автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Особенности перевода произдений, представляющих трудность для восприятия (на примере узбекского перевода романа М.А. Булгакова "Мастер и Маргарита")

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Талипова, Х.М.
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Особенности перевода произдений, представляющих трудность для восприятия (на примере узбекского перевода романа М.А. Булгакова "Мастер и Маргарита")'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Особенности перевода произдений, представляющих трудность для восприятия (на примере узбекского перевода романа М.А. Булгакова "Мастер и Маргарита")"

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСИ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ

Щлёзма хуцуцида

ТОЛИПОВА Хосият Маъдановва

УДК 82.035

УСЛУБАН МУРАККАБ АСАРЛАР ТАРЖИМАСЙНЙНГ ХУСУСИЯТЛАРИ

(М. А. Булгаковнинг „Уста ва Маргарита" романи таржимаси мисолида)

10.01.02—Хозирги ^збек адабиёти 10.01.01—Рус адабиёти

Фмлрлогия фанлари номзоди илмий даражасинн олиш учун тацдим этилган диссертация АВТОРЕФЕРАТИ

ТОШКЕНТ—1994

Илмий иш Узбекистан. Республикаси Фанлар академиям Алишер Навоий номидаги Адабиёт институтида бажарилган.

Илмий разфарлар—филология фанлари доктори, профессор Э. А. КАРИМОВ —филология фанлари номзоди 3. Н. ИСОМИДДИНОВ.

Расмий оппонешплар—Узбекистон Республикасида

хизмат курсатган фан арбоби, филология фанлари доктори. профессор Р. Т. САЛОМОВ — Хамза номидаги давлат муко-фоти лауреати, филология фанлари номзоди И. РАФУ РОВ.

Етакш муассаса—Низомий номидаги Давлат.

педагогика института.

ОС

Химоя 1994 йил , £ „ иг^уип. соат да

УзФА Алишер Навоий номидаги Адабиёт института цошидаги Д.015.04.21. ихтасослаштирилган кенгаш маж-лисида булиб утади.

Манзилго700170, Тощкент ш., И. Муминов кушей, 9.

Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар академиясининг асосий кутубхонасида (700170, Ташкент, И. Муминов кучаси, 13) танишиш. мумкин.

Автореферат 1994 йил „ <2Г» жунагпилди.

Ихтасослаштирилган кенгаш. илмий котиби

филология фанлари доктори^Щ^Н. РАХИМЖОНОВ

ЗДЩЩШШГ МП ТАВСИШ

?.!авз?штг долзарблигд. Адабиётлмязга кирцб келаэтгаи тар- ' япгла асарларл ичэда нафавдт китобхонвыязнинг юксак бадлнй талаб-ларига ~авоб бера оладпган, балка блзда узок, вакт моба&тэда уыум-кнсошш аддаиятлашаят июсор зиявши нагЕкшевда ву-худта келган маышвяй б5шшдак тулдиркшга хязмаг кила оладигаы асарлар гарзк-каиупосляк «¿аншгаяг алоадда эътяборига лойпедир.

Буидаь асарлардогя ноодазхй иантнк, галати услуб, бпз баъзи-да кунпкиб улгуриаган главзу ва гоялар, вокеа-ходисалар, реал ва' ирреал душ», какой -ва замоннинг гароинб тарзда аралашкб кетюы -буларплнг у&шйсл Узувчини српкрлашга уидайди, унинг таоаввурлари докрасикп кенгаГгезрада. Лекян бу хабн асарлар тарялиасага ёндопш у,ан ооон кечиавдн, улар яафакаг таркнла «юпшвиг алохпдо усул-лари, балкя аслгнтка ункб-узлаиииризаншш зам ыуа£яа пргащкплари-ни талиб «пладк. • •

¿пкркннзча, рус адаби М.А Лзулгаковнинг "Уста ва Маргарита" ■ романп таркикасинп тадцяк этшн эдорида вдйд зтилган гяуаг^лоип

• счнпга хпзглат цяла слада. Чушш шу яайтгача Оврупа адаб.чотлорн-дан, пугаздзн, рус адабиотидзн таржжла цялншияг глуаьмолаггл наза-рпй дздатдан хтха глуфассал тадккк отпади, чунсячл, Н.В.Гоголь

ва £.Г;.Достоевскп2лар асарларя, пужшгдек, И.В.Гётсшшг /Булгаков асарн б:шн бевосита параллеллари мавкудлнгп анвдлангагг/ паихур ■ "5аус?" асара ресиублнкамизда бмр канча аздций тадккцотлао учуа . мавзу булддкп, - аслида Н.Булгаков шгкур асарн бнлан улар икодига' хос тахлилий тахайюхот /аналитик фантастика/ Нуналгааши давом. зттнрган? Бирок' бу тадшитларда айнан услуби2 мураккаблшшк,' фалсайй пурахкаблякт: мукассам эт'ган асарларнж узбек тиляга уги-рншда кандай муамглолар лзага келишн типологий гяхатдан алсхвда тадккк, зтплнаган, аслоятга ёндошиш - дринциплари ханузгата 22лаб чщилкаган. Вугун - ахборот аллакшя суръата глдаллааиб,

I Лдылсээ С. Некоторые яробдеиы воссоздания стеля писателя г ■ докестсстск произведениях Н.З.Гоголя. -АКД, Ташкент, Л^З. . Аллабергеков А. Воспроизведение единства содержания п порка под-.лгзгшка а поэтическом переводе. —А1чД,. Ташкент Г 1532. Нсмаплов'Х.

• Воссоздание психологического анализа в художественном переводе /на глагсрпале перевода романа ФЛа.Доотоевокого "Преступлен;» и наказание"/: АХД, - Таппсепт, 1291.

кскгайиб бораотган, айнан услубак мураккаб, жшр шдаткдан у,аг.г хар дакдай кодшяарга сдалайдаган асарлар тобора купрок яратклпб, бунда!! асаряарга китобхошшрниаг кеэивдш ортзЗ бораотган, юубо-хасадар авж слаотгак бар иайтда иакауд таряшлалар таддпх

этжшб, уларшшг пкобий кихатдари ^ргапплса, гдуайян здгдшдаяар шяаб чинплса, бу, албатта, торги® аазпрзясЕшшг гараадзЗтгта «уашпгак салгюклЕ адгоса булиб, галдагд таршшлар си^а-.'гаш ххзгл-лаЕга, халклар уртасддагк чпаакаи дусишк рштагаршша? «усгг^как латпплга хаацат килада. _

Ипгга "Уста ва Маргарита" рошншпыг ташшга чтаЕШ £оддр Мирмухамедов тоиоквдан амалга ошарилган таркшася 'тадкпк объоктл донб ояизди, Ундан таэдарп, зарурат «уршшан- уршшрдо Ч.Актгла-тошшг й.райурое тшояйдое угзрилгаа "Киамзт" рошш, цукдлгде::, Н .В .Гоголь, И .В .Готе асарларжшнг узбакча яарЕШГдларага хаи мурена ах мшзяди.

Тадкидотшшг гослгл якгалзгя, блзклнгда, аукдащ, пчяг раИрц-оддай, уздга хос аоар хпеолзда услубвй ва сТолсаолп: нурандаолдкид таяассум зтган ва узга чт, Узга маданахт ¡кггобхоки ухгчи бегона анаднаяарна /Пняшх, Тазрот мотавларя/ аамяагап асаатарил таи::;;пла кздшзшнг алох.ида «анушшгларпна ха:.ща аиа ту ноиуншгглардаи ас-лдб члдадкгак пр'лщиаларпи адшукага даракат д'.шлхган. Бунда ба-длди таржка яараэни адабдИ иуло^ог яараошшиг узнга хос ;;;ю:лл -такроркй мулодот /«отакоп^някавдя/ с2$ахнда тадки« оуадзб, иаба-«аг всарпи вд?.та яадгшшнг ыуаГии пршвддаирц, балки ёкдошшшшг хам алохвда чора-тадбдрлард тайнк замытая, хусусад, аслна-е гоноалогнясц /илдаздара/» асардата адаблй таъсцр за рсад воцелак таъспрпдан далолая борузчи гупбод /шютр/лар, шс-изора-ларндпг глохлктл ургаалдгад. Шуниигдек, бу кабд асарлардд удиошада асдият кятобхошшрк ва таравда кигобхошюркнапг мадаиаЛ-осгсгак тасаввурларн уртасидаги тафовут - Шаря за Рарб, мусушон ва пасро-ней кухолооатикшгг намоон булшп* хамда бу глухки оашштлцг тао:;;жла караЗнига уаъсяод курсатаягак. Нздода-, пада фзлоа^а2 рсксл; да бадаша сузнжхг образлн хусусиаи», ракэий шшо теравлкклауаиа кайга. яратшлда аглал диладиган донушжлар дуа^ьякайд-др^-гга;:. Будда бпз тадаш шхораги иасалалари бялаигшш чеклашй нодвИ, тар,тага адабий 1.улок,ог караённ нуктаи казарядац караб, бу бора-дагк машсуд тадкшчотларда ДДоповкч, КДевий, Д.Дюрзшн/ пгллаб ч»;иягаа цазарЕй (дилф-мулохазаларнп взодк11 давои'зттирюга ;пгхд'д:-ДГ'К.

с

Тадкякотнннг наксая ва. вазпЗплари. Шшг acocuS .-¿аксада -"Уста ва Маргарита" роглани тартисвдок бой патераилга таяяган *олда аксар кцгобхоялашинг одатлй кушиа?аларя допраскга с:ш.1зй-' ánraii за уз га гаданаяг Уиувчпса yqyii мураккаб булган асарлар тар-?,:r,:ác:iaJ2ir узага хослккларн ва цуайян шкошгетжцшн аяшрашта

урпнцщдзр. .

Ву шисадга оршзаа учун 1{уйздагя вазиЯалар tíaaapsroa лозжк

~ "услубан t.rypai-JtíQíS асарлар" тулугиасини оГдаиаатприн за "Уста ва Назгаоата" рошдшшг буцдай аса агар зуиласяга карашап: дал:!ллаа: ,

- "Уста ва Маргарита" рсшшшп яклитлягича талдпн зтдзда тазашш Зпдоийш усудша кудлат хамда роман вокелягцдага олаы гузз-лишпна ургашш; - . ; . : *

- адабяй кулоздт пунтаи назарвдан аслия? ва тарггль'лншг яра-тилшалга таъсир курсахувчд огдлллариа. гадкик отиш;" . , ' -

- "Уста ва Ь'аргарлта" рошли таржвмасида шдапиятлараро тафо-вутдар туйайди вуэдга келадаган цркулашклар харакгоранк тз;и:н этпа; ' • . ■ . " ■ . . ■

- радаай маъко касб отувча aíipx: суз, образ хакда лпр'глпйг таршагаля бсришашш- кузатша. .

Тадцик.отшшг глотодолога; acoca скйатида £ак ва г.вдлп:л,г арбоб-даргалиг адпбко? иазаукяса адзда адабкёт муадаодари буНача глларп., таилг'лп адаб:йтшунослар, тарг^шшиулос сшыларкилг таог.има пазарня-сп ва сдпбцЗг куажоларига багишланган тадшиюлаюшк' олдик. Дпс-сортацпянэгг назарпД ва кпёсий типологии асосларжш бслг:;лашда И.О.Султанов, Р.Т.Салоыов, ЭЛ.Картов, Н.В.Владишшсва, Н.Ксш- • лов, ::;.И!ар:шов, 'З.Ясогжяддшюв ва бошка бар «атор-олш.1ларк'иг/гад-ппчои'ларп ёрдам борца. Шу бллан бнрга кшда чвт.ашшк олшлзр -'А'.Н.Веселозский, В-ИЛприунский, 'А-В.Федоров, Д.Дюргшлш,- ИЛевий, А.Пополни кабила ¡жипг адабкй-пазаряй мярибасядан тоЗЗдадандядлГ

ДпЪМртацияда куйвдага Таллин уоуллари кУллакгая:

- бадипй ва ашиЛ-тавдяднм адабизтлардан олшган ыаълз^ютлар-нп-иазараЛ газдоя этш ва унуилашгадига;

- роман асллята ва тарзшласини, шунпнгдед, мавзуге дахддор бсш;а горйиколагш к;йснй та^лшх этил; • • , .

- ташжга глраошиш таздая згш ва уьушЕЕЖЦши

Пэшлг назарий ва анплгш кг-клатп таржка нозарзясиигит гср-

ап-члзЗга - кухдашк адаблП-ласояаЕ sapaSn бнлая "аибарчас

боуяшдагздап колиб чицада. Кузатшршйз cíajicacciü хаоаг.'-'оода» бадцтй асарларна, ' 5зга- дик, 5зга шдахшяг бияац бсгдк;; ядабл«жя Jrjtpuni ва танкяд ишивииг таравдз&сига здасса цумк::п, деб

ушд кашияз. Увдак ташадоа, задкяког шхаузаляарц ьа хулосаларц «аршшщуяослакда адабац нудокоз пазарпяса бпдая боглги; &$шшвдо ркволлак1П1)и£цда ахамякг кааб этиая мумкнк.

Шушшгдок, ш юясдаонй б:шшгахларшшг таралш бчипиарпда "Fapônïî Европа ва рус адабиЗта", "Тараща назарпясн ва акияаЗя:" каби курслар учун фойдалапгида келаии 7,а;л одгасы.

Ивияиг коряйлатостя. Мазкур us УзбаК20?0Л Роеяубллглсц. Cá Алдзор Кзвокл ноквдагя Адабиоз щгсгизуги Адабщ; аяогдвар на зарядка казарпясц бршш мааласщщ мухокама «ашшб, ëjFysarxra загсая зачитан.

Дпссортащш иатериаллари Уз Sä Алалер Hasorni ко:,:кдагл ДдабаЗ: института ёи адабиоииунос сшпларшшш киллкк анъанаалп; ангу^ап-лардда /12Э2, I2S3/, Цщурнят шз&-иагарий- ков!»решдаезда /1252/ каъруоалар тарзпда, "Узбек nuni sa адабиЗ^и", "Тлз га эда-би&г адыпюн" аураалларпда эълон дагаптвя школаларйа з£одгибягза.

Диссертация тарк'дбп. йи кнряа, уч боб, хулоса ва адабяГшар руйхатадан кбораз. Учала боб бпра барякл ?5лд;:руача ва иакпикш ривешшаувча нлмий концепция тарзвда тузалгаа»

ТЩШШЙГ ACOCIÖt

Кяргшша дассортавдя ьавзуишшг долаарблигл, ушшг шаай янгя-Л11гц, казарс:! за аиаюй вддмата далялланада, хшвг дотодол&г.я acoca аа изабалара болгилаиада, иатераалвшш такланш:: лзегухакадг.., тадкпн агаяайннш муажо буйкча иаввуд адобкЗзларга ниездча берляада. -

Биргтчи боб "Уста ва Маргарита" романа 'гармыаскшшг адабш! ыулокоз' караёнпдаги урки" деб азаладst. Унда ялк бор ущхш "курад-каб асарлар" тушунчаск белгияанадн ва бу тушулчакшг барьера ыартлк эканлнгк эъгнрой эциада. Gjsr рус адкба ША.Булгаковшшг бугуюа мавдур "Уста га Маргарита" асаря ва унааг яратшши -гаршш, ургашшши хаккда бага?.сил маълумот берилади.

"Уссса ва Маргарита" асарк - foeï мураккаб, к^плаб уцузчалар одаткй тасаавурлара доираекга" сши^игаи асардар. Ропак плк бор чоп этялгакига 25 Ёшхдак оааб котгаи б^лса-да, у яакдаги м-дюзара

ва бахслар тобора низгпнладшб бошокда, куплаб макола ва кнтоблар

чоп зтплшзвда. Чет ол олилларннияг бар цатор тадкикотларз: асарга

булган катта зътпбордан далолат берада?"

' Леклн"асар хаквда чудур за тазнвдрлх тадг'дцозжар олкЗ бор::-

лаётган булса хагл рогланкхп? яхлцтлнгнча тадютн тутсихсст тадки-

котчалар хали узпл-неспл бар адкрга келгаклари Зуклнг учун

дкссергацппдагя талгкнда бу асарга Зндоашздагп турлк таио«кж»ар

хнсобга олкнган.

Рошвда Борлиаданг яхлшнши мавзуси, §они2 ва бсадЗ дуп§, '

каооннкаг сохта ва хаиздяй накопи мавзуларп, шунгшгдок, ;лухаббат

за паурлг, uafo ва хсшшшк, злела ва оло:лов ¡лаБзулгр:-; куторэЕгая.

Акл бозар кшзлайдеган ^агтасткк вокеаяар рссл гааш хпС-'лшшхг

конг паноратск <1»шда яасвярлакада. Бу^ув асар контскст'^да iS3ys-.11

упа nav.s машхурзсп акадоюргга «арзс уларед ода-иардац хеч j&Zckc::

олзм тугркспдаги бутун Хавдщатни апглакта лоудр о:лпс, зеро, ;шсса

хазтк олдш:дан белпзлаб ttfSnnrost гагдари аз&яга бу^сунадк ва ох::р-

оцнбатда "хар кжлнпнг кпсглатп ушаст оьтпкодкха «араб бслгхяячада",.

доган Гшфнк яягарк сурада. Роглакдаги бу фгкрлзриют Сар;; г.асав-

вурлзрнга хаиоханглкгкип ва, бинобарпн, узбог. кнтсбхэнларлга ладя

ва таила зкзшшяна озувч:: Т.Пулатов у,а;,: ка2д отгал Пу боне

бу урялда адоЗйпаг дгиЗкараивдив! бзъзп азд-дга!» иугаугл-ягз passan-

ик кайга йраткзда онгхллж турдпрга:; булшга ¡®i?.szu

Бу ромагппшг кузга яккал ташданадкган узига хослпгл роал дукЗ,

пррсал дунС* хаэда Il-шя дуцЗскяшш узлукеиз лчкя алокаск ва узаро

иупнднб котнавдадир. Бунда Ижскл дунсси ва демонология, прреал

• дунЗ Ззузчига замонавий булган яашяг, ззоиса-ходисаларнапг гло>;пя-

-тшп! очкб борузчк, одашаршпц* ласткаш, чиркнн * ¡а ьказ .'¿ни йоп

отузчн воснта снфатида хизмат килада. . . -^-:-*-: .

т •

х V.'right A.C. Kiiihail 3ulnakov. bifo and Interpretations.. lorccto,

19^3. ""ctonbock-jTcrsor 2. Bulgakov's "The llacter ciid ;ip,r~ariia" r.xii Gostbo'o "i'aust". Vv'richt A.C. £ataa in Knskow: Aa Approach to j-ulCfC-'-öv'e "The Kacter and Kargarita". - PKLA, flcaacha (V/ic'o) 1973, v.G3, H5- ' ' '

2 Яблог.оз E.A. Я — часть тон ошш...//Рус.лит.г ISS8, Jj25, С.З.,

3' пулатов Т. "Уста ва Маргарита "да' Шарч оалса$сся'.//<1 .Булгаков. ' Уста за Маргарита. Роман. - Ташкент, IS87, 460 б.

' ' Шунжгдех^ иида ромашшнг "ичка" катламд - Исо бдлан Понтий Пилат хадпдаги ривоктяикр фалсафай мазыунига эътибор бераладп, ундагя Шар« фалсафаса бялан муштарак. кихамар кайд здиладв. Булгаков Дялатяя (Такатгина Исонинг яаллода, бир яахзагика уш-шг шга-хя£ гузаллигага иафгув булиб, сунгра ундая "«улика шган" берахм Рут еоиЗд сифатяда atsac» балкя узкга хос рухяй кечшмаларга, вдгсдонга ora бзд шоое сифатвда тасвярлайда, чуцур псдходоглк яортротларда унинг касаний» тарихяй ва зшдокавш! иохшкшн очыб берзнга шиилада.. Курвдчлак тут£анля адляншн.. бошда одам олдкдагд гунохшзи англаш орналя, виядон аэобе оркалп Ехудяяшлгг багрдтоп прокуратора кибру хаво каркдан мушкликкача кутаркладн.

Гарчи роман бир даразда тушукарсаз, тасвирлангая вокеадар боабошдоцдай курглюа-да, ундаги кумбЬкдар аник ички донуккятларга, бадяяй санъат талабларига будоунган холда яхлит бир бутунладнп хсснл кдлади, асар давошда suca давр тасвярдштг узаро алокадор-' лиги, чаибарчас борликлдги аен булада. Роглаидаги. Цасков боблард б asan Ершалаш .боблартшнг ургасэда яккая кузга т-аихададпгап аиа-догяялар гдавяуд. /5у айрам тадндноть-ишр, кумладан, ГЛессддо тоиопяяан даЦд этилган^/. Буларнянг хашася "Уста ва Уаргаркта" аеарининг хам данр, %ш шззу, хам сжет, хаи композиция ва ыубха-сяз, услуб Едхаткдан нлг.оятда ыураккаб экаалягини белг:1лайди. Бкиобарин, бу кабн. асарлар найадат алохяда таркша усулларн, балкя асляятня ургзшшшшг, унта § н д о а я и к я к г' янгача 15ул-йурндларона такозо этада. Тар;агла етрабнияяаг яккн босддчд -асликтга овдошкш ва уня вдГла драйва - адралшс, додгло Узаро ад-ла-шкндб турувчн булса хам акоар холларда адпан каста яратжа босддчлл мутаржям учуц кийишшшк хурдаради, яъня у аслиятни туаудган дара-аасвда угкра олиасляга цугшж. Жокнн ашя урздда асляятга ¡¡вдопкл боокдчишшг уап хам алохяда ахашяг ва даадат талаб отадд. Зоро, бу кабц (1алоа^!й мураккаб асардарда асишягап тушуяяб узлааггщ>пз-■ ншш узя"ииобатан дайш кечадн. Ч^-нонча,- ршакнинз? дуя да'.-лагддд , шзцуиши, главкуд швляй аяпаратня чукур ургакаы, шунллгдсд; acaso тадкдн атиида субьектив ёндогда: балаи узгача кшдама5р ип чеклаб куйислик зарур.

Услубан мураккаб асарлар «арэдшоазга ёэдоыш учуй бадидд асаря'дц? узкая тахлшс этш вз&й «илш£»х, ушшг' semsam uapaSsr.-

I Лоссинс Г. 'Мастер и Паргарята" М.Булгакова./Л'1?в. ДН СССР, IS72. т.33, C.5S-50. "

ап 7,ам тадаш; ¿7Ш лозш. Дасеертацаяда бадазй асарвш? зу:::удга келазз зза уяпиг табкатппя адабяЛ мулокот /кошунакадая/ кара§ш . нуктаи аазарпдаи олпб ургаааш услубан мураккаб "асарлар аслаята ва' гаргшкасшга ёядошщсаш энг иакбул усула, дсгаа фикр клгара сура-лада. '

Пу сабабдан айда адабий мулоадт назараясига оид макхуд ада-' ЗдЗтаардага асосив фзкрлар батафзпл баЗн «алшадк, яушидаи, словак олл:.:а АЛоповячшшг "Вадпий тараша муамглолара"^ асаряда тад- •

этакгаа адабий мулокот концепщкснга алохида ззтдбор нара'гп-надв. Бу копдапвдяга кура, тариама пазариясада адабий щлотч ззраЗтша тадаад этот нафзадт тараилон ва муаллшп, балки гарунглок за уцувча гдуносабатларш-шпг мохшишщ урганашга шкон боради. I .Попович адабий глулокот назараяси дулосаларшп укумлаштлрлб, улар-ш таряпла псараонага хаи «уллаЦдд: •

.'луаллну М^/ Аслият матна Д?атн£/ — Кабул кялувчк /уцугч:;/ /у / __ бирламчи адабий мулоко? ;;саоа:Зни. ' • :

Таржмон /тармсша щаллщп/ /Г/.^// — Тарякаа кахна — таршслони адбул кнлувчп укувчи Д2/ ~ иккшшчк адобаД иулоадэ •сарл^нз. - '

Бунда штнга реал вокелик /В/ яазда муаллиф маасуб булган здабаЗ? анъашлаок /А/ хам таъсцр к^рсатади, яшя:

А-«.---------- - - - - ~-~кп

. ■ • Дксссртацаяда А .Попович схокасиншг барча' ихобнй тоглоплага зьтдрой зт:ктанЕ холда, упинт универсал характерга эга амаслаги ;ацца' баз тадют этнага уранаЭгган турдагн асарларни гула адмраб )лол.:асллгц ташдаанада. Чунонча, "Уста ва Маргарита" каба асар-гарда ¡луаяяв® вафацаг реал вокелик ва адабий анъана'лардан, балки -:01.г:'.1>сс бадаий асарлардан хт хаъсарланнб аш куради. Бунда ¿луаллиок шг уза зда адабий кулокот аараёнада ■ у к У в'ч и сяГатидЬ ашта-юк'отаб, Уз якодай вазафалариад хал этяшмаксадида утмиа хазвиа-;пдан уз шюдл табиатага,. дуниадрашига хашвднг булган унсур ва ; ядатларнд олада. Бу ха!ща баьзи.олшлар, аушшдан. В.И.ЗКармукскии^.

Шопович А. Проблемы худошэстееяного перзвода. М.,, 1960. С.53. : Кишуасний Сравияхеданое латсратуроведекае. '!., 1978.

хавда Д.Длршиаларннпг'" йикрларл нелтириладп. Купгжаа булгакоз-иуяос олигчлар - И.О.Чудакова, ДД-Яковская, А.беркалов, Л.Слал-коьа, И.§.Балза, Е.Стенбок-Фермор за боикаларкаит «адщмшшрщз "Уста на Ь!аргарита"да 6ер эыао, бпр кеча адабларклкг, И.В.Гзте, Н.В.Гоголь,' ФЛ.Достоепскш, Э.-Г.-А.Гс^шн, Э.-2.?епан асарларппллг таьрлря якхол кузга тапианиззя даЕд этллгаи? TaDr.a2.ta лсараопида ойнан шу адаблй таьсяр натетдларшш к,а£та яратш, аьки Узга тпл-кцтобхояцда хам аслоят удуБчлсшяпг онгада ву,-;;удга кола-дпган асссщиацпялар запудрили пайдо ткишпжхг иухп-'лнгтт хпсобха оллб, пвда "Уста ха Маргарита" какшдага сдабаЗ таъсцр бслгллагн:-га каддаГ; оътябор каратлчада. йасаяш, po:a?aj?ua Бояалд зЩстп-вйиг нагссур ТВальпургия' тупп" балан куагша ьуптарак кдаглара, масалан, оладстдв аяишар базш. кабн "caiicp" саков, зл0£атк:аг кок яр:зл кечада, одааар кузцдан холл sol'op буллб утиля, создали гладхам, транспорт воснтаск сяфатида аса сулургл /Оки пол чух:шсн, туигиз/ кабн уздга хос дзхалларляаг хуллалллл,. глоздаоплар - злурда-лар образпда ёзуачц баъзл замакдолларшш курсатшй, башта тапвд-рлдан - реал ¿¡унёдан оддий одашяяг тудиб эдлаш га ушей? ;,"лх:дак-лар балан бвдыа-бпр танилшшя, баъзл легядарллнг охаигдоотлги ва богща пу каби уисурлар иуаллкфшыг "фауст"дан таьсигшитоспдан • далолат берадк.

"Уста ва Паргарлта"нллг боища асарлар, чуиончц, К.В.Гогол-шшг 'Вий" длссася, "Дикапька щзплога ощжшхарл" туркумз хакда цЛ.Достоо5скш1кш!г "Ака-ука Еара:лазовлар" ромаиц бллал гужрак вздатаарп vaxsin «шмар экан, Булгаков асарадаш адабпй хпьс:ц> патзелшрп бссос-дта узлаштарлщ алс, адаблй губохаса, згиодп» :шшаш одпбатлда юзага чшдашшга ташкдятшдг..

■ Дисссрташшда адабкй мулоцот aspaöiima tascap к?рза?ух.чи розл вохеллкилнг асар ыатнндо акс этапа тадкдд цлдкляб, ол:илак!шг

"асаидаги хар бпр вдхраиол ортзда реал прототип,хар бцр, хатто

....... . ? _ _

I Д.Дюрщщн к'коллоитшз. Систематика лкторатурлого npouocaji.

Братислава, I9S8. - С.13-14. " '

2'Яновская Л. Троугольишс Волаада и Фиолетовый рэдрь.//"Хастла", . IS3?. - С.101-103. Зеркалов А. Волавд, Нсолстсаель к другле. О теологии романа "Мастер и 1,'аргарята"//"Наука и роллх'х-i", 1137. Jj 0-9. Фиалкова Я.Л. К генеалогии ронана'М.Л.Булх'акова 'Мастер п'Ларгарлта". -Изд. АН СССР. т.40. №6. -С.502-533. ва бош;.;алар.

энг фантастик зокса ортвда хам маълум хаотий факт ётазк""'' хакида-ги фздздари куляаб-лдвваманада хазда Л.Парикн, ■ А .Барков А .Райт3, кабл олтггяарнянг ишгарпда келтиргшгая, баъзи таицарлл фактлар баён ¡етхнадп, шувпнгдек, бсш кахраионларнанг реал прототкпларп хусусцдагя турли мжшшлар хаквда шъяушч берысада.

Иаоралар, таклвд, услуйлаппгпряш /стиддзацяя/, яшрлн адаби:! иубохасалар, шубхаскз, нуайян давр ва муайш замлн уцузчпопга туаукарлп б$шяа куикйн, локии óyjynra кун, боз.устпга узга замш-:, узга ¡-ладанпят Удузчпся буларня дархол англапш кайш. Бордп-ю, улар-дан воз кочилса, у халда аслияткн тусснзлаштприб, образлар кул ма^полклкгшш пудоткб чупнш хавфд тундладн. '¿асадан, бош i;axpa:;oi:-ларшшг бкрп - йаргаршотяпг фаранг чнролнчаси насабигс шасуб акшошиша аурсатувча норма таршшада таплаб котгяганк гу£а2лк асарни А.Дзлашгдг "Каролнча Lîapro" ва Стскдаланзр "Krnim ва нора" рошнларп б план боглаб'турувчн рлшталар узнлаб «олган. Бу оса ада-би£ цулокох аараоиининг дккннчн босияча - такрорпй нулоког /пота-комггуникацнп/ня ашлга ошпрнш учун блркнчи босдкчдаги хар бпг о>лнл, илднз, мапбаларга катта' зътибор борш мухш-шпл-шн яна бпр бор не--ботлайда.

Иикллзда услубан иураккаб асарлар тарншаскда иккилаггчя ада-ónil цулоког параёни хам бдалунча узгача ту о олкши батаа;с-х далнл-лакади. Бу ерда "одатим" нхкиламчи адабпй мулокот 'лараёнлдсн cjap.v лн улароь;, тар^зла асаряга шу адабшт ииллнй замши, анъйналарн ва игу ордах'И реал соколик хавда тарсама муяяалланган китобхондан • такдари баз шартли равкпща "таряагла аиъаналарц" ва "мпллкй адабис^- ■ да адабий тамир натнзаеяда вукудга келган^орягнкал асарлар" деб белгнлагак яна икка куиннча оглшшяяг таъсир дапш .аникланда. Хусусан, бу урнвда аоар аслкятига бевоснга таъеир курсатган канба-лар', гласалан, Ibcmxt Зхи "Фауст"нинг ыаззуд угпрмалари тарапиа • _ муаллпфзга таъеир курсатгана шубхасяздир.

1 Парили Л. Великий бал у сатаны.//"Наука д кизнь", ISS0. - lb 10.

_ П • ■ '

— \J . vxJ «

2 Баркоз А. Кто они - Мастер я Маргарита?//"Наука и яязнь", 1991.

- И 9. - С.08-97. - & I0.-C.52-S0., Паршш Л. Уша ыанба. 3"Vx:ibht A.C. iîiÎLhail Bulgalcov. ЫГе aoA Xaterpretationc.

■Toronto, 1978.

Тадкин давоиадо ашиуадган кл.шшршшг' адеба» :лулодот аараё-ющаги ахамяятяга бахо бордлгач, бабн дяляигаа шикрлар яудлдагд схслз ордаля уыусллаштирялада:

. _ _------адабдй таъсяр---,

i ■ - +

Т Л'о/ Í-—>• lá

тараяма

Щ Í

йдрямязча, будда АДопозач таглщ озхак ";лагд" тудудчасдкдд.: урдяга бадаяя асар /Ü3A/ sapEica асаря /ГА/ тущгг^адардяяшг кулликея, аукяагдок, аслкяаг «уалдяфага бозосхега cascap курсатгад асар Ат/ *аэда тгршш жараёыада азсап:зг касб этувчд :тда омдл эътдборга олшисц блдан адабдй цулоног зазд&та ургад:х! вадЗошш услубад гуроккаб асаряар !.к;сол;дш б;:р os кеигаИсярпл зря:-да коикротладалралха юзкокккг зугаадаи

Ишакг пккгачд боби "Таргакзда йадаспгллараоо та^овукшр шшжоеи" деб атадади. Упбу боб иккг ддалдан кбораг булкб, укда аслгяг уняб чанкан замка гладаидятя глеъ^рдарл бклш тархддла кярдб кела:зтгаи глададдят-коадрларшпиг бяр-барядзн узодддгд туфаНля вуаудга деладягад кухолафатлар оудка хаглдз уларшжг ?ар;л:~ла sapa§-иига курсатаддган таъ^дрк урганкладк.

"Уста ва Маргарита"', рогландкп узбек тплдда тарзкца кашэда пкке иадакижг уртасядага ющдай барк асосаа кдка хахатда иа;лоёп буладя. Бпршчя таюовут • роглакда наоронкй длядкшг кунаддао г.ятобд бутш Кнкял секэтздан а.оГудддаддлганн уяляг узбек - ¡лусудлод Удув-чояари тоишидая иабуд адвшшшнк' щШшлазгкради; Бу ;луа;дло гадря-яясоннй куашо булдб, аелка? ва тарзшла Удувчяларинякг дддяд эътд-кодаара уртаекдагп фарк бшщн- беягиланадц. Гарчя паородддлаодпгд Иясус Хрястрс иусулдюддардагп Ксо Ададхяссзло;'л баш .Maxsayc:-: бяр хксобланса хам улар уртаедда- шщдий тафовут главяуд. Чундл хар б;:г> аусулшн тавхяд - худоншш ягояалкгдга клан. кедтдрадд. Касрснхл-. ларда эса худо уч гландам, яъня Ота, У ряд ва Мудаддас Рухдан кбо-рат, Иисус Христос эса худокянг угля деб тадддя этила дя. Шу бопс хам Шк'лддяинг узи ёки Нижял еккетя бнлая богли; асардаряд ¡лусудглои шдашдггдга кансуб адабиотга олпб кнрив шаддай кушкуялш; ту?д:щадг.

¡ассертацацца ака шу фзрвдинг баьзи ¡здажлара хаэда рсилан персо-сазлари, чукснчи, Пеыуа Ха-Ноцринднг йнзалдага Пзсуо Христос ¡план иуштарак ва фарада ааэдатлари тазрпш этшщда. Таэушя кшпа-язда Булгаков асосан насронай замнняга таянса-да, баъзя нпхатлар-!,а, гласалан, Иоауана худоншг угла з;лае, одам сафатада салкин спада пасронпй тасаввурларидая бпрыунча чекгшй, кусулыоа авддо-;зр::га якяарок гургап, деган хулосага келиндз.

Пундан келаб чакиб, бу урпкда шел мадаппкг гуюгагузд шшка-

аслаят яодвдпязогошг бар кдша Ззага ячан издавая? загжязга ;араб кслхлш ва бу орда глуштаоан хусусаятлар тафозут хоспл кнлузча :усус;!ятларга касбатан устиворлик дала бгагааш, шу туфаГла ?аркх-:ада негатив сурилкшлар амкошюташшг каиайизн найд от:вшдд.

Аслаятнплг уз га маданаятда кабул калшкашаа белгаловча яка »по кухш «шл - тладанид алокаларда муайян анъаналарнянг швяуд-шги - тарнамада н.асропин реалаяларнп ад&га яразшаш1 снгиллашкра-да. Шундай омзя сшТатида ашда ГЬшишааг узбек индата дхчшган ?ар~ авгалара курсат:иада ва улар запада ккскача ;лаълу;лот борйнап.' &дал адрзамаларгда каш дикта каасуб лерсона:ллар орзсада иаыгзм ■ )арк булншага. карамаЗ, насроний. пввеокаяларкз мусушлоа ксг-уэдд ¡алан атаа, насалак,. Иисуспа-Исо, Иосифам ¡Осуф, Аврааыаа Нброда: ¡а х. кабилпда угарна. анъааасп главпуд. "¡(нёмат" роканиаакг тар:;:к-¡она И.Рафуров хам .ана шу тамойилга асосланиб, Иасус Храстосыя [со МасаХк Голгофаки. Рулкоф ва х. деб атайди. Бундаа ьишлаИлакта->иау асдая? муалллфя Ч<Айтнаго?нлнг «усушен замените 'каисубляишл щсобга олса, узшга оклагаа. Локан "Уста ва Паргарита" такизлои:: ¡уадкфшшг Инкаядаги зкас, Тавротдагк талкш,' шря глас, язеудай :сг.!лас:гдак фоГдаданганхдя ва энг мухам я, воксаларга днгк фалсафлй вдад багддааб» ораглпал гаевнр яратгаышш хасобга олзди хайда ^са'рдаги Яхудо реалкяларшшаг аслпятдага шакшши саклаб колада.

Лада аасроияй рсаляяларна узбекчага угарпшдагя турлк "гамойыг-зрнк бЬг&тШ «аксадада Шжл, "Киёкаг" здавди • "Усза ва Царгарата". 'акушаларкдагц инсоц ва >яш ноишари, щунингдвк, баъза лаворш лмяаргпшнг узбек.ча муздобшшари кдёсии тахлкд зтилада. Масалпн, [со' вдед зтадга« жой птх ■>■ "Голгойа" /"Лысый черед"/ уурла тарки-¡о:шр "гомшшзш" хае- ХЩ |гар!-шган, Шяид таршгмона а:уфГ1улкароз. ;у пошш "Годао?а, бей еу^а" ^б» И^афуроз "Рул«ош:' доб тирса, К:,ЦиРыуха?кдоа 0у с.рна "Тадщ ?арзида Угирад»т, Бу

рда шаокоаа,рущщ фзжт* ®М тошн- •

"Уста ва 'Маргарита" тарлшласвда шага келадлгаа мадацшгг- ; лараро тафовутлардая яка бора - асарда' катта ураа эгаляагая даяо-' нологяк тасБцрлардяр, Рарб адабяётяда кеяг таркалган дашнолагак; " тасздрлар аслида узбед адабай анъаналарлга хос з:-.-ас. Чунг.и Шарк ; адабяатида хам илгаридая.девлар, ларилар, шшаю алвастилар образ-ларя булганя бшхан .улар роал хаатдак узоада, одатда ортак олама доираеада» чявдакдя, ундая таидаря.Рарб' ва Шар« адабиётпда шайтан образянянг мохиятя ва шгаирок доярася турлнча. йшда бу йарк устя-да хам батафсял тухтаялб утклади., Рарб адабяётида, шу азделадан». "Уста ва '.'аргарята"да хан шаятон одамга хос хусусиягларга зга кядяб курсатяляш бар аньанага айланнб колгаля таъЕлДдаяадя. Шаса-лая;

"Пряблипеянке утверздают, что это рсзжатизк, но л сядъно подозреваю, что эта боль в колено оставлена мяо на память одной очаровательной ведвш£, с которой я близко лознокоаялся в тысяча семьдесят первом году в Брокенских горал..." '.■..'

'"Мунаррибларям буня бод деб алгишяптл, лекян кон адтъия ишоич бялая аГламаккл, тиззакнпяг огрягя бар кип бел ш ет*ллп бярзнчя йялда Брокен тогида.». бятта кетБорхая алБастй'хоняи б плац яыня «улонотда булгаяЕгл асоратя буляля карал". ■

Мутарзии Кодир ЖирцухашдоБншг бу ордагя пахоратя шундакк, у паИтои. образядагя одамга хос лусусиятни англаб, бгрхша "кс?~ Боргая" с уз пни ишлатш бвлан асляят акспресслясшя кучайтдрлшга кувамТак булгаи, :'.'"..

Иалтоя образяцяяг.берлтшаядагя барча'-нхобзй лусусаязларпа эътяроф этган холда бу урипда г&рш чязгядарга зьтяроз блядлрлла-Ш, чупончи, "облысевша'1"як/"тсяакал"/ "сочларя тукяла-бО'Члагал" вдбшшда утирка уряясяз доб толплгаа, чушея заятои ыаьлуь: бпр ёщда буляшя купили эглас. Шуикнгдол, Волаадишг обоз а таркилада ' -"суйад ва шст"лягя, йбир хил сузларшякг "зурга хлряллаб чякяая" тюрсоа&пзйш1 чабяатага тугрц яелмайда. Вахоланки, аелляеда' Волалд-кялг овозя "ц^зкяК, дашлл сттасу в.хрш%.яъкя "щу вддар, иугал за язсткя, баьзп бурщиарда дзярля хяаяялаб чвдарда" - дегая шкюда •борялгак. Лекин аГши урлида сузлар. ноурцн шиатишшпншш .сабабя нутаривлнннг аслшкдаги сузия натугра тушунапкда о:.ас /боада Уршхларда "шшиЕ голос" "дурялловчл оъоз" деб тугра угя-ркдгаз/, бал£я'. образа узгача тал:ап{ кялялхсадяр, чушт аслитдд' Волаядошг гох "иекдр-т ва. чая елкаекга лиод тушган" кк^злда, гох

юшатбахо заноназим костида, гох кора рпдода пайдо булнши узга шдайшхт Укувчнсиня зсанкнраетб кУЁпш хеч гад злас. Бшгобарин, бу ерда тарзима матавдэ юз берган баъзи услубай сурдллпигар ашан иадашатлараро тафовутлар билан белгнланган.

Ишда роман давомида ГЛаргаратаниаг эгштетига аняаииб долган "ведьма" сузшинг таргл-яласи устпда бир оз згухталнб утилади, циё-cnli тахлдл пули бша мавзуд тарлшмаларда деглонолагшс персонаялар-нннг анъаиавип мукобзллари /апаша, алвасти, ялглогиз кабилар/ аннк-ланадп. Коднр Мнрмухагледов райргкабпяй дунёда- хам пнсоний фазклат-ларнкн саэдаб .кола олган гузал ва окила Ыаргарнтага иос келадпган "-одугар" сузшга таплаб, уни бошка - аддий алвастплардан фаркли атагани /асллятда улар бнр хпл - "ведала" сузи б план бернлган/'ва бу бнлап персонаж характеркашг возик" томонларина sup" ай олгани улднг, шубхаснз, истеъдодддан далолат б'еради.'

^.Иприухамедашннг хнзматд шундахш, у фантастик, дешнологпк таовирларни кайта яратпшда узбек,суз усталари Н.Алшухакедоз ва. ЭЛЗохздозлар' тоглонпдан бошлаб берпдгаи знг яхши аюаналарни нэтдай давом эттпрдп, аедпда узбек адабиётнга уича хос булмаган демонологии г.отнвдарга чанахам узбекока рух багшалаб, гузал- бадиий яаезлр кратди. i .

Айрпм уринлярда шдашштлао уртаелдагн тсфовут .-лутар-лн-иггиг глатнда баьзн С11шиую1тгнр:шла!.)г0 - услубдк ппвелкревкага £ул ;;yí'::-ипда акс отпдд. ¡.Сасадап, алваста-яодугарга айганган тарх'аопташпг ткл сохасн/тдгп баъзп одоб меъёрларшш бузшпн, анэдрорл, ynínr хар нкг.п сузпда сукшшб тур'шш билан боглли эянзодлар тархшлэ глатннда '■ упуглак тущурпб цолдцрнлган. Ишда бу иаби иисолла'р. иясобий персоналки узбек кптобхонн оигидагя. идеал образ хащвдга'тасаввурлар колк-пнга косла-лтирадга урншш еифатиде талккн; этиладн,-' Лекип шеалага мукам-лад таранов нуцтая назарядан ондошшзганда бунда! «аскартяркш-дарпн о:-:лаб булгласлпги таъкздланада. Зеро, В.Г.БелннскиЁ айтгаин-дск, Маднай ¿аравшда кискартерпшга хамг узидан куштпа хам иуд ч кушшлайдд. " ' ■

Гчлпчп боб "Таряяманяпг лзсоннп-услубнй-хусусиятларя" деб , ' номлангак будкб, бу бобда бундан -аввалтк шска бобда бабн этдлган ашй-казарий аишр-^лохазалар шпгякпй давом зттирюшдк, ""/ста ва шаргарята" тагшыаевдан келтирплган' воикрот'.масоллар воептаевда

I Перевод ~ сродство Езаз.шого сблизения.'народов.' Н., IS8?, С.40.;-

Ушбу бобнииг "Тарншада гоя-образжидашг Оодак" дсб атад-ган бяринчп адюмвда асар шкросталкстдкасднд таеишг этувчя асосяд ' гоя-фш'.рлар, мавзу, сккет, дахрамоялар мохшдаши узга тялга бутуя шшо дудурдигдда безавол кучирш ыуаммося кутарлладя, бу хакдл бадзя тадкидотчддарняяг глулохазалард келтяряяадц.

Каълуакн, "Уста ва Маргарита" кабж дилсафяд асардарда бдрдя-чз. плата характер, зиас, роя, фякр, рамз чякадя, суши? учун да:.: глугарддм олдяда турган асосай вазяфа - ёзувчд гоясяяя тулц-туддс далта яратяадяр. Бунда тагшмон годна кятобходга стказял учуп баъзя услубяй сурилишларга йул дуйдши мукаррардлр ва дуя холлзрда бу узшш оэдаядя:

"...обыкновенные лщди... квартирный воярос только ясдоргил

ях."

"...оддий бащшлар... аядат уй-аой'масаласи одаигарчдлякдан чицарибди!.." '. . ■ ; !

Курамизки, таркямон муаллифшсг фякряни аслкятга ыудобдл етгл-да акс эттяряп учун ш кнчик услубяй суршшшга йул ду;;ган: хаот-ня узя Мошкара оляшпга катъш яшонган одамларшшг оняз бандалар эканляпшя курсатши учун "людк1,Ш1' "одашшр" эмас, "бандоллр" дсб Угпрадя, "пспортдл" сузяяд эса "бузябдя" а-лас, узбскона "одамгар-чялвдаи чядардбда" яборася- бдлая беряб,' таряшашшг коялк ва ¡лаз-мунлдI чкд:шяга эрящгак.

Яекин баъзи холларда,.. чувоячи, глуалддошшг роясд кокцонгра-циялаиган, раызий маъно касб этувчц сузлар таркгласдца буддай услубвй суршишлар яогат5ш ахакяят касб этшя ыумклп. Гая дулдахд, аднб тлуаяян атама бплац уз дунёкарашкняяг шьлум бяр нудтасшя бслгшшядя ва бу ходда ранг-баранг сяяояямларня кУллаш яатддадая узодлаатяряши мумкян, яъня алсдада олгаида хар бяр уршда тардша муваффавдятли швдшг булса-да, бутун асар коятекстяцагд ыухшл---рамзий маъно уа яхдятдигини йукотяш хазфи турнладл. Масалаи, озув-чя тасаввурядаги дунё.ч модели "добро - зло", "свет - тыла", "бытие - небытие" каби цужодалавий мухолафат нукталардда доедала-надя. Нутараш бу урияда ё дошиб -сузгла-суз ушргая, о йахсайсв? маъно бутушшгияя аяглаб улгурглагак, щу туфайщ "добро, добрдд человек" - ""эзгуляк", "саховатля одам", "зло" ва "здо2 человек" ~ "ёвузлик", "ёвуз одам" тарзяда боряладя, вахолаяки, бу урдяда "яхшаляк - ёмошшк" кабя мухолафатлар надели коязрад булар.ди. Шу-някгдек, ёзувчцншг карягя дунёхакядагя тасаввурлавглд бедгалоечк

"свет", "покой" ва "тыла" /яъни. жанна*, дУзах ва угага хос, "оро;л" дсб агалувчд roil ношаря/ сузлара таряакасяга uypoaaai далозк, тарстлон "свет"на гах "ёруглин", гох "зяё", "покой"нк турла уралла рда "тгачлдд" ва "ором" деб угасши одпбагида, ракзкй маъко була-наб колгаплигааккг гувоха буламиз.

Деак, фалсафй роман тарзхямасида факатгана алоднда урддлпр-наяг :лухафйадкетла таршвюв масаяашх яаобпй дал зилайдк. Татакок гсатоизг углупай яоитексадщак к-зддб чшшш. долда па курддд, яки: куаллп&пдц: фалсафай коадапаиясшк порош.*а-яо?она сзага чддаруз-;:: догал, рзизяй 073, фелсашгш гушунщдасня анддлаб, улакпл ^асмдла;;^ да:: слддт бпр - спс?е:лпга буйсундоряши, бу орда алмай-

фслсафай ссарлар тардамасадз исгалоздарш» угашдлдаги кабд ба» хдл-дадха аглал кадил дскуцаятлара кудга кпршша казарда ¡ryciea кссе::-л:1Г:1 дакада яулоса чякарш :лу:лкпд.

Уззиур бобпакг яккинда идо:лн "Образдд пфодалар тзрдлглзс:;" до б атадодя ва уада асаода 8зуз,®шпнг тасвкрлап кахоразадан далс-ла".* борувдд унсурдар - бадлпй нфода восигалари гаюаюасяга эътдбор бсрадада, зеро, "асаркпнг у:.:уъд!й янгдагк ундзгд. бадядй госпгаласа-а::аг б плац болгкданада"^

"Уста га £аогаратз"д8гд кучла услубий бузкка зга будгад. ддрлд далфдят дукпронлдк калган тасвзрдарая дайта й ,:'а;;~

:луад:лодов;шпг "Декамерон"' ?аряшаспда§к кузга тадладгад аол;л;а: кзйфаяхд, шоьрпй таргадагз коИшиигс яка бар бор паг.о5:х булга:;, Тархкошшнг бу кусусаага оркгилалдг.гц дарах дассаклар ду-ддш узбекчада яазда кутай?араб, баъо::да :луадлнфа:а-г яас-туй?у-лараяи хатдо озжвкдав хам терадрсд аде зтадр:пда :д:дог: борганшгд

"Бога, бога шя! Как грустна вечерняя земля!" •

" 0 тангрнлар, таагрпларпп мсненг! О «шоп чогада замщг накадар ггшдш!" ■'•...'

К5раб тургаатаздек, узбзкча иуедада уига хузур-халова? бар.'нддайдагак улэлна шгтавдик бадан кутаётгаа ансоныш-хг рамган кайфдяти аник,' хатто кучлпгюд аке этган. Назаршязда, букшс са- ' баба

— :латн азерад бул:нлага дара.май, швърдятга доо уд;сурларга тулаб-'гоагатзда, аллитерация еэ ассокансга огалютада: "щг - ш -шдг - au - rai" товушдаркншгг йшчщдаои {гуаллиф нутдкга какдайдвд казин, тдгш штонацяяаа бапшиай одгаа. Бу арда таржалошинг

I Гачечиладзе'ПР^ .Худокестваанш перевод а латоратурапе взашло-связа. 1.5., IS30, С.174. '

аслляхдан оляряб тарзхима вдшшшга угона? индивидуал услубя ва шубхасяз махоратядан ташдарл яла бкр объектив сабаб' сезиладя. Узбек адабаётвда назмжй асарларнинг яасряй асаэларга клсбатак ус-ткворлик цшш ва узбек адабия-тиляда образли ифода воспталэрк-кляг катта урин эгаллаши угиряш ззараснида таряш-лон яхтяёрлда лкр:л: тасвирлар экспрессиясини кучайтлрялга кушпмча тасвир восаталарк-Ешгг булишшш белгялаяди. .. •

Дпссертацндда кяёслаш усули билан тиллараро (Тарадагк ала шу тамокил таъсир курсатган баъзк урпнлар тарзшласи тахлял зтлладк. Бундам. тахлшг натиаасида рус тллидан узбек тиляга тар¡шла >;;ш;шда муайян тасвир воситаларллкнг иккя тилда турля уелубяй буёдка зга булгаплиги туйашш шълуы услубля сурилял ш бергшш ан1:кландп: "... Кто сказал тебе, что нет па свете настоящей, верной, вечно!: любви? Да отренут лгуну его-гнусный язшс1"

"... Дунёда чинакам, садокатли, боккя мухаббат йуи, деб шел а&гдя сязга? Шундач деган ёлгончянинг кабохаткаш stun: кесллсян!"

Бу ерда тарккма анид булса хам ёзувчининг княоявлй охаиги узбек тплвда кидгий туе олган. Бу сурклишнинг олдиня оллш учун уз-бекчада экспресспляи кучактлряи, душнглча таевпр воситаларллп пкла-tinii талаб атялади. . . .

Щунингдок, уибу киемда тарзиглашукоелляда деярлп «уфзссал сгад-Kiiii эталган муакгло - фразеология кборалар, школ ва кагаллэр тар-ашасига эътлбор бериладк ва бу урялда тарзнжиасшг глахоратя ва тошщрллгя курсатилади: . . •

"J3 конечном счета, ну его в болото Г Кто я, в самом дате, кут.т ему иле сват?.." •, ' ■ \ :

"Шунгаям ота гуря козюсонами? Ниш, у непялг етти туглб блр долгаштпэди?.."' • • ■

Романда шдатилгап суз уйишгаршпаг узкга хос курдаяаинп ч даята яратиш хам тараякондан махорат талаб адштан. Гал шулдакл, рус тялядаги "аксарият даргаш сузлари таг маъноезда гаКритабилй дунё вакллларя, демонология персадазигар /черт, лежа; ва х-/ отадл. Роман порсоназларининг азшан шулар яумласига кярншл езувчига гида уряашлб долган кборалар иакюскдан янглча шитик пзлаига, улар-нлпг асл шъпосЕга "son киргязлш"га яглкон беради. БундаН урпшшр-да-мутарлим контекстдаи келкб чвдиб хар бяр холда, хар блр урлнда керакяи глаъпопя сакдаб колада окя ундал воз аочган холда суз улякпнл тяклайдя. - . -

Баъзн уршларда мутариизг ыуаллиф услубкга туда "тушб слада',' ХЬНЯ бар тотьда бой бсрплгаи с}з уйшшна муаллиф* кУллагаи усулдан [оадаланиб, бошка ерда тнкламга мува$$ак'булади. Бу эса адабкй хулодот ¡лараонзда таряшлон аслнят муаллифндаи шхсдий сабок, олиб, гарглсла маткпнкнг муаллифя сн£атпда намоён булишд хаквдагн фикрнл та бир бор исботлаидя.

Хулоса кксглкда дисссртацдяда баён килкнган асосий мулохаза-хар уы5т.ашштиралдц>са яуияадан, луйидаги хулосалар баён этилда:

1. Адабизт ривохшЕган сари шгаобхопларпинг .онги узида фалса-[лгл тсраплпк га усдуб:в1 мураккабладши цукассам этган асарларга эхтпЗз созада. "Уста г<а Карга pirra" кабп асарлар таржгаласа ana еу эхткёпш иондирпшга хкзмат «клади, шшшй адабяётшлзга аГал rtaiir-гача мавзуд будглагаи янгича жанр, сахет, маБзу-РОЯдг^рии, баъзнда эдатиП глантнк нобнрвдан тащарига чпк.увчи тафаккур янлолархш! блпб кнрадп, мусуямон кнтобхонага насрошга дшш'хаквда янгнча та-заввур бсради- ,"'■"''.'

2. "Уста ва Маргарита" каби фалсафий асарларнн узбек тнлига угяонш иафадат алохвда таряисла усулларпни, балки аслиятга Овдовиа-шптг муайян тздбппларптш тацозо отадя. Ушбу рогдашялг аслнят ва тар: лгласпни адабкй 1лулокот назарпяса нукгак' цазаркдан тадклх этд;л ослоот ва таркша патшшдиг яратллдппда глууда рол уйгати ;

ва окютгараи.'. хдсобга олган холда якзкллц йздох^! .

:шдзб чдаша вккон бзрздд.

3. Рсклан тар-хпласнда асл:шт югсобхони ва -гарзока клтебхон::-шшг :.;адант1-осто'г:ш тасаввурлари уртасвдагп тафовут пасронкй асотнротга шксуб тасвирларни иусулмои уцувчиларнга етказпвда куабян кш":;кчхлш;ла1) турдкрада. 'Таретлон 'бу урнвда аслнят шда-ппятн унсурларига ургу беркб, пиллийлашт.ириа йулидан борудйди ва аслддт колорнтшш садлаб колшга муваффач булади.'

4. "Уста ва Маргарита" муаллвфшпг хадлзлгя. давр воз'.еаларк хасвпрэда Шсшлдап бкрглунча чеклнгшш за баъзи хщхатларда Парк фалсафасц б:шш хакоханглиги щтаргдолга Булгаков ромларзив Узбек . кптобхопнга етказшзда куя калган.:

5. Ромппдагл дсмоиологик гасвирларни упдошща К-Мирмухамедоа Узбек тар:ят1ачнл11гида ¡лавглуд энг .тоан анъаналарнп коднй давом эттярган ва гузал, чшзакам узбекона рух.бнлац сугорнлган таевнр лрата олган. •

о. "Уста ва Маргарита" роглаишшиг Узбекча гаргщлас:: адабмотд--мгтзга Kfiüáíran улгеан хксса булди, зида дуллакалган ¡аодон! лршацп-v

дар та ряжа назаряяси ва амаливтшш бойнтдп.

Тадкядотдагд асоий фякр-д;удохазалар цуДвдрш яшяарда акс эттярплган: .

1.'Тарншлада фразоологяк бярдшаларга асосдаягая с уз уйшша-ргапг даИта яратшнга доир/Д.: "Узбек'тядя ва адабпётя", 1933, 5-сон,.0,3 б.т.

2. Пуставдл мутодаа учун асар танлаш хшлда услубаи ¡лураддоб асаслар уствда яшлаш хадкда//Ё.:. "Тия за адабяёт таъддглп", 1023, 5-5-сок, 0,2 б.т.

3. Ыащуо тун тасвнри/Думхурият ёщ адабпётшуносларядядт .аяъангший илмий конфэреыдаяся магеркэллари. - Тошкснт, 1002, 43-44-бетлар. ' ■ "

4. Тарзшада изох.//Тарлсшла назарияси ва адабяй-яясоиай алода-лар. Прою. Р.Саломошннг оятмш £ишас юбнле&ша бар;шланган е;/и-хурият шшИ-вазаряй копфгренхдаясв ш^еряаляара хулосаси. - ТопЯч. - Тошкент, 1992, - 22 бет.

5. Фразеологик бнркдмаларга асослакган суз уйдяларкнд каЛта яра тага дояр//Ресяублдка ёш адабяётшуяосларднядг аньаисшщ: йтелд>1 конференция«! [яатеряалларя. - Тошкент, 1923. - 83-84-бетяар.

е

Талипова X 34

РЕЗШЕ

"Особенности перевода произведений, представляющих трудность для восприятия Сна примере узбекского перевода романа М, А. Булгакова "Мастер и Маргарита") 10.01.02. - Современная узбекская литература 10.01.01. - Русская литература

Работа посвящена проблемам художественного перевода. . • На примере узбекского перевода всемирно известного романа М.А. Булгакова "Мастер и Маргарита" предпринята попытка выявления закономерностей перевода произведений, представляющих трудность для восприятия читателями другой культуры Я другого языса как с точки зрения стиля, так и с точки зрения, теш.

Глаза первач называется "Роль перевода в процессе литературной комкчтакафш". В ней рассказывается об истории создания романа, дается информация о различных тенденциях в его интерпретации, толковании некоторых персонажей, образов, символов и шифров 'романа. Глубинный философский контекст романа, многослойноста мироустройства, смешение реальности и ирреальности, современности и древности - асе ато предопределяет его чрезвычайную сложность для восприятия не только читателям! другой культуры, но и оригинала. Наиболее приемлемым методом в изучении оригинала и перевода произведений такого рода является его анализ с точки ареккя теории литературной коммуникации.

Исходя из того, что в процессе создания текста художественного произведения на него воздействует не только такие факторы, как литературная традиция, реальность и будущий чи- -татель, но и непосредственное влияние других текстов, в работе подробно' анализируются возможные генеалогические корни романа. Особое внимание уделяется различным проявлениям литературного влияния, воздействуй фактора реальной действительности - рас-сифровке камеков,шифров,анализу цитат,' аллюзий, реминисценций, пародий, воспроиаведение которых в переводе играет важную роль. В ходе исследования выявлено то, что э процессе вторичной

литературной на текст перевода влияют такие дополнительные факторы, как традиции существующих переводов и оригинальная литература, возникающая в национальной литературе путем литературного влияния. На основе этого анализа предлагается расширенная коммуникативная модель перевода, которая может применяться к произведениям, представляющим трудность для вас произведения на другом языке.

Вторая глава - "Влияние межкультуркых противоречий кг перевод" посвящена изучению воздействия на перевод различий в культуре и религии читателей оригинала и перевода. В частности, наличие библейской теш в романе затрудняет его восприятие читателями мусульманской культуры. В диссертации методом сопоставительного анализа переводов Библии, "Плахи" Ч. Айтматова и "Мастера" выявляется закономерности и тенденции перевода христианских реалий на языки мусульманских народов. Делается вывод о том, что переводчик "Шстера", учитывая то, что Булгаков дал оригинальную трактовку Библии, сделал упор на культуру оригинала, в то же время сумев воссоздать восточный колорит. Несомненную сложность представляет такж воспроизведен!:; демонологических мотетов ввиду различия в традициях западной и восточной культур.

Третья глава -- "Лингвистические особенности перевода" поезяцена анализу воспроизведения языковых и стилистических особенностей оригинала, • здесь раскрывается мастерство переводчика в передаче'философской концепции автора, его идей,, и воссоздания образных средств выражения, анализируется различного рода сдвиги на уровне мнкростюшсткки произ ведения. Особое внимание уделено проблемам перевода ключевых слов-символов, несущих в контексте романа особый философский смысл,' игры слов с демонологическим подтекстов

3 заклэчакии даны общие выводы, " сделанные в ходе исследования, рекомендации по изучении переводов произведений подобного рода.

Khosiyat M. Talipova.

RESUME

[HE PECULIARITIES OF IKE ^ORKS. DIFFICULT FOR UNDERSTANDING 3Y THE READERS OF ANOTHER CULTURE (Taking as an example the translation of Bulgakov's novel "The Xfester and Margarita")

The thesis, is devoted to problems of literary translation. Taking as an example the translation of Sulgakov's famous novel "The Vaster arid Margarita", • translated into Ltebek by K. Mirirukh3S»dov, the « corroron teciliarities of translation the works, difficult for mderstanding by the readers of another culture in the ispect of the theme and style are investigated.

In the chapter "The role «/translation in the literary ¡onwunications", the autor tells about the hisiory of ¡ovel's creation, different tendances in it's interpretation.

"The Master and Margarita" is the novel, where the %eaiity and irreality, the deep philosophical ideas and ;uffoonery, the rrodern and ancient tin» are mixed. The new sthod, that was suggested, is analysis of the. origin and ■ranslation in the light of the theory of literary ¡omrr.unication. Here it's also investigation the influence on ;uch factors, as literary tradition, reality and future •eader, but also the influence _ of other texts. The rrost reportant attention is paid to different literary influence -o analysis of allusion, mysteries, quotations, parodies, 'hich play very important role in the process of .translation.

The second chapter - "The influence of intercultural mis-.nderstanding on the translation is devoted. to the .ifficulties of understanding of Bible plots to the readers f rooslem culture. Taking into consideration the original nderstandmg Bible Bulgakov himself, the translator reserved orient spirit.

The third _ chapter "Linguistical and stylistical eculiarities of translation" is devoted to the analysis of ransferring into Uzbek philosophical conception of the ifcor, which are concentrated on the key-words of symbols, ervmg the definite philosophical seaning of^raSeological nits.

In the conclusion there are given the ideas, irakung in he process of investigation and recommendations,' according o the translations of the 'works of the sare kind.