автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.02.02
диссертация на тему:
Экзотическая лексика узбекских религиозных текстов

  • Год: 1997
  • Автор научной работы: Улуков, Носиржон
  • Ученая cтепень: доктора филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.02.02
Автореферат по филологии на тему 'Экзотическая лексика узбекских религиозных текстов'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Экзотическая лексика узбекских религиозных текстов"

УЗВККИСТОН РЕСНУБЛИКАСИ ФАШ1АР АКАДЕМИЯСИ

тилшунослик института

РГ6 од

~ 3 ¡'ОП »^"7 Кулёзма %уцуцида

УДК 809.437.5+801.3

УЛУЦОВ

НОСИРЖОН МУ^АММАДАЛИЕВИЧ

УЗБЕКЧА ДИНИЙ МАТНЛАР ЭКЗОТИК ЛЕКСИКАСИ

10.02.02 - Мшшш тиллар (узбс ти<ш)

Филология фанларн номзоди шин цкшасшш олиш учун такдим этилган дт гация

АВТОРЕФЕРАТИ

Тошкснт - 19'>7

Тад(ц1к,<л Наманган Давлат университегининг узбек тилшунослиги кафедрасида бажарнлди

Илмий ра.\бар - филология фанлари доктори.

профессор Э. Бешатои.

Расмнй оппонентлар: - филология фанлари доктори,

профессор X,. Неьмаюв.

- филология фанлари номзодп, доцент М. Кодяров.

Бтакчи илмий муассаса - Самарканд Давлат ушшсрситети

Химоя 1997 йил "Л4" -^соаг да Узбе-

кистан Республикаси ФА Тилшунослик институт х,узуридаги ДК 015.31.01 рак,амли докторлик илмий даражасинн олиш учун диссер-тациялар хлмояси буйича Бирлашган ихтисослаштирилган илмий кенгаш йигилишида угказилади (700170, Тошкснт, И.Муминов кучаси, 9-уй).

Диссертация билан Узбекистан Республикаси Фанлар акаде-миясининг Асосий кутубхонасида танишиш мумкин (700170, Тош-кент, И.Муминов кучаси, 13-уй).

Автореферат 1997 йил " ^/-^"^да тарк,атилди.

Бирлашган ихтисослаштирилган илмий кенгаш котиби, филология фанлари доктори • ■

Пашиш у мумий тавсифи

Мавзутшг долчарблпт. Узбек тилшунослигида лексиколо-гиянинг бир к,атор умушшзарий масалалари, лексикани тадкнк, к.и-лишшшг аспектлари, усуллари, узбек тили лугат таркибшшнг шаклланиш ва рииожланиш, узгариш ва бойиш хусуснятлари, сузларни муайян тизнм сифатида урганиш хдмда таснифлашнинг имкониятлари каби масалалар старлн тадкнк; этилмаган.

Узбек тили лексикологиясида ана шундай долзарб, ургапн-лиши лозим булган муаммолардаи бири - араб тилидаи узбек тили-га таржима к.илинган днний матнлар лексцкаси, буч ¡дай мапгларда куп учрайдиган экзотик лексика (ЭЛ) ни, ушшг нугвда юзага келиш сабаблари хамдц лугавий-маъновий, услубий хусусиятларини тадкик, килиш, уларни мавзуий ких,атдан тасниф к,илиш х,исобланади.

Узбек тили сузшунослиги (лексикологияси)да профессор Э. Бегматоп ишларшш, А.Хржиевнинг "Лишвистик терминларнинг изохли лугати" да берилгап изохдарнн х,нсобга олиаганда, ЭЛнн урганиш бораснда йирнк монография гадклкотлар яратилмаган, Шунингдек, диний матнларнинг тнл хусусияти, лексикаси х.ам урганилмаган. Буни аввалги тургуилик даври сиёсаги диний матнларни ук.иш-урганишга имкон бермаганлиги билан изохдаш мумкин. Натижада дин, хусусан, ислом тарихшш, ушшг халк, мада-ниятига таьсирини, манбаларини объектив ёритиш ишида дуиё ил-мидан оркада колиб кетидцн. Дин тарихи ва назарияси сохисида саводсиз булиб кдпишимизга атеистик таышм ва таргаботиииг ку-чайгирилиши, сиёсатлашуви х,ам сабаб булди2. Жумладан, дииий матнларнинг ласоний хусусиятларини урганншнииг х,ам имкони булмади. Хозирга келиб, яигиланищ, локланиш, муетакиплпк, ис-тикдол сари калам куиган юртимизда миллий кадршпларимш, ди-нимиз уз аслига, даётха кайтмокда. Дин хакилагн тасаввур на ца-рашлар тубдан узгарди. Диннинг ахлокий маънавиятни бойитпшда мух,им манба экаилиги намоён булмокда. Куръопи карим, хдцислар тупламининг ва унлаб диний китобларнниг узбек тилигн таржима килиниши, катта нусхада нашр этилиши, бу - дин, дин тарихининг маънавий х,аётдаги урнига тугри бах,о бериш намуиаси ва янгича

1. Каранг.Узбек гили лексикологияси. Тошкент: Фан,1981 .-83-93-6.; Хржиев А. Ланпшстик терминларнинг изох,ли лугати. - Тошкент: ^китувчи, 1985. - 110-6.

2. Хаируллаеи М.М. У pía Осиёда илк уигоииш даври маданпяти. -Тошкоп: 'Dan, 1994. - 5-6.

тафаккур ютукларидаицир. Хуллас, жамиятнинг янгиланиш мафку-раси, маънавий-маданий мерос, маданин алокаларни хакикий ил-мий асосда тушунишга, галклн этишга, узбекча диний матнлар (УДМ) лексика сини ппмни а а наэарнй жихатдан урганишга им копнят ярагди. Шу боне, УДМлардши диний, махдллий, миялий рух, (колориг)ни саклаб колиш максадида ёки тилимнзда мукобили булмагашшгн учуи таржима кшшнмасдаи асл холичэ кулланган араб ва форс тилларига хос лугавий бирликларни - зкзотизмларни урганиш ушбу диссертация™ мавзу к,илиб олинди. Мазкур мавзуни танлаганимизнинг яна бир сабаби бор: у хозиргача махсус тадкикот объект» булган эмас. Юкоридагп фикрлар диссертация мавзушш долзарб эканлигини тасдиклай олади деб уйлаймиз.

w Тадкнкогшшг мак,сад ва вазнфалзри. Ишнинг асосий макса-ди УДМ экзотизмларини илмин-назарий жихагдан урганишдир. Шу боис, тадкик.от олдига куивдаш максад ва вазифалар куйилди: 1) куллаима сузлар ва экзотизмларнинг тилшунослик, умумтаржима-шуносликда, узбек тилшунослиги г:а таржимашунослигида ургани-лиш холатини шший-танкидий тахлил к,илиш х,амда бахолаш; 2) кулланма сузлар, унинг турларн - чет тилларга хос киритма суз ва ибораларни, ЭЛни шший-назарий жихатдаи тавсифлаш; 3) таржима матнларштинг, жумладан, УДМларппнг лугавий таркиби х.акида маълумог бериш; 4) лугавий куллаш хояисасининг мохиятини очиш; 5) экзотик сузларнипг бошка тил хоаисаларидан фаркл" ху-сусиятларини аникдаш; 6) тил лугат тэркибидаги уз ва узлашма к,атлам сузларидан ЗЛнинг фаркшш шохдаш; 7) УДМларда экзотик сузларнипг кулланиш сабаблари ва бундаги лисоний х,амда нолисо-ний омилларнинг урнини белгилаш; 8) УДМ экзотизмларини мав-зуий гурухларга ажратиш х,амда уларнинг маъно хусусиягларини, услубий вазифасини урганиш.

Тадкпкотшшг мстодлярн ва манбалари. Тадклкотимнз мето-ди УДМ экзотизмларини тавсифий ва миссий йул билан урга-нишдан иборат. Иш диахроник ва сиихроиик планда ёзидди. Етук тилшунос ва таржимашуносларпииг асарлари ишимизнинг назарий асосини ташкнл этади. Абу Абдуллох, Мухаммад ибн Исмоил ал-Бухорийнииг "Ал-жомнь ас-сах,их,'\ "Ал-адаб ал-муфрад", Абу Исо ат-Термпзийшшг "Аш-шамойил ан-иабавия", "Снхих". Термизий", "Шамойшш Му^аммадня", Хузарнйнинг "Пур ул-як,нн" асарларида ва "Ило.\ш'1 хадислар", "Мухтасар"*, "Мух,аммад пайгамбар к.иссаси" кабп УДМларда кулланган 500 дан знёд экзотик лугавий бирликларни тадкжотимиз чехлили учуп учуй асос к,шшб олдик.

Тадклщопшнг иазарнй ва амалий ахамиятн. Мазкур тадкикотнинг назарий хулосалари УДМларнинг лисоний хусусият-ларини, лугавий таркибини янада кенгрок; урганиш учун йул очади. Экзотик лексикага оид назарий фикрлар узбек тнлшунослншда магн назарияси, сузшунослнк(лексикология), услубнят, диний матнларнинг тил хусусиятларини тадкик, этиш доирасшш кентайти-ради. Ишда берилган материаллар узбек тили лексиколошяси буйича яратиладиган янги кулланма ва дарсликларга манба булиб хизмат килзди. Ишшшг фактик материаллари УДМ экзогизмларининг изохли лугатини тузишда манба сифатида хизмат кил ад и. Шуиинг-дек, тадкицот натижалари олий укув юртларида сузшунослшс, услу-бияТ буйича махсус курс сифатида укдшшишп мумкин.

Диссертацияшшг илмий яншлиш. Тадкикогда узбек тилшунос-лигида биринчи марта УДМ экзотизмларшшнг лугавий-маъношш, услубий хусусиятлари кенг тахдил килиндп, мавзуий жих,атдан гуру ХЛ ар га ажрагидци; экзотизмларшшг тил лексккаспдагн урнп, уларнинг уз па узлашма патлам сузларидан фаркли хусусиятлари ёритилди ва шу асосда сузлариинг тарихий-этимологик катламларн-га доир узбек тилшунослигидаги илмий-назарий карашлар яна янга бир кирра - нуктан-назар билан тулдирилди.

Тадкикотнинг спналишп. Тадкикотнинг асосий мазмуни илмий маколаларда, шунингдек, диссертация мавзуи буйича Уш, Тош-кент, Наманган, Андижои шахарларида утган илмий анжуманларда килннган маърузаларда уз ифодасшш топган.

Диссертациянинг асосий мазмуни 8 макола ва илмий тезис-ларда эълон килинган. (

Тадщщотшшг тузшшши: иш суз боши, кириш, икки асосий боб, умумий хулоса ва фойдаланилган адабиётлар руйхатидан нбо-рат.

ИШШШГ АСОСИЙ МАЗМУНИ

Диссертацияшшг "Суз бошн" кисмида мавзунинг долзарблиш асосланиб, тадкикотнинг мак,сад ва вазифалари, илмий-назарий ахамияти, илмий яншлиги, ишшшг жорийланиши каби масалалар ёритилган.

"Кириш" кисмида эса рус, узбек тилшуиослши ва таржима-шунослишда тил лугат таркибининг тарихий-этимологик кдглимла-ри - уз ва узлашма сузлар, жумладан, узишгиг лисоний хусусиятлари билан улардан фаркл'-шидиган кулланма сузлар, унинг турлари -чет тил кпритмалари ва ЭЛ тадкикнга багишланган илмий ишлар

шархланди. Рус тплшуное ва таржимашуносларп С.Влахов, С-.Фло-рнн, И.Кашкин, Л.Н.Соболеъ, Г.0.Чернов, А.Е.Супрун, узбек тил-шунослари Э.Бегматов, М.Мукаррамов, О.Жуманиёзов, НДусанов хамда гаржнмашунослар Р.Саломов, К.Мусуса, Р.Файзуллаева, 10. Пулатов ва бошкаларшшг бу сохдцаги ишлари илмий-танк,идий нуктаи иазардан тахлил килинди, ЭЛ хакидаги карашлар умумлаш-тирилд».

Дпссертацшнинг "Тилларшшг узаро хамкорлшн ва эыо-тшмшфшшг нупуи» паидо булши одиушштларп" номли Снрнимп асоспй бобида ЭЛ таржима штнида учрашшш назарда тутиб, тар-жнма ва таржпш назарняси, тшмарнннг узаро алок,аси ва бу жара-ёида таржнманииг роли, жумладан, ^'ДМларнинг лисонип хусуспя-ти, лугавий таркиби, таржима штнидаги тилга узлашмовчи воснта-лар - кулланма сузлар ва унинг турлари (чет тил киритмалари ва экзотик лугавий бнрликлар), уларшшг таржима матнпдаги вазифаси Хамда ЭЛшшг тилнинг бошкд лугавий унсурларндан фаркли белш-ларн кабп масалалар УДМлардап олипган мисэллар аеосида кенг ёритнлдн.

Хар юшдай тилда шу тилнинг сохиби булган халкдинг яшаш тарзи, махаллий, мпллий урф-одаглари, анъаналарига оид тушунча-лар уз аксшш топади. Демак, тилнинг рнвожланиш тарихи, жамнят тарихи бплан узвнп богланган. Жамиятпинг ижтимоий-сиёспй, маъ-навий хаётида юз берган узгаришлар, энг аввало, тил лексикасида уз ифодасннн топади. Лутат таркиби талшшг бошка булимларига Караганда бир томондан тур>уи, иккинчи томондан эса ташк,и таьснрларга, кундалик \аётий омнлларга тез берплувчан ва узгарув-чан ходпсадир.

Тил лутат таркибининг бойишида ички манба имкониятлари ыухим омилднр. Бирок дун еда х,еч бир тил йукди, унинг лутат бой-лига факдт уз сузларидан ташкил топгаи булсин.

Тилларшшг тараккиёшда, бир тилдаи иккинчи бир тил га янги сузларнннг узллшувида чет тилларга хос сиёсин, илмнй адабиёглар-шшг, анникса, бадиий адабиётларнинг таржнмаси мух,им ахамиятга зга.Таржимасиз фак,ат уз "ички имкониятлари" хисобигагина ри-вожланадиган, узок, ва якда бошк,а халклар бунёд зтган маданий бойликлардан бахрамавд булмаган "соф" мнллат, "тиник," маданнят, абадий узгармас "тоза" тил йук,. Булиши хам мумкин эмас . Жамнят тараадётининг таржимасиз, ушшг бевосата таьсирнсиз тасав-вур кллнш кншш.

1. Коллектив. Таржимоп махорати. - Тошкеш: Фан, 1979. - З-б.

Узбек тили лскснкаси таракхиотида дипий магилар гаржимаси алохида ахамиятга эга. Бу туркум сираспга кирувчи матнларни узбек тплмга таржима килипиши иатижаспда узбек тнлнга бир ка-тор янгн лугавнй бирликлар кириб келди, узлашди. Бирок, таржима назариясн талабларпгл кура, диичй магнлар таржимаси жарасшща бир катор арабча лугавий бпрликлар (матпда араб халкдарнга хос миллии, махаллий рухни, иеломнй дин кодоритини саклаб к,олнш максадила) узбек тшшд.1 мук.обилн б\;лмагашшш учу» таржима к»-линмасдаи асл холича кулланган. Бундаи лугавий бпрликлар экзо-тик лексика хисобланадп. Клскдси, экзотнк. лексикашшг нугкла гозага келиши бевосмта таржима билан богллк.

Одатда, мат» тнлшунослигида магилар узида лфода отастган ахборогларпинг мазмун куламига кура куиидагн турларга булинади: бпдиий мати, 11ЛМ1П1 маш, публицнетик мат», расмий матп.

Биз тадкдаотимизга асос кдаиб олган ОДМлар бир катор узи-га хос хусуснятлари - лисоний табиагн, мазмуни ва мохияти билан бу матнлардан фаркданади. Чуиоичн, целом дн/ишипг мук,аддас деб танилган асоспй китоби Курьошн) сажъ усулида яратилганлнги ва упда ислом ДШ1ШШПГ акддалари, эътикдя талаблари, хукукий, ах-локлй меъёрлари, чеклаш хамда таъкикдари, Куръондан кешшгн мукаддас маиба - хадисларда Мухаммад пангамбаримизшшг хаёти, фаолияти ва ибратли курсатмаиари бадиий матнларга хос ривоя усулида берилгаилиги, умуман, бу туркумдаги матнлзрпипг мохият ва мазмуни пнеонларни маънапий етукликка ва ахлокий покликка чорлаши каби омнллар дишш матнларнинг бадиий матнларга хос характерга эга эканлигидан далолат беради. Бирок, дшшй матнларни хули (с бадиий магилар туркумига кирипгб булмайди, чункч дин - бу оламнинг яратилишшш тасаввур кнлишнинг алохида услуби, уни идрок этиш усули' булиб, шу нук,таи назардан дикий матнлар ил-иий характерга х,ам эга. Шунингдек, дин жамиятимизин тубдан кай-та куришга, уии демократнялаштиришга ва инсонпарвар жамияг баргю этилишига ёрдам бераднгаи ижтимоий ом ил эканлигига кура, УДМларда ислом дшш на уиинг хукукий конунлари мажмуи - ша-риатга оид курсатмалар расмий матнларга хос услубда берилгаи. Бу фикрлар диссертациянинг "Тилларнинг узаро хамксрлигИда таржи-маиииг роли ва УДМларнинг узига хос хусуснятлари" номли кис-мида далиллар асосида кеиг изохланди. Кискдси, "диннинг рухий илдизлари" деган тушунча инсонга хос булган акл-иярок, тафаккур,

1. Худойбердиев И. Ислом, шахе ва миллий психология. - Тошкент: Узбекистан. 1994. - 12-6.

Х» с-тунгу сингари тушунчаларни хам уз ичига олади. Щуш а кура, диний матнлар узида илм-фанга, мафкурага, сиёса'тга, жамиятни бошкарувга, шариатга, рухшуносликка, социологияга, иктисодистга, эгика-эстетикага оид билимларии ифода этади1.

Турли сабабларга кура хозиргача диний матнларнииг тил ху-сусиятн чукур урганилмагаилиш натижасида диний асарлар кайсн матн турига киришн тула хал этилмаган в а илмип адабиётларда тндга олинмаган эди. Бизнингча, УДМлар лисоний табнати, мохимт ва мазмунига кура илмий, бадиий, расмий характсрга эгалиги билан бошка матн гурларидан фаркланади хамда алодида матн турини ташкил этади. Демак, диний матнлар тилшуносликда узига хос алохида матн тури сифатвда урганшшши макрадга мувофикдир.

УДМлар таржима махсули булганлигига кура, лугавий таркиби жихатидан хам бошк,а матн турларидаи кескин фарк; кдаади. Чунки диний матиларда ислом днни конушшлари. араб халкишшг моддий хамда маънавий хаёти, шу халк,нинг узига хос урф-одатлари, удум-лари, яшаш тарзи, шу халк яшаётган ижтимоий-сиёсий мухит хак,и-да суз юритилади. ..

Одатда, асар к,айси гилда ёзилган булмасин, бошка бир тилга таржима кдлинар экан, масалан, узбек тилига, унинг тили узбек ти-лининг лисоний конуниятларлга буйсушшш лозим. Аникроги, таржима матни таржима килинастган тил сохиблари тушунадиган би-рор бир мазмунни ифода цилиши зарур. Шу билан бирга, таржима санъати талабларига кура таржимон таржима матнида шу матн ман-суб булган халккд хос ижтимеий-сиёсий, маданий-маънавий, мил-лий-этник рухни, табиий-жугрофий мухитни, диний матнлардз эса диний колоритни, бир суз билан айтганда, асл матннинг "миллии либоси"ни, кенг маънодаги миллийликнн саклаб к,олиш зарур. Ал-батга, бу жараёнда таржимон уз тилидаги лисоний воситалардан, айникса, лугавий бирликлардан кенг фойдаланади. Шунннгдек, таржима жараёщща суз узлаштириш мезонлари асосида айрим сузлар асар мазмунига, асар рух;ига, услубига лутур етказмаса, тилга гулик ёки калъкачаш асосида узлаштирилади.

Матидаги айрим тил унсурларн миллий колоритни сакдаш мацсадида ва айримлари таржима тилида мукрбшш булмаганлиги учун асл холича сакданади. УДМларда учровчи арз, хярира, адру-рнйлар, бадаинй, сачоба каби арабча лугавий бирликлар фикримиз нсботиднр. Бунда>1 лугавий бирликлар таржима назарияси, суз уз-

1. Каракг. Абду-р-рахман бин- Хам мал ал-Умар. Религия истины (Ислам). Ташкент: Чулпан, 1992. - с. 37.

хрдисасини ифодаловчи воспталарни таржима тилида мукрбил варианта йукдига учун мукобилсиз сузлар (БЭЛ - безэквивалентная лексика) доираснга киритадилар.

Хакикатдан, УДМларда экзотизмлар купрок, суз шаклида, ай-рим холларда суз бирпкмаси, камдан-кам холларда фразеологик бирликлар ва клскдртма шаклларида учраиди. Экзотизмларнинг суз бирикмалари шаклида ифодалашшш дегаида номинатив суз бирик-мачари назарда тутилади. УДМларда экзотизмлар асосан суз ва номинатив суз бирикмалари шаклида учрайдн:1.Хирож иккн турли-днр: хирожи мукосам ва хирожи муваззаф1 (Мухтасар, 65-6). 2. Бу вокеа Х,ажжат ул-Видоъда" булгондн (Х,адис, 1-т., 417-6.).

Иккинчн боб "Узбекча дшшн мати экзоттмларишшг мавз)ий гурувдари ва мгшго хусуснятларн" деб номланадн. Бу бобда УДМ ларда учрайдиган 500 га якдш экзотизмлар семик тахлил усули асосида экзогик сузлар, экзотик атокли отлар каби ниршс мавзуий гурухларга, уз навбатвда, бу гурухлар яна бир к.атор кичик мавзуий гурухларга ажратнлди хамда уларнинг лексик-семантик хусуснятлари, матндаги услубий вазифаси урганилди, бу лугавий бирликларни таржима кдлинмасдан асл х,олича куллани-шининг лисоний ва нолисоний сабаблари аник; далиллар асосида тадкик, килшщи.

УДМ экзотизмларц нугкда дииий рухни каГ| даражада нфода-лашига кура сохибларига тушунарли булиб, тулик, ва нотулик экзо-тизмларга ажратилди. Шунингдек, УДМ экзотизмларининг имлосига дойр айрим мулохазалар хам баён этнпди.

Тнлшупосликда лутавнй бирликларни мукаммал урганнш мак;-садида, уларни мавзуий гурухларга ажратиш анъанаси мавжуд. Шу анъанага кура, баз хам УДМлардаги экзотизнларни купидаги мавзуий гурухларга ажратдик: 1. Экзотик сузлар. 2. Экзотик атокли отлар. 3. Экзотик фразеология. Ушбу мавзуий гурухдар ЭЛ х,ак,вдап1 тушунчаларни, уларнинг маьно доирасини, лексик-семантнк хусуси-ягларшш, услубий вазпфаснни ва бошкд бир катор лисоний хусу-сиятларини янада ёркинрок. тушунишга ёрдам беради.

1. Хирож //харож (а. - солик) - Якнн ва Урга Шарк, мамлакатлари-да, жумладан, У рта Осиёда урта асрлардаш давлат ерларидаи туплаиаднган Гшпш. Хирожи мукоеам (а.) - ердан чиккан хосил-нинг туртдан ёки бешдан бнрига тенг солик. Хирожи муватмф (а.) - 1260-1592 м. дан беш ёки ун дирхам солик олнииши.

2. Х,ажжат ул-Видоъ (а. - ¡шдолашуа \а~жн) - Мухаммед пайгамбар-нинг хилчратнинг унинчи йили сушги бор кшнаи видолашув хажи.

УДМлар узок, ва мураккаб тарихий тараккиёт йулига эга булган мусулмои дуиесииииг, исломий дни ршюжлангаи ва шакл-лашан юртИмнг, араб халкларининг тарихига доир мукдцдас манба-лардаи биридир.

Экзотик еузлар. УДМ зкзотизмлари уз маъно хусусиятига кура номловчи сузлар гурух,нга мансуб булиб, матн сох,нби - араб халк-ларинииг ижтимопй-сиёсий, миллий-маданнй хаёги ва динига оид нарсалар, вокеа-ходисалар ыомини билдиради. Экзогизмларнинг катга кисми предмет ва тушуичаларнинг номш-ш ифодалаганлигига кура от туркумига мансубдир. Чуиончи: 1) Сахоба Маозг "Кел, биз билан бир оз утир, иймон хдкида сухбатлашайлик!" - дегаилар (Х,адис,1-т,13-б). Са\оба-сух,батдош, х,амрох, хаммаслак. Мух,аммад пайгамбаршшг энг яклн ёрдамчилари, сафдошлари сахобалар деб аталган. Са\оба, яъни сих,облар буюк кишилар, обрули шахслар деб ном олгаи. Маоз нбн Жибодгулик, исмн Абу Абдурахмои ал-Ансорий ал-Хазражий ал-Жамший-сах,обадардан бири. 2) Хазрат Абу Бакир разияллоху анх,у хина ва кати ила сот хам сок,олларипи буяр эрдилар (Ат-Термнзий. Аш-шамойил ан-набавийа. 30-6.). 1\атм (а.) - кора рангли, шундай ранг олинаднган гиёх,. 3) Бурунга кусти хиидий ва кустн бахрнй томдирнш хдкида (Хадие, 4-т., 17-6.). Бу уриндаш кусти х,индий ва кусти бахрик ичимликлари арабларда шифобахш ичимликлар хам тайёрланганлпгидап далолат беради. Кусти хикдий ва кусти бахрий - хинд дарахтидаи олииадиган шифобахш сув. 4) Расулуплох, саллаллсцу алайди на саллам: "Умра ик-ки умра оралигада килншан гуиохларга каффоратдир ва пок ииятда килинган хйж ажри - факдт жаннатдир!" (Хадис,1-т.,479-б). Ажр -исломнинг охират ак,идасига кура, ода мл ар бу дунёдаги ячши иш-лари учуй Аллохдан оладиган мукофот. 5) Эътикоф хакида боблар (Хадис,1-т.,55-б.). Эьтикоф - узок муддат масжидцан чик,маи ибодат килиш. 6) Биз хаж удумларшш бажарганимиздан кейин, Каъбаии тавоф айлаб, Сафо ва Марвада саьй килдик (Хэдис,1-т.,432-6.). Саъй - х,аж удумига мувофик; Сафо ва Марва оралипща юриш. Шу-ниигдек, саьй сузи узбек тнлида астойдил х,аракат, гаирнг, тири-шиш маъноларида хам кулланади: Бу тугридагп раъйи, углипгнзга Караганда х,ам, факлрларча, сизларда булгани важх,идан, албатга, кундиришга саъй ва кушиш килурсиз, деб ишонамиз (А. Крдирий "Упан кунлар")1. Бу уринда саъй сузи узлашма суз булиб, экзотизм эмас.

1. Каранг. Узбек тилининг изохди лугати. - Москва: Рус шли, 1981. 29 - б.

Юцорида кслтирнлпш мнссишарданкурииадлм^экзоиишариингжуг-рофий доираеи кенг. Чупки, араб халк^шриш-шг мнллнй хасш асо-сан ислом дики конунларига асосланган булиб, целом длин, хусу-сан, бу дишшнг мукдддас китоблари Куръони карим ва хадислар инсои хаётининг барча кярраларини нам раб олгаи. Шу боне. УДМ лардач олиигаи пстихоза - бетухтов к,он кетиши (аёллар касалли-ги), май - улчов бирлиги (998,56 тр.], хайс - хурмога сг ва пишлок кушиб гайёрланадпган миллнй таом, арок - ёгочидан мисвок (тиш тозалагич) ясаладигаи дарахт, изхир - Арабистон худудида куп уса-диган чечак, усимлик, майсара, иста брак, дебож - араблариинг миллим кийнмларн ва бошка бир катор экзотик сузларнинг маъно-ларн куйидаги кичнк мавзуии 1урухларга ажратиш асосида кепг ур-гаиилди: 1) инсои тушунчасн билап ботаиц маъшишрнн ифода-лайднган экзогшмлар; 2) хайвонлар номшш Силдцрупчн экзо-тизмлар; 3) кпйнм-ксчакяар ва тащшчокдар номшш билднрупчп экзотнзмлар; 4) линий тушуича па тасаввурлар билап боитк гпъпо ифод&ловчи экзотизмлар; 5) дарахтлар ва гнёхлар номшш билдлрувчи зкзптизмлар; 6) таолшар па ичамлпклар попиши бил-днрувчи экзотизмлар; 7) каелдлш; па у билпи бокли.ч тушуичялар-пи ифедалшши экзогтшйр; 8.) улчов, мшщор тутуцчаишн ифо-далоачн зхзотздьчар; 9) мусулмон хукукн билан ооглик тутупчв-ларгш ифода этувчи экзотизмлар; 10) диний, тхил/зш солил; пи хурли туловяар ног-шип билдпруп'ш зкзетшмлар.

Диссертацияда кднд кнлинган хар бир мавзуии гурух, кенг ва батафенл ёригилди.

Экзотик агсгцш оглар, УДМ экзоттомларишшг кагта кисмиии атокл» отлар ташкил кдлади. УДМларда экзотик атокли отларнинг куйидаш турлари учрайдн: 3) антрогишшшар; 2) теонимляр; 3) то-понимлар; 4) зооиимлар; 5) хроноппмлпр.

Антронопиг.шйр. Антропонимлар атокли отлариинг энг катта типларидан бири булиб, УДхМларда учрайдпгаи ЭЛнинг апохида бир мавзуии гурух,ини ташкил этади. Экзотик антропонимлар 1урух,ига араб халкларига хос булган киши исмлари, лакаблар, нисбалар, куньялар, тахаллуслар киради. Диний матнлардаги экзотик антропонимлар ислом таълимотига, диний анъанага асосланганлит ва узида ёркнн диний рухни ифодалаши билан характерланади. Ис-ломнинг талабига кура, мусулмонларнинг фарзандларига куниладн-ган ном Аллохдшнг номи билан мазмунан тенг келиб колмаслиги, ундан устун туриаслиги лозим1. Шу сабабли УДМларда учрайдиган

1. Бегматов Э.А. "[1см чиройи", Тошкент: Фан, 1994.-68-6.

киши исмларининг анча кисми шу талаб асосида куйилгаи булиб, таркибида арабча "абд" (кул), "гулом" (кул, бола, фарзанд) кабн сузлар келади: 1. Жобир ибн Абдуллох ривоят кил ад и... (ХаднсД-т.,366-6.). Абдуллох - Аллохнинг кули, баидаси. 2. Халифа Умар ибн Абдулазиз Адий ибн Адийга бундам деб ёзган: "Албатта, ий-моннинг хам фарз ва амаллари, муайян чегаралари, бажарилишп лозим булган суинатларн мавжуддир" (Хадис,1-т.,13-б.). Абдулазиз -Кудрагликнинг кули, баидаси. Кузатишларимиз шуни курсатадики, УДМларда арабларга хос Абдуллох исми ва лацаби билаи юрити-лувчи кишилар номи х,аддан зиёд кун учрайди. Чунончи: Хорис ибн Абдз'ллох, Абу Абдуллох (Зубайр поп Баккоршшг лавдби), Абдуллох, ибн Зубанр, Абдуллох нби Маъсуд, Абдуллох ибн Рувоха, Абдуллох ибн Саъд нби Абу Сарх, Абдуллох ибн Умар, Абдуллох ибн Усмон, Абдуллох ибн Аффок ва бошк,алар.

Экзотик антропошшларга хос яна бир хусусият - киши отаси-нинг исмига эркак бу'лса ибн (угли), асл (кизи) булса бинт сузла-рининг хам кушялпб келтиришдир: Оиша бинт Саъд ривоят кила-дирлар: "Отам Саъд ибн Абу Ваккос Маккада каттик. касал булиб кдпганларида жаноб Расулуллох саллоллоху алайхи ва саллам кургани келдилар" (ХадисД-т.,352-6.). Оиша бинт Саъд - Саъд ибн Абу Ваккоснинг клзи.

УДМлардаги айрим экзотик антропонимлар олдида "абу", яъни "ота" маъносидаш суз кулланган: Абу Жуханфа, Абу Занд, Абу Зарр, Абу Лайло, Абу Мухаммад, Абу Суфён, Али ибн Абу Толиб каби унлаб исмлар учрайди. Бу номлар арабча антропоии-мик шаклларнинг бир тури булгани учун таржима талабларига кура УДМларда таржимасиз асл холича кулланган. Чуики, таржима на-зарияси талабларига кура реал (хаётий) яъни яшаб утган шахслар-нинг атокли отлари таржима кдлинмаиди. У рта Осиёга ислом ди-нининг кириб келиши, халк. орасида шу динга хос аньаналарнинг, урф-одатларнинг кенг ёйилиши натижасида Мухаммад, Маъсуд, Исхок, Абдуллох, Х^ша, Абдурахмон, Юсуф, Яъкуб, Али, Абу Го-либ, Лайло, Анас каби экзотик антропонимлар узбек тилига узлаш-ган ва галаффуз хайда имлсда бир к,атор узгаришларга юз тутган: Ёкуб, Абутолиб, Абдулло //Абдулла, Мухаммад // Махалшад И Мухаммаджон, Анасхон каби. УДМ антропонимлари диний рухни, араб халкдарига хос миллийликни нфода этувчи воситалардан бири булгани учун экзотизм хисобланади .

Теоиимлар. Узбек тилшунослипща теонимлар чук.ур ва му-каммал урганилмагаи, уз тадкнклпп кутаётган муаммолн масалалар-дан бири саналади. Э.Бегматов теонимларга динии тушуича ва та-

саввурларга, мукаддас даргохларга бсрилган номларни, шунингдск, пайгамбар па авлисларнинг исмларини киритади. Унинг фихрича, бу тин номларга кенгрок; мат,иода илохийлашгирнлган нарса ва буюмларнинг, диний мазмуп ташувчн расм-русумлар, диний адаби-стларнинг атокля отларини кнритиш мумкин . Шунингдск, "Узбек тили жадпаиларида" номли хулланмада хам илохий кучларга к,уйил-ган атокли стлар теоиимлар деб курсатипгап ва Момо Хаг.о, Одам Ато отлари мисол к.илиб келтирилган2. Аслида теоннм сузи "худо номлари" деган лугавий маьнонИ биддирадн'. Шуидай булса-да, юкорндаги фикрларга асосланган холда, биз УДМларда учрайдиган диний тушунча ва тасапвурлар, мукдадас хисобланувчи диний дар-гохлар, илодиплаштирилган предмет ва буюм, диний расм-русм, ма-роснм, одат хамда Аллох, пайгамбар хамда фаришта-ю авлисларга, диний адабиёгларга берилган махсус иомлар - атокли огрларни шартли равишда теоиимлар гурухида тахлил этдик. УДМларда учрайдиган экзотизмларнннг 30-35 фончики теоиимлар ташкнл кд1ла-ди. Чунончи: 1. Пброхим алайхиссаломнииг тушларн хаккда (Хадис, 4-т.,358-6.). Иброхнм алайхисеалсм - пайгамбарлардан би-ри. 2. Расулуллох саллаллоду алайх,и ва саплам: "Давс кдбнласи аёлларн Зулхулуса деб аталмиш бутга сигикаднган булмагуиларига Кадар кишат булмагайдир..." (Хадис, 4-т.,390-6.). Зулхулуса - Даяс кабилаен жохилня даврида енгинган бут номи. Ким Рахмон эслатмасидан кур булиб олса, J03 утирса, 6из унга ¡шайтонни якин килпб куюрмиз, бас у уша кофирга доимий хамрох булур (Куръонп карим. 365-6.). Ар-Рахмон - ута мехрибон зот. Эмдн мен« дузах мехнатидин озод килмасмусанки, сени бир сифатинг Гаффор р зу-иубдур мани тавба ва зоримни кабул кдлиб, дузах утидин сакдапш-ки, бир сифатинг Тавпоб ур-Разушдур ("Хадиси ^фурнн",} 1-6.). раффор уз-зунуб - бандаларипинг айбу нукронлари ва гунохдарннн кечирувчи, фош кллмай ёпиб турувчи. Таввоб ул-Рахим - бандаларининг тавбаларнни к;абул кллувчи,мехрибон. "Хусуеан, мунда жу-ма куни куп музд (нш хаки ) берурмиз, чунки жума купи оз хизмат хам Малик ул-Жаббор наздида куп хизматга хисоб кдтанур" - деди ("Хадиси Усфурий", 20-6.). Малик ул-Жаббор - бандалари ишини ислох этувчи.

1. Бегматоп Э. Хозирпт узбек адабнн .тнлининг лекенк клтламлари.-Тошкент: Фан, 1985. - 18-6.

2. Нурмопов А., Расулон Р. Узбек тили жадваллирда. - Тошкент: Уклтув-чи, 1993. - 37-6.

3. Подольская Н.В. Словарь русской ономастический гермнпологии. - М.; Наука, 1988.-c.124.

Теоннмлар УДМларда таржимасиз кулланиб, целом ни дин рухинн таъиннлаш учуи хизмат к,илган. Дисссртацияда Набийул Малохнм, Гасулн Акрам, Рух ул- Куддус //Жаброил , Аъроф, Ар-Рум, Каъба//Байтуллох, Ал-Масжид ал-Харом, Дл-Х'а;кар ул-Асвад каби бир к,атор теоиимларии куйидаги кичик мавзуий гурухларга ажратиб, лексик-семантик жихатдан батафеил тахлил хилдик:

1. Аллохиииг иомлари. 2.11айга;ибарларшшг иол; ва лакабла-ри. З.Фаришталар номпари. 4.Дшиш адабнётлар, опт ва суралар-пииг аго;ун; оглари. 5.Ксча ва кундузшшг днпий тушунча бшшн боглик но.иларн. 6.Вс:од:да муцаддас сапалуцчи л;ой, иарсалар-шшгатокли отларн.

Топонимия. Агокли отлар доирасига кирадиган зкзотш: лексика ораенда тогганимлар салмокди уриини эгаллайди. Ишда экзо-тик топонимларни иолисошшлар, ойконнмлар, ороиимлар, пщро-нимларга ажратиб тах,лил кдшдик, улариинг таржи.ча матнндагя ва-зифасшш, бир-биридан фаркди хусусиятларини агрофлича изохла-днк. УДМларда acocan микротопоиимлар - шах,ар, тог, теналпк, булок,, пул номлари куп учраиди. Чуноичи: Арофотда улган киши Хадида (Хадкс, 1-т.,55-б.). Арофот - Макка атрофндаги тспалик но-ыи. Х,аж маросими кдтнашчилари уша ерга чик,иб, мамоз укийди-лар. Ул зот: "Байтуллох,нн тавоф к,ил, Сафо са Марзвда саьй кил, кейии эхроминши ечавср!" - дедилар (Хадис,3-т.,112-6.). Сафо ва Марва - Макка шахридаги к,оатош, тепаликлар номи. Хаж удумига кура, хожилар Хожар Умму Исмоъил (Биби Х,ожар)шшг'сув кпди-риб юрганларини хотирлаб, Сафо ва Марвада 7 марта хох пиёда ва хох бирор нарсага миигаи холда айланишади.

Полисоииилар. Полисоним атамаси грекча булиб, шахар номлари деган маънони аиглатади. УДМларда ислом дииннинг тараккн-ёти билан боглик. бир неча шахарлар номи учраиди: Расулуллох-нинг Тоифга хижратлари (М.Хузарлй, "Hyp ул-якин",61-б.). Тоиф -Хижоз вилоятидаги шахар номи. Макканинг шарклда жойлашгаи. Мадинанинг мухаррам (мукдддас) экаилиги (Хадис.1-т,504-6). Ма-дина (а.-шахар) - Мадинату Расулуллох ски Мадинату-и Набий -пайгамбар шахри. Саудия Арабистонининг Хижоз вилоятида жойлашгаи шахар. Шуиингдек, Мадина Ясриб, Тоба деб хам юритила-ди: Маккага келгаиларида, мушриклар сахобаларига караб: "Сиз-ларни ул (Расулуллох) бошлаб келган, аслида сизларии Ясриб му-дофааси заифлаштнриб куйгандир", - дейишди (Хадис.1-т.,440-б.). Шуиингдек, ишиииг шу кисмида Макка, Куддус (Байт ул Мукдпдас) каби шахар номларининг маънолари хам изохландн.

Ойконимлар. Ойконимлар жон номлари орасида, апохида гу-рух.ии ташкнл этади. Ойконимлар таркибига кишлок, овул, махалла, гузар, куча, йул номлари киради. УДМ экзотизмлари орасида хам бнр неча ойконимлар учранди: Расулуллох, саллаллоху алайхи ва саллам Шажара нули о р кал и чик,иб борар здилар, кайтишда эрса, Муъаррас йули оркали (уйларига) кириб кетар эрдилар (Хадис, 1-т, 421-6.). Шажара (дарахт) - Маккадаги йул номи. Муьаррас - Мак-кадаги йул номи; л у ra muí маъноси: урдирилган, урилган.

Оронимлар. Оронимлар ер юзасининг релъеф шакллари - тог, чукки, к,нр, жарларга атаб куйилган номлардир. УДМларда Арабис-тон жугрофий мух,итини ифода эгувчи оронимлар кенг учранди. Чунончи:У)Эронлнк Салмон разняллоху анху бир кох,ин билан сухбатлашганнда у: "Салмон, Оллох, Ахмад исмли бир пайгамбар юборади, бу зот Ти.уома тогларндан чикдци..." (Хузарнй."Нур ул-якпп", 23-6). Тихона - арабларга нисбат бернладиган ярим орол-нинг гарбида К,изил денгиз буйлаб чузплган тор хосилдор минтакд. Уин марказидаги сахродаи ясси тогликлар ажратиб туради. Бу уринда шу топшк назарда тут i ! л а д и. ;)П a и ra м б а р алайх,иссалом Магс-ка яцшшдаги Х,про тогида талай кушщрнп танх,олнкда утказдилар ("Hyp ул-якин", 24-6). Хиро -■ Маккадаи беш чак,кирим шимол то-монда, ер сатх,пдан 200 метр тепаликда жойлашган тог. Бу tof Hyp хам деб юритилади. Жумладан, Сашшят ул-Улйо, Сашшят ул-Вкдоъ (хаирлашув дуиглигн), Саль, Хажуи, Сабнйр, АйиаГш ка-би тог, тепалик, довонларнинг атокли отлари хам экзотик оронимлар булимида кенг тавсифланади.

Гндроннмлар. Арабисгонда суп танкис. Шу боис, суп иншо-отлари ва у билан ботик, жой номлари хам кам. УДМларда куйида-ги гндронимлар учрайди холое. Чунончи: Пайгамбар алайхиссалом мусулмонларта Худайбияиинг олис бир четига жойлашншни буюр-дилар ("Hyp ул-якин", 167-6.). Худайбия - Макка якннидаги кудук,. Шунингдек , уша ердаги водий х,ам шу ном бнлан аталади. Кадрда шахид булганларнинг фазилатлари хакнда (Хадис,З-т.,11-6.). Бадр -Мадина шахридан чиккан йул катта карвон йулига кушиладиган йулда жойлашган кудук номи. Шу кудук атрофида 624 йил мартида Мадина мусулмонларининг Макка кушинларп билан жанги булган. Бу "Бадр жанги" деб номланади.

Хрононимлар. Хрононимлар муайян тарихий дапрлар, алохида кунлар, тарихий вокеа-ходисаларнинг атокди отларидир. Дииий хрононимлар целом дшш тараккиёти билан боглик тарихий кунлар хамда вокеалар номини ифпдалаган: 1 .Жохилии даврида Башуллох, хизматини бошкариш зиёратга келувчиларии овк.ат ва суп бнлан

таъминлаш, курайш к,абиласининг маслахат йигинларнни очиш Ку-сайнинг кул ид а эди ("Hyp ул-як.ин",5-б.). Жохилия сузи арабча булиб, "билимсизлик", "жаколат" дегаи маьноларни англатади. Целом динига онд адабиётдарда арабларнинг исломдаи илгариги х,аё-тини "жохилия даври" деб номланади. Жохилия сузи айрим манба-ларда жо>;илият деб хам берилган. Аслида жохилия шакли тугри ?! 2. Aua шу касамёдлар тарихда "Акоба битимц" номн билан маш-х,ур (Мухаммад пайгамбар киссаси, 28-6.). Акоба бптнми - милодий 622 йидца Мадинадан келгаи 70 дан зиёд кишннинг пайгамбарга садокат билдириб кил га н к.асамёди. З.Музокара сунггида Худайбия сулхн тузилди (Мухаммад иайгамбар киссаси, 39-6). Худайбия сулхи - 628 иилда Мухаммад пайгамбарнинг курайшлар, яъни шккаликлар билан тузгаи яраш бнтими. Шунингдек, диний матнларда Ушайра газйгн, Бадр газоти, Дамроун Асад газоти, Fooa газотп, Бани ливдп газоти каби хрононимлар куп учрайди. Хроионимлар уз мазмуш ва мохияти билан араб халклари, иолом днни тарнхини ифодалайди, матнда ижтнмоий-сиёснй рухни таъчпплаши билан эк-зотизмлик хусусиятнни касб этади.

Зооиимлар. УДМларда бу туркумга мапсуб факдт Бурок, Киева номларн учрайди; 1. Фаришта Жаброил униш' олдига каногли ок тулпор-Бурок,ни етаклаб келшшмиш...(Му\аммад пайгамбар киссаси 27-6.). Бурок, (учкур канотли от) - Мухаммад пайгамбар Меърож кечаси Аллох билан учрашувга мипиб бс-рган от номн. 2. У се-вимлн 1цасва туясига миниб, яшил байропши хилниратиб, Каъбага кириб борвдн (Мухаммад пайгамбар киссаси, 40-6.). К,асва -Мухаммад пайгамбар туясииинг номи. Бу зооиимлар хайвонларни цомлаш анъанаси араб халкдарида, хусусан, ислом динида хам мавжудлигини ва бу анъана узок тарихга зга эканлшини билдира-ди. Мазкур зооиимлар атокди огларнинг бир тури булгаилпги учун матнда таржимаенз асл х,олича кулланган.

УДМларда учрайдиган айрим зкзоти шдар имлосида бир кагор чалкашликлар, айнан бир сузни бир неча хил шаклларда ёзиш, орфографик меьёрга зад холатлар кузатнлади. Шу боис, ишда бу масалага оид уз мулохазаларимизни хам билднришпи лозим топдик. УДМларда Аллох сузи икки куршшшда, яьни Аллох ва айрим ман-баларда Оллох тарзида ёзилган. Чунончи: 1. Оллох таолонинг кав-ли: "Дьрхакикдт, тонгдаги Куръон кироати фаришталар хозир була-дпрган вакддур" (Хадлс, 3-т., 255-6.). 2. Энди булса, Аллох уларни курашга - узларини хнмоя кшпнл учун жангга ундайди (Мухаммад пайгамбар киссаси, 35 6.). Бу урннда таъкидлаш жоизкн, ж уда куп диний матнларда Оллох шакли кулланган. Шуниш зек, айрим урин-

ларда Аллох, сузишшг кичик ,\арф Сними ёзилиши хам кузатиладн: "Маккаликлар хужум кллгудск булса, узни кандай хнмоялаймнз ? -Бундан кейин нималар килншимизни аллохнинг узИ баён этгуси-днр" (Мухаммад пайгамбар киесаси, 35-6.). Араб тили фонегикаси-да асли о унлиси йук, Узбек тилининг орфографик меъерига кура, араб пшидат чузик а фоиемаси узбек гилнда о тарзида талаффуз цнлинади ва шундай ёзилади: кнтабуи - китоб, дупна - лупе, фира-кун - фи рок каби. Бирок, арабча (¡})/ - Аллох сузининг би-ринчи бушнидаги а фоиемаси чузик эмас, суз таркибидаги такрор-ланиб келаётган л фонемасининг каттик талаффуз килиниши а фонемасининг о тарзида талаффуз килииишига сабаб булади. Бу ор-фоэпик ходиса хисобланади. Шу нуктаи иазардан худонинг арабча матнларда тилга олинадиган номи Аллох тарзида ёзилиши мацсадга мувофикдир. Шу жихатдан разияллоху анху, разияллоху анхо каби экзотик лугавий бирликларнинг розияллоху анху, розияллоху анхо тарзида ёзилиши хам хато хисобланади. Жуиладан, диссертацияда Худайбия, жохилия, расулуллох каби экзотизмлар имлоси хаклдаги мулохазалар хам берилди.

УДМ экзотмзмларпшшг маъно хусусняти па услубий вазифасн. Одатда, хар бир тил лексикасидаш айрим лугавий бирликлар маз-кур гил сохиблари хэётига оид нарса, вокеа-ходисалар хакидаги тушунчани - лексик маыгони билдиришдан ташкари, худди шу маънога кушимча тарзда сузловчининг хис-туйгусини, кайфияти каби бир кагор субъектив муносабатларни хам ифода этади. Демак, сузнннг ифодавийлик, услубий буёкдорлик кулами кенг. УДМ экзо-тизмлари хам бу хусусиятдан холи эмас. Ь'ДМларда учрайднган Раффор уз зунуб, ал-Холид, ал-Малнку, ал-Хдодус, Ассалому, Малик ул-Жаббор, ар-Рахмон, Вохид ул мутаъол, Худойи Холнк, Таввоб ур Рахим, Худойи бузрук, Худопандп карим, Парвардигор, Парварднгори олам каби номлар Аллох тушунчасини ифодалашдан ташкари унга хос турли буюк фазилат ва хислатларни хам англата-ди. Бундай хислат ва фазилатлар факат Аллохнинг узигапша хос: Ассалому - у бутун пунсон ва сифатлидан салимдир. Ал-Азизу -мутлак, голибиятнинг ягона сохиби. Ал-Халпк- коиногни яратувчи ва бор этувчи ва бошкалар.

Аллох номлари ва бошка экзотизмлар араб тили тароватини, матнга хос диний рухни ифодалашига кура УДМларда асл холича саклаб колинган.

Разияллоху анху, разияллоху анхо лугавий бирликлари айнан бир маънони, пмн( "Аллох ундан рози булсин" маъносини англатса-да, разияллоху анху эркакларга, разияллоху анхо эса аёлларга

нисбатан кулланади, целом диинцаги инсонни кадрлашга хос анъа-наии хам ифодалайли: Лбдуллох ибн Улгар ¡uamiJi:ioxy auxy рипоят кдладилар: "Агар Онша разияллоху анхо бу хадисни Расулуллох саллаллоху алайхи ва салламдан эшитган эрсалар..." (Хддис,1-т., 435-6.). Шунингдек, УДМларда кулланган расул ва набий сузлари хам манбаларда Мухаммад пайгамбар номларидан бири деб курса-тилади . Расул ва пабии сузлари арабча булиб, элчи, худешшг хохишини олдиндан аитувчи деган лугавий маъмога зга". Бирок, расул ва набий сузлари кушимча маъно оттсикаларп билан бир-биргщан фарклаиади. Набий сузи барча пайгамбарларга нисбаган куллангани холда, расул, расулуллох сузлари факат илохий ки-тоблар нозил булган Myco, Довуд, Мухаммад алайхиссаломларга нисбатангина кулланади. (Myco алайхиссаломга Таврот, Довуд алай-хиссаломга Инжил ва Мухаммад пайгамбаримизга Курьон китоби нозил булган).

Тил лугат таркибидаги барча лугавий бирликлар уз маъновий тузилишига (семантик структураси) кура у ёкн бу нутк услубига. хосланганбулади. Сузнинг маъно тузилишига маисуб кисмлардан бири унинг услубий белгисидир. Услубий белги сузнинг нутк ус-лубларидан бирига мансублигини курсатувчи, сузнинг нутк услубига кура харагстерлоачи хусусиятдир. Умуман, тидцаги сузлар лугавий маъноси, хосила маъноси (кушимча маъно оттенкаси) ва услубий хосланганлиги, адабий тилнинг кайси услубида, нуткнинг кайси, яъни огзаки ва ёзма шаклида куллашгши жихатидаи фарк. кил ад и. Тил лугат таркибидаги сузлар адабий тилнинг кайси услубига, нутк,нинг к,айси шаклига хосланганлиги иуктаи назаридан куйидаги

2 катта гурухларга ажратилади: а) адабий-китобий сузлар; б) огзаки нутк сузлари". ЭЛ узининг лугавий маъноси, кушимча маъно оттенкаси, услубий хусусиятига кура китобий лексика сирасига киради. Чуики ЭЛ китобой услубга хосланган булиб, acocan турли тиллар-дан узбек тилига таржима кллинган ва хорижий халклар хакида суз юритувчи илмий, публицистик дамда бадиий матнларда кулланади. Кейинги даврларда бошка халвдар билан маданий хамкорлик кенг йулга куйилиши натижасида таржима асарлари купаймокда, бу \ол, табиий, узбек тилидапг таржима асарлари тилида экзотизмларнинг куплаб кулланиши холларини кузатишга имкон беради.

1. Майсур А., Шокнр Б. Мусулмончиликдан илк сабоклар. - Тошкент: Камалак, 1992. - 15-6.

2. Каранг. Баранов Х.К. Арабско-руссый словарь. - М.: Русский язык, 1985. -с. 2%.

3 Каранг. Стилистика русского языка. -Л.:Просвещеннс, 1982.-с.85.

УДМ экзотнзмлари уз мохияг-мазмунига кура таржпма матни-да асл матнга хос кеш маънодаш "миллийлик либосини" сакдаб к,олиш учуй хизмат к,илади. Бу экзотизмларшшг асосий услубий ва-зифасн хисобланадц. Таржпма матнидаги услубий вазифасига кура УДМ экзотизмларипи куйидаш гурухларга ажратиш мумкин:

1. Ижтимоий - сиёсий рухни таъмпнловчн экзотизмлар.

2. Мшший - этннк рухни таъмнноловчи зкзогизмлар.

3. Диний рухни таъминлсвчи экзотизмлар.

4. Табиий -жугрофий мухит рухини таъминловчи экзотизмлар.

Ижтнмонн-сиёснй рухни таъминловчи экзотизмлар гурухига

УДМларда учрайдиган экзотик хроношшлар, мусулмонлар хукукн, диний солик ва тулоз гушунчасини ифода этувчи экзотик лугавнй бирликлар киради. Экзотик хрононим тушунчаеи билан боглик жпход, тазот сузлари ва жохнлия дапрн, Ацоба битимн, Худанбия сулхн каби хроионимлар целом дшишинг шаклланиш даврида булган мусулмонлар ва гайрндинлар ургасидаги курашлар, сиёсий вокеалар х,амда исломнинг ижпшоий-сиёснй хаёгдаш урни хакпда-гн маълумогларни бериши, диний хукук - шариат билан боглик, экзотик атамалар эса уша даврда х.укукнй к.онунлар бутун диний таълимогга асосланганлиги каби мазмунни ифода этиши билан матида ижтимоий-снёснй рухни та7>миилаш учуй хизмат кнлгаи.

УДМлар таржимаенда асл холима куллалган хулла, рндо, ншша, апратпуш, бурда каби кийим-кечак номларн, халлн, хурс, фатах каби такинчок. номлари арабларнинг целом дини курсатма-лари асосида шаклланган миллнй кийиниш маданиятн, хай с, хази-ра, сарид каби экзотизмлар араб миллим гаомлари мавжудлишни ифодалаши билан, Абу Хурайра, Жобир ион Абдуллох, Абу Саъид, Анас иби Молик, Онша бшин Абу Бакр, Савдо бнптн Замъа каби арабча антропонимлар араб халкида кншига нем куйишнинг ибрат-ли аньаналари шакллаш анлипшинг курсатиши билан матнларда арабларга хос миллий-этннк рухни тагминлаган.

УДМларда диний таълимот, арабларнинг диний хаёти мисоли-да исломнинг бутун кирралари акс эттирилганлигига кура диний рухни таъмииловчи экзотизмлар микдоран ва услубий жихатдан кагга урШ| тутади. "Теонимлар" булимпда маыголари изохланган экзотик лугавий бирликлар бутун мазмун ва мохняти билан Ал-лох.нинг кудрати ва буыклик, яратувчилик хислатларипи, унинг суюкли пангамбари Мухаммад алайхисеаломнинг 1узал амалдари билан боглик, номларн хвдшги тушуичаларни ифода этиши билан УДМларда пеломий дин рухини ва араб тили тароватини таъмин-лшша хтмат кнлгаи.

Узбекча матида асл холича кулланган Макка, Мадииа, Тиба, Ясрмб, Куддус, Иерусалим, Худайбин, Хчро, Ухуд каби экзотик тоношшлар, урфуг, арок, изхпр каби дарахт ва успмлик номлари Арабистолда сув танкислиги, ёгингарчилик камлнги, икдимининг тропиклшини нфода этишига кура динин магнлар таржимасида та-бшш-жугрофин мухит рухини таъминлангап. К,иск.аси, УДМ экзо-тизмларн араб халкдарнга, иелом динига хос модций нарсалар, маь-навий хаёт хак,идаш тушунчаларни ифодалашдан ташкари кенг ма1,-нодаги миллий, динин рух мажмушш бурггирнб ифода этнши билан услубин хусусилт касб этган. Келгусида бу масалалар алохпда тадкикот объекти булиши мумкин.

УДМлардаги экзотизмларни шартлн равпшда куйидагн турлар-ш ажрататднк: 1. Тулпк экзотизмлар. 2. Нотулнк экзотизмлар.

Лутаиий маыюси билан араб халкига, целом динига хос миллий, линий рухни ифодалайднган, маьноси таржима тили - узбек тили еохибларига тушунаренз булнб, алохпда изох, талаб киладиган, арабча лугавий бирликлар туляк. экзогнзмлар ^аналади: хулла, ур-фуг, хз'рс, ридо, мухсар, хиизинр, хакв, дебож, халлн, изхнр, неш/д каби.

Араб халцларпга хос миллий, махаллнй, диний, табшш рухни ифода этеа-да, узбек тилига гулик, ёкн маълум даражада узлашган, шу тип коллективига маьноси тушунарли булнб кдигап арабча лугавий бирликлар нотулик экзотизмлар хисобланадн. "Узбек тшшнинг изохлн лугапГ'да маънолари изохданган, узбек адабий тилининг ба-диий ва сузлашув услубларида кулланаднган арафа, арвох, алхам-дулшшох (худога шукр), алхазар, аланхиссалом, арш, шайтон, Аз-роил, таровнх (тароба), маежнд каби лугавий бирликлар фикрнмиз исботндир. Нотулик экзотизмлар купрок. узбекча диний матнларда ёки араб халкдзри хаёткга оид бадппй асарларда, дин арбоблари нуткида, шу халкка хос миллий хамда диний рухни ифодалаш максидида кулланади. Чулончи, машхур шоир А. Орипов "Хикмаг садоларн" номли туркум шеърларида Мухаммад, найгамбар, Аллох» Хазратн Жаброил, расул, пахий, Apiu, сахоба каби 30 дан зиёд нотулик, экзотизмларни динин, миллий рухни мукаммал ифода этиш мак.садидц куллаган .

Ишда экзотик лексика ва унинг юк,орида Kails этилган кури-нншлари аник, далшшар асоспда кенг т ах,л ил к,илшщи.

1. К,араиг. Орипов А. Хикмат садоларн. - Тошкеит, 1993.

УМУМИЙ ХУЛОСЛ

УДМларда учрайднган экзотик лексикани тадкнк килиш купила г'и умумий хулосаларга келиш имкошши беради:

1. Экзотик лексика б о ¿икал ар га кизик., галаги туюладиган тур-лй хорижий халкларга оид ижтимоий муносабаглар, маданнй-маиший хаёт, табиат ходиеалари ва миллим урф-одатлар, анъаналар, вокеа-ходисалар хакида ахборот, маълумот берувчи ва шу асосда матига хос "миллий либос"ни, кеиг маьнодаги миллим колоритни -миллий этник, ижтимоий-сиёспй, маданий-маънавий, диний рухни ва табиий-жугрофий мухитни ифодалопчи, узбекча матнларда асл Холича сакданган чет тил сузларидир.

2. Экзотизмлар нугкда куллаииш даражасига кура истеъмол доираси чегараланган лексикага мансуб булиб, индивидуал нугкда acocan таржима матнларида учрайди ва айрим холларда хорижий халкдар хаёти хакида хикоя килувчи уз тил матнларида услубий максадда кулланади. Кискаси, экзотизмлар уз вазнфасп ва хусусия-тига кура услубий хосланган сузлар, яъни китобий лексика турку-мига мансуб.

3. Экзотизмлар тарихий-этнмологнк жихатдан чет тилларга мансуб булиб, чет сузларшшг хулланма сузлар турига киради ва тнлга узлашмаганлнги била» харнктерланадн, шу боис улар куп холларда уз тил лугатларида к,айд этилмайди. Айрим экзотик луга-вий бирликлар нуткда куп кулланавернши натижасида гаржима тили жамоасига таниш, тушунарли булиб колиши ва хатто, тилга узлашиши мумкин. Уз тил лугатларига киритилган баъзи экзо-тизмларни шу билан изохлаш мумкин. Шуша кура, УДМ экзо-тизмлари, шартли равишда, тулик ва нотулик, экзотизмларга були-нади.

4. Экзотизмлар узининг барча лисоний хусусиятлари билан таржима матнида алохида ахамият касб этаци. ЭЛ таржимашу-носликда хорижий халкдарга хос аслиятни, аник, равшан холатни ифодаловчи восита - "реалия" термин« остида тал кип этилади.

5. Мавзу доираси ва вазифавий хусусиятига кура экзотизмлар куйидаги йирик мавзуии гурухларга булинади: .

а) экзотик сузлар;

б) экзотик атокли отлар;

в) экзотик фразеология.

Хар хандай таржима нагни да экзотизмларшшг у ёки бу тури учрайди.

6. Экзотизмлар матида купрок, суз, суз бирикмаси ва кам лолларда фразеологик бирликлар шаклида учрайди.

7. Таржима жараёнида экзотик лексика материалларига тугрп муносабатда булиш мухимдир. Чунки экзотик сузларнинг матида куп куллцниши малн мазмунини, упинг тушунарли Су шшнни к.ий-шшашгирса, экзотизмларнинг зурма-зураки таржима кнлннншн таржима иазарияси талабларига зид булиб, матн мазмунига нугур стка-зиши мумкни. Шу боне экзотизмларни нуткда, матида куллаш жараёнида адабий тш! мсъёрларша, лугавии норма мехёрша, таржима тили ва таржима иазарияси талабларига амал килиш лозим.

8. Экзотизмлар уз мохият ва мазмуни билан матн мансуб бул-гаи халк тили, тарихи, маданияти, жугрофияен, топонимияси, иж-гимоий турмуши ва диннни ургаиишда мухим мапба саиалади. Де-мак, экзотик лексикани урганиш нафакат сузшунослик учуй ким-матли, балки у лингоосоциологик ах,амиягга хам эгадир.

Мапзуга дойр куйидаш макола ва сезислар эълон килннгаи:

1. Узбек дпний матнларида экзогик лексика //Тилшуносликка овд тадкчкотлар. Республика ёш тилшуносларинииг аньанавий илмий хоиферсыцияси матерлаллари.-Тошкент, 1994.-96-97-бетлар.

2. Хддисларда экзогик лексика //Мамлексттик тил. Изилдсниши жана окугулушу. Республикалар аралык илимый - практикалык конференциянын тезистери.- Ош ,1994.- 68-69 бетлар.

3. Узбекча дшшй матн экзотизмларининг тематик турухла-ри//Республика ёш тилшуносларинииг аньанавий илмий конферен-цияси тезислари туплами. -Тошкент, 1995.- 98-99 -беглар.

4. Узбек дшшй матнларида экзотизмлар (хадислар асосида) // Истиклол ва фан таравдюти. НамДУ. 3-кнтоб.-Наманган, 1995.20-6.

5. Узбекча хадисларда экзотик лексика // Узбек гилининг лек-сик-ссмантик хусусиятлари масаласига дойр (илмий ва методик иш-лар туплами). - Наманган, 1995.-58-61-бетлар.

6. Экзотизм термини ва унинг бошка тил элементларидан фарк-ли хусусиятлари // Узбек тилшунослигининг долзарб маезлалари. (Айюб Туломхонлик материаллари.) 3-чикиш. - Андижон, 1996. -139-141-бетлар.

7. Имом Исмоил ал-Бухорий хадислари асосида -жзотик лексика (экзотизмлар)ни урганиш // Тошкент: Тил ва адабиёт таълими, 1997. 2-сон, 16-20-бетлар.

8. Узбек тилида экзотик лексика // Тошкент: Узбек тили ва адабиёги, 1997, 3-сои, 30-32-беглар.

27

РЕЗЮМЕ

диссертации Улукова Носнржона «Экзотическая лексика узбекских религиозных текстов», представленной на соискание учёной степени кандидата филологических наук.

Работа состоит из предисловия, введения, двух глав, заключения и списка использованной литературы.

В предисловии сформулирована актуальность темы, определены её цель и задачи, раскрыта новизна, теоретическое и практическое значение исследования.

Во введении дан анализ изучения настоящей проблемы в русском и узбекском языкознании и теории перевода.

В первой главе «Контактирование языков и закономерности употребления экзотизмов в речи» освещаются вопросы взаимодействия языков, освещается роль переводов в этом процессе. Значительное внимание уделяется появлению экзотизмов, особенно характерных для переводных текстов. Здесь исследуются собственные и освоенные пласты лексики, определяются различия между экзо-тизмами с одной стороны и терминами, варваризмами и алеиизма-ми с другой стороны.

Во второй главе «Тематические виды и семантические особенности узбекских религиозных текстовых экзотизмов» экзотизмы атшнзнруются с точки зрения их семантического наполнения, стилистических функции и раскрываются экстра- и собственнолинГ-вистические причины их возникновения.

В настоящем исследовании экзотизмы классифицируются на экзотические лексические единицы (хадд, шуфъа, сарид, хазира, шамла, арок ...); экзотические имена собственные: анропопммы (Жобир ибн Абдуллох, Саъд ибн Абу Ваккос, Абдуллох иби Ус-мон...); теонимы (Аллох, Гаффор-уз Зунуб, Малик ул-Жаббор, на-бнй, расулуллох>Жаброил,Микоил); топонимы (Макка, Тоба, Мади-на, Тнхома хроношшы (Худайбня газотн, Акоба битими ..,); зооннмы (Бурок, Касва); экзотическая фразеология. Всё это дало основания проанализировать стилистические функции религиозных экзотизмов н обобщить полученные результаты.

Теоретические положения настоящего исследования позволяют начать планомерное изучение языковых особенностей узбекских религиозных текстов. Полученные выводы расширяют имеющиеся сведения о теории текста. Материалы исследования могут служить источником дня создания пособий и учебников по узбекской лексикологии и толковых словарей узбекских религиозных текстовых ЗК !()! II ¡МОИ.

SUMMARY

In the dissertation of Ulukov Nosirjon on the theme «Exotic lexics of uzbek religious texts» for the first lime in Uzbek linguistics it is detailed researched the exotic lexics (exotisms) in the aspect of its semantic meaning, stylistic task, language and non-language reasons of its origin.

The work consists of preface, introduction, two basic chapters, common conclusions and the list of used literature.

In the preface its described the actuality of chosen theme, its purposes and tasks, its directed noveity, theoretical meanings, sphere of the usage and others.

Introduction is devoted to the description of learning of the given problem in Russion and Uzbek, linguistics and theory of the translation, types of exotism, exotic vocabulary, it detayli states researeches and scientific investigations, devoted to the problem, its also presented conclusions, caught by the repult of the researsh.

First chapter - «Concept of exotism» - describes the questions of collaboration the role of translations in it, as a product of this lexical structure of Uzbek religious texts, exotizms characterising the transla-tian texts; researched in the proper and mastered layers of vocabulary, direct on basic distinctions of exotizm from barbarisms, varvarisms, alenisms and on fundamentals of it accounted of scientific-teoretical conclusions of the dissertant.

Exotic lexics are aline words, brought without chanes, which are seemed for others unusual subject to other people, describing their social relations, culture and mode of life, natural phenomena, and also giving the concepts about their national customs, traditions, creating of fundamentals of it, the national picturesquety which express national-ethnic, social-political, cultural-spiritual, religious and national-geografic world of desired people.

The second chapter «The thematical kinds and properties of the Uzbek religious exotisms of the text», is devoted to description of exotisms we oil see in Uzbek religious texts, they devided into following types: exotic lexical units (had, shufa, hasira, sharnla, arok); exotica proper names: antroponims (Jobir ibn Abdulloli, Said ibn abu Vaccos, Abdulloh ibn Usmon) teonisms (Alloh, Gaffor-Uz Zunub, Malic U1 Jabbor, Naby, Rasulloh, Micoil): toponims (Makka, Toba, Madina Tohoma): hrononims (Hudajbiya gazoty, Acoba bitimy...): zoonims (Burok, Kasva): exotic phraseology. Here is accountirs the judgement of tnc dissertant about stylistic furetioii an.l oipliografy of the Uzbek iduruv.iv e-.ou >t»s of the ie\ts awl if. 101 -in >n conclusions.

Theoretical conclusions in this research give the way to study of the language properties of Uzbek religious texts. Theoretical judge ments of the author the research sphere of the theory of the text, lexicology, stylistics in Uzbek linguistics. The materials given in this work may serve as a sourse for the creating of the textbooks on Uzbek lexicology, exslanatory dictionaries of Uzbek religious texts and exotisms.