автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему:
"Девони хикмат" нинг кулезмалари

  • Год: 1995
  • Автор научной работы: Ишмухамедова, Марям Маликовна
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.03
Автореферат по филологии на тему '"Девони хикмат" нинг кулезмалари'

Полный текст автореферата диссертации по теме ""Девони хикмат" нинг кулезмалари"

узбекистон республикаси фанлар академияси

РГ в х" С{У?УЛАЙМ0Н0В номидагн кулезмллар институти

2 9 ■:'

Кулёзма ^уцуцидв УДК 894.3 + 930.221

ИШМУХАМЕДОВД Марям Маликовиа «ДЕПОНИ )цИКА1АТ»НИНГ КУЛЁЗМЛЛЛРИ

¡0.01.93—Адабий манбашуиослпк ва матншунослик

Филология фа.чларп номзодн илмиЯ даражас.чии олиш учун ёзнлган диссертация

автореферати

гошкент~1385

Тадцицот Тошкент Давлат Шар^шунослик олийго^ида бажа-рилди.

И л м и ñ р а ^ б а р: Л. РУСТАМОВ, филология фанларн доктори,

профессор.

Р а с м н и о п п о н е н т л а р: М. /^АКИМОВ, филология фанларн

доктори, И. ^АКДУЛОВ, филология фанлари помзоди.

Етакчи муассаса: Тошкент Давлат университетпиинг узбек классик адабиёти кафедраси.

}^имоя УзФА Кулёзмалар института г^ошидаги Д.015.90.21 их-тнсослаштирилган кенгашининг «. % .» . . . . соат

. да утадигап мажлислида буладн (700011, Тошкент шаэди, Навонй кучаси, 09).

Диссертация билан Узбекистон Фанлар Академиясининг Бош кутубхонасида танишиш мумкин (Тошкент шазди, И. Муминов кучаси, 13).

Автореферат «. Ч .» . . . . да тар^атилди.

Ихтисослаштирилгак кенгашяинг илмий котибн, филология фанлари доктори

к. П. СОДИКОВ

тмдашнг тш. тот

лазз/иинг долзарблиги. Маъл/чт, А^мад ЯсСавийнкнг "Х,ик-мат"лари ив унииг тили х/с/сида ^озиргача нуноэаралар давом этноса. Или оламада Ахмад ЯссавиРга нисбаг беридган "Хикмаг"лар-нанг ¡^йси бирлари ^ак.ицатан унга мансуб, мша учун А*мвд Ясса-в'аЛ "Х,икяат"лари тали унинг замондовлари гилига ухшамайди деган еааоллар адабиёгшунос ва гилаунос олимларни |Ц<зк»;тириб келмокда. Бу сааолдарга асосли бир жалоб бцриш учун пХ^кмат"ларнинг )улёз-ма ну с хал а рани урганиш ни^оягда зарурднр. Шу Оклан бирга утбу «часалани х,ал эташда кудёзмалардага имло ^ар^арини урганиб чах,ит мух;амдар.

Ана шу ну!;тви казардвн Караганда А)^ад йссавиЯ ииодининанг бу к^рралори х,али урганилмаган. Унга нисбат.бориб келинаётган "Девона х,ик.чат" асари икки яарта наар этилгак буяса; )^ам, асарнинг ил-глй-тан^лдий матна *али тузилган Эиас. Шу муносабат бялан биз ушбу йунаяАшда илк гаярибани уз олдккизга нацсад-х^либ цуйдик.

ТадцЦ|фтнянг яигилиги. ilia натихасада "Деаони ^икмат"нинг илмиЯ-тан^кдкй магии" ту эилдл; б у матн нкабаган к,адимий, ХУШ-Х1Х аср 1улёзмалари асосида тузалди.. Тадкмотда "Девонк к,ада, уняаг и.чло хусусаятлара, "Х^кмат"ларнинг мазмуни, уларнинг Ах,чад_дссавийга мзнсублиги хусускда (¿.икр оритилди хдида утбу асарнинг /збекастон хазана С*онд)ларида са^анаётган вздан орти* кулёзма, уггиздан ортиц Сосма нусхг^ларкнанг тавсафи 'Серихди.

Ланинг илми!'. а^амяяти. ИхмиК-танмдяй матн тузиш, аваало, . А^чад iicosanii ижодани турри урганилга ёрдаи берада. Сониян, у эиг iyA.i«, sa цгкаинах кулёзмалар ассида тузилиб, йилдар давоми-да ну схаван нусхага, котибдан котабга угиш натаяасада бузилган

туддарадй ва хаголврни акакдайди. Ш/нингдек, тузилган матн j-oup лмодана ленг кулачда кяллЯ тазуил эташга йул очада.

£а^*>/.д,оп1инг -лихрвдп ва вазафалари. Хадцицотнинг уз олдига куйган «цсада "Девона х,ак'<ат"нанг илсшй-таш^дай маткини гузиш борасидвга сиринчи цадам б/либ, шу и/восабат бихан таддаот ол-длга хуйадаги иазиуахар куГ.илди:

-ч-

1) "Девона *икмат"нлнг Узбекистон хазина (.фонд) яарида са»;-ланаёгган барча полезна к/схаларини урганйа;

2) бу к^лёзма нусхаларнинг гарихийлигини, матаининг г/лиц ва мукаммаллигини аниклаш;

3) ушбу «¡/лёзмалар орасидан муносибини тадк;икот учун таянч ва ёрдамчи нусха сшуатида танлаб олиш; .'

4) илмий-танцидий матн г/зиш учун ^оидалар ишлаб чи^иш;

5) илмий-танкидий матн тузиш асосида ^улёзмалардоги хато вь каичиликларни аиицлаш;

Гадк,ик;от манбалари. "Девони >;икмат"нинг 1улёзма нусхалари,. Юсу у? лос ^ожибнинг "1ут8лгу билиг" асар к^лёзмаси ^аксймили ва Навоийнинг "Хамса" асари к^лёзма нусхасидан фойдаласмлди.

Тадкикот /слуби, Илмий-танкидий мага тузиш ва унлнг цоида-дарини иллаб чнк^шда тарихий-циёсий /слубдаи $ойдаланялди.

лазкур ишни е:иш жараёнида-П.Еамсиев, Х-Суаайяон, А.Руста-мов, А.^юмов, Ф.Сулаймоноза, Ш.Зшонхужаев, С.Ганиева каби узбек матншуаослари вр ¿.Бергельс, А.Я.Кононов каби рус матнауносла-ра тадкщадтларидан фойдаланилди.

Ишиинг т/зилиши.;Сузбоши, м/кзддима» уч боб, .х/лоса, • салола ва фойдаланилган адабиётлар руйхати за илоаадан иборат. Диссер-тацияга араб гра^икасидагн илмий--тан^идий матндан намуналар ило-ва килинди. ■ ;

Ийкинг апробацияси. Диссертация мавзуси Тоакенг Даалат Шар^-шунослик института Йлмий аенгаши мажлисида тасдшушнган. йщ шу йнсглгутнинг магншунослик ва мяийрш/кослик кафедрасида бажарил-ди. диссертация озасидан.турт мащола эълон ^минди.Лзланаш на-тлжаларл юэзсидан/Тошкенг Маяат■Шарщ/ноолик института про^ес-сор-ук^гувчяларянкнг аыъанааий илмий анжуманларида ахборот Оерилди... '

ТАДСКРМШГ АСОСЛк .«З.-УаЛ

Сузбошйда мйвзукинг долзарьлиги асослаб берилиб, тад^кот-нинг янгилиги, унинг макрад ва .ъаэифалари, иенинг амалий а*ами-

ягл х^мда тадк^к,от макбалари ва /сл/ба баёи ^линган.

Л/к;аддимв,а.и А*мад Йссааийнинг даёт* ва "Деаони х;икнат"ниш /рганилиш гарихи х/с/сида (¿икрчоритилиб, б/вда Ф.К/лрилизода, А.уитраг, А.Саъдий, А.Л.Боровко» ва К.^раслон каби олимларнинг тадк'ЦОтларига и/рожаат зтилди.

Ьлр.шчя боб "Деаони цлкмат" дьб ноилангвн. Маъл/нки, "Днво-ни х,икмат" асрлар дааомида /рта Осиё, ¿Золгаб/йи, Сибир* хдмда Ана~ т/ди х^/д/дидаги гурки? хал^хар орасада м/к,аддас бир китоб сифати-

д£! иулдан г/амаЯ келди. ; V'■'■,

"Ликл'агилар лЛ асрда яратилганлиги г/фаЯди улар г/ркий ада-бастнинг эаг нсдир ва надккий нусхадаридак биридир* "Девони мат" ХЯ. аср' naxfi/м, дедик. б/ асарнакг улёзма а а босма

ы/схалард /стада олиб борилгак тадцшдоткаиз давомвда, афс/скй, /нанг .-чуъгабар, jckh бир нуехасини учрагмадик; биз /рганган фл-ёз.чаларнлнг унг эскиои X/iii всрнит* бохяарига нанс/б,-

iiapv« олям Ф.л/прилизода "Деаони ^акмат"нинг i.i.05 х;ижрий йилга мвис/0 н/схасл-борлигини Пошо каталогидан ани^лаган

булса-да, асарнинг /з:,Н1* тополмагани *амда Венгрия ^анлар Акадс— ккяся и/т/бхоцаскда у в б/ всар ёзма нусхасинйнг борлиги ва лекин /На цан /чратолмагани ^ацида ёзга»ди . Ь/ аса "Девойи ^икмат"нинг цаднмяй н/cxac.i б/лгаи, деган фикрни билдирли иммнини беради.

Лимо 0/ асар /стада тадк^щот олиб борган оликлар: 4. Купри-• лизодб ^ам, А.л.Ьоровков А.Флтрат *ам "ДеаонЛ ^икмат"нйнг

йссавийга мансублиги ^ак^да ш/бх,а билдирганлар. Х/дди а/нлнгдек, -профессор памол- ¿раслон- *ам:.ц/йидаги(-¿икрлар ни билдиради: "Дево-ни ликмаг"- ичядаа' /рин олиб келаётган шеърлар Яссавийдан кейин • ялаган уиинг яздозлари точонидан ёзилган. • "¿Гевони ^икмат"да йсса-аий х^кмагла-рд билан бярга /нга тал,лидан ёзилган х/дди ш/ндай ^икматларнинг учраши, шоирдан кейин-ятаган номларнинг мавж/длиги /шнг Лссавлйга манс/б асар эканлигига ш/б^а /йротади^.

Б/ <>о£8да базн;:нг ^икрамиз богекачароц. Аваало Ахмад Яссавий-га нисбаг берилгак х^кцатлар тил жи^атдан цанчалар /згариаларга

. , »TY • J,. MU

лнмев-i ytsev !, i wUMfT iCi м etfK.bj/s Z.

¿99i . U*tllL***V itfriMM f diS tA'*'. s.i.

V г. ' TJ rv «Ç X S- : > X : о J: M В Ь.

о to. К1 О Р о Б » >е 0> •о а s <t го

er- Я • К о . к » о ч -•3 b> е»

rs О f s 03 £ ■< 05 к s >ö -о

о^ Ov 03 «я ш il о К ' ЕН а se я:

г< О- <! Si s и Vi к ■•а а 2: jx Ь

' л; ► J д s 5 ь> а в. г TS . к .К и из

■■ b- У' ■ч: ч СП .ск » •э о Ж H к

^ ti' ГС . д: t'S в> к СЗ <р ■ *>. 95 s

■ W ь Г-i J*' « Х- о со ^ 0> о.

со ч E:. D3 s о: s. s о ъ сх о Е

д ' » и о 03 . из о ь. V.I К •а а>

о. » Î tr: . X ■да к . а: о ь. Sa . Ia •я Ö*

з S й>. о о CK V,- S3 ш ►3 ■ •в

О. ta к Ь- о CV 03 з; о пз. 05

?» D3 <т гт, & О CK 03 41 s "О ^ œ se-

»д Ь •• S te ir s а X и: ьз и ч > - ч.

о о £С ta сз к •-3. .05 S X , s ж

S ■ • сз сс ' д: . а: ill о 03 4,1 X о € • О

ТГ; .1 5. î-. • д ш ■■я ш -а •3 CN ю тэ

•"2 3! Ь >о О X - s л ю я»

CS Ч ■ё СО . О. > СХ г. s X S» m о

Я' К о X œ о •-J ж чэ is Ja г о. s

о да X •а р. .03 •э W с JÍ ИЗ 14 i œ 05 ь

о. п> Ii. г-- . 03. 'S ВЗ о о 13 »I » 3» а

^Ч о , С-" 2>: и. о . з: H 3Z ZC ¡3 о « • £

си £ о V; >

о с. з о. о. « 05 В' S -а ^ X s

сз la Г 2' Œ -1 M 5. •a С5 а; а ' Ja : b.

л- fc» :» сз ж .V a а: s 03 «3 "m

£ s

►з a

V3

s

о

о »

Чл ;; CK о j>: а о вз • т н ь

Tj с; о

с* о г. о Ь» ' S

^ ¿4 S (С

& и С5 >е П:. Ü3 о

Ь: • СО о ta к о Е s а

Ci Д" ПЭ ' о ►3 "3 £ tu

ca о S. X гз 03 03 ВЗ о

CO- tu s

ЙЭ ia о со к я X

d Li Г2 • 9- ЯП •<т> ZW

tí ' гз - -X т ы з:

ю X 03 о «

ó X 03 X ВО S

05 а> s и

"U ^ рз s 03 » П> 03

г; о пз J^ 'гл •-I

О ts о о 03

5С Г- о о ч S s

•э ю

Ю S3 H

£ К

и s 1 с.

о »

ЯГ X

u s

S ta

ю Ь

O 05 S

о ч в o^

03 Вз о ■■ fx <г> 0> z sc

о )• ю s; s С1 Ь"

л i-' tí э» 05 to

(¡У »3 £Э Oí Т1 w ^

J« 03 5. I о о

^ а -т ta S • a: —

ч 1 M 1 Г.- ч. •а i a сз т zr. -¡ ¡s т

tp и

о

с £

Ю s.

3 "

к ts s •

i

ta

It: S О ' СЛ Ж

■1 > s

ю s; I X . K S œ « ►i s •ы . и

пз h ■р '

» J4

в: чд

Sa

К С". t» w ■х- з: о о Ä- о к

ш

о Ь о

a и. а -о

S о

ж ш

я tu s. s

щ ж

ш

Ч. о

s

M Г) ta а i

кз Ь

05 Ь

е>

з ' К

>П и

к s .

Sa

X я

ч. и га я:

К

'sc аз >1 И а

л ~

С:? I*

Сг 7К

о о

Е X

S X '

.... 0

£р

и о

Ш

К g

о $ -g

ж

Я s

Я! Ь

. - : s

.' ж ю -

о о Ь Е ja .¡s

s

е X J4 о

о. < ж

i» с : Г Я a s

О îï

m s

» X..

. О '< »

.х-*-:

SC

«о tr £

la

Ï О в> « о Ч ь.

> Ï.

В> IB

о

О Ч

в> тэ

и х

s а.

.

►J о

ID fa

SC D

X

о •

CK

IE V

4 3:

■ ' .

о ю

<5 M

тз s s

•5/5.

a к

X X

5

j*

B> D H 43 » S , w

a h •ö »

о

t* л

Ш 03

X

s

L: • ж ■

О V «<( д

ь X X к

03 о

о

05 ri

. (С

s

JK

в> н

Тк ь<

X m

а. *а

. o .

Ч Е

Ь ВЗ

03 . SC

•С Ь| "3

ПЗ

4i Бз

X з:

ir О

't ч

cœ X JK ш к .. о s: -■>>, о о чз с ю о m Ч ho кв .а Ь яг

сз JK ;

» о

г г;».

Ж I— fr

CP

.ОГь» 73 Ч о ^ , X

s

а* ю s»

х» '

О ■ К .-sell m. о X. я ж ж os ж ^ ^ t ск о

»4 к

CT,

«В ,'Еа-"Ч ß> Ja 43

Я S

й> 1

H ю

из '

> ^

X

с

о »

W Ьч

ж с s ж' s ш-

с

V.

я л

i

сз g

!=• Ci

к s

I

ж s • J= в;

I .

ел-I

г.

колдирамиз,

"Ледони ^икмат"нлнг тили. "Девони \икна?"нинг цаЯси тнл дои-расига киряши масаласики. )^ал этишда кулимизда унинг зеки нусха-сининг йуцлиги ишни к^ийинлаатирди. Иунлнг учун ушбу масалани бе-восита' Нссавий яааган даар н/цтви Казаридан кал этиони лози!/ топдик. "

"Девон/ л/готиг т/рк"да берилган. маълумотларга кура, х,ижрий / аерда шарщий худудлар - Ка'вцару Самарканд; Тошкент ва Фаргона агро^идагя'ерларда царлу^лар яшаган булиб, бу ерларда шарций турх тили хукирон булган. йккинчи томондан угуз лах,жаси, яьни гарбий турк.. тали рарбда - Сайхундан Хуросонгача булган )цгдудда *ухм~ рок булган^. ',

.4аху<уд Кошгаркйнинг-"Йсфижобдан Болосогунга цадар чузилган ерлар аргулар лщри булган" деган маълумоти эсга олинса, Ах;мад Яссавя&нинг арру туркларидан экаилиги маълун булади.^, ,

ф. лупрализоданинг ф.жрича, "Девони *икмат" асари тали шар-турклар тияидир. .. . ... _ .

Профессор Камол Эраслоннанг фикрича, бу асар тили муштарак . /рта Осиё гили доирасига кирган ёки Шарц туркчаейдир"*.

Олим Н.Л.Баскаков эса "Девони *икмат"нинг угуз-ципчоц шьга-си асосида, к^димги уйгур тидитшг таьсири «сам булган тилдк ёзил-ганини айгиУ, асар тилини туркий тилнинг хоразм-^арлу^ кичик группасига киритади\ .

Бизнингча, Су асар уруз элемента аралашган к,арлу^ лв^жасн-да ёэилган. ' ■

Лчкнатларкинг шакл ва гузилиши. ^икматлар бадиий яи^атдан т&рихий а^амнятга эга. Улар У рта Осиё халядори орасила ца~ димдан к^лланиб кеяикаётган 7 ва 12 бугинли х,ижо вазнида ёзилган булиб,' 4+3-7 ва шаоидадир.

Кофия хусусида шоир халц едабиётига тах,лядан ярим .^о^и ялар в^ллади ва куп рок, ;эски радиф усулигариоя ^илди. иА*иад Лс-савий куллаган к,оииялар х,ам, ярим ь.о^иялвр .^ам хвлк; к^шицлара-А».Махмуд КсягариЯ. Девону луготяг;,турк. I Том. Тошкент, 1960,

2. . ^ ЦН.И1Л • ¿¿¿¿.¿И »¿¿^¿и^:> ¿щ* Лр

• I VI м.и Н}К к м £ С 6 К.

4. Баскаков Ь.А. Твркс<сие языки." Москаа, 1960, огр.Г/й'

даги квби них,оятда содда а а ё^млидир**.

дам уролиас - . - сузлаёлм&с;

етикдур -. уимагимдур;

белиаг богла - юрак догла.

Хар бир банд охирйдвги мисралвриинг ё айнам ёки *офия эъти-бори-ла гакрорланиши, унинг кажласлврда хуйга солиб /щмшкш курсатади. - - .

пни *икматларнинг арузда ёзилганлари кам борки, улар "Фон-логун фоилотун дюилу«", "Йа$)оилун мафошун фаулуы", "Мафоил/к ма^оклун мафоил/а" ва "Манулу мафоилу фа/лун" вазиларидадир.

Хикматдар мази/ня, Кожа Ахмад Яссазий ^икматларининг мазму-ни.да^ида гапирар эканкиз,^шоирнинг дунёга узгача назар билан бо-крши табиий эканлигини унутмаслигичиз, ункнг ижодидан "курашчан-лйк", "м/каммаллих" ахтармаслипикиз лозп«.

иоир уз хикматларига ^/рьони карим аа \адиси тарифны всос 1;илиб олган. Унинг хикматлари иазм/нини ^ацк,а ошик, булии, сабру ^аноат, тавбая газарру, дунё лирсу х,аваслар«(дан пок булиш, умр' Суйи ёлгиз Ило* ишк}4 билан яшаи,. ^алоллик, туррилик каби комил инсонга хос булган ахлоц-одоб цоидалари таикил этади. Еоир х/к-матларииинг катта кцсми ив* васфига багииланган. Маъл/ики. Илох, ошиги булган кишилар узларини иихоятда камгар, барчадан паст деб билиилари, б/ д/нёнингцирсу ¡ушеслари, манманлик каби иллаглар~ дан пок булищдари, ишк; йулида келвдигвн барча к^йинчилигу машак-к^хларни хурсандлик биланцабул кдаливлари лозим. . -

Ы/*аббвгдан хабар билган узин билмас, Ьс/ши хетса то ёри йук хонни билкас. Иик, кадомн - завц таоЫ, нонни билиас,

тев зикрин айтиб врар эрмиш. ; '

йнсоанл кшя ц/каррак к^'лади. / ыу ишщ туфайли Да^У* егииадн. д&мак, Хдуча етишишнииг ягона Луги кщ^истамодок1- донГ'Цункяг учун иоир оаи1д1ккк« латго сбадлигу ;зохидликдан л,аи ющори ^ядш:

- Зоцвд будив, обид булка, ошиц булгил,

Мьцнет тортиб ишя, йулида еоди*, б/лги л. '

■1,':,ч»,Р/сммоа^?'8бе*.:тилил.ь8.-:адвбявтЧ'.,"..Д972- 5-сок, 23-6.

^вк,14ций ошиц учун д/иё бир богцоч. Ity бо»к;оадан rçyr/лио й/ли яна ошиц булхсклак^ир. Iíi/шшг.уч/к у з^ар нврсага тайёр, *атто бу йул-да »он бермо.^ни узигз бахт деб билади. Чунки ориц/ч/н б/ д/нё узи билан иаъшу^ орасидаги гуси^дир. Бу т/cmqHK одиб ташлаб Xpîj-

егказадиган к/прлк эса /лиидир. . .

•Декак, orna»; /чун улим инти^о эмвс, ибтидо э*ан. Шунинг /ч/н

шоир: ■ _ '. ■

»liiiK, йулн.;а жон берганнккг арчоик й/ц... дейди.

Диссергациииинг биринчи бобида. х,икаатлар. мази/ни кенг ёри-хляди. " - '„■

шоир уз ^иклагларида хилиларии софликка, покликка ча^рди. Ly¡¡.;а у оягу ^адислардан кенг фойдаланди, уларни т/ркийчалаштир-да. Ьу Силам Лх,'«ад йссав^й v/рлий тилнинг инкониятлари чексиэ JKb.u¡;sr«ii.; несо?лада. . ; '

Лкк..нчк ооо "делонй имло х/с/с upпари" деб ном-

ланган.

.чаьлумки, турк.ий.тиллар тарлхини /рганиш тилш/нослкгимиз ол-дада турган ¿азифалардан биркчир. Иана шу аазмфани г/рри

К.ИЛИ01 матмни. турри уциш, унинг тал аа имло хусусиятлари билан бог-лик^и;. «атннинг имло хус/скятларини ^рганиш тил тарихини /рганиш-нйнг адоцида эътаборщаратилиш лозам б^лган дисиидир.

■.: шунинг учуи'/шб/ тадци^отда "Дьвоин \икматпнинг имло х/сусн-ягларл устада тухгалиб /гнуни лозии топдик. Бунда фацат "Де-acriü кикиаг"тшг.уз4 билан чсклакиб цолмай, Юс/ф Хос ^ожибнинг " "tyiii^Fj билиг" асари ^амда Алииер Ннвсийнинг "Хамса"сига x¿a>i му-рсжааг задик. L/нча "Девони х,икмат", "д/тадру билаг" ва "Халса"-н.шг имло хус/сляглари чогишгирилиб. улар уртасидвги /иумийлих аа !;ар^ла;- л/рсот.1б берилди. /шбу ишдан кузланган мацсад "Девони ^ttiCMOi'" и'атклнлнг, асар Уилизинг к^адимиКлигини , даврга м/носаба-т.шл Мэз<-:у р ишда "1^тадгу билиг!'никг X/ асрга мансуб

¿\о*лра нусхас,. (¿акснмилидан, "Аачса"нинг Абд/жаиил котиб кучирган а/ асрга*.ча«суб булган ç/лёзма н/схасидан аа "Девони ^кмаг"нинг и.нм^зга acoo ол,1.1ган нусхасидан фойдаландик. В/ изланищ

н&тлл-асл'ма и/н^аИ хулосалар чикдрилдй:

i. nifloriR лаар«1 ичлосида суз охнридаги а товуши f (алиф) билан бьрилг'ан; .^киатпда аса асосан* ^ойи ^авваз)да берилган.

¿. иаасйй даври нмлослда и тов/я* ч^-Сёй) билан берилган

булса, "Аевона >^икмат,1да асосан л^ СёЮ сиз берилгек.

3. Лабланмаган тор унлилар х&р икха есарда бир хилда берил-гэн. ■ . ■■ ..<

Иавоий даври имлосида ^яикчаларни ёзувда бериода узига хослик.бор, бунда узак-негизли сузларга к/шимчаларнаиг

тик вариант, юшсок узак-негизли сузларга ¡ф^имчаларнинг юмшоц варианта ^шилгаи. "Девони^икмат"да эса б/ лолки учрагыаймкз..

5. Навоий даври имлосида келишик цушимчаларини ёзувда бераш-да х,ам уларниит жаранглклшс ва жарангсизлик уйгунлигкга амал.кн-лингаи *олда берилганина курамиз.<<гД<;В01Ш \икмат"да эса бу ^олш *ам учратнайииз. «

6. иавоий даври имлосида.суз уртасима хелган а унласк фа^а^ • 1 чала^) билан бералган булса, "Девони х>акмаг"да зса бу тоаув

ёзувда акс этмаганина, тушиб ^олганини ку ремиз.

7.; йавои* дарри имлосида су-злернннг унлилар ваундошлар уй-гунлигига аиал к;илиг»ган'^ояди ^зилганини курамиэ. "Девони 5\нкмат"-да эса бу *олни кам-учратамлз. -

Турлкй иало учун норма деб "Хамса"нанг Абдужамйл. котиб кучир-ган нусхасини белгиладик. Бу к^ёсий урганиш ыатикасида "Дьвсни ^икмат"'иилосида Навоий даври имлосидан чеканиш борлиги ана^ланди.

Иккиичи бобда иазк/р уч исарнинг нала хусусия.глари щссган-дк ва мисоллар билан '^рсагилди.

Учинчи боб :'Натн твнк^ли" дебноклангвн; "Девони у,икмат" мвш-асар булганлиги сабабли, унанг полезна ла босмэ нусхалари куп» Узбекистон -«иаклар Академаяси Иор^шунослих институтида ва ^амид Сулайыон номадаги ¡^улёзмалар инсгатутида бу асарнинг издан оутлщ кулёзма нусхалари сацланади. Бу кулёзмаларш турли Ьайнядага ко-тлблар кучиргйкл;.клари натажасида матнда .^ар хиллаклар, хаголвр бор. Ьу ^лёзкаларда.Нссазийгв нисбат берилгаа х.икка^лзрднн тал-Кара, унанг мактаби шоирлари; К^'л Сулайнон; «ул Убайдий, - И^оний,

ГемурлЯ, Сай^уддаи, Каме ва бошк,& ¡; зирларнинг шеърлари ^ам у рин олгаи. Ул&рда хркнимар еи^сри '^ам ту рличе;: к^лезмал^р бкр-Оаридан ^а»: натн, \с.ч х,.,кчатлар'иапцора жих,аталан ^ар^ к^алади.

"Дьвски лохмат" ХаХ асриинг икканчаярмидвн боилаб То^к^н», Ьухоро, доззя га Истанб/л каби-^й\ардарда Саркеча марта чоп-эуйл-ган. Ул&рла ^ам ^ихнвтпнр сонк х,ар- хил. Улорда \аи Кссавийга нис--йаг берилган .^«ккагльрдак^ТЕЕЖ^ри; "унииг мекгаби 'воирларкшаг ^ак-

-и-

маглари х,ьм я.ин олган; Диссертациянинг учинчи бобида "Девони ы&г"нинг 7s$AffiÜ ва Х-Сулйймсн номидаги ^лёзмьлар аистигутидв са^ льныётган к^лизиа ш босма нусхаларининг тулиц тавсифи берилди.

"Дь«они х,икмат"нинг к^лёзмц н/схалари куп булгани х^злда, биз yHridr цш*мН. уяёзкасига 'эга эмасде'э; *Бу асарна Рьё, Слове', Дорн ва Ьрнун кагалогларидвн кдедариб гопилиади. "Комусул аълам" да "Хо-жи Халфа" лаби к,очуслардв х,ам "девони *икна1ннинг и^лёзмаси х/су-сида биром-бир мвълумот тспиадак. Лёкнн -бу хм "Девони ^икмат" мат-ни устида тад^ик,от олиб борпшиикзга т^сиц булрлмади. Чунки илмий-танк^илй аагн тузишдан мацсад ма гндаги хилмз-хиллик ва нуцсояларни • аилздашдир. шуядай. зкан, кДдимий ку^едмрдар' гопилмаган тавдирла, бу й.;ни мавиуд ц/лёэмадар ёрдам:1.,а еналга оиариш мвщбулдир.

' Иаъяулкя', Низсмий "Хамса"сининг илмий-танк^дий матнини тузиш-да олик к.«Э.Еергельс шоирникг уз дастхати, *атго ^аётлигида кучи-рилгвн бирор кулёзмаса Еоиллмаганлиги туфайли, "Хамса" нан.г XI/ аср икклнчи ярмага мансуб 1улёзмаларидан фойдаланган. Бунда у "Хамса"-нйнг XI/ на ХУ1 осрга_оиД унта еддёзмасн билан и® олиб борган. Виз х,а.< уабу муътабар олимнмиз т/тган йулдан бордик. яъж "Девони наг"нинг бирор цадимий хулёзиаси йуцвиги туфайли^ мзвжуд кулЗзиа-лар ёрдаиида «ш олиб бордик. Бунинг учун асарнинг барча улёэма '.нусхальриаи синчнклаб ургзниб, бир-бирига солиштярдик. /лар ичидан учта ^льзм&ни танлаб олдик. Бунда Яссавпйга нисбат берилган хдк-магларнинг энг купи жвмланган ва катни ^адияийрсц.булган >улёэма-' ла,ни танлвдик ва л/ла; асосидаиш олиб бордик. •

Юи,орада айтиб у гилганидек»'"Девони. хи*мат"нинг энг ^адимий "нусхасл лУШ асрга- мансуб. Ьиз ияимизда фойдвланган ¡улёзмалар эса AiX асрга мансуб. : Ä*.-

"Д-асни х,иккат" ' ^/лёзмалариниьг ХУШ асрга хансублари бор була туриб, XiX асрга мансуб нусхальрига мурожаат' зтг'анимизнйнг боиси, ■ биринч-ддан, угбу ХУШ асрга мансуб ^лёзмаларнинг тули* эмаслиги, эътибор билан кучирилган "Д( вони о^икмат" 1^лёзчаларин>шг купчили-гидан урЙн^элган ¡ушмагларнинг бу нулёзмалардз мавжуд эмаслигидир. Лккинчидан, иатнлунослик борасидаги кузатишлар натаяасида маълум будган /шбу асарнинг энг аддимий н/схаси ва саводлирок; ёзилгани ¿;:рн^]унослик инсти.'утида^7С0 раками ос гида сак^анади ва у 171о . мллодий йилда кyч^ipилгaн^1^. Лекин бу нусха )^ам тули^ эмас. iily билан а. Собрание восточной рукописей АН УзССР, Том П/под редакцией Семенова А.Л./ Т.» 1954, стр. 43»

бирга, илмий-тан^иди* квтн тузишда иода фойдвланилган ^лёзкалар-нинг х,ам«аси бир асргв маас/б б/лиши лозимлигинилисобга олиб, уш б/ биргина ХУВ асргв манс/б кулёэманинг узи билан иа олиб бориай, XIX аср кулезиаларига иурожаат этилди. Лысин зарур уринларда уш-6/ ч 700 рак^м»; осгидвги ^улизнадан х,ам ^ойдалаимдн.

Тадк^к^т учун гвалаб ояанган цулёзкалардан бири ^.Сулаймон номидагч йулёзмалар инсгитутида сецланади. У 1311 \шкрий йилда кучирллган б/дм». .. ^ ^ ^ ^

мисраси билан бошланади. Ьу ¡^лёзма, гарчи кейинги даврга мансуб булса х,ам, биз урганиб чи1усрн бош^а 1$лёзмадарга. »^араганда афзал-лик томонларга эга. Аваало, бу ц/лёзма "Девони хикмаг" .ц/лёзмалйри ниида энг гулири цисобланади, Асар матнининг гозалиги ва саводли ёзилганлигн унинг сааодк /гкир хаттот томокндаа кучирилганлигкни курсатади. "Девони х^кнат"даги шеърлар^и тил н/^таи аазаридвн сг-лиштириб курилганда, мана шу иулёзманинг тали нисбатан ^адикий зканлкги маълун б/лди. Бу эса ана шу ¡^улёзма бизга номаълум булган од^имийроц ^лёзмаяан кучирнлган деган хулссага кьлишгы асос була-ди. Ьиз бу ц/лёзмамнг тасвир нусхасидан фойдаландик'ва илмкй-танвддий магн тузил учун таянч мвнбалилиб олдик. Шартли "М" бел-гйси билая белгилаб, т давомида "Асос1* деб лак.оритдик,

Илмий-танкрдий иатн т/зишда ^ойдаяакилгак иккинчи 1^лёзма Узбекистан чганлар Аквдеиияси Шврщшунослик шхтитутада 3764 разами остада сагутиади.: Ьу я/лёзма 1266 ^ижрий йили кучирилган булиб,

У ^ Щ ^ т.* М с~,

мисрас.1 билан боаланади* Ьош^ач^/лёзмалирдаЯссавийга нисбаг бег-

р^лга» ликматлардан гашк;арй уиинг мактаби шоирлари шеърларини учратганимиз лолда, б/ куяёзмада ф'а^ат Нссавийга нисбат берилган *икмат;шрниг«на учратамиз.: Кулёзма анна саводли котиб томонидан кучирилген, декин механик тарзда утаб кетган хатолар учраб крлат. дл. ласалан, 1-)^кматнинг 19-шсрасидо вундай.ёзилган?

-ау о-Аа V»

шсранянг иазмунига* оътиоор .берилса, худди 1-шахс томонидан суа-

ланаётгакдьй, хвто боряиги сезиляайди; Аммо бу мисралвн олдинги .мисра'дарни•• /к^ганда, бу мисранинг мазнунан хато эканлиги аёа

Ь» 49 & «ЛГ^ »г*1* -А4*

„•»у- oju

oV ****** а«. ч*.*^

мисралар мазмуиидан внглашиляптики, бу ran 3-шахс - устоз томони-дан шогирдга айтилган гапдир. Н/лёзмада б/ каби ха.толар, айрим холларда эса сатрларнинг тушиб колиш х,олатлари учрайди. Шунга i^a-ракай, у сааодлилик жицатидан анча дуруст кулёзиалардан цисобла-иади. Ьиз б/ нулёзмани ердамчи нусха .сифатида ^абул крлиб', иш да-вомадэ агартли "А" белгиси билан белгиладик. -

/шбу ишга жалб ¿тилган яна бнр кулёзма хрм шу инотитутда 5716 разами остида сах/анади, By к^лёзканинг кучирилиш тарихи 1296 х,ижрий йил булиб.'у , «гХ- sf4J ¿V» <-!■» (

мисраси билан бошланади.■Бу ¡улёзиа з^аи вича саводи дуруст котиб томонидан кучирилган. Лекин унда з^ам сатрларнинг. туииб цолити ва урин алмашиш х>оллари учрайди.,Биз уни саводли ёэнлганлкги, катни-нияг ^адкмийлигини ^исобга олиб, ёрдамчицусха сифатида ундан фой-далаидик ва тартлн "Б" белгасн билан белгиладик.

"Девони ^клатпнянг 35 та босна нусхаси бор. Биз ушбу наткни тузишда ау босма нусхаларнинг биридан );ам фойдаландик; У 1311 ^ижрий йилда Исганбулда Мух^рра« Афанди матбайсида босилган булиб, УэФАШда II055 раками" остида са^ааади. Б/ тоабоома к,ат

w^i оЦ •-»•»

мисраси билан бошланади. Албатта, бу <5осма нусха* шунииг учун ха-толардан холи булмайди-, Бу тошбосма нусхани танлашимизнинг боиси иукм. у Ислокбул-Истанбулда босилган. Яна ушбу босна кусханинг , Узбекисгонда аавжуд булмаган нуайян «улёзмаларданкучирилгаалиги-нк унутиаган х,олда, айки чогда бизга номаълум булган "Девони уцлх,-Mar"HWHif Туркия нусхаси эканлигини" хдиобга о'либ,. ундан фойдалан-дик.

,Еу босма нусханинг мвтни бойца босча иуехаларгя Караганда тулик;. /ни xjax ёрданчи нусха сифатида ишга; цабул' цилиб,> картлн -"13" белгиси билан белгиладик. , , -

Ллмий-гвнцидий матн.т/знала'.'. »ул^змнни, жалб' эхин-лике мураккаблавтириб, ундан <роЙдалании>ьи крйиилаатириб вборивиян ¡уь собга олиб, напа шу уч кулёзиа ,аа бир: тоыбссма нусхалар асосяда идмий-танф1дий магн тузилдк. ' \ .

¿1лмий-та«к;1дий матк тузиода садафлэ рикизн/.нг' бу беродрги там-рлбаларигз суяпа олмадик. Чункм "деъоки ^«ккат" магии /стила де-ярли иа олиб оорилмаган, Бу иш уабу .оо^адигя илк тажриба,■. хояое.

"Дбвонн хикмат,|нинг' иямий-танкидик иопини ?/эиш коилвдари ва шчдрц билгилар. "Дев о ни хдкмат"шшг илмий-такщкдий маткини ту-зивда рартлл "М1; белгкли к^лёэмани таянч ну сха сифатида адбуд ^и-либ, "^"."Ь" ва "А" нусхаларни ана ву таякч нусхага к^ёслаб, улар ¿?ртасидаги,фар1у1ар х/рсатиб боридди, Аваал ^икматлар рак^млаб чи-цилди,! Уларникг койлашия тарги'Си. мвзнунга таъсир к^лаагаилаги са-бвблн,1 ^икматларнннг хойласии тартиби таякч нусха асосида бералди. 'Гьямч ¡кусхананг вараадари ра^мланиб, бу вара^ларшшг унг гононини а , чаи хоконини аса б деб" белгалаб чик^лди ва ушбу / чизицча сун-гида киера разами курсатиб-'борилдкм Кик'маглар матнидагк фарцлар оонинанг ^пдигн ту<райли, уидеи ^ойдаланишда енгилдик т/рдирии на-ятада, тафовуглар изо^и матндан кейан бералди. Яна ^.вр бир х^кмат учу«соки аяо*ида-алох,ида тартио .билам ра^ииданди.,

' Илиий-тонк^дий матй тузишда ^ойдаланилгак ^лёзналир ^иёглан-ганда маг'Ндагв фаря^ар, яънн аукла ёки .с^зларнакг туякб ^олиа >^0-даг^'ара, удвриййг ¿рки адмаиаш ^олатлари хам курса'гйб борилди ва бу х,олаг цайок й/льэмага тегигии Оулса, уша /ульэмвнкнг -артли бел-гиси к^йвдд«» /рганиш мобайнада асос ^«лаО о'дангаа аус-

хада *ам сагрларкииг т/ааб \олцш ^олохн ва боашд хатолар борлиги иаълум б^лда, Бундай хаголар ьрламчи нусхалар ёрдамида аниаданди ва тулдиралди. Бу хилдаги хаталарни а ни к/а шла куйидаги а мал бажа-ралди. йасалан, "й"да 23а вараадаги ^-^¡кмидшнг 50-мисрасада ~ су,за /рнида >£ су за келган. Буни гафоьутлар изо^ада (дйидагича бералди:

24.23а/50 . "Б" во "¿"да ^ суза келган, шу тугра, асосдаги нотугра.

Асос, яънл таянч нусх.ада эса уша суз усгига тафовут разами куйилди: • хч

Агар бу ч?арк; хумлада б/лса, уша ^арг; боманган жойга влдузча цуйи-либ, тугаган ерага тартаб раками куйилди: ^

Ьундан таянч нусхадаги ёзилиш нотурраллгиня, куреатилган ёр-дамча нусхадаги ёзилиЕ эса тугрилигини англаш мумкан.

Агар бу х,олат ёрдамчи нусхаларда булса, хате ёка камчалкк «уай-са нусхага оад булса, уша нуехшшнг вартлл.белгиси курсагалда. мат

-IS-

салвн, 1а-вара»; i-^икнатнинг ô-мисрасида - сузи урнида "tí"

нусхада ¿í^íc/st» ёзиаган. S/йи тафов/тлар изо^ида:

Ч. ia/ö "¿"да ^ деб курсатилди. Асос магнида аса Щ суз /стяга тафов/т раками куйилди. : • . '

Ь/ х/ила ёки мисрада б/лса, вкррида зикр этилгак ищ ималга ошнрилди^ яъм фарклинг бошлакиш койига плдузча куйилиб, т/гвиига тартиб ракркк куйилди. ' . : • ,

.. ; демак., бундан-англашиладикл, асос оа крлган икки нусхадаги ёзилкш т/гри, "Д" н/схадаги ёзилии нот/рри. экан. .

■ Асос матилдаги тушиб цолган мксрвлар ёрдамчи н/схалар асоси-да т/ддлралдн, бунда ^айси нусха асосида тулдирилгакк курсатиб бо-рилди. Агар ёрдамчи нусхалардаги мисралар гушиб долган Сулса, та-фовутлар изох,ида кдйси нусхада цайси сагрнинг туглб цолгани к,айд , этилдк, асосда эса мисри ёнига тафсаут рак^ш! цуйиб борилди. Ма~ саяан, 21а-ааравдаги 5-^икматнинг 19-мисрасидаги - сузи . "Б" ¿а !'^"да туииб долгая. Буни тафов/тлар изох,ида куйидагича бел-гиладик: ■ ■ '.-..■., ■.■'■■ г"..:■■•."..••,■■.■

21а/19 "Б" ва "В"да б/суз И/ц.

Асос матнида эса ушу туоиб долган суз тепасчга тафов/г разами цу-

ЙРЛДИ*

Н/схалараро мисралардаги фармар к/йадгича берилди. Агар бир мисра ёрдамчи нусхаларнинг *ар барцда фарк^и рааишда келган б/лса, х,ар бир н/схадегк мисра тафовутлар изо^ида айиан берилди,.Масален, б^-взраадаги I-^икиатнинг 69-мисраси 4 нусхада ч хил ёзилган. /лар тафовутлар изох,ида куйидагича, ■ аГшан курсатилди:

32, 6°/69 "А"да „ íí^ «sÄi ¿b st**.-. </'

1 "Ь"да - (-.Ai Я*'} vtJ^» У

"¿"да fi¿J}\ v*»*1» W

Асос натиида эса иу мясраларниаг боллаиисмга вяд/зча, тугазлга тафовут садами куйилди.

Ленцк., бундан англяЕИладл.си, "й"даги сэил'<ы тугрп, ьрммчн нусхалардагл чогугрк. ' ■

Агар срдаччи нусхалирдард кисраа'ар'/рни, адмашган булса. i^iu

вухлар изо^ида цвЯся «цглёзмада цайси мксракинг урни алмашгани ^айд этиб борилди. Асос натнкда аса уша мисра болланишига олдуз-ча, ту^аиига эса тафоаух разами ц/йклди.

М^ълуккк, \нкмахлар соки лар бнр цулёзиада *ар хил. >1лшй-хан*идий нагя тузи» жараёнида бирор цикмаг таяич нусхада оулса-с, ёрдаячк ну ехала риинг цайси бирйда йуц булса, тафовутлар изо^ида уша х^кмат сарлаахдси тагига:"Ьу хукмат "А"да и/ц ёкг "Бу ^икыат "А" .ва "В"да йух" деб кайд эти\5 кегилди ва улбу ^икмат ёрдамчи ну ехала рнинг хдйси бирида кввауд булса, уша нусха матни асос маг-нига *иёслаб борклди. Масалан, нЬ-х;икмат "д"да Я/к,. Демак, асос матнига "А" аа "£" нусхалар матни циёсданиб, (¿.арцлар-курсатиб бо~ рилади. Борди-ю, асосдаги ^икмвтлараинг бири ёрдамчи, нусхаларнинг уччовида булмаса-чи? Бу цолда тафовутлар изода сарлаБХ,а тагига; "Бу ¡¿икмаг "А", "Б" ва "3"да йун" деб цайд.. ■ этилди.\лсос матяи зса рчиццолад», яъни <5йрон-бир белгиензберилади-.

I Нссавий .тахаллуси билвн келган ликматлардан та'дцари, уцинг йуладах^кматёзган шоирларнинг веърлври х,ам хаянч нусхадан урин

фкматларни ра^млаб чикдогвнда, фахат Яссамий тахаллуси бил^н ёзилган х,иккатларгина рацэкланди, бошца шоирлартинг шеър-лари аса рак,аяланмади. Тафовутлар йзо^ада зса: "Ьу х,икмат 1ул Су-лайнонники* "Бу ^икмат Шамсники" деб 1\айд зтиб кегилди.

1-ундаа ташцари, ушбу таянч нусхада"бир неча \лк;<атлар борки. улорни бошадл^лёзмаларда учратмадак, яна баъзилари борки, бу ки'киаглар "Девона х^исмат?шнг к/пгина нулёзмзларида ¡ул Суааймсн тахаллуси билан келган-у, баъзйларида, жу ..«ладан, ".'¡"да■дам нсса-вий тахаллуси бклан кеяган. Ьу ^рлат х^м тафовутлар изох^да ба-хафеил кайд. эхилди ва асосдаги ушбу ^икматлар .очик, ¡цолдирилди.

' ; "Девони ^кмах^нинг илмий-танк^длй матнини тузизда таянч нусханинг узидак лам танх^дий ^ойдаланиб, туыиб к,ольйн мкералар ёрдакчи н/схалар ас'осида тулдирилганини сх,орида айтиб ут^лк.

:Котиб йуд луйган. ёки оолх,а бир сабаб Силан пэага келган хо-толарви имконладар тузитиага харакат к/либ, уша хато деб ^исоб-ланган суз ёнига уз вариантимизи'Л квадрат цавс ичида бердик.

маълунки, араб езувига асосланган хатнинг ягс-на имло тизи-ми йуп. шунинг учун матн ИМЛ0СИД8 лар хил чпгаллик ва ^арк^ар

ймлода кушимчаларнйнг ёзувда беритдацам *ар бир когиб уз йулича иа тутгаи, *атто узи тутган йулни х,ам аеар охиригвча бир хил ушлаб туролмаган. Ьу эса имлодаги фарадарнинг купайиб кети-шига олиб келган. Шунинг учун биз матндаги имло фа'рк^врини асо* сий фарцлар к,аторига хиритмадих.

V X 1 1- О С А

Хожа А\ывд Яссавий г/ркий тасаввуф'адабиётининг буок сиймо-си чисобланади. Унинг ижоди б/Тун',туркий.олам тарихининг порлоц сах^фаларидан ^исобланади. ,

Туркий адабиёгда ^икаат ханрининг .пайдо б/лиши ва ривсжлашь-ви да.1 унинг номи билан богли^. -

Илм оламида А^мад Яссавийга нисоаг бералган''"Девони х,икмат"-нинг унга мансублиги маоаласида ба^с давом этмовда. "Девони *ик-маг" устидв матншунослик ва манбашунослик озвскдан олиб борилган твдкмот щуни курсатадики; бу асарникг Ахкад Яссавийга мансуб экаилигини исботлашга далилимиз будмагвнидек^ унинг Нссавийга иансуб эканини инхор этадигак ц/жжатикиз хаи йун. Ыунинг учун бу асарни А*мад ЯссааиЯга нисбаг берилган "Девони ^ихмат" асери деб иритиа мащб/лдир. *

. "Девони ^нкмаг" шакл ва хузилиои жцагидан тарихий ахамияг-га эга. Шунинг билан бирга у туркий тасавауф адабиётининг тари-хий рбидаси *ксобланадк. Асар тили юзасидан тадцицот; олиб борган олимлар бу хусусда уз ^икрларини билдиргаилар. Бизнингча, "Девони х.икмот" уруз элементи аралашган к,арлуц лазрсвсидв ёзилган.

Гарчи унинг ^адимий хулёзмалари топияиаган б^лса х£м, биз- ; гача е'тяб келган манбалвр унинг (фдиянй нусхаси булгвн дегян фикр билдиришга имхон ярагади. Букдан тезадри, "Девони ^икнат"да ай-тилганидек» х,икматлар сснининг АЧОО атрофида булганлиги, хрзирги кунда эса оиз унинг 200 дан орти* х^кматигагина эга эканлипшп хам «глгусидаги бу борада ^личадигян ишлврнинг^на^дар жиддий. эканлигинн курсатиб тур/.бди.

■ "Девони адхмат"нияг- мааауя чтлёзмалвриникг ёзув таркх^га, имло, тарихига, мувллиф дастхатига алок^еихасаласкн» аяимаздагн .

умумназарий ах^мияти катта эканлигини *иообга олиб, диссертаци-яда ункнг имло хусу.сияглари х,ам /рганилдй. Ъу изланквдак шундаЯ хулоса чик,арйлдики,- г/ркий иило учуя норма деб Алишер Навоий "Хамсз"сйнинг Абдухахал котиб. к/чиргаи нусхасини оладиган бул-сак, "девони х,икмаг" имлосида Яссавий даври имлосидаа чеклниш бор.

"Девони х,икмат"нинг «улёзмалари матнлври бир-бирлдан уарк, к^лади. Ушбу илмлЯ-танк^дий матнни т/зиш давомида 0/ «¿арк^яар кур-сагкдди ва ь»агндаги хилма-хилликлар-ьник^анди. Ьу.вда Яссавий та-халл/си билан ёзилган х^кматлартшг барчася тадк;и.^ог объекта ллб олин.'.и. Ьу ^икматларнянг кайси бирини Ах^ад Яссавийнинг узи. ёзган, цайси бирини унинг издошлари ёзгзк-у, Яссавий гахеллуси билан эълон к;илга-шшгини акшуши келгусида бажарилиаи зарур бул-ган аазй^алардандйр. . '■■';;■ >

. "Девони ^¡киа'т" ма'тн^у'стида олйб.£орилгзк бу гад^и^ог уиакг магкш/нослик ну^гаи назардан урганилки ишига /з х^ссасини лошади, деган ут~лат},

йуйида "Девони ^икмаг"нинг илний-танядадий магнида« камуна-лар бераказ: - :

..... ......... ' - ' : ,

..... ..■■■. ^ . • . , . . ,

з о^Чь- *

*** »5-Ь» Ск •¿'г-г—

Ц,.> О-«-, 09»

13\г- ^-Ч«» «и1

' ■ «Ьр/ «Лу^ »¿¿ сД» , ' Ч?** ■■ ь ^Оу? л '.»-«У 091

¿Л «¿^ и '¿•ыЪц**' 6* сагР г/шиб ^ол-ген. ^ д - Су оатр тумб долган.

I- fjjfi cJ^jijC Co*

ifjiJ yij 0U¿ jy. '¿t^*, ùjl . S

J^k*: ^¡jybfi Jj» vj^t ¿«-»I, t -> ^ > ¿г» V

>■> - '•. -jAÍ fjl ^j'jJjl,. it*

4M ftJZs*

V- «.wbJ^ «лчя ojl

yV oA

jl4 vA1 * '/•'V 4SI* Vi. (jlKrM vi»

ví-J» (В- uW »4A5 W* f*^3 VA* ixßj

ti M j** fWV 'V. *

U. fíJ^: «>*

^Л} /KtfA^ л

ь J>v* JA *

«Л» vA»

** сЬ' ^Ч ^

3 wye ^U /¿/8 6/ сатр ry-

ашб к,олган. ,/ДД Cn^'*

.' д,!,^! Л1

t *

o* 4-х»/"

¿■г***}* ■^■¡x. ■ ■

O* fvis— O" J»

IS Ь ^jlí ы tt» pJj ¿U * л «rt'^ai. o-^í- jj

¿i, Й-8 Jí/:!** •

tf A fc. -гдЛ'-ч-» «» /М V oUV -«t

6 iu jLz^ Jiw. > »«лл оЛг

Д U» ft, У»'»«*»- »* <>• '-'ib fc- (A* vVr ^ ^ •»

Диссертацияюзасидан;«/Яи^агк*ак,олалараълок к/линдя: '

1. ¿^йтиш. "Еш куч". 12-сон.

2. А^мад Нссавий. "F/листон", 3-сок.

3. fcK М СОУС $ (¡v) KWtPLfiZK. HÍUeVLtiÁ-tAS i АНиеъ ves t-ví se многими ¿ ¡i !& i/? i i e * Ь

А V К Л RA, . 57-Сбтлари ^иссертантга тегиали.

i. Ах,.ч8-<. псйааийнинг янги ^икматлари. "лиги кун", Ь9Э, июль.

р а 3 D ME

iœ-гз "Девона хикчат", авторство которой приписывается А.Яссави , а течении веков считалась связанной настольной книгой для всех rrpKCKjix народов. Однако в ученом мире возникают вопросы, связанные о авторством А. ЛссавиЙ: во - первых, какие именно строки принадлежат его перу, и во - вторых: почему, если он является автором этих строк, язык А. Яссавий не похож на язык его современников. Ка эти вопросы вшё нет точного ответа. Для решения этой задачи необходимо било изучить воэ списки рукописи: Дзвоки хикмат" и провести их текстологический анализ." •

lia основании сравнительно - сопоставительного анализа текстов "Девони хикг.ат" и рукописей Адииера Наволй rea" и Icyb.:-Хас-Ходш5а "^тздгу бвлш?" мы припал к ол0Душа«у выводу: если принять за ср$огра|яческув норму тюркских текстов рукопись "Хамса" À. Навои , созданную ;лре плечиком Абдужамилем, то налицо .различие текста'"Дэвокя хикмат" от образцов эпохи А. Навои.

Шарокуо изаесгнос?ь "Дазош хию«а?я прэдодредилгао наличке большого кодлчазтва сгшс::оз я тлтогра^иронащдах, книг этого сборника. 3 хранилещэх йкст^ута Востоковедения :А1ГРУз' ем.Абу Рай-хана Беруни а «.ном туга рукописей All РУз лм. ¿.Сулейлановг хранятся более .100 рукописей этого труда,"

й ходе текстологического исследования этих ру:со:-;сей ЕЫ.ЗЛЭКО их различив как с точ:;и зроняя обчёг/л так и содаржишя текстов. ... V,■.■■■■■

Несмотря ка наличие двух современных■публикапий тэкста па-, ыятаака ( на мр^ядие), до сих пор. нет внвёрзняого; взд&аия тексту ¿гс научном. кстэдеагаркда. Длл этого, пробела .¡л ¿•кла ïipûHHï« эха работа м подгоговлэя' к ву.Зэдкашз йоеомыё ."Àèftoaa .'хикиат1'. В.связи- о отсутс^аиеи бслээ paœ?.x списков данного произведи;« подготовленный какг. научно критический твкп вниоянан на основе диализа рукош'.саа'Í.K. -

RESUME

The book "Devony Hlkjaat", was consider«*! as holy, handbook for all Turkie people»

During many centiries It was considered. A. Yaaaavy as the authorship. It is temepered to ask connected with the authorship of iaasavy.

First - what .lines are belonged to his 'pibj'-Seoond - why his speech doesn't like to other conteasporarie, It was decided to make up textblogical analyses and learn the lists of manuserips of "Devony Hikaat". On the ground of eonpara-tively oollation analyses of the texts. "Devony Hikaat" and x«S7Si-3 ESauserips "Haffisa" and Usuph Hac-Hodjyba Xutegry bilievi He case to following conclusion: if we take for speeling nom the nanus crip "Hansa" of a* rTavoi, created by the copyist Abdujamilen there is difference available texts "Devony Kikmat" frwa model epochs of A. Havoi. There are many naniscs this-work in the repository of Oriental Institute. It is-more about a hundred tt&nusa ripts. This work is prederminecl tae quanlity of lytograpblcal anthology. During textologic researches of this maniscrips were were found out the difference from the poent of volume and subject of these texts., There ia no regulate texts withets. scien-. tific conaentary inspete we have two siodern publication of this text on Kirilica.

This work was carried out by us and was prepared sought for text "Devony flitoat" to make up for the gap.

Scientific » critical text was carried out on the ground of 1.9 cen+iries s&nuscrip analyses lacking aore early lists of the given worfc.

$ - ■

bocmaxoiucmr* tortffiwpvuuth t ^ S/^VtL tootmra p50ccat sthfljum'i'C i 3VH K0F03 6wjhmh c0js4 i/ll> — 0«>cet bocha ycy/lr omow 'icoliycxa eyloptma ,£>('■

s3 p фа «кибернетика. и и ч б сига каравду, кибернетика инстигииникг босчахонасйла чоп этил гая 7001«. тошкет. *.х1жаея. кг-иси >♦ ув