автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему: Жанровая специфика и художественные особенности узбекских устных демонологических сказов
Полный текст автореферата диссертации по теме "Жанровая специфика и художественные особенности узбекских устных демонологических сказов"
ОЛ
2 8 Шбе^кистон республикаси олий ва урта
махсус таълил1 вазнрлиги
АЛИШЕР НА ВО И Й номидаги САМАРКАНД ДАВЛАТ УНИВЕРСИТЕТИ
Кулёзма ^укукпда УДК 398 (575.1)
ТОРАЕВА ДИЛОРОМ
Шш ДЕМОНОЛОГИИ огздки киколЛДРИКЙНГ ЖАНР ХУОУСИЯТЛАРИ ВА БДДИЙЯТИ
10.01.09 — фольклоршунослнк
Филология фанлари номзоди плмий дгрз/масини олши учун такдим этплган диссертация
АВТОРЕФЕРАТ И
Самарканд —
1994
Тадкиког 1\)цон Давлат педагогика пнстнтутинннг у;>бек адабиётн кафсдраспда бажарилди.
Илмии ра:<6ар
— филологии фанлари доктори, профессор П.- И. Саримсоцов.
Раса-тин оппоиснтлар — филологии фанлари доктор»,
Химоя 1994 пил 1 декабрь купи соат 10.00 да Алншер Навоии номпдагн Самарканд Да плат уни нерсптетн хузурп-даги номаодлпк дпссертацинлари хпмоясша ихтнсослашган К.087.06 22 илмнн кенгашн таркпоп асоспда ту.шлган бпр маротабалик ихтнсослашган кенгаш мигплишида булади. (703004, Самарканд. Университет хиёбонн, 15-уй).
Диссертация бнлан Самарканд Давлат уннверситети-нинг асосин кутубхонасида (Самарканд, Университет хцё-бони, 15-уй) танишпш мумкнн.
Автореферат 1994 йил да 'гаР1чат,1лД'1-
Ихтнсослашган илмий кенгаш вотиби, филология фанлэпя
К. Имомов.
филология фанлари номзодп-доцент Б. А. Соатов,
Етаг.чн пуассаса
- Фаргопа Давлат университета.
докторн, профессор:
КИРШ
Г/.авз/;шнг долзарблага.. Узбеклар узининг .шуюлогик нрраш-•лари» цздимги эътицодий таеаввурлара ó и дан дунё халк^лари ора-сада уз ara хос мавцега зга Султан халкдафдан бара х;асоблана-д2. оирощ ётмш йилдан' артан^ок; давсм этган тоталитар тузум уня узанянг эътицодий тасаввурларадан, микологах царашларя-дан узондашгаряшга антвддя. Лунга царамай, халц узанянг мяфо-логаяеидан узондашмада, уни янги-янгя лароатда, вазаятларда . нрйтадан ¿сонлантарялга анталяб кедди. Х,озирхалн; уртасида ¡орган куддаб демонологии огзаки х;икоялар бунинг алёвий далаля була оладя. Кошунлстак м౫ура х;укмронлаги. даврида бу хял-дага ^зкояларна нашаи^т таджик, этил, балки туплалга х,ам "/;ач кшд журъат эта олмас здя. йих,оят, халцимяз узининг мустакил-лигани кулга- каратди.. зндшшкда таргх аахдаааида узанянг мус-так;ал йулана 6 силаган узбек халка учун щ/отацаллик маджура-слш яялаб чациа зарурляга барчата аён. Бу маужура эса, энг аввало, мяллай кдцраятларлшз таркабида ядяраняб етган эзгу-ликка, эрк ва еруглакка, дорлоц ястацболга антилза мотавлари-га асосланади. Демак, мяллий маьназий цадриятларамаз някг тарклбяй бар цасма ^ясобланмиы демонологак х;иксяларка тушал, уларнинг роявай-бадаий хусусиягларини кенг та^лал зг:*:- , ¡■¿аз кур х,ихоялардаги алрор роявиЙ мотивларни ташвак; ьа тар?иб зтяд ках,атидан тадцацотамиа мавзуи долзарблак кааб зтада.
Демонологак oFaaKa х;лксялаина тад^ак, этил хадкнинг уз:ок; утмишдага зътацодлй тасаввурларики турра тулуняи ва улар-дан тугра сройдаланял учун ах;амиятля. Демак, хал»; таряха, унанг узок; утмаша, мафологак царалларйдагз узага хссляхня англащ уна узга халкдардак spapiyia ва муштарак кгх;атлар2нз турра белгилалга амкон берадз. Аёнка, тадцидотямаз маззув-нанг долзарблага Сеаослта халдимизнинг утмиша ва хсзаргл шънавай ахлок,ий кавцеина тугра белгял&дда кул келилз Оалан х;ам белгиланадз.
Двмонологак оязакя :<;аколдарка ург&иад маззуцязнг дад-зарблигя улйу малзунанг ^озирга аалод тасбаяез, унинг куркуле.
шердил бумлб уоте ва кшолотга зрилилида глупим вооита оудиб хвзмах цидишини курсахизда х,ам кузга талланади.
Нихоят, ыазкур мавзукикг долзарблиги дюлъклоршуносляги-шзда ьисОетан кам урганилган туркии халщлар, хуиусан, узбек кзфологияси тарюш, миф о логик образлар ть^ихи ва уларникг узга халадар б алан мултарак хамд ^аркди жих,атларики анак,-лашда тадцзцотишз дасхлабки к,адам булиб хизмат калили билан х,аы белгиланади.
ТАДКИИрТНШГ МКСАД ВА ВАЗЗША7Л. Диссерхацион али-шзнинг бол ма кради узбек халци орасида лент тьркалгак евуз рух,лар хацвдаги огзака х,икояль^иинг аустацид жанр си^уатидаги уз ива хоолягини ани^лал ва улбу жанрга хос бедиийлик мезон-ларини белгилаб берилдан иборах. Улбу шцсадцан келиб чицил-ган х;одда тадкицотимиз • олдида нуйидагз вази^алар туради:
- демонология огзаки ;;икояларникг муета^лл кшр си^ахи-даги узига хос хусусаяхларни ани^шл;
- демонология огзаки х;якояларни швзу ёки дерсонажлар иштирок,; нукз:аи назаридан тасни^ зтиш;
- деыонологик иерсонажлар, ударнинг л,ар бирига хос хусусияхлар х&кдоа тавси^лар берил;
- демонология дазаки х,икояларга хос бадисклик, бу бадиМликнинг зох;ир булил шакллари ва мезонлари >;аи;зда иаъ-лумот берил.
ТАШДуРТНИНГ Ш'ОдО.'ЛГ/ЖМ БА ЖГОдИКАСЛ. ¿¡ш.шг што-дологик асооани жа>;он на узбек -ъээлъклоршунос, адабаёхлунос, зллуносларининг бадиий и«сод, элшуносликяа оид елмай хадци-^отлари талкил зхаде.
Тададох у,оз ирги материаднинг харихий асосларини ерихиш-га царахилганляги еабабли харихий-и;иёсай урганал унинг аоосий методики шикал ехади.
;жрзж-шг Утдоаяя л-'-радаси ва ьшиаг янгдцдм.
Дамокологак образлар, хусусан уларнинг халц эпосида, вртаклари,.. аксона ва ривоятлардаги вазд^алари да Ъ.Ы.Жирмунский, Х.Т.Зарядов, М.Афзалоз, Ь'..Алавия, М.Ь'урсдов, К.!-1мо-шщ, Б.Саришоцов, Р.Еалолов, 1.Згамов каби куплаб ¿ольк^эр-ауноолар турли цуносабахлар б клан туххадган оулаалар х,ам г
ч
бирок; демонологии эбразларнанг воде булиц урна, лаклларз ва удар балан богллк огзаки х;гкоялар х/сусида х;еч бяр ¡¿¡олъклор-шунос шхсус шутулланган эмас. Бинэбаран,. демоаологзк огз&яа халоядар «¿элъклорканг муотахил яаярз Эгганлягяна асосл&л, ьлзкур хикояларнякг ялк бор гаснзш этзлши ва уларнянт бада ляханя ёриил тадаацотишзнанг ^олъклораунослякка кулалг^: янгилвгинз тадкил этада.
ТАяКа-РТН/НГ НАЗАВЙ ВЛ АМАДьМ АХАМНШ. Диссертацяя-дага к^йдлар ва худоса^р узбек кшологияса х;авда огзаки насрапикг муа.чмоларанн. х,ал этилда казарий асослик вази^аояна утайдя. Падая узбек фольклора буйача дарсляк, удуз нулланш-ларз яратидца, лунзнгдек, олий унуз вртларяникг филология ^авулметларя
I. Жирмунский З.М., Зарядов Х.Т. Узбекский яародняй героический элбо. ¡л., 1947; Зарядов Х.Т. Жанговар от образанянг кдцашй асосларига дояр.-Т^лкан аояр". Узбек халд иаоди буйича тадцацотлар. 4-китоб,Толкент, "оан", 197о,65-97-бег-дар; А^залоа М. Узбек халд эргакларя хакдда. Ташкент, "¿ан", 1964; Алавяд Ы. Узбек халк; маросим нудщуирз. Тоакен?, "йаз", 1У74; Саадов М. Узбек достончалигара бадяак мажора?. ."?:-';:8кт, "гак", 1969; Глуродов М. Нанровие и ядейно-худсжесгвеи.ч.з особенностя даотаноз и Горогдя. АДЦ. Тадавнх, 197-5; ?.лрзаеа Т. "Алломш" достокянянг узбек вариаяглари. Тоижент, ", 1967; Имомов К. Узбек халд дрозася. Тошкент, "¿ан", 1У61; Сарамсо^оз Б. Узбек маросим ^алъклоря. Тодкент, '•фан*, 1986; Жалолов Г. Узбек халд эргакларя поэтикааи. Тадкэнт» "Фан"» 1976; Эгамов X. Совет Еарка Туркий халцлара эргоачядик анъаналара алоцалари тарихадан очерклар. Тадкент, "Удятувчя", 1ЭВ2 ва
А
учук махсус куроаар уцилда, факультатив мадгулотлар утказадда ^ойдаланад мумкинки, бу нароа тадн;лк,зтнинг амалий а^амиятини балгилайди.'
ТАДКИЮТКИНГ ОБ'дЬКТ'Л. Дисеертацията халб этилгак ассзий материал ид муаллидэи тоионидан Цуцоь. д&^в за унинг атради-дага кшлоцлардан, айрим >;икоялар эса '¿аргона, Наманган вило-'ятларидаги-циишэ1ушрдан.ёзиб оланган. Улбу штеряаллар х;озир дахсус тушиш холвда чад этид учуй тайьрлаб куйилган ва муал-лл^нинг дахсмй кутубхонаскда сакланади.
ТМ&4ЮТШНГ ЗРРуШАШШ. „попертыавзуи юзазадан "Узбек тили ва адаоиётк" журнаэддь иккига школа зълон циллн-ган. Бундак таыкари, щазшЦ> дззл:-.т дедогагака инсти-
тут к у.";2тувчилари ва процесс орларлнянг -и-^ш-назаряГ! коаре-ренцаяларзда икката шьрузасв би_дан алтгрок зтган. яхлит тугалланган дассертация х;олзда Ну^оа Давлат педагогика анстз-тутининг узбек адабиёти ка^едрасида.ьдаокала аталвб, %ашага тавоия атидгак.
КИШИТ тгаИкШШ. Диссертация уз олдяга ирйздган макрад ва вазк^алардак келиб чицкдган х;олда карал, уч боб, .хулоса ва фОЁдаланилган адабиётлар руйхата кабн кисклардан тадкил топтан.
ДИСОШОДшНШГ АСОСШ ¡.¿¿ШИ.
Тадцицотнинг "Кираш" цисглида швзукинг долзарблигк, мацсад ва вазвдалари, урганилил дар&яаси ва илмий янгиллг::, ыатододогяк ааоаи за мет здпкас и, назарий ва алалий а^амаяти, тадцицот объекте ва жорийланили, душнгдек, тузЕсшлл хаадаа маьдуырг бериладц^
диосертациянйкг бипикта боб и "Узбек демонолэгик огзакз 5;икояиари фольклор аанри свфатида" деб нокланган. Демонологик огзаки ^Екоялар ихчам насрий лакддаги эдик асарларден ¿борат булиб, улар х;озирге кздар туплалшшай ^амда махсус уршкил-май вединган. У,&ттоки, ^олъклоршуЕослцгимпзда огзаки х,икоя аанранкнг шзжудлигк х;аы хула тан олишлай келанар эдв.
д
Бизнянла, халд уртасада хэт.яра сл.сатада айтялкб юрилган
яин(ааяна) , адзаста/озанда, дайтон, дев каби ёвуз рухлар бз-лан учралад воцеадарз х;аздзага ^икоялар $а*ьклорда орзади х;а—
доя яанра мавзудлягзня тгсдпдлайдл.
Бу хэдцагз хдаоялар турди «ойларда будадяг'ан оудйатларда а&гзладз ва ор^дан-о?азга кучгб юрадв. Еауз хси-лда боада хп,т-дагз рухлар ха^адагя срзакя хлдояяар рус на банка славян халц-ларада балячка, бявадаиияа» усгчай рассказ» сказ каби атагаалар б алан ыратиладя'3* 2вуз р.уллар ¡сан; адат я орзака хакоялар я.гмай адабпетларда "дояеологяк х;акоядар" деб аталадя. "Двь:эн" оузз юнон тлллдан оланган булиб шоп. ёзуз оухларня англажада. дзюк, азуз рухлар ^ададсги орзака узбек <ооип>лЛорад&
хам .¿акр саи&тдда швг/д. омон рухлар х;аг;лдагл
халднянг глалологак таоаввурлаия безоаята глаз кур ^якоааарнлнг родзай-Уадляй -¡сахатлася, образдар тлзам, тасвяр дулинзпаьрл асосада атада.
Бязнлйг -¿аргона задайся ^длокдшрада кун й/ллаа х: лаояглаз уэбзк дешна/.эгзк орзака ^лколаарзнянг .-¡унла.; .1^..:/-наларини ёзяб ола.яга ашон берця. Ана ду г
бадяай йуваяяли, бадшзй табаата, обеаз.^р излс;-;.. '•^гал.и огзга казйур хакояларнаЕГ• муетадил хаки сл^атади . ;сусусиятларкпл анацлалга олаб колда.
I. ¿ю-.ллнсдар хадлдагл орзака пгкаялас докм ¡¡д»а адт-р-рокчася ёхуд узгалар тсионадак хотара и азы яда а;'.т::д::б лада. Блнооарзн, (Зуклах! зугксялэр даотлаб гямэргг (хогар.-.; дакдлда а;!тилзб, танглозчаларга ьхосрог берлл ваза^аолня ада этадплар. Вак;т угла л .'.олднологлк эгзакя хлкалдар .¿сосан
узгалар тоижидья айтадалга маморьслак к&рш-д^рл:^:
Яукотяб, .рабулат ^драйТйряга. дьна бализй су^лма иылхых'? эпяк асарга айланада. Нитигхдд, оддай сгзака -;зкоя эслк биитг муболара.бурхтарла,тудяга тн.-.-сял (дот.чл:,; на збраз;^!; лпд кнлкб. ореад:; мисрдлнг .'.ь-отакл'л ¿аярли ахЫанад;:..
2. и&ра;,х;окон ъ. 7збзк ..рльклирл-илыг ..•;. •■•;о.гыслорц очорхлйиЗ.Уч
„ас,
.... У1НД усТ'7.:-- :; .... ч?',---.
... ^озетокаа — .. • .... 1 ......■"•
2. Узбек демонология ofsukh х;икояларининг ¿аустацил жанр сааатидаги узига хос хусусаятлара уларнинг образлар таряибида ^ам намоён будади. Демонология огзакл хаяоялардаги барча дер-сонаялар шартли равшда ияки Х'уру^га буликади. Бирвнча гурух, перо-она&лар инс-аивсларга дуч кедган реал ^аётий, шахслардан иборат булиб, улар айна пайтда огзаяи хияоядарнвнг иаодкорлара : х;ам саналадилар.. йккинча гусух, персонажлар аса беаосата демонология образлардан иборат булиб, улар акнна, арво>;, дев, адвасти, шайтоя, озиа^и каби евус ¿>ух;лардан-тадкил тэдган. Улар ' реал цаетий лахсларга зван етяаь <ига иктилади^р, вазаят тацо-зосе .билан болк,а нарза ёки аонзод-^рга эврилиллари (ыетакор-^оз.ага ^чраллара) думкан. деиая, демонология огзака ^ияаалар-нинг дерсонадлари, уларнинг характера ва ва^а^шри мазкур коядарни узбек ладычлэрининг ¿уотацлл аанра сииатнда олиб яарални такого этади.
Ь. демонология огзака х;ккол;лрца тикгдовчага ахборот бе-рад биринчя планда булиб, бадаай^ая икканчн у ранда туради. Бирок йу' нароа мазкур ^¡исоялар ун/ман бамсий^иядан jupws деб хулоса чаи^рилга одгйухелмзалаги. лозам. Hoi..-.. илтаройч^сз: ¿¿уд ^адзтзчг уз га шахснинг су зга чз-~—ва ма^орати
билан бог ли к, халда орзаки х;икояларникг бадзыиагв турли киц-ёс в а дарачада воце булада. Ьана ау нарса^ьгг- уз и нам улОу хаяояларникг ыустацид аанр эяанлигидан далояат беради.
4. «омокология о?ааки хакоялар бевосита всцва алтлрэкчи-се ёки узгаларкинг сузга чечандига, баён цилиздаги шхорать-бвлан бог лик; х,одца турлпча х;ааыда ьа бадиайлакда айталад;;. Ь/йна шу нарсаданг уза демонология ликоллариинг муайян анъана-ввй шаялг-а зга эшсликлараня англатади. 14уа2ян анъанавй: даялга ога эшолак, огзаяи х;икаяларнинг яудрог, ызыорат >;слда яратклали, х;зяоячидан ""¿адиай тукимага" арк бершслияня, огзаяи кутк а£жонаятларадан унуилв у?ойдаланЕш:и талаб этада. Чунки закончи вазият, -кайфият ¡гацозоси билан уз ^икоясади турлз юйда, тур^яча лаял ьа х,ьвш&. aiiXJid врадп. Шунинг учук хам огзаяи хикоялар аньанавий шаклий белгилар б этнайдн-дар.
5» Двшнрлогик .огзаки х,иг.оялар сюгаети cpai^iT аяспозяцзя, кудьмикацзнациа ва ечавдагана -иборат тузилилга эга эяакл^гл-да кузга телланадв»
Диасертацияда 0Рза?:и х;шсояларга а ос юцорвда айтиб / • угидган хусусиятлар Фаргдаа. видояти Дангара тушнида встало-
маг цилувчи Бэгаля Шрзаевдан ёзчб олингаа трактопча хакрдаги у,якоя т ах, лад а орцали далялдаб бералган.
6. демонологак орзака ^икоялар узларанянг- ыаксн ва замон .«иэдтидан х;ам диадатга сазовор. Мазкур хакоялардагз воцеалар
кечадаган макон, одатда, халват soii, цоронгу. чакала^зор-, дарахт-зор, мозор ёки аахро, бузалган аморат кабилардан аборат. Чунки халк; тасаввурада ёмон руг,дар (¿ан;ат ана лундай хилват, хароб. зшйларда ялайдилар.
Орзака х;акоялардагя заыон х;ам ало^адалак яасб этадя. Чунка' анс-аинолар асталган запада куранавермайдялар. Улар» халн; тасаввуряда, кеча ва кундузнпнг. ыуайян пайтларадагина фаоллалаб, кузга яуранадалар. Бундай вацтлар эса цок, делан пайтада, кечася эоа хуфтондан кейин тонг отар иайтагача булган му^латдан иоорат.
демак, демонологак орзаки х;акоядаретга макон ва з амон (хронотоп) узига х;ослпк каоб этадака, бу нарча мазкур хз-аояларга w/стакил .аанрдик э^куцини берадл. демонологак ^акоя-лар хроноз*ола цавдцаги и)акр-м^лох;азалар алда жаргона видоятя 5збекастон туманидаги ¡Уаданаят махалласада аетак.омат цялувча К/рбонала ссокбоездан ёзиб олинган демонологак х;акоя тахлала органа далалланган.
7. Огзакалак, варлантлаллк, коллектавлак, анс.-;.; каба аолъклорга хос белгалар -х,ам демонологак сгзаиа хлко.—дида узига хос бар тарзда намоён буладя. Чунка демонологак ^икояларда огзакалак етакча белга си.^атида мавауд булган я хо-ЗДа* коллак-тйвлпк бунда? хусуеиятга дархол эга була олыавда. Чукки х;ар бяр дикоя дастлаб д©морат с.т/атзда, яъня муайян бир лахснанг хотираса лаклида вумудга келадз. Кейзнчалак бу х;акоя огздан-огазга утаб, ¿абулатга айлакадл ва коллектив яяод.мулкяга айланадя. Худдя мана шу жариёнда х;акоялар вараантлалнк касб этада ва анонамлак хусуоая^ана каш^ этада. ¡.¡ана ду тарана демонологак орзакз хакоялар йата-оеквшшк бнлан тулацснлпк ^олхклор Еанрзга айланадалар. Улбу факрлар даосартацляда ауда куплаб хакоялар та^лаля орцалл тасдшушнган.
Ь'ундак тал царя, дяссертацяяда демонологак кучлардан сац-ланалнинг купдан-куп уоул ва восаталара. яьна анс-ълг.олар чацярярага жав об бераы ёки яавоб бврмаслак» хар «ухч- л.'. 'гола Ооддашдан оддин муцаддас айтамларна айтяа. дгозэ-
нажлар ноизни айтиддага табуациялар кабилар хацада х,ам *скр-куло>-;азалар бдлдирилган.
8. Демонологи» ОРзакв х;шсоялар сюаета .¿ашцулодда бозла-Ь2б, и>2вг,>лодда якунланадв. Бундай хуоуогят цам сгзь;:и х,икоялар ниш.1 узига хослагина белгилаГщи. "Зункд сияет вог;еаларинияг ^азхулодда болланада, ш*ологик церсона&ларнинг звралидга (мегамор^озага) учрадв, кутилмагавда фздак гойиб булаб, кутшасаганда пайдо будиддари, всталган маосуага щиндалади ека узоцладпдлари х;ам огзаки з;икоядае ^ольклорнанг мустацал аанра эканлагидак далолат беиади. Удб/ уакрлар идца бувайда— лпк Х.Цулдодевадан ёзаб олинган "келин тудди" з;ацидаги х;икоя тахлади орцалв далиллаб берилг^к. Боб сунгида айтилган ьудо^а-залар азасидан ун бар бйнддан иборат лукда дулосалар баён этилгая.
Илнинг пк-скнчи б об я "Узбек дошнологик огзака х,акоялари-нанг тасна^а" деб номланган ла унда ино-нинслар ^¡ацадаги огзаки х;икоядар алх бор тазна^: зталган.
?збек деионологик огзаки х,акоялара цозирга кадар на туп-ланган ва муайян принцаплар аоосзда на таови-р оталган эдг-Лунинг учун тупланган катераалки аьч.: .-аоЕЗД зтал анча цайинчзлаклар тугдирди. Бунда баз рус, тоаак ^олъклор-
шуноодкги этногра^аясадагл тажриоа ь.-. кузатадларга
суяндик."1" дукинг учун х;ам бдз узбек демонология огзаки хакоя-ларинЕ уладаа идтврок-атувча демонологик пераонагларга цараб тасна^ этдик. Бу тасна^га кура, узбек демонология орзаки >;ако«-ларя к/йадагпча гурухларга булинди: I, Еян (агана) >;ададага х,икоялар. 2. Оз^чй хацвдага >;цдоялар. 3» Адваоти какядагя цикоядар. 4. Девлар хацадагд >;кколлар» о. ¿¡айтон хац.^даги 'х;акоялар.
I, ЕРЕ (АЯкНА) ХА1у1ДАГИ ОРаШ.ХИК.'ЯМГ "Жен" сузе арабча ру^ дешедир.'* ¿вдва эса асан суз акант
1.Пропп В.Я.Нанрова:1 состав вусакога ^олъклора.-'^адьклор а действительность.!.!. ,137Ь, с.о1; Поыераддева ¿.В.Русская устная проза.К., 1385,с.176-209;Богатдрев П.Г.^олъклорние сказания
об опарадках Занадшсй. Украина..-'"Советская этногщор".1941,|сд, с. 5Э-оО; |даодови. Древние оорази кинологии у тади^бв долини
Зеракпака. Дуданбе, 1379.
2. Баранов Д.К. Арабоко-русокай словарь. 1962, с. Г7Ь.
кушюк ¿шкдадгн зоораж булиб, аанлар гт&оожя ашхлагса цак,
барон; узбеклар уртаслда "агяна" бардак маьносада аллаталадл.
Адана кадлларга заёк-захмат етк^зузча демонзлсгак образ ■ са^тада талвдн эталгак огзаки х,аколлар худа кант тарцалгаи. Уларда ааана халват маконларда, к^хна вайроналарда, кекса да-рахтларда пои; целан, кук бстар макала ёки тунда хсллалапга дуч 1селиб, уларга зиён етказада. Ахборотчлларнянг берган маълу-мотларага карагглда, ажаны ута курток, ёка ута б отар каллларга куранмас эмяд. Сабаба: ута ^рдокдар улаб колздлзра. ута бстзслар эоа улдлраб куйалларз мумкин* Банобаран, аж.ша факат урта-ыаёна жаязларгагзна курянилл ыумкин. Яида улбу факр пуцонлдк ¿оттабек Тогаэвдон ёзао олааган хзкоя мзсолада т ах л ал длдлб барллган.
Ажина купанча, сц клнашл кекса аёл, эчкп, палла, ь^цук, кучуа, эдак, яурарчо^, олов каба дакдларда кузга талланада. Блзнанг тудлаган огзакд х;|;кояй»±<иыизда зжана уйкаб-кулло. ёо-ёр алтлб базы чллагггаь к,излар, баазан базы :',алааг\гаа орла к калялар клешасада з;ам куриняла мумкан. Бу парса дзссертацадда а.Тораеаа, С.ТсРаввлардан ёззб олянган "кучукча","эчжзча", базы кл.лйтган ь;азлар ^ак,адата огзака хако^тар тахллдл мисолида1 врит нлган*
Аяана тунда олов, чур лаклада дам намоён булала мумкин-кл, бунанг ёрцлн мисолц нукоклак шахццратой эна ¿ауи.миоцовадан езяо оланга'н хикон ^аиобланади.
Хуллас, узбек дэмонологак чакояларада алана: а) зослатрлк; б) антрсыомэоиах цаыцидарда зохар буладл.
Соолатрак ;сле^здагя аклна уй х;айзонлара (эчки, ьузячок;, злак, кучук, м/дук, баъзан нароакда) клё.^аояда кузга курана-дя. Уй хайвонлара кала дладатлна тезроц уз яга замб этадя. ¡Лу боис калалар ааана балаа тззроц муносабатга клраладллар за ааина уларгы ооонлак балан з;:ан етказа одадл.
'Лис он цяешаслдагл аявна оса цизлар, кампирлар, ча^алск ёкя нотанал калалар каёлаоада намойн будаб, кзданпкг ак^.-хулкни урарлаб, узларлга яцинлалтаряб олада на зиён етказада.
2. ОЬЩЧИ ХА^ЩАГИ
Узбек демоколэгак огзакл хакоя.даоа о рал ада к:!дллпиг1 а куадшадалтарувча рузушр ^.а^адагл ^акоя.^р учсао т*'::ад;!.
Шунта царамай, демонология озяцче образ и х,акада ду даитга Кадар на узбек этногра^ияавда, на ^ольклорлуноолигида бирор фикр-мул°х;аза учрайди. Бизнинг озйк^и х,авдцаги огзаки х,икоя-лар та^дилига багишданган фикр-муло^азадаримиз узбек этногра-фияси х,амзд фолъклорлуносдигига нулилган камгарона -хдесамиздЕ .иборат.
1^Уцон лах;ра ва унинг атрофидаги каллокдардан тудлаган ОРзаки х;икоялйрда тасвирланилича, йулдан оздарувчи рух,лар-озч чилар бир неча хил цаёфада учраб, калаларни номаьлум тойон-дарга адагаириб кетади ва охири юкатга дучор килада.
Айрим х;икояларца озицчи нотапил кон-кора кили циёласада налйозн булиб, .узи дуч келган та, -нинг акд-кулани угирлайди вг ортидан эргалиб нотаниш ёкларга кетаверади. Агар озикчига зргашиб кета^тган лахс "бисшлло" демаса ёки'калима келтир-ыаоа, бирор ^ал окат га учрапи муцаррар. Анал1ундай х;икоялардаь бирида айтилялича (х,икоя С.Тогас:.дан ёзиб олинган), бар кили куда куп ичар екан. ¿ар кун'а у илдан кейин ул^тлари о алан рс ичилабдя ва ярим кечаси уйига к&йтибди. *1улда к,оп-^ора бир кили унинг кулидан уллаб тоза югуртирибда ы. арок; лила оилан дуч, келган жойяга росй. урибди. Шундан суи: ¿../да куд.-юрилса .
уйага >;еч етиб бррмасшл. Тонг отиб келгач, кираса, боткоклякда юрганмиаи Ботиб кета&кетай деб кзлганда, одалщар кураб крлилибди ва уни зурга ботцокДаВ гортиб олилибда.'
Айрим огзаки хикояларда озякчи нотанил кашнир ёки дуч келган киликвнг. угля, як,ик к&диси к,иёфаоида наыоёв .оу^иб, унинг хулини урь'рлаб узок аойларга адалтириб кетади. Юкорад^-ги фикр-кулох;азалар диссертадияда алах,ида-алох;ада огзаки г;и-цоялар тахдади мисолида тах;лал зтилган.
Б. АНВАСТИ ДАК^М ОГЗАКИ. ХИЮШ1АР
Ззбек халк деыонологик орзаки х,икояларнинг энг катта цясшни алвасти (албасти.) х;ш^даги х,икоялар тадкил этзди. ¿двести таркабан синкретик, вазисраси ккх;атидав лураккаб ёвуз рух; -булиб, х,озирга К£Д£р унинг генезиса аник ёратилиагаи. Улб рух; з^ацида 1фШ1аб олимлар фикр-Л5улох;аза бкддирган .булилларига
IT
Q
карамай, бу ¡¿якрлар бяр ёдламалигача цодиб келмовда.
Адваета х,аздцаги -орз'аая х^коялар цамда узга халддар орзаки ааодяда юрган дакоялар теклирилеа, ыазкур шиолагак сб-разыинг талди «уринала.ва болца хлслатлара нуйадагича мултарак-лак касб этадя:
I» Алвастя - улкан доматли, саряд пацмод сочла, кукрак-лари осялгая, асрлос ва сассяд аёл. J^hhht учун бу образ халд уртасзда "саран; низ", "с ар ад аёл"'-, ""сарид хотян" кабя номлар бялан юрятялдця. . ..
2. Баъзан алваста улкан гавдала, к;оп-дора эркак диёдаоя-да хам куранадя ва хомиладор. аелларга ёкя янги тугалган ча-каяодларга зяён-задлат етказадя.
3. Этнограф 0.ыуоодов маьлумотларага кура, алвастя дар, арслон, айад, иг, мушук. ва ярня элак, ярма от' кабя хайвонлар диёфаслда-х;ам учрайдя. Барок; бундай хол баз туплаган ОРзаки з^якоянарда учрашйдя.
4. Алдастянинг ялад шкони ариц ва ащордар даррорн буляб, зохдр булял вадтя дод пэдян ыкя тун з;пс обладали.
illy боне улбу рухня сув Дунае я, сув парисп бялан бо?ллкл>;кла язодлалга интялял тамойалларя х;ам барка, баз бундай охлалга дулала олшимиз.
- 5. йлваста - албаста нома лккя каемдан лборат о.;.:пб, би-р^пча дисш- - басТд - туркай босмод фвълядан алянгав. 7лбу иэох,-наш? узгача тяяданларя дам борки, уларга кура, ая-саряд руд- ■ нанг нома булаб, у яхла рухлар оарасага маноуй булган за
В. Сухарева O.A. Иереяятка демонологии я лашнетва у равняннях таджиков. - "Домусулъшнокие верования я обряди в вредней Аз ив". Ы., 1975; Снесарев Г.П. Рэляктз домусулъшнекзх верований я обрядов у узбеков Хорезма. Ш., 1369; Баошшв E.H. Культ светлых в ¡'Ьла.'.эд. М. ,1У70; бродов.О. Древпяе образа :.:::рологяа у таджиков доляня Збравдака. Душанбе, Ii/79; Сариесокоз Б. Узбек маросям ^олъклори. Толкент, 1286; Ьи^я народов ."Ti. сДцлк-лодэдия а 2-х томах. х.тЛ,М»г IS87, е. 58; «аналога ^о.-сдй. словарь. M.r IS£Or с. £3.
х;омиладор аеллар х,а!дда чакадоцларгс хошйдик калган. Ь<ана шу дусуоияга балак у ёвуз дорабостага карда тургак. Узок; вактлар утиля билан царабоати рука аста-секан еукиб, укутала боддаган. .чатааада, унинг ёвузлаги алзаотага утган ва адвао-ти и)акат ёмаклак келтирувча ру?;га а/ланган.4 Баз ыазкур тал-кинга кудадакиз.
6. ^рказий Осиё халцдари '»¡слои, данина цабул к,алгач, ад» ваата ыукаддас "г^'ръок" каламадара ёкк уртааада анс-аашоларни к,увузча дао тоиилгак нон, гарвдо^н, сара^од.исарак,, куз твкаа, пичоц каби нарсалардан цуркас, ^ашладар ььлиа^ хаьш янга туталган чакедовдарга йцан йуддаи одьаЬди.
Баз тудлаган ораака ^акоахардагл ма-елумотларга кура, ал-васти фаввдлодда пайдо будил ва дуадай ройяб будил хусуоадти бадан ажянага ухдад булса, авралил (ыотш»юр^оза)га учрай олмаолшги бндан ундан ^ардланада. пейанчал'ик у аяаш >;а;;.;дагй таааввурлар таъаграда авралидга учрайдатан р/дга айландг.Ад-вастк баьзан кадилар бидан ^стлалиб, улар оидан учрадиб туртан.
Айрим ::акаядарда адваоти кекоа чад, качкана кашар ме.^а-сада кузга курикада хам баек еталадика, буьдай хусуоият а.\охь-да давдатга сазовор. Унт муха^а дундакл, ажзаоти уза цудацэада булгак дахсга з;ар томокдама таьоир куроатиб, уда узига туда буйоундпраб олган. Лукинг учув х,ам >;еч ки;,: алвастага з./ен-захмат етказа алмагак. •
Узбекдарда адваата актродамар^зк (аноонай; цае^ада тал-кари зооиор^ак (дайаок) каёраса^а кузга тадиадада. л'кори-да акгидгак барча ^акр-мудо^азадар д^ооертадля^а ку^ыХао лар та^лала ардада даладлаб беридгад.
4- 5ЕЗМР ХАНДДАГа' 0FSAKH ДИКОЯЛАР дзуз шралогик рух, - дав х;адвда *ар бар далк^адг, луы-ладан, узбекларнинг хам узага хоа nap^-i ьа тасаввуилара маь-гуд. Айнакса, цадлац ах;алаои уртасида "далокчага дев тегабда", "аалончаиа дбв урибда", "*аданча- . девнннг соло ада 1-;олабдк "каби сузлар куп учрайди.демак, узбеклар девлар ва уларнанг кпдаларга етказадаган заён-зах^тига тула Едонадилар. 4. ¡-уродов U. Диевнке образа мадодогаа у таджиков далини ¿ерав-шака." дуданбе, Х§7ё , с. 6С—
Саришоцов Б. isotK иарооим фольклора.Тодкент, 1966,ljco-бет.
Узбеклар ьа то.гакларнинг демонологш; |едкшш.ри,хусуоьн, девлар дададаги таовьзур^цря дадиди 1^'плаб оляылар тухталяб ysi'äsH.'iap . Унарнакг ба^чыядй девларилиг jaioy лаюйяли,хатти-даракатлара дадада блр-оа.^ига ддан шълумотла*. бералг&н. Баз даы улдрнакг г лкр-м^...одазалирага тьянган холда огзака дидоя-лард,а ялтарок этган ^евл^ осразларкга хос хуоусиятларни дуиадагача гурудларга замдеб та;;лал зтадни лозам тоцдак.
I. ОРзакл л.:, кокарда тасварлаиган довд^р дам ансонларга заен-задкат «л:.аь./ИЧ2 ёвуз pvX бу^кб,- /„ар дай üojKfc «емоио-логик ои^аь..а^ддги дай а .равдулодда л^дии иулаб, .¿авд/лэдда голл^ бу~адялар.
^езлар. всосан уддал гавкала, дамид сгта кои-jppa ¿ун доялагак, удкьн оглэли, каиь чадчиигав «узла, 0ир уда иккя дохли эркак дие^аслда курин^а^ар хил, оаъзан улар' идорзда зикр зтилгащек аал ьзё ¿илщ,а дам зсдяр буладлляр. Ьтнограр О.й^уродОЕаинг таьклдлалзча,0 девлар баз&оИ .от, б./да ёка сигар, гчка, эдак даоа даё^аларда >;аы учредил.
с. иолавклн В. и Налавкана м, Очьрк data .кендина оседлого населения органа, казьнъ, 1 Мб,с. 146; Каршлева Б.л. Узбека-ло-кайци iuShoro Таджикистана. Сть^лшд;и;.1У54л:.ий~о1;д1анинзов К. Узббка-кирлухсл,. Талион®,а. ¿ос; Семенов А. Ife' области рел/д'исзнах веровьная горных таджиков.-"этнографические обозрение". де. 4в (Idöü) !■•'.. с.ö4-ü5; 'Андреев fclü. Но эхногр&«аи -ддликоь.- Сб. "хьдйлклстон", Yодкент,IЭ25,о. 1?5-177 Спесарез Г.д. }'елйдгз до;,~ус;мы^д;кйх веровании и обрадов у узбакоэ iopeci-Ui. ы., I9-3L с. цо-э»; oi-7ü; Сухарева O.a. дере-хяткя дс;.:онэлйга2 л даь-акс'ша у равкзниад тал;2гкоБ.-пАОыуоулъ-макскзе верзыняя и обряда в Средней дзва". fa., Ii/75, С.ЕУ-43; трэдов ü. Давний ооразя микологии .у таджзкоз долшш Ьераг— дана, ^ддкбе, 197У, с. дь-55.
ö. родов 0. Древние обдай шфэлэгаа у таддяаоЕ долина Ьеравлана, 13? 9. с, 55.
'Б. Девлар ансонларга ухлаб о ала, кураллара ва ¡^арзанд куриллари мумкан. ; .
4. Дев етказган зяан-захмат нушшч, баша, долбан каби ыахсус тайёргарликка эга булган лахрлар томонадан "яучярик", "алас-алас" каби шрооишар восатаалда цувилади. Бу шросим-лавда ана шу лахолар томонадан бе лги лантан рангдага уй хай-вонлара: товуч ёки хуроз суйиб, чацарилшш ларт.
5. девлар ерда юр ал билан б ирга осмонда'огир шкна кута-риб, узок; масОфгщи кис^а вак? ичида босиб ута оладалар.
6. Девлар хаи калама :;елтаралдан, . "Куръон" оягларздан^ курка.б; дарх;ол куздан ройаб буладялар»
Дисоертадйяда давларга хос ыцорида айтилган барча мулох,а— залар йуцон атрофяарид§д езаб оллнган учта орзака хикоя тах-ляли мясолида ёритаб бералган'.
Бу уртада луна алохида таъкидлаб утял лозлмка, баз орзаки хикояларда девларнящ* зооыорфакюш^ада намоён булганлагини учрата олмадак. *
5. шйгоа хщш'огъш ХШШР '
¡ЯаЛтон хацида турла ыанбаларда яурлича изох бералган.-Мафологияга окд бсища шнбаларйа.аблис .¿инлар тоафасага мансуб рухлардан бари де.б азохланган холда шу манбанинг бошка жилдада йбляс хар доаш иллохнанг дулмани, у даотлаб дарилта булиб, нурдан ярадган., баро« ^азрати Одамга сигиныагана учун Оллох даргохадан 'кувллган дея изолланада. ^ндан сунг ибляс-нанг жазоои цаёшт куна деб бе„1галанган ва унлнг куна одамяарни уз ортадан дузахга эргалтараб борувча Ддяяол-балак алэк;адорлагя хак,ида оуз вритилади®.
"¡¿¡.¿рдогик лугат^да лайтон глаюа&ардан бири Азозал деб номланил:;, ер юзидата жинлар исёнини боотираш учун Оллох томо-нидак гзборалгана, амш киборляк балан Оллохга буйсушай куй-ганляла учун унинг' кахряга учраганляги изохданади^!
7. Миуза народов шра. В двух томах.т.2, М., 198а, с. 636. 8- Ыз^и народов шра. В двух томах. т.1,М., 1Б#7,о.4?7-47а. 9. Ьасологаческий словар б. М., 1990, а. 225.
¿алц орасида юрган огзаки х;акояларда лайтон турля диё^иа-да, кудрок душа х;олда куринада ва эврялал хусуоиятяга эга. У и^хос жойларда, кыбристон^арда, иси;лрт хонадолларца ялаб, каллларни гукох иллар дилилга боллайда. демак, демонологяк орзака хаколиарда лайтон ажана ёка алвастига яидн лаклу ламо-йадда тасварланса, дакай манбаларда у одам танасвда дойлалаб олган деб айтилади.
Баз тудлаган огзаки "хяканларца лайтон ас осан уч хил лакл-да намоён булада. Улар: антропморфяк (аноон), зоомор^як. (хайвон) ва коке из нароа (маеалан гол) лаклада кузга куранади. Инсон кае^аоида лаитон качкана чол ёки гудак лаклада, зоомор-*>вк наёфада эса илон лаклада, нарса сл^атада эса оддий хар-санг гол лаклада наыоён булганллгл огзаки хаяоялар тахляли ор-даля алда кенг ёратилган.
демрнологак орзака >;лкоялардага лайтон яхлаларга яхлалак, ё^он^ха^гь ¿ь-энлик кллуъча дуаластик вази^ адо этувча образ са^атида наюэ^н булада. Лайтол зуаулдаги мкияларнинг аксарая-тя шморат (лотира)лик хусусиятлдал узол^яалаб, оо$ ^абудатга, аналога, наи^х /¿анрага як/лиалаб цолган. Чунки уларда содар султан вок;еанн баён цилалдан *:?ра, тингловчага панд-нас1К,ат клллл, длссадан х;иаса чад.. и уотунлак к;а^ада.
«ассертацаянанг демонологак окзакк хакоя-
ларнанг бадаий хус уса,г:л;.:>я" даб ношьнган оулаб, увда мазкур ¿санрнинг аооеигахбзргг осрувч:: .¿анр зканлигя з^акада суз ¿рнталеди. Орзакг ;.к^.арнл;:г бадияйлиги, энг аазыю, улар-нанг сол андлвл„ ос^а клляналлда кузга талланада. Бянобарян, баен лакляг^ ;2.л^аадогяк огзака х;акояларнл ои>.' нечга
гурухларга сул* .гл-щ.
1. Бас:-:ч; ....р булган зоцванвнг бевосята алтлрокчися булсо; вокеа .л унинг ус.;, тэмонидан оляб боралади. Бун-дай баёндз '- ~ ..~ларлякг анлкдаги, баённяйг равонлиги кллини хайратга с с..::, л оароаарида тасвираинг хингловчиюг .•ашонтара оллл куча х;..»; с;.-ада. :1лда улбу цикр Х-йуялолеза, К.ссон-соевлардан сллс аданг*а >;ако.чдар тахлали оркг-ли кенг ёрятял-ган.
2. Баёкчл ¿одеананг илгярокчвся это, аы:.:о якян кялилар-дян здятган зок^адарнд хакоя з;аляб барувчи иахс силатида.
демонологии агзака :-;акоя^ао бевооЕта воцеа кдтарокчи-лдри будмаган лахслар то^.аклдан айтадаб иридадз. Су да.^ага х;ЯлОялар "айтадларача", "дадашанг ¿ка.акаыпакг адтаддарача'', "бар танлдим бор эди", " бар куна куднам" каба узara доо бод-лакалар бадан бодланадя. Боцеананг адтярэкчааа булмаган баёк-чиникг хакон бодлаыа баринча гадданои, тангдоЕЧлцйкг дак^а-яна узига каратаб одадз.
- S. Воцеалар бутунлай бетарад лахс, алада^а оланган баён-чя талядан хзкая даланада. Бунда деюнодогак какоя сод эдак • рааадт заклада айтададз,' воцеалар равояяга унянг таъсара бул."аайдз.
Деыонэлэгак огзаха "¿¡дкэялар таракцаэтлга баёнчалаи таая нуцгаа назарадьн цар&д буадай >;лкаялар тарахай тараккаётида .veiíOpaTjíaK (дотиравайда) дан дабулатдялак (бадаай туцаыада-дак)ка нараб озджад таиайала к^члалагадан далолат бе сада,
Демокодэгак агзака цаколхар качок х;саида насрак асар- • лардир. Улар уззга хос елиет ва каыюзацияга ora. Демонология хакоядар болла^тсдга зътабор бералаа, уларнянг акка ддл бод- • дама бадан .бодоандли, шьдум булада. Биранчлса-:<;икоя тугри-. дан-тугра воцеа баена бидан бодланадя. Б/ далдага давдуладда <5аадама гангловча диадатана баён атя-Ч'В'И воцеадар равоаага кучла ;жадб этади. Тугридан-тугря воцеалар баёна билан бодла-нувча агзака цакояларнанг дундай куранадлара х;ам борки, улар нерсонагларнанг узаро цудоцоти (диалога) билан бадланада.
Де.танологак огзака х;икоялар сшоти науацат садлалоананг уз/|Га xoo-inra билан ааралиб турада. Еаананг кузаташларимиз агзака хакаяларнинг ечамлара цуйадагача куранаадардан ибораз? эканд..Г2нн курсатадя: ■ •
1. Кдк'-я сшгетэ крнунай ант abocara етгандагзка балдарув-ча ечад«. Бундай ечишарда реал ^аёгай пврсошадар тавдлри хацидс умудан лгаьлумот булшйда. ёка к^юд^ча адборот беря-для хадоо.
2. ¿¡.еманолагак огзака х,акоялар ба-ьзан бевосита ошат во-цеалара ечимд б алан э мае, балка реал даётай парцонаалар-
Г7
Н2кг цасмата ".акада азох б~оузчи гуилалар (5алая якунланада.
Бундай ечямлар тингловчиларга ё перссназслар тавдари х;ацида бпт&роял шълумот бераб, уларни хотархам цилада, ё улардага ачанил туйгуеини кучайтирадя.
демонологак эгзака хакэялар макон ва замон Hyiçraa назари-дан >;аы диада!га сазозор.' Баз тунлаган хакоялар макон за залоннаяг акки хам характеога эга эхетягияя луроагади:
I. 1,'лкон за закон, ваздят анац булган хакоялар. Бундай хакояларга тангловча тула алонадй ва пероонажлар такдирига саиямзй хамдардлак бдлдиради.
Мрим хакояларда мак он анлн; бурана холда замон лартла зЕшса&«а зга буладв. ашнс зьюннанг лартла аницлиги зукдака, баёнчи хам, тангловча хам ьокеа кечган ванзс хацада каоогй шьлумотга эга булыдя. У баёнчшинг ёлига цараб, вок;ва-какг дсеч^л ваь,тлни тахшнай анаклаб олада. ,
Ь. Ьпик закон /цуден анац оу-хматан демонология хакоялар. Ejr~s.il хакоялар "бир дуни", "бар i../ни кечкур^к","Сар ва^тлар" каба еузлар билав болланкб, тинтлоьчага воцеа чекеиз ва^т оки-шнинг муайян бар нухтасида Ъод»р булганлига хаяада хабар страда.
4. Айра« демонология огз^а хияодларда адак макон хам/ s да/, замен xai.'! кайд отвл.«*^». Аукга хараыай, бундай хакоялар катта цаззвди ба^ан гхпгланада, чушеа тянгловчалар докатана хсуирок; вохеалар ¡¿¡.-¡¿¿¡¡zr» йунадтаралгак буладя.
ОРзака демонология хаяся-ха.. .,у..уб куцгаи нааарздан хам яатта к,::закял т^рдара^д. ч./шш и,/ халдаги хикоял&рнакг акоа-раята хала ллид м/.окага 'алиакмаган,
Хияояларда аньакаэшиая Tejaos кузга талланьгаидл. ¡„¿на лу боао бу халдаги хгйояллраа лахзай уилуб етаячадия яалади.
Баз туддаггн де;.-.оналогня оРаака хвяэялар ся?." хал баен услуоп «аваудлагана курса'лди. Улар: а}аник, баёк уалубя. Бунда баён илранчи лалс то^онадан олиб оорпладя; б) тахыаний баен ¿cm-júz. Бунда баен зо^еа илтарокчиса таляд&н эмао,балка уага пахслар тялидан олаб оорилада.
Даосертацияда, бундан талдари, ухлатал,'щйохара, бадиай ¡■г/чиг^ардш, цисман асгаора (иетаоора) рлбилар эсик азохлар
ва уларнанг демонологак огзаки дакоялар Ьадаиилигини таъмин-лалдаги адашятларз дадида ^лкр-му^одазалар бИлдприлган. Барча фикр-гдулодазалар ааад дакоялар тадлилл б план далаллан-ган. Колов ере а, дыгонзлогик орааки дикояларнянг тали, суз куллал, дрлланган еузл^рнинг тонул табиата дадида дам дизидарля кузатиллир мав^суд.
' диесертациянлт1Г "Хулоса" диомида аса. ил шзаеидан келин-гак асосай хулосалар баён далинган.. Улар дисдача дуйадага-лардан иборат:
I. Демонологии орзака диконлар' узбек фолъклоранянг ыустадил «анри дисобланада ва уларда реал даетай дахсларнинг ажина, озидча, дев, алвастя, лайтон каби ёвуз рухлар балан кураллара дадида дакоя диллнади.
Демонология дакоялар бевосата водеа илтирокчилара томонидан яратилади ва айтнладя. и!унянг учун дам бундай . дакоялар дастлаб меморат (хотара) сир-атлда шага келиб, фабулах (со$ эпик аоар)га айланиб кетади.
3. Орзакл демонологак дакоялар ^авдулодда якунланувчи, уткир драматизма эга булган ахчам сиаетга эга. Сшет водеа-лара зса анид экспозиция (макон, з&&он,шзият).,. анид даёт ли. дадрамон ва унинг ф&олаятя, сарх'узалтидан талкил топтан. Вад1 утган сайин ана шу анядляк иудолйб борада ва демонологак декоя фольдорнанв знак Тур аанрларига айланиб.кетадл.
. 4. Демонологак орзака дакоялар »ролъклорнанг узга жанр-лара каби орзакаллк, варяашхяалак, узяга хос оммавийлик хуоу-ояя!:ларига эга. Удбу дикаяларда дастлаб анонишшс хусусията дy;±!-JL дам, бирод орадан маьлум бяр вадтлар утили билан анонг:.ллк хуоусаяти юзага келадя.
о. Демонология орзакп дикояларнянг бол даатий вази^аои ёвуз к 'ч-ар билан булган учрадув ва тудналувлар дадида уз-гала::-.л ахборот берал, лу ордаля уларня.хулёрлакка ундалдан ибоиа':.. Дунинг учун демонология оРзакл дакоялар учун бадиий-ляк а/г.янчя нланда туради. ¡Дунга дараггай, маздур аанрта хсс тасвирай ва ифода восаталари борки.» улар ухлатил, си^атлал, муболага, дасмак астиора (метафора) кабалардай аборат.
демонологак oFaaKa диколларда нозлк монологик, диалога« :-:утк дакллар%, лувангдек, персонаалар характера ва хусусияти-га оид маьлумот эерувча азox jap хам мавяуд. Нуларнинг барчаоя такгловчзнанг олаётгак ахооротга булган цйзицидини орттзрал, ¿ларнанг далбида яларлниб ётган хао-туйруларани йуибулга келтаряд учун хаэмат далада.
длллеряадлянянг аоослй ьъзмуии дуйидаги зълон цдлинган ?'.ы;олсларда уз я^одаоани топтан:
I. Узоек окзака насрлнанг бар аанр >;адлда. ''Узбек тали ва адабиёта" дурньиз.ТолкентДЭЛ) лил,4-лон,0,4 б.т. 2- j нбек халк; Аемонолэгик хакоялара. - 'Vs6uk .¿ajiojioraH-KtiHKT долзарб ¿^уишольри" Gfy:$OH дазлах двдзгогяка г-отятутананг ае»рлара).фгон, Х9ЙО илл, 0,2 б.т. :-л»о-г1йНолар хадлдагл .узбек хакояларангнг образлар ^.."стемаси. "Узбек угла В-- ¿-.¿абзёт" а/жала. Толкент, 1921 Зал, о-лон, 0,4 б.т. v.. Ллаиер Нввояй доотонласада лизр образанант берилила. i"Ju6baa оа?.ёр"наиг й-хакояои масолада). "Узбек тал-■¿.¿¡■.¿^лгя ва адабаётлуноо»»2гянянг мухам масадаларя" (1§>ксн АьЕлат нэдогогика инстатутанянг асарлари). Ку^од, Il-Sl йлл, 0,2 б.т.
Р Е 3 Ю К 2
Диссертация на соискание учаноа степени . кандидата филологических ваук Далзрои ТАГАЕВОЯ на тему: "Еаяровая'специфика и хухоЕесгзешше особенности узбекских устных демонологических сказов"*
Диссертационная рэбоЬ Д.Тагаевоя посвящена исследованию проблемы совершенно не изученной в узбекской фольклористике.'
Диссертационное исследование состоит яз зведанля, трех глав, заключения и библиография.. '
Во "Введении" трется сведения об актуальности а степени изученности темы исследования,, его целях и задачах, научной новизне, методе а методологии, а такае о теоретической и практической значимости данной диссертационной работы.
Первая гjbjj озаглавлена следующим образом: "Узбекские.' • усткие демонологические сказы, как хакр фольклора". В этой главе диссертант изучает историю создания устных деионологвческих сказов. Прп этом Д.Таше^а подчёркивает, что первоначально упомянутые сказы создаются в индивидуальная порядке и постепенно они обретают признаки коллективного творчества,, анонимности я загшангивносга;: ' - '
" да иных сказах, утаерядае? автор исследогэяяя, .-.а или свое отроге;::.-: древние ансмистпчаскйе предсгаялешы народа. Основываясь -с- т-пеназвайних особенностях устных деаонологяпесках сказс-в. .: .Тагаеза счагаег правомерный вцделпзь эти cxasa как самосд^-гельнаЯ санр узбекского фольклора.
Вгс:.2 5 глава ' называется "Классификации узбекских денокодо-гкческ:::: сказов". Б этой главе диссерккт даё. саиозгоягэль-аув класс а^икацЕо жанра с часа:
1. ^стнкз ска '¿и о прявидекпях /дханах/
2. Ус?аые окази о а зык-:;:.
3. Ус г не« сказц* 5 ведь::'.: /ах:.? •/;•*•'.
2Т
4. Устные сказы о дквах.
5. Устные стгэаы о чеоге.
Сказы кэкдм клаосиЗика'тии разносторонне проанализированы на остове мэгериалоз, собрзнных автором 5 городе Кокэндг и трЕлегзгаах к не ну к та лаках.
Третья гла-'а называется: "Художественные особенности де«о-яс логических устных сказов". 3 данное главе освежены вопросы гтС'Этичп танра: чораьг устного изложения демонологических сказов, счазагзль и его тип, с пне г ;; ноигтогиция сказов, средства художественного г-деке вв.? и взобратеяйз, яз я и стиль сказов.
В "Ьзклпчевие" изложена обобщенные вывозы, сделанные на сспоае диссертационного исследования.
Раздел ^'Бпблкогрз^пи" содержит списстс использованной литера тури.:
ESS UiE
D.Xogaevc's thesis is devoted to uzbek folklore theme, which is not studed yet.
The thesis consists of i/.i: reduction» three chapters, conclusion dud bibliography. •
In introduction ie sir-- the informations about actuality and degree of studies the thesis's th'ene, about it'a aims and tasks, scientific novclity about ths netliod end methodology and about theoretical and practical si^nific cence of this thesis work.
The first chapter is named: "Uzbek (oral-} and deaonologue tales as genre of folklore". 'i'he candidate discovers the for» nation of folklore deaonologue tales in this chapter. D.Iogaeva emphasizes that originally above-mentioned tales are created in. the individual order and little by little they^ find ths signs of collective works» anonyms.
She author affirms 'thai the ancient unwlatical ideas of people found their reflection in these tales.
Being based on the above — Mentioned peculiarities of folklore deaonologue tales To^aeva D. coxiciders rightful to distinguish these tales as an independent (original) genre of Uzbek folklore.
. She second chapter is nuaed: "Classification of Uzbek demonologue tales". In this chapter the tales ore studed by distinguisizig thes for the following groupsi
1. Oral tales about ghosts.
2. Oral ¿ales about dires Ozickehy,
3. Oral tales about wiches.
4. Oral tales about dive.
p. Oral tales about devils.
She ttles of each part are many-sided and analized on the basis of materials written by the author in Kokand, its suburbs and different villages.
She third chapter is naaeds "Artistic peculiarities desono-Xogue oral tales'*. This chapter deuls with.each questions the forma of oral statements of demonologue tales, ths tolas* and his types,subject and composition of tales,means of tha ex£~ istic expressionsflanguogo and stylo o£ talea.
She aaia results made on ths basic of thesis research ere seated in ^elusion".