автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Слово и образ в поэзии Айбека

  • Год: 1993
  • Автор научной работы: Сабирдинов, Акбар Гафурович
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Слово и образ в поэзии Айбека'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Слово и образ в поэзии Айбека"

рГй оя

2 И Ц:-л - , ,

УЗЕЕКИСТОН РЕСПУШШАСИ ФАНЛАР АКАДЕМ1ЙСИ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБ11ЁТ 1МСТ1ГГУТИ

Куяезма хувднида

САБИРДШОВ Акбар Райупавич

ОЙЕЕК ШЕЪРИЯТИДА С?3 ВА ОБРАЗ 10.01.02 - Хозирги узбек адабиёти

Филология фан лари номзоди илмий даражасшш олиш учун такдим этилган диссертация АВТОРЕФЕРАТ И

Тошкенг - 1993

Тадк;ик;от Узбекистон Республикаси Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институтида бажарилгак.

Илмий ра^бар

- филология фанлари ноызоди.Беруний номидаги Давлат мукофоти лауреати Н.4>. КАРИМОВ

Расмий оппонентлар - филология фанлари доктори,Узбекис-

тонда хизмат курсатган фан арбоби С.М.МИРБАЛИЕВ .

Етакчи илмий муассаса - Куцон Давлат педагогика институти-

нинг узбек адабиёти кафедраои

Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институти х;узу-ридаги Д 015.04.21 рач;амли докторлик илмий даражасини олиш учун диссертация х;имояси- буйича ихтисослашган илмий кенгаш йиуилиши-да утказилади.

(700170,Тошкент шах,ри,И.Мумииов кучася,9-уй)

Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар академияси-нинг Асосий кутубхонасида (Тошкент шахри.И.Муминов кучасиДЗ-уй) таншиш муикин.

Автореферат 1993 йил " О " Н-о&Га,да жунатилди.

Ихтисослашган илмий кенгаш

котиби,филология фанлари

• филология фанлари номзоди,доцент ХД. ОЛИМЖОНОВА

соат

"/■у-"да Узбекистон

доктори

УШМЙ ТАВСИФШЫА

Мавзунинг зпрурлпги ва ипшанлш дарааьси. Узбакисюн Роспуб-ликасинлнг мустачил давлат сифагида ривоклана бошлашп, фан ва мадгниятнмлг марксча-лонлнча мзфкура "чангали"дан халос булиши, мллллй чодрлягларллнг гмклашшш, хал1( тарлхинлнг "нлзлл салга-ныг" доврлда часддан бузлб курса млган сахифалари янги давр га-лаблари асосида Урганила бошлашп, hbtsfoh атилган ёзувчилар ада-бий меросининг халчча чайтариллил ва хоказолар Узбек адабнёгшу-нослиги олдига мухлм хамда масъулиягли вазпфаларнл чУйиочда,

Сунггл йллларда XX аср узбек адабяёишшг «агор агоклл оий-молари, кушадан, Ойбекнинг айрим асарлари тугриелда хам магбу-отда турлп шикрлар Ургага гашланмочда. Ana шу караёнда мунозари чатнашчялари з^ак; фикрлар билон бирга бир томонлама, хачичат-дан олис ва адиб яшаган даврни хисобга олмай билдирилген мулоха-зйларга хам Урин бермочдалар. ¿¡'укхурляг гарихлнлнг бир босчач-дан иккинчи босчичга Утиш даврида бундай фикр ва мулохазалар-шшг бллдирллиимда фавчулодда холаг йуч. Амю шунга чврамай, бу масалани хаы одллона хал этиш адабисгщунослик олдида турган ва-зифалардан бири сифатида чаралиши лозлм.

Ойбак улкан ёзувчлгина булиб чолмай, ушшг гУзал шаърияги хам Узбек адабкёги хазинасида мунослб урлн эгаллайдл. Ушшг шяъ-рилгл гахлилига боришланган чатор монография ва ыачолалар нашр этилган, номзодлик дисоаргвщшлари химоя члллнгон^. Аммо бу монография ва мачололарда ОЙбек шеърияти тула ва атрофлича чамраб оллнгон эмас; шолр махорагишшг айрим чирраларлгдна годчлч эгял-ган, холоо. Бинобарлн, Ойбак шаъриятида оузнилг бадиий функционал гехллллга бапналанган илмлй гадчлчотлар хозирча ярагилган эмас. Айничса, иоцршшг поэгик услуби масалаларл, уз звмондош-лари лкодидан фарчли кихатлард ёритилмаган. Сузшшг турли шаър конгексгидаги маъно ва оханг говланишлари шолр лггодий лебораго-рияси материаллари асосида тахллл этилмаган.

Цар&нг: Ёчубов Роявийллк ва Madopar. ■ Тошкент,1963; ПушЕонов И. Ойбак мпхорати. ■ ТошкелтДЭбЬ; Назаров Б. Бу сахр-ли дунё.-Тошкант,1960;Рафуров И. Шеърга тукллган клдузлор, "Шарч ылдузи",1978,1-сон; ¿амол Кемол. Лирик шеърияг.-'Тошкенг, 1986: Каримов Н. Пушкин ла узбек шеъриям. Тошкант,1968; Сама-дов К. Олбекпинг г ил махоратл. Тошкент,1981- Ойбак лиодий метода ва бйдинй мэхоратл (маколалар гуплами).• Тонасвнг,1УЬ5; 1'1эрду-Хамодов С. ,1.1лрзаев 0. Ойбек ва узбек совет адабиёги.-Топкоит, I9b?; üoöi:poB 0. Ойбак лаодида Лольклор..Тошканг,IS75; Улкан Истуъдод сохвби (шчолйлор туплами)71-й-кигобльр.Тор! .из, Aj /о.

'Гадчичотнинг макоад на -вазифалари. Ушбу диссартацияшшг мач-сади Ойбек шоърий услуби ва махоратига хос хусуснятларни назарий наэонлар аоооида тахлил этиш, лобораториясини урганига орчали унинг суз усгида ишлаш санългшш ёритиш ва шоир Ойбекшшг XX аср Узбек адабиёти тараччиётига чУшган хиссасини белгилашдир.

Аиссергацияда шу максадда кунидаги вазифаларни хал этишга ^аракаг чилинади:

- сузшшг Ойбек шеъриягпдаги гоявий ва бадиий функциясшш аничлаш;

- сузшшг портрет' ва пейзаж яратшздаги, портрет ва пейзане оанъагларшшнг эса Ойбек шеърларидаги бадиии ниягшшг рееллашу-видаги ролини ургашш;

- Ойбекшшг поэтик тафеил санъагидан фойдалашшдаги кахора-тшш таднпч этиш;

- гоявий кфода ва образлар талчшшдаги сифаглаш, ухшатиш, иотиора каби тасвир воситаларшшнг функционал Урни ва ахашяти-ни г ах лил чилиш;

- швърларининг чорелама ва очлама хавдз гурли нашр вариоит-лариня гаччослаш орчали шоир бздиий ниягшшнг мукэсоамланиш Еа-раёшши, шеърий тафаккур харакагини кузатиш;

- Ойбок шеърларидах'и чофия, гуроч, гопуш ва суз токрорлари-шшг шеър гояси билан Оогляк мхатлоршш Ургаяиш;

- оханг (интонация.) ва товуи говлан/..аларишшг образ ва гоя кфодасидоги ахашягшш гахлил этиш;

- сузнинг гурли конгекстдаги ыаъно товланлшлари тахлшш орчали шоир махорагини ёритип. • •

Дкссертацияу.нг илмгй янгплиги. диссоргацияда илк бор Ой-бекнинг шеърий вдораги ва услуби унинг нкодий лаборагорияешш кузэгиш орчали ёритиб берилади. Ойбекшшг 20-30-йиллар шеърияти Са чила билдирплган баъзи фикрлар билан бзхслашиб, исалага анич-лик киритишга харакат чилинади.

¡'.¡аълуька, адабиёгнинг аоосий иатериели суздир. Сузнинг, ай-шмеа, шеърий аоардаги маъно ва оханг буёчлари мухшл ахашягга зга. Шоир махорати хам сузнинг ана ту улкан ш/.кониягларидан фой- . .далана олшида кУринади. Диссертацияда Ойбек шеъриятида анъана ' ва новаторлнк, заыонавишшк ва индивидуаллик ыуаы.юларига ыуай-ян деракеда эътибор барилада.

Диссертация марказида сузкниг юявий ва бадиий функцияси, образли ифода ва тасвир раиг-баронглигидаги аздмиятшш годчич эгйи наоалоси гуради.

Ойбок поэгдкасидагя узигэ хоолик Рофур Гулом, У>атд Оллы-кон, Мирташр асарлэри б план чиёслаш асосида ёритилоди.

Диссертэпиядо чУйилган масалени хал этишда руо ва чардош халцлар адабиёти вакилларишшг асарларпго, одабиётшунос олшл -лврнинг бадиий зсарда суз фунгашясини тахлил этувчи шшиР. шчо-лзлеря в а кзращлэрлгз гзяшлди. Ойбек шеърий асзрларпшшг узбек шеърплти тораччяётидоги Урни кУрсатиб берялди.

Диооертацияшшг методологии асоскни чуйидаги копбаялр таш-кил згоди: ?збок, рус ва чардош халчлор адабпётиунослпринпнг инсон маъиавнягини юксалтпришда бадиий адебиёишиг ахакпямни кУрсагувчи илшй-методик чУллашлалари; Длишер Навои!!, Г.Э.Лос-С1шг, Л.С.Пушилн, В.Г.Белинский, И*А.Добролюбов, В.Брюсов, Ой-бок кеба ИЕодкорларшшг слабнет вдкидаги фикрлари; Б.Галанов, Н.Гей, Я.Пэрандовский, Л.'Гш.юшеев, Л.Цейтлин, Ю.Лотман, А.Рус-тамов, СЛ.шлиев ва боичалернинг бадиий асарда сузияиг фуккцил-0Ш1 бритувчи алйбий-ющидий па илшй гаалари; Х.Вчубов, 1лДуш-коиов, С.Ыаыакопов, Н.Кзри/.юл, Б.Назаров, ¡.'.Гайуров ва богачз-ларшшг Ойбок ииоди во шеърилти зсочидагл фикр-мулохазолорн.

Кбпд этилган голбалар диссертацияда кузда тутилган начоад ва чУйллгсн вазифаларни илмий у,ал этиидз йуллаима булиб хизыаг КИЛО дм.

Тадчичотпинг итший-назашпЧ ва амалпй ахошшти. диссертация-дан ¡(уГгидагиларки амалгэ ошпрпшда фолдалалиш мумкил:

- узбек адебкёги шзарияси каоалпларани иилашдэ;

- XX аср узбек адабиёти тарихини яратишда;

- олий у чу в юртлзринииг филология (Узбек тили ва адабиёти) фскультетлари ханда Урта-махсуо учув юртлари учуй XX аср узбек адабиётидан дарелик во «Уллаш.:алар яратишда;

- олиЗ Учув юртлари филология факулметларвда Ойбек шеърилти юзасидан Учлладиган исхсус курелар учун лекция матнлари тай-ёрлашда;

- Ойбок пжоди буйича ялквП-тодвдко! ивкори олиб бореёгган филологлар хамда студеигдар учун чУллокшлор яратишда;

- Ойбок тюьряягиго бвгаалепгва гуплсм па урто мекгаб лоре-

ликларшшнг ыуаган бобини яратшда.

Тадчицот шнбаи сифатидз Ойбекнинг барча шеърларидан, кагор публицисгик, .клппй маколаларидан зсамда касрий асарларидан фойдаланилди. Ыавзуии ёритишда шоирнинг йигирна ааодлик "¡иукам-кал асарлар туплаш"нинг биринчи ва шшшчи ¡хилдларига кирган шеърлари асос цилиб олпнди.

Дпссертащмнинг натри да моъкулланиши. Тадчичоишнг асоскй мазиуни ва тезислари нашр этилган 5 макола ва Фартш давлат университет профессор-? читувчшшршншг 1985-1991 йпллардаги анъэнавий илшй-назарий конференцияларида кшшнган маърузалар-да бэёя эхилган.

Тадкицотнинг цурилкм гаргиби. Диссертация кириш, уч боб, хулоса ва адабиётлар рУйхатидан иборат. Хор бир боб уч «исвдан гашкил гопган.

ИШНИНГ АСОСИ'Л ЫАЗЫШ

Кириш цисьида Ойбек поэзиясшшнг Ургашшиш герихи ганчидий асосда ёригилади; .шишиг мухишшги, мсчсад ва вазифалсри, шндий янгшшги, амалий ва назарий ахоиияти ыасалалари к.Урсаглб бери-лоди.

Биринчи боб - "Сузшшг гоявий ыункцияси". Бу боб уч кисм-дан ташкил топган. Биринчи чисп "Суз ва портрет" деб номланган булиб, ундо портретлинг образ гасвиридагд, голни белгилашдаги ролини Ургаш'.шга эътибор бериледи.

Лирик портрет Ойбекнинг муайян образ'га муносабатшш белги-лашда ыухим роль уйиайди. Шоир портрет тасвирининг хаётий чиз-гиларга бой булишига капа ахамият беради.

Нешс' адабиётшуноси Хатхолд Лоссинг: 'Чаёгда хеч нарса кУл-нииг баракагидек гаъсирчанликни бера олшйди, айничса хаякошш карвёпда; ак.;о чУл харакати кштирок этмаган ва унинг харакатшш хам ифодалай олгая шнинг холатн яна хам таъсирчанроч булади"1,-деган ва рассом, аввало, чизадигон поргретининг асосий кошози-цион марказини топиб, бутун фнкрни Уша ерга каьшашшш, ала шун-дагина узгалар дщчегшш калб эта оладиган коздбадор чиёфа яра-та олиии цуишнлнгшш укшрган эди. Ойбек хам лирик портрет яра-тишда рз с с о/.ликшшг шундай нозик ¡здатлариден йойдаланади ва юз

* Лессинг Г.Э. Лаокоон пли 0 границах живописи и поэзии. •Н.,19г7,сЛ21. •

тасвиридаги батафсилликка, кпшшларнииг шйда тафсилоглари билан изчил акс этишига, ифодаларшшг тафсалларга бои булшлга эътибор берадп. Баъзан образ ёки перс она кшшг кузи, сочи, кипри-ги, ва бошка аъзолари тавсифшш кучангириш оркали хам сатрлар-даги таъсирчашшкка зришади. йасалан, "Сэвги цурбонига" шеърида кизнинг гузаллиги, гуйгуларидаги Хафифлик киприклар тасвири оркали ифодаланса, "Норакуз" шеърининг fohbiih йУналши acocan куз тасвири орцали очилади. Ёки 1928 йилда ёзилган, кейинчалик "Кун-пш найлари" туплаыида босилкб чиццан "Узбок кизларинкнг бахти" шеъридаги нувноц KyJ-фи киёфасидаги гузалликни хис этлшамизда, унинг марварид гомчпларга бурканган куыуш оёклари тасвири асо-сий Урин тугади.

Б.Гллаповпинг "Портрет санъаги"* китобида айгилишича, Фло-о'ершшг Ьюпассанга гуриллаб ёнаётган гулханни ёки дарахтяи тас-вкрлошдан илгсри унииг боища гулхан ва дарахтдан фаркли кихат-ларини аниклаб олишини, сунг эса асар ёзшга киришишини ыасла-хот берген. С.1£вейг Диккснснипг портрет тасвирида шйда тафсил-ларгэча синчковлик бклон зътибор беришиш1 коралаб, ушбу хол ки-тобхонни, аввало, фикрлешдан, колаверса, тасвирланаётган образ ёки вокеадаги узига хос ншхатлардан четга тортадя, даган; хул-лас, у тасвлр меъёрини унутнасликни унтирган.

"Машраб" шеърида Ойбек ана шу икки жих;атни хрн эътиборга олади.У буюмлар тасвири орк;али,турли поэтик тафсиллар орк;али Машрабнинг маънавий оламига кириб боради.Унинг касбига,к;илик;ла-рига.таш^и к;иёфаси ва ички оланига хос чизгиларни тасвирлаш жа-раёнида шоир яшаган даврнинг аник; манзарасини гавдалантиришга эришади.

Агар Ойбекнинг 30 йилларга оид шеърларида "ички тасвир" -психологик портрет !щим булса.бО-йилларда ёзган шеърларида эса "ташк;п тасвир" купроа; урин эгаллайди.Айник;са,Ойбек бир жанрдан иккинчи ханрга утиш жараёнида к.ахрамон портретини янги тафсиллар билан бойитиб.образни мукашлаллаштириб боради.Масалан,"Навоий" достони билан романдаги шоир портрет-образларини солиштиряр эканмиз,Ойбекнинг икки жанрда х;ам махорат билан к;алам тебратган-лигини,Навоий портрети нафач;ат шоирнинг таш:<;и ва ички олами,балки у яшаган тарихий давр колоритини ифодалашда х;аи uyxjiiu роль уй-нзгаони курамиз.

I.Галанов Б.Искусство портрета.М.,1967,c.IO-II,19-20.

Бадиий портретнинг шеър ■роявий йуналиши ва к;а^раыон образи-ни яратишдаги ахамиятини турри англаган Ойбек нафаи;ат лиро-впик, балки лирик персоиажларнинг хан портретларини чизишга интилади. Шу мам;с;адда у пейзаждан ^ам,поэтик тафсиллардан х;ам,бошк;а тасвир воситалари ва сузнинг ички иикоциптларидаи х;аы кенг фойдаланади. Шунингдек,у узининг и;атор асарларида ташци портрет орцали "ички портрет"ни ёки,аксинча.^ахрамонларнипг "ички портрет'^ ори;али таш-«¡1 поргрейш ёрпгар экан, улар ургаоадсги уйгуллшаш хз/л хисоб-га олоди. OädOK образ циёфзсшш иайда гафсилотлари, иккр-чикир-лари бллан око огтпрш караёшзда портретнинг поэтик кошекстда-ги Урнига диккатшш каратади.

"СУз ва пейзаж" доб номланувчи иккпнчи кисода пейзакнинг образлар дунёси, гоя ва мазмун, лирик кахрамон- TyiiFy ва качин-мола ри тасвиридага Урни тохлил этилади.

Ойбекнинг пейзан лирикаоига хоо хуоусияглардан бпри инсон ва габиатни узаро уигунлякда акс отгиришдир. Ai.u.:o шу билон бир-галикда, Опбек икодшшнг годриклй усшш билан ушшг пайзаага булгон мунос'абаги хам узгариб борди. Ыасолан, шоиршшг 20-Гшллар-га озд ивърлорвда тобиаг ходасалоршш инсон характерам хос ху-сусиятларга киёслаш м.юйшщ усгиворлик адлса, GO-йиллорда ёзил-гш1 хайосона гУртликлорида инсон габногнинг зарроси эканлиги, табдаг тилсш.шари олдида инсон тафаккуриняяг окизлигц таъкидла-нади.

А.А.Потабнл: "Су'з субъектов идрок этишдан хосил булади. У предметнинг белгисини онглатиш билон бпрга, шу предметнинг юрак-даги шшшосини хам ифодолойди"*, - депди. Ойбакнинг пейзак лйт рикаси хам шои^шшг юрак призьщсида шафуофлониб утган сУзлардан тузшгол. Айявдса, jpjh, кеча, нур, н.уёи образларн акс этган иа-тор шеърлардо хшша-хил туйгулар, ранг ва оханглар оламига дуч келомиз. Ойбек фикрича, габиат инсонки губорлардан, Уткинчи кай-гу-аломлардон тозалайди. Юрагига мохр ва оликаноблик олиб кириб, некбин туй?уларга ошно этади.Ойбек1айнш(1са,бО-йилларда ёзган шеърларида табиат тасвирига кенг урин бериб,уз н;албини тулк;ин-лантирган туй»уларни табиатни тасвирлаш орк;али акс эттиради: Кукларда юлдузлар х;адсиз,х;исобсиз -Кулишар...Кузимда яшнар уч%уии. ■

I Потебня A.A.Эстетика и поэтика.М.,1976,с.53.

Олтин бокигалар-ла шу онда ёлтз Кчилпб кзтади кунглшл тугуни^. сатрлоридаги кУнгилни тугунлардэн озод килувчи кеча^шшг гузал 2лаизараси Онбакшшг бутун икодида Узига хоо гокрорланмсс хусу-сияышрл билан яашён булади. Лшо шоирнинг илк икодидо коча Хасрэгларга, ох-зорларг,п, мшсиз Ферёдлартз ("Кеча гуйгусп"), хузушш к?лка па сярлл Йигиларга, "хоробалзр-впйроналл1ишр"га ("Фаргона оишоми"), "хасоат-ла сулган гуллар"га, "инграётган тог-тошлар"га ("Оцшом курлшиллари") бурканган х.олда гаспирланэ-ди. Кечанинг бундаЯ "кора буёклар"да око этишшшнг гаддий са-баблари бор, албатго. Бу, 20-йилларнипг иктимоий-сиёсил воцва-ларл бшшн богланган.

Адабиёгшунос П.Гафуроа Ойбек шоъриям хзкидз сУз врнгиб, "Ушшг табиат нафаси кирпаган, тобиат билон иафэс олмзган ноъри деярли йук доса булоди"^,- двя тугри тоъкидлайди. Бу эоа, Уз навбатида, шоирнинг табиатга булган тгуиур эътикоди, ушшг буюк-лигидан тугилган хайрати туфаиди юзэга келгзндир. Ойбекдаги табиатга, она тупроквд булган эътлноднппг бойко киддиц сабаблари хам бор. Бу юршл!3 горлхи, авдодларш.шз хогираси билан богллк.

Хуллзс, Ойбск псйзаклярл иоиршзнг вокаллкни, оброзго булган ыуносабатини англоыга ордам боради; шсърнинг гоявпй йУналл-шини ойдинлаштирадл; айникса, шоир пейзакни майда тефсллоглорл билан тосвирлар окон, унинг шгохл спиралоиглон хлракатда булэ-дл. Бу харскат олаглшнг абгдий айланма хоракатинипг балгисидек таассурот колдироди.

"Суз вз поэтик тафслл" деб ношвнгви учтчи чяо/.щл поэтик тефслллэрянлг образля нфодо, портрет ва пенззк тасвиряда, лирик кахрамоннинг во^еликка булган луносабэпулгл Урпл тахлил этила-ди.

Х.Олиыкон Ойбок иг.оди хачида сУз юритиб, "Ойбок прозада шоиру, поэзияда прозаикдир. У энг ыапда инир-чиклрларнп шаърда куйлой биладиган тэлзнгли шоирдир. У кшшлор поргрвгл, куз ва чош харакятларшш анл.ч гаслпрлаб боради. Шу_билан блрго, унинг прозпси лирик поэзия даракасига кУтарилади"3, - дсйди. Адабнзт-

^ОйбекТ Ыукашзл _зсярлар гуплаии 20 кялдлик. 1-гшлд.- Тош-конт, 1975, 94-6 с т.

2 Гатуоов И. Шеърга тукилг&н 1апдузлпр.//"Ш'эр|? алдузн',,197С, 1-сон,223-бёт.

й Хш-ищ Олнмкон. Тснланган исарлор. Уч торшк.З-ш.. Тоа-конт,19СЮ, 21—бет.

шуноо Б.Назаров гса "Айрин /лутахаесислар Пушкин уз асарларида Пётр I косгюшдаги тугаечанинг ренгигача тарихал а/шч па гугри берган, дейишади. Ойбекшшг энг ыайда деталларга эътибор бери-ши ыана шу аничликни эсга олади"*, - деб таъккдлаган эди. Дар-хачичат, шоир шеърларидаги портрет -тасвпрининг хаётийлиги ва конлилигида тефсилларшшг ахамияти бечиёсдир. Поэтик тафоиллар-нинг таъоирчан булишида эса Ухшатиш, чиёслаш, исгиоравпй сУз ва иборалар ёрдаг.га келади. Албатта, "Ойбек бадиий деталларнинг хаччонийлигига эршшшда, стилисгик воситалэрни газмунга уйгун-лаштиршга, она гилинлнг услубий ю.конилгларйнл бойитиига ёрдвм берсдяган руо ва кахоя лирик поэзиясининг кгоучларидан санарали фойдаланишга харакат чиладп. У Пушкипдан тортиб ыаяковскийга чадар талай шоирларни;1г бадиий деталь яратиш усулларини чунт билэн Урганди"^. Шу билан бирга у классик адебиёпшизга хос поэтик деталларден шоидаланиш санъатини Навоийдан то Ыучишйгача, Фурчатдан Чулпонгача булган ижодкорлардан Ургащщ. Ушбу холни "Шодиёна", "Кичкинз ходиса", "Дала йулидэ", "Иасг-баланд, беУх-шов хонолар чагор..." шеърлари гохлилида кУрзмиз.

Ойбекшшг юксак шхоратя гефсялларнинг чукур ыозмунга эга-лигидан ташчари, халч огзаки икоди ва адабиётиыиз хазинасидан шу борода Уринли истифода этишида хам кУринади. Бу шоир синчков-лигидан, нозик хиссиёт эгаси экенлигидвн ва дунёчарэшшшнг кенг-лигидан шаходат берадя. >>атто оддий хаётил тефсил хан Ойбек ча-лэмида Узгача нурланиб, шеър таъсирчашшгини, маънодорлигини таъ/.шнловчи поэтик вочеликка анланади:

Хаво булут... Шемоллар яна йиглайда секян, Буш далзлзр кУксиде влги щдрвб ёгеди. Эшагига юк ортиб, бир бола олдин-кетин У&члар-ла Упишган йулдан котиб борзди.

("Хаво булут... Шаыоллар яна...)

Деярлик хар бир сатри образлар ва тафсиллор билан безанган ушбу туртликда шоир сузнинг ифюда салшгидан фочдзланган холда умр уткинчилигини куйлаш ва хпёт абадиплигини улуглаш гоясиня ифодзлаыга эр[:шади. ¡Ьглаёгган "шамоллар", кУкспда алом ыудраб ёггея "буш далалар" тафои.плоридв ешлигидан, шпддзт-ииЕоягдан,

1 Назаров БДаётиНлшс - безавол мезон.Тошкент,1985,45~бет.

2 Ён;убов ^.Роявийлик ва 1;ах;орат.Тошкент,1?Г,3,П5-бет.

куч-чувватдан ажралиб, умр йУлининг сунгига етиб чолган кекса одам чиёфасини курсак, "эшагига юк ортиб", "уфчлар-ла Упишган йулйан бораётган бола тасвирида абадий харакатда булган оламни >;ио этамиз.

Ойбек шеърларидаги тафсшшар сатрлардаги ифода нозиклиги-ни, гоявий с-алмочни оргтириш билан бирга фикрнинг ёрчин ва чабарг-ма шаклда ифодаланишини хам таъминлайди. Шоир маълум вочелик -дан - халч огзаки иавди ыатериалларидан, оддий хаётий кузагиш-ларидан, табиат ходисалари ва предметларнинг холатидан хам поэтик тафсиллар ярата олади. Бу тафсиллар шаърнинг эмоционал жо-зибадорлигини, образли ифода кучини, гоявий таъсирчанлигини таъ-минлайди.

Иккрнчи боб - "СУзшшг образ гасвиридаги роли". Бу бобнинг "Сифаглаш ва образ" деб номланган биринчи чисмида Ойбакнинг асар Хеётийлигяни, лирик чахрамоннинг рувдй холагшш, образга муно-сабатини, уцумзн, асар гоясини ойдинлаштиришда сифатлашдан фой-даланиш махорати кУрсагиб бврилади.1

Л.Озеров фикричз, "Ёмон сифатлаш мисрвни нобуд чилса, ёмон шсрв шеърни нобуд чилади. Сифатлаш санъаткорнинг инсон чалби-ни, буюмлар габиатини, у ёки бу >:одисани чандай идрок этишини улчаб беради. Сифатлаш уоталик унво!ш учун синовдир"*.

Ойбек - ана шу "усталик унвони учун булган синов"дан ыуваф-фачият билан утген икодкор. Шоир сифатлашлари асар рухига, гоя-си ва образлар дунёсига Узгача тароват багашлайди. Айникса, унинг хис-туйгулар шололаси отилиб турган 20-йиллар шаъриятпда олтин, ку)/.уш. гузал, хайиф, нурли, оч, чора, мовий каби сифат-лвшлар лирик чахрамоннинг нозик кечинмалари ва табдагнинг так-рорланмас ранглар олами тасвирида иштирок эгса, хузунли, киыоа-сиз, нашъасиз, совуч, сулгин, тилсиз, сирли, чахрли квбц сифат-лаылар эса образ твлчини хамдо тасвир хилма-хиллигида мухим роль Уйнсйди.

1яутахассисларнинг учтиришича, С.Есенин ватан ва унинг га-биати тасвирида купинча "мовий" сифатлашига муромат чилар экан. Дархачичат, бу суз турли шеър контекстларида гУзаллик, наЕЧИрон-лик, бепоёнлик ва буюкликшшг тшлсоли сифавда чУлланилади. Ойбек шаъриятида юрт твсвири ой, чуёш, кулка, чирлар, боглар. кв-

' Озеров Л. кастерство и волшебство. М.,1972,с.354.

ча, У рь.он, увала 13 образлари хаыда уларга бирикиб калган турли сифатлашлар образли ифодадаги яхлигликни гаъшшлайди.

Ойбек шеърларида ёрчин маъкони ифодалайдиган сифатлашлар талайгила. ыасалан, шолр икодидал чизил яп булиб утгал "олтил" ала шуидай сифатлашлардал булиб, турли шеърий контекстларда турли 1,шъно товланишларини на моё л эгади. Бу сиуатлашлар олтинга хос булга л ёрчинлик, чишагбахолик, бегуборлик хусусиятларини а ко эттиради; ойбекона ллги истиораларлинг вуаудга келишга ёр-дам баради.

Ойбзк сифатлашлариинг шеър рухига мое булишига ахамият бер-гали холда, дозик ифодаларли хан шеърга олиб киради. 1942 йилда фронт йулида ёзилган "Салом даб чолдилар" шоъридаги ушбу миера-нинг турли нусхаларшщ солишгириш жараёнида бу холни курамиз;

]^улезиада_: Эй узбек халчилилг бургут авлодя...

^плашда:

Эй узбек халчилилг ботир авлоди...

'5!даа>мал асарлар_тупл8ми^да L Эй узбек халчилилг касур авлоди.,. июрасидаги узгарглшлар шъло ва охалг тальбл билал рУй бергал. Чулки чУлёзмадаги "бургут" сифатлаши кангчилардаги довюраклик хусусиятшш ако эттиришга окизлик чилади. Шу боис дастльб у "ботир" сузи билон алмаытирилади. Аыш бу суз шеъриинг биринчи шс-расидо "Кшшчдай йигитлар, ботир огалар" тарзида ишлатилган. Бу сифатлашнилг икки марта гакрорланиши зса шоърлинг бадиий чиша-тига зарар етказади. Шу сабабдан шоир сУнгги иусхада у ни "¡касур" сифатлаитбилан алмаштириб, б,т,р говушларилинг уйгуллиги хаыда мантичии муталосиоликка эришади.

Ойбек сифатлашлари психологии портретни ёритишга купроч хизшт чилгаш холда, образли ифодани янода нозиклаштиради. Та-биатлинг ранглар ва oxaniviap дулёси бевосита сифатлашлар орчали юзага чичади. Бу уринда, айш1чса, кангайтирилган сифатлашлар шоирга чул келади. Айли пайгда сифатлакшар ойбекона бирикма ва ибораларнинг яратилишига асоо булади. Нзрса ва хаёгий ходисалар-линг тафеилотлари билал ако этишида ыухим роль уйнайди.

"^хшагиш во образ" даб лошалувчи шшинчи члемда Ойбек шаър-ларида1ли Ухшатишларнинг маълодорликни таъминлашдаги, тасвирдаги

бадиий кучни оширишдаги ханда нозтик картина яратипдаги Урни ёритилэдо.

Адабиётшунос С.Мамэконов Ойбек махорзти, услубига хос ху~ сусилтлзр хэчидо суз юрлтаркан, унлнг роман, повесть, поома, шаърларидан уч гомир булиб Утган гол хамда образ хачвда тухтя-либ, "Бу - халчни, шюошзягяи эркка, хачичзгга чачиришдпр ва бу гояни чуёш (нур) образи орчали ифодалаш йУлидан боришдпр"*,-дойдл. Шу бшен блрга, ыолр шеърлорвда "чуёш" сузи ¿шгироклдягл ухшатишлар хан талайгина булиб, улар турли контекстлорда турли маъноларни тошлйдл. "Майеада ёгарнзн, уйладяи оони, Ёш эдик, гаУх эдик у чочларда биз. Куёшдек яшарди ичда севгимиз... Шодлик-нилг, кулгининг боршдл .чоки..." ("Мзйсздз ётеркан, Уйлздим сони...") сатрларида ошич севгисининг отзшишшги, собитлиги "чуёш-дек яиардя" иборасида ифодаланса, "Булутдай козса халч лчидэ ио-ир, Хотираси чуёш каби чоладир"( "Ыашраб") миералорида Ыашраб ёди, хотираелнинг ёрчляллги, мангуллгл "чуёш каби" ухгаагигаида екс этз-ди. "Тугайди фирочлэр, битади хиперон. Хар у;1дэ гУй, хар юз чуёш-аай хзпдон" ("Лхду поймон узилмас") сатрларида гзлзбздан шодон, ёрчин юзларнинг холпти "чуёшдай хандон" иборасида, "Кунглиыд? хачлчат Бирон сУямади ГУ о зур чуем " ("Тош экая бошш...") шерэ-ларида оса лирик чзхрзг.оншшг Уз эътичодигэ доимо собитлиги "гуё зур чуёш" ухшатишвда ифодаланган.

Ойбек шоърлерида Ухшатишлор лирик чахропон кечинмаларшшпг лозлк харакатили, образлар гэлчинидагл хаётийлик ва дозибэдор-ликни акс эттиришга хизмат чилади. Шу билан бирга Ухшатиш фикр-ларли бир нучгага галла б, хулосалоига ёрдзм бероди. Ухшатиш ибо-ралвршнг шъно салшгини орттириб, сатрлар таъейрчвнлпгшш таъ~ минлойди.

Ойбек ухшатишэридогя хусусияглардая яяа бири кавхум тушун-чаларш луайял парсалзрга солиштириб, тасвир аничлигига, ифода ;конлилиги вв маънодорлигига эрипиидир. Бзъзаи эса анич ларса ва ходисалар ыавхум тушунчоларга ухшатилшип натиквоида ифода янадэ нозиклашади. Оо'разлар дунёси, чиёфоси, харзкгерпга хос хусусият-лар гврошшк касб этадл. Мпсалзн, "Шоэдип сувлар - суюч инку, Опар г'/ё стнлп чУтч" ("Ругал Чикён") сатрларида сувнанг яурлар

1 Мзмоконов С. Роя ва обрез.//Ойбек ягодой ко годи во бедви') махорати. Тошконг, 1985, 40-бвг.

огушида товланиб опиши, оромбахш ¡кшщирашлорши пниуга киёслаш ва ёцшпи чушшнинг гаралишга ухшагиш-орколи ифодаланса, юртга булган чексиз мухаббат lyñFycH юргшшг хар «эричини калбдан ай-тилган чушвдца ухшатишга асосланган "КУшии каби калбдан бир парча Юртимизнинг хар гул, хор гоши" ("Ёвга улш") сатрлари оркали ифодаланади. Хатто, "Яорли йУллар, ух, узун Бу йилларнинг дар-дидэк" ("Корли йуллар, ух, узуи...") сагрларида цорли йуллорнинг адоцсизлиги уруш давриде халц тортгаи бохад кафоларга ухшатила-ди. Шоирнинг гасвир учун фронт йУлларини танлаши хам бакиз эмас. Чунки урушшшг дахшагли рухи вайрон бУлган шахарлор, култепалар-га айланган «ишлоцлардвглна эмас, вахимали сукунат хукм сурган, Хар йир кадемда мина портлаши ё дойдя Ун келиб тагишя муккин булган'нУлларда хам япайди. Бу шеърда урушдан, ана шу вахимали йулда юриб толиккан кишилар холеги уринли топилган биргина "я;" ундови воонгаоида англашилади.

Ойбек шеърларянянг нУлёзма, оклама хавдз турли босма нусха-ларнни солиштирар экзнмиз, шоир ухшатишларнинг образга, шеър FOHCiira мое булишга жйддий эътибор берганлйгини курамиз.

"Исгиора ва образ" даб нонланувчи учинчи киемда фикрни си-кик холда хаыда таъсирчан ифодаланишида Ойбак исгиораларининг Узлга- хос кщагларя гахллл эгилади.

Сузнинг ахамиягини таран англаган Ойбек шеършшг foabuíí йУ-налиши, моъно хамда образ кУлашни кенгайгиришга хизмат цилувчя исгяоралардан фойдаланзди.

Кусш хам шунгяйдя олов донгизга, . Куцпузнянг ойнаси шшгина оинди. . - Жунайлик, - дедим мен члройли кизга, Кулкадз йулларшнг или беркинди...

("Лирик кезишшр") сагрларида уфк "олов денгиз" исгиораси оркали, нурафшон кундуз "кундузнинг ойнаси" истиоравий бирикмасида, олисларга чузялган пул эса "йулларнинг ипи" ибораси оркали ифодаланади. Нзтикада кундузнинг аста-секинлик билан чзкиниб, тушшнг хукмрон булииш, куёилннг уфцца ботиш холат-л, йулларнинг коронгулик куШшго син- • гйш кораёни нозик муболага ва конлантиришлар оркали куз олдимиэ-да намоён булади.

Ишдо Ойбек шодишнг F.Гулом, х;.Олимжон,Миртемир ва бошвд замондоилари шеърпятлдан фаркл^надиган кихатлар шеоллар асоси-

да кУрсатиб берилади.

Истиоралардан уюйдаланлшдвги шоир махорати унинг достопла-рида хам ёрцин кУзга гвшланади:

Очилган деразада куклам елкани. Гиломдо цуён сашш мушуги ухлао1.

"Хоыза" досгопидаШ ушбу тасвирда б яр тутам цуёш нуршшнг гилам усгвдэги ексиня сарпк мушукка циёсловчи мисралар узгача та-роват ва ¡козпба багшшайди.

Ойбек 20-йиллар Узбек шеъриятига хос булгап хотин-чизлар озодлигини улуглаш, эрк учун курвш рояларшш ифодалашда купроч дангиз. тадуз, чуёш сУзлари воситаоада ярэтилган исгиора во об-раэлардан фойдаланса, тутчунликда Утгон довр тун обрози ва унга богланкб келган турли сифаглашлар орчалд англашилада.

Ойбоюшяг 60-Гшллар шеърлрря хам, 20-йиллардагн каби, лн-сон ва габиатни мушторак, ёнмэ-ён таспир зтиши билан характерли-дир. Лекин 20-ишшар шоърларида табиот тасвири гравдашар уруши мавзулоршш ёритишга хизмат чилгел булса, 60-йиллар шеъриятида-ги инсон ва табиат тасвири шоир фалсафий Уйларининг юзага чичи-шига купрок иыкон яротпди.

Ойбек иаъриягвда Нэвояй якодинянг гаъсири олохидз моичегп эга. Навоийгз хос бир фякрля турли томолдал далиллаш, образли тэсвирни хилыа-хил буёч ва ифодалар билан мисрадан-шорага бойи-тиб, аниклештириб борвш Ойбвк икодида узига хос щюдасини топа-ди. Ишда Ойбек инодига Навоий асарлерининг таъсири шсоллар асо-сида кУрсатиб берилади.

Шундай н;илиб,Ойбек:

1.Сифатлашларнинг образ тал^инидаги маъно товланиаларига эъти-бор беради.Сифатлзшлар турли шеър коитекстларида хилма-хил ранг-ларини,х;олат ва хусусиятларини ламоён этади.

2.Ухшатиалар шеърий контекстда портрет ва пейзажга хос бел-гиларга ёрцинлик На жозибадорлик бэуишлайди.^а^рамон характерига хос хусусиятларни,шоирнинг ички кечинмаларини ойдиплаштиради.

3.Истиораларнинг образ талк;инидаги маъно салмо?идан фойдала-яиб,ифода ихчамлигига.сатрлар таьсирчаилигига эришади.Истиора шаьрий контекстда турли х;олатларни,образга хос булган хусусият-ларни кутилмаган нуцтадач туриб акс зттиради.

I Ойбек,Мукаммал асарлар туплами,3-тои,185-бет.

4.0бразнинг шеърий контекстдаги маъно товланишларидан фойда-лаииб,тол бадиий тасвирининг таъсирчанлигига эрииади.

Учинчи боб - "Сузнинг поэтик хилолари".Бу бобда Ойбек шеьр-ларидаги сузнинг поэтик контекстдаги хусусиятлари,ох;ангдорлиги ва товуш товланишларининг узига хоо иих,атлари ёритилади.

"Сузнинг поэтик контекстдаги хусусияглари" деб номланган биринчи к;исмда Ойбекнинг сузнинг турли контекстдаги маъно товланишларидан,тасвир воситаларининг образли ифода жозибадорлигшш таъминлашдаги имкониятларидан фойдаланиш мах;орати тах;лил этилади.

Одатда пора ранг могамнинг, каигу-аламнлнг тимсоли хисобла-нади. Ойбек оса бу слфатлашшшг турли маъно товланишларини топиб, шаър козибадорлигшш оширишга эришоди. Ишда "кора" сифатлашининг маъно говланлшлари Ойбекнинг "Олгип сепкилли коп-кора кеча..." шеъри тахлши оркалд кУрсатиб берилади.

Ыаълумки, Ойбек илк икодида хотлн-клзлар озодлигн ыавзуига кУп мурокааг этган. Ойбек шзърларида зса бу гох хотин-кизларпинг эрксиз холатидан изтироб, гох ёрга булган чексиз мухаббат) гох висолга интилган ошикнинг кайгу-аламльри шакляда кузга гашлана-ди. Хайретланарляси В1ундаки, шолр оддий кнёслаш ва Ухшатишлар орчали хсм еёллзрга булган чукур хурмагинл .кфодалай билган: "Та-биат - нозли вдз, Порлаган у гузал юз. Уфста лола сочди, Бир кул-ди, сунгра кочдл" ("Оцшом куршшшлари"); "Куёи - олтин киз, Тот-ли кулгиси Хаёт ва нашъа" ■ ("Иуёш ва болалгф"); Корли йУл - он лента, Чузилган чексиз. Кора сочян кеча Ёйган млели низ" ("Аба-днй йулчилар"), Шоир шу каби киёслаш ва ухшатишлар оркали сатр-лардаги тасвирнинг кошш ранглар ва туйгуларга бой булишини таъ-млллайдя. Сулим табиаг урнида позли казна, уфкларгз боттои куёш !'рнпда шухлик билэн гул о гиб кочган эрка, гУзал юзни, нурлар та-ратаётган цусш Уршии хондон кулаётган киз сиймоолни... кУраст-гандок булади.

Адабиётшунос У.Порматов Ойбек шоърияти хапида суз юритиб, "Блок, Пушкин каби улкан реолистлар асарларидаги гадзиба кучини у "хоотшшг хар бир лахзасина абадийлаштириш" махоратпдап, тас-влрдагл антликдан, "хсёг вдчидс нлхоягдо гула:-? тасевлур борлш холатидан киднрадн"1, - деб гугри твъкидле ди. Бунинг далшшни

* Форматов У. Гузалллк билан учрошув. •'Гонконг, 1976, 103-

бсг.

Ойбекышг "Чимён дафгарп" туркумидан урин олган "Абадияг ва умр" шеъри мисолида хам курипш.шз мумкин. Ишда öy шоър тахлил этилиб, шоир махорагига хос кихаглар кУрсатиб барялади.

'Хуллас, Ойбак шеърларкда сузнинг бечлёс иикониягларл, авва-ло, шеърий коптекстда, колавероа, гурли тасвир воситаларидан фойдалашш жарзёнида намоён булади. Сузнинг маъно товланишлари эса гурли образли ифодалэриинг, мавзу ва гояларшшг очилишига асос булиб, шеър яхллтллгшш таъминлайди.

"Суз ва оханг" деб ношанган иккинчи кись.да шеършнг образли ифодасидо, сагрлар гсьсирчашшги хвала козибадорлиглни гаъ-ыиялашдагл охшгнияг ахашягл тахллл эгилздл.

Охаиг орцали маънодорликке, тасвир нозиклигпги эришилган мисроларии Ойбек ииодида куплаб учрзтиш мумкин. тасалан, шоир-нинг:

Тарих йуллари изивдан чу тир, >iap бир хок имлайди: "Бир лахза утир..." сатрлари сунгги нусхада:

Тарах сУчмочлари дзивдан чумр,

Хер бир хок шивирлер: "Бир лахза утир..."

( "Тарих сущ.юклари... ") шаклини олгаи. Бу узгариш биринчи мисрага i!,j3 товушлари уйгушм-гини, иккинчи мисрага пр, ají бугинларига хос охангдорликни олиб киради. Апничса, кейииги нусхадаги гоят уринли алмаштирилган, "сучкочлар" сузи орцали ияеошлт гарихининг нотекис ва мураккаб гарлён эканнни ифодалашга эришллади. Иккинчи шсрадагл "хок" образига нисбеган "шивирлар" сузининг ишлатилиши хам маъно ва оханг талабларига мое булган. Шеърнинг учинчи ва тУртинчи миора-лари кораламэда:

"Куш тиллари" пири - юракда тилак,

Изладим, гердим дур - кУликда элак терэида, кейлнги нусхада (учинчи шера Узгарншсиз чолганл холда) туртлнчи миерэ:

Излайпен гавхарлер - чулшлда элак шаклида ишодаланган; шцояг, очка кучлрилган сунгги нусха эса:

"Цушлар тилк" пири - юракда тилак;

Излаймен марварид - кулимда элак торзида намоён булган. Дасглабки пусхйдб /л8ън0 íaíí хатдан "тардим" сузи ортичча булса, "дур" ва иккинчи нусхадаги "гавхарлар" сУз-

лори шоир чалбида уйгоягон охалгни ифоделай олмайди.

Ыаълумки, дур - гавхарнинг йирик гури. Гавхар - гарашлал-гва ва сайчал берилгал ол1,юо. Ыарварид эоа сув осгидаги молюска-ларлинг чиганогида узоч йлллар даво».шда габиий х;осил буладиган чии.щтбахо сядафдир.

Айтишларича, марваридли чигалондан акратиб олиш хам алохи-да шхлат талаб чилар экал. Такрибали ыарварид изловчилар хали юмшоч булган дурдолали чигалоч ичидан чУл гшшалари билал эмас, балки лаблари билал илиб олиб, бир ноча соат давомида отзлзри-да олг.б юришар экал. Сулг ули хУллалгал латтага Ураб, яхши чог-1улича чУлтич остларида олиб юрарклллар. Марвариднилг чишагбахо-лигидан тешчари, ноёблигиш, излоб годишдаги ала шулдай машач-чагли нохнатни хам эътиборга олгои шоир бу образдал Уришш фой-далалгал. Бундал гашчари, "марварид" сузи "гавхарлар"гс бупш ва товуш шчдори кихатидан мутаносиб булсада, мусичийликда устул-ликка эга. Бу суз гуфайли т,£,к ювушлари гакрорига и товушилинг ыусичий ралглари хам келиб чУшилэди.

Ойбок ыеърларидилг оханг ва образ уйгуллигини таылинлашга чарагилган икодий караёлини чуйидаги босчичларга акрагиш мушшн:

1. Бир суз-образли улга лчил булган бошча суз-образ билал алмаштириш орчали образ во охалг уйгунлигига эришиш.

2. Таовир вооиталарини алмаштириш орчали образ ривони ва оханг-дорликка эришяи.

3. 1иясролардагй айриы сузл(!рни чисчартириш ёки Урил алмашти-риш орчали образли ифода ва оханг изчиллигига эришиш.

Ишда Ойбеклинг "Бахорда" шеъри гахлили орчали бу тур узгар-тишлар чандай амалга оширилганлиги кУрсагиб берилган.

Хуллао, Ойбок шеърларид&ги оханг, аввало, образ ва образли ифодага хизмаг чилади. Шоир охангни образ табиатига, мавзу ва гояга нос булишига ахвмияг беради. Бунинг учун ювуш гакрорлари, чофиядош сУзлор, вазн хамда турочларшнг мукашал булкшига.улар-нинг барча яыкониятларидан фойдаланишга интиладики, бу холни Ой-бек иеодий лабораториясшш инкишоф этиш жараёнида кУрашз.

"Товуш товланыалари" доб лоыланган учинчи чисыда Ойбеклинг шеърий асардаги товушларлинг ранг ва охангларидан фойдалалиш махорати ёритилади.

Ий'.одкорнилг адабиёг олдидаги масъулиятини чучур англаган шоир Навоий комли таълшл-тарбяя техникумида Учпб юргаи (1921-

1925) йяллордеёц нозиктоъб гурк шоирлзри, Пушкин, Фот, Блок, Вер-харн аоарлари билан якиндан тепшди ва улар якодига ¡куровоз бул-ган бир кагор шеърлар ёзди.'

Ойбек адэбий-тзнчядлй маколаларияилг бярида: "Шеър лирик гилшшг мусичийляги, сузлариинг чУлялиши, сифвтга моляк говуш типларинянг тартяблонипГи, уларшшг Махсус бирикипш, умуыан, то-вуш конунигэ буйсуниши ила вуяудга келади"1, - деб ёзган эди. Шоирнинг "¡Сушлар.чочянгяз!", "Утшшш" шеърлэрида ушбу холни ку-реыяз. Тебяогшшг бахор чогидаги гузал мензараси, Узбек чигл-нинг яозлк чалб кечиншляри л, а говушларя гакроряга асосланген сагрлардэ яфодэлаизди. Екя "Булоч" шаъряда булочча хос куичин холат т,ш говушларя тзкрорига асослангзн мисраларда ифодвлалсз, 20-йилларнинг смнфий кураш жарэёнидаги олгов-далгов, мвмлакатдв-ги огир ахвол.кишилар онгядаги иккиланишлзр "Киш кечзлори" швъ-ридаги о ушшси итгирокадагя "^ар хомонда оппоч чор, Ичим корл бяр ыозор" сзтрларидо ифодзсини гопади. Лирик чахрамол кечишла-ларидзги голаён "оппои кор - кора мозор" зидламаси орчзли очи -лада.

Унянг 1941 йллдэ ёзилган 'Чорахат" иеъри фэрззндя фронтдв халок булгзн она холатя тссвиригз бзпшшппган: Бехосдан узилген шода дур каби Тукилди уыидшшг .ронгля бврглвря. Осилди бир онда чУллар мадорсиз Ер ч'очдя, чорайди нуеш зарлзри.

5пшнилг 01,юн кзйтиб колишига умид боглаган ва уни интязор-лик билан кутган она орзулари дахшагли "чорахат" туфеПли барбод булвди. Бу сагрлардэ "уруш",■"чорахат" сузлари кулльнялмаген булса-дз, уруш келгпрган фокио шзър мззмунядзн ячкол аиглаиилиб туради. Шоир агайин "чорахат" билан богляч гафеилотларга гухгал-майди. У гугрпдан-тугри онзшшг шшъуи хэтнд учяб бУлгандзл нс-йинги холаглли тасвир огэди. Ючорлдагл сатрлврда "она" сузя хам тллгз оллнмэйдо. Аы.:о шеърдогл цуллпршшг "иадорсиз осилнши", "эршшг чочглш", "чуёш зэрларишшг чораШшя" дэхшатли фогшадзн бехуш булиб йичялгаи она хологшш хаччонии гавдалвнтирадя.

• Сунгги якки ыисра о товушига хос булгзн кэйгу вз ох-вох, Ч товушига хос булган буга-'Ушк, р товушига хос булггн гягрочдзя

■'■Ойбек. Лдабиёг гугрясяда. •Тошкелг,1985, 37-баг.

ларзага келали, шзърдаги котон ва мотам куйлари авкто чичвди. Бу говушлар шеърдаги фояиавий холатни тасвирлашда мухим роль Уйнайдп. Шоърня У чир эканмиз, куз олдишзда Пикзссонинг 'Тарника" картинасидеги дахшат билан танглашадиган манзара наыоён бу-лади.

Ойбокнинг 20- ва ЗО-йллларда яратилгон шеърларида лирик чахракон кочшшалари гвбиат гаовприга уйтун холда акс этган бул-са, уруш йилларида яратилган аксар шеърларида лирик чахреыон кайфияги табиат тасвирига чарши чУйилган холда очилади. 60-йил-ларда ёзилган шеърларида эса табиат тасвири шоир фалсафий Уйлари-ни ифодаловч/1 восита спфзтида шнтирок этади.

Хулоса 1(илиб щуни ойтнл мумкинки, и код караёнида хар бир сУз во ибораларгс, хатто тиниш белгилорига хам киддий эъгибор билон чараган шоир "Шу1щай тил яратайликки, шеъришз ва хар бир суз узукка чУйилган чишатли тош каби порласин, хар бир шюра-да капа мазмун барч уриб турспн", декнида, аввало, шеърияг ва китобхон олдидагц улкан шсъулиятни иазарда тутган эдп.

Хулосада Ойбек иахорзти ва услубига хоо хусусиятлар хачида асосий хулосалзр баён чилинганки, улср чисчача чуйидагилардан иборат:

- портрет тзовири Ойбок шоърлсрида лирик чахракон ё лирик нероонак образшш ярагиида фаол иштирок этади. Шоир поргретлари-_ га хос хусусияфуздан, поэтик тафсиллардан лирик персонаж ё к;ах;ра-моннинг ички оламини акс эттириш ма.г<;садида фойдаланишдир;

- пейзаж тасвири Ойбек шеъриятида мух;им урин эгаллаб,шоир фалсафий фикрларини кфодалашда иштирок этади.Шоир табиатнинг х;ар к;андай х;олатлзридан,нарса ва х;одисалардан гузэллик топади.Шу гу-залликдан ту^илган х,айрат туй-?уси эса Ойбек сатрларида буй курса-тиб,шеърларига мислсиз латофат ба^ишлайди;

- поэтик тафсиллардан унумли фойдаланиш,тасвир этилаётган манзарани барча майда-чуйдз маиший тафсилотлари билан акс эттириш Ойбек иеърилтининг ажралмас хусусиятидир.Бир к,арашда,оддий туюл-ган х;одисалар х,ам ёрцин ва х;аётий тафсиллар орк;али чук;ур фалсафий фикрларни узига сингдирган' поэтик вог<;еликка айлзнади;

- сифзтлашлардан фойдалаллшдаги Ойбек махорзги кахоп шоъ-риятида анъанага, тш.юолго зллалган рангларшнг, хусусиятлзрпинг янгпча гслчинда наыоён булгзнлпгида кУринади. Сифаглашлэр табиат-дзгл рснглор кплосини, оброзлп ипода сплмопши, гаоиршшг вочслик-

ка мулосабатини, гоянл белгилашдэ мухим роль Уйнайди;

- ухшаглш - образ харакгорлнп, шоиршшг таовнр объокгига булган муносабатшш англатупчи восита. Ухшатишлар оркали фикр бир нуцтага намланади ва хулосаланади;

- истиоралар Ойбек шеърларида козибадор манзаралар, ёркин образларнлнг ярагшшшига асос булади. Ыоир сатрларини рамзлар, ишоролар, истиоралар балан тулдирар экан, Навоий анъаналорини Узига хоо тарзда давом зттиради. Образлл ифодадаги буёнлар му-кашаллиглга, тасвирдаги ранг-барангликка, бир фикрни турли то-молдал даллллаб, сатрлар давомлда тулдлрлб боришга эришади;

- охангдорлик Ойбек шаърларида контекст талабидан кзлиб чи-цадл. Бир сУзли маъно ва оханг клхатидан сал/лочдоррок булган , бошка сУз билан алмаштириш оркали фикр ва ифода, сУз ва маъно, суз ва оханг, образ ва уйгушшк, образ ва контекст каби муаммо-ларни хал эгадл;

- сузнинг турлл шоърлй контвкстдаги оханг ва маъно товлак-иаларидан фойдаланиб, шоир ифодадагл ранг-барангликка, мисралар-1шнг сивдч ва салмокдор булишига эришади. Суз - образ —

гоядан иборат ифода занжлришшг дастлабки мухпм халкаси булган сузнинг салмогл охаягдаги козлбадорлик, образдаги маънодорлик, гоядаги эмопионал кучни таъмшшайди;

- ассоаанс, аллитерация каби товуш такрорларц нафлс, ларза-кор туйгуларилинг сатрларга "сллгшш"га ёрдам берадл. "Нозлк", "гУ-зал"вокелик тасвирида Ойбек талаффузи кшоч, майил товушлвр так-роридан фойдаланса, отар, кайгулл холатлар ифодасида "цатгик", "тупори" товушлар шакроридан хосил булган охангдорликка мурокаат кллади;

- Ойбек ижодий лабораторияси айрим асарларининг ижодий тари-хи билан таништирибгина в;ол1.(ай,унинг энг зарур,энг се^рли сузни ахтариш жараёнини - бадиий ниятининг тула ва ёр^ин руёбга чин;иш жараёнини х;ам намойиш этади.Шоир шеърларининг к;ора лама, ок;лаца ва нашр нусхаларидаги тафовутлар шуни курсатадики.юксак ^оявийлик

ва бадии!1лш:,соддалик ва мусич;ийлик Ойбекнннг диктат «арказида булган.

Хуллас,Ойбек XX аср узбек адабиётининг тарагдиётига фак;ат улкан носир сифатида змас,айни пайтда хассос шоир сифатида х;аи бебах,о хисса цушган.

Диссертациянинг асосий мэзмуни ва хулосалари иуаллиф эълон цилган цуйидаги мэк;олаларда уз ифодасини топган:

1.0йбек шеърларшшнг эвфоник хусусиятлари.- "Узбек тили ва адабиёти" журиали,1987,№ 6.

2.0йбек шеърларида истиора ва образ,- "Узбек тили ва адабиёти" курнали, 1989,N2 5.

З.Сузнинг поэтик контекстдаги хусусиятлари.- "Рзбек тили ва адабиёти" журнали,1990,№ 6.

Ч.Ойбек хазинасининг марваридлари.- "Ёш куч" журнали,1992, № 1-2.

5.Юлдузлар нурига пайванд.- "Узбекистон адабиёти ва санъа-ти" х;афталиги,1993,2 июль.

СЛБИРДШОВ Л.Г.

"Слово и образ в поэзии Айбека"

Специальность 10.01.02 - Современная узбекская литература. Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук.

Р Ъ 3-Ю М Е

Диссертация Сябирдинова Л.Г. на тему "Слово и образ в поэзии Айбека" посвящена исследованию поэтического мастерства одного из величайших узбекских поэтов XX века. Автор широкоизвестных эпических полотен Айбек, как поэт, широкому кругу читателей малоизвестен. Однако, как это не парадоксально, он прежде всего поэт. Поэтом он оставался, и в своих романах.

В настоящей диссертации рассматриваются проблемы мастерства Айбека - поэта - его работа над словом и вопроси, связанные с "первым элементом" литературы.

Диссертация, кроме традиционных "Введения", "Заключений" и библиографии, состоит из трех глав.

I глава, озаглавленная "Идейная функция слова", как и последующие, так рп состоит из трех разделов - "Слово и портрет", "Слово и пейзаж", "Слово и поэтическая деталь".

Айбек - художник, сочетавший в себе и поэта, и прозаика, отличается от многих своих собратьев по поэтическому цеху тем, что не только в поэмах и балладах, но и лирических стихотворениях особое значение придавал портрету лирического персонажа. Если в большинстве случаев он через отдельные штрихи, характерные для того или иного лирического персонажа, рисовал его внешний облик, то в ряде своих стихотворений, посвященных известным историческим лицам, как, например, Мапрабу, или современникам, как, например, Турсуной Капимовой, воссоздавал яркий портрет изображаемого героя. А ееги сравнить олисяшшй им портрет Навои из одноименной поэмы с портоетом великого узбекского поэта из романа "Навои", то можно, придти к заключению, что Айбек всегда ярко представлял и стаоплся воссоздать в своей поэзии портреты изображаемых им гепоев, и с помощью словесцого портрета раскрывал не только его внутренний^ мир, но и идейный пафос произведения. И слово-итпнх и с ловп-краски играл?! решающую роль в создании портрета.

Пейзак в лирике Лйбека приобретает особое значение. Илюб—

ленный в природу родного края, поэт прибегает к описанию пейзажа не только для создания образа родины, живописного уголка земли, богакущедрыми дарами природа, но, главным образом, для раскрытия переживаний лирического героя, его внутреннего состояния. Человек и природа - это для Лйбека всегда понятия взаимосвязанные. Природа, пейзаж отражают в себе, как лакмусовая бумага,внутренний мир лирического героя, тончайшие нюансы движения его души. Поэтому Айбек наряду с портретом в создании образа лирического героя особое внимание уделяет и пейзажным зарисовкам.

Портрет и пейзаж у Лйбека, впрочем, как и у лябого художника," состоит из деталей. Детага - штрихи, с помощью которых поэт воссоздает портрет, и детали-краски, с помощью которых вырисовывается пейзаж, всегда точны и ярки. Айбек, ювелирно работая над словом, несколькими деталями создает нужный ему поэтический эффект.

П глава "Значение слова в создании образа" посвящена изучению роли поэтических средств - эпитета, сравнения и метафоры в поэтике Айбека. Каждый из этих компонентов в поэзии Айбека активно .участвует в создании художественного образа. Мастерски владея словом, поэт до такой степени оттачивает поэтические компоненты, в результате чего образ лирического героя или персонажа наполняется живым содержанием. В данной главе, широко рассматривая мастерство Айбека в использовании эпитета, сравнения и метафоры,диссертант также уделяет внимание эволюции этих изобразительных средств в его поэзии.

В 111 главе, озаглавленной "Поэтический спектр слова", рассматриваются интонационный строй, мелодика стиха, звуковая*, организация и другие вопросы айбековской поэзии. В разделах "Особенности слова в поэтическом контексте"."Слово и интонация"."Звуковая палитра" диссертант широко останавливается на поэтических возможностях слова и пытается показать мастерство поэта в раскрытии невидимых, но имеющих для поэзии громадное значение граней слова.

Диссертант , сопоставляя рукописные и печатные варианты отдельных стихотворений Айбека» показывает как он добивается гармонии,'' нужной ему поэтической тональности, заменяя отдельные слова и словосочетания. Зияя, что поэзия - это,прежде всего,музыка луга, АУ'бек работает над словом,чтобы оно не только служило идеи и роскшяо поэтическое содппгапр, но и взволновпю сппдце и ум читателе.

lio??'/" , wnu лр,?п!ютяг?г нослодовлние, явячптпя элит;

у^-.:- г,™?.::: П втп. j ^ ;