автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.04
диссертация на тему:
Значение художественно-эстетической деятельности Маннона Уйгура в становлении и развитии узбекского национального искусства театра (1916-1924 годы)

  • Год: 2000
  • Автор научной работы: Умаров, Мамур Боташикович
  • Ученая cтепень: кандидата философских наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 09.00.04
Автореферат по философии на тему 'Значение художественно-эстетической деятельности Маннона Уйгура в становлении и развитии узбекского национального искусства театра (1916-1924 годы)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Значение художественно-эстетической деятельности Маннона Уйгура в становлении и развитии узбекского национального искусства театра (1916-1924 годы)"

■рзбекистон республикаси олий ва 9РТА махсус таълим вазирлиги мирзо улурбек номидаги

Узбеки стон миллий университети

умаров маъмур боташикович

маннон уйгур бадиий-эстетик фаолиятининг ?збек миллий театр санъати шаклланишидаги урни

Ихтисослик: - 09. 00. 04 -Эстетика

Фалсафа фанларн номзоди илмяй дара:тасшш олиш учуй езилгаи диссертация

Цулёзма ^у^у^ида удк 701(575.1) 792.071 (072) (575.1) (0.92)

АВТОРЕФЕРАТА

топлены; - 2аоо

Дессертация Абу Рай^он. Беруний номидаги Тошкент Давлат Техника универсигетикйиг Му^йндислик, зтика ва эстетика кафедрасвда бажарилган.

Илмий ра^бар: Фалсафа фанлари доктори, профессор Э.Умаров

Расмий оппонентлар:

Академик М.Ра^моноз

Фалсафа фанлари доктори, профессор Т.Ма^мудов Етакчи ташкилот: Й]?лдош Охунбобоев номидаги Тошкент Ту^имачнлик ва енгнл саноат института

)фмоя 2001 йил « ;'] » (Т) (- /'} О. Ц С_купи соат 14 да

Мнрзо Улугбск номидаги "Узбекистон Миллий университета з^узуридаги Фалсафа фанлари доктора (номзоди) илмий даражасини ^имоя ^нлиш буйича ДК 067.02.01 Иктисослашган Кенгаш мажлисида булиб утади.

Манзил: 700174 Тошкент шадои, Мирзо Улугбск номидаги Узбекнстон Миллий университета, Фаробий кучаси-16, Фалсафа факультета, 215-хона.

Диссертация билан Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан Миллий университета илмий кугубхонасида танишиш мумкии. (700174 Тошкент шазди, Талабалар нщарчаси, Фаробий кучаси-16)

Автореферат 2000 йил « у* $ » ^("'¡¿(л Ь^О да тар^атилган. Тамгали муэф билан тасдшрганган та1фшларингизни Ихтисослашган Кенгаш илмий котибига (700174, Тошкент цщри, Талабалар ша^арчаси, Фаробий кучаси-16, Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университета, Фалсафа факультета, 324-хона) юборишингизни илтимос ^илакиз.

С. Мамашокиров

Ихтисослашган Кенгаш илмий котибн, фалсафа фанлари доктори

-31 .ДИССЕРТАЦИЯНИНГ УМУМИЙ ТАВСИФИ

Диссертация мавзусииииг долзарблигн. Узбекистоннинг муста^иллнги ^озиргн кунда олимларимиз зиммасига узо^ ва я^ин утмишнмиздаги маъ-навий маданиятимиз, хусусан, бадтш маданиятимиз, бой ижодий мероси-мизни атрофлича тарил дапиш, илмий тадщ этиш вазифаларини ^унди.

Призидентимиз И.А.Каримов Узбекистонии ижтимоий-сиёсий, ш^тисо-дий ривожлантиришнинг 1998 йилги якунлари ва 1999 нилда ш^тисодий исло^атларни чу^урлаштиришнинг энг ыу^им устивор йуналишларига ба-гишланган Вазирлар Ма^каиасинннг мажлисидаги марузасвда: «Умумин-соний ^адриятларни ижодий урганиб, уз заминимизга тадби^ этиш лозим. Шу билан бирга миллий узига хослигнмизни, асрлар синовидан утган анъ-аналаримизни, ^ашша иймон-эъти^од билан яшаш каби з^аётий тамойил-ларимизни ^ам са^аб, юксалтириб боришимиз зарур»' деб таъкидлаган эди. Айнщса, Презвдентимизнинг «Асримиз бошларвда жадидларнинг уз ^исобидан мактаблар, кутубхоналар, ^ироатхоналар, театрлар, рузно-малар ташкил этганликларини, дарсликлар, ^улланмалар нашр »¡идган-ликларини, уларни Туркистон болаларига белул тар^атганликларини бир эслайлик».2 деган фикрлари шцоятда ^адрлидир.

Хал^имиз тарихига назар ташлар эканмиз, ^озирги замон маънавий та-комилимизга хюмат ^иладиган ва миллатимизни гоявий-фалсафий ва бадиий-эстетик жихатдан юксалишига хизмат ^иладигак жуда куп жараён-ларга дуч келамиз. Ана шу ижодий жараёнларни урганиш, тад^ц этиш ва умумлаштириш ижтимоий-гушнитар фанлар, жумладан, эстетика фани олдида турган долзарб илмий муаммодир.

1 Каримов И. А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан ^урамиз. -Т.:

Узбекистан. 1999,304-6. гУша асар. 305-6.

XX асрнинг бошларида театр сакьати со^аларида баракали ижод ^млган узбек маърифатпарварлари - жадидларнннг бой маънавий мерос-лари ^анузгача фалсафий-эсгетик хоцатдан чу^ур урганилмаган. Зеро, ■ «...асримиз бошидаги маърифатпарвар зиёлнлар фаолияти з$ам миллим коя ва исти^лол мафкурасининг геран тохмирларидир»1.

Маънавий-эстетик маданиятимгонинг гоявий-фалсафий негизлари ^а^и-да ran кетганида юртбошимиз: «умуминсошй ^адриятларга содирик; хашршизнинг маънавий меросини муста^камлаш ва ривожлантириш; инсоннинг уз имкониятларини эркин намоён ^илиши; ватанпарварлик»2 жараёнларига зътнборни царатиш лозимлнгини у^иради, хусусан, бадшш маданиятни урганшшинг а^аииятига юксак баз^о бериб, «Маънавият уз хашршинг тарихини, унинг маданияти ва вазифаларини чуцур билиш ва тушуниб етишга суянгавдагина гудратли кучга айланади»3, деган эдн.

Биз тадарп; »рюаетган ато^ли маданият арбоби, забардаст режиссёр Маннон Уйгурникг бадаий-эстетик ижоди ана шу ма^садларга хизмат ^илиши билан ^ам долзарбдир, бинобарин, тоталитар сиёсий тузум ^укумрон булган шуролар даврвда Маннон Уйгурнинг бадиий-эстетик ижодига «реакцион жадидлик» Tawacn босилиб, бадний маданиятимизга ^анчалик зарар етказганлигини к]фсатиш, бу хусусда тарихий ^аг^атни тиклаш зарурияти тупощи.

Узбек миллий бадний маданиятини бойитишда, айнщса, театр санъа-тини юксалтиришда ато^ли актёр, истеадодли режиссёр, мо^ир таржимон,

' «Миллий истирол гояси: асосий тухиунча ва тамойиллар». -Т.: Узбекистан, 2000,48-6.

2 Каримов И.А. Узбекистан: миллий истшргол, т^тисод, сиёсат, мафкура. -Т.: Узбекистан, 1993,74-6.

3 Каримов И.А. Узбекистан XXI аср бусагасвда: хавфсизликка та^дид, бар-{{арорлик шартлари ва тараэдиёт кафолатларн. -Т. :Узбекистон, 1997,150-6.

ташкилотчи ва устоз-педагог, М.Уйгуршшг хизматлари ни^оягда каттадир Узбек миллим театр драматургиясининг са^навий тал^шига янги ру^ багашлаган, узидан олдинги ва замондош маърифатпарвар-жадидларнинг бадиий-эстетик гояларини театр санъати амалиётида синовдан утказган, ризожлантирган ва уни жа^он тсатрлари андозалари даражасига олиб чидан Маннон Уйгурнинг бадиий ижодиётини, назарий ^арашларини тадвд этиш ва умумлаштириш му^им илмий муаммодир.

Муста^илликкача узбек театрининг 1914-1924 йиллардаги тараедиёт йули, миллий шакл ва янгича эстетик тамойиллартпшг ^арор топиш жа-раёни маъмурий-буйру^бозлик сиёсати туфайли, социалистик реализм услуби пустая назаридан чекланган ^олда • тал^ин ^шгинган эди. Бу профессионал миллий актёрлик санъатини шакллантирган, узбек миллий режиссура мактабинн яратгаи, она тилимизнинг адабий мезонини са^нада амалий меъёр даражасига кутарган, миллий театр тараэдиётининг бадиий-эстетик тамойилларини ани^лаган Маннон Уйгурнииг 1916-1924 йиллардаги фаолиятига булган муносабатда з^ам уз аксини топган эди.

Диссертация Маннон Уйгурдек буюк маданият арбобининг дастлабки, яъни 1916-1924 йиллардаги кенг ^иррали фаолиятини тад^ц этишга багашлангаи. Бу мавзу1ш тад^и^ ^илишимизнинг боисн:

Биринчндан, Маннон Уйгур илк ижодий фаолиятининг бадиий жи^ат-лари ^ануз махсус тарзда кенг тад^и^ этилмаган; ^атто уша давр оммавий матбуотида ^ам бу нарса етарли ёритилмаган.

Иккннчилаи, бу давр Маннон Уйгурнинг кейинги 1924-1955 йиллардаги нафа^ат актёрлик, балки режиссёрлик, ташкилотчилик, таржимонлик, педагоглик фаолиятлари учун асос булган.

Учпнчидан. улуг санъаткор илк театр трушаларидаги саёзлик, юзаки-чилик, таридчилик, му^офазакорлик, диний мутаассибликка мойиллик ка-би майлларга зид равишда миллий театр сахнасига: новаторлик, оптимист-лик, дунёвийлнк, ^аётийлик, халк/шллик тамойилларини олиб кирган.

Туртинчидан. Маннон Уйгур узи пьесапар ёзиб, ёки таржима ^илиб, уларни са^налаштирган, баьзи бош ролпарни ижро этаб, жадидларнинг сер^ирра бадиий ижод анъаналарнни давои эттирган;

Бешинчядан, Маннон Уйгур илк профессионал миллий актёр сифатвда 1923 йили Москвага режиссёрлик курсига у^ишга кетгунга ^адар репертуар танлашда, жиддий пьесаларни са^налаштиришда, уларнинг рассом ва композитор билан ^амкорликдаги талв^нвда, асар гоясининг са^навий миллий шаклини топишда, жа^он театрлари андозаси даражасида тафаккур юритган. Ана шу тарихий ^а^и^атни тиклаш маъаавий маданиятимиз ривожида ало^ида а^аммятлидир.

Диссертация мавзусинивг тад^и^ этмлганлнк даражасн. ^анузгача бу мавзуга дойр номзодлик ёки докторлик диссертацияси \тлоя ^илинмаган. Маннон Уйгур асос солган актёрлик ва узбек миллий режиссура санъатининг гоявий эстетик йуналшии, ягона адабий тил ва ноти^лик санъати мезонларини шакллантириш жараёнлари илмий асосда махсус тал^ин ^илинмаган. Унинг узбек миллий театр санъати тарихида яратган ибратли макгаби, драма, мусзцали драма ва комедия, болалар театри равна^ига 1$шган бени^оя кагга ^исеаси илмий тарзда етарли уиумлашти-рилмаган.

'Узбек санъатшунос олимлари М.Ра^монов, Т.Турсунов, Ы.Цотров, Т.Баяндиев, М.Тулахужаева, Э.Мухгоровларнинг докторлик диссертация-ларида, Г.Уварова, Ф.Жураев, Н.Зо^идоваларнинг номзодлик диссерта-цияларида, тад^и^одчилар Э.Исмоилов, Б.Насрвддиновларнинг китобла-рида, сунгги йилларда нашр этилган монография, рисола, илмий ма^ола-лар ^амда тупламларда, А.^идоятов, О.Хужаев, Ш.Бурхонов, Н.Ра.\имов, С.Эшонтураева, 1^.Хужаев, Н.Алиева, Р.^амроев, Ш.Магзумова, З.Садри-ева каби маш^ур актёрлар ^а^идаги диссертация ва асарларда М.Уйкурга юксак ба^о берилса-да, унинг 1916 - 1924 йиллардаги ижодий фаолияти илмий - фалсафий жи^атдан етарли ёритилмаган. Бу тадущогларда М. Уй-

Fyp ижодиётининг, эстетикасининг айрим цирралари, жи^атлари ургашшган, халос. Бундам ташрри, уиинг ра^барлигида жадидлар томонидан олга сурилган фалсафий Fosuiap, амалий тавсиялар, узбек мштлий театрининг мазмун ва шакл жи^атидан жа^он театрлари андозаси даражасига кутарилиш жараёнлари ^амон илмий жи^атдан тадв^н^ этилмаган.

Диссертацкяда ана шу буцищни тудциришга ^аракат цилинди.

Тал^и^от манбаи ва объектлари. Тадр^от мавзуси М. Уйгурнинг 19161924 йилларвдаги бадиий-эстетик фаолиятига багишланганлиги сабабли унинг шу саналар доирасида ёзган, эълон этилган учга асарн киритилган. Булар унинг «Туркистон табиби» (1918), «Фанний уй» ва «Ун икки соатли >;окимият»(1919) каби бир пардали пьесалардир. Уларда узи режиссёрлик ь^илгаи ва актёр сифатида бош ролларни ижро этган.

Диссертация тад^и^отининг макбаси ва объектларидан бири Маннон Уйгурнинг бадиий-эстетик ижоди ^а^идаги маш^ур актёрлар сулоласининг хотираларн ва эсдаликларидир. Шунингдек, М.Бе^будийнинг «Театр надур?», «Танкнд сараламо^», А.Чулпоннинг «Адабиёт надур?», Мунав-вар^оришшиг «Падаркуш» томошасидан олдин сузлаган маърузаси «Санои нафис - театр», З.Ра^матнинг «Театрни нечук англамак керак», М.Шермухамедовнинг «Шодлик кечаси», «Андалуснинг сунгги кунлари», А. 1\одирийнинг «Бизда театр ишшшнг боринш», А.Чулпоннинг «Улка театр санои мактаби», «Театр - санъат», «Узбек давлат труппаси», А.Фитратнинг «валима операст>, А.Саъдийнинг «Гузал санъат дунёсида» каби тщриз тарзидага ма^олалари узбек миллий театри санъати назарнясини урганиш ва амалда татби^ этиш буйича асосий материаллар тарзида ижодий умумлаштиридци.

Тадкикотнииг макса л и ва вазвфалари. Маннон Уйгур бадиий-эстетик фаодиятшшнг, юкорпда кайд этилган давр доирасида, узбек миллий актёрлик ва режиссёрлик саньати хазинасига куш га я ^иссасн хозир лам уз

назарий-амалий а^амиятани сараб ^олаётганлигини исботлашдан иборат. Бу ма^садни амалга ошириш учун к4уйидаги вазифалар ^уйилди:

-М.Уйгур дунё^араши шаклланишининг тарихий илдизларгош очиб бериш;

-унинг илк бадиий-эстетик ^арашлари шаклланишининг гоявий манба-ларини анираш;

-дасгглабки актёрлик фаолияти ва унинг узига хос (специфик) хусу-сиятларини тавсифлаш;

-актёрлик фаолнятидаги новатордижнинг ижобий самараларини курсатиш;

-«Турон» труппаси узбек миллий актёрлиги ва режиссурасининг сарчашмаси булганлигини исботлаш;

-дастлабки узбек миллий театри актёрлиги ва режиссураси муаммолари ечимини топишда улут актёрнинг тутган урнини курсатиш;

-узбек миллий театри тара^иёги йулида Маннон Уйгурнинг режис-сурадаги новаторлик ижодий фаолиятини курсатиш.

Тад^и^отнинг назарнй асослари. Ислом Каримовнинг асарларида баён ^илинган маьнавий цадриятлар, маърифатпарварлик, жадидлар таълимот-ларининг хал^имизни бадиий-эстетик ру^да тарбиялашдаги а^амияти ^афздаги фикр-муло^азалари; XX аср бошларида яшаб, ижод ршган улуг маърифатпарвар олим, ёзувчи, шоир, жамоат ва маданият арбобларининг Маннон Уйгур бадаий ижоди, хусусан, узбек миллий театрида актёрлик ва режиссёрлик санъатларига дойр асарлари му^им назарий асос булди.

Тад^идотнинг методологии асоси - илмий фалсафанинг тараедиёт гояси, шакл ва мазмун, сабаб ва о^ибат, мо\ият ва ходиса категориялари, тари-уийлик, ворислик, детерминизм, системали ёндошув ва шулар каби тамойилларидир.

Диссертациянннг илмий янгиликлари ^уйидагнлардан иборат: -Маннон Уйгур дастлабки бадиий ижодиётшинг тарихин илдизлари

Туркистонда XX асршшг 10 йилларида ташкил топтан театр труппа-ларишшг босиб утган йули эканлиги исботланган;

-Манной Уйгур ижодининг илк давридаги бадний-эстетик ^арашла-рининг шаклланишвда М.Бе^будий, Шо^вдий, ^удратулла, Муъин, Бадрий, Х^амза, А.^одирий, А.Авлоний, Г.Зафарий, А.Фитрат, А.Чулпон, Хуршид ва бош^аларгашг садна учуй ёзган асарларидаги миллий гояларнинг а^амияти курсатилган;

-Маннон Уйгур бадиий ижоднда икки мукобил йул турган: биринчиси, большевикларнинг коммунисток мафкурага асосланган ^онун- коида-ларидан келиб чикувчи са^навий асарлар яратиш, нккинчиси эса -маънавий ^аётни маърифатпарварлшс, миллнй ^аёт анъаналарига хамоханг тарзда бадиий узлашгириш ва шу асосда узбек театр санъатини янги бос^ичга кутариш эдн. Маннон Уйгур иккинчи йулни танлаганлиги исбот ^илинди;

-Маннон Уйгур миллий драматурглардан Р.Юнус, Р.Зафарий, А.К^оди-рий, ААвлоний, А.Бадрий, А.Фитрат, А.Чулпон, Хуршид асарларини с;цна синовидан муваффакпятли утказгаи новатор ижодкор сифатида май-донга чик^анлиги курсатиб берилди;

-Маннон Уйгурнинг озорбойжон, турк, татар тилларидаги са^на асарларини таржима-табдил килиб, миллий рухнятга мослаб са^налаштирган байналминалчи режиссёрлиги ^ам асослаб берилди;

-коммунистик мафкура якка ^укмронлиги давридаги ижодий услубнинг узбек миллим театри тара^иётига салбий таъсирини камайтирншда Маннон Уйгурнинг курсатган жасорати тад^1Ц-отчилар орасида, биринчи-лардан булиб тавсифлаб берилди;

-Миллий узбек театри 1923-1924 йилларда узига хос хусусиятларни тако-миллаштирган ^олда жа^он театрлари андозаси даражасига кутарилган-лиги ишончли далиллар ва жонли шо^идлар ор^али исботланди.

Тп;»;икотнинг назарий па амалий ахгшмти. Тад^икот жараёнида архив-

лардан тупланган, илмий та^лил ^илинган, фалсафий умумлаштирилган назарий хулосалар, амалий тавсиялардан театр санъатшунослигига дойр фанларни у^игишда, гаргиб цилишда фойдаланиш мумкин.

Узбек театр тарихи, миллий актёрлик ва режиссура мактабининг шаклланиши ва ривожланиши билан шугулланувчи магистр ва аспирант-лар уз тад^и^отларинккг театр санъати билан богящ йуналишларини тарихий жи^атларини ёритишда фойдаланишлари мумкин.

Диссертациядаги назарий фикр ва амадий тавсиялар: «Маданиятшу-нослик», «Санъатшунослию>, «Эстетика» фанларининг бадиий тарбия билан богли^ ^исмларини муайян даражада бойитади.

Диссертацияиииг сииовлан упсазилвши. Диссертация Абу Рай^он Беру-ний номидаги Тошкент Давлат Техника университегининг «Этика, эстетика ва маданиятшунослих» кафедрасвда тайёрланди. ТДТУ нинг педагог-му^андислик этика ва эстетика, фалсафа кафедраларининг ^ушма мажли-сида (2000 йил 17 майна), А.^одирий номидаги Тошкент Давлат маданият институтининг (15 сентябрь), Низомий номидаги Тошкент Давлат педагогика университегининг (27 сентябрь), Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан Миллий университетидаги фалсафа фанлари доктори /номзоди/ илмий да-ражасини ^имоя ^илшл буйича ДК 067.02.01 Ихтисослашган Кенгаш ^оши-даги Илмий Семинарларда (23 октябрь) му^окома ^илиниб, ^имояга тавсия этилган.

Диссертация мавзусига дойр назарий хулосалар юзасидан туртта мак;ола эълон ^илинган ва УзМУ, Маданият ва Санъат институтларининг илмий-амалий конференцияларида ^илинган маърузаларда ёритилган.

Диссертацияиииг тузилиши: му^аддима. 3 боб, хотима ва фойдаланилган адабиётлар руйхатидан иборат.

2. ДИССЕРТАЦИЯНИНГ АСОСИЙ МАЗМУНИ.

Диссертациянинг «Му^аддима» сида мавзунинг долзарблиги, тад^и^

этилганлик даражаси, тад^и^отнинг манбаи ва объектлари, ма^сад па вази-фалари, назарий ва услубий асослари, илмий янгилнклари, назарий ва ама-лий а^амиятлари, синовдан утказилиши, ички тузилиши баён этилган.

Диссертациянинг 1-боби «Маннон Ун»ур бадшш-эггетик фаолиятшшнг тарихий илдизлари ва гоявий мапбалари» деб номланган булиб, унда ^уйидаги икки йирик иасала: Маннон Уйгур дунё^араши шакллани-шининг тарихий илдизлари ^амда бадиий-эстетик ^арашлари шаклла-нишининг гоявий мапбалари батафсил баён этилган.

Диссертацияда Маннон Мажидов бадиий-эстетик ^арашлари шаклла-нишида маърифатпарвар - жадидларнинг амалий, бадиий-ижодий фэоли-ятлари асос булганлигини исбот ^илишга эътибор ^аратилди.

Маннон Уйгур дунё^арашига «жадидлар эстетикаси» таъсири, хусусан унинг замондошлари булган А.Авлоний, М.Бе^будий, Мунавварь;ори, А.Фитрат, А.Кодирий, А.Чулпон, Р.Зафарий, Хуршвд ва бош^аларнинг бадиий - эстетик ^арашлари асос булган.

Бу улкан адиб ва маъркфатпарварлар миллий-озодлик, эркинлик, маънавият каби гояларяи хал^ орасига сингдлриш учун астойдил ^аракат ^илган эдилар. Улар том маънода зиёли, ижодкор, ташкилотчи, тарги-ботчи, олим, фаол амалиётчи сифатида уз муста^ил эстетик ^арашларига эга, гузаллик ^онуниятлари асосида ижод этган, куплаб шогирду издошлар тайёрлаган, юксак дуневий билим со^иблари булган. Жадидларнинг эстетик мероси улкан бир хазина булиб, ^озирги давр маънавий тараэдиё-тимизда >;ам уз а^амиятини са^лаб ^олмоцда.

Россия Туркистонни босиб олгавдан сунг улкага ихтиёрий ва мажбурий кучиб келган рус зиёлилари, жумладан, европа ва рус театри санъаткорла-рининг Тошкентда, Самар^андда, Фаргона водийсида яратган дастлабки труппалар фаолиятига объектив ба^о берилди1. Маннон Уйгур ёшлигида-

1 Рахмонов М. Узбек театри тарихи. -Т.: 1968, 169-6.

ная; бу театрлар фаолаятшш жонли шох;идлар ёки ва^тли матбуот ахборот-лари ор^али урганиб, европача шаклдаги театр саньати таъсирида булган.

Бундай гоявий манбаларга суяигад ёш Маннон 1913-1914 йилларда ёющ бино ичида, европача шаклда ташкил топган «Турон» номли янги узбек театрида 1916 йили актёр сифатида иш бошлаган. 1918 йилдан режиссёр, ра^бар булиб, миллий театрш; 1923 йили жцоп театрлари андозаси дара-жасига кутаришида катга рол уйнади. Ана шуларга асосланнб, уни миллий режиссура санъатининг асосчнси, етакчи актёр, миллий профессионал театр эстетикаси ижодчиси, деб бемалол аташ мумкин. Бу фикрни исбот-лаш ма^садида дисертацияда куплаб далиллар ва мисоллар келтирилган.

Диссертациянинг 1 - боби баёнидан ^уйидаги хулосалар чи^арилган: Туркистонда XX аср бошида маорифда иощ бошланган, миллий матбуот лайдо булган, маърифат, миллат учуй санойи нафиса-театрга э^тпсж тупшган; XIX асрнинг иккинчи яримида рус зиёли - санъаткорлари ташаббуси билан, XX аср бошларида эса Татаристон, Озорбойжовдан Туркисгонга келиб турган театр ижодкорлари таъсири ва ишгирокида жадидлар Ибратхона - театрлар ташкил эта бошлаганлар.

Ю^орида баён этилган тарихий-ижтимоий шароитда камолга егган Маннон Уйгур театр санъатини бутун ^аётининг мо^иятини ифодалай-диган фаолият деб тушунган ва умрининг охиригача унга содш$ долган.

Диссертациянинг «Маннон Уйгур ва узбек миллий актёрлик саньати» деб номланган 2-бобида ^улвдаги икки масала тад^и^ этилган: 1) Маннон Уйгурнинг илк актёрлик фаолияти ва унинг узига хос эстетик хусусиятлари; 2) актёрлик фаолиятидаги новаторлик ва унинг ижобий самаралари.

Маннон Уйгурнинг актёрлик санъатини такомиллаштиришда М.Бе^бу-дийнинг «Театр надур?» мак^оласи жуда катта роль уйнаган. «Узбек театри, - деган эди у, - уз актёрига жуда масъулиятли вазифашг укигунчиси магрмини беради...,театрхоналаримасхаробозхона булмай, балки иГрат-

- -

хонадир. Ва аила, муша^яис (ходнсанн курсдтуп ш) булатургснлзр унинчи ва масхарабоз булмай, балки мушаздис ва муалими ахло^дурлар»1. Устоз бу угитни мантилий адошга етказнб, «актёр уз киссаси нафига мунщ-^ислик ^илмай, балки мактаб ва уз миллати нафига муша^ислик килганларии кадри... зиёдадир»2, деб ёзган эди.

Бе^будийнинг бу даъватларини янада боиитган А.Фитрат актёрнинг ю^орида знкр килинган фазилатлари ёнига табшшлик, хаётийлик, туг-риликни з^ам кушгаи. Яна у «...асардаги кимсаларнинг харатерлари тугри курсатилсун. Во^еалар, гаплар характерларига мое келсуи. Диалог, моно-логлар табиийликдан, хасгийликдан айршшасун»3, деган гоят ^имматли, ,\озир хам а^амиятли фикрларни у клип гаи эдк.

М.Уйгур яна А.Саъдийиинг «Санъаг, замен ва му)$ит», А.Чулпоннинг «Му^тарам ёзувчнларимизга», З.Ра^матшшг «Театр нечук англарга» сии-гари ма^олалардак хабардор булган ва уз бадиий ижодига тегишли сабок-лар олган. Натижада угошг кузатувчаилик, кизи^ши, о^илона та^лидчилик каби хусусиятларига так^ослаш (аппалогня) ма^орати хам ^ушиладн.

Диссертацияда ^айд этилганидек, Маннон Уйгур узвпй богланиб кетган «Турок» труппаси уз низеми, драматургларн, репертуари, актёрлари, режиссёри ва мухлису - томошабннларига эга. эди. Бу труппа уни узига ма^-лиё рлиб, театр шайдосигина змас, фидоийсига, жуш^ин таргиботчисига айлантирган эди. У звди тсатрни - ибратхона, са^пани - минбар, актёрки -ахлок муалимм, драматургии - гоя яратувчн файласуф деб апглагаи эди.

М.Уйгурии 1916-1924 йиллар мабойнида том маънода ^обилиятли актёр булганлигини, аввало комик-импровизатор, ^олаверса, драматик роллар устаси эканлигини газеталар таъкидлаб турган. Масалан, ижобий ^аэфа-

' Бе^будий М. Танланган асарлар. -Т.: 1997, 151-6.

2 Уша жойда. 152-6.

3Фнтрат А. Адабиёт коидалари.-Т.:1995. 94-б.

рамонлар ижросидан сунг «... ато^ли аргмстьмлз... гоят усталик била»»1, «...олий истсъдодга молик ...драма ва комедия устаси»2, «...гуллн артистимиз»3, «...^озирча узбек артисларидан курилмаган бир истсьдод билан»4 деган ма^овлар тар^аса, салбий образлар ижросидан сунг «...до*ули айёр»5 деб ном чщарарди.

Миллий актёрлик мактабини яратишдаги илк новаторлик аввало рол устида мурм ишлаш; асар гояси ва шарт-шароитидан келиб чирб ижод килиш; ижрода кенг миллийликка кутарилиш; характерга мое хатти-^аракатларда миллий ифода воситаларини топит;' хатги-^аракат таъсирчанлигини янада такомиллаштирадиган суз ^увватини англаб етиш ва ма^садга мувофи^ ишлатиш; ижрода з^аёт ^а^и^ати ва мантигига асосланган са^навий-бадаий ^а^и^атни яратишга булган интилишларда ёррн ифодасини топган.

Маннон Уйгур 1924 йилгача Абдужаббор, )^ожи Бахшиали, Ма^муд-хон, Рофур, Эшим^ул, Темур, Мусо, Нуриддин, Муслим, Карим Бахши, Санъон, Шоир ва бошр бир ртор хал 15 севиб долган образларни яратди. Диссертацияда бу ролларга матбуотда берилган юксак ба^олар, айрим адолатли танрдлар, буларга «Ога»нинг муносабатларя, кимнинг рндай асари 1$ачон са^налаштирилгани, унда М.Уйгурнинг урни батафеил баён этилган. Унинг актёрлик фаолиятидаги новаторлик, оптимизм, ^аётийлик, ^озиржавоблик, кулгули (комедия) жиртларга монелик, тинимсиз изла-нувчанлик, узига талабчанлик каби фазилатлар тавсифланган. Унинг ^ано-тигаАброр Хидоятов кириб келганлиги, разугомалигида устозу шогирд

1 Ишчи. (Рози Юнус) Навоий кечаси. Иштирокиюн, 1919,4 сентябрь.

2 Шерму^амедов М. Шодлик кечаси. Иштирокиюн, 1919,1 октябрь.

3 Фитрат А. ^алима операси. Иштирокиюн, 1920,29 сентябрь.

4 Юнус Р. Макр ва мурббат. Цизил байро^, 1921,18 декабрь.

5 Чулпон А. Або Муслим. Иштирокиюн, 1921,21 декабрь.

^амкорлиги бошланганлигн, илк режиссёрлик ва мураббийлик куртак-лари ни^ол бера бошлаганлиги ёр^ин далиллар билан исботланган.

Диссертацияшшг 3-боби «Уйгур ва узбек миллий режиссура санъати» деб номланган. «Турон» труппаси узбек миллий театр режиссурасининг сарчашмаси булиб, унинг муаммолари ечимини топишда Манной Уйгур услубининг ахамияти, урни курсатилган; узбек миллий театри тараэдиёгига коммунистик мафкуранинг ^анчалик катта салбий таъсир курсатганлиги очиб берилган.

Маннон Уйгурнинг режиссёрлик фаолияти 1918 йилда «Турон» театрида бошланиб, кейинчалик «Узбек давлат улха намуна труппаси»га айланган миллий театрда фаоллаша бошланган эди. Маш^ур «Турон» театри 1916 йили уз сафига М.Уйгур, Р.Зафарий, М.Шермухамедов, С.Хужаев каби ёшларни цгбул ^илган.

М.Уйгур труппадаги икки йиллик акгёрлик фаолияти давомида 8 та ролни уйнаган булса-да, асосий эътиборни режиссёрлик санъатига »¡аратган. У 1918 йил мартида «На конур, на ^ондирур», «Хур-Хур» комедияларини са^налаштирган ва бош ролни уйнаган. Ундан сунг, узи ёзган «Туркистон табиби»ни са^налаштириб, Эшимк;ул ролини ^ам ижро этган. Унинг бир асар драматурги, режиссёри ва актёри булганлиги узбек театр санъатида иепщболи порло^ янги ижодкор пайдо булаётганлигидан далолат эди.

Бу ташаббуснинг рагбати тарзида, унинг труппасига янги театр биноси берилади. Бундан игцомланиб, у янги театрда А.Авлонийнинг «Адва-катлик осонми?», ^амзанинг «За^арли ^аёт»ини ва бош^а таржима асарларни са^налаштирган. Диссертацияда бу спектаклларнинг ижобий ва салбий томонлари, ва^тли матбуот материалларининг та^лили берилган. Ташрщий мулохазаларни эътиборга олган Маннон Уйгур «Андалуснинг сунгги кунлари» номли тарихий драма!нг са^налаштирГан. Бу са^на аса-рига биринчи марта драма к^оиунлари асосида муаща танлаган, оммавий

са^налар репигиция ^илинган. Айшцса аскарларнинг ^иличбозлиги сах;ка жанги миллий театр ва томошабинлар учун хайратдп яигилик эди. Миллий театрдаги новаторлик хасида матбуотда, айшцса, «Иштирокиюн»да берилган ма^олалар ^ам таэушл этилган.

Хулоса ^илиб айтганда, 1920 йилга келиб Маннон Уйгурнинг режиссёрлик ма^оратн такомилдашиб, европача театр даражасвда асарлар са^налаштира оладиган профессионал сало^иятига эга булган.

Диссертациянинг 3-бобида, га^орида цаиа эгллгандек, шк узбек миллий театри ривожида амалий муаммолар хам кундаланг булганлиги ва уларни ечишда Маннон Уйгур етакчи рол уйнаб, олднн актёрлик, сунг режис-сёрликда улкан мунаффаклятларга эришганлиги алш; маълумотлар асосвда батафсил баён этилган.

Бу муаммолардан бири театрга оммавий са^наларни киритиш ва уларни спектакллар гояси, мазмуни билан уйгунлаштириш эди. Маннон Уйгур бу масалани 1919-1923 йиллари са^налашгирган «Андалусшшг сунгги кунлари», «Або Муслим», «Шар^ кечаси», «Урушда», «Чин севши», «Ёр^иной», «Ковои о.^аигар», «Шайх Санъон», «Фар^од ва Ширин»1 каби спектаклларда ^ал килган эди. Унинг бу loiyiyiapii гоят диэдатга сазовор эка1шипши Чулпон уз маколаларшшнг бирида зур мамнуният билан таъкидлаган2.

Маннон Уйгур купинча, бир пардали уч комедияни «Шодлик кечаси» номи остида намойиш щпардн. Диссертацияда бунга мисол тари^асида «Фанний уй», «На ^oityp, на кондурур», «Хасан OFa» спектакллари тахлил цилинган. Ало^ида жанр булиб ажралиб чиркан «Шодлик кечаси»даги комедияларга афсонавий жанр «Фанний уй» киритилиб, баъзи кури-нишлардаги декорация - стол бирничи марта автоматлаштирилган эдн. Ре' Насриддинов Б. Хуршпд.-Т.: 1975, 138-140-6. 'Чулпон. Шайх Санъон, «Туркистон» 1923 шш 6 июнь сони.

жиссёрнинг бу шцорати алохида ол^ишларга сазовар булган. М.Уйгур-нинг новаторлик иахоратини М.Шермухамедов «Иштирокиюн» газета-снда ^айд этган эди: «Халкшшг олршига кумилиб такрор ва батакрор парда кутарилиб, сахнага чицарилди. Халк; ур даражада эди. Х>аммалари мамнун булиб таркалдилар»1.

Манной Уйгурнинг новаторлик ма^орати ва санъати яна шунда кури-надики, у аёллар ролини эркаклар уйнайдиган «образлар» - ^олипу (штамп) андоза (шаблон) лардан, эскирган анъаналардан воз кеча бошлаган эди.

Диссертацияда Маннон Уйгур (Огл)нинг 1919-1920 йилларда ни^оят даражада серма^сул ижод килиб, узбек миллий театри таравдиётига улкан ^исса ^ушганлиги ва узига хос ижодий мактаб яратганлиги курсатилган.

1920 йил узбек театр санъати тарихида огар йил булган эди: М.Бе^бу-дий улдирилди; Мукаввар^ори хамма лавозимлардан четлатилди; зиёли-ларни таъ^иб килпш кучайди; театр маьмурий буйру^бозлик гармселнга учради; «Иштирокиюн»да кетма-кет ма^олалар эълон ^илиниб, уларда з^амма «пьесаларни пролетариат нуцтаи назаридан улчаш» талаб этилган эди. Бундай таъ^иб ва таабе^ларга карамай, Маннон Уйгур миллат орзу-умидларини, дард-аламини сахнага олиб чикишда уз фаолиятини давом эттира берган, уз бадиий-эстетик принципларини намойищ ^ила олган эди.

Устоз М.Бехбудпй хотирасига бавпилаб «Падаркуш» спектаклини сахналаштирди. Шу йили яна Х^амзанинг озодлик, эркин хает, маърифат гоялари билан йугрилган бешта пьесасиии сахнага олиб чикди. Бир сиектаклдан кейин Хамза унга «Офарин, режиссёрликни сиздан урганиш керак зкаи», деб О га саиъатига юр: ори ба^о берган эди2.

' Шермухамедов М. Шодлик кечаси. «Иштирокиюн», 1919 йил 1 октябрь сонн.

»ИсьюялояЭ. Мг'-'о: Ушгу);. -Т.: 1583, 11-6.

Маннон Уйгурнинг новатор санъаткор эканлиги унинг «Туркий мил-латлар театр фсстивали»ни ташкил этишда >;ам уз ифодасини топтан. Ora 1920 йили миллий театрда янгн са^ифа очди: труппани Фаргонага ^арбии сафарга олиб чи^нб, очи^ майдонда аскарлар ^аётидан олинган «Урушда» спектаклини намойиш ^илди. «Очш^ майдон» даги спектакль миллий театр тарихида, томошабинлар ^аётидаги кавбагдаги янгклик зди, Дисссерта-циада ана шу томоша ^амда во^еаларнинг ижтимоий-гоявий ва бадиий-эстетик та^лили берилган. Сунгра М.Уйгур драматург Г.Зафарий билан ^амкорликда «Щадима» номли миллий мусицали драма спектаклини яратиб, томошабинларнинг, жумладан аллома А.Фитратнинг та^сину-офаринларига сазовор булади1.

Режиссёрнинг энг му^им новаторлиги миллий театрнииг ижодий йуналншшш болалар тарбияснга ^аратгани эди. Икки педагог М.Уйгур ва Г.Зафарий ^амкорлиги нагижасида болалар учун ёзилган ва са^налаштирилган «Туркистон табиби», «Тилак», «Ра^мли шогирд», «Ёмон угил», «Эрк болалари», «Гуйгуной», «Бинафша», «Ба^ор» каби асарлар са^надан мактаб драма тугаракларяга кучган эди2. Бу спектакллар йиллар давомида болаларни санъат оламига ошно ^илиб, мактаблардаги эстетик тарбияга асос ва амалий цулланма булиб ^олди.

Шундай ^илиб, миллий узбек театри, А.Чулпон ибораси билаи айтганда, «...мукаммал цилиниб уйналатургон асарлар»3 са^налаштириб, узига хос европача шакли ва миллий мазмуни билан 1923-1924 йилларга келиб, жа^он театрлари андозаси даражасига кутарилган. Бунда изланувчан режиссёр, новатор-ихтирочи ижодкор Маннон Уйгур услуби-нинг хизмати буюк ва беназир булган.

1 Фитрат А. Халима операси. «Иштирокиюн». 1920 йил. 29 сентябрь сони.

2ИсмоиловЭ. Маннон Уйгур. 102-5.

^Чулпон А. Адабиёт надир. -Т.: 1994,99-6.

Шунингдек, мазкур бобда 1920 йилдан бошлаб узбек миллий театри рав-но^ига шуролар мафкураси салбий таъсир эта бошлаганлиги, назарияда - синфийлик, амалиётда - маъмурий буйру^бозлик, сиёсатда - партиянинг якка ^окимлиги урнатила бошлаганлиги ва бу ^олатлар таъсирини пасай-тиришга Маннон Уйгур ^ам ба^оли кудрат уринганлиги баён этилган.

Диссертацияда гакидланганидек, шуролар тузумининг асосий эстетик талаби - барча бадиий асарларда, жумладан театр санъатида коммунистик мафкура ну]$таи назаридан пролетариат идеалини ифодалаш талаб ^илиниб, эркин бадиий тафаккур юритишга, новаторликка йул ^уйилмас эди. 1^айси ёзувчи, драматург ёки режиссёр бу талабга жавоб бермаса, унинг шахси ^ам, ижоди ^ам тан^ид остига олиниб, узи ха ^атогон ^илинар эди.

Маннон Уйгурнинг 1918-1923 йиллар давридаги актёрлик санъати ва миллий режиссурадаги бадиий ижоди жадидлар, яъни «миллий буржуа мафкураси» тасирида яратилган, сазана гоявийлигига жавоб бера олмайдиган асарлар сифатида ба^оланган эди.

Диссертацияда бу адолатсиз сиёсатнинг салбий о^ибатларига ^арамас-дан 1924 йилгача угган даврда ^ам узбек театр санъати тарихида пролетариат ну^таи назарига зид уларо^, миллий узига хослик билан ажралиб турувчи Маннон Уйгурнинг актёрлик фаолияти, режиссёрлик ма^орати, амалиётдаги бадиий-эстетик ^арашлари, услуби, ташкилотчилик ва ра^барлик ^обиляги ёр^ин намоён булганлиги курсатилган.

Диссертация «Хотн.ча»сида назарий умумлашган хулосалар ва цуйидаги амалий тавсиялар берилган:

1. Республика «Узбектеатр» ижодий ишлаб чи^ариш бирлашмаси театр-шунос, драматург хамда санъат со^апарида тад^и^отлар олиб бораётган мутахассислардан иборат муаллифлар гуру^и тузиб, Маннон Уйгурнинг ёз-ган пъесалари ва илмий ма^олалари, унинг бадиий ижоди ^а^ида шогирду-издошларининг такртгзлари, замондошларининг хотираларини махсус бир

туплам ^илиб нашр эгтириш ма^садга мувофи^ деб ^исоблаймиз.

2. Маннон Уйгур актёрлик ва режиссёрлик фаолиятининг 1-даври (19161924 йиллар) ни ва уз тад^ицотларшш кутаётган 2-даври (1925-1955 йиллар) 1ш ^амраб оладиган махсус шший - бадиий асарлар тайёрлаш, нашр ^илдириш зарур.

3. Маннон Уйгурнинг театр саньатида Навоиншунослик ва Шекспир-шуносликка асос солгани ало^ида таодцот объекта ва таргибот манбаи ^илиб олиниб, з^ар бири ало^ида, махсус илмий-бадиий, безакгш дарслик ёки фгаланма сифатвда нашр ^илиниши >^ам назарий, з^ам амалий жи^атдан фойдали булар эди.

4. Маннон Уйгур номидаги Тошкент Давлат санъат институтининг у^ув дастурларига бу алломанинг актёрлик ва режиссёрлик санъатига багишланган Махсус курслар киритилиши ма^садга мувофш;.

5. Республика телерадиокомпаниясининг мавжуд «Мангу бар^аёт сий-молар» рукнидаги серияли эшиттиришлар ва курсатувларида Маннон Уйгурнинг з^аёти ва фаолияти, жумладан, миллий актёрлик ва режиссура мактабини оммалаштирувчи, гарпгб ^илувчи эшиттиришлар ва курсатувларни мунтазам бериб боришларини тавсия ^иламиз.

Диссертациянинг асосий мазмуни муаллифнннг ^уйидаги ма^олалари ва маьруза гезисларида акс эттиридган:

1.Маннон Уйгур эстетикаси. //«Гулистон», 1997 йил,3-сон, 17-19-беглар.

2.Режиссёр ^алби. //«Узбекистан контакт», 1997 йил, 4-сон, 7-бет.

3.Маыцур режиссёр. //«Узбекистан контакт», 1997 йил, 4-сон, 7-бет (инглиз тилида).

4.Маннон Уйгур режиссураси манбалари. //«Театр», 2000 йил, 4-сон, 34-35-бетлар.

5.Маннон Уйгур. Республика илмий-амалий конференцияси иштирокчи-ларининг илмий ишлари туплами. Мирзо Улугбек номидаги ТошДУ,

-21-

Тошкент, 1997 йил, 3-жилд, 156-бет.

6.Маннон Уйгур маънавият таргиботчиси. «Маънавият ва маърифат -муста^илликни муста^камлашнинг му^им омили». Республика илмий-назарий.илмий-амалий конференцияси. АДодирий номидаги Тошкент Давлат маданият инсгитути, Тошкент. 12 сентябоь, 1997 йил, 3-бет.

7.Маннон Уйгур режиссураси. Тошкент Давлат санъат инсгитути про-фессор-у^итувчиларининг илмий-назарий конференцияси. Тошкент, 17 апрель, 2000 йил, 3-бет.

РЕЗЮМЕ

Диссертации Умарова Мамура Боташиковича на тему: «Значение художественно-эстетической деятельности Маннона Уйгура в становлении и развитии узбекского национального искусства театра» (1916-1924 годы) на соискание ученой степени кандидата философских наук по специальности 09.00.04 - «Эстетика»

Диссертация состоит из введения, трёх глав, объединяющих семь параграфов, заключения и списка использованной литературы.

Во введении обоснована актуальность темы диссертационного исследования, проанализирована степень научной разработанности данной проблемы, сформулированы цель и задачи исследования, определены теоретические и методологические основы, научная новизна диссертации, ее теоретическая и практическая значимость, а также приводятся данные апробации результатов исследования.

Первая глава называется «Исторические корни и идейные истоки художественно - эстетической деятельности Уйгура». Здесь рассмотрены и изложены такие вопросы как: 1. Исторические корни формирования мировоззрения Уйгура; 2. Идейные истоки формирования художественно -эстетических взглядов Маннона Уйгура. В них подвергнуты анализу и теоретическому обобщению глубокие исторические корни и богатые идейные истоки эстетических взглядов М.Уйгура.

Вторая глава называется «Роль Уйгура в становлении национального актерского искусства», в которой раскрываются специфические особенности актерского мастерства Маннона Уйгура и новаторство Уйгура в национальном актерском искусстве.

В третьей главе диссертации иследована роль Маннона Уйгура в становлении узбекской национальной режиссуры. Рассматривается труппа «Турон» как главный родник узбекской национальной режиссуры. Исследована эволюция творчества Маннона Уйгура, как режиссёра. Показан новаторский характер его художественно - творческого метода.

Положения, идеи, концепции и выводы изложены в намеченных параграфах, подтверждены архивными материалами и историческими фактами.

В заключении диссертации даны общие теоретические выводы и практические рекомендации.

- 23 -SUMMARY

Dissertation of Umarov Mamur Batashikovich who studied Artistic - Esthetic creation of Mannon Uygur and his place in the development of Uzbek national art of theatre" and who was seeded as a master of philosophical sciences in Esthetics.

The dissertation consists of an introduction, three chapters that gather seven headings, conclusion and reference-list.

The actuality problem of the researching theme is presented in the introduction. Besides there is analyzed the level of scientific elaboration of the problem and the foal and tasks of the research were formulated. Also there were designed theoretical and methodological bases, scientific nuances of dissertation, its theoretical and practical importance and the approbation of the results.

The 1st chapter named historical roots and thinking sources of artistic-Esthetic activity of M. Uygur" . In this chapter there were examined and shown the problems like: 1. Historical roots of mind formulation of Uygur. 2. Thinking sources of M.Uygur's artistic-esthetic glance formulation. Theoretical conclusion analyses problems, deep historical roots and rich thinking sources, which represented in dialectical sufficiency of the national theatre art development were promoted.

The 2nd chapter is devoted for the study M.Uygur in the development of national actor art" consists of two headings: 1. Primary actor activity of Uygur and his specific characteristics;

2. Oral art of Uygur in national actor art.

The 3rd chapter named M. Uygur and Uzbek national performance-direction development. It consists of three headings: 1. The Turon" land main source of Uzbek national performance direction. 2. Uygur's place in development and prosperity of Uzbek national performance direction.

3. Creative method of M.Uygur. Decrees, ideas, conceptions and conclusions which shown in above headings are confirmed by archive materials and historical facts; scientific conclusions were gained by researcher.

Main philosophical points, theoretical results and four practical recommendations were provided in conclusion of dissertation.