автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему: Характер и художественно-композиционная функция параллелизма в узбекских народно-лирических песнях
Полный текст автореферата диссертации по теме "Характер и художественно-композиционная функция параллелизма в узбекских народно-лирических песнях"
-./CuSIÍKCTOlI РЕСПУБЛШСЛСИ äUMAP /¿ОДБШ1С11 Ajlisnp HABOKÍl HOI Н1ДЛ111 ЛДЛКШТ I¡HGTiri7TÍI
РГ6 од
о / ноя
хугдавда
УРАЕБА Дармон Сапдах^едовна
-'ББЕК ХЩ ЖЕРИК К^П&ЩЛАРИДА ПАРАЛЛЕЛИ2ГШР-ШШГ ХАРАКТЕР!! ВД. ЕШВЙ5-Ш.Я10!ЖШ1 . В А 3 И S А Л Л Р И
10.01.09 - Оолыс.юнц/иселзк
Опталэг^л Г:аптгл ноггзогз згптЗ дарагасзш: осте ^"VH газе;;:?.? эг.:л:'-;?.:{ cicc^nraij:::
А ВТОР i: О Е Р А Т II i
TW*
Тадпидот О.Хугаев комлдаги Бухоро давлаг укиверейте ги "XX пер узбек адабиёти ва фольклор" кафедоас;:др багарилгап.
Илмий рахбар - филология фан лари доктори, профессор О.САОАРОВ
Расмии оппонентлар - филология фанларп доктори, профессор Р. 7ЛЛ0Л03
- филология фанлари номзоди А.МУСАКУЛОВ
Втпкчп im.mii иуассаса - Низокий ноккдаги Гизкенг Давлат
педагогика институт::
Х«.<оя "/?" .ЦО£0Н. 1293 йкл соат да Узбек-
истон оанлар*акадекияси Алитер Навоий ногидаги Адабиёт института эдзуридаги Д 015.04.21 радамли докторлик илг-.'мп дарага-сигш олпс! учун диссертация хн.чояси бунича ихтксослапган ¡шлш кевггп йпиигагада утказиладн.(700170, Тошкект .лг.л, К.Мумшшв кучаси, 9-уй).
Диссертация билан Узбекистон Республикаси дА никг асосгп; кугубхонасида (Тошкент шахри, И.Пуминов кучаси 13-уй) тани-еип уу.'.жин.
Автореферат 1993 кип "/(?."_ (>1\'ПЯОй да кукатпдци.
Ихтисослашган илмий кенгаш „ когкби, филология фанлари доктори /У^д.,* -,Н.РАХК-ЕОНОВ
ИПКлКГ УН7ЖЙ ТАВСИ'.'И
{.Тавзунянг долзапблиги ва Уоганилиш даоагаси. Кейянгя йял-арда узбек фольклориунослигида узбек хаяк огзаки иж.оди ва поэ-икасини урганяпга алохида ахамият берилмокда. Яумладая, Узбек алк лирик кутаикларида композицион асос дараггасига кутарила ол-ан параллелизмларнинг характерный, бадиий матндаги вазкфаларя-и тадкик килиш хам мохяятан долзарб масала. Бирок шундай бул-а-да, ханузгача унянг пайдо булиш, характер-хусусяятлари, алк поэзяяси тараютёгидаги урни, бадиият учун мухямлиги, эс-етик зазифася, уни хосил килувчи унсурлар, таснифи масаласи, апаллелизм ва кофяя, параллелизм ва бойца тасвирий воситалар ртасидаги муносабатлар узаро богликликда яхлит ургакилиб, хо-;яса табяатинянг эстетик мохяятини чукур очиб берадиган тадки-;эт яоа "ялганича йук. Иунинг учун узбек халк лирик кУшклари-;а параллелизм ходисасининг табиатини урганйп мухим ахамият :асб этади. Параллелизмларни алохида, муфассал холда чукур тад-;ик этиш - халк лирик кушикларининг туб мазмунини турри ва аник ушунишга, кушикларнинг яратилиш тарихини, куши« ииодкорларг: ва трочиларининг гурмушини, урф-одатяни, дунёкарашинп боскичма-'Оскич урганишга, кушяклар поэтик услубининг ривожланиш йулла-1ини, халк бадиий тафаккури тараккиётининг асосий принциплари-я, халк огзаки ижодида гояларни ва образларни ифодалаш йул-аринн билиш олишга ёрдам беради. .
Параллелизм ходисаси рус ва чет эл фольклорщунослйгяда 'урли дара^ада ургшшлган.
Тзбек фольклорщунослигида аса параллелизм ва у билан бор-як масалаларга нисбатан кизикиш мавжуд булса-да,бирок хали у иддий, махсус ургацилмаган.
Параллелизмлар хакида, одатда, узбек хащ кУшклари тадкик ;ялянган турли сагаядаги иьларда умумий фикрлар баён килиб утил-■ан. Параллелизмпар хакидагя дастлабки фикр-мулохазаларни узбек 'ольклоршунослигида Х.Заряф, М.Алавия, Б.Саримсоковларнинг ипла-зда учратяп мукиин. Х-Зарифнинг "Эргаш шоирнинг тагаисли турт-икларя" мавзуидаги мацоласида тагеисля сагьллр ва тажнясля ко-яялар ёрдамида хосил булган такнисля байгларнянг мантицан уза-о борланищдан параллелизма туртликларнянг гозага келигпи ва па-
раллелизмли туртликларга хос таъсирчанлпкнинг сирпнк очиб бериш-га хаоакаг кидали*. М.Алавия узбек халн кушкларида параллелизм-
ларнинг кулланкшини узига хослин белгиси сифатида эътироф этади ва обпазли параллелизмнинг турли ички куринишларини кайд кили б утади^. Б.Саримсоковнинг параллелизм ходисасига нисбатан караш-лари эса дивдатга лойивдир. У параллелизмлаонинг турлари, син-кретик характери, ритмик-сингактик параллелизмларнинг пайдобу-лиши ва эпик халк шеъриятини яратишдаги роли хусусида тухталиб, бирмукча асосли наэарий хулосаларни илгари суради3. Шунингдек, бу масалага С.Рузимбоев, А.Шаропов, П.Турдимов, Ф.Ращонов, М.Ёкуббековалар уз илмий ишларида тадкикот объектлари нуктаи на-заридан у ёки бу даракада ёндашиб утадилар4. Еум ладан, С.Рузимбоев "Хорезм вохасидаги узбек халк купиклармнмьт роявий-бадикй хусусиятлари" мавзуидат номзодлик диссертациясида параллелизм-ни хосил килувчи макбалар хусусида, А.Шаропов ва И.Турдимэвлар "параллелизм ва рамз муносабати", Ф.Райхонов "параллелизм ва кофия муносабати", М.Ёкуббекова аллаларда параллелизмларнинг кул-ланиши хусусида тухгалганлар. Бирок булар параллелизм табяатини умумлашгирувчи яхлиг илмий тасаввур уйготолмайди, Холбуки, параллелизмларнинг умумий хусусиягларини, унинг пайдо булишини, ри-вокланишини, халц поэзияси таравдиётадаги урнини, бадиий-эстегик ва композицион вазифасини яхлиг, шддий,'махсус урганиш эдда му-химдир.
Шу эхтиёкдан келпб чшдеб, узбек халк лирик кушикларида параллелизм ходисасининг кулланишини махсус таджик этии долзарб
1 Заоиш X. Эргап п'оиоиинг таштсли гуотликлапи "Узбек тали за адабиёти ,1969. й 1,22-26-6. Яна: Улкан'халк санъаткоол//Эр-
гаш поио ва унинг достончиликдаги уони.-тоикент:0ан,1971,8-40-б,
р
Алавия Ы. Узбек халц кутшдаои. -Топжент:?зССР ОА нашпиё-ти,1959,8-100-6.-Яна: Узбек халк маЬосим кушклаои.-Топкент:Оан, 1374, 49-99-6.. ' '
3 СаокмсокоЕ Б. »збек адаоиётпда сакъ.-Топгкект: <?ан,19-78. 20-38-6.Яна: узбек маросим фэлъкло?к.-Топконт:оап,19«6.
рузякбоез С. Клейнэ-худэгестр'/гкке эсооенностл узбекских кя_одкых песен Хооезмского оазиса.А}С'.-Та!ш-:ент,1971; Еалопов А. О ламлап ичоа оламлао.-Топкент; 19'ЛЗ, 106-110-6.: ?:")'онэв о. Шеър -какотадагк рэлдузлап.-Топкек.гДЭнб,1У-15-6.; 62-е ¿-о.; Ту рдяно- П. Поэтические символ:-' в узбекских народных ягоическях песнях.- А-уТ. -Ташкент, 1987; Якуббекова Ц. Еаноозая спе-_":й'::ка и г.оэтпческ::<? -бенкости узбекских наполню: ко/Нбельшэс песен нАляа".-АКД. кенг.1990*.
илмий муаммо эканлигини таъкидлашга гугри келади ва ушбу ишда зу муаммони махсус тадкик этиш асоспй вазифа килиб белгиланди.
¿Тисс.еота.аиянинг максади ва вазифаляои. Диссертациянинг асо-сий максади узбек халк лирик куиикларида параллелизмларнинг КУл-ланишини ургашпццан, уларнинг бадшй-композицион вазифаси ва эстетик хусусиятларкни ёритшцдан ибор'ат. Шу муносабат билан муал-лиф уз оддига кукпдаги зазифапарни куяди:
1. Халк поэзиясингтнг шакяланиши ва камол топишида параллелизмларнинг роли.
2. Параллелизмларнинг мохияти, характера, таърифи.
3. Параллелизмларнинг таснифи.
4. Параллелизмларнинг халк лирик кутаикларида композицион асос даражасига кутарилганлиги.^
5. Параллелизмларнинг бадиий тасвир воситаяари билан муно-сабати. Параллелизм ва мажоз. Параллелизм ва рамз.
6. Параллелизмларни хосил килувчи манбалар.
7. Халд тгфик кутикларининг вариаятлагаувида параллелизмларнинг роли.
8. Параллелизм ва кофяя.
9. Параллелизмларнинг бадяий-эстетик вазифалари.
узбек халк лирик кушкларида параллелизмларнинг композицион асос даражасига кутарила олганлиги, айни чокда кушикларда турли-ча намоен булганлиги - диссертацияда уларнинг хар бир гурини ало-хида-алохида из ох лапши Эдтиёжга айлантирди. Бу, уз навбатида, тадкикотни'яг таркибяни шу мантик асосида белгилашшини такозо этди.
Т.адкикотнинг методикаси за. .методологии асоспари. Диссертациянинг методологии асосини фэльклоошунос, адабиётшунос ва тил-иунос олимларнинг халк огзаки икода ва маданий меросни урганиш бобмдаги клгор караиларп, гетодини эса аналитик усул ташкил эта-ди.
Ишнинг мазмуншт ёритишда чет эл ва рус, узбек адабиётиунос-лиги хамда фольклоршунослигида мавкуд илмпй-тадкикот ишларидан танкидий ва игодий фойдаланидди. Жумладан, халк лирик кушклари-да параллелизмларнинг к?лланкшга доар назарияни ёритишда, улар-нинг гсеърий матння шакллантиривдаги ролини, бадиий-комоозицион, эстеткк вазифаларлни, турларгшя, мантикпй чегараларкни очиб бе-рищда А.А.Потебня, А.Н.Весеповскнй, Р.О.Якобсон, В.М.Нирмунский,
Ю.Г.Круглов, С.Г.Лазутин, Е.С.Баевский, Е.Б.Артемекко, Л.А.Астафьева, Х.Усмонов. В.И.Еремина, Ходи Зариф, М.Алавия, ТЛлирза-ев, М.Саидов, М.Муродов, Б.Саримсоков, К.Имомов, 0.Сатаров, С.Рузимбоев, К.Очилов, Р.Налолов, Ш.Турдимов, М.Жураев, Ф.Рак-
хонов, А.Мусакулов ва бопща олимларнинг назаоий хулосалаоига икодий таяндик. Бунда угмии ва хозирги зачондаги халк пп::к ку-шикгари тадкикотнинг фактик материалларп сифатида хизмат ккдди.
Ишнинг умумий мазмуни белгиланган реяа доирасида узбек хал лирик кУиикларини гахлил чилиш асосида баён килинадя.
Тздкикотяинг илмий якгилпги. Диссертацияда узбек халк лири кушикларида параллелизмларкицг узига хос йуспнца намоён булппн, уларнинг мохияги ва хусусиятлари, тасниси, бадиий-композицион вазифаси, тасвирий воситалар хамда кофия билан муносабати, вари антлашиш масаласи билаь боглкклиги, параллелизмларни хосил килу вчи тарихий, этнографик ва хаётий манбалар, халк иеъриягининг пайдо буяиши ва ривожланишида параллелизм ларнинг роли каби муаи< молар уртага ташланади ва уларнинг ечими яхлит тизим шакллда елк марта ёритишга харакат килипади. Тадкикотда асосий муаммо буйича чикарилган илмий хулосалар узбек фольклррпунослкгида хал огзаки ижоди поэтикасини назарий жихатдан урганиш тажрибасига, шубхасиз, самарали улуш булиб куиилади. Энг асосийси, паралле-лизмларнинг илмий к: хат дан махсус тадкик этилиши халк лирик куши к лари мазмунини хамда поэтик табиатини тугри ва осон англаш имконини яратэди.
Тадкикотникг илмий ва амзлий а^аутияти. Тадкикотнинг илмий ва амалий ахамияти, энг аввало, параллелизм ходисасининг узбек халк лирик кушикларида кУлланишини монографик йусинда хар тонок лама тадкик килишга илк бор уринганлихда куринади. Зотан, парал лелизмлар халк лирик кушикларида композицион асос даражасига ку тарила олганлиги билак дивдатни яалб этади. Бинобарин, диссепта цияда паралледизмяарни тадкик этиш оркали уларнинг бадиий аха'.-и тини, кушклардаги етакчи хусусиятларини, эстетик вазпфаларини хао томонлама урганиш; параллелизмларнинг халк огзаки игодпда гутган Урнини курсатиш, шунингдек, кутаикнинг ритмик уйнокилиги, серохаяглиги, мусиккй яилоларга каддаЯ таъспр этганлигини, ха~к лирик кугикларидаги компэзипион асослик даратасини аниккаш гуда мухкмдир. Хулосалар эса узбек халк лирик кугтиклариЕИ алохида
жанр сифатида ургантпга, уларда кулланадиган турли поэтик санъ-атларни билиб олишга ёрдам беради.
Ишнинг назарий жихатдан ахамияти унинг узбек фольклортунос-лиги поэтикаси масалалари хамда халк кушикларининг бадиий хусу-сиятлари хакидаги карашларнинг янада ненгайшшт, чукурлашуви ва бойишига, параллелизм.ходисаси билан борлик муаммоларнинг турри • ва тизимли хал эти штага ёрдам бериши билан изохланади.
йшда келтирилган фактик далиллар, назарий фикп ва хулоса-лар олий укув юртларида халк орзаки ижодини укитотцда, тил сти-листикасини уоганащда, шу сохалар.буйича курс..диплом ишлари ва укув-методик кулланмалар ёзивдй, дарсликлар, атамалар лугатя ту-зивда манба булиб хизмат кила олади. Шунингдек, ищцан халк орзаки ижоди намуналарини кенг микёсда таргиб килтцда фойдаланиш мумккн. ""■;--.-
Тадкикотнинг манбалари.: сифатида Узбекистон Фанлар академия-си Алишер Навойй.номидаги Адабиёт института хузуридаги Х.Зариф номли Фольклор архиви ва Ф.Хужаев номидаги Бухоро дав лат университета "XX аср узбек адабиёти ва фольклор" кафедраси хузуридаги Фольклор архивида, сакланаётган, шунингдек, щу архивдардаги мате-риаллар асосида нашр этилган""Узбек халк кУшиклари"(1959, М.Ала-бия туплаб, тартиб берган), "Узбек халк икоди" сериясидаги "Ок олма, кизил оша"(1972, туплаб наягрга тайёрлаган•М.Алавия), Тулёр" (196?, тупловчи ва нашрга тайёрловчй Д.Раззоков). "Совет даври халк кушклари"-.(1983, нашрга тайёрловчилар М.Алавия ва С.Рузимбоев), "Бойчечак" (1984, тузувчп на нашрга тайёрловчи-лар О.Сафаров ва К. Очи лов) ва О.Собиров нашрга тайёрлаган "Ке-^ лШ1ой куш'ткларйп;Д|981Ь'Ж.Кобу лниёзов нашрга тайёрлаган "Хорезм халк купгаклари" (1965)'гупламларидагиГанъанавий. лирик кушиклар асос кишб олинган.'Айн'и чокда 1989-1992:ййлларда Бухоро дав лат университета талабалари билан утказияган фольклор экспедицияла-рида талабалар туплаган ва шахсан .ёзиб олинган халк КУшиклари-' дан хам фойдаланалгаи". ■...' • ' ~
• Шн^нг ж орий ланит.-■ Дисс е р тагтая" Бухоро Дав лат университета "XX аср узбек адабиёти ва фольклор" кафедраси хамда Узбекистон Республикам Фаняар академияси Алишер Навойй номидаги Адабиёт института Фольклор буга1мида'мухокама киликди ва химояга тавсия
ЭТПЯДЛ. ." ; : • : ..' " : ;
)
Иининг асосий мазмунй"илмий маколаларда,';-иунингдек,- республика ёш спилолог-олимларининг (Тошкент,1991,1992), узбек тилтунос-лиги ва адаоиётшунослигининг долзарб масалалар'ига багишлланган (Кукон,1992), Бухоро давлат университета 'профессор-укктувчила-риниетг анъанавий (1989,1990,1991,1952) "илмий-'назарий конфеоенция-ларида укилган маърузаларда уз аксини" топган."""'
Тадки'котнинг тузилит. Диссертация кириш," уч асосий боб, хулоса кисмларидан иборат ва ии сунггида фойдаланилган адабиёт-лар руйхати йлова килинади.
ДИССЕРТАВДШИНГ ACOCJffi МЛЗМУНИ
Кипите кисмида мавзунинг долзарб лиги асосланиб, муаммокинг чет эл, узбек филолог-оли.члари томэнидан урганнлиш дара^аск, тадкикотнинг максад ва в'зифалари, методикаси, методологик асос-лари, манбалари, илглий янгилиги, амалий ва назарий ахамияти, иининг Еорийланшш ва таркиби хацида маълуяот бериладк.
Еипинчи боб "Параллелизмларнинг мохиятн ва характера" деб номланади. Бу бобда параллелизмларнинг мохияти,характера, бир не-ча уриндаги узига хос бе лгилари очиб бериладк. Пеърнпнг ташкил топишида уларнинг урки ва роли, вазифаларн курсатилади. Иулар асосида параллелизмларнинг таърифи ва таскифи келтирклади.
Параллелизм шакл ва мазмун кихатидан бир хил охангдэплик асосида айкан такрорланувчи, грамматик дурилишига кура якин инки ёки ундан ортик синтактик бирликларда ходисалар, холатлар ёхуд нарсаларнинг ёнма-ён келгирилган холда узаро киёсланиши ёйин-ки карама-карши к>йилишк оркали фикрни поэтик шакл ва охангда бадиий яхлитлаб ифодалаш воситасидир.
Параллелизм грекча рачлШЛаЪ - ёнма-ён борувчи сузидан олинган булиб, уни шеърият поэтикаскга дахлдор атача скфатида биринчи марта Роберт Лаут 1778 йилда уз таркимасида чоп эттир-ган "Исо пайрачбар асарлари" китобига ёзган суз бошисида кулла-ган1.
Узбек ва гожик мумтоз поэтикасида параллелизм санъатига тенг келадиган ходиса ыутобика деб юритилгани маьяум2. Мутобпча
^ Якобсон P.O. Работы по поэтике.-М.,1987.-0.99-10^. .
2 Шамси Кайси Розй. Ая-кУъзам.-Лупанбе: Адиб,1991,са*.277-278: Атоулдо Хусайий • Бадоеъ-ус-саноеъ.-Душанбе: 3-'гхгон,1Э74,сах. I6I-I62 и Уябев. сэгег* экокклапедияск.-Тэпжент: узСй Бос редакциям . с-том, Х9751 /цз~йе?.
ас ли арабча суз булиб, лугавий маълоси: мувофик, ухшап, икки нарсани узаро мувофик келтлрии демакдир1. Бирок параллелизм ата-маси кенг маънода кулланипи, шеърий санъат сифатида поэтик асар-ларда турлича куриниилаода на.\:оён бултш, хап бир куринишида узига хос томонларини алохида холда акс эгтириии туфайли уви халкаро микёсда истеъуол кплянишини хисобга олиб, уз холича дабу л нилган маънулдир.
Параллелизмлар халд лиоикасининг турли жанрларида турлича узига хос лик касб этади. Улар лирик душкларда, лапарларда, ёр-ёрларда, аллаларда, топипмок ва маколларда, шунингдек, достон ва эртаклацда бевдц куп учрайди. Параллелизмларкинг ¡ганрласаро тафовути хар бир канрнинг узига хос хусусиятига, тасвир объек-тига борливдир. Хусусан, халд лирик дупганларининг поэтик табиа-тшш прраллелизмларсиз тасаввур этиш дийин. Чунки у халд лирик душидларининг ички ва танки - семангик ва синтактик чуришиини белгилаб, уларда шакл ва мазмуннинг диалектик бирлигини таъмин-лаши туфайли компэзицион асос даражасига кутарилади. Халд лирик душккларига хос .мусидавийлик, ритмик уйнодилилик ва сероханг-лилик хам параллелизм туфайли юзага чидади. Халд душкларининг шакл гахатдан дисчэ ва ихчам, силлиц булиб, тез таркалиши ха?/-да эсда колиши, ундаги тасвирнинг таъсирли, ишонарли, образли чидиши параллелизмнинг натинасидир.
Параллелизмлар турли тузилишдаги (учлик, туртлик, бешлик ва хоказо) бандларнинг мисраларини хар томонлама яхлитлаштириб, ичкп мазмрк динамикаси билан боглайди. Лирик кахрамоннинг турли рухий' холатларини хар хил рамзий лавхалар ордали, хар хил ижти-' моий вазиятларда, бадиий, ёрдин ифсдалагага кумаклашади.
Параллелизм бадиий ифэда усулларининг алохида типи булиб, адабиёт ва фольклорда кенг дулланади. Оольклордаги параллелизм анъанаЕИйлиги билан дичка^ии купрод ¡галб этади. Шу хусусияти билан у халд душидларининг кенг оммалашувида хам асосий восита сифатида хизмат дипади. ■■
Па- " иелизм уз табиатига эга мукаммал, алохида бир тизии— дкр. У бяо неча тйзимчаларни узига бирлаштирган холда яхлитлпк насб этади.
... 1
1 Рахмонов Захоб. Шеър санъатлари. -Ленинобод,1972,47-49-6.
Уз табиатига кура поэтик параллелизмлар куйидаги сажиялао-га эга:
1. Яадимги.тушунчалар, мифлар, турли итонч-эътикодлар асо-сида пайдо булган рамзий образларнинг мохиятан узига ухшаш ёки тенг реал образлар билан ёнма-ён келгирилшяидан юзага кеяган па-оаллелизмлар.
2. Табиий киёслаи асосида юзага келган рамзий образнинг очиб берилишидан вукудга келган папаллелизмлар.
3. Инсон рухий олами' табиат ходксалари ва ианзаралари билан тенг келтирилиб, киёслаш ёки каршилантирига замирида хосил килинган параллелизмлар.
4. Кузга куриниб турадиган ва куриниайдиган холатлар рухий богланиб берилишидан вужудга келувчи параллелизмлап.
5. Бадиий матнни шеърий шаклга киритувчи папаллелизмлар.
6. Шеъоий шаклга тушган мисраларни бир хил охангда биолаи-тирувчи параллелизмлар.
7. Банддаги шеърий мисраларнинг гойлашувини мустахкамлаб, мазмуннинг мисралараро кучиб борияига кумаклатувчи лексик-мопфо-логик ва товушлар параляелизмлари.
8. Вокеабанд асарларда сюжет чизикларини мазмуиан бир-бмрп-га бэглаб турувчи параллелизмлар.
9. Кушикдаги мухим хола^ларни аниклаштирувчи папаллелизмлар.
10. Лирик кахрамон харакат-холатини кушик рухи билан боглов-чи параллелизмлар.
11. Иккита реал тасвирни узаро карама-карши куйиш оркали богловчи параллелизмлар.
12. КУшик кахрамонининг ички кечинмаларини ифодалаш билан бирга турмущда учрайдиган салбий вокеа-ходисаларга киноя килув-чи папаллелизмлар.
13. Инсонга хос хусусиятларни габиат ва унинг ходисаларига, нарсаларга кучириш асосида хосил килинувчи параллелизмлар.
14. Вокеликни мажйз йули билан ифодаловчи параллелизмлар.
Параллелизмлар, асосан, халк поэзиясига хос усул булиб.ке-
йинчалик ёзма адабиётга утган*. Улар халк назмининг шаклланиши
1 Ейомунекий В.М. Ритмико-синтаксический параллелизм как основа дпевнетюпкекого народного эпического стиха "Вопросы языкознание" ,1964,.,*4.с.З-24;"Са:)имсоков Б. 'збёк адао'иётида сагъ. -ТопшёктгОан,1978,21-38-6.: Усмоков X. Древние истоки тюркского стиха. -Казань,1984. С.37-74.
ва камол топигаида мухим омил булган.
Узбек халк огзаки ижоди материаллаоини кадимги туркий ёдно-малар билан диёсий урганиш куйидаги мулохазаларни илгари сурик-га имкон беради. Туркий халклар шеъриятининг пайдо булипида рит-мик-синтактик параллелпзмлар мухим ахакият касб этган. Паралле-лпзмларнинг узи хиссиётли такрорлар ва сап,, товуилар паралле-лизми ёодамида вукудга келган. Хиссиётли такпорлар ва саяъ гаеъ-риятнинг кишилар уртасидаги оддий сухбатдан арралиб чикиб, рит-шк-сиитакгик параллелизмг.о заманила шаклланишини таъминлаган. Улар cfHKD баён килинаётган синтактик бирликлаони ритмик булак-ларга булиб юбориб, булинган хар битта ритмик булак оркали мус-танил мотивни ифодалаш имкониятини ярагган.
Анга^кисрэ/иниси^наган/ болмыс 1ринч, -4-9
оглы^ такаган/болмыс^эринч, - 9
Анта'1 киспэ/инкси^эчисин-тзг/ кылынмадук6эопнч,- 4 -13
* р- . * г*
оглы канын-гэг/ кылынмадук°эринч, - II Яъни: Шундан кейин (иниси) хокон булган экан, угли хам / хокон булган экан.
Шундан кзиин/иниси /огасидай/иш тутмаган экан, угли /отасидай/шп. тутмаган экан-1-.
Урхун-Енисей ёдгооликларидан олинган бу мисолда, аввало, "эсинч"( экан) туликсиз феълининг хамда "каган"(хокон), "болмыс" (булган), "кншнмадук" (иш тутмаган) каби мустакил маъно англа-тувчи сузларнинг, иунингдек, ran бошида "анта кисрэ" (шундан кейин) кяопп ибооасининг такрорланиии туфайли каторлар ва мпсрала о агпала бошлагани кузга таиланади. Дастлаб улар икки сузли гумлалардан'иборат ритмик булаклгрга булиниб кетган. Хар битта ритмик булак эса мустакил нотизга зга. Ритмик булакларнинг пайдо булишида, асосан, ran лап боглндаги аллитеоация билан суз так-ооолчоядан олднн келган сакъ мухим роль уйнагрн. Ритмик булакларнинг тзугудга келиши синтактик бирликларнинг улчов нихатдан текглап-иб, охангдоаляк хосил килипгага олиб келган. Бу хэл эса сикгактик параллелизмларнл кучаПтираб, насрий натнни теърга як:тнла"т::рган. Сунгоа шгтяк-слнтактяк параллелизм таркпбпдагя
1 Аблупах.-оноз F., Рустэмэв А. Кадклга туокяй тчл. -То кенг: 7КНТУЗЧИ, IS82, ЮЗ-б. "
сингактик биоликларнинг матнда ёгик ходца гоилатауви, ундаги рит-мик булаклар чегарасини аниклао, таъкидлаб кедувчл эмоционал такрордар билан сагьнинг гик тушган ходца нойлатуви окибатида дасглаб шсралар, кейин эса банд шаклланган. Бу фараз-фикрни "Девону дуротиг турк"да келтирилган кадимги халк куииклари гас-диклайдн: ' ' ^
. Эой н/'/зГп ! сока / гурдУ - 8 Баш'/4/ оо]н1Н / сокаУтурдТ - 8 I/ Уфуг/4бодуп / бука4/ гурд!' - 8 11 Узу4/ кама / т!бэн4/ т'/гд'Г - 81 КУпивда баён килинаётган фикрнинг таъсирчанлигини оширии, колаверса, фикр гашиётган синтактик бирликлар - гапларни узаро боглаш максадида "турдУ" лексик такоори (феъл туркумига хос суз-нинг кайталаниш) куллзнган. У хар.бир синтактик биоликнинг чога расини аниклао , таъкидлаб келмокда. хар бир синтактик бирлик ну с такил мотивга эга. Синтактик бирликлар шеър курилииида ёгик хол-да койлаиган. Уларнинг схиридаги лексик-такрорлар, сакъ ва ке -ипнги икки мисра бошида мувозийлаияб келган "у" товлви эса тик гушган ховда кой тутган. Бундай параллел" жойлашиш вазн ва ро-вийда хам моелик тугдириб, охангдорликни янада кучайтирган. Вазн ва ровий моелиги асосида бирлашган гурт синтактик бирликдан-туог ликдан-яхлит банд юзага чиккан. Туртяикнинг сунгги икки мисраси бошида келган "у" аллитерацияси учинчи ва туртинчи параллел ка-торнинг алохидалигини аник курсатиш учун хизмат-килаяпти. Агар куиикнинг мазмунига эътибор килсак, унда мураккаб, кучма поэтик маьно ва ифодажони учратмаймиз.
Инсон Уз рухим оламини табиат ходисалари ва манзараларкга, нарсаларга киёслаб ифодалай богалагач, щу ифодага мос.циёслаиувчи объект ва киёсланувчи субъект кисмли, рамзий ва реал гаевполпр-дан иборат, икки ухшаш куришлли шеърий булаклардан таркиб гог-ган поэтик шакл юзага келди. Булар туртлик шаклидаги яхл::т банд-лар эди. Шунгача халк шеърияги иккилик - байт шаклида купрок уч-райди.
■ Туртликларда мазмунан ва шакнан узаро параллел келуячи гск-кита ухшаш курилишли киемнинг хар томонлама мое лик асосида =х.~'т
Копгаопй М. Туокий сузлао девони (Девону яуготит турк)
3 томлик. -Топкент: Фан, Ш том, 1251, 250-бет.
бандни келгишб чикаришида паралле л:.см кузяш ас ос булади.
Бадаяй катнда параллеллик мазздн, какл, оханг шхатядан намобн булади. Параллелликнинг бу у чала куоингаг.и -халд ляоик душпдлаоида дооипид (синкоетик) холатда учрайди. Улар бип-би-рики /заоо тулдириб келади. Паоаллелизмларнинг функционал бир бу т.ун лиги, композицион-бадиий шхатдан яхлитликка э га лиги матн-да оазпая куоинади. Узбек халд -ляоик дупидларпда дулланувчи паралле лизмларнинг тасниФоти масаласида куп бахсу мунозаралардан кзйин шулашш таъкидлаш мумкин:
Лирик душидларда дулланувчи параллелизмлар, энг аввало, икки катта туога - мантидий ва формал папаллелизмларга булина-Л'л. ^з кавбятпда, паоаллелкзмлапнинг синкретик характердалиги-ни хиссбга олиб, уларнп мохияти ва вазифасига кура беи хилга агоатиш лозим:
а) образли (тематик-психологик) параллелизм;
б) ритник-синтактик параллелизм;
в) лексик-морфологик параллелизм;
г) интонацнои параллелизм;
д) коипоза_.:эн паоаллелизм.
Кулардан образли (тематик-психологик) паоалле лизм поэтик маъно тесан ликларига дараб ту банда ги курикииларда намоён буладн:
1. Циёсий параллелизм.
2. Психологии (рухий) параллелизм.
3. Кинояли параллелизм.
4. I .'ялантпришлн параллелизм.
5. Ма:*эзий параллелизм.
1£ун:шгдек, паралле лизмлар тузи лиши га кура:
1) бит таркибяи ("рамзпй" дисмдангина иборат);
2) икки таокибли ("ранзийлик - реаллик"дан иборат);
3) куп таокибли (икорпдагя принцип заигирсямон ходда давом эта-дп) булади.
Параллелизмлар табиатпга кура хам таснкф диликади:
1) итоб::;: параллелизм;
2) сллбнй параллелизм;
3) карамз-кат*:: :.:отпзлп параллелизм каби.
Ипда па?алязтаз«;шнг бу-пчки ту с да рп га хос :гусус::яглао, Улар;:::нг пзага ке~-:п йулдаоп, поэтик наткни яратиишагп
ва эстет::" газнгалап::, узнпо ух::;аг: ва фардл:: бэлпт-
ла пи мисоллар ёрдамида батафсил тавсифланади. Параллелизм тур-ларини ашщлаш-пашллелизм ходисаси мохиягини, унга хос ху су си-яг ларни, лирик кушикпарнинг табиатини, бадииятини, таравдиёт йулларини, тарбиявий-эстегик ахамиятини билиб олиига ёрдам бе-оади.
Паралгелизмларнинг таснифоти масаласида унинг композицион тури ва тузилиши ва габиагига кура таснифи узбек халк лирик кУшиклари мисолида илк бор келтирилмокда. Зотан, композицион параллелизм аслида, купрок насрий асарлар - роман, повесть,хи-коя, зртак кабиларга хос бадиий-тасвир усули булиб, улардаги сюжет чизикларининг параллел келишидан таркиб топади. Хусусан, у эртакларда, достон ва насрий кинна матнларида кенг учрайди.
Композицион параллелизм халк лирик кушикларининг сюжетли намуналарида учраб, бир неча туртликлаони мазмунан бир-бирига • боглаб, вонеабандликнинг яхлитлигини таъминлатда хизмаг киладн.
Параллелизмларнинг тузил?'пига кура турлари-таркибида рам-зий тасвирнинг мавкудлигига, унинг мивдорига караб акратилади. Кумладан, бир таркибли параллелизм асосида яратилган душиц мар-казида ягона рамзий образли гасвир туради. Унда инсон хаётининг тасвири табиат олами тасвррига ёнма-ён келтириш асосида чоп;к— тирилмасдан, "рамз" формасидан унумли фойдаланган холда ифода этилади. Бир таркибли параллелизмда рамзий тасвир реал гасвир билан чогишгириб берилмасада, уни купгивда тушуниб олиш мумкин. Колаверса, реал гасвир рамз-ичида очилиб колади.
Халк лирик- кУикиларида икки таркибли параллелизмлар жуда кенг учрайди. Улар, асосан, икки цисздан иборат булиб, хар кай-синиси мусгащл мазмунга эга. Икки таркибли параллелизмнинг кисмлари уртасидаги муносабат куйидагиларга асосланиши мумкин:
а) икки параллел кисмнинг "харакат" ухшашлиги асосида бир-би-ри ' билан киёсланишига;
б) лирик кахрамонга нисбатан уни рамзий гихатдав изохловчи образнинг параллел келтирилишига;
в) лирик кахрамон ва унинг хаоакат-холатининг рамзий ахакк-яг касб этишига. Иасалан:
Хавода парча булут,
Ёмгир ёгиб уггани Кук.
Дунёда ошна тутиб,
!Лу роди га еггани йук*.
Цушкда лирик кахрамошпшг рухий кечинкаси табиат ходиса-сига боглаб очиб берилмокда. - Тузилишига кура у икки таркибли параллелизм асосида, "рамзийлик - оеаллик" принцкпи билан ну-рплган. Унда хаводаги парча булуглар ёмгио ёгдиоа олмаганн ка-бя, хаёгда хам таркок, бирлапмаган огана-огайнилар муродига ета олмаслиги узаро киёсан, бадиий талкин этилган. Натижада образ-ли пяраллелизмникг чиройяи куриниши юзага келиб, ритмик-синтактик параллелизм эркади сеърии шакдца ифода топтан.'
Баъзан икки гаркибли паралле лизмнинг бпринчи кисми модол, иккинчи кисми хаёгпй вокеа ифадасидан иборат б у лиши хам мумкин. Чунки халцнинг куп аср лик хаётий тажрибалари асосида юзага ксл-ган киса, чукур маъноли, баркароо иаклга.эга булган маколлар ту рли вазиягларда фикрни.лунда, образ ли тарз'да ифодалаш имконп-ни беради. ■
,, Куп таркибли параллелизм, куллавганда - кушиклар бир нсча мотивдан иборат булади ва у ларда 'шунча .ритмик-синтактик параллелизм узаро кушилиб келади: -. . . . Отни сулув курсатади Ок айил, пуштан,. тугоси. Укни сулув курсатади. .. Ок белдов хам бусараси. , Йигпгни сулув курсатади . О та, она, о гаси, .-'.'.'/ Тунни судув куосатади,
" ,. 9
Силанган енги, екаси. .
Ушбу кУпикла тургта куфт-мотив ва ритмик-синтактик параллелизм узаро кушлган. Бу бирикув нафакат тенг'ва ухкаст синтак-тик бирликни ифодаловчи "курсатади" радифининг. такрорланиши. ,• асосида, балки жуфт мотив ларншгг. бир-бирягл гематик-психологик жихатдан киёсланита оркали хам юз берган.-Мотивлар мазмунан би-ри иккикчисини .гуддиради. Биринчи икки мотивдаги отки айил -эгаршшг усти билан отнинг корнидан айлантириб богланадиган тукали кайиш, пуштан-корин боги, тугоси - петпанасидаги тугма ноои гузал курсатишига иккинчи мотивдаги уйни ок беддов - тикилган
1 Алавия'"'. Узбек халк к?тгаклари. -Тошкент: УзССР ОА нап-риёги, 1959, ,45-бет.
2 Алавия I. Ука асао, 257-бет. ,
утовняп- бегл ураб богланадлган ок аркон, шунингдек, бусага-ос-тонаси куошляаитпппки ккёсан купсатилади. Учинчи иккп мотяв-шшг казщнл хам шуларга якин булиб, унда йигитни - ота.она, акасл супув куосатиша уктнрплади. Туртинчи иккл мотивда эса тушш гузал куосатадпган - унинг базагилган, кашталар тикилган енги, ёнасп эканлиг- айтиладн*.
Параллелизмларнинг табиатига кура туряари куши к лирик ках-памонкнннг рухяй холаткни, Зико-кечпнкасинп, кайфиятгши пай йу-синда акс эттиришпга караб тасниф цилинади.
Игоблй параллелизм огщала ляряк кахрамэннинг у мумий руэдА холатп, кутарицки кайСияги ифэдалаиади. Куюгкг учун кУпгина ку-пякяарнинг пнтлхосг! сробяй параллелизм формасидаги бо"!лакацан ибоспт булади. И*сбий паралясгаз« салбий параллелязмга нисбагак куп учрайди.
Салбий параллеллзм лзрак кахрамошшнг мунглп холатяки, гус-кун рухий кайфпягпнп, нола-фагонию норозплиишз, дал изтиробла-опиа ёркинрок цфэдалаига ва унинг сабаблапшш курсатишга хпзмат кклдди, Унда ыунгпп эиоционал оханг куч ля булади.
■ Толга чшсцнм тол1, бутдим, Тупоймай бехол булдим. Уз тенгимнинг ичида Цунча бето;^ булдлгг»
К?п.::кхз зеки турмуш тазйики туфайли орзуларига эрика о слагай, яхта хаёг кечириш касиб этмаган маету ра кизнинг у куба тли хпётдан калган а лам ли ногсасп уз ифодасини топган. Р'азмуни гам-гин бу туотгак ¡лун г да охангда икрэ эталади,
Оалбяй гараллодкгм ёпдачида яратилган кугалкларда никоя, кочпрхклардаи куп фоглаланиладп. Чункк улар лирик кахраг:ошшнг тугкун руздопни, норозялнкларинп аник ва ёркин ифодалапга ку-маклагаади.
Баъз» кУпгчларда бир параллелизм асосида лирик кахрамэн-иякг иккк хил узаро г,арама-кд рши-му н г ли ва гулкий рухдаги хола-) ти тенг бпрллади. Ыасаяан:
Бокка кирсам, бог с.амоли Хайдаримкл ёзади.
х Сузларкпнг из охи "Узбек галзшлг изохли- ог*«-
дл. Г^оанг: П том ли, 1,П томлар. -ГЛ.: Рус тили пагрпёгп.ХС-с!.
Ок о а«, :;::зил олма. "збек халч ------•—
»Дпозух И.^та^н. -Топкенхе йда"лёт ва сакм-г г.£™п:{бг>', 12;.".', ■
Уйга кпрсам, гариб онам Юрагикни эзади1.
Кушщда бир лирик дахрамоннинг икки хйл пухни холагй эр-кин табиат куГшидаги гаодмон да?!лари ва уйидаги дивдинафас тур~ мушидан но лик лапа бир матк асосида параллелизм опдали тенг ку--Гшб ифодаланган. Бирок узбек халд лирик душидлари орасида бундам намуналар камр'од учрайди.
Иикпнчи боб "Узбек .халд лирик душдларида параллелизмлар-ни юзага келтирувчи манбалар" деб номланадп. Бу бобда параллелизм ходисасини юзага келтирувчи тарихий, хаёттш, этноГрафпк манбалар узбек хал д лирик «ушакяари нксоляда гахсус итзгззяаигн-рилкб келтирилади. Параллелизм-учун диёсий манба булпб келадп-ган ходисаларнинг уз ва Кучма маънолари очялад::. Уларнянг ба-диий кучимга утии гараёни курсатиб берилади. !;:уншггдек, ь;:;ёсий канбаларнинг образ яратшддаги урни ва. вазпфапрпга эьтпбор бери лади.
Узбек халд иприк кушикларпда пар-аллезззмсяркк юзага колт-И" рувчй'киёсйй манбалар, асойан, табяат хздпсглари, осмоп ёрзт-гйчлари, табиат манзаралари (сувликлар, тоггаклар, тезсвгаклар) инсоншшг айрим тана аъзолари, вацт улчовлари, усймлнплар, да-рахтлар, гуллар, мввалар, хайвонлар, парранда ла душлар, хапо-ратлар, ранг-Туслар, еехрли радамлар, турлй хил нарсалар ва мантий буюмлар эканлиги таъкидйанадй. Уларнинг тарйхан халд оъти-додлари ва тасавв^рлари билан богланиб, рачзийлик касб эта бер-ганлиги курсатиб б ери лади. Лини пайтда эса, Ниёскн манбанкнг рачзийликка дахддор маъносини очиш, кушидййнг бадиий димкатикп анйдлатга кумаклаиадй. Масалан, параялелизмни вугудга келтирувчи зарурий диёсий манбаяардан бйрй ранг-туслардир. Уларнинг хар бири Узига хос маъно касб этиб, лирик дахрамошшнг Маълум бир холатини рамзий фавипща ифодаяашга ёрдам берадя. Сунгра ана шу ранг-тусларга боглид холда лйрик дахоамоннпнг холптп, ички кечинмаяари очила б о ради. Бунда о д ранг - яхталик, рявгоэн-лик, юксалйш, бахт, тозарйи, тинчллк, ёруг дуно ракзйП ма„лола~ рида ва "эркак", "ошд" раМзий образяарида; кизил ранг сэг-ломлйк, шон-иараф, мухаббат, дизнйнг севгкси, к. зга булган сев-ги, баъзан уруи рамзий маънэлаоида ва "диз'\ "аёл" памзий об-разларида; сарик ранг - хпкрон, вГ-рялик» Хазинлик; дора ранг -
Ок OÉMS, г&зая эвга, £G-6e?.
бахтсязяик, кайгу-иусибат, ёмонлик, у лип; яшил ранг - фаровон-лик, умидворлик рамзий маъноларида кулланади. Хусусан, ок, кизил, копа ранглар билан боглик рамзий исродалар кенг учрайди. Бу ранглардан англашяладиган анъанавий рамзий маънолар дунё халк-ларининг купчияигида бир хилда тушунилади.
Кадимги одамлар олам ёруглик за коронгу ликнинг, яхшилик ва ёмонликнинг доииий курашидан .иборат: ёруглик ва яхшилик - ок рангда, коронгулик ва ёмонлик - кора ранг^а деб тупунганлар. Бу тупунча халкларнянг урф-одатлари ва маросимларига хам таъсир эт-ган. Шу бои сдан одам улган -ёмон кунда шу ёмонликнинг рамзи си-саггтда кора рангдаги кийим ккйилган. Баъзи гойларда эса, аксин-ча, азада ок, рангдаги кийим--".уяякяар ранги, якки дунё уртаси-даги (нариги .дунё ва бу дунё -"уликлар ва тириклар дунёси) ало-качи тимсолида кийилган.' Хатто туйда келинчакларга ок кийим кяй-дирилишя хам бежиз эмас. Бу, бирянчидан, кизларнинг энг бахтли, иодон кунпни бидцпрса, иккинчидан, улаонинг кизлик хаётидан аёллик хаётига утяиини .ифодалайди.' '
Хат купрок ок,.кизил, кора рангларни "етти кат" деб тасав--вур килган "олам кат лам лари" билан боглайди. Халк наздида ок ранг - ёруг дунё,-кизил ргчг - ер остининг иккинчи катлачи (ун-дан ёруг дунёга чикгш осонрок), кора ранг - ер остининг энг чу-кур катлами - диний тасаввурда - -¡гаханнам (ундан ёруг дунёга чткиб буямайди) сп'атида ифодаданади-1-. Куриняптики, ок, кизил, кора оанглари олам катларининг-энг мухямларяни яфодаяаб келиш туфайлл улар кенгрок кулланар экан. '
Кейпнчалик ашлстик тасаввурлар- ущипни тотешстик тасав-вурлао эгаллай бошлагач, ранглардан ангяаиилган рамзий маънолар гау рангварга прнгдот тотемлаода кфода эталган. Масалан,ёруглик, яхталак тупунчалари ок рангдаги тотемлаода; ёмонляк ва бахтсизлик тушунчалари кора рангдаги хайвонлаода ифодаяанган. Ок рангдаги тотемлао, кушлар, гуялар, напсалао, одатда, "эркак", "ошяк", кизил рангдагилари "киз", "аел" рамзий образ ларяни Пфо-далаб келади ёки уларга нясбатан кулланади.
Ок когоздек яятирайди Янги ёр олган кипя.
1 Гогулаввили И.Ш.- О ргйволяке цгета в гр"зппс;"!х заговорах Оопьклоо и этнография. 7 эгкогоай-пческпх истоков (?ольклонных сюгптов и образов. -Л.: Наука, 1584. -С.212-221.
Заьфарондек саргаяди Ёрдан айрилган киши-''. КУшидца од ранг эркак кишга нисбаган куялайигаи янада ой-динлашодда. Яъни бунда янги.ёр олган киши бахтиёплигпдан о чили б , яшнаб кетса, ёридан айрилган киши эса рухан эзилиб, айри-лид, хижрон азобида дарду гам чекиб, чехраси сапгайиши таъкид-ланмодда. Туртликда шу икки руда холат тенг келтирилиб, ранг-ларнинг оамзии поэтик маьнолари ордали ёрдин ифодаланган. Шун-дай дилиб, дуиидда од ранг - бахтиёрлик, юксалиш, равнаяли рам-зи, саряд-ранг эса - айрилиц, хпгрон заъфаронлиги эканлкги уз-узидан куриниб турибди. .■■'•'•■
Хугикларда турля хил предметлар.'ва макиий буюмлар лпмк дахрамокнинг рухий хэлатини, ка£Фиятини, унинг боадаларга муно-сабатпнк оадийй очиб берипда рамзий-эстетик вазифа darapitJ колу вчи параллелизм диёсий манбалардай бийидир. ' Улар душидлап.дп, одатда, инсон билан "харакат" ухшагалиги асосида узаро дасслзн-тирилиб ёки дарама-даопет дуйиб ■ квлтпсилздк.
Вир чархям бор шадиядод, КаЯнонам уясин-кахичдок. Офтоб тадса Си? додао, Угли кеяса гап чадар'ч Маълумки, чарх-утмящда ип Ййгиряпнинг асосий дастгохи хп-собланган. Чарх билан таплаш нихоятда зерикарли ва огар булт-ан. Айнидса, носоз чарх билан иплаи - беибагтар макаддат. Юдорида-ги душивда мана ту дастгохнинг саитясига ооглаб, лирик дахра-мон уз рухий холатиня ва, кайфияиши кфэда этмовда.-У.бузгунчп, дари дайнонасянинг ёдймсиз шангаллашларики носоз, эски чарх-дан чидаётган ёдимсиз, зерикгиоадиган овозга диёсан тенглатотир-модда. Кейинги мисралардаги "офтоо чидса бит додар" ифодаси ор-дали дапнонасининг гийбатчи, чадчачадар, тойбарирлигига ншооа далмодца. , ■ ; ■ ' 1
Параллелизмларнпнг дупикда бадяик-композицион ва эстетик ахамият касб этиши, ундаГи диёсланувчи субъект ва диеслакада-ган объект кисмяаринйнг хар томонлама узаро мое тушиыига куп-род боглиддир.
* Алавия Узбек халд дупидлари, 213-бет, , 2 ОД оъ'-, кизил олма, 38-бет.
Уч_' боб "Паоаллелизмларшшг бадиий-композицион вазифа-г:-пл" деб но.мланади. Бу бобда хащ лирик кушкларида паралле-дизчлармшг бадиий-кэипозицион асослик вазифалари ёритилади. Параллелизм халк лирик кушкларида композицион ас ос сиссатида ун-даги кисмлар, образлар ва бадикй воситаларникг аник роявий-ба-детй иаксад йулада хизмат ки пивши таъминпайдиган етакчи поэтик восита эканлиги курсатилади.
Халк лиоик куиикларяда'параллелизмнинг композицион роли туолича начоён булади. У кукин чомпозициясинпнг шакли, у су ли ва узви булиши мумкпн. Кулик композицияспда улар ёндош, кетма-кет ва з ангар ли богланган■ходца учрайди.
Кузатгпчлар хап какдай шеърий асар асосида ригмик-синтак-тик параллелизмлар ёгипини курсатади. Чунки кутикка хос мусикий-лик факат ритшк-сингактик параллелизм замирида юзага чикади.
Халк' кушкларида параллелизм тасвпрлаш воситалари ёрдами-да яратилган бадЬий образлаони янаца такллантиради, шеъриятда улапшгнг яиовчанлигини таъминлайця. Бу хол эса, параллелизм ба-диий-тасзир воситаларининг кеьриятда сакланиб ко лиши учун асо-скй замин эканлигини курсатади. Параллелизм ва бадиий-тасвир воситалари уртасидаги муносабат инсоният бадиий тафаккурининг асо-сий кироаларпки акс эттирэди. Айни пайгда, параллелизмнинг юза-га келишида ргнз,1 метафора, меганимия, киноя, маяоз, жонлактп- . оиш, каршилантираш, ухиашп, "спфатлап, муболага каби бадиий-тас-вир воситалари хам мухим омил булиб келадики, булар ишда тахлил е-араснида батафсил асослаб бзрнлган. Бадиий-тасвир воситалари параллелязмнинг бадиий-композицион ва эстетик вазп^яни ошириш-га хизмат к«пади. Унинг кушиклардаги композицион асослик дарага-сини мустахкаылайди.
Аслини о г. ганда, у, ар бир тасвирий восктанинг параялелизмни юзага келтирищдаги эстетик вазифаси махсус Урганишга лойик иш.
Хусусан, бадиий-тасвир воситаларидан - рамзлар образли параллелизм ларнкнг таркибига сингиб кетганлиги билан диккатни куп-рок галб этади. Рамзлар психологик параллелизмнинг асосида ёта-дя ва улаонинг доамий бир-таркибий узви хисобланади. Бадиий образин лик тараккиётини кузатиш ракзий образлиликнинг психологик параллелизмлар таоавдиётининг каълум боскичида юзага чикиб.улао учун хизмат килганлигини курсатади. Айни пайтцарбу хулоса, "рамзлар-поэгик образлиликнинг богалангич моменти" деган .карай-
ларни инк op этичга дам ёрдам cíe ради.
Рамзий образлар узок тапихип-генетик асосга эга булгантиги ту fair ли "такёр ■тушунча"ня ифода эгади. Улардаги бу хусусият тупт-лик пгаклила пивогланган-. лирик, куиикларда кагга маънони к,иска сатолаода умумлашптоиб б ери ¡л имконини яратади. Пунингдек, япа рамзлапнинг анъанавийлик сагиясини келтириб чина пади.
Рамзий образлар магознинг бир туридмр. Бирок ра*!3 шотлп кучнм асосида, магоз эса" ухшашли кучим оркаля юзага келики туфай-ли бир-бипидан.фапк килади. Натигада ракзга айл^ниб долган суз-лао уз нарсалик. маъносидан танщари, шарт-ли рввэтща öonwa нутда маънони хам пйодаляйди. Наоса эса уз напсалик хусусиятипи йуцо-тиб, казмуннв "нарсалаыгиряб" (предмет* лагагириб) оакзга ап.ч-°кадп. Рамзий каъкода кулланган нарса реал каънода куллаиаётгак вн-сз хакида анпдпок тасаввур турдприга,' унга хос хусусиятларни явдол-пок к'упсатпб бе рига учун ёрдам бсради. Бу учуй улар узапо к.исе-лантирип'б берилади, бирок кнёслантирпш ятпоин буладп. Еу яю-рин киёслат замионда иарсаларншг "предкетшк" маьноскдан ?nr:¡;n-пи, бои'ка асосий гоя хам келиб чикадя. Ксракли асоснй гояпи ту-шунпб о ига учун эса укувчидан чу кур мунохада юпитига талаб кили-нади.
Маяозлар купрск анид нарса ёки ту нунчаки бидд:-:р:;б кел:;;,;:1 билан рамзлардан фаркланади. Яширин киёслая ютозлаога хам хос-дир. Бирок уларда нарса уз нар^алик хусусняпшя бягакои йукоткб, мазмунни нарсалаштирмайди, балки унга хос хусусият мавх.ум тугун-чани нфодалашга хизмат килади. На тирада икки туиунча уртасидаги якинликка асосланган Кучма пйода ёодамида ма^оз юзага кеявда.
Параллелизмни юзага келтиршнда магоз ва рамз турлича Bavo-Sa булади. Яъни магоз умуман вокеликни аллегории пусинда пфода-лаб келса, рамз реал вскеликка киёсан олиниб, параллелизмни хс-сил килади.
Хуллас, рамз Хам, макоз хам, параллелизм хам напса-ходпса-ларни узаро ухпагиш ёхуд киёслаш нагигаемда хосил буладп. те-кин параллелизмда нарса-ходиса ва холатлао узаро каёслангаида рамз хамда магоздан фаркли равизда умумлаптприи, мактикяй узрп":-ляк асосида формал-рятмик-гихатдан, кофия, синта.:?ик симметрия-ларни кучайтиоиш ёодамида амалга оширилади,
Бадиий тафаккур ривогланишнинг махсуля булган тур ли бадилй-тасвир усул ва воси'талари халк тафаккури билан бирга усиб, тако-
».гяяаотб, бойиб борди. Натигада образ ли лик хам
'' . . : . ' ' / • РАМЗ
ИСТИОРА
КИЁСЛАШ . ПН1АТИШ — МИФ - METAS0PA -———
0ЕРА31И ПАРАЛЛЕЛИЗМ
рамзий тасвир -■——--+ '
.. реал тасвир '
куринишида усиб борди.' Бу^. усиш образ ли параляелизмнинг сааияси-ни, асосий хуоусиягини янада'аниклаштирди. Параллел киемларнинг кандай, нима учун*,-'н™®'максада':мувозяй окелтирйлишини xaw би-либ оляпга имкон яра?ди.. " V" V-' • -••.'!.->'•■:;. ; ; ,
\ Парадлелизмларни нг бадиий-композицион роли халк лирик кУ-пикяапининг шряа11глащувида: Параллелизм ёр-
дамида ваааантлапган кУЕикгарда, одатда, анъанавий параллелизм.„ (кушклар; бошлаккасищшг даярли узгариисяз такрорланиб нелиши).' асосий диадатнй. талб^этод^Даоаллешзмлар: ёрдшлида вариантлаш-ган кушкларда ,ан-ьанавий.параллелизм о лдгшги. вариант ларда ифо-дапанган рамзий мазмунини янги.вариантда туяа ва бДъзан «исман саклаб колади.'Оханггэсг- янгя^кушк рухига мое халда узгаради.
Вариантлашган айрим кушкларда параллелизм билан бирга.ко-фия гт бир хидца саклан^. • . •..'"•.•:.•".•':-!.'"'
АнъаиавиЕ (градицион)" паралле лизм лар $акат. иприк кущик ларни эмас, балки'бопад ганр 'начуналарани яратиш учунадабий -зоман булиги мумкин. Бунда'улао узаро вариантдои ёки ганонинг ганпга одкий, айлакиши :сифагщ& змас /'балки >эдогй-£аклай'янга~ 4 ланиш холати. тарзида;: изоршада. Аиъанавий паоаллелазмлао ёрда-•'•'"да: Чп доираекда' вариантлаиган кушиклао-узаоо вари-' антдого булийй .билан бирга. купинча, "ифодалаётган мазмутнинд :"■' б ошканарок ли га, Срхан гада ги ¿^арвд "ну кгаи- назаоидан' му с таки^аоао Хам хисобланадй„ f
Анъанавий бог>ланмаларш!нг купик яратилган ёки куйлакадиган шароитга, даврга, замонга, мухитга мое холда узгарлб бооиш кулик лавда ташки ш&ьрйй паклнкнг нисбий баокароолпгп.ни,' йчки ' мазмуннинг эса и^ииоай онг таравди^пга богшщ'оавивда доичпй' узгарипща ва ривоклакшш ~б?дшшш эътароф этит ёэдамбэради • Янгя давр кутакл'арида! 35ам анъанавий шакл, усуллао, гасвир'
воситалари 6,-суз сакланиб келмодда. Зэтан, кейинги йплларда яга-тилган ва ярагилаёгган халд лирик душидларидп хам параллелизм санъати куп учрайди. Параллелизмлапнгшг дулланилиш даратагл хпч дачон пасаймаган.
■ Афронистэннинг баланд-баланд тога бор, Орасида кун курмаган бога бор, Юрагимда айрилпднинг дога бор, Айри тупган углимкона бир салом^.
Ядикда яратнлган ушбу душд шу кунгача яратилган бонда лирик дугпидларга богланган ходда ?."од дилинган. Унда халд дутлнд-лариТй хос анъанавий шакл ва тасьир воситалари тупа садлангпн. Хусусан, ундаги параллелизм ярд этпб кузга тапланиб турибди.
ífj-идткда ядин утган йпллар пчпда собид "кизил империя":::::^ айрнм комуносяб оахбарлари юргизган Афганистан билан 6ofkhh по-турри харбий сиёсаг эдибатида уз фарзандлдан бевадт айрплгак мушгнпар, гамптн онакинп кчки дунёсгши, изгироб-сэгинчларикн, дарду. аламларини реал, ёрдин, образ ли ва таъсирчан дилиб ифода-лаш мадсадида Афгонистоннинг табиат олачига мурогаат дилинган. КУшпднинг дастлабки рамзвй гаовирдан ибораг кисраларида Афго-нистондагя доронги ва ногинч хаётга шпора дилинмодда. "Кун курмаган бор"га "ёришмаган врак" психологик яихатдан богланиб, "бог ичидаги тундлик" билан далб туридаги дилхиралик узаро í/y-возийлаштирилмодда. Натигада рамзий тасвир ёрдачида реал тагвир ёрдин очилмэдда.
КуЕидларда параллелпзмнинг бадиий-композицпон ва эстетик вазифасини огирицда дофия алохида ахамият касб этиб келади. ^о-фпя ва параллелизм узаро борлид ходисалардир. Параллелизм дофия-нинг хамиша ихчам ва ёрдин чидишга кумаклапади, дофия эса у ни таъкидлаб купсатишга ёрдам беради. Унинг душдлардаги компози-цаон вазифасини мусгахкамлаяди. Сеърни юзага келтиршдда дофия ва параллелизм бир-бирини талаб этади ва бир-бирини туддяради.
Халд лирик душдларида дофияланишнинг рапг-бараяглиги параллелизм санъати &лтган узрнй богпхк. Еумладан, дофпянинг ианд нуд таи назарндан турлича булипги ритаик-синтактпк параллелизм-ларга боряб тадалади. Рятмнк-синтактггк параллел:.змда, одатда,
* ЕЦ "XX асо узбек адабиёти ва ?олъклэо" кафедоасининг фольклор архива енв. 41-гал:-:а, 4-дафтар, IC-дУпнд.
г.;г/:;то ло"лк татдан бир хил суз турку мига хос сузлар, бир ran бJлаклари узаро кофияланади. Шунингдек, кофия образли папа лле лизкнлнг куршшшларига хамоханг келади. Образ л;! паралле-ллзмда кофия яиа кугскк таркибидаги рамзий ва реал кисмларни узаро боглаш учун кумаклагаади.
Лирик кушклар купинча туртликлардан ташкил топгани ва па-оаьлелизм усу ли оркали икки - хакконий ва рамзий кисмда берил-гани учун улапда гуртлик, "кайчи" хамда ко лип ловчи кофияланиш-га мойиллик купрок сезилади, шу оркали ритмик бирлик мустахкам-ланади.
Цофия ва паоаллелизм муносабагининг якинлиги ёзка адабиёт-да туюк ва рубоий гаппяаршпшг юзага келлпига хам сабаб булган.
Лиссергациянинг хотима кисмида итдаги асосий фикрлар хуло-саланадн: халк шеърилтп. такрор хачда ритмик-синтактик паралле-лязмлар туфайли юзага келди. Хэзирги кунга кешб, инсоният ба-динй тафакку рининг тараккиёти ритмик-синтактик пара лле лизмлар-дан образли параплелизмларгача усиб етди. Эндиликда улар узаро синкретлашиб, бадиий матнни биргаликда юзага чикармэкда. Бунда ритмик-синтгйстик параллелизм, баён килинаётган фикрни шеърий шаклга тушурса, образ ли параллелизм к Улик мазмундорлигини таъ-мннлаб, ундаги мазмунан ички усиш динамикасини белгилайди. КУ-пик охангидаги бир хил ял к кнтонацион параллелизм оркали юзг.га чнкади. Uly тарика параллелизм иеърий асарларга хос энг мухим хусуснят эканлиги равшанлапади. -
Кшнинг асосий мазмуни чоп эттирилган куйидаги маколалар-да уз аксини топган:
1. Халк лиоик куиикларида пара лле лнзмларншг бадиий-ком-позпцлон вазифаси. - "Узбек гили ва адаО::ёти"ойномаси,1991, ЯЗ. 57-60-бет.
2. Параллелпзмнинг бадпий-тасвир воситалари бллан мунэсаба-ти. - Республика ёш-филолог олимларинкнг анъакавий илмий конференциям материаллари. -Топкен?,1991, 52-54-бет.
3. Параллелизм санъатида рамзий таевирни юзага келтирувчя киёсик манбалар. - Еумхурияг ёи адабиётпунослагикинг анъанавий ислнй конференция«! материаллари. -Тоакент.1992, 65-66-бег.
./раева дарглон характер и хз/дог;.осгванно-кошозиционная санкция п оаллэлпзна в .узбекских наоэдно-лпоических песнях" оП8Ц.10.01.09-уэлтрКв1Э»Е1:ша. Дисс.на сопскзнпо уч пол сгэпзкд капд.Сплоя.на^к. -
Диссертация УРАЕВОИ Дармон "Характер и художественно-композиционная функция параллелизма в узбексих народно-лирических песнях" посвящена исследованию художественного явления параллелизма - одной из основных граней поэтики фольклора. Б ней проведен филологический анализ народно-лирических песен ка основе монографического изучения характера, сущности, художественно-эстетических функций и композиционной голи параллелизма в содержании и форме художественного текста.
Структуру диссертации составляют введение, три главы, заключение и список использованной литература. Во "Введении" определена актуальность и степень изученности теыл,- ее -научная новизна , теоретическая и практическая ценность.
В первой главе "Характер и сущность, параллелизма раскрываются природа,'.сущность и своеобразие параллелизма как художественного явления. На материале примеров из древнстюркских письменных памятников выявляется художественно-композиционная роль параллелизма в возникновении и развитии народной поэзии. Диссертантом составлена.собственная система классификации параллелизма с учетом последних научных разработок в данной области. Здесь же подчеркивается, что образцы народной поэзии первоначально возникли на основе ритмико-синтаксического параллелизма, в в последствии после развития художественного, образного мышления человека на новой ступени оитмико-синтаксический паса ллелизм качественно вырос до образного параллелизма, после чего они синкретизирэвались между собой и стали обоюдно фигу пировать в художественном тексте.
Во второй главе "Соавнителъные источники возникновения параллелизма" исслё^ются исторические, социально-битовые и этнографические источники параллелизма, их связи с древними представления?.®, верованиями, различными обычаями и обрядами. Рас-конваются собственные и переносные значения сравнительных лоточников, показывается процесс их перехода в метафорические вы-оагения, а также указывается на место и функции сравнительных источников в зарождении и формировании художественного образа.
. В третьей главе д;гссеотз:гтя "Худог^ственно^комг.озлциокгше сункции паранлеппзма" ппоякалпзппогге.кя функции папаллеглзма в сгпхогвэгшгх текстах. В данной ; паве определены типы функций
папа лле™;змов, паскрыты ха пакте оные чептн их частей, выявлена роль пепаллелизма в вашантности узбекской народной лирической песни, установлено отношение его к дпугпм худотественно-изоб-прзктйльнь'М средствам и искусству рпфми. Кроме того, в этой главе отмечается явление параллелизма как одно из важных средств в вариантности народных лирических песен посредством оригинальных убедительных примепов и иллюстрации из фольклорных материалов. Б диссертации подробно анализируются традиционные паоаллелизмы и их особенности. Наряду с этим определяется отношение параллелизма и рифмы друг к другу, устанавливается взаимосвязанность этих явлений, подчеркивается особое значение рифмы для паоаллелизма в достижении художественно-композиционных и эстетических задач в народных песнях, отмечается характерная особенность рифмы и параллелизма, взаимно дополняющих друг друга.
Диссертация завершается обобщакшми выводами, из которых следует, что изучение явления параллелизма в фольклоре во многом способствует решению проблемы о путях возникновения устной народной поэзии, помогает осмыслить факты.зарождения многих общечеловеческих идей й образов.
Основное содержание исследования отражено в трех статьях опубликованных в научных сборниках и журнале "Узбек тили ва адабкётп".
юсиихонага гоииирзад 24.09. /993 а. Ьосаога рухсаа аааад 23.02. Л'Ш. когоз Оачша 60x84 1/16. 01,002 оос^а ¿с¿да. да лова в^сха. Ьуарша У5
пл;:0зрас2:ша° сига изра^ш ¿асоб^л «арказла Найсрвешка йасгаг^занзар босаахояасад чоа акигаа. 7ииШ, Хо^заг, 34 уй.