автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Образ женщины в азербайджанском фольклоре

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Исламзаде, К.Ф.
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Баку
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Образ женщины в азербайджанском фольклоре'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Образ женщины в азербайджанском фольклоре"

з оа

л ПИЙ 109?АЗОРБЛ^1АН ЕЛЛ1ЛЭР АКАДЕМИМСЫ

НИЗАМИ адмна ЭДЭБШЛАТ ИНСТИТУТУ

Эл]азмасы Ьугугунда

ИСЛАМЗАДЭ КЭМАЛЭ ФАИГ гызы

АЗЭРБА^1АН ФОЛКЛОРУНДА ЧЭНКАВЭР ГАДЫН ОБРАЗЫ

10.01.09—Фолклоршунаслыг

Филолок^'а слмлэрн намизэди алимлик дэрэчоси алмаг учун тэгдим едилмиш диссертаси)'анын

АВТОРЕФЕРАТЫ

БАКЫ — 199В

Иш М. 9. Рэсулзадэ адьша Бакы Девлэт Универсштетишш Фолклор кафедрасында ]еринэ ]етирилмишдир.

Елми рэИбор:

—филолоки]'а елмлэри доктору, профессор Чэфзрзадэ Э. М.

Рэсми оппонентлар:

—филолок^'а елмлзри доктору, профессор Г- М. Паша]ев, —фнлолоки]а елмлэри намизади, досент Ф. Д. Элимнpзэjeвa.

Апарычы муэссиса: Н. Туей адыпа Aзэpбajчaн Девлэт Педагожи Университети.

/П ЬиАч

Диссертас^анын. доудафиэси «-¿-^—ил тарихдэ ааат —да Азэрба]чан Елмлар Академ^асы Низами адына Эдаби^'ат Институтунун Д.004.14-01 Ихтисас. лашдырылмыш мудафиэ шурасынын ичласында кечирила-чэкдир.

Унван: Бакы шаИари, 370143, Ьусе]н Чавид проспекти, 31. Академия шэЬэрчи]и, V мзртэбэ.

Диccepтacиja ила Елмлар Академи]асыныц Мэркази Ки-табхаиасында таныш олмаг мумкуидур.

Автореферат --илдэ кендэрилмнш-

ДИр.

Ихтисаслашдырылмыш шуранын елми катиби:

ши таши сачи,ыесл

*пл:слорлуныслиг ахжшэ оз мозчудлугу-пун чох да узун шшаЗан тарахпндэ бо^ук наиладэтлэр злдэ атша-дир. Иотэр фолклор иаторкалларанш! топлаимасы, г^тэроэ дэ тэдгя-ги оайэсинцэ угурларышз вар. «уидамантал прс.бла:.шэр - Азэрбаз-чая швфаЬи халг вдзбидзатшшн иевлэр уэрэ гэсяифи, каярлар вэ онларын характеристикам. вшит ¿арадичалыгикнн лэкиллэрл, а^рл» -а Зри цасганларки идоЗа-мэзмун, структур, поэтика вэ сурэтла^ш тэ1шиш чэйэтдэн эсасла щэюшдэ тэцгига, г/л^к образлар, мп^очо-кп^анш! мгхтэлиф мэсапэларл вэ с. барэцэ саябалли эсэрлэр ¿азол-шшдыр. Лакии бэ"зл швзулар мгэЗЗоп дэрэчэдэ диггэтдзп кэяарда галшш, арха плана качкяшдир. лзри-алрц фолклор образларшши ко-кгяу, ьанаэ^шш, тарнхи инкиааф зелу ну пяыгланшран тэдгигатла-рыи изгнала чыхизсипш1 вахта чатмшдар.

Муасир довр байга элмлэр юн® фолил оршгнаслигыя да гараш-спида тэлэблэр гозур. Инда |1эр Ьапии бир проблема «эдгиг . эдэркэн ¿алныз оз эдзбя^втшшзыя чэрчпвэсияцэ гапакцб .ьлмаг олмаэ. Ьэмян проблема цгн^а эцэби.уати пряэ^аиндая бахмаг, о.чуи эсл ги^мэтани г, орд эк учуя мгхтэлиф халгларш шифаШ! эдвбизоатин-дакы мавга^кни мгрл звклэлдлрмэк, мовчуд яэээра^элэрая сна иуня-сиозтини плггэг'дрц гачирдамаг лазымдцр. ¡¡¡¿«а кекэ на ли к олдугу-муз турк халгларынид зцэ-1ял,;ати ала дэ паралэллзр ацардигдз гар-шиыздэ проблемки. бутев пансрамаси чанланир вэ об^октпв мулаЬд-зэлэр ирвп сурмЕ^э имкан ¿араяир.

Мухтэлиф ал!/лэр'.'.н интеграса¿а атюди, бир-бяря ила олагэсп--нин даЬь да счхлашдиги Су допрцу бэИзэн еЗяи пробяамэ бахыяда онларыя иараглара кэслаыр, говушур. Одур ¡у, бу вэ за дикэр мэ-сэлэмш! Пэллиндэ баэта шлчзраи да наили^аглэриндзн. иотафацэ оцилмаяи, онларыя топлаоати катирааллар та «гигам чэлб одуямалм-дыр.

Еяз дэ "лзэрбиЗчйЛ фмидоруяда чэнхавэр гацчя образы" шв-зусундакы твдтагат тзэрикдз ишлэркзи мэЬз Зухарыда кеотэрилва тэлэблврдэн чихиш этика, бу огфтш гарякя яки1ша.*яяы пзлэмкпг, бир сыра халгларш эдэол^атыядакы ¿арини ^¿^энлэидиршгаик. Буядаь байта мовзуцузла баглы дикэр ояиэрпн варпадп мэ"лумат-ларла таныи тарих, етлегрэди^а, хопо.чямп^з. аятроаолоки-

¿а, архаолокя^а вэ с. а.та сайалзрлния глчтэрлалларшцан иотпфадэ

8тмяшйк.

Тздгкгатш объекта. Тагадм олунан шшш объекты«! Дзэрбад-чан гэЬрэканлыг вэ шйэббэт дастанлара тзакил ецкр. Бунда к башга езб8К, газ-и, гаргыз, «лтад халгларшшн дастанлари илэ дэ ана-локи^алар вларшшышдыр,

Тэагигатци мэгсэци. Тэгдкм мунан дассвртаскдада фслклору-г,-.уз ча чэнкавэр гадыя образылыя тарихи эсасы, онун кэчди^и тэка-игл прооеск, характарияан ичтккая-сизаси, мялли амиллэрин тэ"ои-ри илэ форлалашкасы, ¿ахын вэ узаг халгларш щифаЬи эдэбй^втия-да мевге^и вэ' о. мэсэлэлэр ишглакдырилшшдар. Мэгсэд бу гадыя тишшин шифайи вдэби^атышзца заранмасы сэбэблэрини изаН атмэк, хроналикида узрэ чэмя^этин инкишафыаын Ьэр бир иэрЬэлэсияин из-чэринк дашадыгша костэрыэк, оиун гэйрэманлыгшш, фэцакарлыгыяы, саф мэйэббэтинк, сэдагэтяяи, дани керушлэру.ни, це^та атрабутла-ршш арашдармагла бу образык биткин аз полгу к ыоделинв гурыаг-цыр.

мссвртасиЗада гаранта го^ула.» вэзифэлэр ашагыдакыларшр:

- тармхцэ адлари га л.им реал чэнкавэр гацынлар барэдэ шм-лумат вв£№.ллэ фслклорцакы образин карчэк йэзати зэмин тгзэриядэ дурдупуну кестарыэк; •

- чэнкавэр гищш сур'этияин ичтямаи-ой^аси кеклэринин гаг-ряархаг доврг ыз ^глы ал дугу ну субут атмвк;

- турк шфолОхизасинда гацьишн мевгвои вэ онун ралунул Ьан-ои истигаматдэ дэзишилвдЗиня арашдцрмаг;

- гэйрэмаялыг.вэ мэЬэббэт дастанлариндакы чэнкавэр гадая образларнла муга^.сэла шэкилдэ юЬяал акзиз онлар арасцндакы канвтак элагзш муа^аплэшдары&к;

• 1 - байадыр гадал сурэглэркнин дастся иукгтана дают едидыэ оэбэс5лэрин15. ездынлаидцрмаг^ .

- адп гашиг рьш дгяаакортнда, дан аяамяарияда, деэуш атрлбутларшда чэшдзэта! мкишафи алг баглы бал варэн дэ^иимк-ликлэр эоасшща бу образыя тэкамтглуят излэмэк.

ТшщсаявдлзааЕв-ааара-вг-УахешдааЗаса. Диооертаси^ада

ин&лптяк вэ тармхя-куга^ийэли штоглардан истифадэ вцпльшцар. Илии зоас тэзес вэ йзтячэлэри керкэмлк дзэрбаочая вэ Акрона фгакяориунасларшшн мевзу^а дайр елщ-нэзэрк вэ матододоящ 'мула-Ьазвлэранэ эсасланыр. Тэдтигат замены гаршда чихан прсблеыаэрэ тарихи-обЗактавлик йшшшяаи ги^ыэт вэрилмэси приясиш рэЬбэр

тутулмушцур.

Диссертасиза чэякавэр гадая об- : разшшн тэцгигияэ Ьэор асАшга илк иадир, Бура да пробломин бут аспоктлэри нэзэраэя качирклмпл, ajpu-ajpa сурэтлэр бир-бириядоя точрлд сяуямуа шэкилдэ да¿ил, mrajsica вэ элагэлэягармэ золу ало тэцгиг ощшаш, öj/нуила да чэякавэр гацил образины: моцалшшя там вэ öytob алшг.асцяа яаил олунмушдур,

Дисозртаси^ааа "Китабя-Дэдэ Горгуд", "лороглу", "Гачаг Нэбл", "Лай Исгшзыл" киля мотаяларла заяаяи, аз озрэяилшш, захуд та-машлэ диггэтдэн кэнарца галмьш "Мэпэммэц вэ Кутшодм", "йзддэр бэз", "HэчDi вэ Пэрзац", "Эзэтиялп ЭмраЬ" вэ е.- дастанлар тэдгя-гата чэлб ецилмиадир. Бир сыра коикрот кэсэлэлэр узрз ¿они фн-кярлэр сезлэяшщцкр:

- y.vaj илаЬэсишш вахтилэ дезтачтлэрия {¡даазэдаря функсяза-ошш дашыцнгы аякар эдилмавдр;

- "Корсплунуя Дэрбэнд еэфэрп" голунйа Ктрдоглу авдмия мэ"~ • насы ащлшадир;

- "latí Ис!,*.азнл-Кулзар" дасмяняын отжата катэризм допрт логтаз'и-нззэрая-.эя кэаЬ одуямушцур;

- Зрзб Зэнки адшшн Зани иэрйи тэгдям ощшаадир;

- Дастаиларзшзца гнзла сглая ара сайдаки цазиамэлэрии /йэрбэ-эорбаларьш/.мтхтэлиф яевлэра йастэрялмшдир.

Тэдгигатып^олуд-практкк.Bhst/H.-j;;эта, Диссортас^ада ирэля отртлзл г.гуддэа вэ нэтячэлэрцэя «ззрба^чан шифайа халг эдзбязза- . ты, лзарбадчан эдзблз^ата тар.»хи куредарыяца, йэмчйния уиквор-сятзт во пэдагоги иистатутларый $алпяо:аза 4актлтаяэршиэ тэд-рао одуная хгсуся «урелярда иогифадэ здялэ Сллэр.

2íi9S3íTacB¿aHKn_anpo6aoBjaoa. Диссартасиза М»Э.Расулзадз аоняа Баки Девлэт Уяиварситатииип феяюхор кафодрасыяда Ьазырдая-■ мшщнр. Тэ.цгягатш! нэтячэлэри оз экелня тэлмфин кояфранс вэ с8!/ляарлар'цаки ш"рузэлзряядэ вэ ыгхтзлйф алми ючмуэлзрд'э чап олунмуа кэгалэлэрзнцэ тагмыидыр. .

Диссзртаои.1аяын "структуру. Дяосвртаоида клряш, яки фэспл, язтлчз вэ исгафадэ -олуимуш эдэба^датнн сизаШсшщая йба'рэтдяр.

ДЙССЕРГаСШШН SCAC ЮЗЖНУ

&-Й1Э51 мввэунун актуаллига, тэдгигатын мэгсэц вэ вээифэлэ-' ри, алии ¿опилили вэ практик эПэмидзэтинцзн цанышылыр.

HiiccapTaoajaiiuH I фэслп Г22!1^2§§£_гущн_об£азыни[1_ичтимаи; тарихи_коклзри^ апдалир.

¿олклоруэдзуи мараглы сурэглэрдндэн олаи чэнкавэр гати образы оз !.i3h:uaja ила fiajaTa, керчэклизэ баглыдир. Башга сезлэ до-сэк, бу образ рэаллыгца ыевчуд сш.уш цедушкэн гэйрэмак гадцнла-рш! uii^ahii адэбиздитца ин"икасицыр. Тарнхи эсэрлэрцэ, салнаыэлэр-дс, ujpu-ajpa сэзаЬэтчилэрия jcui гоздлэркндэ b3Dp6aj4an ганлы вэ аиаисиз вурушлараи, ыуйарибэлэркн бая варяги бир ыодцая, ез ба-силказ чэнкавэряэрп, архаси ¿ерэ вурулма^ан аэЬлэванлари, joinu-мэз гз..рэманларц ила шайрэтлэяэя б;<р эразд тя анцлыр. Бу швИ-рэтг.и бир Ьяссэси гадьшларьш парила ягмгр. Тарпхдэя Тсмярис, Майрчан хаш:м, Тачли ха.чш, БзЬрузэ ханим, Тутл Бикэ, Гэбулэ ханш, Ртстэмэ Ей цакэр икад нэнэлэршдазин адлары бу ky/шгээ кв-чаи«шцыр.

Чомк^эаин ияшпш^ 'гарихи догто^'.-чэззринцзя ¿аиашдагца "чаикавэр гадыя" образшшн пчтямаи вэ сосаал коклэршшя гэцим матриархат цеврт илэ баглылыгн aмур. 4d.m;;jj ьтш; инккааф таршшш тэдгиг аазд алимлэр балэ изткчэзэ кэльшиэр ки, 6ytyh шллэтлэр вэЬмишкдэя сивилизаси^aJa гэцэр слан торэгги ¿адунда ojii:: марЬэлэлэрцан кечинанэр. £лма здэбиззатда "матриархат" ац-лаяаи цавр .цэ бутта тсдфалар учуя лабуц олцупдур. Матриархат илк дэфэ Ксзэчрэ алкыа К.Бахо^ак /1815-1687/ тор&финцэи елыи шзкилцэ озрэиклмшицяр. Матриархат термина Ьэрфзк годин Узкими33эти мз"-насина yjryn кэлир. £у мэрПэлэшш эсяс xvoycHjjsraspn ашагкдакы-лардыр:

I/ Гадаяын ичтдааи истейсалда бяршкш цэрэчэли рад ознама-

cu;

2/ Et.-лак вэ вэзифэ вэрэсэлизашш ana хэтти илэ куззззнлэя-цирцлмэсп;

2J НякаГшя штрилокал вэ да цлслокал характер дашмасц.

Патриархат цоврулдэ никай сабкт характер дашкирцы. о чэ-¡^¿ьгдз гадшиш имтидазлы ыевгозиндн сэбэбдш! дэ глзйз бунда axiapiar лазиэдцр. Ыэсэлз бурасцицадар ки, нязвмсиз элвгэлэрап

- ? -

Ьекм сгрдуду чэмяЗоэтцэ догулан ушагларця атаошши киу оя цугу ну муэззэллэшдирмэк rej ри—мумкуи под. Лакин йзр бяр 11алца ana билли олдугуядан уааглар аламын адшш цашидир, эилак вз вззифэ ва-рэозлизи цэ ana хзтта илэ liDjaîa качлриллрди. Матриархат учун характэрик алан матрилокал пикай кпшишш зашамаг учун га щи un ичмасыяа кэчюсяни яззэрдэ ту турну. Бу исэ гэбилэ ичмасшшн ana хотти илз аилэ ичмасииа чзвралмэоияа вэ каышши гзбялэцэя канар, ajрыча мулкизззтшшл заралмяснна кэтирлб чихарырди.

Матриархат дэврунуи излари;Ьэм тарда-елмя зсэрлэрдз, haM Из гдухтзляф халгларьш шпфаЬи зцо'бмззатияда галшшццр. Луяал ш-фаюкизасиндэ бэ"зи лллаГиарня аяасьшня ацшш дашимаси ез афч-цэсшш таа\шдир. Зовспн Яэтодая олаи оглу Аполлон аяасшшя шэ-рзфяяз Лэтояд ецяандырилнр. Крон осу я пэри ^кллрэдая ола п о глу • Кентавр-Хироя да анасияыя ады илз - нитрид 5033 чагыр=ишр.

Ыямя эдэбпЗзатда йзмяшз матряархагл« элагэлзядирилзя Ыдя-сэлэрдэя бцря цэ амазонка фэноменидяр. Амазоякалар.бэ"зи м?лбэ-лэрэ кбрз адрича. бир ацада кшялзр олмадан jamajan, цлкэр шя-бэлэрэ кэрз я сз гешплэрдэ даяалш jainajaii, лакни оялара яисбэтзя Зуксэк, Ьаким мевга ту тан чзнкавэр га дач тазфасыдыр. Оялар га-лнлч, галхая, низа, ox-jaj вэ с. сйла1шардаи маЬарэтлэ истифацэ одчр, коззл ат чапнр, Ьзрби кала мэшгул олмагы мзрэф билиряэр. диазоякалар кииилэрэ алчаг мэхлуглар кимя бахнр, вяларз-гарпй хусуся гэдцарянгдарл клэ сзчилирлзр, Нэсиллэршш артдрмаг учун гояшу тэЛшлорла илии urajjan а ¿дарил да элагэ^э кярлр, догулан .гиз умагларинц чзтсавэр кямя тэрбизз едяр, оглач ушагларияы яоэ ja дэрЬал олдурур, ja аталарыяа взряр, ja да зикэот адэрэк оз-лзряядз сахладырлар ки, кэлгчэкдз кг.яилэр гадшшара гаршы yojaH галдкрцб. какимиjjэти эли алмвг дгтидаринда слкасачлар. Кишилзр бурада сэизтнарлыгла, эклнчш1клз изшгул олур, гащшлар ¡1 а а ова чыхирлар. Гиэларыя улаг икэи саг деву /бз"эи нзпбзлзрдз сол до-шу/ заядиршыр /бэ"зи мэнбэлэрэ керэ гуру дулу р, з'ахуд кэсилиг/ ки, сялаГшарцая сэрбзст истя^адз 'атмзлэршэ мала оямасан.

диазоякалар барздэ гздяд: ¿унвп, Чан, зрзб, двропа мэябэлэ-риядз {духтзлиф мз"луматлар свхланглагдацар. Амазонка эфсанэси дуяЗаяыя цэмзк алар ки, б y зги кушзлэряяцэ Зазылшшцыр. Кячик Acuja, Me о гида дагларц /азоп дэяизи/, hn я цистам, Узаг Лэрг, Ия-цояазиза, Jbhh Гвиязда илз бирликдэ Океанида - Ьяяд окааян да-.

ирэси, Америка вэ с. торпагларца нэ вахтса амазонкаларын дашасд-гы куши едилир. Лакин мэ"луматларын эксэриззэтиния гавани Гафга олараг галир. Гэдим зуяая мгэллифлэршдэн Страбон в~ Плутарх исз амазонкаларын ыэйз О к зим эразишзцэ зашацнгларыяцан хэбэр вэрир-лэр.

Амазонка фономеяинк сослал КаДйсэ нм:м чэыиззэтин инкишаф тарвхи негтези-нэээриндэя илк дэфэ матриархат йагпшда тэ"лишн баняск Иоганн Лаков Бахьфеп кзай атиашдир. О, бэшэриззэтин тэка-мулуну уч деврэ азырырды: кеторизм, к инок окра тк^а вэ патриархат. Катаризидзк киаакократи.^а;а качад кгсусд мэрвэлэ тэшкил адир ки, буяу да Еахофэн амазонлуг адландырыр. Бахохэи амазонлугу гадин-л^р тэрэилндэн Ьэ^ата качарилзн с оси ал чэвршшш шах гзбул адир. Катаризм лабуд сурэтдэ амазонлуга кэтириб чыхаркалы иди. Кишилэ-рия алчалдычы мунасибэгй гадшшарда сэрбэст Ьэзата вэ сабит !*шв-гз^э кз¿л зарадырцц. Утанч вэ ушдсиэлкк Ькослэри ону силаЬш ус дана галцырды. лмазонкаларая ккашлэрэ гаршы Ьэдсиз нифрэти, гэд-даршга вэ садизкя дэ, керунур, бунунла кза1г адалкалицир.'

амазонка Ыдкоэси мухтэлиф халгларин бздии тэфэккур сузкэ-чиндэк кечзрэк окларык эдэби^атанда, мифэлокизасында вз тэзаЬт-ргну тапшшдыр,-Мэсэлэи, зунан мифйлокиз&скнць йараклин 12 икиц-лизи.чдзн бпри амазонкалараа баплыдар; гадам Ьинд епосу "МайабЬа-рата"да да дезтакэа гадынлар йаггылда бир эпизод вар.

Эсасэя ХУ1-ХУП эсрлэрдэ аыазонкалар Ьаггынди мафлзр Гэрб ишир вэ драма ту ргларшш чэлб едирди. аазыли эдэбиззатда бир-би-рянян арданча гэпр' уаялары чэнкавэр гадынлар алан эсврлэр мандат чыхды. Р.Гарнзелия ."Ипполита", Лопз да Ваганнн "дмазоякалар", Тирсо це Молананыя "имазонкалар Икидас танца" эоэрлэря буна мисал ала билэр. XIX эсрдэ ашзоакалар Ьаггында сужатлэрэ ромьнтиклэр ыурачиэт атдялэр. Гуплардая К.Клазстин "Гшн^ослла^а", ¿.Гралпарт-серин "лмазонкалар" эоэрлэркни кеотэрмэк олар.

Низамшян "йскэндэрнаг/.э" эсэриядэ дэ биз амазонкалар йаг-гында эфсаяэжш излэрияи корурук.

"Тарихия атасы" 1юродот аз пдттли эоэриядэ Азэрбазчан халгынын соз кокуядэ дуран таззылардан бири - оак-кассакзтлэр барэдз даныпаркэн Томирйо адлы йэюлдар гадынла баглы чох мараг-лы вэ ибрэташз бир эйвалаты охучулара тэгдим атмашдир.-Бир чох ыузллифлэр Томираси амазоякаларла элагэлэядирирлэр. Дакия онуя

íajax тэрзи амазолкаларын Паггьшда бклдиклзркмийэ y.jryn кзлиир.

Народотул Нэкадзсиндз Томи рис arwuid, тэмни.чли, вэтэчшш сэвэя, hOKi.map олараг торпагларыяыи бутевлу^у вэ халгшшн та-ieja учун узэринэ котурцуду шс"ули0j эта дэрандэя база дущэн бир га цып каш чтиш адир. Тошрисил лзкси^этищэ гэорэтли гадьш, савэн ana, гатиодэтли дэвлэт бащчыои вэ узагкорэя сазасэтчк бар-лэакишлэр. 1.1идиjа Пекмдары Лир орцусулуя 4aja качмэся учгл корпу тикцкрзркэн Томарисия ола кондзрдиди тэклиадэр бу гадания муМа-рибэ а парма г бачаригина, тактики кедашлэрани .чукадвш атдарар. Понтон корпу кошуяакаскja функси^асакы дашидырды. аэ"ни ордуяуя эрзаг вэ додуш сурсаты алэ тэ"маната бу корпу васатэсалз Ьэ^ата кечариларди. Буяцан ба'пга лазим кэлцякдз о бара саЬилдэя голун дзстзлэрлни дэ кеиздз чагнр;.1аг юткун ади. йерлу йэм цэ Пучум учун гэиунлараи члхыз «егтэси ралуяу ojna¿upnu.

Таи рис йярэ тикая тин и дадандармаг тзкли^яи варэркэн ону кериунун зардиди бутуя /мканларда.ч изйрум атмэк мэгсэдани кудур-ду. Латая Карин бу тэклифн асанлагла гэбул адэчэ^ина дудунмэк кулу.чч ачарвд. Одур ки, Томи рис она плрликлэнциричи бир тэклаф дэ взрар. дедкр ки, ja мэн чад дан уч куялук мзоа^эдз керн чзкк-лам, сэн бизим торпаглара кзч, б^рада вуруваг, ja да сэл бзлэ эг вэ баз сизин тэрпаглара кечэк. Токярнс билирдк ки, иэгалчы тзбиэтлк ¿Сар бу тзкли^ан икинчи йиссэсали гэбул етмэЗэчэк вэ массахатлэрлн эразисинэ кач^эди устуя тутачаг. Бзлэ исз бу ад-д¡л/л amar Томаряе тэрэфкндэя ейтидатсызлыг, бодук бир риск дэ-¿илди.зд? Бу Ьзрэкэтан масоаквтлзр учун нэ кика пусбэт вэ юндд нэткчэлэря зла билэраи.вэ бунлар арасындакы лисбэт начэ иди? еввэлчэ масоаквтлзр учуя арзуолуяиаз лзтачэлэри oajar: I/ ¡,,'acca-катлэр мэглуб олдуглары тзгдирдэ ояларын эразасянин ичэрилэринз сэхулгдуя цузмэи елкэяи чаяиб чапачаг, cojryHчулуг вэ гелаячылкг-ла г,загул адачаг, даяч эНалидз диван тутачаг. 2/ Массакатлэри оз торпаглараяда мэглуб атмэк Иэм дэ душмэния мэ"язви гэлэбэси демзк иди.

11чда иоэ бу хадииин массакэтяэрэ вэрдяди устуялуклэр барэдэ: i/ Кир бу тэкли^а гэбул етмэклэ ез гсшуяуяу элавэ коыэкдэн, дэ-jyia сурсаты вэ эрзагла тз"мянатдая ызйрум аиия олур. 2/ Масса-кзтлэр ез эразилэраяз бзлэд ачдуглары учун дулмэнэ яисбэтэн да-ha дахяы мовгэдэдирлэр. 3/ Миди'^алылар мзглубидоэтз уградш^лары

тэгдирдэ архаларквда 4aj олдугундаи гачыб чанларшш гуртара бпл-;.:'1,].т-гэ1:.:,:1лзр. •»/ Массакетлэр оз вэтэнлэршт горудугларындан, ¿э"-ни бу Mtfiapaöo оллар тэрэЛиндэн эдалэтлп i.iyhapuüa олдугувдан ор-дуда pyh jykcoiuiiju сарди. 5/ Томдрис оз гизамлы вз дозушкэн ор-дасуип архалапирдц. Массакстлэрла хусуснлз сусара дэстзлзрикин аурушшг бачариги, чзсурлуру гоашу халглара да ма"дум иди.

КорундулУ кнми, Тошрисг' бу тактики кедтшин мусбэт чзЬэт-лори зэрэрглдэн чохдур.

Томлрас Ьаггкалакы рэвазэтдэ массакетлораи Кунэш аллаЬына таяиндигларн барэда ш"лумат сардар. Кунэшэ нлам башга халглар-дм, да мевчуд ол.муидур /лунанлэрда Ьелиоо, масирлалэрдэ Ра вэ с/, "аски турк писаны ¡шаамш ки, Кунэлдзн торпага кэлэа japyr - шуа онун да дараншскнда ата ролуну олнашшдыр".-1-

'iûKiipuc Ьаггандакц геддлэр тараха csmvjja дашиоа да, бу образ эчдадл^рп.'.изш и.гЪиэкп тэ.лэтеуоглун шЪсулу олаи гадаа сурэтлэри алэ гырылмаз теллэрлэ баглидир. Дастаиларымздакы чзн-даыр ГСДШ! образлари барздэ дэ о jan сезлэра дедэ билэрик.

['1э:.цузотш1 уваглкг чаггдда, график гзфэккуруд hora.i сурдуjу доврдэ очдадларк.'нзип тзбазт на luicaii Ьаггиада садэлевЬ фпкарлэри, аяамлары cîytoï б-р систем тэякил сдарди. Ьэшш систсыд-э hap ан-лазшын ез jûpa, невго^и парад, Удушу¿зтлэ гадшка бу спстомдэ-:и мэгашшы позэрдзп кечарзк. Mytmi олан бар мэсэлэни дз уцутка-1, злыль;г. Сейбэтиш; отдали,:из howiiH чагларда-мифблокиза ajpu-aj-ты турк тазфаларкныл кифлэр систем;: :;ш;лдндз заишшпдьф. 'Лакim баз умуыттрк :.:п];олокизасындан да.чииа балзрак. Чунка мифик пааы-лар осас чэЬэтлэри алэ drrai турк талФаларн учун мтатэрэк олмуш-ДУР. . ' '

Турк шфолохл ja спида гадина аллаЬлкг гзгаглднда "зарадкчк" хусасиззэт'.! намял едалцр /¿акут турклэршан "Эр СоготоУ мг/еш-до Акз-Таирн/. Зербатскалал тог.ладкги Алтаз ларадылкш дастааын-да исэ дунзанын танры Улу.ен тэрэфинден зарадылдыры .кестералар. Лакан бу ишдэ онун мзслзЬэтчасл Аг-Ана адлы илгЬэдар. МэЬз Аг--Лна дгазаны ларатмаг учун овзлэшт:эси лазыг,1 олаа мугэддэс 'соз-лзри /"Jaiwuií,- олду!"/ Улкеаэ ерродор.

I Седидов Ыарэла. Гам-шаыан вэ онун газнагларына вдми-бахыш. Баки, 1994, с.87

Лртиг !fo,i Тгрк хаганлнгы дезрундэ тури паатеопупа дахлд олаи гадки талрц Умзз - бэрэкот илаЬзсл вэ зеян догулян корпзлэ-рил h ша Записи киш члхш однр. Ja"iiii дундалын ¿арадалмасы про-сссшш Ичрачк, ¿ахуд шслаЬэтпи ролу ну ojaa.iaii гадил талрипкл Зорили, функсиЗасн лисбэтал мэЬдудлашмш, кояголэрина typ« пзя-тоонулда баш аллаЬ hecaö олуяал Телгрклз та елям етмиш лдзЬэ туту р. Ума j барэдэ Н.П.лкрзлкова, Д.П.Потапов, С .П.Кллашторьнл, С.В.Ивалоь ja баигаларыныл тэдгигатларц диггогэладигдир. Бу алк.: лэр даЪа чох Умазш Иак'илэ вэ a ah и гадинларц, jeun дэгулал !<ер-пэлэри ¡uiwa.is атак функоязасц уззрглдэ даланмшялар. Лаккн онла-рын Зазыларында Уыалкн "дедуятлзрин Ишззэдары" к;и,ш артыг упу-дулмуш функсизасшш ашкар егшк пул im учу варан фактлар да вар-дыр. Мзг^лэн, Тонзукук абидэсилдэ угурлу hapCui дурушлэ Саг л;; до-зллир: "Тенгри, Уызд, иду к Jep-Суб баса бирти ерилч" /Гелгра, Умад, чугзддэс Jep-Cy /бир/ гзлзбэ пер да/. JaxyflX.acpiiH гадам yjryp г/.этнлзрпндэ Умалил Тенгри илэ jaiiai .1 додточулари hr'íajo етдизи кестэрилир. Maahyp Кудиркин га jacú узэряндэки аэк-пор дэ буну т-эодиг о с, р. Орада тэсвар олулур ни, дпдтечулэр лоЬзлк, заЬмли сифэ! /Тонгрл/, гч бу jay злу баадаг rojram зэ зэлкнн хе-дилмиа гадыл /Угляд/ вэ оиларын овлады гаршысыида баш э jap лэр. Бир чох ?урк тазфалагннын тэсэввгрлэринз керэ Умад гоеоп-г/зсЬлэ кед-лэрдэл енэрэх гызыл ox-jajanuit комэди илэ ушаглзры гору jan, дал-галы KYMYT3Y сачлы кого л бир гадакдар. Ханасларда, шорлардя ох пэ ja j Умалнл сщ.'юлу салклыр.

Мухтэлкф алимлэрзн эсэряэрулдэ вэ етнографкк матеркалларда еэпэлэнмш бу ш"луштллру '.-¿умалэшдирэрэк белэ nariwaja кзлирик кя, Умад эвЕЭЛ.-jp до,}ппчулэрин Ьимазэдары iymccujacima малик ол-вдшдур. Додупчулэр зуругадан эевэл она дуалар втмиш вэ ез гэлэ-бэлэршш до Уналь'л ада ила серламшлар. hapCu дурушларил, myha-райэлэрлл арадоа чнхмаси ила зла га дар олераг Умалын буфуакелда-сы улу.хо'л.эдш, лакяя hэс/> H^iiac'jíuiH scao атрлбутлары - ох вэ jaj туря халгларшшн тэсэви^лзрглдэ дашшщрн мз"на бахц.шлдан дефор-ма cuja ja угрэса да Ьифз o;iynyö .с'вхиатшшир.

Т-грк мйролокйлаецнда га,^|яннн тэшэкпул тагаласыяын hap Ьан-сы бир гадшшн ада илэ барлалмасы модли кУЧлудур. Касэлзн, Ъоии-дар аталары тэрэ'тлдал блр тапэлкл башында танры учта горулу б сахланал ики кезэл бачндал биредше тапзпил этрафшгда фнрланая

гурдла евлэнэрэк ушаглар дундада кэтирмэои вэ бир тадфанин аса-сыиы годыаоы барэда миф.-1- ^худ проф. А.Нэбидевин топладары ыиф-лэрдэн бнрандэ гоэ агачшдан дузэлдилзрэк боз екус тэраф.тдая чан верклэн Фагкиын додай оглан догуб Огуз нэолшин эсасшш год-гасы Иаггинда дакшылыр.^ Артыг бу мифлэрдэ гадин илк новбэда бир ана, алла отагынын башында дуран бир мэхлугдур.

Гадам ыифлэрдэ. киши палтары квдинэрэк иклд киш тэрбидэ олунан гыз мотиеккил гору ну б сахландыгыны кврурук. /Алан-Кова Ьаггшда миф/. Ьэмия мотив дастанларкшзда'кениш даднлмышдыр. Ону дадэ балэрик ка, фолклоруыуздакн чэнкавэр гадал образлари мепкзм мифоложк тэмэлэ, гэдим кеклэрэ баглы олан эсаса малик дар. Бир чох образлар оз башлангычыны шЬз мифолокидадан кетурыуш, соирадаи анкишаф одэрэк бухгнку шэклина алмшдар. Ону да гедд етызлидик кг., мифоложи сгаетлэри ардычыллыгла нэзэрдэн кечирэр-кэи гадынын чэмиддэтдэ туадгу мевгадин, онун функсадаларшын Иансы астигамэтдо дэдишдидики, не^э тэкамул етдидини излэшш вэ чэмяддэ? инкишафынын мэрЬэлэлэр;; барэдэки елма муддэаларын фолк-лорда ¡ш'^^аснян тэодаглэмиш олуруг.

Диссертасуоанш ВКЩЦЕ_йк22М_"£§£тзнлар{маз^ Ши_°бг,ззы" адланир. Фэскл ики Ь'лсоадэн ибарэтдяр. Бираани^ас-

ГэЬрэшмлиг дасталларшыз ичэрлсипдэ енчгл ¿ери шубИэопз кк, Ана Катобклшз о лая "Кктаби-Д.эда Торгу д" тутур. Даотаиын му-гэдци.;эсиндо бел? бир чталэ вар: "Орул кимдэн олдпгкн ака бдлур", Бу Ьеквдэ гадам матриархат дэвру гаиунларкнкн эоасынщ дурак са-баб афздэ олуимувдр. Сонрадан бу Ьеки ислама да езучэкэхсус т-килда тэ"с.чр кестэршлдср. Кэсэлэв, моллалар кабин кэсэркэн кэпч-лэрдан аталаршыя дедвл, мэЬз аналаранкн адааы сорушурлар. Дас-танзарда "ана Ьаггы, танры Ьаггы" ¡юсаб олущр.

Даотанларда тзевир олунан чэмщдэт моЬкэм вэ саглам мгна-сибэтлэрш; Ьокы с урду,] у аялэлэрдзд ибарэгдир. А пли до га дни а ала-йиддэ дер адрылкр. Дирсэ хан вэ хатунука иурачиэт едэркэн игаву-

1 БаЬааддин Окол. Турк митолоеиси. Анкара, 1989, с. 1В

2 СеЬрла сгнбуллэр. Азэрбадчан мифлэри /тоидаданц А.Нэбядсв/.

Баки, 1990, о.10-11 .

ним, верзким, делэким" /гздакм, дадагым, дол - дедир.

Еу мурпчизтдэ гадыннн даиымалн олдугу ire фуиксида ез экеини тап-шшдыр. Jo "ни I/ Га,да омур-кта долдапы, дастанда да гедд одилди-ли шли дашидир; 2/ гадин кишшшн совинч вэ кздэрини белутаон, онун кэ"нзви еЬтидачлэршш g да jan бир ыэхлугдур; 3/ гадын ушаг догурмалн, 0газ нэслинп арткрмалндыр.

Лакия бу Ьэлэ haMHCH дедил. Гадынлар hau дэ ат миямэди, гы~ лшч однатмагы, ох атмагы, кулэшмзди бачармалц идилэр. Ушаглыг-дан гкзлар да огланиар кшли Ьэрб сэнэтинэ ¿идэлзнирдилзр. Белэ бир oh"jH3Hhh олмасына сэбэб онларкн торпагларшжн тез-тез дагы-ларын басгшнна ш"руз галмасы иди. Одур ки, ккящлэр кшли гадкн-лар да h3M взтзни мудафиэ отмзда, hew дэ оз настсларыны гору: ;-га гадир олмалыдднлар. "Китаби-Дэдэ Горгуд" дзотанларында Баны-чичэк, Селчан хатун мэИз белэ тарбидэ одунмушлар. "Дирсз хан орлу Бугач хан" бодукда илк бахыида чзнкавэрла:. зламэтлэри олмадан знания да кэнчлидикдэ бу чур тэ"лим кердуду бэлли одур. Бвлэ ки, Дирсэ ханнн овдзн Еугачсыз гаднтдагшш ксрэл ана оглулул дглжэнэ эскр дтащудуну салараг дедир:

Хан бабамьи гагынз бэи эарадым, Агыр хэзинэ, бол лзшкзр аладьш, Азгу.ч дшлу кафэрэ бзн вараднм, JapaiaHyö Газлыг атыкдаи енмздинчз, Jenní.ia алча ганш силмэдйнчз, Гол-буд о луп дер устунэ дуашэдинчэ, Ja дну з огул долларыядан деимидэдич.

Едни созлэри байга бодда Урузу зсяр душмуи Боду уэун Бурла хатун да тэкрар едир. Лакин Дирсэ ханш арвэдшдан фзргла олараг Бурла хатунун чзнкавзрлидини далнкз сездз дедил, вшдэ дэ херу-рук. Бурла хатунун ана урэди доэмур ез о, Урузу хилас етмэдэ кетмии Г^.занш ардынча дслланыр. Душмзнлэрлз додутадэ кез гапагьндян заралан-ш Ганан хан алтында rapa адгар, элиндэ сур ч'да, бегаш-дэ код по-сзд гылкнч олан Бурла хатуну таннмыр. Бурла хатун е уну таныдараг "чал гылкнчнн, ¿отдам, Газан!" - дедиб дакзр Огуз икидлзри илэ бирликдз дэдушз атылыр. Душман мэглуб олур. Бурла хагун гэти гзлэбэнин нзтичаси кш.ш кафэрин rapa бадрагшы да гылынчладыб дерэ салыр.

Дастанда гэдим огузларын доли дтадакерушундэ дэрин кэг сал-г.шш анимязшл закар излэрянэ рэст колирик. Тэбизт гуввзлэриидэ,

.шзглардэ, чазларда, мухтэлиф Ьедтанлардз руЬун ковчуд олдугука : :ли, онлара шуурлу сарлкглар joHom-a, кор-кopaно ситаЗяа дани к^рушлэрин илк шрЬэлэси олуб, гадим пясанларш кундэллк Ьэдатыяда Ьэгия гуввэлэрин дашэдьтк Чюмг.^лэт-ф, ознадыры ролла бг.лаваситэ барлкдар. "Дирсэ хан о.-лу Бурач" бозунда а.ча орлунун ларалалмасинда Гаэлы? дагкнк кглеЬланлырыр, чанлн бар писана лэ"нэтлз,1крмип нами она гари '.up.

Дястанларкмкзда дозуыкэк годынлар jaha бир аспектдэ - лог-ман каш да иашимаылэр, Ьэлэ "Авеста"да муалпчэнин уч неву гозд олунмушдар: сшчаглз муаллчэ /чэрраЬлкг/, биткалэрлэ ыуаличо /торопила/ пэ соало муаличэ /оасун/. МоЬэббэт дасгаиларында Су-с :б-эр /"Ьелдэр баз"/, 'Луг,типа /'"¡эЬэшэд вэ Кулэядзм"/ кики чэнхаЕэр гызлар да ох вэ чкчэклэрдэн мел^змлэр дузэдцпб jаралари еггалтмгн бачарырлар. "Катабя-Дэдэ Готгуд"да Бугачнн ¿араснны ,г.г чичзли но а.ча суду сагалдар. Тосадуфи дезилдир кк, "Авосуа"-:а ала суду "мугэдцэс /плгЛ;а/ су" адлалдирилг.щ^дцр. Аиа судунуг ..пвгалздэ келф.чд ¿этл-эри в го баглч опизодлара байга турк халгла-jl;hk; дастанларылда да раст хэлнрак. Мэсэлэн, "Маадад Гара" дао-■гаякада Алтаздо саУлбэсг. о лай гэрк, Кекудез Норкекш анасынын судуну гурудараг шндчр сдир es онук торбасыяа зол азугэса ними rojïp, Оглгн таготдзн дтаондо 6s тшдардэн jo,inp вэ кучуну,. ус-тткэ куч калпр,^"

Дастанларда дшата чэлб едэн чэЬэтяэрдэя блри гаэла орла-Hi:. заршлаоыдар. Бедрок вэ Бакычичэзик иусабигэсиндэ бола бир нз-;;:чэ Ьаскл олур кк, Огуз еландэ гызлар арэ кети-эздэн габаг ор-лзкларкн ктчуну скяаэардагар. Ja линз он лары нэглуб едэн квилзэ эрэ хвдэрдалор,- Гызларын зрз кетмэздзн габаг огланы дохламасц пзгкляарымызда да кеккш зазкшьидар /"НадаЪ во чобан", "Ьазараа-даста:». булбулу", "Yi саЬзадз" в-з е./, Екрмунски еэ З-эрифов ка-табларшда Ьщ;д, алман, бакгнрд, монгол-татар, газах, гыр-

?цз халглзрынан фолклорунддн иасаалар кэткрэрэк бу тшхля ¿арш-г.арш! гнзлз ог.тан араецнда гачка, у за га тулланма, ат nanita, Ьадэ-ф£> ох ать'лг шли невлзркка кестзршалэр.^

1 1!аад">й Кара. АлтоаскпП героачосквЗ snoo. Ы., IS73, с.329

2 &:р,-,-;лзщ1й З.К., Зарксбов Х.Т. УзбакскшшародныЗ героический . эпос. Li., 1947, с.61-84

Инкилис еткографн фрезер ибтлдаи халгларчг. unitfb адэтлэрл илэ ha:,':in адэтлэрим шдэна халгларын мэишэтшдэки галцгларшш MYrajnca едэрэк белэ нэтачзлэ кэлкшдкр кл, эзвэллэр кэлзнэ сг-h и б олмаг учун реал дол салнлан бу ларшлар сонралар мухтэлий ■халглар арасшда лалнлзраг, Ьал-Ьазырдз формаз хзрактер аямшщыр. 11ндц бу ларшлар hauen нзтлчгэ илэ батзчэлинш he4 Jap 3h3t.:ajjaT:i олга,1ан, гонагларн эзлэидарэн, тамада характера дашадан TOjra6a-FU мэрасимэ чеврилкашдир. Бу да мараглыдар ка, бутун гэдим керкан диллэрч.ндэ "тол" анлалышы Ьэрфи мэ"насы "кэ линии гачшш" о лап созла ифадэ еда лир.

Галд етюк лазымдар к а, сонралар бу иусабкгэлэр билавасч-тэ гнала ^глан араскнда делал, гкза олча душэн накизэдлэр ара-сында баш ворпр /"Алпамыш"/. "Китаби-Дздэ Горгуд" дастанларкнда муезбигэшш даЬа бир нес y - гэЬрэианш> гызын ади ало баглы hej-ванлзрла вурушмаси оз эксина тапмьтщщр.

"Кдтаби-Дэдэ Горгуд"да тэссир олунан чэнкавэр гадынлар кчэ-расиндэ Сари донлу Селчан хатунун хусуся jepa г-ар. Хеи.лундэн ба-Ьадар бар гкз алмаг кечэи Гантуралы ону Трабзондан кэтарлр. Уку-мздэтлэ, дастгпларьтаэда гзЬрэканларын гызлары кэнардак, у за? олкэлэрдэн алмаларынк муиаЬидз дирак. Бунуи яки езбзби вар. Сэ-бэблэрдэи бараск гэЬрэмакын акидлщани габариг аокилдз костер.«,¡зк, ону узаг лолдэ бзркэ-бопа салзраг кучуну' идеаллашдыркагдая иба-рзтдир. Хеку Bah а гздимлзрэ кодкб чкхан ининчи сэйэб талфадахала накаЬин jacar олмасн идя. пэтта бар тадфаныи огланларккын ¿алаыз мталлэн талфанын гызларшчы алмасн, гызларыньш из лал>1:з муэллэн талфанкн оглаяларына катмэся адзтинин меютд олдагу да мэ"лумдур.

Селчан хатун дастанда олдугча чэсур, иккд тэевкр едалар, адшшн гаршыскнла "сргына-солуна ика гоша ja: чзкзн", "атдыгы ox jepa дупмэдэн" ками епитетлэр шлэдизир. Селчан хатун ja п.! ja гарпш шшялыса илэ чщшкшуинэ вурушур. Лакин бунуи Орузда "башша гахннч" олачагшш дуиунэя Гактурзлы гызц елдурмэк гора-рняа кэлир. haTTa иш'о jepa чатыр ки, Селчан хатун она ох атыр. Бундза сояра Гантуралы гызц сынамаг астэдаj ;и:и с о jлз j зрэк онунла баришыр. Лакин бизчэ, артнг езуну вэфалц вэ е"гибарлы севкили ками кестэрмш Селчан хатуну бар даЬа синамага chTiîja4 jox иди. Елэ оцуц оз птпекнын гошунуна таран вуруша^н эн öejyii амтаЬан идя. Гантуралняыи бу hэрекэта онун tíojyn эввэлаядэ дедами сезлэр-

лз hen y j тагу р. О ну я кзлзчэк нишанлксы барздз "Мэн ¿ериэдзн тур-ы-дын ол турглыш ола! Мая гарагуч атыма бингиздил ол б.'шыт ола! Мэн гая чу кафэр елинз варкадын ол вармш, кана баш кзтурмуш ола!" - демзси h ара, ело Су чур hspotor ед^л Со;, шн хатуну елдурмзк истзмэси hapa. Экэр Селчан хатунуа икпдлик квстэрмзси 1'антуралы-,'ia хош кзлмирсэ, елэ есэ нэ учун баЬадыр хислэтли бир гыз сора-fu.iäj кэзкрди? h G4 Гантуралы . лз арасинда душэя ихтилафдан сонра Селчан хатуя бир да о линз гцлынч алар.мы? Гантуралшшн баИадыр бир гыз алмаг йотэшся гызы ба>1адарлыгд£Ш ыэйрум етшк учуямуи керу-нур.

"Китаби-Дэдз 'Горгуд" дастанларшда бир-бирина бэязэмэдэн, ní-'i талади, haw дэ шэхси мззизззтлэрн илэ фэрдилзшэрзк азрылан ччгкарэр гадын оЗразларц сонрадан ¿аранан дастанлара, о чгмлздэн "Короглу" дастанына тэ"сир костэрэрэк iemi-jeHii алп гадын сурэт-,:эр1ш:ш f.'.ojßiiia чыхмасына сэбэб олмушдур. "Короглу" дастанид^а гз;гжьш ¿ори, онун чэшудзтда мовгоди мэсэлэсинэ кэлинчэ домэли-¿iu; кк, бурада пки мунасибэтдэн «анинмаг олар. Пашаларын, хан-л:г;ь.я herai етдиди чэмэдзтдэ гадыялзр азадлыгдан еэ бутун hyiyr-лардан wahpi'M едклмиа кэхлугвардар. Тамаы башга бир дун ja олан Чанлпбелдэ псэ о. лар кииилзрлэ б,}ни ha г тара малик олан, ертук-суз, сэрбзсг дояаоан, сезиб-севидэн, дуксэк тугулан, масла' зтлэ-ои ддшлэнзн, созл ри кечэн шэхслэрдар. Даотан агьшга, фэрасзтли, /¿дбирли, намуслу, вэфальг, билпкли, квзэл годен' образлары илэ г?нкивдир. Лакан онларкн лалныз бэ"зилэрк чэккавэрлик xycyciijjaT-горинэ ыаликдир Дикар, hypy, Телли, Мо"минэ/.

"Корогяу" епосунун ыубаЬиеэлэрэ сзбэб олан сурзтлэржцзя бири Ме"мане .ханымдыр. Голун бир чох элакэтлэри онун матриарха-тын излэрани даишасшы кэстэрир. M ,h »Tahuaсиб дэ Ьаглы олараг бу голу м~триархатла баглакага мэдллидир.

Чэнкавар хислэтли 1,'о"к;шэ ханымкн Короглудан бир оглу олур. Адыны Ьэсэн годурлар. Лакин Ьамы она Курдоглу дадир. M.h.Tshua-сиб бу гол Ьаггшда гвздлзрандз оглалш ады илэ элагэдар бела Зазкр: "Уиаг атасыядаа хобэрсиз öejyjyp, Ьзгта адн да Курдоглу /одувур. Бу она керэдар ки, Ме"мшэ ханш.! курддур. Деюк ки,

CQjyH, ja "ни ата нас лил ин дедил, сопун, дэ"ни ана нзслияин , адыныдашызыр".1

т Tahipaaß^h. Лзэрбазчан халг дастанларь: /орта асрлэр/. Бакы,

ТеЬмаспбин бу фдкри мусЫи-.еэлзднр, Еппэ, Курдэрлу цдепш мэ"насыни ачшг учун дастаньш озгнэ мурачадт етшк лззкмднр. Дастанда делилир: "Ушаг Даман яадинч иди. JaTaiia летирди, летмэ-дэнэ бир даш атырды. Вир нечэ дэфэ Эрэб паша чагг^кб дэ лил-дэгадил да алэда, Лмма нэ додксэ, h>?4 бири hacamm гула runa кир.7од:к hap на дсдирдилэрсэ, 1тмисынн бу гуларшдан алнб, о бири гула-гындан етурурду. Елэ оз билдади элиндэ иди. Балэ-балэ ишлэринэ керэ баба он Ьэсэтш алины годмушду Курдогяу"

Jyxa_и да да дилэнлэрдэн аддчн олур ни, Курдоглу аднндакк курд сезу бтник аидаддэти билдармир. Дплимиздэ курд созунун даЪа бир да"насы вар. Курд - тэро, ипэ-саяа даткадан, оозэ бах-najan, 93 билдидини едоя адамлара дедилир. Кур сезу да hoMim 1,о"яаны dopup. Ьэтта одни адеы чаjua адшшл Корорлу тэрзфиядзи вералмэси барэдэ рэваjar дэ мевчуддур. Бу раса jar "Корорлу" дао-таныщ.« 1329-чу ал нэшриядэ тэгдам олунмушдур, Елэ бу китабда Курдорлу адшшн даИа бир иааЬнна раст кэ^лрик. Корорлу Ди-нстан-да иранлы олдугуну содлэдалиндэн он.ун оглуну Курдорлу де," э чагы-рырдцлар.

Годд етуэк лазыыдыр ки, геИрзызнын Зад олкэд-э чэнкавэр гнала евлэниб адрцлмасы, бу иэдлвачдан догулан огулун бедудуб ата-синн ахтаршсн ва ата илэ огулун гаршлашараг вурушмаск сгаети hew Шэрг, hмл дэ Гэрб эдэ^иддатццда кенш дадылмюишр. Фирдочсв-яин "Ii;ahiiaM-3"саадаки "Рустом вэ Cefipa6" эИвалатк, ирланд впосу-нун геЬрэм?"ы Кухулинэ hacp олуныуш сагалар, гздам карман епик поезидасн нтаулэси о .мл "Ьшщн}рант Ьаггшдэ я а газ", Гидрок har-гында Норвач caracú, рус былкяаоннда ¡bija Мурсматслэ Соколникин fiera j a ги бу гзбллдзндкр. Tiy vdñiM c. тот бауздэ даншан Веседовскй бела heca6 едир ки, окун зсасында млриэрхнт мунаоибэтлэри дурур. Чункк гатриархатда уваглар ала гаЗнлзсинй, gva исз .тагамилз лад гэбалэдэ мэхсуо олур.2

1 Корорлу /Чапа Ьазырладань. M.h.'TshMacnd/. Бакн, 1982, с. 242 . .

2 История заподнсавропенскоИ литературы /раные средневековье

и возрождениеПод общей редакцией Еярыунского В.М., Москва, 1.947, о.34

ХЯ зсрдэ Ш1файя халг вцаби^атишада гачагчшшг цастаялара марЬэлэси бащлаяир. Гйчигчылыг дастаяла рынка он чох савилзяк "Гачаг Нэбя" дастаяацыр. Гачаг Нэбинин арвапд Иэчэр Ьэм та±дШ1 aaxcajjaT, Ьэы цэ дастан перооншш каш чзнкавэр гаданлар 1мг-гшда тэсэввурдзркмизи зэнкинлэшдирир. h34sp дикэр дастанларвдкы чзнкавэр гадин образларыния вариса аюа на je ни тишш сурэтцир. Дастянда фэдадар совккля, наиуслу-гэзрзтлЕ кэлия, гэйрэмаа баЫ~ дыр, вэфалы дост из с. бкрчэ йэчэрга тамсалыяца гаушлзшдйралшш-дир. йэчэр Кэбяяия азасушг, зцалэт цдаалыяы, эги носики болгшэя, ояукла h3Mj¡KKKp олик илк шэх.с, оку ез йа;„ш »«баризэсинцэ ытаа-Зиэт адая бария чи гачаг ¿олдапш^ды. Нэби Ьзмишв йэчэри озгнцэи гсчаг адлаядцрир, буну нэинкп езгна эоккклик cajMap, йэтта буяун-ла фзхр о дар. Ьэчэран адишн мэ"нйсы да онук характер xYcycajjsT-лэраяэ yjryH кэлир. Бу ац эрабчэ "ha ч эру я" оозгядэя апуб, дзш де-мэядир. йэчграя душмэн гариыслида эЗйлшзлизк, ¿аяг.лмэзлизи, гачаг ha¿¡- ганыя чзтаилкклзраиэ мэтанэ1.1э синэ кзраз си ояун даш ки-. те мейкэм арадзли оддугуну кестэрар. Бу бахшлцая йэчэр ащшыя мэ"насынн до. ^улаур. Лакин мэзлум хал1„ зсир-jocap одэ1. цашурэк-лилэра гаршн Ьэчор да:ппдр. Эслиндэ.исз о, xajapxuh, га¿гикеш,

отладим, мгз^зн мэгамларца лап зухатрзкля бир гадындыр.

»

^ОССЕТаСИ^гШЯ jW^

Мэйэббэт даотакларында бутисинцн ардияча дсиш 'ан гвйрама-ныя алп гиэлерда гарайлашшсыяа аиц инфлалэр чох ад р. /"Jiah Ко-1^зыл-:сглзарв, "Cejiüi вэ Дара", "Нэчо.^ вэ Иорзад", "Tatuip зз beíi-рэ"/¡ Гайрэшкыя чзнкавэр гаоынла кертагб г/руимаоы, ¿ахуд де^ищ-иэса сэПнэлэра гзЬрэманлыг вэ ыэПэббэт цастанларыпда шхтэли^ мэгсэдяэрз хядмэт здкр. Sííop гэйрэшйлыг ца стаяла ¡ki xa бело а пи-, "зодаар гэЬрэыаныя кгчунг, ггввэсйни идааалавдрмаг, да ha габаркг " гаэкалдэ кесторызк, онун якидлизаяи ü¿m3K мэгсэдинэ хядмэт едяр-сз, кэ1)зббэт даошшад^.чда бу, эсаеэн гз^ргшяын ез бутаснна чаяшг j оду н да вы шнвэлэрдая йара олуб, ояун савкшаицяя дзрэчэсияи, Мойэббэтя jaiyuía чэфалар чакдизяяи, езгау isluiYKaja атдыгыяы, йзтта чаиындая кавдзЗа бела Ьазир олдугуну urea jas asmijaip. ,

маЬэббэт дастанларц ичэрисипдэ "ШаЬ Исмалил-Кулаир" дастанн хусуся чэкадэ калякдир. Да станин халг араскяда даИп чох популдар. олан сурэти Эрэб Зэнкидлр. Эрэб Зэнки адшш етимолокиласы ила багли фолклоршунаслыгда мухтэляф фикирл-эр мевчуддур. Бу адан "Зг.'!п-- кав" созундэл тарэдиди фикршш уудафиэ едэн турк алкмлэри Зяла Кекаля, Эбдулгадир Иная вэ башгалары ому турк кийолокидаскяда кэр-кэзи дерлэрдэн биршш тутан екузлэ елагэлэндирирлэр. M.h .Тэ)шаспб бу созун гараулбаиы, сэрЬэд кешякчиси, галабэди ыэ"лаларшы кос-тэрмшядир, Зэнки сосу hoM дэ тадфз, гэбилэ, кэнд, чад ады кими иш-лэнир.

Тарихдэп бир чох керкэмли шэхсиллэтлэрин адишн Зэнки олдуру мэ"лувдур. .'{ерунур, эЕв-эллэр шэхсии Зэнки тадфасына шясубядлотя-яи бялдярэн бу ооз сонрадан хусусилэшмиш вэ мустэгил ад к шли дилп-миэин лексиконуна дахил олвдпдур. ыэсэлэн: Имадэддил Зэнки /Мосул атабэди/, Зэнки ибн Сунгур /¿аре атабэди/, ^хрэддпи Зэнки /эмир/, Зэнки ибн Ыэ"дуд /'зароил Ьакями/ вэ с. Бу созун Mah3 кипи ады ол-дугуну дэ нэзэрдэн гачырмаг олмаз. Бизчо, Эрэб Зэнки гадшг олдугу--ну билдирмэиэк учун, намуссуз кишялэрдэн горушлагдан отру озупэ киши ады котурыуадур.

Мараглидар ни, фолклоршунаслкгымызда Эрэб Зэнки ады илэ баглы изаЬлар онуи пкплчи Ьиссэсинэ, дэ"ни Зэпка созтаэ ааддир. Эрэб се-зу ясэ диггэтдэн кэнардз галшшдыр. Фикршлизчэ, эрэб сезу Азэрбал-чан торпогларшыя эрэб япгалына мэ"руз галдыгы доврлэ сзслэшир. Халгм-ыз ез эразисияэ м/дэхилэ илэ баркшамкш, ишгалчылара гаршц мубаризэ апарннндир. Халгкн гэсбкарлара олан нг^рэти онун фолкло-руяда да оз эксини гаголыидкр. Ыэсэлэн:

Эрзб елду, гая дуиду •

к к и . Эрэб надир, чораб нэдир н к и-

ЭрЭбИЛ УЗУ', ДЭВЭНЯЛ длзи H к к

Эрэб кэлот, haji верш,

Нэ иотэда, пад'варан.

Аза дуран дедиллэр,

- 20 -Кэтирин, тад-тад веран.

Бизчэ, Банки долда дуруб "кэлэннн, кеданин калины, двЕлэтяна содуб, озуну елдгрдудундэн", лешдзн Иасар, башдан кинарэ тикдпр-диднндэн она Зрэб дедирлэр. ^"ни бурпда эрэб сезу залым, гэддар мэ"иаларшт удгуи кэлар.

:,;зЬэббэт дастспларында оэ"зэн бутаннн езу чэнкавэр кими тэг-дам одклар /"Ьеддор бэд", "!.'.оЬэм:-:ад вэ Кулэндам"/. Дастан гзЬрэма-ны ез о'утасы цлэ гаршлаималы, вурушкалн олур. !£ерунур, бу, гэдим впак эн"энэ илэ олагэда^дир. "Катаб;-|-Дэдэ Горгуд" дастанларында Еадрэклэ Бзтгчачэднн бешиккэртмэ нишанлц олудлары белэ бу адэти поза билмэыашдир. ЦэЬэббэт дастанларындз нурана гоча, Хнзр вэ да Эли тэраТ.шдан бадэ ичиралмаи, дэ"ни кэбани кодлэрдэ кэсалмиш, ыугэд-д-эолэрлэн хедир-дуа алмш сеёкплилэрин дэ силаЬа эл атмалары дал-;шз Ьэмин адэт:ш излэри каш ?.:э"налзндкрнла бллэр.

Лт вэ дедул сплайларк чэнкавэрлпк анладкшиа: адрыжаз йак-тордарндкр. Дасганлары.\:кзда чэнкэЕэр гадынларыя Иамысы ат мшшэк-дэ, дедуш моддакында чевлан етмэкдэ маЬирдлрлэр. Дирсэ хаяьш арза-ды, Бурла хатун, Еаничачэк, Се.:чан хатун кззэл сувари кими тэсвар олунурлар. Баккчачэк ат чажагда Бедрзклэ даршир. Бедрэдэ гэдэр онун атыни кочэа олыамшды. Ншгшлыскнцн узун адрклкгдан сонра га-дитмасы хэбэрани гадынана еэ гадшатасьша веруэк учун Еанычичэк <5ар анда атыаа сьп .эадыр, муштулуг алшга тэлэсир.

Ластанда "Сьлчаи хатун аг салдн, гырымкя басды", "Бпр бэлук газа шаГиш кирыиш киби кафзрэ ат салды" кика чтолэлэрлэ бу чэнка-взр гызын нэ дэрэчэдэ усталнглз ат чашасы билдирилир.

Ьэчэр дэ ыаЬир суварвдзр. Ата ону чох дбдущлэрдэя, чох муЬаси-рэлзрдэн гуртаршшды. Ьзтга бар езшзодда Ьэчэрлн дак бар енипи Оир нечэ дафэ ат устундэ душуб-галхмасы, шаг етыэси, дакэр гачаг долдашлару "лэ бирка кэлыэк додуалэрэ Ьазьрлаша'сы тэсвир олунур.

МэЬэббэт дастанларьшдакы чанкавзр гадала? да дахиы ат сур-ыздя бачарырлар. Ыэсэлэя, Яулэядашн адагкны узонкадэ вуруб-,'"аты-икн бе дана галхьисы, ата бар таздана вуруб, бар бзлэн аш-сы тэ-фэрруаты илз вералир. Эрэб Зэнки, Сусэнбэр, Ханы, Садат Пэри'вэ *акэр ^энкавэр гызларын ат чапкаскна сез ола балмэз,

Дпсоертаснданш бу Нассосанд-э Ьэкчшиш чэнкавэр гадынларщ ис-тифадэ етдиклэри силаЬлардан ох-дад, гклкнч, чада, топдаз, кэмэнд барэдэ адрыча данкшлир, онларын характеристикасы, Ьансы материал-

лардан Ьазкрлзлдигы, дасталларда hancu егштетлэрлэ ¿апаши тлон-диди Ьаггында мэ"луиат верилир. Едлл заманда заыанын лэдмпшсн илэ дедуш сила'лларцлш да 'гэкг.шллэшшси, бэ"зилэршшл коЬнэлиб не-тийадэдэл чыхг/лсы, делилэри илэ эвэз олулмасы да излэ.чплир, Боло ки, лени доврул дастаии олан "Гачаг Нэби"дэ артиг б из Адлали ту-фэлк, патролдэа kumi знладшларла растлаггаряг. Экэр "Китзбн-Дэдэ Вргуд" гаИрэманлары "гылшмкма догранадш, охуш еанчыладщ.!" да-дэ алд пчирлэреэ, Ьачэр туи-эшсшэ алд ичнр. Дасталда 1ючэр;;л е" силаЬкка с т дэрэчэ гысгалчлыгла дшаидыгилы, ола тохулкага 1юч кэсэ ичазэ вермэдидпли керурун.

Додуш склоЬлари та гэдшдэн сакрал маИидзэт даиаалыш, мугэд-дэс тугулмуш, иэфке Еэкилдэ дузэлдилк:ш, эл кезэл олигетлорлэ едулмушдур, Бу силаЬларкн hap бир лозу илэ рэфтар гаддаларн барэ-дэ бутов нэзориддэлэр даралмш, оллар дели усуллар, тэ"лймлэр, фэндлэрлэ зэнкннлэ'ЛЖ'.шлэр,

Лашиа_ Ьлссэсиядэ шин елми-нэзэра нуддэалары умуми^эядирил-шшдир.

Диссертасида истинадэ олулмуш олми-нэзэрн пэ бэдиа эдэбидда-тш каниш cnjahucH иле битир.

Мавзу илэ эличдар чап олулкуш ш га.из л эр бунлардьгр:

1. "Эрэб Зэнкн адц илэ баглы бэ"зи мулаЬизэлэр", "Дил еэ эдэблддат" елш ючмуоси, П бурахылпш, Баки, 1993, oah. 129-132

2. "Умаднн улудулмуа фулксидасы". "Дил вэ здэбиддат'* едай мэчмузеи, III бурахылш, Банк, 1994, cah. I39-X4G

S. "Массзкет Ьекыдары Топирис". "Дил вз эдэбпддат" ел?.« . шчмуэсн, У бурэхшш, Бакы, 1994, с ah. II2-II3

4. ''Даоталларшизд! чэлкавэр гадыл" Кэлч эдэбиЗдатшунасларыл республика колфрансынкн гтг о риал лари, Баки, 1994, cah. 42-44

5. "Дастанд-ЗЬмэд Ьэра!.!и"дэ Кулэндам образы. Аспирант вэ кэнч тэдгигатчыларкл Баки Девлэг Улкверситетинин 75 иллидянэ haep одулмуш елгла кояфрзнеынлл гвзислари. Бакы, 1994, cah. 28.

6. "Эрэб Зэнки". Бэтэн чагцрлр база. Бакн, 1995, cah. 21-25.

К. Ф. Ислам заде

образ 1Енш1:ни-всг.ТЕЛьга;цй в азереа;ш:анском

ФОЛЬКЛОРЕ I Е 3 ¡0 М Е

Цель»)' диссертации является воссоздание мох.ели образа ¡кенвн.ни-воигельнкци в азербайджанском фольклоре на основе сравнительного анализа героических, личиостчшх качеств соответствиях порсонааеи, их военной атрибутики и т.д.

Наряду с известными дастанамк /"Кктаби-Дедь Коркут", "Корог-лу", "Гачаг Наби" и пр./, к исследованию привлечены малоизученные образуй жанра /"мохыимед и Гиияндаи", "Гейдар бек", "Нац-каф ц Нарзад" п-др./. -

исследование вопроса оо ооиистьенно-историческо h основе Сй-«ета о -кь'ншинах-воительиицьх /1 глава/ приводит к однозначному ьывод; о cw¡3Ij указанного сккета с нагриархатси, о чем в частности свидетелостьуеу и мотив амазоьок в микологической литературе. В работе оспаривается версия, сЕязываюшая известнш! образ Томирис с вмазониими, ввиду несоответствия се образа ¡козни "амазонскому канону". Вместо с тем обосновывается статус богини Умай,-выступавшей в ряде тюркских памятников покровительницей воинов.

Прослеживание темк на материале героических останов /И глава/ позволяет выделить различнее тиггй' образа: ненжна-гозлвб-ленная нука, его опора г мирной ¡.;из1-.и к в рйтны* делах, и также целительница /"Китаби-Деце Поткут"/; хеишина, Чьнлиоем уважаемая личность, кь лишенная воинскои атрибутики /"Короглу"/ HOBUÍ5 тип кскиины - mCuhoS, верной зхьи, co¡»u rw.ra ¡.с убеждениям к борьбе, n; 3¡jocxoa.uic-í. щв oteare /"Гачаг \r.i.W'f• .

Сравнительный анализ любовных, дистагоь /"ílax 1с1мил -Г'юльзир", "htíAv.aii и Парзвд", "Taxi.p i. ¿c.ipt:"/ c; гь^окчсским-. Д глввгд/ приводит к набшюнилк о различии целей ого0;т$ецья бо&вьх качеств героини, ь частности а поединке в герое.:: в первой случае - для идеалазьи>-обрьза, во втором - для преодоления препятстгкл ва п;ти к ьезлюоленьому.

В работе дана новая трактовка семант"кк имен Нурдоглу, Араб Занги, доказыиаегсл ~>вязь сюжета "21эх Исмаид - Гюльзвр" с эпохой гетеризма, описана военная атрибутика, ее реалышИ и сакральный смысл и г. д.

Анализ образов ионлин-воигольниц э национальном фольклоре Дклачаваий типологический контекст с обшегвркскоя зпической трицициеи/ приводит к Еиволу об ик оснояительиой мифологической базе, наблюдениям о позиции кенмшы в обществе на различных исторических этапах к тем самым ограа;ешш зтих исторических функций в фольклоре.

K.i'. Icloazauo

IKE ¿MliB Cli' WOKAK-WAKRICIt Hi 1UE AiK&bAUiH i'Oii.lCffiii

3 U H Xi us

'¿ho purpose oi the diuoertat.: on Is to recreate the aodel or tua ieace of woae.n-'warrior in the Azerbaijan folklore on the baaia of the cooperative analysis of heroic, personal qualities co'r.forncble to peraonages, their war attributico end oo on.

rurtllol vith the vell-Vncwn dsntane ("Xitabi-Dede Kor-kut", "Jicroglu", "vF-chos liabi", etc.) little known aodela of thio genre ("uohaaaac and uuland&a", "haidar bay», "Jiajsf ana I'nraac" end oc on) have hjeen studied as well.

She study of problem of the oocial-hiDtorical ground of the plot of voaoa-v.arriora (1 chapter) allouu to coae to the coacluoion about the connection of tho mentioned "plot with uc.tr i&rchy about vhat the ¡aotif of Anaaon in the aythols-£;ical literature testifies, ifco dissertation calle la question veroion connecting tho nell-jcncvn image of loairia with Acazona in view of dioparity of her code of life vith "Amazon canon". At the caac tise there is grounded the uta-tua of the ¿odiw^n lluaay, being the protectrqps of warriors in a number of ivTkic aonxmeais.

Potrccicfi tho theie on the material of heroic daciann (XX chapter) allovo to distinguish. different kindo of tho image: woaan - fiweethenrt of tho huohand, his cupport in tho peace-tiae and in war, as veil aa healer ("Kitabi-Eede Xorkui") ; wcaan of Chcolihel - raavoctec parson undeVoic! of thf var aiiributice ( "/loroglu'-); mv type of vosaa -beloved faithful wife, coarado-in-arao in conviction and struggle, excelling hu3ba.nd in courage ( "jacha^ Kabi").

She cc partitive anslvoio of love dastina ("Shah icc-ail -Pulsar«, "¿ajaf and Paraad "Sahir and Schra") with the heroic onos (III chapter) allows to. observe different r>v.?po"jco of reflecting bellicose qualitieo of heroine, especially in duel with hero: ir. the first case - for idea-

lizatlon of the image, dn the aocona, - for overccaiu^ Uia difficultlec to reach tha beloved.

Tho diaertation K^-vea a now interpretation of. tho nt>.a«s Kurdofilu, Arab ZanjjM, arsufia the relation of th<; of

tho "Shah Ir>aail - liulaar" with th»» oroch of fcGtenrira, (Jeooriboo tho ailitary nttri>;utic8, its roal ant sacral meanins and 80 forth.

The analysis of the iaagca of wocon-varriorn in the national foikioro (inclu(U;ng the typological context with all-turkio opio trndltiona) allovn to coce to the conclu^i-• oa about their groundeU mythological hnnin, to observe tho pooition of voaaa in aooloty ia different historical. perlodo and the reflection of those historical functioea in io3 tiers.