларшш гоясизликда, хаёгий эыасликда айблашарди. Умуыан, гургунлик даврядаги спёсий тамицлар туфайли адабий танадд янги поэтик йУналишнинг гоявий-фалсафий мазмушши, янги лирик кахра-ыон маънашй олаш1га хос зилдиятларни, айнвдса, унинг ижтимоий вокеликка нуносэбатини илшй кихатд£:н етарлд даракада ёрита ол-'иада.

Тадкикотнинг мацсад ва вазисмалари. Узбек шеъриятида 60-йил-ларда рУй берган гоявий-эсгегик янгиланис караёнини тахлил этиш учун куйадаги илшй-назарий вазифаларни хал килишга тугри калди:

- шеършггишзда узцга хос гоявий-бадиий шзон ва эстетик царашшшг тугилншнга, шаклланипшга гурткн берган адабий-итшо-ий заышни очкб бориш;

- янги.лирик кахраг.он ыаънавий излашшларишшг йуналишини хазда мохиятини о'елгилаш, ёш шоирлар икодидаги поэтик хакичат ыазмунлнл тахлил едлиш;

- якин уп;иш фоасиалари, хусусан шахсга сипшиш йиллари дах-шагларишшг янги поэтик "мен" дунёсининг шаклланйиига таъсирини анимаш;

- 60-Гшллар ёшлар шеъриятидаги кагагон кшшнгак ижодкорлар

■*■ Шарафкдпиноза 0. Замон.Налб .Поэзия. -Т.,1962; Шарафиддинов 0. Гузьллик излаб. Т.,1985; Кушконов ¡¡¡. Икод сабокларп. Т.,1973. Шамаконов С. Шоир ва замонавиШшк, Т.,1963. Ыаыаконов С. Рапглар ва оханглар. Т.Д978. Норыагов У. Бтуюшк. Т,,1982. Норштов У, Ка^б ивдилоби. Т. 1986. Каримов Н. Узбек совет поэзияси. Т.,1984. Худойберганов Н. Эхтирос тУлвднлари. Т.,1970. Худойборгаиов Н, Чункилар чорлайди. Т.,1975. Худойберганов ¿1. Ешлик илхомлари. Т., 1975. Шукуров 11. Бу олви сахняда. Т.. 1982. Рафурои И. ¿»озиба. Т., 1970. Рашуров И. Яы-яшл дарахт. Т. ,1976. Рещуров И. Юрак-алан-га. Т.,19Ь0. Рафуров И. лириканинг краги. Т.,1982. Акрамов Б.Шаъ-рият гавхари. Т.,1979. Акраиов Б. Олешинг бугушшги. Т.,1988. . Назаров Б. Бу сахрли дунё. Т.,1980. Назеров Б. ^аёгийлик безавол ыазон. Т. ,1985. Рахш,ионов Н. Давр ва Узбек лирикаси. Т.,1979.. Рвхш.ютнов Н. Шоир ва давр. Т.,1983. К виол 2. Лирик шеърияг. Т., 19Й6. Махмудов Ы. Абадият лахзалари. Т.,1981. Абдуллаеп 0. Шоъ-риятшшг гишж оскони. Т.,1978. Сафаров 1.1. Дунё кишдждадир шоир Кв-.бига. Т.,1977. Норбозв Б. Кураичан шаърият. 'Г.,1977. Ханку-лов И. Бамий суз шукухи. Т. ,1987. ЗКулшбоава Ж. О/.юн Ыат.кон. Т., 1993.

образина тахлил згиш йУли билан мазкур авлодлар Ургаспдаги мяъ-навий риигалар мустахкамлигшш, эстетик идааллар ячишшгшш, уларнлнг миллий-иктимоий муагшоларга ёндашувдаги якдл.члиглш! курсаткш;

- миллий-одебий гафаккуриниздаги буршшш ва поэтик сифаг Узгариилари Еараёнини, янгача гоявий-эсгатик мезон хамда мавце-нинг ¡sapop топит хусусиятларшш, халцш/.из рухидаги у агонии ва янгиланишлар бадиий инъиг.осшш уиупласгириш.

Иияинг янгилиги. шмй-назарий ва амалдй ахашюги. Диссор-тяцияда узбек иеъриягида чорак аср олдин рУй барган цухим Узга-ркилар бирлнчи марта ют-шрида айтилган лучгап назардзи бахолаииб, 60-йиллар. шоирлар авлодл икодига миллий-бадиий тараккиётимизда-гя узига хос боскич слфатлда каралади. Уларнлнг лирик "мон"ига иисбатан эса янгпча гоявлй-эсгегик мззон, доб ёндашиш хам ушбу тадкичот иуаллифи гарафидан олга сурплган.

Ыазкур иода янги Узбек лирикасишшг кагор сара намуналари илк дзфъа йлмий тадкикотга калб этилади, ?нлаб маихур нэърлар эса янги гоявий-бздиий мавцедзн ёндашилиб, талцнн цильнади. Еиз 60— ■ йлллар иоирлари и подий такрябаси мисолида узбак шеъриягида Узига хос бадиий лнъпкос приндиплари паклланиа хусусиятларшш, ушбу поэтик авлод гомонидан ыавкуд икпшопй воколик кандай аягланипи ва остагик бэхолакипьчни хамда оригинал адабий реаллик сифатида янги лириканинг етакчи хусусляглэриии аняклзшга уриндш:.

Келгусида XX аср узбек адабнётшшнг таракчнёг боскичларини двлрлпшгиришла, хуоусал, каъриятимиз нанрлари тарихияи ва наза-риязини яратипда мазкур тадкинот натикалзридан бемалол фойдалэ-нии мупкин. Дпссзргация маториаллари хозирги узбак пеърияти юза-сидан дарсликлар, цУллаш.шлар тузлпдз, олий ?дул юрглара филология факультзтларида зимонзвлй адабий-бадиий жараёнга бппишзв-гаи мохсус курс маигулогларида пул квлиши мукаррэрдир.

Диссвргашшалнг мвтодологик аоооини куйидагя манбалар гапкил этади:

Ушбу гадчичотни яратишда диссаргепг киёсий-типологик ва эсги-тик тахллл йулидон борлб, узбек хайда кахон холадари адабий фикрн-нинг юксак на.мунзларига гаянгон. Айшк'.са, Низомий, Нввонй, Фузу-лий, Ьобур, Швг.спир, Гёте, А.С.Пушкин, Л.Н.Толсгой, В.Г.Белинский, Л.мок, Ф.Г.лорка, Фитрат, Чулпон, Новид, Ойбек, Шайхзода Ыиртепф ститри класслклзрнипг сУз санъаги хусусвлага бзрхаёс

фикрлври хамда А.А.Потебкя, М.М.Бахтин, Б.М.Эйхенбаум,- Ю.М.Тынянов, Б.В.Томашевский, Д.С.Лихачев, В.М.Жирмунский, В.Шкловский, Ю.Ы.логшн, Е.Г.Этшшд, Л.И.Тимофеев к аба иащур филолог олимларнинг эстетик тахлил тажрибаси мувллифга Урнак булганли-гиаи алохида таъкидлзш керак. Узбек адабиётшунооларидан эса И^Сулго.нов, Х.Ёчубов, М.КУшяояов, О.Шарафидцинов, Б.Акрамов, С.Мамаясонов, Н.Каримов, У.НормаТов, Н.Худойберганов, Б.Назаров, И.Рафуров, Н.Рахимконов, Н.Шукуров, У.Туйчиев, Ё.Иедочов, Ж.Ка-мол, О.Абдуллаёв, ИДаччулов, С.Мелиавларнинг асарлари, айнич-. со, XX аср узбек шеърияш хачвдаги фикрларя доссертаяггр йУллвн-ма буляб хдзмат чилган. !

Диосвртациянинг корийлвниши. Мазкур тадчичот А.Навоий но-мядаги Адабиёг чшогигугида гайёрланган. "XX аср узбек вдавиё-ти" ва "Адабий Езрэён" булимларининг куша маклисида.мухокама килшшб, химояга тавсия этилган. Диссертацияда олга сурилган ■ асосий фикр ва муловдзолар муаллкфнинг 1981 йилдан буён Республика матбуовда эълон чллллгая 20 дан оргик мечоласи вв "Уйго-ниш садолари" (1990 й.) китобида уз аксини топган.

Тадчичогнинг нурилиш тартиби: Диссертация Мучаддима, икки боб, Хогялш ва фойдаланилгея вдабий-илмий адабиётлар руйхатядаи иборатдяр. . ■

ЙШШНГ АСОСИЙ МАЗЖИ1

Муиалдимада ыавзунинг долзарблиги, ишшшг.янгилиги хавда назарий ва амалий ахашяти кУрсатиб берилади.

60-йиллар шоирлар авлодя лкодининг узбек ганкиди ва а,гзби-ётшуюслпгида Урганилиши чисчача баён чяляниб, шундан келнс чин-чаи холда тадчичотшшг мачсад вв вазифалари белгиланади.

Биринчи боб - "Янги лирик чахрамоннияг эстетик ыавчеи" -GO-йлллар узбек шеъриятадв поэтик фикршнг, вочелякка эстетик муносабатнинг Узгарши карэёнлари тадчичига багишланган.

Адабиёгдагя лар чавдай янгялик энг' аввало ушшг чахрамоям гебиагидаги узгаришдан бошлвнади. Янги адрашн бу - бадиий-эс-тетик фикр тараччиётида навботдаги босчич дегаши Шундон келиб члчпб, адабиёг тарихига гоявий-эстетик идезли бир-биридан фарч чилупчн, ронг-барэнг чахрамонлар ва харакгерлар тэряхи дэб хам

).[у|,к;;н. Бу мвънода олгшшинчя йиллар'дв поэзияга кириб кел-гп1 ёш рвлод ииодиН изляняшларл XX аср Узбек шеърплт,и гарихида

янгича ва алохида роявий-йадиий босчичня ташкил эюда,

Уша даврда ижпшоий хаёгда квчаёлган янгилзнишлар биринчи булиб.лирикада акс-садо бэрди. Буадай булкши габпий эди. Зотан, лирик шаърияг бадиий идрокшшг энг гаъсирчан ва хассос тури са-налади. Чунки гкащяг хаёмдаги, зашидошларш.шз маълавияги ва Чарашларидпги Узгпрщларни лирика Уз хассос нигохи билвн олдии-роч сезиш, куриш ва ако агтириш имкониягига эга. Адабиётнинг булак гур ва нсанрлари эса кУпинча Уз ривовда лирик поэзияга эргашади. лирик шеъриягшшг ютуч ва кашфларшш Узига сингдириб, икодий узлешгириб иш куради.

Демак, адабий чвхрамошшршшг хам энг созгпри, хаёгдан ади-биёгги кучгаи, бадиий образга айланган или адабий замондошимяз хам лирик чахрашидир. Хуш,.СО-йилларнинг бошларида шэъряягимяз-да пайдо булган лирик кахрашн чойси хислат па чирралари билап янгилик касб этди? iia иг.одкорлершшг иисоага ва иктиший воче-ликка муиосабагидаги Узига хослик яшалардан ябораг эди? Улар узларидан олдинги шеъриягшшг иаИси хусусиягльрини ва бадиий инъдкос принципларини аьалда инкор чилдилар?

Айтиш керакки, шеъриятимизда бО-йилларнинг аввалларида бош-лангаи кугаршшш Уша давршшг узидаед адабий тинчиднинг эътибо-рини жалб чилганди. Агочля «уначчид Озод Шарафлддннов "60-йил-лар адабиёпшиз тарихига умумал бодиий икод ва хусусан поэзия гуллоб-яшнаган йиллар бУлиб киради"*, - доб ёзганди. Муначчид шу фикрни Уша вачтдаги бадиий караёншшг бор-йуги бир-икки йил-juik гаирибасига, янги бугин вакклларишшг чолдирроч асарларига биноая башорат эггандн. Адабий харакагдаги кеШшги жиддий оифаг ва рухь узгаршшари, а'дабнётимизда руй барган салкочла янгилдк-лар гавдидчи бошорагиии гула исботлади.

Узбек шеъриягида поэгик фикрнииг янгиланш жараёншш куза-гиш, 50-йшшар охири ва 60-йиллар бошларидаги ахлочий-эсгаглк изланишлар мохиягини тушулиш яукгеи назарлдаи Ойбек, Шайхзода, Ыарташр каби усгоз свнъаткорларшшг ушбу давр и кода хвмда ёш шоирларяипг илк лирикаси бетакрор бадиий намулалардир,

Айличса, улуг ва азобкаш Ойбекллнг оунгги лирикасида шсон Хаёгининг бирдсн-бир гаянчи булпш маъяавий Чадрияглар, хусуоан ахлоч ва хачичаг тУгрислда таъсирчаи, бозовтохол уикрлар ифода-

* Озод Шарафлддилов. За/,юн, Калб, Поэзия. -Тошква1,Ю62.. З-бег.

ланган.

Само чоп-цоронру, чародир' осмон, Сомон йуля чаксиз, юлдузлар мезон, ^ачичат ниыадир? Тогшаймаи сира Айлавдид!,- айлацциы швг дафъа вдон*.

Устоз Ойбак Узинпнг сунгги, видо охангли ыеърлари бцлаи лирикашзни шиший, ота-боболар шеъри йулига, айшцса, навчи-рон чаламкяшларни хачйчатш куйлашга чорлагавдай згушадй. Мафо-каш шоир янги йул бошида турган, "тарихларгщ титаётгав одам" -ад (0.1.1а г ¡кон) илом борича чУллаб-чувватлашга ингилари.

Ойбок шсодида булганидай, шгошоий Узгаришларга хаыоханг ■ чучур маънавий янгиланпшлар 60-йиллар ёшлнр шеъриятма хам бур-тиб назарга ташланади. Диссартацияда ёш лирик чахратннинг даог-лабки маънавий изланишлари А.Орииовшшг "Куз хаёллари", Э.Вохи-довнднг "Тасаввур", Ч.Эргашшшг "Шубха", О.Ылмояшшг ").1озон", М.Аъзаынинг Чачичат" иог,ши щеърларрнииг батафсил гахлили орча-^ ли очиб берилади.

Йнга лирик чахраиоа чиёйаси турли чарама-чаргашшклар, гоя-вик-бадиий курашлар очииида шаклланди. лирик "май" Узинииг ти-нш.юиз хачичат изланишларида субъекгив хамда объектив монелик-ларни бсртераф этиш учун курашади. Мазкур гоявий-эстетик курашг ^инг илк босчичи биринчи яавбатда лирик Чахрамоншшг уз ички рунёсидаги квляшыовчцликниг иккиланиш ва ишончсизликнц енгиш-га уриниши билан харакгерланадн, Зотан, дунёнм внглаш Уз-Узиш) англаидан бошланади,

А.Ориповнинг илк лирикаси бу кихатдап эътиборни жалб чила-ди. Хусусан, даотлабки чалам тажрибаларпдан булган "Онамга хат'! шеъри (1963 йил) лирик "мая" ча.;бидаги изтироб ва хасрагни хач-Чоний ифодалаши билан мухиьдир. Лирик чахрамон бу кечинмалар ы0хиятиш1, чалбида дунё билан илк танишувдан тугилган гаройиб, тушунарсиз хаяконлар сабабини аввалига етарлича англамайди. Фа-чат кУлглида чандайдир бир "исмсиз хасрат" (Р.Иорфи), чумсаш ва сориниш, аллачандай "исмоиз дардлар" борлипши бокира бир ха-дик билан ыаълум чилади:

Кайшш келди, онам.ёшшгга, Юрагимда иомсиз дардлар,

* Ойбек. /.¡укг-шал асарлар тУплаш. II шыд. Т.: "Фан"Д976. - 306-бег,

Солуч ханам, ооог чпч-чичи, Тзшчэрвда хазонрез йоглар, Емгярнинг тш хояиш чилиыи... Бзриси xsí.1 нечундир бу дим Туширшчдп сеид ёдцыга...

. Кайтгнм кзлди, онвм., ёшшгга*.

"Онамга хаг" шаърияияг шундяй синич ва шпквста кайфияг би-лан йУгрилганини гасодафяйлЛкка йуйиб 6Sлмойди, албатто. Бу шепр лирикамизда дзхори хэчичагга дастлабки урлнншлардан бири ■сифапда чиммаглидир. Лутш бил ига ва бор хачичагни айгиш им ía-ги шеърда бурмб экс этган. Аммо лирик чяхрвмон хзйкириб айга-кзги Уша хячичатни хали тУлзлигича аничлаб ололмэган, англзб етмэгаяди. Эхти.мол, ту гуфайли у бировлоргэ юрагшш очишдан хв-дикснрайди. Шундо ёш чалб Уз кухна -слрдошиии - ояасяня чУысай-ди. ^сёгнинг кУндаланг ва чигал саволларига хойязхой уз опэои-дан гуггл бир кавоб кугади.

Ул^умод, "Онамга хаг" шеърл яяги лирик Кахрамоняинг шаклла-нэётгон маънавий оламинд хеччогшй ифодалатидан бошчв хомдв ?ша давр учун иухим ахьшяг кг?сб этгон оригинал одабий-зхлочий хуло-соси бллал диччагяи гортоди: "Яъпи боаимпзни доим у,all Она булкб силамас хзёг". 1,1азкур асар бялан кегма-ког яратплгая Хамдгз бв-восига Dry мав'зуга бапцчлонган чагор иаърлар хам унинг y u a давр поэзляслдэги Урншш кУрсатпб гурибди. Зотая, А.Ориповяннг "Онамга хм" (1963 ;}.) гаэъри билан келяярон ёзилган, алаичса, Р.Иар-финяяг "Онамга xaï"(I9G6 а.), "Янв чайтаб квлдим"(1966 it.), Ч.Эрглянинг "Онамга xai"(I96G й.), И.Алшшнг "Она дуоси'41%6 й.) "Т<нгдошларлмга мокгуб"(1966 а.), ^.Бобоевшшг "Онамга хаг" (19о8 й.) каби лирик нсмуналар ургасидоги рухий упгунликни, кай-фпяг блрлигшш тасодиуий деб булмайди.

Ушбу иеърлардо ёрчпи sкс этган асосий мушгароклкк чуйвдяги-лардзн иборзтдиг:--

а) ёш лирик чахршлоишшг гашчи олаздан, Узини Ураб турган и-к-тишоий мухигдян бегояосираши;

Ó) уякпг Уз дпрду аламлзрннп гэшчи дунёдан сир туглшга шиллинги, малкуц пясоний муносабатларга лпончпромай чарапш (мурйлн ' мзънодй гчварак оломдэн хавфспрага хал делип му'шпн);

1 Аблуляп Орипол. Лиллем гтглонп. Тошент, F.Fjmiou ношдаго' Адзблет в л- ояяълг н-'пчрнёги, 1У&*4. 49-бет.

в) лирик "мен"нинг калбидаги мукадцас хасраг ва армолларни лунис Ьная;онидад у зга бирон-шшсага тУкиб ооляишилг илоясиз-лигини юрак-юрагидан сезиши, яъни дилни ёрадигьм бпрон махрам Дуогнинг йуклигияи таран англаши.

Ёш лирик "мол"шшг ёлгизлиги - унилг ички дунёсшш Ифода-лайдигаи асосчИ »сихатлордон биридир. Янги лирик «ахрашн шохоч-нинг узига хослиги, бир поотик образ сифагида бетакрорлиги кУп-роц в на шу нучгада вён буладд. Диссертацпядв и?орида гилга олин-ган шаърлар тахлшш орцали, умуыан, янги авлод шоирларининг ыэъ-навий гаркимая холи, адабий- иетиший келиб чледши, эотетик мав-цеи ва дунёкярашинпнг шаюшшиш паллвлари батафсил тадкиц оти-лади.

Навчирон лирик кахрамои уз хасрати ва кУлгил дардларшшнг Мохиятини чучурроц тушунишга илтилади. Калбини камраб олаётгал олам ва аршнларшнг сабабини уйлайди. У;.1у1.-аи, дунёли англеш-га, хацикагни билитга гашналик янги лирик Цахрашл маънавий фао-лиятининг бошланиши учун характерли бир хол эди. ¡ласаланинг ела шу гомони диссвртицияда цатор поэтик памунелар, айнинса, А.Ори-повшнг "Армон" шеъри тахлили шоолида чукур ёригилади. ¡&зкур шаърда поэтик фикр тугрпдан-гугри эмас, балки шло-ишоралар би-лан ифодаланган. Иэър сюиети ¡худа оддий. йаюси болакай акасига нималидир кУрсат, дея ёлворади. Лкяси эса Упа нарсади бир курса-тиб, яна НУйнига яыиради. Болакай ушо сирлч ларсалинг дийдорига гуйшй яна ялинади: "Нол аканон, яна бир кУрсат, КУзик билан ку-. райин у зим. Тшгчитмайди у1Ш бир нафас, Осилоди кол деб буйшгз. Акажони кУрсатиб бир пае, Япщради сУнг бор кУйиига". Бу Уринда У из норсзшит шшалиги уячаллк луэиш ошс, Балки ёш калбшшг ку-риш, бшшш орзуси, бегубор армони дикцаг парказида туради. Зотан, шопр хам иунге алохнда ургу барздн:

Шшайди у? 1-1аъсу1д туйгулинг, Оро/.шга сололгвн гавго? Не булса хам болакай ушшг Дийдорига гуш.шди а ело. Нпмсйди' У? Ьолки бир бззнк -Др;..он килио юргел нечо"пр. Не булса хам ушапи гУдск, Туогрида к?рдп кочалср.

у? Ьалкл бир тугун,

& оддий тош, ёки оддий 17л.

Не булса хам ёш инсон учун,

Уша даода ноёб эди ул*.

Ёи шоирлар ншлаии, калои хачицатнп бехвловат булиб изларди-лар? Айтиш керакки, 60-йиллар шоирлари изланишларилинг илк бос-чичяга хос булган бадорлик, хамлотона шубхв ва азтироб фавчулод-да ходиса эмасди. Бу нарса Уша давр адабиётидз, хусусан, рус шаъ-рияшада фаол кечаётган янгалашш караёни билан чапбарчас богат эди. ¡>1ашхур XX съездгача булган Утмяшни тахлял ва мухоквма пафоса, шахсга сйршшшшшг машъум очибатлвриня аюш чилиш, бу кулям ва ястичболни оиглаш язтироблари ыазкур давр рус адабиётанинг етяк-411 хусусиятвдпр. Бу Уринда "Аср Уртвсл'ЧВ.ЛуговскоЛ), "Хотира ху-чучи'ЧЛ.ТвауДовский), "Доктор 1иваго"(В.Пасгернш;), "Ьшрсня" (А.Ахматова), "Сталршшнг меросхУрлари" (Ь'вг. Евтушенко) каби асар-ларни эслатяб Утиш кифоя.

Зашннинг поэтик манзврасина рввшанроч тасаввур этиш маъноои-да асримизнянг у^уг санъаткорларидан Б.ПастерНйкнинг чатор шеър-лари, айнячсэ, "Борчасини билгим келади..."( "Во всем /дне хочется дойти...") даб бошланадиган шеърн характерлидир. Хусусан чуйн-даги мисраларда А.Ориповнинг "Аршн" шеъришшг бедор рухи, савил ва сУроч оханглара билан якднллик кучля:"Во всем мне хочется дойти, До самой сути. В роботе, в поисках пути. В сердечной смуте. До сущности протекших дней, До их причины, До основании, до корней, До сврдцошнц"^. иазмуни: "Барчаеини билгим келади, ЬаА)-часини анич ва гинич. йшда хам, йулда хам 1иракда гаилик. Ггган кунлар мохиятини, Уларнянг сабабларини, Илдизигача, То Узогига-ча Билгим келади".

иунанчид Ал.Михайлов аточла рус шоира ¡л.Светловнинг эллигип--чи йиллпр охлрида батилган "Уфч'Ч"Горизонт") ношш поърядоги раг-.— зий маъноларга эътаборни залб чилиб ёзганди: "Свегловшшг алча узгарган, яшаргин, бироч худда олдингидай гинич ва шаи.фоф ромш--тик рамзлори хаётишздаги янгиланаилар пафосини равшан афидалай-да. Суръащ,.ва Узгарияшарга ташналик - бу Уринда хозиргнча ангдаа-маган парс аларии онглшга ташлаликдир, булгуси жидций Узгаришлар-ня олдяндан сезиш демандир"®.

--г-;-

Абдулла Орипов. <шллар армони. 114-бзт.

Норне НастернЕ-к. Стихотворения и позмы. "Худо:шсгполная литератур;:". 1/1. ,1908. 4^9-'14и-бе1лар.

** ЫссэЛлов Ал. Рит/ли про/лона. и-{удо,.ас?а;шя.йй лл.".;ри?упа". .л. Д9?о. 1Ь-1-бвт,

Шуодай чилиб, XX оъозддан кейингд даврда бадалй тоумккур-нинг шуйца ва 1уионодрашлар гирдобида члйналшш, маълавий покла-ниш бугул соват адаблёги учул харакгерлл бкр юраёл зди. Табиий-ки, бундай кайфият узбек одабиётига хам бе гона зшсди. Бироч хар чандай гоявий-эствтик узгариш, идпшоий-вхлочий тозариш хар блр шшшй зашяда узига хоо гарздо кечадики, ана цу бетакрор кихат-лар диосертацияда диччвт марказяда ту ради, глаз кур шллий узига хослиюшршшг тахлилидан диссертант ыухиы шшй хулосалар чича-ради.

Шеършшшиздаги гоявий-бадиий сифат узгаришлари илк аввал изхори дил саыипиятида, уолубий изланишларницг узига хос йунали-шда намоён булди. Яига лирик кайфият носамишй баланднарвоалик-ка, публицдстик шовчин-оуроаяарга бутушшй чарама-чарши эстетик ходиса сифатида кУриниш бврди.

Шофцатоиз «агагон ва сиёсий таъчичлар выхимаспдан чутилгав шоир кУнгил шш бор абадият, оУз санъотшнг умрбочийлиги хачида уйлай бошлайди. Янги лирик чахрамон икодда Уз йулшш топишни, уз Ужа о охенгиш яратишни кунглига тугади...

Она,куйлашаган бир куй истайман, Ва лакин алдоччи хислар олур жоп. Эхтимол, целаыни бзкор чистайман, Натайлн росгини айтгил, онагган-1'.

Булар бари янги лиримнлнг илк сашыий сасларл, ёш шоирлар-шшг буюк хачлчатни лфодалашга дастлебки уршшшлсри эди. Янги . лириклар балаадларвозликка чарши ички сатыштш, сохга баташщк-ка, яоама лакбишшкка «аршл чучур илсояий, хоёмй дардкашллкли чУйдилар. Дуяёга фаЧаг бахт ва чувончлилг кузлэри бллал чараш Су зли рвол,зашшдан аяча йярочлашгиргавди, Навчирон сУз зса Она Вагаига, жафокаш хвлч хаётлга шшшй гам ва дарднннг яигохи билон назар ташлашга бошлади. Ва у илк бор хозиргача номаълуы бу-либ калган, усгозларга, олдинги авлодларга курнниш бермаган куп нароаларли курди. Дардманд куигил касоратидан худди шу тарича Дардманд Суз туглади...

Аточли рус шоири Евг. Евтушенко айтганидай, "Теранроч кУради Чаигули кУнгил". Бу - вочеликкз янгича пуносабатнилг вхлочий-ба-динй фалсафаси эди. 11уч, унанг зышрида чвйгу-алашорни сираям

1 Реуф Парфи. Саор дарахти. -Тошканг: Г,Гулом номидаги ада-биёт ва саиъат нашриёти, 1986, 106-бет. .

идоаллашгириш кузда тутллмагалци. Янги лирик чахрамон хач ча-чоя "Дуле - фокиагэ гулиб каггал" доя айюхалнос солган эвдо. У фанат ШЮОШ1И хУрлайдиган бэгашшк ва мэълаплягеизллк билан келишмадл. Ун йиллардан буен хукмрокдик чллиб келаётгал "Вахт ва Шодлик" вдболагаошш "Вахт во Fa.u" гозодн билал алшштнрда, холос. Муболагадор, хавойироч фалоафали лисбаган хаччоний, хаё-гийроч фалса^ого Узгартирди. Закондоиишз хавддз "Бахтшшлг ёлидэ Fa).;i! кУринар, Fai.m кУрлнади бахтлда улилг" (Абдулла Ори-поп) двди у фалсайий донишмзлдлик билан. "Шодлик, сени Уйлаб Ранга ботамал" (Рауф Иарфи) дэя хазия охангларда шивирлади ёш лирик чахремон.

Янги иеърият ваклллари ижодда росггуИлик яа чин салиншт йУлини танлиднлар. Лини пу боне улар хаёгда кургзн-кочиргапла-рини, xsriia нарсани Уз нош билан агаига урлндилар. Янги ллрик-лар Сузил - илсопий Дардшшг гаъриул даб бллдилар. Цучадпас суз салъэгшш блрллчл напбатда ciapxn-FoJi доб тушулдилар. Бу - üiu икодкорларлллг кагто поэтик дасораги, хаклкагнинг баднлп Ижодда борчзвор булиЕидэ навбзгдаги кухим босчич зди.

GO-йиллср иоирларшшнг улкян хизмотлэрлдаи бипл иукл,. улар поэтик фикр ва туйгу ищёслоршш келгпнтлрг.ш билли бпрга паър-шшг тасшряч-услубпЛ мжонияглаошш Х"М боиитдшшр, Ьи пюлрлар бяёлчиликке церии юксак оиррзллллшш, пасфгуй за мадхиябоз пуб-лицлевлк услубга чертя аналлглк-бадлий услубии чУйдилар. У;,;у;.!ал, янги гсоьрялг пмшлларк ryílpy na кочшьмалар, флкр ва гоялвр п£о-даелда публициотик услубллнг истпчбололзллглня омалда лолоГшп чилдилар.

Хуллэс, 60-йиллар шопрлар авлодипилг "ёыликнллг пок езми-¡.шяти билан бигнлган дчетлабкл калам та"рибалэри уларлилг ие-гы.юШ! у,п«пнотка па хпётлй муам::оларш1 янглаб в тки йУнслг.гащаги излгпивлзрл '!■'!.inn блр тарздн кочгилллгллл кУрсагадл. Дапряллг пу-рвкксб cx;!o,;¡!j--r/::',!í;".ou'i зеглиятлйршщ техлил зш ооиоеипз м:ши-Bitiï TcEpaöa орггярган. За лирик чахррионллнг эсгатик шячеи ty тарлча !;';!!Jí"au!',::, цузйлн блр тугеллпк касб эгэди.

Лига Jííth«: ."мпикесядонг тУлрлч чефчюлсри одебик-сЬдк.'Ш с.иг— рпглзге торг.г ¡гдиэ огган, чярпйб у низ Кулик горохышкдои кеПая-m »юндгшгллг р элл. Олтмтаича Киллер аюарлрри иглдкдг.и! r.ps-

^ iiönoxi::. Ff.r'-'пов. ?гглз изхорл. Топя;зат: F.Рулон ко.т,-

длгк .'V" с-Н-«г ifjnpi:8ra, 1-BV. 150-бог.

матизыш, ёш лирик чахрзмишшнг беъзвн иккиланииларию хатто узи-га ва узгаларга, умуман, хаёгга шюнчярзиэй «арошини иу билан лзохлашга. гУгрй квяади.

Ёш шоирларшшг "Онамга хаг" ва "Кишлокка мак!уб"ларнда, гаиг-дошлэр, еру биродарлэпгз аталган дил сУзларида suc эггэн содда-дил хэчичатлар эста-секин чучурлошлб боради. Умуман Mycaft:o хас-раг, уыуман шоирона дард, романтик хафахолляк - ижгиший губор, оддий зашлий дард, фожиавий елви билзн ералашади. Айгайлик, она чишлоч ооринчи кенгайиб - йзод Батан хаоратига айланади. Ога-она, чадрдонларни кУмсаш гуйгуси тервнлвшиб Чэтагон «яляягаи ыаъяавяй огалар, усгозЛар армонига уланади.

. Ячин Утмишнинг ыунгли оедоларини ва фожиавий .манзвраларини ако этгярадигая шеърлзр эса янгича бвдшй тефаккурнияг олга хэ-ракагида киддий чадам эдд. Зеро, 60-йиллар шоирлар авлодининг. моънавий олвми, хусусан янги лирик чахрамошшнг эмагик мавцви шу мавзудаги лиряк намушлардэ багофоилроч, янада лччолроц нашей булади.

Иккинчн боб - "Янги узбек лирикасидэ шахо ва етияг концеп-цвдси" 60-йиллер ёш шоирлэря иасодидаги егакчи образ-кочяша- Из-гиробнинг текширшшши орчалл илюдкор ва ыухит, санъаг ва салта-ият, эяг ыухшя шохс ва жамият цувшолзряняяг назоряй-зсгетик гех-.■шляга бапшиюнгэя.

Изтироб - олшшшнчи Йиллор Узбек шеъруятдягп асосий образ-кочяндшлардал биридир. Янгя авлод иолрлзрлшиг, ойялчса, плк лн-рикаоида хотирог азоблвридан тугилгэн квчишдо ва холаглар кУ1 уч-райди. Аёнки, Хачинлй шеъриягда яоама изтироб, мавхум гам-хаораг буллайди. Чяуакг.м иоэгик аламшдт хоччолнйлкги эса, овлало, унпяг шшч xî.ëniii илдязллрга, /луойян мяллий-икшюий заг.инга ога бу ляля дя кУрянади.

Узбек шсърилгидо сталинизм <?юи члляигондан ксйпи напоён булв боилагии изтироб уз ке,шб чичиш оабаблари ва хиссиП-гоявиц 1лаз;.;у-пига кУрл шохс га слг;шш Ьойиаларя билсн чэлбарчзс богаш; эля. На бу узвнй боглашш шу дарааддо чукур ва кусткааки, ушшг чз!'-j-.лс» утилиш окя омпо'ордан сичиг чиляшшш - уибу девр шсърнлхи сгллип шъшшнй-осгсгшс /.улочогш! бугкул ЙУЧ!'"1 ч!!;и-[1йДИ.

Умуман, ШЦ'П лирп,; чахрамои чплбидаги дилш1 уртагунад «ьдпр ял ;.;огог.спр»лик, ёяич язг«роб ва фошшвий кочшшалпршшг дастлоб-ьа чстлаИ! исхсго скгшши доври• дптяы'ршшш.' аьо овдоопjwi: sy-

гилгани шак-шубхасиздир. 60-йиллар Узбек шеъриятида шафчатсиз замон очибатларига ыуносабот, асосал, иккя йуналшвда ако этган:

1. Сталинизм ходисалврига ва чурбонларига тугридан-тугри ён-дашув, холКикиз чалбпдаги яраларни бовосита ёритишга уринш.

2. Уша давр фокиалорили илоаи боричо ейгаи, тогдор чиляб нфо-далаш, расзлар ва имо-июралар орчалл, яъни бавосита очшга ип-тилш.

Бу уршадо шзкур давр Узбек адабиётида, хусусан, гаегриятда иккинчи йуналишнилг уотивир главно эгаллаганлигини алохида таъ-кидла:з зарур. Умуман, тадчичотда она щу йунвлишларшшг плмий тахлил ва тавсифига диссортанг махеус эътибор берган.

Тугри, биз чорск аср олдннги бцдппй караёнда, хусусан, ёш шоирлар инодида сгалшшзшш барча пллатлари, таг-туби билин фош вдлсдпган поэтик ;:аязораш учрата омюйшз, Бироч нвшпроа и^одкирлар осарлэрида ячии утг.шииьпзга ёндап1увдаги, сталинизм дахгаетларига мупосабзтдаги «агор яяхаглар яафачат Уша йилларда-ги, балки бугулги кун нучтаи лазарпдэн хам гахсинга сазовордир.

Бирштадал. янги узбек лприкасида шахсга сигшшш йиллари фавчулодда давр, гайри-пнсониЛ тузум сийатида хеч иккилешлай -г чатъйй шаклда лнкор чшшнадп. ЦонхУр замой, деярли, барча ёш на— ллмкэюлар икодида "кора Уют", "нахратоя Щщщр". "зм-зиё гул". "зулА1Г1ТУ вахпаг". "кУклапни чоплвган будут", "мэпъум кочмша", "чора гун". "ёнуз дави", "^оп-чора будут", "лора оспой" ва хоча-зо сингаря гезабли опигет ва истиоралвр силсиласи орчали кескин чсоаланадл.

Иккипчддап. тургунлик йиллврияииг расмий адсбпп-ахлочий но сиёсий таомшшга тубдол Чарапа-наршп Улароч халч душмани снфс-тида нагл згилгнп ёки чпт^тон цилплгаи «вышний салафлвр янги лирикада алап г.э хасрат бнлан улугатади. Биз ёш поирларшш£ исёнкор /.арслплирида XX асрдэгн улугвор Уэбокояа-гуркола рук-шшг Чулпон, фиггог, Абдулло Подирай, У смол Нооир, Ойбек, «¡ач-суд Шажзодя, i.uipTocnp оингарп учлас армонларининг яошял бош~ сита ёкл содхм?« Учиц.миз.

Янги узбек :лплклоршшнг ячил утппа $ошаллрлга исрагаэрп-двгл бухуи хг:;л уз пхогаягшш ".укошзгои яла бпр огткборга лоЯак ;:c:i>',;:t бу - г{; гирол чплмнган хзлклор гакдкрага »уиосабзтдлр. к;. 3-га кУршш г. ¡еоягтра'лшшг уабу иэвзуг.-! i<yama¿» nynov.iur члла-!"ü - ¡л.пл1!д рузшшг эркг.г, озодликко уз луке из пнтплш'.пдрн, ког-

риятиг.шзнинг эса Уша йилларда хан юксвк ахлочий сифатларга эга эканлагидан дарак беради.

XX аср - туркий тарихнинг энг махзун ва чонли сахифаларвдан биридир. Айяи шу аорда халчлоришзнинг бошяго куда кУл кулфэтлар тушали...

Кавказ; кимларга ссл ичбол даргохи, Кавказ, кимларга ogjí кагагон диёр*. Ха, совишш шоиримиз А.Ориповшшг ушбу машхур байтида Кавказдян чувгия чилинган барча мусулшн ва туркийларнинг адочсиз алашари, бепоён хасратлари чин бар самимият б план а'Йтклган...

йачат Абдулла Оршов икодида эмао, Эркин Бохидов, Ыухвшад Али, Каыол Камол, Опоя Ыаткон, Чулпон Эргаи, Мпразиз Аъзам, Ыаъ-руф Жалил сингари таницли шоирлвримизшшг айрим поэтик ибора ва образларида хам биз ушбу умумтуркмй гамнияг акс-садосаия кузати-шкмиз мумкин. Рауф Нарфи ва Абдулла ШерШ1нг чатор шеърларвда эса мана иу конли фожиалар узига хос бир кушчаклик билан куйланади.

Диссертацияда 60-йиллар Уилар шзърияти ёрчин лямуналара тэд-лили караёнада янги узбек лирикасидаги Изтиробшшг дастлабки чат-лама нвфачат шахсга сигпши йиллари кургулакларинанг акс-садоси-двй тугилгшш, балки уша дахшатли вочеалар умуман мазкур иоирлар ажодий чиёфасшшнг шаклланяшига кучяи тоъсир чилгашшги аён булад1К Айни ана шу таъсир тупайли озодлик ва эркка ташпплик, чагсгон чур-боллори рухига чоксиз садочат янги лирикэ:дадз аоосий эстетик па-фоо, ёндч Изтироб ва хэсраг эса етакчи кечинма даражасага кут .рил-ган.

60-йиллар шоарлар евлоди икодида naraFOH дахшетларн анъпко-ои, шахе ва ¡шдят муносабатлг.ра хусусида сУз кетар экан, А.Ора-пов шеъриятига махсус тУхталиб Утишга тУгри келадп. Улкан юоири-мазнинг, яаничса, "Котх'ашар ёди бу..." шзъри бу кихагдаи харак-торлидар. Ушбу шоърда шахсга сипишш да ври фоглиаллрига янги авлод-ниаг аламзада муносабатп тоъсарчал акс этгаи. йустабад за.мон ча-тигонлгрига чарши олт/.лшшнчи йилларда битилган чатор манзумалзр . сингари "Котгзнльр ёди бу..." шеъри хам иартли с;о::сотга, бнрмунча рамзий мундерккига ora: "Туш'курдам, Тушамда бар донгаз опш, Тудашлер саичар;.:ип ¡.,овап оошиге. манзал ;п поч эиш, Уфч сУнгсиз Df.uiri, Бир кема борармиш Ушо тононга. Ушшг сахнаспда kci.ui /Сот-

* Орг.пов Абдулла. ;1г.ллар ар;.они. й/3-бот.

ёрон, Умрллк дУстларни курган эмишмал. ¿¡аннат хаёллдай давра-да шодон, иен хам пах-Чах уриб гурган эмишман" . Рамзийлик ва шартлилик пардаси ортидон шеърда шора чилинаёггэн- замон-нкнг характерли белгиларл анлч кУриниб гурадл.

Кейшги парчада эса Уттизинчл йилларшшг Ургаларидан эътиборап авш олган чатагоаларгв - оы.'ввлй рвпрвссляларга шпора чилинади. Бизнингча, "Комашшг бир сохилга вгиши", "|.-1ел"ни огир йул азоби толдириши, рУй берган дахшьтли ва "ногох айри-лич", барча дуст-ёронлорни Уша Кеманинг чоронгуллк гомон олиб кетиши ва "1шя"нинг Айрилич Камаси оргидан гирён ыгуриши уз маъно ва мундарииасига кура Уша шафчагсиз звмоя ниисналвридир: "Нема бир сохллга егганц махал, 1.1ани йул азоби чУймиш толди- • риб, Кема жулаб катмиш йулида кадал, Кона мунаб катшш моли Чолдириб. Мал унилг оргидан югурдим гирён. Ногох айршшчдвн кузларлы ёшлаб. Нога сен цоронру ёцларга гомон Ьвнинг дусгла-римли кетдинг деб бошлэб".

Ишда "Кетганлор ёди бу..." шеъри кенг хвмда чиёсий-пто-логик равлида гекширилади. А.Ориповнинг "¿Лаломаг гошларл", "Оло-монга", "Карвон", "Ёзанакмал", "Булбул Угай эрур..." ва чагор боища шыърлзрл хам гадчлчогга жалб отилган.

Янги Узбек лирикаслда шахе ва камняг концэпцияси, хусу-сал, икодкор шахе ва эрк муаммолари чатагонга учраган адиб- • лар образл ярагилган шаърларда таран ифодаланган, 60-йиллар иоирларшшнг репрессия чллинган санъагкорлар чиоматиго бапш-ланган шеърларида сталинча хврбий-маъмурий режим ва умуман со-bqv тузумц шьроитида икодкор ва жвьият чарама-чаршилиги нафа-чат камайиб ёки йУчолп'б кетмаганлиги, аксинча кисли кУршша-ган даражада кучайганлиги кУрсатиб барилгап. Ла, хусусан, чол-ли Сталин диктатураси санъагнинг ва санъаткорнинг шафчагсиз халокатига кенг йул очиб берган тавчулодда давр сифагида инсо-нияг тарлхида генгеиздир. Бу кул кУпчиликкв аон ушбу хачичат-нинг хали гайри-инсоний сиёсий мафкура хукьрон чогларда явшш-рон чаламк^ылар томонидаи англониши ва таран гахли.' чнлиниши миллий маънавлятлмлзнинг уйгонкши ва Усигаида, ялгича адабий ах-лоч хпэдв эстетик дунёцарашшшиг твркиб уопишида миолсиэ бир вочоа эди.

Тадчичотдп икодкор шахо па и;.<тныоий вочелик муышолири Чулпол, У слон Иисир, А.Кодирпй, Шаахзодп, Ьшргомпр, Ойбок к«-

би фокиевий чисмаглд санъаткорлеримиз отрази ярагилган шаър-лар тлили орчали очиб берилади. Диссертант тадкичот аараё-нида Рауф Парфи, Цухемма д Али, Маъруф Of юн ¡.¡огкоя, По-

мол Каиоляинг устоз Ойбек хотирасига багиилапган шаърлари тах-лилига батафсил гухгалади.

Рауф Парфляяяг "Ойбек хотирасига" ноши бигишлови лвдзун бир лирик услубда ёзилган. Ыусаввир муйчаламига хос хайрато-цуз бир хяссослик билан чизилган бу маъюс шнзара Ойбек фокиа-сини нихоятда та'ьсирчан акс эттиради.

Тоглар аро бир ойдин булоч, Атрофида иивлрлер Утлоч. Булочда шаън ва собит чирой, Hyp йУлидек уйлари йироч. Сувда мангуликдск сузар ой.,. Бироч хайхот, бир чуш калди... Ойдин булоч чайга бэркинди? .Кайдадяр шаън ва собят чирой?1 Устод Асчад Мухтор ушбу шаърни нозик таърифлаганди: "Рауф Парсрикинг Ойбак хотирасига боришлангаи гуза-: шеъри бор. Унда устоз хачидо сУз юритилмайди. Ойни акс эггириб гурган тинвд булоч (¿ожиасини Учиисиз. Булочни дахшсгли тог чуюни халон эта^ ди. Энди ой мангуликня эсломб фалакларда сузяди, холос...

Шеършшг Узи - табиатнинг гаоирона бир манзарасига мослан-ган адраккаб магафора. Сиз орпмиздан бевачг кегган устоз хоти-расяни чексиз алам билон хис згасяз"2. Хачичагая хам шеърда Тасвирлаяган ойдин булоч фожиаси Ойбек чисматига куда мосдир. Оконсиз tof чуши хелок этган тннич булоч ва зсмоншнг чора чуюня нобуд чилгая нурли иствъдод бенихоя гузал бадиий ¡.учоя-садир. Бу шикаста швър замиридв машъум замонлар учун одатий ' бир хол булгаи фвкаггияа гузаллик ва исгеъдод халокати ётма-ган. Зада ва моюмоаро рухишзнинг энди абадий хиг.рон азоби-даги гУлгшшшлари хам шеърда ёрчин ифодаланган. Зеро, бир • ЛЕЙглар "Суидо шмуликдек сузган ой"Н1яг энди олио осмонлор багригагина сигиякши фачат мангулиика ишора эаас. Балки ноба-кор, нопок займу замошш ташшб кегган мучаддас рухларнинг-

~ Payп Парфи. Саор дарахти. 63-бег.

Асчад i.lyxrop. Шеър - шоиршиг иптимопи внздони. "Узбз-кистон едгбиёти ва санъати", 1Яо4 пил, £4 январь.

иоёни хвмдир:

Фолнкларга Чвроймэн энди Фэлвкларда сузнб юрвр ой...

"Ойбек" ноши шеъридо Омон Marron уз чэхрашнининг машач-Четли умр йулини, фокиавлй чисмашш хвракгерли суз-образлар во бвдиий чизгилор орчали ыахораг билвн гввдялантириига эрииган. Айгиш кервкки, угабу шеър Ойбек хачпдаги хвкчоний ва гвъсирчвн асарлордан бири олфагида одда чолоди. йассос шеърхонга венки, îypFyimiK йилларида на га гон ва таъчибларгв учрагаа санъвткор-ларимг.зга бзгишшнган аксарияг асарларда купинч.а уларнинг ин-сон ва лжодкор сифагида улуглиги куйланардл. Заыон таонилига кура, азобкага устозлпримизнинг курюн-кечлрганларига, умрлари-нинг фокиавий сахифалярпга беъзан ико-игаора хям килшшэсди. Оион Магконнилг шеъри эса умуман Ойбек хокидагл эмао, балки бовосйГа улуг свиъэткор фожиэслгя баглшлангвн, боидан-ооч трагик пафос билан сугорИлгак асардир.

Шоър умумон олганда, ёрчин во таъсирчан тазодлар силсила-си сингари тввссурот чолдиради. "Сукунаг" - "Тил", "Скунст"-"Суз" гвзодлори, эйничса, унугилшсдпр. "Сугулат тиллардир. . ...Очпомнинг юлдузли гиллари, Гулларнлнг илтиео тиллори, Вул-цоняинг им-илич гиллари. Сукунаг - тлллирдир. Тоглвримшшг огир гош гили, кузяинг ккприк тили, 0111 тили, Буту h оомовпгнинг бои гили. Суку КВТ - тиллардир"-'-.

йундпп чилиб, лиги узбек лирлкг.слдо скхс ва гмг.ият кон-Ц01 циясининг бодллй инъикоси яучгои назаридэн чагзгон чурбол-ларлга багишлзлггн ыеърлор чшлагли ад.обий лвмулплар зкаяллги эён булади. мвзкур пеър.-.зьда щллай-П5Ш.1оий гафаккурнкнг уй-гоннп торлхл, бу яороёшшлг дрвмзгизнго ooii мохиятп героя око ЭГГШШШ куругаз.

бО-йиллер бшеу теъриягидз Абдулла Кодира'Л,' Абдуроу, 'J»it-рвт, Лбдулха.чяд т'/лгшн, Усг.он lloctip, ОЯбек, Мэчсуд йзйхзодл, ылртошр слнгпрл улкан пдибларш:.пэш;иг обрг.зи нунчаки яроглл-майди, п„С>ртгп. ;:ввчпрои тоирсор чатагон чшшлгэн ёзувчалпрк-j.313 таищ'ВМ! i'-n: тли орчали, айни • пойтда, якодгоо во дав^, иясои ло зрыо.яишг магналий чиофпсл, ячш1 утшзивнг пгшюяЗ-cnëoa'i клгоглзрл хусусядэ фикр притадяляр. Лсйонаг бугуигв лп-тл;.олл рсг..л:,;ии, яъим гургунлик йиллари вочслиглнл, балки.

1 0;..С!И ..-"Глоя- С с пк яхгш курэман. -Т.,К81. 41-бег.

ячин утмишшлизни хам теран тлил чилиб, уш бадиий-фалсафий Маънолантирадилвр. Мазкур адабий тожрибаларшшг юксак эстетик ахашяги шулдаки, худди Уша иоърларда янги Узбок лирикаси-нинг етакчи гоявий-бэдиий чирралари наыоён булган. 60-йиллар ёш шоирларииинг чагли ом чурбонлнрига аталгая, залворли мунг билан сугорилган ёнич марсияларпдэ янгилапаёгган бадиий тафак-курнинг асосий унсурлари, янги лирик конфлшшшнг чутблари шакллаш1б, кзйинчалик узил-косил барчарорлашади.

Хулосада Узбек шеъриягида поэтик фикрнинг янгиланиш ка-раёнига дойр всосий илшй натяжа ва уму/ллаишалар ифодалангаи.. Улершшг чискача баёни чуйпдагилардан иборат:

- янги Узбек лирикасишшг Узига хос хусусиятлари навчи-рои чаламкашларяинг илк чалам .тажрибаларидаёч кУршшш береди. Миллий-бадиий гараччиётимизда А1ухим ва яавбагдаги босчич сйфа-тида бахоланган Уша уйголиш,узига хос поэтик факрлаш аломатлари даставвал ёш шоирларнинг безовта хачичаг изланишларида, мав-жуд ижтимоий вочеликни знглашга ва уз бадиий хачичатларини яратишга, замон хомда зашндошлар кайфилгияи хакчоний ифода-лаига уришшлзрида сезилади;

- янги лирик чахрамошшнг эогетик лавчонки тургунлик дав-ринияг сяёсин устчурмасига во ижгикоий тязш.шга мугтасил чара-ма-чаршилик характерлайди. Зомонга яисбатан ;.;ана шундай оппо-зицион ва исёякор цуносабат баъзон очичдг-п-очмч■ бевосита, кУ-пияча эса бавосигп, тагдор чиллб ифодалаиэди. Япги иоърияти-)шз поэтикаспга гегишли бир чаича кихатлар хам янги лирик нах-репон эстетик мавчои билан чамбарчао богшчдир; хусусан, ёп гаоирлар'и^одидаги эзопона ифода, чучур ромзийлкк, мураккьс ис-тиорпвий тасвир усуллари; адмтоз адабиётимиз ва фольклор об-разларига, Яш вочелигига , тарихга фаол мурожаат вз , хокаио;

- Узбек шеъриягида 60-йиллорда рУП бергая мухим сифот У'з-гаришардан бири поэтик хачичатлинг мззцуни билан боглич. Сталинизм дсври адабиётининг етикчи белгиларидан булган сохта бадиий хачичят шу вачтдан эътиборан бархам топа боилади. Еш шонрларимиз бириичилардан'булнб уз пжодий тв"рибаларида ёлгон ва чало хакичотни илкор чялдилар;

- айнгл шу давр ёшлар шеъриятида маънавий олам ва чалб мппзяролгрн тасьлри, рухин ксчпнмслар ва туйгулар харакаги нфо-д:юи лирик шоърдг егвкчи хпо»игг(: айланди. Нагп-адш КО-оС-йил-л?.р поозглоида хукгроп капке оголлаб ке.л'ьл, г,..'прок, и:я:■.;..он':-

оиёсий гоялар жарчисидай таассурот чолдирган мавхум "биз" об-рази 60-йиллардан эътиборан уз Урниш самими ва хаётий лирик Ммен"га бушатий берди. Адвбий-бадиий фикрнл янгилашда-ва бар-ха.ёт эстетик аиъаналаримизии тиклашда мана шу гояш мухим бир Чадам булди;

- иЕтимоий-эстагик гафаккуримиздаги чучур узгаришлар, янги лириканлнг етакчи гшфосига айланган изтироб-кечиима илк бор Чатагон чурбонларига багишланган шеърларда бУй курсатди. Уму— май, 60-70-йиллар узбак шеъриятидаги характерли конфликт -шоир ва замон, санъат ва салтанат сингари эмоционал бадиий та-зодлар достлаб ушбу мавзудаги лирик намуналарда руёбга чичди;

- Эркин Вохидов, Абдулла Орипоп, Рвуф Нарфилар авлода уо, излаиишларида илк бор "унуттирилган", чатагон чилииган адаби-ётнинг хам мэросхУрлари эканликларини амалда кУрсатдилар. Зо-тан, ящфокаш икодкорлар рухига аталгон асарлар бир томондан

ёш чаламкашларнинг мучаддас ыаънавий салвфларга адабий садо-чагини ифодаласа, икклнчи томондан уларнинг узилгаи маънавий ришталарни улошга самимий интилиши эди;

- 60-йиллар шоирларишшг асарлоридаги уыушиллий чишлат-га молик энг ыухим фазилатлардан бири бу - уша шеърларда мил-лий мустачиллик ва озодлик рухининг очич-оикор ёки яширин,

у ёки бу тырзда акс эггаялигидир. Зеро, яяги Узбек ллрикаси- : да балаяд пардвларда янгроган (¡пират, Чуллон, Абдулла Кодирий, Усмон Носирлар аршни айШ1 чогда миллий зрк ва истичлол орзу-ларининг ифодасидир.

Хуллао, олидишинчи йиллар шоирлар авлодшишг илк икодида-ги Узига хос гоявий-эстогик хусусиятлар янги Узбок лприкаси-нинг адабий-бадиий тафаккур ривошда, миллий-маънавий тараччиё-тимизда навбатдаги мухим босчич экенлигини тУла-тУкис асослай-ди,

Диссертациянииг асосий мазмуии ва энг мухим шший хулосалари чуйидаги китоб ва мачолаларда акс этган:

1. Уйгоцаш садолари. Тошкент: Р.Гулом номидагц Адабиёт ва санъат нашриёти,1990 (4 б.г.).

2. Янги узбек лирикасинлнг учинчи аБлоди. "Узбек адабнёги 1986-1990 Шишарда". (Узбекистон ёзувчиларишшг Х- чурултойи маториаллари). Тошкент:"Ьзувчи" нашриёти, 1991 (I б,г,),

3. Наадирон шеърияг. "Ёшлик" альманахи, 1981, # II (0,2 б,т,).

4. Олио манзиллар чУшищ, "Шарч шдузи",1985, Щ2 (0,3 б.т.).

5. Биздан *вм бир чушич чолар эшшол. "Узбэкисгон адабиёти ва сащ.ати" хафталиг«,1986, 5 январь. ^ 0.30.т.).

6. Танчидшшг базовта дулёои. "Узбокиртон адабиёти ва санъа-ти", 1986, 4 ишь, (0,4 б.г.).

7. Шоъриягда гравдвшшк рухи. "Ёшляк" журнали,1987,|£б(0,6 6,1,).

С. Согинчларга ¡¡Улдош юрак. "Кама йул бошида'Ч Адабий-танчи-

дид мачолалар гуплами). Тошкалг: "Бш гвардия",1967 (0,7 б.г.),

9, Алглашц дарди. (Ёзувчи Алор билан мулоцот). "Узбекистол адабиёти ва санъаги",1987, 19 декабрь (0,6 б,г.).

10. Шаърняг бахори - ёшшк. "Узбекистон адабиоги ва оанъати", 1968, II март (0,5 ,б.т.),

11. Хотира чийлоги. (Шоир Рауф Марфи билвн сухбат). "Узбекио-гон ьдабиёти ва оанъати", 1988, 9сентябрь (0,6 б.г,).

12. Шеър ва дунё, "Шарч ш,11узл",1989, к I (0,8 б.г.).

13. Напчироя шеърияпшиз ташвигалари, "Кшлик",1989, К4 (X 6,1,).

14. Изтиробнинг гарихи. "Шарч 1олдузи",1990, 2(1,1 б.т.).

15. Бешинчи авлоднинг оевгиси. "Кш куч",1990, );7 (0,4 б.г.).

16. Олио изтироблар тьфти, "Былик",1991, ЩО (0,9 б.г.),

17. Котганлар ёди бу.., "Шарч ш,пузи",1992, К 7(1,2 6,1.).

18. Исюъдодшшг табиати - иовндир (Шоир Эркин Болидов билан Ыулочот). "Бшлик",1992, ДЭ-Ю (0,8 б.г.).

19. Шоърнинг манту армони. ".^збакистон адабиёти ва санъати", 1992, 19 март (0,7 б.г.).

20. Хотираышшг чаърида Тарих. "Узбекистон адабиёти ва санъати", 1993, 4 июнь - (.0,6 б.з\) .

21. Озодлик орзуси. "Узбекистон адабиётд ва саазам", 1993, I октябрь (0,5 б.т,).

КАСУЮВ Я.А.

"Процаоо обновления поэтической мысли в узбекской поэзии" (на примере творчества поэтов-шестидесятников) .

Специальность IO.OI.OL - Совремояная узбекская литература. Диссертация на соискание ученой степанл кандидата филологичеоких наук

РЕЗЮМЕ

Диссертация Касумова Я.А. "Процесс обновления поэтической мысли в узбекской поэзия" (на примера творчества поэтов-шестидесятников) посвящена идейно-эстетическому анализу ранней лирики узбекских поэтов-шестидесятников. Своеобразие этого процесса изучается на примере творчества ярких представителей этого поколэния. Эркин Вахидов, Абдулла Арипов, Рауф Парфи, Чул-пан Эргаш, Миразиз Аъзам, Мухаммед Али, Аман Матчан, Днамал Камал, Ыаруф Джалил привнесли в узбекскую поэзию новое видение мира, оригинальное поэтическое мышление.

Работа состоит из введения, двух глав, заключения и библиографии. '

Во введении обоснована актуальность темы, определены.' цель и задачи исследования', теоретические и методологические принципы, научная новизна, теоретическая и практическая значимость работы, ¡'степень изученности предмета.

Порвал глава "Эстетическая позиция нового лирического га-ргя" включает в собя сладуыцие яэучно-теорегическиэ вопросы: анализ духовно-этических черт нового лирического героя, своеобразное отношение молодых поэтов к личности и социальной дой-ствительности, оригинальность худокестванно-философской концеп-■циа нового поколения. В этой яе главе анализируется принцип отрицания молодым поэтами характерных особенностей поэзии ИО-50-х годов. Подвергнут сравяительно-тилологичоскому анализу абстрактный образ "мы" в политизированной поэзии сталинского периода и .новое лирическое "я",возникшее в произведениях молодого поколения. Это доет возкокность глубокого понимания двух разных поэтических периодов.

Во второй глава "Концепция личности и общества в новоЗ уз бекской лирике" с помощью анализа характерного образа поэгиче-

ческого "Страдания" освещаются проблемы "художник и среда", "искусство и время", "личность и общество". Именно в подхода к этим проблемам ярко проявляется оригинальность поэтов нового поколения. Одна из характерных черт поэтического своеобразия данного периода - освещение этих проблем через трагические судьбы поэтов - предшественников, явившихся пзртвами эпохи. Это прекрасно подтверждают блестящие стихотворения Абдуллы Арипо-во "Памяти ушедших", "Камни упрека", "Буду писать", "К чорни" и др.

В десятках стихотворениях, посвяшешщх А.Чулпану, А.Кады-ри, Усману Насыру, Шейхзеде, Айбеку, Ыиртемиру, резко вирежены мысли о творце и среде, человеке и времени. Эстетическая значимость этих стихотворений в-появлении характерных поэтических элементов, а главное в сущности нового лирического конфликта.

Наедая глава завершается выводами, вытекающими из основной концепции диссертации.

В заключительной части диссертации обобщаются адейяо-эоте-тические особенности исследуемого поэтического периода. Основное оодорканио диссертации огранено в книге и более 20 статьях, опубликованных в республиканских изданиях.

Kacumov J.A.

The renewal process of poetic trends in Uzbek poetry". At the example of creative work of poets of sixties.

Speciality 10.01.02. - Modern Uzbek Literature. Thesis for degree th? candidate of philology.

The thesis of Mr. Kasumov J. A. "The renewal process of poetic trends in Uzbek poetry" (at the example of creative work of poets of sixties) is dedicated to ideological and aesthetic analysis of early lyrics of poets of sixties. The peculiarity of this process is analyzed at, the example of creative work of representatives of this generation. Irkin Vahidov, Abdulla Aripov, Rauf Parfi, Chulpon Irgash, Mirasis A2ara, Muhammad Ali, Aman Hatchon, Djamol Kamol, Maiul Djalil, infused to uzbek poetry new vision of the world, original poetic thinking.

The work consists of an introduction, 2 chapters, resume and bibliography.

The introduction confirms the actuality of the theme, defines the purpose and problems of research, theoretical and methodological principles, scientific novelty theoretical and practical importance of the work, the availability of information on a specific subject.

The first chapter "Easthetic position of a new lyric hero" includes the following scientific and theoretical issues: Analysis of spiritual-easthetic features of a new hero, peculiar attitude of young poets towards personality and social reality, originality of fictional philosophic concept of a new generation. The analysis of negative approach of young poets towards peculiarities of thirties and fifties is also presented in this chapter. The abstract phenomenon "we" in politized poetry of Stalin period and a new lyric "I" appeared in literature of the young generation are the subjects of comparative typological analysis. It enables to understand clearly different poetic periods.

In the second chapter "The concept of personality and society in new Uzbek poetry" the problems of "the poet and environment", "art and power", "personality and society", are covered by the analysis of peculiar character of poetic "suffer". The perception of these problems clearly presents the originality of poets of a new generation. One of the peculiar features of poetic originality of this period is the presentation of these problems through tragic fate of the poets - predecessors who became the victims of the epoch.

Mr. Abdulla Aripov's formidable poems "Memory to the perished", "Stones of reproach", "I'll write", "Appeal to the outcasts", clearly confirmed these facts.

Thoughts about creator and environment, a human being and time devoted to A. Chulpon, A. Kadiry, Usmon Nasir, Seihzade, Aibek And Mirtemir were sharply expressed in dozens of poems.

The easthetic importance of these poems is in the clearing up of characteristic poetic elements and the main thing is in the essence of a new lyric conflict.

Each chapter has conclusions, following the principle conception of the thesis. The ideologic and Easthetic peculiarity of the reviewed poetic period are summarized in the inference part of the thesis. The main concept of the thesis is reflected in the book and in more than twenty articles published in the republican publications.

R 8 S a N R