автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Жанровая специфика и художественность узбекских народных благопожеланий

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Кучкоров, Нематулла Нормуродович
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Самарканд
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Жанровая специфика и художественность узбекских народных благопожеланий'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Жанровая специфика и художественность узбекских народных благопожеланий"

Р Г 6 од 3

Узбекпстон Республикаси Олий ва урта махсус таълнм вазирлиги

АЛИШЕР НА ВО И Я НОМИДАГИ САМАРКАНД ДАВЛАТ УНИВЕРСИТЕТИ

Кулёзма хукукида УДК 8 УзФ Ц97

КУЧКОРОВ НЕЪМАТУЛЛА НОРМУРОДОВИЧ

УЗБЕК X А Л Н ОЛНИШЛАРИНИНГ ЖАНР ХУСУСИЯШРй ВА БАДИИЯТИ

10.01,09 — Фольклоршунослик

Филология фанлари номзодн илмий даражасини олпш умум такдим этилган диссертация АВТОРЕФЕРАТИ

Самарканд — 1994

Тад^ицот Узбекнстон Рсспублпкасп Фанлари акадсмиясн Алишер Навопн номндагл Адабиёт ннститутпда бажарил-гаи.

И л мин ра^бар — филология фанлари доктори, профессор

Б. И. САРИМСОКОВ.

Расмий опполснт.чар — филологии фанлари доктор»

К. ИМОМОВ

филология фанлари номзоди И. Т. ЁРМАТОВ

]ушоя 1994 нил & & соат 7 да

Алишер Навопн номидагн Самарканд Давлат дорилфуну-ни ^узурндага номзодлик диссертацпяларн химиясига их-тисослашган К. 087.06.22 илмни кенгаш таркиби асосида ¿&Ш/Я//бпр маротабалик цхтпсослашган кенгаш йнпглшшгда бу-лади (/ОЗиоф Самарканд шахри, Университет хиёбонп, 15).

Диссертация билан Самарканд дорилфунунинпнг асоспн кутубхонасида (/03004, Самарканд ша.\ри, Университет хиёбонп, 15), танишиш мумкин.

Автореферат 1994 йнл '^й/?& да жунатилдн.

Ихтпсослашган плмий кенгаш котибн. филология фанлари доктори, профессор ь . ^ X. И. УМУ РОВ.

V - з -

..... .... ШНИНГ ШШ ТАВСШ :

■Мавзунинг'долзарблиги. Бугунги кундаузбак халдя узанянг асрий орзу-умидларига - уз мусгадиллигигаэришди.Хоэир республиками сиёсий мустадилликни дулга киритиб, идтисодий муотад'А*-дид учун кураш олиб бормодда. Мана ву жараёнда мкллий мафхура-мизни яратии учун улкан иилар одиб борилмоддаг '

Чунки халднинг мйллий мафкурасига эрииигаи узига хос ута мураккаб хараёнлар ордали амалга оаади.- Етмиш йилдан купрод дукм сурган тоталитар тузум социалист«* тараддиёт йули деб; хаядни,. унинг дунёдараши ва. магнавий олакини зада рл ад и, маъна-вий давно ддик йулига олиб келди.

Хар бир халднинг узигагина хоо мафкуравий мустадиллиги эса ау халднинг куп асрлик маданий-мавнагий дадриятларини ургаииш, уларнинг инсонпарварлик^ тинч-тоту* явая каби одийяаноб тояла-рини даётга тадбид- этиш, кииилар онгига сингдирия ордал и амалга ошади. Халд олдишларн иноон бахт-саодати, сорлигина порлод келажаги зарур булган барча эзгу иотакларии таргиб этивга хиз» мат дилар экан, бу улкан ма»й»»иЯ мвросни , тугиая, ургзниаза бугунги даётимизга сингдириш яубдасдв долзарблид касО этадя,

Бинобарин, биз таддикотимиэ мавзуининг долзарбдигини о*« дйшдарнинг бугунги хаётимиз.кииилар иагиавиягтинингбугунга тара ддиётада душаётсган удуяяки^^ амяа^аб бвротида куракиа»

Республикам^Президент*уз нутадаридаи бири-да ^эбекистон - к^ажарй був* дама«1* двб та*рифяади. Бу суз-лар вунчаки ииор, иунчак'й диоояа .тугён ордадй айтилган гап эмао» Яртбоаиниз томоиидан айтилган бусузлар асосидабутун упгиаиииэ. бугунги даётиииз ва истидболимизнкнг идтисод**, сиёсиЯ ва мада-ниЯ имканиятни'диеобг'а оликкб айтюгган улхая рвиалар «тибди. Бвво6«й аяа шу сузлар- нудтац-вазаридак диссертацияиизмавзуига ёндашйлеа, халд олдииларидан дамфадат кадаяахни кузлаш, ггорлод истидболга иятилия.Фаровои турйув ва му стад* он соглидни кузлаш втганлигйяи"курив мумкин. Квлаасаггбуис давлатни барпо этадиган халдимиз моддий жидатдан тзъяинланган, сиёсий дудудди дулга ¡си-ритган, маъшвий-ахлодий жидатдан баркамол шахслардан иборат булмоги лозим. БундаЯ шахсларни тарбиялап эса халд олдиалари» уларнинг вксаю гоязиЯч5адиий таъсирисаз амалга осняи диЯин^

Демак, тадк;ик;о тимиз мавзуиникг долзарблкгшш таъминловчи омиллардан бири-.куп йиллар" та^мс ва таъцибдар иоканжаоида болтан хал*имиз маькавий яра^увчилигинйкг мезаои булиии халк ол -киыларининг, гоявий юксаклиги хамда йадиий Саркаюллигинк тазуш-лу талк;ин килиншида кузга ьаглакади. ' ■«.

• Хал к олккшларини илмий пустая назардан ''т&дг^г; этик ушбу мероснинг мустакил жанр сйфатидаги узига хосдигини тиклашга, хал к; таьлими тиэимида оягушдарыкяг урнинн белгилаога, ёш ав-лоднк -утмиш мадаиий бой^ггимизнккг -кагор анъанаяари,рухида.тар-биялашга имкониятдар яратиб берадй.

Мана шу нарсанинг узи тедасидотяниз каазуикккг долзарблиги-ки белгиловчи ■жихатлардан-бирятдаюбланади.

Тадки^отнинг максад ва, звазифалари. Хйяк ол^ииларининг мацЗ-нияткмиз "тарих'и-¿а:маъна>ияти^и5 тарадкиётида тутган урнини анип-лаш; уларникг бугу^и-кустахил.^а-ёетмязда-ёш авлодни баркамол шах ыар си1<аткдй тарбияиад лосизйларидан бпри сифатидаги мохия.ти-ки ёри$ш. аср-скк. -как,сади. хисобланади.' Ушбу мак;-

садга -0*ДР.а -ДУДидаги вз,зифалар-

ки учал эткс аарур: •• ' . "

■ т^хни; [ОХхф&^ютг-'.урбех: фолииор^аа' кустахил.канри .»и-

, — лрянцишшркки -ёритиш

•-'; таскиф ;згкш Ор*али .уйарнинг

ивда^а^'^о^иЯ^рад^йбадкййдкгини телкин зтув-

*.- -СрпгказО табиатини, ;зурок .'тузил кши ва

; '* ¿V •'•.

*- ^догёаддгя-ъбрамар ¿то «мини тахлил этия*;'"

••сала, каби бадиий

ТадХижот;мажауинит' ургеяилкз.- дапажаси -ва илмий янгилкги. , Узбек .хозирга -цадар биркунче • .В^яга' лсарашД узбек хая* -олции ва кар-

.ззасырямвге^н,..«дк. Бу хайрли .йога.

Зарв£ов Х.Т. Узбекский ,н&роднцй героический

. > 5 - .' . •

(Сноскгншнг давоми) эпос. М.э 19^7; Алавия .4. Узбек халк куаицлари. Тошкент, 1959; Алавия М5 Узбек 'хйлк мароеии куаяцхари.: Тошкент, -197'4-; Афза--яов М. Узбек халк эртакл'ари хз*ида» Тошкент, 1964; Мирзаев Т. "Алпомиш" достояииинг узбек ввриантлари. Тошкент, 1968; Лирзаев Т. Узбек хадк доствнчклигида вадиий/. майорат. Тошкент, 1969 ; Кобулниёэов X Узбек совет фольклорининг ривож-ланиш йуллари. Тошкент, 1969 ; Саркмсоцоз Б. Узбек адабиёти~ да сажъ, Тоикант, 1978; Саримескрв Б. Узбек маросим фолыс-лори. Тошкзит, 1966; Сариисозфв Б." Эггик жанрлар диффузияси. . П. "Узбек фольвлорининг зотсс жанрлари" тупламида. Тошкент, 1581, 97 - 149 бетлар; Жало лаз Г. Узбек хал* эртзклари поэти-каси. Тошкент, 1976 ; Наделов Г. Узбек фольклорида яанрлараро муносабат. Тошкент,- 1979; Ииомов К, Узбек сатирик эртак-лари. Тошкент. 1974; Имомов К. Узбек хал* прозаси. Тощкент, 1981; Эгамов }'.. Совет Шзря;и турхий халцлари ортакчилик. анть.ана-ларя тарихидан очерклар. Тошкент, 1982; Жуманазаров У. Узбекские -народные исторические песни, Тошкент,-1989; Жуманазаров У. ■ Касорат ва сада кат Таллинн. Тоякент, 1989 Нуманазаров У. ' Узбек фольклбри ва' тарихий: воцелик, Тошкент, 1591; Собиров 0. Узбек совет фольклори очеркк. Тошкент^ 1971; Коллектив. Узбек совет-фолыслори масалалари. Тошкент, 1970; Эргаш шоир ва унинг достончилихдзгиуран» Тошсент» 1971;. $озял иоир. Товкеят, 1973; Пулкан иоир, Тошкеят, 1976-;. Кедом аоир ва унинг хал* пваэ'ияайй'4- чу^ай-урнв? Тойсва*; '19781.- .Коллектив^. Узбек фолыслори очерклари.. Уч живдй'ик.. I -- хилд*. Тошкент, 1988; Г1 жйлд^ Тошюант^ 1989 -твь'.

- б -

илк бор проф. Саримооков кул урди. У дастлабтуй олкишлари ха-хкда макола эъяон килди, кейиирок эоа олхиш ва царгишар хацида «кддийрок иш чоп эттирди хамда бу икки жанрни фольклор дарс-лигига хам киритди ^. Декак, хал к; олкишлари хахида узбек фольк-лориунослигидаги бор тадкикот мана шулардан иборат.

Б.Саримсохов уз ишида икки жанрнинг'«*акчи хусусиятлари, даотлабки таокифи ва бадиийлиги хакида жуда. ихч&мва кимматли мулохаэалар билдирган. Шунга царамай ункнг олхиш *анри хасида- ■ ги фикр-мулоахазалари етарли амао. Биз уэ ишимизда узбек хал к, :олкишларининг мустахил жанр, сифатидаги гчатор уз ига хос хусусиятлари, укинг,тарихийэдк:пркнципларини,.-мавзу жихатидая батаф-снл таснифи ва бедиий хусусиятларини ёритдик. Албатта, изимиз-нинг йунолиш га прикципларикк.бслгклачда биз проф. Е. Сар им со-цовнедг олхислар хапшшгй м^хихотларига гаянган булс&к хам, бирок' купгняс. мзеалаларда унинг .фикрларини тулдиришга, у ад Ra. .аунаган гащатльраи ериткЕга хвракав. яилдикки, бу парса уз-узи-

багивлади.

. Тадкикоткинг .нагаскй ва акалий ахамияти. Халк.олкиш-• кудратига эга бул- .

ген -жвнрдор..хакидй Фундзйен1^ ..таДкико тлар. яратиада мух'им наза-:у.фаДди.: Т^адс&тинг .аналий а^амияти ' . аса ундан ОАИй .укув.йр^арк .филология.-факультетлари уалабалари - учун дйпсликлпр.яр5тиздй,' на>:с/с курслар .укшгда, факультатив' .мйшгулоадар у.тивда, шуншггдек. таглим-тарйия муассасаларида дас-'' турулакал. скфаТйда" фсгёд^адшшзда ■ кузга" таиланади.

^ ,Тадхико1?нйнгУме$йдол^гияс1;^-ва мйТодикаон. Суз ва -унинг сехр-■ |удра»_ига 1ас0йашган''фб4ь1йор:.»анргарн(Г • таджик атган В.Я.Пропп, Б.Н.Пукилов, П.?. Богатырев, Х.Т. „Зарифов, М.Алавия, Б.Саримсо-ков, К.Ииоков4 Х. Эгамо.в каби-катор.олиштрнинг"тадкиког йулла-ри хакаа уеулл&ри диссертациямиз.у чун методологии асос вазсфа-сика-учади;'Иикнйэникг иетодиквсинк оса тарихий-^иеоий ургакиа йтади. ,"-... ' ' ■

?).-".Сймнсопрв Б. Узбек ytfi маросимига о ид бир жанр хакида. .. П T"JstíeK тили вй.ддабиёти^' журнал и.'1978, * 2. ■ 16-21 бетлар; .-Слрякооков ь.-Оледвяер-валкаргиклар. "Узбек фолыслори .очерк-ларй".. >ч кклдлкк.' J-килд. Тошк&кт!, 1988,. 1?8-1И-йетлар; Ичокив К., ■MupsacB Т., Саря.чсо^? Е.,-Паг/-лгов 0. Узбек хал к; стк'и поэтик «кедк. • Тошкент, "У хату ««и* '.назрнста, 199а, •'I05>«IiS батавр. ■

Тадтулкот манбаласи. Узбек хал к 'олцишларининг ёзиб олингал. хамда турли тад^ихр? за дарслшсларга кал б этилган намуналари, аунингдек, муалляф томонидан туплангая материаллар тад ци iç о т чм i : з

учун ианбаалик газифасяя!! утадилар. .....

Тадци^отиинг синалгаклиги.(апробацияси) . Тадхицот Алине; р Назоий нбмидаги Самарканд Дазлат дорнлфунуни узбек адабиёти та-рихи sa узбек тиля sa адабиёти ук'нтнпг методикаси кафздраларлнилг кушма лигилипида .чухскама этнлиб :<имояга тазсия эт'ллди. Зун'лнг-дэк, дисспртациянчяг асосий у.азмуни "Узбек тили га адабиёти", "Адаиий мерос" >.урналдарида эълон вдлинган маг,олаласда, Узбекистан пэспубликасл ÍA Длизер Нагоий номидаги Адабиёт институтида утказлдган Республика sa олимлар кокференцяяси (1987), СамПИ да А. С ..'-!a::aps и ко никг ЮО Яилляк эбилёЯига атаб ^тхаэилган прорч^ог-З^лгузчндаркнанг илччЯ-казарий анкуманида (1983)," 193 ( баларалган илявЯ-техаириз излари якуни буйича Са«ДС itri^cc.^ •* ?*итувчиларининг ХХУ1 илмий-назарлД конференцияса (С?}С) ларда з'.:лгаи па^рузаларида уз ифодасини тчпдч, Гумд^п учбгк тлл'л да адабяёти талабаларя уртзсяда'хрл^ даэгчплар'л, ирлмлари sa айтичлари хасида мзнзус чур^'Пр учун адсхвдг дастурлар тузнлмокдакл, булардй' <3к?.пянг миз хам назарий-, хаи -амалий асрсликГ вазифаоини ^таиокд-а,- Я*им ва^тлар кчида уз<5у ¿урелар учун ёз'илг«« иетЬдик •xywámíin'p'íwua эса тадк;икртимизнйкг хаётга тадби* д 3 ш Ш û дяз;лоsчч долил-лих зазифа сини у найди. "

Тадзккр.тяинг таркиби. Уз олдчга к^йлдгая мацзад sa газкфа*» . лардай» келиб чи^илган холда дио<;ёр'»цип >Киряа'\ уч боб, xyJtooa за фойдаланнлган адаб и ё гл ар ру «х a та Räütt" r4«û на а рдан таакйд топдн.

'Тазгаихотяист' ■'■''

■Лиссер?ацяян-лн1'_- мл;фкан (угсмида «&5зу1Гяаг .доз^рблагя» на»*« сад ва- газифалари, урганилив адрАжавг-за' йДЙйй'яйтйг»; методологи» асослари в& методикаси^ назарий sa амгояй ахачяятя* амадг?-ётда хория зтйлиаи,. тузчд;?шн кабштр *агчида: умуняй тззе::ф бар»*-ган. ...

Биринчи боб ~ "Узбек оодшарнианг. aaitg дгб номланган. Халк олкиздаря вузмяиг Côxp-жаду пуд^Лтага-асой« лангаи канр булкб, олцищ атамао»• цадямгя'' туркяа -гяддйгй ''аа" » ларафламох, зксакл'икха .'iywçffOîÇ, «;as;?ft>».o!t rt^fmapt»*« алр^зт^зп«

- ь -

фемга "-кы" буйрук нисбати ^шимчаси бияан -ш харзкат номи куиимчасининг эдшилшэдан ясалган^, ■' ;

Олкии кииидцргй"эзгу истаклар билдкришдан иборат «ксонпар-зарлкк рухи билансугорилганлиги учун фольклор жанрлари сирасида алохиде ?рин эгаллайдиКаир табиатидагк £у хусусият.унинг гоя-вий йушлишини бедгклоечи етакчихапр белйси с'аналади.

~ "Олк;ил)ларга хос жанр белгиларидан яна бкрн уларкикг соф ути-.литар СамаяиЙ) ваэи|й аго этивларида.иамобн булади. .Аналий мак-сидларда нулланиляаи -га табнатида ахборот оефизнкнг етакчилик >;и-ш мазкур канрда эстетик ьаэкфашшг ¡«кип-;;; да ража с и .эканлигини курсатзди. Шуникг учун хам олкиявар тахяилида бздкийлик масаласи ^кккн'н: урикда турад».

Хал к олкккларинннг мухим кайр хусусшгтларидач бири уларнииг а гон; объсктларга карата ейтилиая&рвда к^ага таялакади. Д5р*;аки-цг.т, яхсро 51-мган х;ар бир олкга ё конкргт сахе, 1: бирор гурух казатрга йуиалтнрклгак б^ляди. -Масален, ой бор;;б омой кайт, ол-гкму слдирча,- солгкну' солдирма, уипагаиинг олтин, кумагонкнг кукуп, яшлагйивйг.г бол, дусийнлармаг л од булаии, аллоку.йкбарЧ одпкжк сафарга оадакган. поакра* пахсгй карата.айткладк.

Олвдвдарга хос -ханр белгкларвдгш дна бнрг. упикг >;а!.;;:а еьцт бкрор фаалклт, хатти-харакаткк божлеа ски лкуилаа пайкгда айти-лкккдан' абора?. Иида' олк^сларнингбу хусусвяти к^пгк.чз фактик ииеоллар асоскда кейг хахлкд зтилгай.

Такпг;ли рус фольклору но си В.Я.Пропп фольклор г-лкг^йряпи тасниф этшнииг янгнда ' мезонларшш бедгсг.гб бзрдг.

• Бу кезонлар: а) канрнинг узига хос макёсдаги 20г,алк?.нк дамраб елкв имкоииятлари катф-длигк; б) псотяг. сиотеманийг кх-литжкгиг») гакро у суд и га пайтининг уаига хоодигн; г) нусикага куносабати кабклардак-иборат « Ань шу мсзэклар нугчтаи ньггси-дан г&ралса, охкивлер фольклор зканрдари скраскда алохндал!-к касб этадияар. Диесертациядй .олкивларнинг мустаг.кл ¿сайр ситата-даги -табпатй *окореда курсатилгсн т^рт мезон та^лгии оркаяа ба-тафсвл ёрит:::;ган. '

3) Саримсоцов Б. ОлКивлар -га. карг^-лар г«?сх к ги^икг ^ очзрклари. ■ Уч кШаы: г-ьчшд. То^нт.. 19о5,

Пропп В.Я. Принципы классификации сс'.-илиор;г,:;: •лкдаз „ -

&.Н. Пропп'. Фольклор дчйстьйТ^ькост, «-, ЬчЬ, с.

Олкишларнинр коллектив иясод'ма^сули эканлиги, огэаки яра-тилиыи ва ижро этилиаи холатлари, вариантчилик (версиячилик), яратузчи шахсининг номаълуклиги (аношмлиги) каби умумак фольклор табиатини белгилозчи мезонлар иу^таи назаридан х;ам келиб чиции лозкм. Чунки ог'заки яратилиии ва огзакк ижро цилиш омма-нинг нуктаи назарини кфодалаа, турлк жо$ларда турлича варианта ларда :ориа, аних; яратувчисининг йуклири, • баркарор аньанавийлик-нинг устунлиги халк олцизлари учуя хам хосдир. Ищда'халк ол^иш-лари ана шу мезонлар асосида батафсял та&яил атилган.

Олкикларнчнр мустакил жанр оифатидаги узига хослиги образлар тйзимида хам ку зга тацлакади. Дя.?хакикат олкиилар кизиларга эзгу ::стзклар тилазга хизмат хилувчч жанр булганлихлари умун уларда адлох паЛгалбар, Хизир, Еобо i exко и, Хока Бзхйуддим, ¿.••додлар рухи, чилтг.члар каби икобий образлар гатирок эт&дилар. Днссертацняда олци-j: ;глнр:ш!шр бу хусусиятм кзнг тzy,.v.u\ згидган.

Узбек'фоль:слорзуноолягада ол^ииларкк мустацил жакр сн^йти--1 l'SI i-C бор таз,к;т:< э-ган про»*, Б.Слримсокоз мазкур яаирчинг та-рихиАяик принциплари >;ак;лда айрям (¡якр~муло:-;азалар бйлдир^а-' здц за- таркибадагн гурда оэтй^одкй тасазэурлйсга пар-зб, ударна уч рурухга a:ípavrá». оДи. Бу гурухлэр: «ОкажусиЛлик о*т;!Г,одкй та'саэзурлариинр унсурларини тазуэчи о л w ¡пар; б)ис.1эмга хос згти-кодиЯ тасазвурларии чаяуачи ол*ипаар ; в) *ам ' маз^уеийдйк, ломга хос.зътикодиЯ таЬазвуряарни гавузчи олкислардан t'6otaï.J' Биз хам ■ олфшлар.т.шг сарнхий приодтиара асосида занр тарххбида эзага кзлгаи тарасий цатлаилар- хацйдаги вцдредага $шсрларга '«у-пиламиз. АЯни паЛтда тарихийлик ки^атидан амалга овирилган око-ридаги таснифда'бироз изчиллик, ■ зтясмаётганляпяш хам .айтиб утиини лозкм топдмиэ. £у изчиллик сундаки, халк од*ишлара«и фа-:-;ат мафхуразий тязкйларга .караб зчас, балки йкоон онгидаги узга-ризлармийх» мазкур '¿¡анрдаги образлар гизимига курсатган таьсири-га капзб а над га* овирааиаган.- "

Холбуйи факат ахборот .барии вазифаси етакчи булган олз^ии каби язнрларда образлар тизиикдаги янгиланип зханрнинг тарчхии тарац^иётинк болгиловчи бои мезон саналади. Лл'батта, маяусий-лик ислом х^м жамият каетига, бинос'арин, кишилар онгнга жуда куп нароа серди. Зунга кардмаК ол^иилардаги баркарор анъа-

5) Узбек чолькяори'очзрклар'ч. Ï Тос.<ент, Г988, 131-бет.

нагийлик ва жанрнкнг даё-тий йунйЛганлиги эса барча мафкуразий дзипаларда дам узининг аслий хуеуснятларгсни тула сакдоб келмод-;.îi. на пу объектиг долатни-дисобга олгак дол да б из узбек халк; огкиилар»:!)»? тарихийдик куцтак назардан куйадагича тасниф этии лозйм деб дисоблаймиз. "о

аксаркят xajn; олдишларида мифологмк обраглар о-.ъкчплик кидади. Бундай мифологии обр&;<льр z-^. дазр, каЛ-

си дкиий царйслар дукхрон булмаски, ол^кгмар »мг>:уш:ии, уларнкнг го«и!' Ьук&л>ш ва тузилиаини белгилдб оград:;.

Епнобарн!!, халк оддколарики энг авг-гло образдар мансубкятигч iVifiur! ^¿chhí- отищ ксрак ' булади. Пу;;га к/ра узбек халк олдипла-piíüu:

I.M¡;~OJ:or!U'. .образларга аосслакган олкк^лар.

?ЛЧч..~ даотий обрасларга асосланган оддивларга енераткя пушит.

K(i¿or.cr¡:x.Kapae г-& тасавяурлар асэскдагк образлар кзтирок çtt^K c..'.>;i;a&ap :-.:уда цадш«?« аздодларамиз томонидан яратшган бул-

>:i.v,, бнрог, догирга г.адар ударкинг м&змунк ва вазк^аларида окрорта î;uî' у ггар ар uysra т^глапм&йдк* Масалан, комдсн ке&ин &куш«дигй!1 rjfcdßrii• адцкала бу нароаккнг гуьоди бульчиз: 'Фкин, су сгьй здэмнинг сйЕоби 'оий-боболеркмизнкнг йрводнга тбгсик, ал.?*;, ду £uc¿üd". Келти'рцлган сякие «гона мифология образ ~ота=боболар рухк асоскда яратиягак. мкзологик, снидсэги, амжястик га _

cawypxaprß кур-, иноок яком, кон sa pyx к&би уч ькдйтнкнг йа-гяндиокданittiEKHK топгак. .

дисн'.тупродка «оазиДОайдк. »он згисмни тар:-, этадк. Гшш фа-рната Аз posa томонкдан' олиб кеигсладк, рух (купдкгк армх) »оа хамит бардаёт KCSKQ »ради.

' Мзрдук-ааькига. ккдикадигак:дар-кандай га унанг ьрзюди то-коииаьк муноси«$ саздирлаиади. "Ннвон вафогкдак KefötH уясазилази-ган 'О'рлй-туы^Н' кафосккгьр б акта унинг рухларккк мамнун дк-дио,- п&здирььа учуй дйомат -квдаав. Иунякг учу»: дак ькоридаги

ОДВДЕДй'-Oíü-боболйр ДОНКИ КОД УЧ)'Н аиТГ-ДКЗ Ja цфодйСИМК

;; ' ' ' ' -

У4fii2ys-■ c-ARiiiiXitikHWW гуЪшгн îîîi'-<yiu.fti:j»s, a?.-. MijyOiornn бил': o6wiü>« ' »jçrfe'f^.K;ôîràHJ • кедсм №ü, c^ít- а::-

• - IT - ^

Халц тасаввурига xypa-, бало иисоиларга- киргян келтируоти £зузлик тимсоли хиообллкадй. 7н::пг генетик асослари. ибтидоиЛ киииларйинг эзгуляк sa ёвуз'лйк урт^сидаг'и абади» курашларга, хаётда эзгу кучлар б и л пи б ирга хам*« г ёяуя кучлар хам б ирга яшаб келиши хахндаги каразларга *ориб тахалади.

Эзгулик ва ¡.вузлкк уртасидаги курач'абадии кураадяр, i ино-барин, ёвузлик га дахьат тимсоли булгая бало образ» хам туря:? тарнхий, диннй-оьтиходнй тасавзурдарна йосиб утиб,. ислом к якка худолилик даврк** баваслта янга диннй-мафкуратлй йукалил дсбигидаи yp'.;:í олди. Натих-да, иисонлар'уртасидл гунох купа.*-са, худо улариинг бопига балони хукатади. Бело эса гунохкору гунохсизларни оппаеига циргкн кйлади каби харашлар халх счгчда хустахкам сакланиб холган. 0у боио ютилар уэаро учргииб ra¡í иоЛдарда "калам ггд:г, бало ехмасан" деб олкис ай-тл-пла? ва бу билан биз ушбу маконда- учразиб' тури&шз, <5из с'¿pop гуаох ;ш килганимиз Яуц, бу ерга. бало evitó холмасин д-зга;: :«ет*и с ала« о л кча a йта дила р,

• Бало о б раз и олхиз, харг.иа каби жанрлар билан С л?- xa-re рда-хадх эртак, афсои» за доотокларида хам -учрлк;;:?. эпик

^анрларда- маэкур образ хал к;- сзг-гаа цахрзчомларга -харли хураа олиб боради, аимо кедра.моняар у'зларининг мардликл'ари, -куч-Нуд-■ ратларк, доиолик-'ва' тадбмркорликлари туфайяи'бало устидан .гол«6 ч'лкэд'-шш ;<амда мурод-махсадла рига етадилйр.

Хал к олхиюларнда куп "учрайдига"» мифологии обраалар сираси-га лазрати Хизр, чилтанлзр, фариаталар,' пари* Бобо доххон каби-.. лар мансуб булиб; -Хиэир киаиларга" эиг цийип дамларда - чулда адааиб колганда, бйрор ¿ахтЬиаликк'а. учраганда" ё-рдамга келадн» Купгана халхларда у яхкн лийосда kuwoSh булади• дейидс'а,• уэйе-к фолысло'рида acocan ок лубоеда учрайда..

Айтишщркча, "изирйшгг бои" бармогидй суяк" буямас омкп. Лулда учрамб сураяганда, боа-бармбцни-нг .суяк'сизлигидаи унй билиб' оли!з мумккн. -"■..-'

Кул одр'.-о сурашганда ккви' муйейфиднинг сои оаркогидан-Хя~ зирлигини билиб холса, унинг хулини махкам х»С!5б куЛяормаЯ к:г;а тилаоа,. -Хизяр ана пу тилакларии бажариб (бу тмлаклар учтадац ортшг булчаслаги керак), кейян .куздсч-гоЯиб булар ояия.

Лози'га ладар Х'изир образи тарихиЯ в .ах см и оки' миТологях'

образки - бу■анйкланган экас. Озарбайжон фольклорвуноси проф. И.СеПидогнинг фикричь, Хизкр хздииги туркий хйладаркинг у'т, слое хклхати бплан взага к ел га к ккфологик образдир .

Хулеса кклиб айтгазда, -мифология обраслар, олкипларга узйга хос ру>; багиЕлаб, олкиаларг'а нисбат&к киикларникг ишокчкнн с-рт-тиркпга хизч&с «ялкшгарядан таи-харл,- бевосйЗе казкур жаярнинг угок даврлвр юбмйнида ягохчаклигики хзм таагн'клйгйндйр. Чупки мкфологик обравя&р ва удер к&хздаги та саввуплар кигкдар муст&хкак урнапиб кслг&к. Лекак, вна ву обраалар Кйтир.'»; отгаи охцисдар узок даврдар йзайди.

Ииоов. онги, укнкг туркус. гарзй,. -гаркхкй иарт-иар: иг у^г&ри-пи олг.нглар тарчхиГиигида хам улкан узгар;:сларик;:!» юз бер»:скга олкб коади. Бу нарса хал к ллцкаларк -таркабида реал хаёт;:й ойраз-ларкинг пайдо булиекда наиоён.буяди, Шу боне .'бунда«. образлар «авпрок гтгеш олдагл&р-цискача хклир -реал-хисгиа олхиалар дсб крн-тиледи»

Реал хаётнй елккгл&р акча куп, лекьн-улар оркелда ззкэи&вкй каваулардаги-одоицлар куда каи' учрайди. Оз булса ха«-закона»иЕ олкквларншя» магизгдлиги гунд&я далолзт бёрадики," оя^калар. хамка вацт лавр -билам хаквзЗаь- ва•энг яшовч&к «анр хпеобланади. Бирок олкиалар кончальр -давр.-'-^кга иослалмасяк,' уларнинг мазмункй йу-налиаи, -хеётий лазифзбй-укермлй '«олади.' Чуйки' кксон хамиаа зз-гулккка; ёруглихка -талпишгб ляшеДди;. олкисдар эса ака' ву азгулик-нкнг, нурга'ошуфгйликвйкг; даркчаекдирлар." ' ,

Хуллас,' -мазмукий хакрев, да а «ж тасгир, принцйпдьркдагк уиу-мийлш.,' х&ёгиР. ваэкфаок,-д«жр усули -ва куелкага мукосабат, огза-килик, оккйвкйлкк,-' снонпилик,- •вириантлклик'ха терихк&т; хусуои-лтларяга кура олхиплар^збе'к фолькл'оринккг энг кадимкй, зга' лаав-

' чан му стада; «йкрп -оаньдади. ' .....~ ' "

Икпкнчи.боб - бег, халх олхислерзвинг'маг.зу ва вазкфаг;оа~ лкк т/хаткдан таснифи" деб номланган булк.б, укда хал к олкидлари мавзу .хьмда кундалик'бакараётг-ан вазкф-алари нук,1'?.и на заедая ички турларг?. ажратилибгахлис э-гилган.

• 6) Сс.й;щов М. "'Хнзнр'- продукт типкеког-о идеологического мышления, ¡'.пвесгис АН'.Азербай^жанокол 'ССУ. Г.-гяч .»¡гтг-^'лул' йзика и - ;н!о::усгха. Бр.;<у. ' 1930, К- Ц, с. ^

\

О ладо сузнинг сехр-йсоду ^ ( яагий)' худратнга асоелаига.ч данрларядан бирисифатяда иноон фаолйятининг :куда куп уринла~ вида хуллакиладя. Шуникг учун мазкур яанркн-мугеаммал тасниф "этил халя амалга о^ган змае. Чунки турля-туман лойларда хулла-нялузчи олхисларнинг барча камуналаря яадя-яздн -зацтларгача тупланмаган эди. о '

Олади жанря тусхий халхлардан с л той тусхларн фольхлоршуное-лигида тасниф этнлгая булиб, ала ау таснифга кура, олтойляклар-да угбу аанр куЯядаги турларга-булинади: а)хар хил культлдога багипланган; б) оз, касб-хунар. .ади иилаб чияаряа б план Зсг-лкщ; з)о идаза Я-маига Л эдкиплар -

- Мазкур тасш?ф ланрнинг ягона етакчи принцапи ели бглги-сита асосан амалга саирилмаган« Шунинг учуй хам биз уз магзрял-лямязга зхорядаги таоняф зехали ёндапа олмаЯмиз.

Узбек халх олдшглдрянг проф.Б.Саряксохоз :«ска ллх.гта«.;« тасниф этади. Биринчиси - маззу жихатидан. Вунтч кура ояк^плаз а) аяъакавиЯ маросчм олхнзларя; бХчундалик -олх'.шар. Пхкиачяся - таряхяйляк нуктаи назаридан. Бу.чга кура: з)ма:*усийлпк оът:-хсдлари билак боглиц; й) ийло:<га хос эътаходиЯ тас-1зв7рлаз б план боглик; э) 'мажусяйлик та исломгз хос з^тадаЗ мсзззур-ларни-узида санлаб нрлган олхиалар, Еяз'хам халд- одхшглдрягч иика йириж гурухга: - маросям'за кундаяяж мзчпнЯ олхкаларга аж-ратиб урганиа-.1уляда1гборамйз;" " ' ' \ '*

Узб.ок халх мароояи.дуаиаяари« гУзбек яаросим олпяадаря ку-Явдагнча гурух-*арга аяра'тиб ургашигд!?: .• • I; Туй марослм'и" бяяанг"борлия'оладвдар.'. ■ 2.Мотам маросими билан богли* оладшлар, " 3. Рамазан маросими билам боглих олкишлар. • Узбекларда безик .туйи, сунна? туйи, ¡шкох туйи каби ту 1 турлари мазжуд. Мака-шучуЛтерният:адр"бярядв_аЯтяладйг<сн хишлар борки, улар туйларнипг. турли'уззларкда ижро -этияйб, турл-л-ча.заззфеларнй адо'. зтадилар;.Маемая, айрим хояяарда хариндоя-уруглар' яштярокида чахалохии бешикка.бвластгзн обрули мо«олар

7) Катай*С.С, Алхыа сое (блогопожелания) -дрззияЯ жанр алтайского фольклора.-Сборник 'Тяагззйзекяв.чтения".Випуск. Т. Госно-Алтайск; 1979. с. 63-7?. Б) Узбек фольклори очеоклари.Уч лилдлик. Г-яилд.Тоагсент, 1333, 130-131 бетлар.

- I¿t - ■

куйкдаги шеърий олкнгня аитадилар:

Гугина конам, бяр жоккн, ЬуГчшмдаги марко ним. Худо Сарде содсйк деб, Олтин бсшккка кирсин деб.

Айркм кокларда зса чаг,алок;ни бешикка клк бор белашда куйи-даги шеърий олкизларни айтадилар: "Бисмиллодкр радмонир радик! Худойим, аугчшамнию' умри узун булсип, змген сути ош булсин, орК'аси туда даглат булсин, дили туда имон булсин, ота-онасига медрибон булсин, уЯкуск узун будсян, куздарн^сруг булсин, коч-коч бобоси, бесиккинг эгаси калди".

Чадаяодни беаикка белашда айтиладиган • ай^ич.-олкиилар турли ж*>>:дирда турлича булсадан, бирок мазмунак бкр-бпрларига якин. Оумингдек, ча1;плоцни беиикдан ечиб оляшда айхиладиган олкишлар-д.ч й-арзандга сидатгоалокитлик, узок ум.р, катта давлат, сер-$&рзкндлкк тпдаэ исл'акларн баъзк жойларда шеърий, баьзи жойларда • иасрнй саклда'айтяледк.'"Бундай.оздивдар ишда бой материаллар во-си?аскда -рент тадлкл этилган.

Ншсод . т\'Яяарида дам чцоърий. ва насрий олкивлар куп ч^улланила» ди. Ударда.ёз куёБ-кел инларга куша дарншлик, бах тли турмуи, сар-фар$&ндлик, узок; умр, -мусгадка.ч сс глак каби з-згу исгаклар ■тилйкади. Диссер'кт'няда насрийлшаклдаги олдиалар к,атори Б.Сарим-C0KOS томонидан узбек-ладайлардан ёзиб слинган юз мисрадан ор-ткг,1 булган шеьрий шаклдаги о л кии намукаси батафскл тадлил этилган.'

Узбек мароскмлари с.ирасида мотам «ароЬим алодкда урин тута-ди» Мотам маросимларида асосан .диний .дуолар укялса дам, дар бир дуо сунгкда бир-икки кумла'халд олкиилари'айтилади. Масалан: "Оиин, худо радмат килсин, 'койи жаннатда булсян, гурн равшай' Зулсин," долганларга'умр берсин, "аллоху ..акбар" каби олкишлар аиэ иулар кумласкдандир. Мардум ким, trena ёшда, кандай ода^ булган-лигидьн кат-ьнЙ казар, у дакда ёмон. ran-айтмайпяк, укга дунёда ро>;ат^арсгат, каннатдан гкой тиланишт котам олкивларидои кустад-кам урин .олган анъана.дисобланади. Дисссргацияда мот&к каросими-даги олккалар, -уларкинг м&^хуиа, гооий йукалиги кпбкла-р р.тр-'.З -лнча ччгдлич г. 7 иг гаи.

У'збек долднничг кароайчларя йс.г.н; дня« б клан re к«?/::

- Г5 ~

дор. "£, рамаэзн" нарос ими ана шулар жумл&сидан булкб, у ракзио:: ойларида утхазшали..

Руза тутиладиган уттиз хум кочки пай? х&алох ёки махалла бол ала р и йигилиб, уйка-уй юриаиб "£, рамазон" хуших олкишларили а»:-тадилар. "Е, рамазон" хузкх-слхиплари оса партли раги=да ж;:,: кисмдак - хайр-садаца сурао вактида -айтиладиган га хайр-садац: олгандан кейин айтиладиган одциплардан ташккл тойген. Ияда "Ё, раказон" хуших олхиплари :сснг тахлкл этилган,

?зо'ок мавсукий .мзросамлари хам. ранг-баран? ол^кзларга бой. i-'асалан, бахор- маПоуккда дал ara ил к бор' душ_'чи^аришда 'айтадигаг: хуйидаги олкиида куи хайдэзчиларга, -деадонларга ом'ад, риэк-руэ тилаш баробарида, 'улариинг иаиаццатлари, аммо. шарафли,- мехнатлар:-.-да Бобо Лехконншгг мададкор булини каби истаклар кфодалаигак: "Омин, Дущларннг кушох булсин, зкканларикг боаог, булси», "елдила-рингда хамиза товох булсин, уйяарингга"^ут-барака.кирсик, Гобо' ДсхкЬн чздад бореи н, Хазрати Хизир йул: боила'син, чорёрлал xrúsp-дор. булсин, аллоху акбар". Диесер'тацияда бу хкядаги олхиглар б.ч-тафсял тахлил этилган. Булардан тапцари,.када сузнииг сехр-жэду худратига асосланган кучирик, ккниа га бадшс г.абн каросичларн«:!? охирида айтиладиган олкда иаиуналари хам тахлга этилган.

Куидалик иаиикй олхиилар,- Мароскмлардан.-таадари. кук;ьднх • турмуашпзда хулланувчи барча олкинлар ку1Гдал ив:.иаия«»1 олк%зллрк:* таакил "этади. Диссертацияда улар хуйидаги-ча : гурухларга булиб • •тадкиц*этилган;" " ' ' • "—""

Г.Дастурхок втрофида айтиладиган.ол^иолаа. Барча халхларда, айникеа мусулмон дунёсгсда- aacfypxotí "йукаддаСЕ -нареа х'^облакади, йида олхиыларн'и1гг бу тури: а) таомдан олдин га б)таЬмдан «айнн айтиладиган олцииларга; ежратаб тахлил'.'зтилгйн.

О ила аьзолари .ёкя бовяа. кйаигдр адстурхон атрофкга тупданк-cap экан, мана шундаЯ бахтга куяссар булга'нликлари учуй 'аукрона- ■ лар изхор кили б о лгут айтадилар. Масалан:"Омин, г^зам етдк - бало етмасин, кекг фогл, кетмас давлат, узок умр,•тинчлих-оионлигики берсии, .аллоху акбар" ёки "Онкк, хайр-барака, дадкати зиёда," тинчлик. омогкигина берсик» ал.поху ахбар" кабидар кие 'вулар жу-м-лас.'тдандир,

Бунда!! олцналгр ракг^?анг. булиб, аоооач ,ёпк у луг, ХУГ4^" ли хирч:лар гл.чонндан .айглл'ган. Боэкалар.эск. унииг олхиг!:гг

.у. . . - À" -

кутариб, юзларига'.фатиха-тортиб кушнЛишган.-

Дастурхон -ат'рофйда'таомдан'сунг айтиладиган- ол^иаларда- иа-тирокчиларгау дастурхон ёзган хонадон аъзоларига фаровонлик, яхвиликка- ёндаитйрйи, ёмондарга дуч келтиряаслик кабй истаклар . тйланади: ' "Омин, 'таом'. куп- булсин, ,цало даф' булсин, мушкул осон ' булсин,. *ожат ровон булсин; допкбвдек копии тир, елимдек ёрилтир, кхшига ёндаштир, -ёмокдан'адаштир,: аллоду акбар".

"'; Узбек, халх« ранг-баранг таомлар пизирищ-буйича гаксак мада-.ниятга"ora.. Мана пунинг учун дастурхон атрофпда ейилган таом-нянг турига караб х;ам турлнча олцишлар айтнлган..

Иасалан,' клда гуат, козун каби таомлар ейилгандан кейин айтиладиган олкиа намуналари- таллия отилган.

Дастурхон атрофида айтиладиган олкишларии урганиш бизни куйидагкча хулосалар хилишга ундади;

1. Дастурхонни муцаддас деб билиы es унинг атрофида тартпс-интизом, одоб эа тозаликка риоя килиига даъват этиш,

2. Дастурхон атрофига уэшган хблда ту план на за таркалис ерзали'ёиларнк тарбйялаш. - \ -

3. Дастурхон атроф-ндагилар енгига, рухига олкие орцали ■ таъсир-курсатга-Еа;улардз эзгуликка- иаонч уйготи.

.. Сафдр'.олкишл'ари. Сафар олкиидарида' Дулга' отланган кишиларга омад, сог'-салс^ат уз маконларига етг.б бориз ва уз хонадонларига .аёо'н^Ььюн тдайтйб-'кеяодла-ри.тиланвди';- Масаланi' "Омин, ой бориб, омон кайт; олги% олднрма,'ерлгину солдйрма, олганинг'олтин, ' к/глаганинг''кумуи,, тишзаранйнр бол, душманларинг' лол булсин, ал<-ло*у акбар". - • - •

Сафар олцишларянйнг- гузал намуналари халк достой ва эртакла-рида xaw санлайиб долган, lily боис диосертацияда Эргаи Жуыанбул--бул -угледан: ёзиб олинган "Даллн", Д'Раятан" достонларидаги Гуруг-линйнг сафарга отлангак асранди фарзанди Хасаихонра'га Хасанхон-иинг Равшанга-карата-айтган олкйаи тахлил этилган. .

: Учрадув .олкишлари«- Йулда таншг кищилар учрааиб крлсадар, дархол кисца олциыларни'айтишиб, оунг х°л сурайдилар. Шу-нинг учун биз.бундай олкиаларни учрашув олцишлари деб атадик. Учрашув олциилари икки .хил булади. Биринчиси - но.таниа кишилар учраиганда хажиан ихчам Олцишлар айтилади. Масалан: "Омин, ка-' дам етда балоетиасин, аллоху акбар". Иккинчиси,- таниа кишилар.

- г? -

харяядозлар, дустлар учрашганда анча тафсилотларга бой олхиилар айтидади. дисеертацияда учрашув олкиилари кенг' тахлил' зтилган."

Еярор-тадбяр олдяда.ч за ундан кейин айтилувчи олхиалар. Суз га унияг сехр-коду кудратига ишонии,'ана шу кудратдан курКиа барор к» ёки тадбир олдвдан за ундак кзйин айтиладиган олхкшларкк юзага кслтирган. Мабалан, кморат ва куприк куряп, арих ёкя х°вуз дазии :<оказэ. япларни боилаа олдкдак ёзи улуг кишилар шу тад-бярнкиг уу г-а££гкиятли чйхкеини тилаб» тадбяр тугагач, кекса ^ялар бятга.ч нарсанинг эл-зрт. учун я^ии хизмат хиляскни тялаб олхкп айта'дячар. "

Бу хил дат олкяплар иш.-ёки тадбир яптярокчяларяга .;;асьулккт, ивонч, кутарида:« рух Саха охали. Ипда ана -вундаЧ олкка намука-лари тахлял о-клг?.ч.

вхоридзгчдзрдак -тапхари дисеерзацияда копнот айсияарр, ху-сусаи ой культя ггаан б'оглиг,» турля касб-хукарлар згаллангач, устозлар томокиха.ч зогкрдлавга бериледкган^ олднслар батафскл глг-лкл этялган. .:....• • . ••--•• • -

У.чинчи боб - збек халх рдхиаласикшгг. б5дкя?'ииги" деб ноч~ лангаН. Олхиалар бадиийлкги хахяда. суз -оритгаь'да; ук.-.нг ехборот берки .(кк.форнаткз)-фуякциясидан кел«б .'п-гкяз керйх--буладк. Бело-сита -капа су функцияекга кура''влда. канри соф ьстоткк' зазифа утовчи хуяях, до сток, зртак, улан, ер-ёр кабй жаиркарга хуйчла-дкган. бадяийлик талаблердан. кэляб чга;иб. змас, балхк нагкур лаир-1итг узяга хос табяатидан кслиб-чициб фикр' пригмэх лозкн. Ана г;у талаблардаи кеяиб чидилса, олхип жанридагк бздикЯл;кни хуйнда-гя уч жихатдан тадхих этиа. махсадга кувэ/фяхдир:

I. 0лхкила{5да зохелнкЯи образли.акс эттяржн:!!С узига'хос-лигк за образлар тизими (системаси)ни„т&зслюг этка. ' г.Олхямарнинг оакаий ту шлир и за марем (ри^ик) табк&гкаи

ёритяз; " " ' "

3.-Олкишлардаги бадиай ифода га бадяяи-тасзяр косаталарк -никг базсарадиган зазнфаларкни•аникам« — /•

Олхяиларда вохеля1Снянг узяга хос тарздз акс зтгаи уларда ' зухр этган хзр бар образ уиумййли-ашиг айохидзлик ааклида акс с-тжкдан иборатлигики айглатадя. Олкг'ятарда пзхсликнккг образли п:<с отшк халхяинг эксак оликачобдкк, инеояпзрварлкг. гояларя билан кбастадир.

Гяро^ ана ь-у эхсзк >-о;тг> ';::рзларнйкг тасгиряанмя, улайга

хсо оифатларнимг'бадний ифодасини пакл ва Еоситаларини урганиш

прдаяи' тахлил этилади.'

Узбек халк; оддиаларида йгока яратувчи 'ва докими мутлод — оллод образига мурожааг этилиб, тиланадиган дар бир пстакана ду мудаддас тимсолдан'суралади. Ундан сунг'пайгамбар алаИдис--сэлом образи, Хазрати'Хизир, Лудмони.Хаким-, Бобо Деддон, Нуд ал/¡.Иди с-салом .каби мудаддас образлар о р дал и кишила'р ис'тагини'. р;сбга чидарувчи етакчи тимсоллар сифатида фаолият курсатади--ар. Бундан таадари кишклар'кумак сураб мурожаат этациган бир кагор мифологик с браздар дам борки, улар жумласига аждодлар . руд'л, фаризталар,' ч и л таил ар машзубдир.

Олдишлардаги образлар: тизими -вдоридаги инсонларга хайри-' ход образлердангина ибора? эмас, балки уларга дарши ту'рувчи ёмон киоилар ва-уларга'кумак беру.вчи ёмон рудлардая иоорат.

' Халд уз олдимарида ихобий ткмсолларга кумак су раб илтижо зтсада'р, ёмон рудлар ¿а киаидардан узодлаштириани сурайдидар.

•Бевосита-аяа шу иккй тоифа образлар ' уртасадаги зиддият олдетдаряинг конфлйктинк, улардари драматизмни озага 'келтираДи. 'Лада олдшлйрдаг-и' дар бир образнинг бадиий- тавсифи ва тадлили .коакре.и' фактик. маиериаллар' мисолида о,либ борилган,.

. Олдшгаар. бадиий.'даир'-^сифатида/турли^тумон бадйий тасвир Bocuiaitap: воеитаскда "ббрйзларкииг. адёфасй, "тиланадиган ззгу иэтакларкшг еифати тасвирлакади. :Ана шун'дай тасвирйй госита-лардаи■бири ухватив саналади. !'.зда узбек халд олдишларидан куп '.'■сг-лфода атилган аник-ва м&вдум ухшатишлар анид мисоллар тадлит-лк орцади ёритлдган

''Бунда» Гайдар^ халд олдшшарида' кенг дулланиладигаи мубо-.-ллга' ва упинг. ,таблиг-;"тур.и,' олдашларда:.учрамайдиган игрод, гу-лув каби .турлари дадида дан суз-иритилг&н. '

Олдиила'р гузал сифатлашдар. (запрет) с из» тазод, лчимедлар-сиз, щунингдрк нсттора (метафора),, нетанимия,- синекдоха, пе-рифазаларсиэ- бадииП жанр даражасига'" кутарила- олмас оди. Бево-сита ана шу. бадиий тасвир да.мда ифода воситадарисиз олдиадар-дари фикрий изчиллик ва диссий таъсир'чанлшс вукудга келмас эди.

9) Исдодрв I/. Ташбс-д -'"Узбек тили ва -адабисти" s;ypnwi¿ 1970, í.1 'i, • Лукарримов • М., У збсК' тнлида ух шатии, Тоикукт,

1 иссертацияда. вхорида зикр этилган'бадиий-тасздряЯ хамда нсэд^ воситалари батафсял тахлил зсклгак.

Шаклий 1узилк2лари :г.яхйт!1дан олхиелзо г.гсу/.л тг. яе:-.скй олкчишлардан тапкил толган. НасриЛ тузилгаиаги ол;;нзяар шар:; п~-этикас:; яуи/гак назар::-ан: апорий н?ср (одд::н '-:асп) : б) впзнлк наср кабп турларга 'булинади"1'^'.

Наор;;.-: ту;.тл;?::дагя сп:гь за' ваг.чдоглик ¡:а-чат

лий аломат булчай, балки олкволарлаги о згу ¿¿.таклг.ппк >!:<-::: л таъскрчан г^сделскга хизмат киладкл&р.

ВеъпкЛ шаклдаги олккзяарникг рнтмик щб>гти тохлмд зтг:---ганда, улар етти, саккиз хижоли бариог; очстсмлсида зкая:иплар-1; турок тузяяивлари эса ; 3-И; 4±4 нкссатда оченлкклзтя» ап;:г~ ланд». Ьундай ритмг'К тузклиадаги бос турок (цезура)лар ту-рокдар чсгараснга тугри келиаи хам илк бор зтклдн. .Глгсеер-тацкяда игърий тузилиадеги олкишларникг иарзм (рмтм:';:) тг. туй олкиилари тахлил и мисолида кекг та^лкл зт/лган»

Пвъркй тузилишдаги олнмпларнкнг гитмкю табяатк таду.кг, атилар зкаи, бу хилдаги олкизлар зли;: кборатлиг'и й1ид*.~

ланди. Еундай хулосага биз куйкдаги иххи еабьб' I.Бутун слк::а давонида зпихлгск устунлик г.«ази. 2. Ягогга асгр мобайнкда турли'хакидаги банд зузилвзи «улааяилгзн. Бккобгг"»-ле:,р«й олх/ялар эпик хал к; кеъринкнг наму.чаларихак кбэрат.

Бучаан ташкари иада аеърий олхиЕлардагя алдитграичя, хоС'-^ ва такрорлар, уларнинг бажарган вазкфг&арк атро^яч» тахяд этилган, '

" Олкиаларнинг тел хусусиятлари, суэ образ яратув«2г бз^киЬ унеур зканлиги; олхииларда архаик, тарихий лекгкк патлам-б^ак бир. хаторда яеваларга хос сузлар куп хулланга.'Шгпг, бикоблрзд« олхизлар, узбек шеваларини, .тилдмлз таряхинк урганкзда кэдир ианбаа зканл'игк кабй мисоллар хам г. с иг та^лм сгклг^к. ; .

Днссертациянинг нихзясила одхисларниаг яаяр'хуоуси/тгларг., тема?!»: ва функаиялари, бзлшгЯлиги нухтаи. назаридаи «уайг.к хулосаларга ксдиад-ая булпб, улериинг асосийлари хуйчдагилйрдай кборат: .

ЗОТ"С:»У?МОЙ!хо1ГБ'. • У$6ех йд»би§ткда слгь.. Тозсзнт,. 1576,. а - 52-бз7лаэ. ■ •

• - го -

Г. Узбек халд одкишдари куда кадимий'жанрлардан бири бу~ либ, унда халднинг.эзгулик ва ёвузлих уртасидаги абадий кураии дадидаги карашлари'турлича мифологик тасаввурлар ; анииистик, тотейкстих дамда фетепистих образлар воситасида ифодаланган. Даврлар утиши, инсон онгининг узгариши олдиилар мазмунида, образлар тизимида катта узгариплар ясай олмад'и.- Жанр 'табиатедаги бундай узок яшозвчанлик эса унинг эзгулихка йуналгандигя бйдан шартланган.

2. Халд олдишлари тематих-функционал жидатдая'инсон.умри-иинг 'ибтидошд'ан интядосига'кадер булган даврини, унинг барча фаолияти кирраларини тула камраб олади»

3. Олккядар насрий ва шеърий шакзга зга булнб, дар ихкя тузилипдаги олдислар узига хос бадии» тасзкр имкониятларига, образлилик юкокиятларига эга ва улар бедикй ндср домда ¿оьр;:лс конукиятларига буйсунадилар.

^.Хаддимиз уз мустадиллигига зригган бугуягк куяда миллдй мафкурамкзна яраткгда миллпй-кадакий цадридмарааиз тархибиг-кнргая олдюдарнинг бой илгор гояларидан дам унумли фойдалй:гиз лозин.

.-Хуллас,- олдяадар. фолькло-рями.знкнг гояхя^Цйдиай ж.4датдаа :.туда муетадна яанрк'булиб,-, улариитуалан, влмийдада'^дм: yprà-'низ ва. кеаг «¡аргибу паввид атиа'бизнинг дойми? аазиф&аиз булаб

• • дславсрадя;'. ....... ' • •.■'•';

. 'Диссертацаянинр асосий м&'зйунй му^лдифййкр • »ьяоя дкяингаа дуйкдагк кзлзркда узи:-пшг туда ифодаси'ни топган: ' ' '

1.-Хгшд олкналаряакяг канр хусусиятдари.~"Адабий керос",1989, ' S 1(47), <М бет. \ . .

2. Халгч -олкиз ва дарпаларишшг тарихиЯлих прикциггааря,. -"Узбек. • тили ва адабиёти", 1991, )¿ 6r 0,3 бет.

3. Узбек халд ог.заки поо.тих'идодада олкидлар. -"Идмий коифбрсн»' ;• ция". УзССР Ш ТАИ, 1987. - - . • . • •

Л. Формы приветствия в узбекских народ t/цх поотячвехих пронзЕсдо-: • нияд.~"ХХП научногтс'орстической конференция ярофсссорсхого-преподават&.льского состава по итогам г.ьшольнения нзучпо-ис-следовательских работ за 1987 год, посвященной 100 летио со дня.рождения.А.С.МакаренкоСамарканд - i960 г.. 5, Олдиз ва каргиа атамаларнинг я'салиши. - "1991 йилда бакзрил-

ган илмий-текшириш ишлари якуни буйича СамДД професоор-уцитувчи-ларининг ХХ71-илмий назарий конферекцияси", Самарканд - 1992.

..........? Е-З-Ю-М Е- " ■' - -

Кучкаров Нематулла- Нормуратович. "Жанровая специфика и художественность узбекских, народных благопожзланий". Автореферат на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01,09. - фольклористика.

Н.Н.Кучдорогнинг дисоертацияси узбек фолыслористикасида хам тадхид этилган халд олхпшларининг канр .рпецификаси, мавзу ва функциялари жхатидан тасннфи хамда бадийй хусусиятларини тадхих этилга багквланган. Пунинг учун хам т кириш, уч боб, хулоса за фойдаланалган адебиётлар руйхагл каби .цисклардан тагкил то'пган.

диссертацияда узок ва^тлар динкй-хурофкй айтинлар о;;5ат:г-. да бахоланнб, купгииа тадхихотчялар. назаридан четда холчб калган олхипларининг яакр хусуси'ятлари вохелиглинг хам раз. даражас;:, поэтик система яхлитлкги, тар урни за. у сули, :<ус;;х--га_ :-гу::о~ саба гц, тарихиЯлик принциплари, коллектив ¿код мах сули зка нл.тг.т, аноним яратилияи,1огзаки яратклипи га жэкли яиааиг вариантла-Еуви за бархарор анъанавийлик асоскда -икро этнл:га!: кгби мезсн-зар орхглн белгиланган.

Диссертант халх олхииларининг яратилиии га .тарихкЯ тарад-¡хиёт йулларини тадхих зтар экан, мазкур ханрникг магзу хамда функционал таснкфини амалга олирадя. Мана иу нудтаи иззардан ^уаллиф халд олцииларини иккй группага булкб .тадхнд этади. Би~ ■ринчи группа - ан'ъанавий каросим олхияларидан кборат булаб, ун-га: а) туй маросикн бплан боглиц олхггслар; б) мотам маросими билан боглих олхиилар; в) рамазон нарос мни•билаи боглнд олцкв-лар хйритилга^'- 3 ■

Иккинчи. группа кундалшс-маиднй алкиэлардан кборат булиб,~ унта: а) дастурхон атрэфхда. айтила*иган-; б) -сафар олдидан ай-тиладиган; з) учраиу.з пайткда айтиладиган; г) бирор тадбир олдидан ёкн ундан кейин айтиладиган олхиилар киритнлгач.

Халд олхипларининг бундай тасниф зтилипк улариикг тар|1хий • тераэтзг&гяяи га таркалкл дарагасини хам. аяга^ая иккокнни бар".*,:;. Пу.>;::ьт учун дисоертацияда халд одкивларя тарихан: а) на*усий~

.-i:;; ¿скряга сзд харае га "оъ'тикодларни ar.c зттнрувчи; б) исломге хос карйшлерни; в) замонавий .караыларни'акс эттирувчи

слх'ПЕгари каби'гурухларга'булйб у'рганилган. • Хад»; елхяикари узларига хос бадиийликка з.-а буляб, a;ia ау бгдкийяик даражасини белгилаада диссертант мазхур жанрда инфор-клхив функция етакчи, зстстик функция адо этил икккнчн планда турки 'хусусията мавжуд эканлигини тугри таъкидлайди.

Мака И7 -ну^таи назардан • иода олциаларнинг образлилпх да-ражаси,. 'образдар тиэини ва улариинг тавси$и, олкиадарнкнг прозаик ва погрел тузидиии, бадиий .тасырий хамда ифода мситалари; гзърил слккгяариаиг ритм як табиати строфик тузплиаи, кофия, по-отик Tái'.pop га едл;:тзрациянинг олхииларда баяаргак функцияла-р:г; бадкк* кучимлар за''бадйиЯ тил хусусиятлари атрсфлича тахлил

СТИЛГсП.

о сукгяха. тадг»;«;от юзасидан умумий хулосалар га фойдаланил« гл едзйаетасаа руЯхатк берилган.

ХоАща&ъ ososa ва амалий ахамиятга ora булиб, уг-

^.а.;-. уз фоль:схор;£ ^апяда назарий тадх^хотлар, олий уху в юрт-/.¿рй учуй cuczeuz'tts аурслар; дарсдик за ухуз хулланмалари яра-гвда узбек хад^аикр агнак харайлари тарихини ургааишда фойда-язнаг ;, . ..

Р Е 3 В М'Е .

фчкаров.Немвтулла Нормуратович. "Жанровая специфика и худо-;ественность узбекских народных благопожеланий". Автореферат на о'искание ученой. степени кандидата филологических наук по специзль-ости 10.01.09. - фолькяористйка..

Диссертация H.H. Кучкарога посвяцена исследования мало изучении в узбекской фольклористике проблемам - изучению художественных собенностей, классификации, жанровой специфике, тематики и функ-иональности узбекских народных благопокеланий.

Композиционное построение диссертации составляют введение, три лавы, заключение и список .использованной литературы.

В.диссертации аанровая специфика' народных благопожелаиий, дол-э рассматриваемая как продукт..религиозных предрассудков и в силу гого Оставшаяся за полем зрения исследователей, определяется такк-л критериями, как степень охвата реальности, целостность погтичз-кой системы, место и прием исполнения, принципы историзма, резуль-1Т коллективного.творчества,'анонимность.создания, устность творе-1я и живое существование, >зриааки и устойчивость-исполнения на asme традиционности.

Исследуя проасхоэдение ,п;пути исторического рэзвнтия народах ¡агопокелений, диссертант осуществляет тематкческув и фуи'кциональ-в классификация этого жанра. С этой точки-зрения, автор исслейуст род'гще б л aro пожелания, разделив нв две группа.'Первая группа со-ой? из традиционных обрядовых благопокеланий: а) бдагопожелакия, язаниые со свадёбшм абрядом;. б) благопохелония, связанные с похс-нным обрядом;'в) блвгопожелашш, связанные с обрйц&ми римазана. " Вторая группа вклачаст . ежедневные 'бытовые благопоаелакяя: а) рассказываемые за дастарханам; б) рбсскозивйемнз перед поездкой; рассказываемые перед.началом или после окончания.какого-нибудь роприятия. Такая классификация дест возможность определить, уровень горического развития » степень распространенности народных бдаго--аеланкй. Поэтому- в диссертации народные бдагопогселвккя псторичг-I изучайте« е- таких раздельных группах, - как: .а) вираж возие в'зглк- . и убеэденая языческой.эпохи; б)..виркааиэде убеждения присущие аму; в) отраязхгше. ,современныевзгляды.

' Нэродкие благ'опожелейкя кмеат.своейбразв'уа художественность, «деляя ее ypor.siib,.: автор .'отводит е.едущуо роль~ин5орматггеной функ-

роль эс?бТ.!Чсйкой Функции рассматривает как нахсд«уася не рон плане. ;

С этой точки зрения, в работе всесторонне анализируются степень образности, система образов, их классификация, прозаическое и поэтическое "строение, художест.вонно-адразитедьные средства изображения, ритмическая природа, строфическая структура, свойства переноса,.богатство художественного языка-в благопожеланиях, а также функция рефрена и роль, аддетерации в них.

■ В заклачёниа диссертадаонной работы'сделана общие выводи исследования и приводится списокиспольэованной литературы.

Диссертационное исследование имеет- большое теоретическое и практическое значение; Результаты исследования мозкно использовать при изучении теории фолыиора и истории этнического мировоззрения узбекского народа, а .также при создании учебников и учебных пособий необходимых для занятий на систематических курсах по фольклору ® ш ших учебных заведениях и школах Республики Узбекистан и за ее,ир0-делами.

.. С&ыс^шс^ V.Яг*-** «•.'"

S U M M A' E Y

of -the thesis fora Candidate's Degree.of Philology-presented by. Kuchkarov Ifematullo liornuratovitch on the theme: "Genre Specificity and High artistic Value of Uzbek Folk-goodwill"

Speciality 10.01.09 - ^olk-lcre.

• The present dissertation concentrates 'on the study of Uzbek Folklore, specifically on such problems as: artistic value, classification, jenro specificity, themes and functions' of Uzbek Polk-goodwill.

The thesis is composed of introduction, -fchre.e chapters, conclusion and tho reference list. • ;

Over o lone period of tine genre specificity of folk-goodwill was reorder! as the product 6f religious prejudices and on that ground was out of scientific study. Gerire specificity is defined by mesne of ouch criteria as: the scope Of reality, the integrity of poetic, cysten, place and nothod7of implementation, principles of historical nethod, results of. collective creation, anonymity of creation, verbal creation and living existence, variation and stability of creation on the basis of traditional character.

Studying the origin and the w3ys of historical evolution of folk-goodwill the author gives his own theaatic ana -functional classification of this genre. Tro'a this point of- view the folk-goodwills were divided into two groups. The first group includes the traditional ritual goodwill! _ ' ,

a) goodwill, used at wedding ceremony; r.

b) goodwill, need at. funerals;

c) goodwill, used at xaaaran cerenoay,

The second group is formed of everyday donestic goodwilli

a) goodwill told at table (dastarchan);'

b) goodwill told before the leaving (travel); . ' _

c) goodwill, told at the beginning or the end of -some;arrsngeaents't

This .type of classification gives one the 'bppeftunity to deterai-

ne the time, level of historical -developaeut and spreading degree of. folk-goodwill. That's why the tnaih accent In :the .thesis vas made oa the historical studies of folk-goodwill in each, groups as:

a) goodwill expressing views (opinions), ana evictions of hesthaa epoch (heathenisa).

"b") goodwill', expres^in^. convlctlpha of. Islam;

c) goodwill,- expressing/present- day (modern) convictions.

The fblVc-gooflwi.il possesses specific artistic value. Having determined its degree the author had assigned the leading (main) part to -tihe informative function, vjhilo the aesthetic function, »/aa- ¿liven the second part (plfn).

Thorough studies in. the dissertation received such problem::. Jis: figurativeneas degree, the system of images, their classifi- , cation proeaic and poetic structure, artintin-exprcssive means, rhythmical nature, «t3n2a .structure, transference features, artistic value of folk*-goodwlll as well as. the function, of refrain and significance of alliteration in then. .

In conclusion the author gives the investigation results and presents the reference list. This dissertation is of. great theoretical aha practical valuer The results of the thesis can be used in the studies of the folk-lore -theory and the history of TJsbek people ethnic cutleok, aa well as. ia the production of textbooks for schools and higher educational institutions of the 2e-public of Dzbeklrtan and outbid» the country.

14. 03. 94 да босишга рухсат б осы а тобоц _босмахона

too нусха.

этилди № 59 буюртма,. 1-5 когози, *ажми 60x84 1 16,

СамДУ босмахонасида чоп этилди. 703004 Самарканд ш, Университет хиёбони, 15.