автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Традиции фольклора в поэзии Магжана Жумабаева

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Канарбаева, Б.
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Алматы
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Традиции фольклора в поэзии Магжана Жумабаева'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Традиции фольклора в поэзии Магжана Жумабаева"

КАЗАХСТАН РВСПУВЛИКАСЫ ЇЛТЩ ШЛНМ АКАДЕШСЫ К.ОТЕЗОВ А1ЩЦАГИ 0ДЕБИЕТ КОНЕ 0НЕР ИНСІИТУШ '

РГЕ ОД •

/ . ^Ьлжаэбв г^уцында

’ ; li'j .. . ' '

КАНАРВАЕВА ВАЩПКАШ ; . .

МАШАН ЖУМАВАЕВ ПОЭЗИЖЫВДАГЫ «ШІКЛОРЛЩ ДЭСТГР

10,01,09. -фольклор ..

10,01.02. - цавіргі ідоац адвбиеті

Филология гылывдарынш) кандидаты гылшм дврвяевін алу увін дайнндалган диссермцяяннц

АВТОРЕвЕР АТЫ .

Алмати -1994

Кумыс Цааахстан Республикам Улттац Гылым академия см *1.8уевов атындагы эдебиет жоне енвр институтшшц фольклор белімінде орындалды.

Гылыми явтвкртісі- филология гылнмдарыньщ доктори,профессор, ’ ЦР УГА корр- мушасі Берд!баев Р.

Ресми оппоненттер: филология гылыццардоыц доктори ' Нурмагамбетова 0/3. '

/ филология гылыццарыныц кандидаты 4 '

Ергебеков К-

Жвтекші уйым - Алматы цыздар педагогика институты. Диссертация 19 г9У - (Я. 'І <Л>ЮгЬ5) сагат_ ________

Казьцстан Республикасы Улттык Гылым академиясы М.Эуевов . атындагы эдебиет жане внер институтами ханындагы филология гылиДдарынын доктори дарежесін беру жаніндвгі Д.63.34.01. иамандандырилган кенесінін цажілісіндв цоргалады.

/490021.Алматы каласыДурмангааы кешвсі ,29/.

Диссертациями УГА Орталыц гылыми кітапханасннда , -танысуга болада. -

Автореферате^*^/ _ таратылды, .

Мамандандырылган кечестіц гылыми хатпысы,филология гылымдарынын ,

Iі ' ■

доктори А// Ибраев Ш.

ХНЩЇЇІЬПІ_5-ЇЇ?ЇІ’5ЇЇ2!Л!ЇЇ1 поппипси неп мязба здебиеттіц

царвм= цатын8сы керкемдік дамудыц вяекті мзселесі болмп табыладм.

Зр халык, адебиетініц даму процесі, сол когам емір сургєн артаныц

озгеруімен байланнстн.їольклорльїн; мура -керкеменер дамунна удайм

елеулі ыцпал лгясап отыратнн тпорчестволы^ факторі

Фольклор мен эдебиеттщ арасшдагн ба!7лшгьтс,аеіресє,орьіс

адебиетіндо терец, ган=жадты зерттеліп кєледі .жогарн оду орынпзр=

мнда арнайы пан ретінде откізіледі. Ядебиет псп фольклордыц ара-

снндагн байланыстн зерттеуге арналган гнлми ецбектердіц датарн я

да мол.

К,азад жазба адебиетінде фольклорлмц сюлгеттерге шыгармалар жа= зу даотурі бурмннан бар.Осы дэстур XX гасырднц басшда кустейо тусті.Онмн дааац адебиетініц ірге тасші ^алаган пдьн- газушылар* днц тмгармалврннан кецімен оркн алуы да сондицтяч.Осмган карамас= тан цазаі^ лдебиегтану тылымында бул тзжірибе злі лганді зерттелмей

І .Немайнлоп К. Эдпбиот таЗлч ой лап. А. ..Наяушн, 1963, 71 б.

2. Крапцоп Н.И. Русская пропа пторой пплотшы XIX р«ка и народ= ноє творччптпо.іМ., І972.Сапушяима Н.И. Русская сопетскал поо= рил 20-х годов и фольклор. Ч., 1971, Минц З.Г.Лтірика Алексея® дра Блока,спецкурс для заочіткоя.Тарту.1965,Орлоч Р.Позмя

Александра Блока."Дрєиадцать" М. ,1967.Коруни ^.П.Есенин и на= радная проза.Л, ."Наука", 1009.Иегкнко А.II. іворчестео Р.Мая=

конского 1917-1924 г.г. І*Х4,Хмельничкап Т. Ю.Попэия Андрея Полпго.Р кн.АЛЗелмй.Стиготпоренче її поэмы. Ч~Л.-,І9№. стр.б-бб.

3. ',‘опрнч Д.Н. Литература ч ■Тюліклорная традиція. 1 £.:*оддоч І!.С.

І^пв.торстпо,традиция,мастерстро.Л.,1973.Далгэт У.Р. Фольклор и литература народ&о Дагестана.М., Шї7, Литература и Іпльглор. "Паука". М., ТРіН. 1 •

2. . келеді. іікгармаларьі узаь; жылдар бойьщда х&лын; кезінен тасаланган Ж.Аймауытов,А.Байтурсынов,М.ЖуМабаев,М-Дулатов туындылары тугілі С.Сейфуллин,І.Кансугіров,Б.Майлин,М.0уезов,С.Му^анов,Г.Мусірепов тзрізді "лушылардан шнгармаларындагы фольклорльщ дастурдіц куні бугінге дейін жуйелі зврттелмеуі кынжыларлыц жай.Фольклор мвн адебивттіц ара байланысын дрнайьі эерттеп жогары оцу орындары уш= ін жаэылгпн окулицтар жо ц .і/1. Жу ма б ае в тип поэзиясындагы эдебиет пен фольклордыц арасындагы байланыс туралы аерттеу осы олцылыцтардыч орнын толтыруымызга багытталган кадаи.%ныц езі жиырмасыншы жыл= дардьіц бас кезіндегі казав; адебиеті мен фольклордыц арасындагы байланыс ты сипаттап анщтауга да мумкіндік Середі.

_Гылми_$сацалнгн_осы та^ырьщтыц атынан=ак керініп ту р. Казак; эде= биотт&ну гылымында аіагжан творчествосыныц фольклормен байланысы злі зерттелмеген тыц такырнп.М.Жумабаев халик кайнарынан нар ала отырып, басца елдердіц,соньіц ішінде орыс адебиеті мен мадениеті, фольклорындагы жетістіктерді де керек жерінде улттыц колоритімія= ді са^тай отырып пайдаланган.Ооы іласелелерге диссертацияда туцгыш рет гылыми тургыдан талдау жасалады.Ыагжаннмц г^аза^ адебяетін...1 жаца жанр,жаца елец турімен байытудагы эдеби жетістіктеріне гылы= ш бага беріледі. • .

Зерттеудіц негізгі максам. Ы.Жумабаевтыц халыц адебиеті дасту= рінен уйренуініц себептері мен салдарын аныктау.ХХ. гасырдьщ бас кезіндегі ц*йсибір акын=жазушылардьщ фольклорды цолдану адістері= не цыс^аша шолу жасай отырып, ауыэ адебиетін пайдаланудагы І.Іаг= . жанньщ творчестволыц адісін шпу.Осыдан келіп.алдьімнзра шешімін табуга тиіс шнадай міндеттер цойылады:

- Мумабаевтяц мздени мурага.фольклорга кезцараснн аннцтау.

- Ацин пыгармаларындагы фольклор сарынын пайдалану вволюция» сын жуйелі талдау.

- М.Жумабаев*ьщ кмыц поээиясындагн калнлт&сцпн кдркрмдгк бейнелеу куралдарын пайд&лану принцип"-ер1н анац-ау.

- Ацынньщ дастандарындагн т&рихи ацнэдар мен ер-геН апсана=

лардыц орны мен_мэн1н керсену. . _

- Ацынныц творчеств о лык; тзс1л1 жен1ндег! пгк1рлерд1 тушрым^

' Д»У. * ' -

-М.Жумабадв щыгармаснндагы дас-^ур мен тацашштдь1ч;шц ерекшэлхк= "«рхне «очтллу.

ингармашылыгыныц керкемдхк ерекшел1г1 мен идеяльп^ эс*3'-икальщ кезн;араснн аны^ау. _

йЬ^одика жэна методология. Диссео*яциялнц зер»"’еудщ теория* лыц негхз1 бурыигй ССРО галыццарыньщ.толнцды ой=п!кхрлер! мен. республикамуздыц белггл! эдебие* зерттеуш4лер1 мен .фольклорис*е= рЫ1ц ецбектер1 болып "-абылады, „

Диссер"-ацияньщ неггзг! материалдавн.Магжан йумабаел"'Ьщ ел= ецдер! меИ поэмалары /"Ба*ыр Баян","Ер"«г1"."О^жетпесч^и ципсын= да","Жус1п хан","Норцнп«","ЦойлнбаПднц кобызы"/ алынды.

Диссвр"-ац;1янин мэнг. Бул диссертациялыц ецбек 19§3 жилдардЫц басындагы цазац эдебие~1Н1ц_даму заадылыцтарин баянддйп.ш оцульщ= тар .мен ко л дан бал ар уш!н материал бода алады.Сондай=ац каэац дд0я, биет! мин фольклор баЯланысьщыц сипатын танып б!лу ут{н,"!/лгган жэне фольклор" деген так;ьгрыпта жогарн оку орындарыннц судент-тер! ушн арнаулы курс?ыц семинарларга пайдалануга болады.

- _Кушс;ыц_сыннан_дту^ Диссергация Казахстан РдспубликаСы ¥л^= тыч .Гылым Лкадемиясы М.О, Эуезов а*ындагы эдебиет жэне.енер инс= ■штучный гылми кецес!нде жэне фольклор бел1мг, жамбмл тану, ну= рагатгану жэне фольклорлыц жазбалар бол1мдер1н!ц бгрлескен

мажі л і с і ii.no тилцыланып, к&былданган.

"Ан;икат"ЦР УГА хабар лары тіл- адсбиет сериями журналдарннда,"Алмати ацшамы" газетінде ра=

Д'ио хабаря&рындь кврініс їапти.Зврттеудіц цайсибір цорнтындылары жеиінде .і.О. Вудзов атмндагы адебиет жане внер институтиныц гыл= ми сотіетіндз, іздзнушілер мен аепипанттардиц семинаримда баяндама-Лар жасалды. ■ .

Диесер’х&циядын: лумиатпд курылым». Диссертация кіріспеден, негізгі уш тараудан, цорытындыдан чурады.Социнда пайдаллнылган едебиеттердіц тізімі бзрілгеи.

. Й7ШСТЫН НЕГІЗГІ млздаїш

Кіріспеде диссертация тадирыбыныц актуальдшшгн.мацсаты мен міндеттері, гылыми жацалигы, теория лик;-практпкгілин; моні ай^ындалади

ІЛунда Магжан шыгармашылыгыныц хальщ ауыз адебиеїімен байланысы турали, халыц цайнарын поззиясында пайдалануина ыцпал еткен себвп-тер.фольклорди цолданудагы адіс- тасілдері царастырилади. Магжан ‘

н;азац адебиетініц цалыптасуындагы ауыз адебиетініц реліне ерекше мацы з берген. "Талайлар умытнлып цалды деп бкінгеішен злі де болса ауызпа амап н;апган адабиетіміз.деп жаздм Ііагжаи Жумабаев,- бір елдіц жазба адебиетінв нвгіз болуга жарарлиц.Оаініц ауыз адебиетін негіз цылмай егабір жазба адебиеті орктіцеїлек емес.Біздіц жазба аде= биатіміз ауыз адебиетін негіз цилуга міндетті.Алдимен сабак.та шет= ієн емес, г.зінен алуга міндетті.Кчзба адебиетіміз негізді ,берік оз олімізціц алебиеті боламын десе, взіміздіц ауыз адебиетімізге цай= туга міндетті"*

Ацнн іпкгврма’шльїтшц внбойннда осы цагиданы берік устанган.

І. Мумаиаоя М. Уіігорм.іларч^.І.,А.'.'Жазушм',' 1909, 340-341 б.

Магжан поэзиясыныц ауыз адебиетімен байланмсыныц 'гупкілікті небе бін М.Эуезсттыц,"Хальга; бір турлі турмнстан екінші бір турмыс^а кешкен соц, бурынгы к;олданылган эдет=гурнп, турлі рзсімдер тотнга бастайды.Бурынгм сауыцгаыл : кездегі аумэдаи ауызга кегаіп яурген елец,жир,такпац, мацал.айтыс елеццер сияцты халыц адебиеті жойыла бас тай дн. Be где отнрган халыктармен касігттері__бірдатьпіасьі мол болган соц,олардыц салттары да пор эсер беріп.бурннгм тірілікті онам арі то тыцтьтрадп. Кейінгі жаца буынныц жастары керпіілес халык= тнц салтын эуес етіп цолдана бастайды.Осы ретпен халыц бурынгн кездегі салтннан.цолданып жургеН халык; адебиетінен айрылады"* де= ген сездері слпаттай аладн.Екінші згягынан.улы Казан тоцкерісінен кейінгі елде болган дуние татлнлпгы,І92І=ті, І932=ші жнлгы к;олдан жасалган эор аттнц,тотаритарлмщ когамдагы бас потере бастаган шо= винистік ектемдік.сезімтал ацниды цатты куйзелтті,казак халкн, тілінєн,дінінен,улттак ерекшелігінен айрнлып цалады-ау деген ку= дік ацынды мазалады.Сонднцтан ацнэдмц сюжеттерді поомаларына.ар= кау ете отырнп.халыктыц улттнк рухын.улттыц намысын оятуга тьгрыс-тн.Ел еркіндігін ацсады.Ксрштлес мемлекеттермен тере.зесі тец халмк ретінде бплучнызды цаладн.Озініц осч ойларш хальщца жеткі дуде фольклорды курал ретінде пайдяланды.

' Магжгмшыч шыгармашьтлыгыныц дамып кальтптасуына карай .фольклор^ днц ьщпальт екі кезецгв бвлеміз.Алгаткн кезец- *чнрмасмншн жылга дейінгі,екінші кезец одан кейінгі.Бірініііі кезендегі елецдорініц тлцырнбь’нда бащытспз эйел.ацшылыкка байланнсты курылган сюжеттер, діни=апсаналмк сарын байцалады.Онн "Шын сорли","Улан","Александр Блок","Жарима","Прамал” т.б. елецдерінен байкаймыз.Ндзяк хялцын пнер- білімге таїгирган вгартушылык сарнндагм елецдері де осн кезі ;иц жемісі .Екінші кезецінде дастурлі эдебиет пем бірге орыс,Еягюпа,

І. Эуезов М. Лкгармаларн,Алматы,"Жазугам, т.1,1304, 44 б.

баска ел адебиеттерініц озьін; улгілерінен онеге ала отррипдазак здебиетін ханрлин;, стилдік жагмнаіг байнтцан.

Магианннц алгаищн кезецдегі .агартушшшц багнттаги шьігарма= ларшідя фольклор позтикаснньїц улгіеі. мьщтап керінеді .Олецдеріндк жумбацти турлі адістермон пайдаланган."Аиа иен бала" елецін »ум= бацпен бастал, камбацтап анцтайди.влец "злде кайта бір кара.елбец елбец етеді" доті келетін келецке туралн жумбацпен басталаци.Соц= шда елецніц шепіуін та буди оцьірмандардмц ездеріне калтьірадн.Наг= жанньщ "карацгьі тунде елСец« елбец етіп кєло жатар" деп отарганм казак.Онн анага балайди."Бала" -дегені сана.Сардалада мздениет саулесінен аулак,табигаттац тілсіз апатьша цурбан болган,тунгаигип жатк*» цазагн.бнер кумаса.тецірегінде болип жатцан езгерістерге шн бермесц ,Моденііетті елдердіц аузшя тусігі ау тильді ке тер ме,де= ген кудік ацьінга маза бермайді.Сорльї дазак, санац елі жас баладай цатан жзїер екенсіц деп куйзвледі.Оньї, "куте=куте жан жара.дарира цашан катеді?!" деген создерінен ацрарамьіа.Ай ту магам царацгн їун-де алистан елбец= елбец етіп келе каткан бейнеиі анаси ма деп бала канлай зарига кутеє,ан;ьш казак жастарьіниц оцнп, білім алунн, кекірек кезініц ашьшуьін да солай кутеді."Іазгшурьш" елецінде,

"ак сандигим ашьілди.іпіінен жібек таяішідьі" ден кунге байланистьі ай= тьілатьш жумбацпц бастапци жзне соцгн сеаін колданса, "Берминзга" елецінде жумбаи; влец тудмрьт жауабьш езі шешвді.Осн елвцніц алгаш= кн коли кумбаи;іЄКІнші їармак- соган жауап,ушінші жот- сурет.Демек ацнн жібек баудьіц ари= борі к°агалуьш жандьі суретке айяалдьірган. "Суйемін" олецініц ішкі магаїаемнда жумбацка тан таріздеу бар.0з= ін суймеген жанньщ цушагьін кара керге балау."Жарнма" елецінде ;і:апцйулнк,тнц адамдьі адамдьік бейнеден калай авднратннин сез етеді. 0лец бірінші тктан жазнлган, бул- меніц жарьш.меніц арекетім,

"сендер будан аулац болыцдар" деп ??астарга жиіркоміт туднрацн. Жумбацтн тарбиелік менде колданган.Магжан ауыз адебиєтіндегі "Бесік жнрын" ігатей екі жанрга болген тарізді.Бірінші,"Бесік жыры" бесіктегі балаиы тербетіп отырып анасн айтадьі.екінші- "Лобату"

2-3 жастардагн болалардм тізеге отыррызнп жубатит отнрнп айтатнн

^ .

елец.Оны баланнц анасы айтуы шарт емєс.гзрестеніц екесі,агасм, апайы т.б. айта береді."Жубату" есін біліп калган балага тэрбпе= лік мэнде айтчлатнн елец,дегеіцей тортам жасагам тарізді.Диссертант осы пікірін А.Байтурсмночтыч "бесік жрн" ' туральт нікіріне суйене отмрнп д?лелдейді.

Магжан мз.цал=мзтелдерді езгертіп.озгертпей до цолдянгам. "'І,атчр","Тун еді" олеццеріиде, "чйел стнм- бес бпйтпл" деген мэ= тєлді і;мздардч мал орнына пайдаганган когаинкц сур-.гцяльтмн очтке— релеу угаін цолданоа, "0тті кун" елецінде,"Rciмханинц оскі голы, Космжгмтмі цасца жолн" деген ^акалдь'Н магшагин гана сак^агач. "Цаяагрм’’ елецінде уш. мацал цолдангвл," ауыл болезц-^огам бел" деген макяч оягертілмеЛ, "неп тукірсе- кал" деген макал аТюриям, ту-рінде," пямчныц тулиі болса, тазы боа шал" вегой ма^ал айтар ой=

Днц ^оштниднсм ретінде альшган. "Ф-ra" елецінде,"душнан куле кіріп . куціреію піигадн" деген мацалдщ мэн= магннаемн озініц баемчдагы сатеіз тайга царатып к;олданадм,Достыц да дутпаиы болацм доп."душ= пан" српініц магннасын кецеЙтеді."Тутші жер" е’іецінде, "Адам басм-алла доби"- деген мащалдкц мэн= марннясынмц дурнстып-’Н цуптяйдм.

Акын мацал= нзїелді шепендік создерде де долданган."Онер-бічіч v.atlTce табилар" ялен,іидо сегіз мацял» «чтеядіц аленвиті кездеееді. Олардмц цайснбірініц сез см^артарм сол куйінде,?;аЯсибір екцарлярм царсн манде ялинрап, енді біроулеріиіц млгнрясн оацтачган.Олоцле тачендік онердіц ндгмлм бар.Будам .іцьи олецдегі лр спздіц туп-

теркінін нак;ал= мателдердвн іадеп отирды двген ой тумаса керек. Бул Магжанньщ свадік цорыныц галамат мол болгандыгына даусыз да= лел. Магканньщ "кушті ацын"^ болуыньщ басты бір себвбі осынца.

Осы олец бір гана - са жане - се формалары арцылы уйкас курган. А.Еайтурсынов айтцан шешендік сез ушін кажетті, "бастамасы,усын=

?

басы, к;издырмасы,маамундаыасы,цорытпаснн" ’ табуга болады."Алтын

хакім Абайга" елецінде Абайдьщ халыц алдындагы ецбегін, цизметін

аПтип кошаметтоп сейлегвн.влец содьін-шешендїк сездарман аяцтаган.

Йлецніц сездорі уйлес, дыбыстары ундес келіп отмрган."Т^ршілік= тіц квркі -врік" елеці таза вмірлік тажірибєдеи туган гибратты

свздер.Мол уПкастыру ушін алынган сез жоц.Сеадерініц манділігіна,

далдігіна царай іріктеліп.сурмпталган сездердіц езара уйцасып,

ундесіп келгені -"Балалыц шац" елечі.Бул балаларга арналган'ше=

шендік арнау."Еслам цазасына нвціл айту" жубату турінде жагылган

олец,таза шешендік толгауга іселмойді.бірац цайсибір сез цол,цан=

нстар'ліда шешендік сездердіц зпемзнттврі мен шендестіру тасілі

бар. ■

Ауиз адебиетіндегі "Иа, цудай овдасын, цызьгр иец цолдасын"

деп калетін бата сеадерін,Магжан езгертіп колданган.Маселен,"Ата,

бата" олечінде мектепке баргьн немересі Ііарияш атасынан бата- су=

райди.Оныц талабына куанган атасы,"галым бол!" деп.бата береді.

Бул білімніч ка’четтігін халіщца насихаттаудан туган -оц бата.

"Бір биге" елецінде елден пара альт.аділ билік курмай.кулкыныньщ

цулы болган бидіц караквтіне нарази боліт, "тамукта мачгі куй=

іціз!" деп царгыс турінле теріс бата береді .Ндргыстардыч барініц

бірдей орындала бермейтінін "Тун еді" елечінде ацгартса, "ІІЬлпьі"

таза апеби чілмен жазмлган алец.Солай болса да фольклордан ау=

І.Парімбекопа П, Магжяннкц мураси туральї.Лениншіл жас,І99І, Ю , „ кантар. ■’ _

с . БзЛтурсчлюв А. Ац йол, Алматы,"Жалнн",1992, 405 б.

ысцан даргыстщ ізі бар.Ацнн они atnctn азіл турінде келтіреді. "кулпара талцон боп сьщгьтр’","сулу санэдан солгнрГ' Сул сез= дерде салмац son;, "мені оПлап мазпц ке тс і її, міг ті гашыц бон" деген жігіттіц менмендік ішкі тілег.ін ацгартадм.

II тарауда."Аіщздан дастанга" ;.1агжанныц анмздьч; сютеттерго цурылган поомаларн сез болады.Соларднц бірі - "Батир І5аян".Таци= рыбы аЯтып тургандай поома сюжеті халы»; а.унз здебиетінен алынган. Поэманнц кейіпкері болып v отырган Абьтлайхан да,Баян батир да

емірде болган адамдар.Баянньщ Абьиіаїїханнмц суЛікті батыры болганы

т п

да рас.Батнр Баян Ыягжанннц нагати тогі'Г Снбнзгнда галамат оЯна-

ган адам.Казац тер і не к,алпак;тардыи жасаган дандн жоркги сл рмі-

рінде із !г,алдырдн,сол цандн тарихтыц бетінон есічі орчн алгам

ерлердіц бірі- батыр Баян.Ак;ын,и:азат{ жерін цоргауда ітебір ауь'р

цурбандмцтарга барган Сабалар ерлігін келёр урпякк.а елгі еткен,

поамацаги одиганнц шарндтау інегі /кульминация/ Еаянньтц інісі

Нопндн олтіруі бплуы да сонднцтан.Диссертант,поэмага негія бол=

ran эр турлі дероктерці саралаР •,еліп,Баянні;тц Сары де ген агасы

гама бплган,"Ноян мен цалган; кнэы киялдан алынган" деген цормтын^

д«гд келеді. Еиі жастнц "Жолдыеяекте" елтірілуі де ач;ын ^иллннан

туднрі.тлган.Уагжан.ациздкц сюжиттерді гана епес,*ерэк >гепінде жер

«V-—-■ — .

І.Уэлиханоп III.ІІІнгармаларії.т.І,Алматы,"Жазуптн", 190 !,2ЇС> б.Карання:

Кенооары^НаурызбаЛцын адвбиоттв бейиеленуі .Кітяп туріндегі цолжазба.КУГ Акадчмияснннц сиряк кездвсвті» цолжаябалпр кор= мнда.??І331,:А?8 б. •'

2, Казахстан Жаэушмлар Одагьикц мушесі.акич ^ампа Абдуллинпіц . аузрнап гаячц апннднДарацнз:Аек.ароя E.Rmup Баян турала бі = рер дерен. Кулдмз ууриалн. !$?•, Т?5 б.

атауларын да шыгармасына озек етке!и байцалады.Ал, Солтустхк Ка= закотандагы казгрги Булаев ауданыныц,Полудеп совхозына жацын жер= дегх обаларднц б1рхнде "Ноян мен цалмац кызыныц май1т1 жатыр" деп журтшилыцтьщ кол жайып ,куРа,! оцитыны "халык мурасыныц жаэба эдебиетке.одан кайтадан фольклорга ауысуыныц басты шарттарыныц б1р1"^ деп тус1нугм1з керек.Магжанныц 1922 жылгы жазылган поэма-сыныц негхзхнде цайтадан ацыз туганын керем1э.

М.Нумабаав Балнныц тарихтагы ту игасын соццауда йольклордагы ^арамаг^арсы кои,салыстыру ад1етер1н колданган.Абнлайхан,¥са=Се= рен.Жанатай сбраадары поэмадагы "косалкы" образдар.Сондай=ак поэ= ыада халкымиздьщ салт=дастур,адот=гурып ерекшел1ктер1 дв байкалып отырады.Балнныц Ноян ман кызды елт1р!п алганнан кейшг1 жылауы,

дастурл1 адебиетте кеч таралган элегиялык=жоктау улггсхнхц "ёлв=

2 ' гиялык жылау" тур1.Диссертант жогарыдагыдай гнктрге келрвнд^,

3

жоктау туралы жазылган галымдардыц темсндег1 ецбектер!не суйвндх. Поэмадагы оцигалы уакытты суреттвудв,Магжан куннхц шыгып батуына Карал уакытты багдарлайтын фольклордагы дастурлх поэтикалык фор= муланы^ к°лданган. Сол себептен дв Бапнныц Ноян мен кал мак; кы=

1. Терекулов Н. Казан; совет халык поээиясыныц жанрлык ерекшел=

1ктерх.Алматы,Гылим, 1979, 12 б. ■

2. ЬэаЙмосвяэи фольклора и литературы народов Дагестана. »1ахач= '

' кала. 1986,с.ИЗ. ■

3. Оуезов М.РУгармалари. т.17,Алматы,Мазушы,1936,1716.Байтурсын= ов А.Ак иол,Алматы,"Малый", 1991, 428 б.Сеййуллин С. 10ыгарма= лари.Алматм,1957, 140 б.т.6.Габдуллин М.Нсцаков Б.Халык аде= биет1.Алматы,"Мектеп",!?)?'!, 27 б.Халилов X.М.Песенный жанры фольклора народов Дагестана.Жанры фольклора Дагестана.Махач= кала,1979.Гаджиезой С.Ш.Адилеяа.А.М.Похоронный образ и лри= читания кумыков.Семейный быть народов Дагестана.Махачкала. 198Т.Ачлаксп А.А.Исторические песни народов Дагестана и Се= верного Кавказа.Москпа,"Наука",1901.

.'.Ьдритп Д.И. Литература фольклорная традиция.Саратов. 1980,

• ■ ' II. ■ .

зын елт1ру1,Баянньщ Абылайханньщ бетЬт карсы кел!п.цалмактармен

куш тец емес тайцаста Баянннц каза болум уш кун да болган екен дэ=

ген ой тудырады.Поэма шектеул! уацытпен бер!лген.Сондай=а^ цалмак

цызын суреттегенде фольклордагы дайын атрибуциями пайдаланган. -

"0и;тетпест1ц циясында” поэмасынчн тууына Кенесары туралы тарич

хи ацыздар да,Кякшетаудагы "Кенесары уцг1р1" деп аталатнн тер атн

да себепкер болган. Шамасы Кенесарн бул учг!рдх кетерШстщ дэу=

{рлеп турган 1840-43 жылдары мекендеген тар{зд1.Лкын, поонада та=

рихи такьтрнтща иынгаылдык тургьтсмнан бага бередх.Кенесары к втер г л=

хс1н1ц мацызын келер урпавда енеге етедх.Кенесариньц кез!н айкай*

да еэ1н=вз{ кору!,Кенееары=Наурызбай кетер!лхс!нде сенгендерх де,

суйенгендер! де ата=бабаньщ аруагы болды дегенд! айтцмсн келедх

акннньщ.Кеиесарыныч п}рмен кездесш, бата алун- эпсат."П!р" -

поэтикалнк $орма ретшде цолданнлган, нэтнгес1нде поэманьщ компо=

зициялмц ^урнлыснн уйымдастьгрутш элемент рана емес.шнгарманы идея=

лиц керкемдхк мэнге котерушх негхэг! куРал болган. Ертекте <Мнтас=

тика негхзп тхрек болса.поэмадагы фантастика Кенееарнныц алдына

к.ойган мацсатын хеке асыруда дем берупг! .кечекги курал,"Ха.пык ом1= ■

р;н1!( л-цн-туцысын жанымен укк;ан жанатнр" А^ын айтар оймн халмтда

жетк!зуде,ол куштерге езгелерд1ц де сенет1нд!г}н пайдаланган.Ке=

•несармга бер!лген батасн кабыл болмай Кенесарн опат болганда,"п!р"

сез!ндс турып тасца айна лады. Осындай цуд1реттх кутт иелерхн торге

тусхргп.адамдарга цызмет еткхзу,дуние ^уз1 адсбяет1нде,жиырмасын=

ш килдарднц алдннда орыс эдебиетхиде болган. Маг тан оны тгацА поп-

тнкалнгс *орча ретхнде пайдаланган.Пооиага екхнлх чырннан ун!лспк,

Чагтан киялннда Кенесарн мен Наурызбайды !э1д->йд1 ,"ертеректе к;ан^

дай гаукнгео ел едщ" дегсидх хагтк?тнц ес1нг? саладн.Тольклорды _

ттайдалана отмркп,таричи такьфыптга етиягнлды, тургксьнян бага, бере^--

д? ЛЧрнхтагк Кенесары котйр!я!е!н!ц ’лаингь:;» т'^.тор урпят^а 772!иь

’ д .

дхруде йольклордаги контраст сея цолданыстарын пайдалангон.

Попманиц идйялщ !,;н:1«унин айцыпдау.ца диссертант,С.Сеййуллшшщ "Кокиетау" поимасыпдаги "Кемесари уцггр!" атти белхмшен салыс-тырп,пн.Сакен,Кенесарн "ел чалауши" болган деген туепиктгц регчнде цалнп.шыгармасиниц идеяснн сол цзгамниц мящсат^мудцееша царай ицрайлагани баЯдаладн.

Кенесарыньщ улы -Садыцтыц аке 1С1Н калгастиргиси кел1п жолга

шык.кан эрокет! "Ертеп" поямасында ертегч-хик&ят жанрында баян-галадн.Пооиадагы ан;инньщ "дмялым" наган оси ертектх айтип ед1 деп тыцдаушисын дайындай бастауы.Сц.чдыцтыц халкы упйн нгт врекеттерге йаргалы уатцандогк'нан хабардар. ат1п,б&та беру! ертегпиц сарнни. Фольклорлыц ациадардыц б1рп!де Смэдицтиц *аигыи 1.*огчд1 диимен каа= дескенд1Г1 ыйтылгды.Маржамныц они жезтирнакпен кеядестхру себеб! мимадан болса корек."До;лырньк- апрлнн;к» салннган жадггей жау.Ол кейдй мулайхм пшхнде синмцсмп кчледх .адамды жадымен буып тас-гай-ды.итке.есвике аймья.цирып адберед!"1 Сиздицтиц чарихтагы а^ылди, ацгаримды.сац «пю'ин адебиетте оочпау уппн цолданып отурун да ыцтш.мл.Екпшден.дутшсуэх адебиетпще,оныц шпще орпс адебие= тхнце жвзтырнак, дию.пврх, мметаи кемпхр обраэдарш мисалга алып, оны тарнхи адамдар.мэн коздеетхрхп лчлрлау XIX гасырдлгы кептеген ацын=жаэутыларп,ыц творчествосында кец етек алган. '

Ал позманыц кумбацталып баеталуы оцмрмандарга тартымдн болу ушхи колданган ацынныц ад1С1,1<азаи; здебиетгнде шыгарманьщ ком= '

О

пояипиясмн оснлайша жумба^тап бастау. "Ацылбайпиц цаламынан туган"'~ Ол 1>1агжан поазиясьгнда жалгастыгын тапцан.^зак ертетхлерхнде

Г.Цаяад адебиет1н1ц тарихм.т.I. Алматы.,1960, £?8 б.

2. лумалиря ХУ'!К{1Х гасьгодагы цазац адебиет1.Алмати,"Лзктеп", 1937, 'ЮТ б.

жеэтырнац ада.мга жауыздиц жасаузш куш.бірац ертегі яарнап-гтарин-щ барінде дв адам жецісімен аяцталади."Ертйгі" позиасынин свяв-тіне нации квлетін "Боран батыр" туралп чикаят.Ойткйні Сілзіл;і( образы мен батыр бейнесінде взара удсасшцтар бар.Алайда, "Пене акецці ,Абылай агацпы влгірді" деп жвэтнрнацтмц квк цунч шиццаии, акынныц ваге хнкалттьрмен дв vftHbumirtin байцатадм. Хпкаяттарда от басында отирип, тамаi' v.eген '^атирнакца ешкім айбач1 керсетпей-ді, цайта дзмге шацырып риза єтіп нібервді.Ноэмага ол шарт й/зы= лады.Сызцыц образынд» Ъольклорга іан даяр иінездеу бар.Жезтырнак-пен кезпескенпе бойпнпа корцынш болмвйдм,кацерічя купі бурші сенімді.бул жармнан Сыздиц образы халык ипеясиндагн батыряар

бейнесіне жакын.й.Заумабаев "Ертегі" поамасн аркшш казак ді.осие-тіндв "адеби єртагілер" жанршшц к*лшт>шуиіа ицпал еткен.Сьмдыц-ті.щ Россиямен согисы туралы тарихи шиндіщ жок,<5іраїс сол дауірге квзкараснн квійл куй і арцили білдіреді .Фантастика пооманьїц ксц-позициялыч кериемдігін кутейїкон.нач'чзегінде омоншш.ц чьпі арт= кан.Жезтирнац образин чіасауда "пері м<*н дішдьпі ойнасина^ ту гам" деген халыцтык; тусінікке ден цойран.

бяініц '‘Цоркыт" погш&сында ыагжан Дорчыттыц гаыццан твгі Ал= тйй влкесі дегенді ацгартады.Онь'ц сабебі "Алтай пыц батисын -дар-, лпктар мен цулаттар.шырысын найман,тустігін-аргийдар.терістігін тургйттлр г.икендвгви.Ішкі ло“гол’і;ідан кешкен епдвр твгвуірінді лушпаннан ыгиск;анда да. Алтайдн айналип єтіп.йз кун аял касайтнн= дыцтан да боларГ^Будан '-І.йумабаептмц тарігаш екендігін де бай-каура болацы.Поэманьщ композштялпц цурылысн і^азал; вртегілері чен зпостарднц дастуріне ук;сас."К/>рк;ыттьгн[ влішен куресуі зсірссе ціуіК йен Алтай елініц ацнздарында сів жогары саринмен айтсяадыС'

1. Чусабаев Г. Казлц тілі мпн грамматикаспл їдг.пяшіяіі.Лкччти,"IW

лі.[м",і9£Г'.20 б.

2. Маргулан 0. Еуєлгї жьір,аі;чліічр.Алг.ати,"Гилі.'м"- £05 б.

Ноэмага осы сюжет алынган.

Диссертацияда ^ойлкбай бакснныц бэйгеге цобызын цосцаны жайлы бес ацыз салистнрылады, "КоЯлыбайдыц кобызы" поэмасыньщ сю= жетоне арн;ау болган Шоядн варианты деген пгкір айтылада.Поэма сютетініц ацнздардан басты бір айнрмашнлнгы- ЦоОлмбай цобызын сексеуілге байлауды езі тапсырадн.^ойлыбайднц бэйгеге Кобызын цосуын,наймам руыныц батыры Барацтьтц сурауымен болган дейді Маг= жан.Ондагы ак;ынньщ алдына цойган мацсаты,Койлнбайдыц кудіретті бацсн екендігін айту емес.батырга деген халыи;тыц курметін керсе= ту.Халиц тусінігінде ба^сылар небір кереметтер керсете алатнн Куш иелері.Магжан сол куш иесін батырдыц алдша бас идіреді.Эр! бір рудьщ екі алыбыньщ бір=бірін курмет тутуын е^гелерге енеге етеді Дойлмбайдай ,Барацтай батырь: бар.найманньщ да н;аза-^ халцын= нц ішіндегі белді рул ар цыц бірі екенін кейінгі урпак,«а таннстыру. Поэмадагы кындар: Ер Шойлан.мен Кекаман.Надір-ЇІЬлац бак;сьшыц ті= легін орьтдаушылар гана емес.бір руднц начнснн.жнртуша, сол елгв цыамет етуші.Бул архаикалмц кене жазба адебиетінде пайда=

ланудагн акьшньщ бір ,) еректелігі.Позмада: "Койлмбай бацсы бэй= геге н;обызын,Барак; батыр емір сурген кеяде цосыпты=мнс" дегенді де вцгартадн.Бул аунз здебиетініц сарыны.айтушьшыц жырды тьщдау= ты ортага лаЯы^тап.белгілі бір тарихи дзуірге "жакындатьт"^эке= луі.Онн бэйгеге к.осылган сзйгуліктердіц алдында екі басы жерді урьіп.тубірімея жулннган сексеуілді суйретіп ербецдеп келе жатцан кобнздн жандм етіп суреттеуінен де байцаймыз.Бул ми£>тіц санага есері,акынга стихиялн тур де у.ургізген кдпалн.КойлыбаЯ бак.снньїц цобызы косшіган бэйгеге екі ігуядвй ат жіберіліпті деу, мифті ем= ірдіц шындыгьшен байлаїшстнру.

М&гжан тпорчестпоенньщ дамукна аунз адебчєтінен еяге шыгыс,

Т. Вердібаеп Р. ЕртегідйП эпостга.Чурагер журналы,1992,!?

. 15.

орыс.Европа, баска да хальтцтар здебиеті ыкпал етті.Оган дэлед Магжанныц "Іусіп хан" поэмаси.Азербайжан реалистік здебиетінп< нвгізін салуши М.Ф. Ахундовтьщ /І8І2-І878/ "Обманутые звеэди" /Алданган жулдиздар/ погтсініц негізінде жазылган! Поэма сатира-лыц тілмен жазылган адеби ертегі.Сатиралщ; деуімізге себеп.онда сатиральщ шыгарыаларга тэн элементтер бар.М.Ф. Ахундон езі емір сур ген ксгамдагы оабьтрлнкты тудьгрган топтыц іс=арекетін масцара ету ушін ацыады эдебиетте пайдаланады.Ал.Магжан адебиеттегі осн ш-жетті цайтадан ертегіге айналдырган.Будан жиырмасыншы жылдардиц озінде=ак казак здебиетінде "кері байланыстардыц" болганыи байкау га болады.Поэма балаларга арналнп жазылган.Балаларднц оцигакына оцай,жаттауына жечіл.ойнаки. Поэмадагы цырцыстыч бас ти собебі-коркактнк, акын жастар санаснньтц биік болуи.улт болашаги ушін мацы зди екенін ачгарган:.жаца ногам орнауымен бірге.рзге халыцтыц бойындагы іткілігтіч ел ішіне пендеп сне бастауы.Магжанды алац= даткан.Сондыктан жастардц жиіркендіру ушін,Аббас ханниц к°РКаК;: тЫгына арацку мар лыгын баса керсете ці .Коркактекмщ да цогамлагы бір ауру екенінв езгелердіц назарш аударады.Ацын ойыи халывда жеткізуде ауыз адебиетіндегі ертегі жанрын пайдаланган.арі тел адебиетімізде "сатиралыц адеби ертегі" жанрын калыптастыруды квэ= деген.Поэмада к*зак ертегілеріне тэн карама=карсылык,жан;сылык пен

жамандык, фразеологиялык, тіркестер де Сар."Ваягида бір бай бопты,

• пЗ

терт тулігі сай бопты" деп басталатон ертектердіц "кулак куйхн де шебер пайдаланган.Поэмадагы Аббас ханнын образы,казак ертегі» леріндегі жаман патианьщ образымен дэл келген.Поэмада,тупнуска*

1. ХІумабаав гі.ИЬігармалара.т.І.Алмати,"Жазушы", 1989 , 441 б.

.2. Цаскабасов С. О типах и формах пзаймодейстли-литература и

. фольклор.Известия АН.Каз.ССР,серия филологичес=

кая, 1984, Ю, с.24.

З.СеЙЪуллин С. !1Ьтгармалары,т.б.Алматы,1964, 239 б.

дан кем айирмашылы^ ток;, тек М.Ф. Лхундоп 1Ь іфі десе,Магжан 10 куя леп колдлиган.СобеСі, "отыэ кун атан болганша, он куи бура бол" дегон мателді еска ллгал болар.

поээиясындагн д.-іст£р мен ;гацашылднк".Бул тарауда ■ . . ауыз епобиетініц коркемдік куралдары:,, фольклор^

дагы анимизтік угкмнан туган сарь’ндар.Магжан поээиленннц тацыри= бы сва болады."Кейде ацнн езі емір суріп отнрган цогачдагн кай= шылнцтан шартайды, сол кезле табигатта бар барлык; заттар,онын цайгы- муцин тусініп тургандай эсер алада.Киялынд* соларгя жан бітіріп, образ жасап сырласады.Оул адамзаттнц сэбилхк гаагнндагн тецірєкті коршаган заттарднц барініц пе жаны бар доган анимизтік тусініктіц сатига есеріМагжаи жабырнау бір сатінде "Айга" еленінде аймзн сырласады."Жулдизд8х> сепіц пртещнан ерген калцыц гаыгар" псп езіиіц артыпан халкын орте алмаганднгына налиды."Мен Жир-Анамдан айрмлдым, жшшца а гг лм, екі муцлнц бірге болай^ц" деп к,ала, дерепия салыгг, г;ааак жеріне иелік яургізє бястаган империя^ лык; саясатца нлразнлыгии аллегориямен білдіріп.аждаизіімеи бурке= мйлеген.0лецдс "Жер=Анг. жер бетіндегі табигат жаргтшдмларчныц

р

бзрін туган, асырап отырган оол” ' дпгєн тусіиікті свдтаган.Зрі со.п атауды гректерден бурын Туран тайпялары цолданганднгынян маг= лумат бороді."Сыр цазактарь>на"олоціиде отда тпбмну гурпннп бай= ланнстн пайдп болган анимизтік тусініктіц утп к^зецін кврсетеді. блецдогі "салык; салган сырдагы ел" деген акті евздерЬт к;араг?н= да Сьір^діпіц бась’на тускен аунртпаі:іьільік;к;л байлшінстм туса керек. Еч-есі тускен олдіц рухни квтеру мак,еатмнда "батмр елдп{- урпагы= сыцдар ’касымгщдпр.бойларындагк цорцнтгпты "отпои олаотаи" іцгьщ

1. Тг.йлор О.Б. Первобктнап культура.МоскваЛЭР?, с.369.

!-!. Понда. 8.404.

шыгыцдар," сілкініндер" деп рух таї і дьгра ды. "Батыр Баян" поэмасын= да Ноянды влтхргешпн кейінгі Бдянныц цаЯгнснна1"аі< селвуді цу= шацтап жвл жылады" деп кейіптесв,"Ок;жвтпестіц ниясында" поэмасын= да Кенвніц ішкі жан толциньгааи хабарсыэ жел.жецілтек ойсиз етіп бейнел^неді .Кенвгв пір бата бергеннен кейін Кененін жаштьіри,тіл= ектесі рвтіпде суреттвлвді."Баланьщ набір тасьша" алеці о дуние= де тіршілік бар деген анймизтік тусініктен туган жубату.

Магжан поэзиясындагы тецеулерді бірнегав тургв балугв боладьі.

Ец квп кездвсетіні сезім=куй тенеулері.сньщ бай улгісі "Коркыт" поэмасында.1916 жшра двйінгі елендврінен бірлі жарым діни тусі= нхктерден туган тенеулер квздеседі."Алданган сулу" елзцінде к;из= дыц алданбаганга дейінгі жан тазалыгш, "пайгаибардин ізіне" ба= лайды. . "Эйел" влецінде айелдіц кулагындагн шацырак сыргьньщ меруерт тасыныц кубылуын кутмга куйылган зэмзам суына балайды. "Есквндірдіц к;ос муйізі" влецінде шаштараздыц а.'/зынан Ш1эдан свзді кагып алып елгв таратцан желдіц зрекеті сайтанга тецеледі. Ал, фольклордан ауызнп колген тецеулердіц кобінін тенелу прелмед= тері взгертілген.Maceлен япостнк, батырлыц жырларда арыстан,.жол--барысца,к;абыла>1га батырларды те це се, Маг ran казак халкнн.кала бвр= ді букіл турік тектес хальщтардн соларга балаЯди.Акынннц тецеугв алган свздврі цазацтьщ турмыснна лайнц С93гер."Кебвлек" влецін= де адам мінезіндегі жецілтектік тамендетіліп.кемсітіліп квбелєк* кв тецелсе,"Акцалан влецінде жаца жауган квбік кардьщ бетін "оца= дай",оппа карга топырлап тускен балалардн "тогиткан токтыдай", "Жылкытыда" боранди кундері аязбен біргв цутырннган каскырлардыц киммлын "кур аттай’,1 "лактай"."тайлактай" деп келтіреді. "Еділде" вчецінде таґітеаттьщ мянаурап 'жаткан бейнесін с утке тойган нарка= га тецеп, жаца балама туднрган."Саргайднм" елвнінде ауи.ч адабц= етіндегі киздардин сулулнгьтн сипаттаЯтын "алмадай" сезін,турив»

' ю.

ге туспчгеягэ дей1нгД вэ бойнесш оуреттгу уши нолданган.Еейпе= л1 спя жацартндган,бурын эйелге айтылса енд1 еркекке каратылады. "Еркем" при бурни жецгес! нвйынсЬЦл^не колданса/Тяаизага" елец1нде кармидасмна айтады,«р адамныц атынан.жаца нолданыс."Жаз гн тун" олпЦнде/'еудай сулу цара квз" деп кара кезд{ суга тец= ейдг.Сьфт Караганда "судай" двген нагнна бермейтп! тэрДзд1,сэл ой чйберсек,су-иелд1и,ту'ннк,0сы мелдДрл1Кт1 кара кеэге тецесек, "мрлд}реген кара кеа боладн".Будан Магжанннц эр созге улкен ма= гыча сипнргапдыгы байе,п.л'!г,ь'.МетаДюраны да тецеудеггдей копланган Казак халнын арнстанга,зголбарьюк;а балайды/’Осы кунгх ой" олец1Н= до "арыстан" едпщер рухтарыцп.ы неге "жогалттыццар" деп ел намм= сына коэгау салади."ЕсДмде ... тс к тац атснн!" ,"0ткен куи","3у= Ьра", "Айкала",'Тумгс нурлн ай" елецдерпще "бвТ1-алма","луз1-айп НОНЫПЫ- ^Хбек’Ч'ЧШ- М5руерт","лй(<СК- тел" Т.б. ДеГСН ТЭр13Д1 б1рлг жарим мета])ораны озгерхссхэ цолдангал.В1рак коб!сЬйц ба= ланатнн првдмсттерг езгсрген.

Ал, "Ой"."Р-га.","Тхрггг'Дм","Туркстан" олецперЬтдчгх иайснбхр тумантар "о","т",а","б" днбызтарнпан басталган "аллитерация” дн= быс бгрлестхгхн нурган.’Лагтап гиперболами "ЕсДмдч... тек тац пт= пня!" елецп!до к,азан халкынмц улттнн ерекшел1Г1Н,йр хялин екен= Я1г!н квтере дарттеу ушн нслда|Д'ач."Ватир Паям" поомасындагы Баян гЛнген аттыц табысы.блтырлар гкырмндагы ал ты айлык жердЬал= так аттайтмн тулпчрларднц табнснна уисатнлган.Литота- Магу&н поэ рипс.и!-сузУп тч'г.каннчнзда "Зже" елецхнде гана кездест1.0л бала= ларды1; тусппгД.че жан^ькиялияа к,иял носарльп^тай тым асерлх бо-т,щ п’Ыикпн.Соган и&рагамда ання,гипербола мен литотаны балалар= пуц '[питазчясмн летгпгДрудпг! к.урал деп ц»Р»са кррек.

м'агуян поозиясындагы психологиялыи парапеллизмдердДц та маша улгкйня бгр мнсял -"ЧЬш сорлч" опец!.Рлецдо табигаттыц иаталды=

ги мен адам бойиндагы цаттігездік салистырылгаЦМагжашшц ілгері дзуір адебиетінен кела жаткан "мвн"=ді цолдануинда да езіндік ерекшелік бар."Мен кім?" олецін . ощыганда ацнн,"мен"=ді езініц ішкі .психологиялын; ерлігін айту ушін цолданып отыр деп калуга боладо.Тек елец соцында езін емес иісі и;азан;ты айтып отырганын ачгарамыз. Казан; жастарыныц о цуг а умтнлуы акынды шабытца болегвн, білімді елдермен цатар туратин болдыц,"аскілік кирады" деп куан-ганын жасырмайди. "Арыстамнын", "жолбарыспнн" деген сездер цазак-тыц батыр халыц екендігін айту уіпін цолпанылган.Олецде актемцік, ойга алган мацсатмна жеткен кеиіпдіц вз= езіне риьалыгы бар.Егер осы аленге екіїїші жагынан уцілсек,адвбиеттіц демократия лык; болуы ушін курескен,авторлиц "мен"=ді байцаймыэ.магжан айтцым кєлгєіщі айтамьін.кецілімніц терешісі взінмін двгенге келеді.Осьіндаги кол- . данылган патша.цазы.би -алеуметтік мані бар,халык, арасында кальщ=і таскан терминдер .Патшага,казига, биге влгеніц йктємдігі журмеЯді. Хальга; тусінігіиде олар аділеттіліктіц терешісі.Ацынниц они к°ЛІіа« ну тзсілінін сыры осьінда."0зім -патша,езім-в;йзьі,0зім" би" деген свздердврі "езімніц" орына "менді" к;°йып оцысац/'мен-патша.мен-цазы.мен- би” больт,менніц цуцы тіптен кушейер еді.Зрі батьгрлар жырындагы царсыласыньщ мысын басу ушін "сені цуртамын.коямын''' де-генге де келеді .Бірак; "сені курташні" деген магинада цолданбай, ойыныз азат,кпцілініц терешісі езі екендігін батыл айтып,саяси царсыласыныц мысын бару ушін н;олданган."!Кер кузіне" олеціндегі "менніц" пайдаланылуы тіптен аскац.Казак халкыныц езіндік тарихи,

.ереншелігі бар батыр вл екзнін аЯтып,дуние яузіне талмстирадо.

"Еліи","жерім","алашым" деген создерді Махамбеттен^ кейін

І. бміралиеп Ц. ХУ-ХІХ гасырлардагы цазан; пог»зиясьшнц тілі.Алма= ты,"Гылнм", 1976, 154 б.

коп к;олдакган ацш- Магжан.М.Жумабаертыц "ел-еліи" ceai 100 рет, к«*ак соя! -32 рст.алаш cent -64 рет,жерім- 4 рет.журтым- 5 рет, халкым- Ю рет кеадосед! .Казак; оде биот інде "ултым" деген свзді "Жауынгер жыры" елецінде алгаш цолдангаи акын- Магжан.Осы аркылы Магжан поэзиясыныц тацнрыптыц сипатын аныктай аламыз. Магжанда да» рагаыл.пык муддэ жок.халыктнк мудде.йіагжан поэзиясыныц такирыбы мен иделсы осы арцмлы ажыратыпады.Фольклорды пайдаланудагы Маг= жанньщ бастьі_в£окшелігі фольклорга "теменнен царадкін/гориіонталь= н°/. Сол кездегі цазац адебиетінін нвгізін салушы акындардьщ, онідч ішінде- С.Сейфуллин.І.Жансугіров.Б.Майлин.С.Муканов адісімен салнстырганда оснндай едісімен дараланады.Магжан фольклорльщ сю= жоттерді халык аузында айтмлыл журген куйімде к°лдандн.Оны тек эдебивтпен цоршап.этекейлеп берген.Ыагжанныц бул адісі Пушкинніц фольклор сюжстторін пайдалану адістеріне келеді.Сондыцтан да ор= ыс в^ындарынын "кьтргызднц Пушкин і” деуініц бір сыры осында болар, Халыктмк сюжеттярді ецлеусіз колдануын "Батыр Ваян","Койлыбайдьщ Кобызц","Коркыт" поэмаларынан ацгярамыэ."Оцжетпйстіц килсында"» "Ертегі" позмаларшыц дазунына карап.орнс адебиетіндегідей "алеу= меттік багыты бар ертегілер”^ .гяген тоцтадаа келеміз.Ал,С.Сейфул= лии Текшетау" поэмасында ациэдык; сютетті езі емір суріп отырган к,огамныц максат=мупдесіне дарай мцгайлаган.Сонднк.тан Сэкен фоль= клорга "жогарыдан"/вертикально/ караган.Сакенніц тусінігінтє фоль клор лдебиетке ецделіп кіруі керек.Бул орне адебиетіндегі фоль= клордн пайдаляну^агы озіндік еректелігі болган Жукопскийдіц аді= сіне келеді.Сакен фольклордьщ езіне ьткпалдылигын жеціп ачуга тьія рысыл, онм пайдалануда.е8Інгае багыт іздеген.С.ЇЛуї^пнов "Сулушаш" поэмасын казак ауыз адебиетіндегі эттч^алик дэстурмен жазган.

I. Русская^литерат^эа и фольклор.Перрая половина XIX яока.ЛениН=

С.Сеййуллин иен С.Муцанов дастурлг эдвбиеп сол цогамниц ой= пЫ

кхрше, дэухр у)пне карай взгертш цолдапган.Оси тургвдан кара=

ганда Нагжанныц фольклорди пайдалану адхс: ашылады. '.Ъгяртсыныч

магьшасы мен мазмуны айкындалады.Магкан цолдангин бул эд!с сол

кездвг1 цайсыбгр ацнн* жазутылардьщ таратлнан да к.олдяу танти.

"Бет ашар" /1.}Кансуг1ров/,"Тулпар жориги" /С.Муканов/,"Батырак;

Цобшанди" /д.±эг'1бапв/,б1рац олар совет эдебиетЬйц калыптасуй

даухр1ндег1 алс1эд1ктер^ доп танылдн.

КоЕЬ!та_келген£в_байцаранымиз мынау- Магжан фольклорпм жазба

эпебиатгнде пайдалануда алдына е>й турл} мацсат цсйган; б1рхнш1-

халыц мурасын келешек урпац ушн "асыл казына" двп и;араган,ек-

1нш- хапкн'мзпнц вткен тарихш здебиетте жирлаудн азаматтиц бо=

рышым деп салаган,"Багыты б1р бола тура эрк1мн!ц вз тарихи сей=

2

лейд1' 61эд1ц ой= циялышЗдан аэиаттыц шс1мга кан= жагымыага тарамнсына. еш мумк!н еыес" деген птрш дэлелдегин,ата=бабадан Калган мирас рухани байлмцты атуст! царау.пан сацтандырган.Ацын шыгармалари цазац эдебиетпйц твршен алыньпт таеталгвн аралиц-тагн эдвби процестерде {юльклорцм зерттвудхц шэкараларн эжептау1( кецейдибул масел? гылми тургцдан внес.алеумет'пк идеологиялык куреста колданылган б1рден=бгр ерекшелп{ болып табылды.иагжанныц кайсибгр елендер1 иеж поэмаларын талпаганда саясц квзцарасша тереЧ1Рг"к тоцтапганднгимчз сондьщтан. ■,

1. Нсмайылоп Е. Одебивт жайлн ой лар. Алматы, "Жазуты1,' 100П,86 б.

2. Елеукеноп Ш. .'/лгжанниц эстетнкалик; козкарастари.Мулдпз журна-

лы, 1992, !Г6, 107 б.

3. Еыходцев П.С. На стике художественных культур.Проблеме .{юль-

клоризма в литературе.В кн:Русскии фольклор XIX.Вопросы теории фольклора. Ленинград,"Наука","1979. с.3-30.Горелон А.А. К ие=

: толкованию понятия "фольклориэма литературы" К кн.: Русским фольклор,XIX. Ропросы теории фольклора.Ленинград,"Наука" с.31- 40.

Диссертациялын; такырып иегізінде тем<*ндбгідей

млт<алчлар жариплапяы

1. Алыл иура жайын ойласац... "Ацицат" журналы.Т9Г2.ІЯ2.

2. ігіаг’каннмн "Кордит" поэмасы: кврквчдік пви кврегенділік. HP YTA Хаб*рлары. Тіл- эппбиет сериясы. 1992, №2.

3. Каца жанр,жаца тур.HP ЇГА Хабарларн.Тіл-здебиет сериясы.

1993, №3.

4. "^орк.мт" поэмасымыц Филосо^иялмк; мані. "Ацикат" журналы,

Диссертационная работа Б.Канарбаевой "Традиции фольклора в поэзии Магжана ЗумаСлева " посвяцена анализу связи худокестЕенно= го творчества великого казахского поэта Н.Жумабаева с йольклором. Автор показывает влияние устного народного творчества на адровов= ярение поэта, раскрывает идейно® художественную близость его призаедении с устной поэзией, прием» использования Фольклорных мотивов.

Изучение связей творчества Юуиабава с фольклором имеет важное значение,поскольку использование поэтом народной поэзии во многом определило высокий художественный уровень и богатство содержания и его произведений:,'.Это ценное наследие помогло поэту выполнить задачу,которую он перед собой ставил показать жизнь % ■ народа, его страдания и чаяния. "

Р диссертации большое внимание уделяется функциям фольклор» них элементов в творчестве Магжана, *1то позволяет определить цели обращения поэта к фольклору,его художественные принципы в использовании народнопоэтического материала,помогает раскрыть своеобразие фольклорных традиций его произведений.

4 работе сделана попытка рассмотреть вопрос о формировании связей Магжана с народом и его богатым фольклорным наследном, (Исследованы функции фольклорных жанров,образов к мотивов.Для их анализа были нспользованы в основном произведения,образы,мотивы, художественные средства и приемы творчества поэта, в которых отразились наиболее характерные типы их связей с фольклором, помогающие лучше понять фольклорные традиций поэзии Магжана.

Disaartation of B.Kanarbaeva /Research V/ork/

"POLKLOtlE TRADITIONS HI MAGZHAH ZHOUMABAEV'3 POETRY" is devotei to the analysis of the connections between creative work of a great Kazakh poet lUZhoumabaev and the folklore.The author shone the influence of the folklore on the poet'о outlook,exposes the ideological proximity of hia works with the folklore poetry,and the dences of folklore motive uoe. .

Study of the connections of M,Zhoumabaev'в creative work with the folklore is of great importance,as the иве of the folk poetry by the poet hae defined the high bellee---lotters level and the richness of the contents of his works.

This valuable heritage helped the poet to carry out hie objects, he had put for himself,to show the life of people,their sufferings and hopes*

In tho dissertation great attention is pait to the folklore ' elements functions in the creative work of Hagzhan,that allows to define the objects of the poet's addressing to the folklore,hie principles in the use of the folk-poetry material, and that also helps to expose the originality of the folklore traditions of his works.

In this work,the author made an attempt to consider a question on the formation of. the connections of Magzhan with people and thoir rich'heritages investigated the functions of the folk genres,images and motives.

For these analysis,the author used the work3,the images, tile Motives.means and methods of the poet's creative work, which rofleot the types of their connections with the folklore,and help to a better understanding of the folklore • traditions of Magzhen's poetry.