автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему:
Поэтическая фигура "тамсил" в узбекской классической поэзии

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: раджабова, Буробин Тангировна
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.03
Автореферат по филологии на тему 'Поэтическая фигура "тамсил" в узбекской классической поэзии'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Поэтическая фигура "тамсил" в узбекской классической поэзии"

Узбеки стон республикаси фанлар академияси

^ § ОаЛИШЕР НАВОИЙ номидаги АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ

,6цк»«» -*-

Кул'ёзма $уцуцида

РАЖАБОВА БУРОБИЯ ТАНГИРОВНА

удк - 894.375. (09)

Узбек классик шеъриятида

тамсил санъати

10.01.03. - Миллнй адабиёт тарихи фбек адабиётн)

Филология фанлари номзоди илмий даражасини одиш учун тандем этилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТА

Тмпкенг • 199«

Тадкдк,от Узбекистан Республшсаси Фаилар академияси Алшпер Навоин номядаш Адабиёт инсгитушнннг Алгапер На-воий ва Хрзирш адабий жараён булимларида бажарилган

Етакчи инмий муассаса - Бухоро Давлат университета.

Химоя 1996 шш " " соат да

Узбекистан Респубяикаси ФА Ашшер Навоий номидаш Аабиёт шстшути лузуридаш ДК 015.04.01 ракрмш докторлик шмий даражасшш оишш учуй диссертациялар зцшояси буйича Бхгрлаш-гш! нхтисослапгшрдаган илмин кенгаш шшшшида утказилади (700170, Тошкент, И. Мумшов кучаси, 9-уй)

Диссертация билан Узбекистан Реслубликасн Фашар ака-демиясининг Асосий кутубхонасида ташлшпп ыумкин (700170, Тошкент, И. Муминов кучаси, 13-уй)

Автореферат 1996 шш " " ^ таркатилди

Бирлашган

Илмш ра^бар

Расмлн оппонеитлар:

- филология фшшари доктори, профессор Б. ТУХЛЙЕВ

- фетолопш фанлари номзоди, додсш МИРХДЙДАРОВ

ихтнсослаштирнлган кенгаш котиби, фил фттари доктори

' К И Р и ш

МДВЗУНМГ ЛОЛЗАРЮМГИ. Аорлар давомида шаклланган бадиий санъатларнинг нам уз такцира бор. Бадиий сузшшг, хусусан, лириканинг гоявий-эстетик мохаята, функцияси бевосита бадиий санъатлар билан чамбарчас богликдир. Шаъриятдага бир бадиай санъатна, унанг хусусиятларини, исталоха, таъри^и, ривокланиаа каби масалаларни алохида мавзу сифатида урга-нишнинг мавриди калди. "Таассуф билан айтишга турри келаци-ки,- даган эди Максуд Шайхзода. - Классик иоэтикани теклираи ишлари, хусусан, поэтика андозалара билан буюк шоирларимиз ижоцини улчаа ва тахлил палия масалалари соват адабаётшуной-лигида иуда кам шаклланган сохалардандир".1 Хакикатая нам хозиргача узбек ааъриуноолиги иши бадаъ сохасидаги мероса-мизни чукур узлаатираб олганича йу«. Бу, биринчидан, бадиий санъатларни ¡пеърнанг гоявий мазмуки балаа боглаб тадкик эгилмасликда, шшшчидан, бадиий санъат ларшшг урии ва вази-фасига аоосли равишда да«кат царатмасликда, ана^рори, бир маълумотиома тарзидаги ходиса да б бахолашиада куринада. Шу боис бар бадиай санъатнинг - таисилнинг мохиятини очиб берил, ундага поэтик з>икр, унинг юзага чикиа о.миллари, мантикий характеристикам, боода маънавай санъатлар балан муносабата, цолаварса, бу мавзунинг тадкак этилмаганлига, бинобарин, ишимаз мазкур мавзу буйича илк таадацог экаалиги каби маса-лаларга жавоб излаш мавзунанг долзарблагина белгилайдц. Бир бадаий санъат хакида кагобхон ва акодкорлар учун кенгро« илмий-назарий туауача беришга уриниа бадиий тафаккур талаба хамда адабиётни тал^ин килианинг янги тамойилларидан квлиб чинди.

ТАДЩКОТШШГ МАЦСАД ВА ВАЗИФАМРИ. Юз дан ортщ бадиий санъатлар наторида тамсил санъати хам уз урнига эгадир. Ушбу тадкикотдан максад хам мазкур санъат масолида классик авъраят-нинг айрим жихатларана курсатиадир. Тамсилдан уз урни ва меъёрида фойдаланиа икодкорнинг маънавай олами, на диви пу ал уолуби, поэтик ма«сади, оам!1мияти, махорати балан, «олаверса,

I. Каранг: М.Шайхзода. Разал мулкининг оултони. Асарлар, олти томлик, 1У тон. -Тоиквнт: Р.рулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1977. - 233-бет.

воцбшкнииг талаби билан узвай борла«. Мачсад буларна имкон чадар тадчич этиш, зарур хулоса ва тавсаяларга келиш, илмай-амалай чонуниятларна ёритиддаи иборат. Тавдичот, acocan, Куййцаги масалаларна чамраб о лада:

- Тамоил санъата борасида шу куагача билдиралган фикр-ларна алмай ургаоиш ва умумлаштариш;

- "Тамоил" атамаса ва таърафи масаласа;

- Тамоил санъата тарихи ва тараччиёти;

«í Тамсал санъатана юзага келтарувча омаллар;

- Тамоил ва шахсай усдуб;

• - Тамоил саиъати. ва шоир майората;

- Тамоил ва реализм;

- Тамсалшшг баъза бир маънавий санъатлар билан ало«а-оаш очил;

- Навоий ларакасида тамоил санъатикинг юкоак босчачга кутаралишн.

'ГАМИКОТНИНГ ОБ'ЬЁКТИ. Баз тамсалшшг характарла намуаа-ларана тадчачотамаз учун, ч&димги туркий ёдномалар, аоооаа Мадауд KomrapHü, Ucy$ Хоо Хозкиб, Лутфай, Атойа, Гадоай, Хо-раэмий, Юсуф Атиирий, Навоий ва бопща классик шоирлар шеър-ларини асос чилиб о л дик. Керакли рранларда хозирга адабаёт вакилларааинг неърлара хам та*лалга торталда.

МШНГ МКТОЯОЛОГИК АСОС» ВА МБТОДЛКАСЦ. Из да бадаай санъатлар ва тамоил саиъати хачада бахс юратувчи фалологик катоблар, лугатлар, расолалардан асос оафатида фойдаландак. Энг аввало Цайса Розий, Атоулло* Хуоайний, Иба ал-муътаз, Во*ад Табриаай, Назомаддаа Адаад Саддикий, узбек олимлари-даа М.Шайхзода, Хода Зараф, Н.Маллаев, А.Кашов, АДайатме-тов, А.Абдугафуров, Ё.Иохочов, А.Рустамов, В.Ра*монов, и. Хаччулов, хоракий адабаётшуаоо оламлардая - Ю.Крачковскай, А.Веселовокай, И.А.Стеблева, Малику mnyapo Бэтоб, Эхсон Та-барий, Т.Звхний, У. Каримов ва боичаларнааг алмай мачола, дассертацая, расолаларага" таяааб иш олиб боралда. Ьундан ташчара, адабаётшунослакнинг квйинга йалларца эрашган ютуч-лара хам ашмазаанг назарий хамда матодологик асосааа таакал этада.

ТАДШКОШИНГ УРГАНпЛ.И ДАРа^аСИ ВА ИЛМЙ ННГ*Ш1Гф Уз бек ацабиётмунослигица тамсил санъаги биринчи маротаба махсус монографик планда урганилмокда. Гамсил санъатининг назарияси билан кизикиш адабиётшуносликда фацат хозирги даврцагина юз берган хоциса эмаслиги маълум. Бу масала кацимдан араб, форс-гокик, турк филолог олимларишшг хам даккатини калб этиб калган. Диссертацияда адабиётяукооликдаги бадаий санъатлар, хуоусан, тшоил санъати юзасидан олаб борилган тацвдот ии-ларининг1 тажрибалари асослда гамсил санъатининг яакллаиаи тарихяга оид баъзи-бир манбалар илмяй-твкиириа доирасига олиб кирилди. Шу fly налил буйача тачсил санъатага хос хусу-сиятлар анидланди. Тамсилнинг параллелизм билан алокаси бир оз мунозарала Султана саоабли бу масалага хам урин берилди. Тамсилнинг ирсоли масал, хусна таълил, мазхаби каломий, тал-мех каби маънавай санъатлар билан узаро муносабатига хам тухталдик. Бундан талкари, тамсил санъатанинг узига хос ху-оуоиятлари, характерли томонлари шартлл равияда булса хам тасниф килиб берилди. Узбек адабиётшунослигида пу кунгача мазкур санъат. табиати хакида илмий-назарай карашлар баён ки-ликган яхшт иаларшшг йуклиги дяссартациямизнинг хам наза-рий, хам амалий ахамиятини белгилайди.

ТаДШОТНИНГ НАЗАРИИ ВА МАШИ АХАМШТИ. Назаримизда, 'хулосаларимиздан куйидага мацсадларда фойдалашш мумкин:

- келгуспда узбек адабиётоунослигида бадиий санъатлар назаршкшш яратишца;

I. Каранг: М.Шайхзопа. Навоий лирякасининг баъзи-бир поэтик усуллари ханида /'Таройиб yc-ciiFap" -девони асосида/, "Узбек адаблёти масалалари" тУпламд. - Тоакент, 1959. - 4954-6; Ойбек, Навоий газалиёти, УТА «урнали, 1962. № 2.

- 8-6; Е.Исхояов. Навоийнинг адк лирикаси. РД-746, Тоа-кент, 1963. - 165-166-батлар; Е.Исходов. "Навоий ва Хуо~ рав Дехлавий. "Навоий ва адабий таъсир масалалари" туп-

• лами. - Гоаквнт, i96d. -IOI-б; Ь\ясхоков. Навош! лоэгика-ои.—i'ociKaнт: фан, 1983. -142-6; И.исхоков. Навоий ва узбек яеъриятида услублар масаласи.-УТА,1990. й 5. -8-6: Е. исходов. Навоий лирикасида рухий тасвлр ва тахлил, -УТА, 1992. -;ё4. -15-20-6; иДаккул. /вайсий леърияти, Тоакент: Фан, 1982. -22-23-6; Б.лкромов. Оламнинг бутунлига. -Тояь кент: F.Гулом номидаги Адаб. ва санъат нашриёти, 1988. -II3-I23-6; Фасохат мулкинииг сохиб^аронл. -Тоакент: Узов-кистон, 1991. -II-I2-6; Кунгул дуркидаги инжулар. -Саодат.

- 1991. - №12. -8-10-беглар,

- олий укув юртлари филология факультатларада цлми бадеъ юзасидан махсус курслар учуй маърузалар тайёрлааца, укишца;

- мактаб ва олий у ну в юртлари учуа шеършунослид, бадиият-дан иборат булга.ч назарий чисмларни уз ичига олувчи куллан-малар яратимда фойдаланиш мумкин.

ТАяМКОХШИГ амОАТЧЛЛЩ 1Ш0КАМАС»ШАН У'МЩ. Диссарта-ццянннг аоосий мазмуни Узбекастон Распубликаси Фаялар акаде-мияси Навоий номиДаги Адабиёт института ёш филолог оламлари-нинг анъанавий илмий конференцияларида /1992, 1993, 1994/, "Узбек тиляунослига ва адабиётшунослагининг долзарб масала-лара" /1993/, "Тарахый поэтаканааг долзарб масалалара" /1995/ тупламларцда, "Халк овози" газетаси ва "Узбекистон ацабаёти ва сацъати" хафталнгида эъдон килинган тезио ва мацолаларца баён вдлаигак. 11а Уз РФ А Навоий номидаги Адабаёт анстатуташшг Навоий ва Хозарги ацабай караёи будимларида бакарилгая ва Навоий, Узбек адабиёти тарихи, Хозирги адабий аараён буламла-рининг нУма маалисица мухокама нилиниб, химояга тавоня этил-ган. УзРФА Хамид Сулаймонов ноыидаги КУлёзмалар институтида гашкил этилган илмий семанардан утган..

ИЦ1НИНГ ТАРКИШ. дассертацая, кириш, икки асооий боб, хулоса ва фоицалааган адабаётлар руйхатидан иборат.

ТААКйКОТНИНГ АСОСМ МАЗМУгМ: "Кираи" кисмида мавзунанг долзарблига асосланади. Шунангдак, муаммонинг урганалил тара-ха, мансад ва вазифалари, назарий-методологик аооси, иягдай янгилиги, назарий ва ачалий ахамияти, ишнинг жорайланиаи, тузилааа хусусида маълумотлар барилаца.

Дасоертациянинг биранча боба "Классик ¡неъриятда тамсил оанъатининг урна ва мохияти" деб номланаци, турт фаслдан иборат:

1. Тамсил истилоад ва таърифи.

2. Тамоил санъати ва поэтик далиллапнинг баъза у су л лари.

3. Тамсил санъатини юзага келтирувча омиллар.

4. Чацимга туркий ёдномаларда тамсил.

Мазкур бобнинг "Тамсил исталохи ва таърифи" деб атапувча

биринчи буллмида чуйицаги фадрлар илгари оуралада:

Илмай истеъмолга /бадиий санъат маънослда/ "тамсил" араб тиладан карда. "Гаысал" - арабча -Jj '(' )' булаб, мисол келта-риа, рхшатт демакдар/. Албатга, "тамсил" асталоха хам, алми бадеъананг мазкур усула хам уз-узадан ока бирданига пайдо булмаган. Куринаб турабдака, "тамсал" арабча суз. Унанг узага "масала" • ¿jLJxjd , яъна "тамсал" су за лам шу узакдаа*. Фор-сай, арабай, туркай лугатларнанг а а* о дат борааыча, "тамсал" сузаяинг масал, иакол, намаз, масал келтарии, таччослад каба маънолара хам бор.2 Аммо, асосан, масол келтирал, ухшатал наэарда туталган.

Атоуллох Хусайнайиинг "Бадойи ус-санойиъ" асарида "Там- • сал лугатта Дадамай лугатлар назарда туталган булса керак -азох Б.Р./ масол келтурмактур ва аташ ваяха зохурдур"3, деб таъкадланада. Курлнадака, уабу суз куп маънола. Баъза манба-ларда эса "хакоят" маъносада хам бералада. Шу нумладан,. эслат-ганамаздек, асталохда бадаай санъатлардая барина афодалайда. Мни чогда "гамсал" астялох сафатлда яеаг маънода «улланиииан jjaf.i назарда тутиа лозим. Тор маънода эса бар бадиий санъат-нанг номана балдарада. Баз аа аараёнада фанат ау бадаай санъат атамасана назарда тутамаз.

Гамсал санъата уз хусуоаятлара кахатадан маънавай санъат хасобланада. Шуро адабаётиунослагида тамсил асталоха урнида Европа адабиётиуноолигада чУлланаб келанган "параллелизм", "психология параллелизм" ва аунга якин истилохлар чУлланаб келанда.

Шуро даврада ЬКШайхзсда 40-йиллараанг сунгада биринча-лардан булаб бадиий санъатлар тадчичига чул урда, "параллелизм"

1. Каранг: Мухамглад Раёсаццин. Fhqc ул-лугот. Иборат аз се жилд, асалда I, Алаф-ааа. -Душанбе: Адаб, 19Ь7.-209-о. /Мазкур лугатда ёзалашача, подаю фармонлара хам тшсал дейалган, муаллаф Шамса лугатада туадай маънода барилапани ёзгаа/. Навоий асарларн лугаги. -Тоякент: Р.Рулом но-мадага Адабаёт ва сааъат нашриёта, 1972. - 592-6.

2. Каранг: Баранов Б. Арабско-русскай словарь. 2-том. -М,: Советская энциклопедия, 1970, - 947-с.

Мучимай. Лирика. Икки томлик, асарлар туплами, I-том, Тош-кент: УзСиР Давлат Бадаай нашриёта, 1960. - 214-6.

3. Атоуллох Хусайвай. "Бадойа ус-оааойаъ", Р.^лом номадаги Адабаёт ва сааъат налриёти. -Тоияеат,1981. - 221-бет.

- а -

атамаоини истеъмолга кдритди: "Куп вацт энг нозик маънавий-рухий холатни тасвирлагаада аоир энг коали бир лавка билан уаа давраиаг характерли куриаияш Оилан таадослайди"*. Олим аараллелизмлараа Навоий бадиий услубиаааг туртинчи усуяи деб курсатди ва рухий ёадоялилик2 атамаоини хам иилатди.

60-йиллараинг охиридан 80-йиллараинг бошларигача психологик параллелизм" атамаси тез-тез иилатилди.

Адабпёгаунос олш Б.Акрамов эса "тамсил" истилохи ураи-да "мувозаиа" истилохшш ишлатада ва аундай ёзапд: "Иккинчи мисращшг мазмуаи фанат мукояса ааъанавдй мувозанат /параллелизм - Б.А./ усули сифатида берилган"3. Тугри, "мувозана" истилохи арабча "мувозий" сузацая одцнгаи булиб, ёадои, параллелизм /психологик/ шаклиаи олади. Лекиа биринчидаа, бу суз тамсил санъатининг мохиятиаи ифодалай олмайди; иккиачи-дан, Шарк позгикасида мувозана дегаа махсуо лафзий саиъат борки, муаллиф бу уриада хар якковини нУииб юбормоада. Мавра-ди келгавда пуни хам «айд этиб утии керакки, Шарк адабиётида бадиий сааъатларнянг хар бири махсус номлаагач.

Номлари тялга олиаган истилохларимиз /параллелизмлар аазарда тугилаяпти/ иарцона бадиий каломга хоо змао. Бу фикр-Ш1 Давлат тили боис ¡попилим деб туиуамаслик хам керак. Бу ба-лан баз Евроцача атамаларни «улламаолик керак дегаа цаъво-дан узоцмиз. Зеро, хар «андай фан хам мохиятан аникликни та-лаб «илада. Щу шхатдан Караганда, "тамсил" истилохиаи куллаи мадсадга муво^иддир.

Классик позтикага дойр бир цанча маабаларда келтарилган тамсил санъатишаг таърифи асооаа бир-бариаи тулдиради, бир-бирига мое келади. Куплаб манбаларда Кайс Розийнинг "Ал-Муъкам"4 китобидаги таъриф келтириладя. Дархацикат, бу сааъат-нинг туларо« таърифиаи Кайс Розий бириачи булиб жамлаб берган

1. М.Шайхзоца. Навоийаиаг лирик «ахраиони хакида // Шарк юл-дузи. -1946. - №5. - 68-69-бет.

2. м.Шайхзоца. Навоий лирикаоининг баъзи-бир поэтик усуллари хасида /Таройиб ус-сигор" девони асосида/ //"Узбек ада-, оиёти масалалари1' туплами. -Тошкент, 1959. -49-54-бетлар.

3. Каранг: Б.Акромов. Кунгул дуряидаги инцулар // Саодат; -1991. -Л 12; -8-10-бетлар.

4. Шамои КаЙои Роэий. Ал-муъкам. -Душанбе: Адиб,1990.-295-0.

дейиа мумкиа. Атоуллох Хусайний хам Кай с Розай таърифига асоо-ланади: "Шачсл Кайс Розий дабтур: "Бу хам истиоранинг мисол йулуг навиъдур, яъни шобр бир фикрга мора чилмокки истаганда узга бир иаънони билдирувчи бир неча лафзни келтирур, ана мацсаддага фикрниаг мисолига айлантирур ва уз факрши уаул мисол бала ¡¡.рода чилур. Бу санъат соф истиорадаи хуирок ту-рур"*. Афгон олкми Малякушщуаро Ботоб узининг 'Ч^фтори равон дар аш баён" расоласида "Талсилда фикр, даъвона тингловча-нинг ёдада «оладагая далиллар билан мустахкамлал хусусияти кучяи"'* дэб ёзади.

Токак адабиётлуаоса Т.Зехнайиинг гаърифа эса бундай: "Шоир уз даъвосашшг исботл учун узи яааб турган'иктимоий хаётдан, такриба ва амалиётдаа, шахсий кузатииларидан мисол калтирада"..Опт У.Каримоа эса там си лил сабки хяндайнинг еттанчи хусусияти4 деб курсатади.

Таряама сохаслда хам тшсал санъатининг тараиша киляни-аада таржимондан ута махорат талаб кадинада, "Таркима махо-ратя" китобада бу хздца цундай дойилади: "Тамоил тарнамася-нинг узига хоо томонлара бор, Чушш асл нусхадаги асосий факр билан бирга, ундага образларнни хам акс эттириа зарурпяти тугилада. Шэърнанг тачсилни ташлаб кетия - ундаги гояна гумдон «илиа деган гал".5

Ииодкор тамсал санъатана алохида-алохида байтларда нул-лайди, натъада бир шоър доирасица, таряабандда бир байт дон-расида булада. Бунда байтнанг бир мисрасида Дазалца/ шунга ухшая ёка бирор реал воцеа-ходиса, иунангдак, табаат ходиса-лари, инсонш, жониворларга, усимшшлар оламига хоо хусуаият, холат, белгилар, одатлар, хатти-харакатлар, халкларнанг урф-о дат лари ёядол келтириш ор^али уз фякр-гояларяни, хукми ху-лосасини асослайда.

Сартдан Караганда, хар иккала мисра уз-узича муотацил

1. Ка^анг: Атоуллох Хусайний. Уша китоб.-Тоакент, 1981. -

2. Маликуяшуаро Бетоб. Х^фтори равон дар илми баён. - Кобул, 1334. - 13-сахифа.

3. Т.Зехний. Санъати сухан. -Душанбе: Ирфон,1967. - 112-0.

4. У.Каримов. Адабаётя гсжлк дор намай дуввум аори ХУШ ва аввали асра XIX. -дуланбв: Донип, 1974. - 11в-с.

5. Р.Салонов, Н.Комилов, К.жураев. Таржима махорати. -Тоакент. Фан. 1979. - 76-бет.

куранса-ца, а\ыо "эт баяан тирноцдек" бар-бара балан жале богланган тасварни, лавхана янада конкретлаатираци.

Оцатда, тамсалца олга суралган фикр мантицай шакллар-даа бири хукмда афодаланада. Бунда!! ифодаланиш барча маънавий санъатларга хос.

Тамсалца талмах сангара матафорик хусусият боа рол уй-намайца.

Баранча боблинг акканчи булима "Тамсил санъата ва поэтик далиллаянанг баъзи усуллара". деб номлааади ва унда «уйа-дага факрлар мавкуд:

Тамоил санъатннинг узига хос белгаларини янада ёрканрок курсаташ мадсадада у ни узига ядин айрим маънавий бадиий санъатлар - арсоли масал, хусни таълал, мазхаба каломий балан неслаб курамаз. Чунки юзакн дараада мазкур санъатлар баъзи ашхатлари билан бир хилцек куранади, шу боис баъзи ия-ларца барининг табиати икканчисига насбат берилган уранлар хам йук эмас. Тамсил ва хусни таълилнинг умумай томонлари намаларда! иборат?

1. Хар шиш санъат хам факр, мацсац, шоар хукманинг ис-боти, иакор ёки таодинига даратилади.

2. Тилда тамсил содда ва мураккаб ran турларии оркали ифода килинади. Баъзи санъатлар эса суз ёки иборалар билан ифодаланали мумкан.

3. Оханг йули билан хеч дандай поэтик воситаларсиз, яъни богловчл элементининг иштирокисиз юзага келииа мумкан. •

4. Ким, кимки, =ки, неким, нетайким, не ажаб, бон хеч, оре, не тонг, раемки, улдурка, раем эрур, бас, е, ёхуд, эса, =са, чунки, сабабли, онибатда, вахка, ночун каби богловчл элементлари иятирокида богланиаи хам мумкин.

5. Хам назм ва наерда кулланади.

Насбайлик асосида фаркли кихатларини нуйидагича ажратдик

ТАГЛСжЫиХА:

1. Тамсил маънавий санъатларнинг акканчи навлга киради.

2. Шаклланиш даражаейга кура зотий гузалликлар сираси-га кирада.

3. Тарахий диахронак аспектда карасак, тачеллнанг нУл-лашш услуби ажам ¡цоарлари наздидаги санъатлар кум лас ига

кариталгаа, ашо араб фусахоса /услубаят коидасага мувофак оузлап/ хам нуткнинг зотай г}залликларадан даб хисоблааган.

4. Тамсил поэтик услубаанг етакчи санъат мацоыига ет-гаа, лирикада реалистак таовираи кенгайтаради.

ХУСШ ТАШЛДА:

1. Маъаавий саньатлараааг бараача аавига кара да.

2. Шаклланаи даранасига биноаа зотий гузалликларга карада.

3. Тарахай-даахроаак аспекта карасак, хусаи таъдид араб ва форс ааздадага сааъатлар кумласага карада.

4. Хусаа таълилаинг мазмуни ва хаама кенг.

5. Калтиралгаа-сабаб ва далал бир Караганда сабабга ухаайци, ас лада ва хакикатда сабаб эмас.

6. Сабаб хаётда умуман булмаслига ва учрамаслдги мушшн, яъаа киноя втакчилик килада.

'Гамсалда мазкур санъатлар ва ботца маъаавий санъатлар-ниаг табиата узига хос шаклда зухур топадя, купинча, хар бирд бирга калада. Хатто талмах санъатиаиаг баъзи хусусаятлара /шпора томонл/ саагиб кетади.

"Тайсал санъатааи юзага келтирувча ома д л ар" - бу маа-зу бираача бобниаг учинча буламадир. Унда асосая куйядага факрлар мавкуд: Тамсил курааидлараал юзага калтарувча оиад-ларга куйадагича тасаиф берия мумкаа:

1. Дарахт, усамлак ва умуман табаат манзаралара.

2. Конавор ва куаларга'хос одатлар.

3. Куёа, ой, влдуз каба самовий кисмлар.

4. Кор, ёмгир.тбулут, момачалдароц, яяяа, тончи, иамол... табаат ходисалара.

5. Кеча ва кунцуз, тонг, туш пайти каба вакт улчоалара ва йал ^асллари.

6. Tof, ер, деагаз, сукмок билан боглик'ходасалар,

7. <шсон олаыинааг тургуя характера ва луоуоаятлара.

d. Иасоа ëaiara боглак /ёшлак, кекоалик/ хоо характер

ва хуоуоиятлари.

9. ¿¡амаятииаг тур ли табака ва гурухларага ианоуб та-мойаллар.

10. Халкаанг турлд урф-одатлари, аиъааадар».

Бу таониф нисбайдир, юцорида кайд эталмаган айрш кура-аашлара хам мавжуд. Маоалан, Навоай ларикасида Куръони карам-ни кироат билаа укаш харакатяари билаа богтн тамсил куриаия-лара бор. Айрш максадларна назарда тутиб, урф-одатлараанг тамсалга хосала элемента булиб колами балан богляк баъза-бир чазгиларга тухтаб утамаз.

Маълумка, иасоа тугилгаадан то хаётаниаг сунгга даклка-оигача тур_ла моддий ва маъаавий холатлар, вокеа-ходасалар, анъаналар, урф-одатлар, байрамлар куршовида яшайда.

Урф-одатлар бу - лига авло.дга муайян гоялар, ахлокай хатти-харакатлар, бойлаклар ва туйгуларна хадя эташнанг мах-оус усуда. Ворислакнанг божка усулларадаа эса урф-одатлар узанинг рамзайлик табаати балан фарклааада. Урф-одатлар балан боглак рамзлар у зада у ёка бу актамоай гояаа, фикрни, хукмна умумлаштаради.

Шоир, халк хаётани, униат дард-ташвашлари, орзу-армоа-ларааа англаб, врага балш сезаб, уни ифодалална шоарлак бурча деб балада. Бу хол унанг веърларида реаластик элементлар-ниаг чукурлалувига олаб келада.

Хазрат Навоий уз халдиаааг ва кушна халкларнанг одатла-рааи, уларда мавкуд булгаа ааъаааларни чу кур билгаа. Н.Мал-лаев хацла равашда: "Алаиер Навоий ХУ аср тариха, халкнанг урф-одатлара, расм-русумлара хакада махсус аоар ёзмаган. Бирок уаааг асарларада оочилаб ётган фацат маълумотларна, тцъ-раф ва тавсафна йагаб састемаладтирилса, куда кимматли тара-хай-этаографак мааба хосал булади" ,-дейда.

Шоир миллий турмуш тарзага дойр оцатна газал кисмага табаай холда сингдирада.

Йу«., ажаб, эй гул, куагул захма аро новакларанг,

Раем эрур: чуа рахаа булгон ерга куймоглик такой,-Яъна: Эй гул, ажабланма, куагул яраларааро таконлариаг бор, чуака деворнинг ёрик койага такон куйаш раемдир.

Мана, Сизга шоарнааг- аоёб тамоала. Маъмукананг кора кузлара касообдек иафцатоизка, уткир, таканла аазара, карана ошукниаг тигли, оадпора булгаа юрагага кадалган. Шоир-

I. Н.Маллавв. Навоий -.ижоданааг хаякчил негиза. -Тошкеат: Укитувчи, 1973. - 49-6.

олшккииг холатига таская сифатида халд орасида уй цоворининг ёрид яойага турли уткир "к?з" ва назариа кесиа, дайтарая учун таков куйиш одатани келтарада. Щоарнанг шу тамсила хам солим, хам завд нудтаи назардан китобхояга маъдул булади. Бу шоир махоратидан, самимиятадан нитона.

Баранча бобнанг охарга - туртанчи булама "Кацимги тур-кий чдномаларда тамсил" деб номланади ва дуйидаги фикрлар илгара сурилади: Илми бадеъдаги бар даяча бонда маънавий санъатлар натори тамсил санъагининг пай до булиия ва унинг тацрикий тараддиэта, бараячидан, маллий анъана; иккинчидан, адабий таъсир; учинчидан эса, индивидуал уодуб билан боглид-дир. Тамсил санъати куда дадимий даврларда пайдо булган де-ран фикрнинг исботида баъзи-бир илмий таддидогларга таяншиз.

XI аср туркай халдлар адабиёти умумадабай юксалипшшг янги ва кутаринки даврана боялаб берда. Тамсил санъатияинг XI асргача булган намуналарини Махмуд Коигарийнинг "Дерону луга-тит турк" асарада учратамиз. Махмуд КошрариЙ асарада турли хайвон образларидан узиаинг хилма-хил поэтик мадсадлари йу-лида мохирлик балан фойдаланган. Бу образларнанг куда купи адибнинг ахлодий-эстетик даралларцнинг руёбга чидиада, мухим восита вазифасини адо этган:

Эран дамур артади, неаглар уза, Товар куриб усунлажу эсга чидар*.

Молга, бойликка таъма дилиб, судланиб кишиларнинг ахлоди бузилада. Полна кургач носир дуаа - гажир улшлтик устига оталади. Халдимизда инсоннияг кузани фадат т^прод туйдарада, цаган яадл бор. Ха, мол-аунега уч кизшлар б о лига бир кунмас-бир кун Корун, Намруд фокеаси ту пади. Цолга уч таъмагир киаи-лар холата, хатти-харакатига гагар холатига диёсга тортилиб, аоирнинг дидактак хулоса ва хукми янада ёрдиялалгая. Шуни хам дайд этиб угля керакка, Ахмац Лссавий "Дунё менинг дэ-ганлар"на Каркас дуига ухаатса, Махмуд Цо^арий Каркао душ билан айрим фан кияиларинияг сафати уртасада мудояса топаци. Асарда ыахмуд {{оягарий уз заглонасидаги ииимоий табадаларга

I. Махмуд Коигарий. Девону луротит турк. /таржимон ва ноиир-га тайё'рловча. С.Муталибов/ уч томлик. - 2-том. -Гоякент, 1961. - 2Ь-б.

фаол муносабат бялдаргаа уринларна хам тамсал ёрдамада илгаа осон.

А ил б мазкур санъатаа афодалаяда, бараачицан, коаиворлар, уоамляклар хусусиятана купрон инсонниш« тургуи феъл-атвор-йариаа, камаятшшг хам барцарор цоаун-коидаларава курсатаяца махорат бияан куллагаи, аккинчадан, адиб келтирган тамсал-лар тузалая яахатидан содда, урнага кура байтнааг баранчи масрасида, оа|ат кахатадан тасдак, иакор, соа кахагадаи эоа якка, умум Дуаъай тамсиллар кам/„ объектав модаллагага кура зарурай хукмлар оркала ифодаланган, чунки тамсалда афода этилгаа зарурай хукмлар таълам-тар'баявай, ахлокий, дидактик конуа-коидалар афода этилада: учинчадан, тамоал санъата бойка маънавай санъатлар билаа бирга келган. Уаиаг анъаналари кейаага акодкорлар «кодада яаги боскачга кутаралган.

Олш Б.Тухлиевнааг "Кутадгу балиг" хакадага ияларада куалаб ларзий, маънавай санъатлар ва тамсил санъата хакида нозик кузатаялари бор. ^ллар образа асарда купаача исахо-логак иараллелизм /тамсал - азох Б.Г./ни юзага келтирувча восата сафатада кулланади..."*

Хуллас, кадимгя туркай ёдномаларда кУлланилган тамсил-ларна кузатаб, уларга хоо булган коидаларнанг киокача тавоа-фаиа куйидагача курсатдик.

- Та-чсилни к? ллалда хаякондантираадан кура, азюнтараа мацсада асосий уран ту та да;

- Талцин аспектада карасак, пьнд-насихат, туиунтирувчи, хикоя калувча, танбвх тамсиллардир;

- Куланча тшсал байтнанг биринча мисрасида колада ва айтиладиган фикрга Укувчи факрининг мойиллагани оалради;

- Тамсилнанг хооала элементларага купрок табиий мав-куд доталяар тортилади.

диссертациянанг аккинча боба "Ижодкорнинг узига хоо услуба ва тамсал" до б номланаб, акки фаслдан иборат:

I. Классик услуб ва тшсал;

I. Б.'1ухлаев. Ьсуф Хос Хожибнааг "Кутадау билиг" ас ара ва туркай фольклор /мотивлар, образлар системаса, тасоар нранциплара/: Филол. докт.илмай даракаслна оли^ учун ёэллгал диссертация. -Тоажент, 1991. - 194-1Уо-бвтлар.

2. Навоий ларакасида тамсил.

Биринчя булимда «уЗядаги факрлар мавасуд.

Диосертацияда узбек адабаётяуаоолигида кам эътибор беряб келииаётган мумтоз адабиегдаги услублар борасидаги мубохаоа хасида суз юриталади. 'фркий иеъраятдагя'асооий у'олублар хацидаги манолалар* тилга олиади. Таодикотчи, Ё.Исхоков то-моаидан туркона, клаооик, оляй ёкя навоийЭна АДайитмэтов томоаадан туркистоа ва хуросон уолублари доб бергая тасниф-ларина туркай яеъраят поэгакасинянг баъзи масалаларини тад-«ин «илишда ёрдшд беради, деб хисоблайди,

Уолуб дата мулохазалардаа квлиб чицадиган хулооа яука, адабаётшуносликда айрим бадиий оанаатлар маьлум бяр услубаинг асосий хуоуояяти сифатида хам куроатилади.

Дутфий, Атойи, Гадоий кабя иоарлар классик услубда уз бадиий дахоси, юксак махорати, зукко истеъдсди билан мухим уриа тутади. Улар иаодида хаётдаги реал ходасаларни газалда бериага интиляа кучли. Бу лагилио тамсилаи ку л лая да ялкол сезалади. Тамсапга асосаа халн уртасида кенг таркалгаа хаё-тий детал ва образлар торталда. Гадоайдан бир мисол кедтяр-оак:

Суабулунгнл хуи тутар кунглум хаёл илки оала, Фол тутконпа муборактур басе чун келса дол.^

Бу Ураада шар кипи кунгли бар ишдаа чучиб, фолга муро-жаат кклиаш билан бог лак халк одатина келтиради. Ну фра хуруф харфлар буйича фол бокаяда дол Л> / харфи чи);оа, яхаиляк, яхаилякдан да лопат, деган анъааавий хукмса илора «илади. Да-лил келтиришдан ва ииорадан макоад, оиикнинг хаёл билан "бевафо маккора"га нилган мурожаатини асослаа, реал ифода-лаадар.

Хоразмийнинг "Мухаббатяома", Юоуф Амирийнинг "Дахнома" аоарларида хам там си л кант кУллангааина кузатдак. Айнакоа, "Дахнома"шшг туртанчи ва олтинчи номаларада тамоиллар

1. Каранг: Ё.Иохочов. Навоий ва узбек ааъраятадаги уолублар масалаоа, У'ГА. 1990 Лил, № 5, -3-6-бетлар. АДайитматов. Узбек адабиётада хал^чиллак ва халцчил уолуб, УТА, 1993 йил, #1,2. Туркиотон ва хурооон уолублари. "Халн оузи" газетаои. 199Б йал, 9 февраль.

2. Каранг: Гадоай, Довон. Тощкент: Р.Гулом номидаги Адабиёт ва санъат наараёта, 1976 йил, об-бот.

силсилаои тузилган. "Гули хандон, сочи ялдо, орази ои, куз-лари чулпон"аи тасвирлаида, севгини инсонниаг эаг олийжаноб фазилати, маънавий гузаллиги сифатица улуглазка тамоилдаа У риала фойдаланган,

Хулоса щуки,, тамсил санъати классик услубда кенг куллаа-ган. Унинг ааъаналари навоийёаа услубда цавом этда.

йккинчи бобаинг "Навоий лирикасида "тамсил" деб аомлан-ган иккинчи булимида асосан куйидаги фикрлар урин олгая:

Навоий илми бадеъда туркий халклар адабиётидаги ааъааа-лар била!! бар каторда араб ва ажам халклари позтикасининг эаг яхяа томоаларааи уз лирикасида умумлалтирди. Бу хакикат баъзи тадкикогчилар томонидаа таъкидланганлаги боис бу хакда сузлаини ортикча бал шиз. Ё,Исхоковниаг шу сузларини таъкид-лаа бияан кифояланамаз: "навоий лирнкасииааг бадиий киммати иоир санъагкорлигиниаг узига хоо карралари унааг тасвяр воси-талара доираси хамда улардан фойдаланиш йулларида яаа хам коакрат намоён булади. Бинобарин, Навоий лирикасида, бир то-монцак унга кадар узбек иеъриятада маълум даракада мавжуд булгаа поэтик воситалараинг мисли курилмаган даракада тарак-кий эгганлигини курсак, аккинчи томондан, факат иоир лирика-са оркали юзага чиккан яаги усул ва образларнинг шохиди була-миз. Навоий девонларида юздан ортик теорий санъатлар мавжуд . булаб, улар шоир бадиай системасиаинг изчил тармокларига айлантан"*.

Маъдумки, бадиий ижодца санъаткор шахсияти, уаиаг узага хос маънавий имкониятлари асосой роль уйнайди.

Денгизаинг бир томчи сува ценгиз сувааиаг барча хосса-хусусиятлариаа курсатганидек, Навоиининг шеърият денгизицан олинган батта тамсил бадиий санъатида хам шоир махоратининг узгачалига, аавоийёна услубнинг мазмун бойлиги, факр теран-лиги, хиссиёт кушкинлиги, манткк кучлалага, образлар ориги-ааллига, хуллао, поэтикасинанг бенуксонлигя хакида тасаввур хосил килиш мумкиа.

Турт девонни куздаа кечирар экаамиз, мазкур девонларда тамсил сааъатд катта бар мавкена иигол калгана аи курамаз.

I. Ё.Исхоков. Навоий. поэтикаси. -Тоякент: Фан, 19ВЗ. -105-бет.

Кузатшлар щуап курсатдики, Навоии тамсилларияанг асосий дисми унинг 'Таройлб ус-сигар" девонадан } рин о лгал, кейин-ги девонларида мазкур девон даракасида эыас. Шоир дуллаган тамсил купинча разалнинг бар ёки икки, баъзан уч байт доира-сидакалиб, шоирнинг чудур бир бадиий фикрини, хукми ва ху-лосасишшг жонли чидиаига ёрдам берадл, лирик дахрамоннинг гасвиридан тортиб бутун ички дунёси, дечшшаларини хам ички бир борлидликца берищга мувофид булади. Бирод бутун бир га-залнинг барча байтларини айнан тамоил санъати тизшлида бериш холлари учрамайди. Куп уринларда шоир таглсилни таабех, таяо-суб, ирсоли масал, хусни таълил, талмех каби поэтик далал— лашнинг усуллари билан кетма-кет дуллайди, бу эса удувчини зериктиришдан садлап билан бирга, шоирнинг бадиий фикрини туда ипонч ва таоаввур пайдо булл лига ёрдам беради.

Навоий лирикасида тамсил санъатининг урни ва вазифаси хадида дисман тасаввурга эга булиа мадсадида бир неча мисол-лар келтирамиз.

I. Карвон билан боглид хаётий ходиса ва оииднинг рухяй Холати:

Оразингнинг ламъаси куй дур ди сабрим хайлини, Барди офат чадилиб ул карвонга туати ут.

Д-с., 66-разал, /76/, 3-байт, 1У, 80-бет./ Яъни: ¡шмолингнинг ауъласи /раваанлиги/ сабрим ту дао и ни куйдирди /маънавий лавха/. Тусатдан чадмод чадилиб карвонга уг тушта /моддий лавха/. Ёки:

Шиквбу сабр хайли иттилар, вткач манга номанг: Начукким, карвон боглар сафар рахтин, нишон олгач.

/Ф.-к. 99-газал, /96/, &-байт, 1У, 75-бет./ Яъни: Номанг манга етгач, чадам ва сабр тудасига тузим втди, нвчукким юдорядая фармок олгач карвон сафар юкини жу-нашга тайёрлайди.

Навоий1шнг бу мудоясаларида карвон билаи боглид диаид бар хаётий ходасалар келтирилганки, уни бу ерда эолатиб ут-масак, бу мудояса ва асославнинг мохияти анид булмайди. Ка-дшлда, жумладан, Навоий даврада хам, ундан кейинги даврларда

- IB -

хам карвонлар мамлакат ва халкларни бар-бара билаа богловчи восита хасобланган, халкларнанг турмуш тарзинанг, иктисодий-сиёсай хаётанинг мухам ¡шхата булгацка, Буюк ипак йулана ас-лай лик. Биранча мисолимиздаги байтда карвонга ут тушиб, ут катили ходисаси /детали/ хаётда камдан-кам булииа мумкиы. Бу ходиоааи иоир эшитган, балки гувохи булган, хар холда уз да&-рида шов-иувларга сабаб булган вокаа булган. Улуг шоиримиз бу детални тамоилга тортган. Бундай вочеалар' "Кош туркона, кабоги кенг, куза киймоч" маъяукаса хакридаги азтаробна, холатни чиройли асоолаига хазмат калган ва лавхани кучайтир-ган.

Ёки:

дуз корачигининг вазафаоа ва урна билан богдак темой л хам таъсирли чивдаы:

Эрур кунгулда оафо ишк тоза доги била, Нечукки, кузда ёруглуг эрур карога била.

/F-C., 556-газал, /76/, Д, 429-бат./ ;

Пок шк /ё хакка, ö ерга/ кунгулга равианлик хадд етади. Шоирнииг исбот талаб цилмайдигш, уткар таиуша. Бу талцин

куэ корачигицинг инсон хаётида уйнаган вазифасана келтириш орчали чархланган, Умумай, куз сокнаоананг ачага кирадиган ёруглак окимана ва тасвир равланлагана бошкарувча - куз «о-рачига. Демак, пок индбулса, кунгул равшан енгал рух факат рахмоа дейди. "Доклак, тозалик аймоннинг бар тури" дейилада хадиса аарафларда, Шоир хам «умлаи муминна пок апк сохаба булилга даъват этада.

Куръона карим на кароат килаш балан боглик тшоиллар факат у луг иоираыизда учрайди. Бу хам Нааоай бадаий махора- ; тинааг узгача томонина аяглаага, хио «алашга ёрдам берада.

Умумаа, куйадагача хулооага келдак:

- Инсон образананг зохаран ва ботинан борлигина чукур • бадаий гавдалантнриш реаластик тасварна кучайтариш;

- НавоиЙ ларикаоицаги тамсалларга анъааавий образ л ар, гоялар уз таъсарини курсатаб туради;

- Навоий куп ураида тамоални арсоли мисол, тоаооаб," хуоаи таълал каби маънавай оанъатлар билан кетма-кет чуллайди.

- 19 -

Диссортацияаиаг хулоса кисмида тадкикотчининг назарай мулохазадарн куйидагича умумлалтирилган:

Бациай саиъатлар муаммоси адабаётшуносликаиаг боя маоа-лаларидан бара. Афсуска, нимагадир бадиий сааъатлар маоаласа чатда цолиб келмовда. Бадиий саиъатлар мураккаб масала-дир. Бу мавзуаиаг назарга туаавэрмаолигашшг асосий сабабла-ри лунда булса кврак. Швъряй сааъатларна турли йуиалишда текиириа мумкиа. '

Кузатишларнмиз пуна курсатдика, бадиий саиъатлар маса-ласа мураккаб булга!и учун, уларни тэкашрипнинг узага хоо томонлара бор. Щу нуктаи назардаа биз тахлял «алган тамсил санъатига кУйилган масала мохиятини ифодалаага хязмат кялаци.

Тачсилда шоар байтнинг хар бир маорасада бирор раал воква-ходиса, шунингдвк табиат ходасалари, инсоага, жонивор ва усимликлар оламига хоо белгилар, холатлар, одатлар, хат-ти-харакатлар, халкаинг урф-одатларина ёндош келтириб бадиий фикрини асослайда. Демак, тамсил шоираинг гоявай ниятиаи якколрок курсатувчи ва икодида раалистик тасвирш кучайтирувй ча мухим омил саналади.

лнсонниаг маънавий оламиаи очиида роалисгяк тафсиллар-нааг келтирилиии икобий ходиса.

1амсилаи юзага квлтирувчи воситалараиаг кясбий тарзда ?аснифа берилди.

Кадимга туркий ёдномаларда кисман учрайдиган тамсил санъатишаг табиатага хоо булган «оидалараинг цискача тавси-фи очалди. ^

имодкорнияг истеъдоди, дунёкараяи билан боглиц булган услубий фарклараи тамсил санъати билан хам белгаланадл.

Классик услубда газалня рвал хаёт билан боялашга ииги-лишда тамсил мухам бир санъат саналади.

айда Навоий тамсиллари сон ва сифат нихатидаа поэтика-миз тарихида мисла курилмаган поэтик ходиса булганлиги ало-хида кайд эталди.

Келгусида бадиий саиъатлар хакяда махсус тадкикотлар олиб бораи адабиёглунослигимиз олдяда гурган мухим масала-лардаа бири булиб колда.

. Диссертацияаинг асосий мазмуни куйидаги аиларда уз акоани топгаа:

1. Алааер Навоайшшг "FapofluO ус-сигар" девонлдага психологик параллелиз/ллар хацяпа. Цумхурият ал адабиётауносла-рашшг анъанавай илмий конференцияси материаллари тезиса.

- Тоакент, 1992 1!нл,-1&-17-батлар. .

2. Тамоал сааъатинанг бар хусусияти ханида. Узбек тил-ауаослага ва а паб иё тау нос лаги на иг долзарб масалалари. 'Туллам. Хукаад, 1993 йал,-63-67-бетлар.

3. Навоай ларакаоа ва тшсал санъата. "Халц овозл" газетаса. 1993 Вал, 7 фэвраль.

4. Чулпон яирикаоада таысал санъата. Мумхурият ёа ада-блвтауносларааинг анъаиаваИ илмай конференция матерааллари тезиса, Тоаконт, 1993 йия,-24-25-бетлар.

5. Тшсал саиъата ва поэтдк далаллалшшг баъзи бар уоуллара. думхурият ёд адабиётауносларшшнг анъанавай ал-мий-конфороащш материаллари тезиса. Тозшент, 1994 Йал, -49-50-60 тлар.

6. Aura тамоал к9Дтардамка„.."Узбекистон адабиёти ва санъата" хафталпги. 1994 йал, 10 июнь.

7. Ууръатницг суврати. "Узбекистан адабиёти ва саньати" хафтадаги, 1994 йал, 25 ноябрь.

8. Бадаай санъатларни ургаааа тарахидан бар иингал. Та-рихий поэтиканинг долзарб масалалари, туплам, Хуканд, IS95 Мал; -42-48-бетлар.

9. Шоар лирикасада тамсил санъата. "Уабекастон адабаёти ва санъата" кафталига. 1996 йал. 9 февраль.

РЕЗЮМЕ

диссортации РАД2АБ0В0Й Еуробии Тангировны "Поэтическая фигцра "тамсил" п узбекской классической поэзии"

Специальность - 10.01.08 - история национальной литература [узбекская литература).

Структуру диссертации составляют введение, две главы, заключение и описок использованной литературы.

Во введении обосновывается актуальность теми, цель а задачи, объект, методологические основа и методы исследования, степень изученности темы, ее научная новизна, теоретическая и практическая ценность.

Первая глава диссертации называется "буйность поэтической фигуры "тамсил" и её место в узбекской классической поэзии". В этой главе исследуется специфика фигуры тамсил. Свое, образие "тамсил" раскрывается путем сопоставления тамсил с другими поэтическими фигурами, какирсолп масал, хусии таълил, мазхаби каломий. Одновременно изучается средства, образующие "тамсил", и дается классификация, где вышеназванные средства разделены на 10 групп.

Образцы поэтической фигура "тамсил", которые встречается в древних тюркских пирькенных памятниках, изучается на примере "Девону луготит-ту'рк" Махмуда Кошгари.

Во второй главе диссертации "Индивидуальный стиль поэта и тамсил" данная фигура исследуется как компонент индивидуального стиля художника. В работе этот вопрос изучается на примере крупных представителей узбекской классической литературы, как Дутфп, Атои, Гадои и др. и показывается, что тамсил как сродство художественного изображения широко использовался в узСзко-? кой классической поэзии. Осо'бое внимание уделяется произведениям Алишера Навои, где тамсил употребляется часто и наряду а д руги ели поэтическими фищраыи, как ташбех, тан осу б, ироог! масал, служил усилении художественного эффекта произведен?

• В заключительной части диссертации представлены выводи и обобщения диссертанта, где подчеркивается, что проблема поэтических фагур является актуальной, и в настоящее время этой проблема не уделяется достаточного внимания. Тамсил, наряду с другими поэтическими фигурами, является важным фактором в осуществлении замысла автора. Одновременно он выступает как важный компонент индивидуального стиля поэта. Шесте о тем отмечается, что тамсил в творчестве Алишера Навои уникальное явление в узбекской поэзии.

-23 -RESUME

Thesis of Razabova Burobiya Tangirovna

"Poetical figure "Tamsil" in classical uzbek poetry".

Speciality 10.01.03 - History of national literature (Uzbek literature).

Thesis consists of introduction, two chapters, conclusion and bibliography.

Introduction reveals actuality of topic, aim and task, object of research, methodical base and method of research, degree of topic studied, its scientific novelty theoretical and practical values.

First chapter deals with the essence of poetical figure "Tamsi" and its place in classical uzbek poetry. The same chapter deals with specific feature of. "Tamsil". Peculiarity of "Tamsil" reveals in the way of correlation with other poetical figures such as Masai, Khusny Talil, Mazkhaby Kalomy. At the same time it studies the formation medium of "Tamsil" and gives classification, where above mention mediums are divided into ten groups.

Example of poetical figure "Tamsil" which occure in ancient Turkish written monuments studies for example "Diwan Luotit-Turk" of Makhmud Koshgary.

Second chapter of thesis is "Individual style of poet and Tamsil". The given figure studies as a component of individual style of poet. This questions has been studied in the work of famous representative of uzbek classical literature such as Lufty, Atoi, Gadoi and others and shows "Tamsil" as a medium of artistic image, widely used in uzbek classical poetries. Special attention has been paid on the work of Alisher Navoi where"TamsiI" is often used together with other poetical figures such as Tashbekh, Tanosib, Irsoli, Masai, served in strengthening artistic effect of work.

Concluding part of the thesis represents conclusion and generalization of author, where its pointed out that the problem of poetical figure appears to be an actuality and at present this problem has not been given proper attention. "Tamsil" together with other poetical figure appears to be an important factor in realization of author s conception. At the same time it appears to be an important component of individual style poet. Together with that it pointed out that "Tamsil" in the creative work of Alisher Navoi is an exceptional phenomenon of uzbek poetry.