автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему: Поэтическое мастерство Атои
Полный текст автореферата диссертации по теме "Поэтическое мастерство Атои"
РГ6 О УЗБЕКИСТОН РЕСПУЕЛИКАСН ФДНЛАР АКАДЕЛШЯСИ 2 3 МДР да И Ш ЕР ИЛВОИИ ПОШ1ДЛГИ АДЛБИЁТ ИИСТИТУТИ
УДК 894.375 Цулёзма ^уцукида РАФИДДИНОВ САИФИДДИН САИФУЛЛО урли
АТОЙИНИНГ ПОЭТИК МАХОРАГИ
10.01.03 — узбек адабиёти тарихи
Филология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун тацднм этилган диссертация
АВТОРЕФЕРАТИ
ТОШКЕНТ—1993
Тад^икот Узбекистан Рсспублпкаси Фанлар Академиясн Алишер Навели! номидаги Адабнёт инстнтутшииг Навонй булимнда бажарилган.
ИЛМИЙ РАХБАР филология фанларн номзоди И. ХАКДУЛ
РАСМИЙ ОППОНЕНТЛАР филология фаилари докгори, профессор Н. КОМИЛОВ, филология фаилари номзодн II. ЖУМАЕВ
Е т а к ч и и л м и й м у а с с а с а — Низомий номидаги Тошкент
Давлат педагогика инстнтути.
Химоя « ¿у » ллмРТ 1994 пил соат « Д » Да
Узбекистан Республикаеи Фанлар Академиясн Алишер Навоий номидаги Адабнёт инстнтути ^узуридаги Д 015.04.21 ра^амлп док-торлик илмий даражасинн олиш учуй диссертация ^пмояси буйнча •
ихтисослашган илмнй кеигаш йишлишда утказилади. »
(700170, Тошкент ша^рп, И. Муминов кучаси, 9-ун)
Диссертация билан Узбекнстон Рсспубликасн Фанлар Акаде-миясининг асосин кутубхонасида (Тошкент ша^рн, И. Муминов кучаси, 13-уй) танишиш мумкин.
Автореферат 1994 йнл « » » да жунатплди.
Ихтисослашган илмий кенгаш когиби/7 м
филология фанлари доктори: " Н. РА^ИМЖОНОВ
ТАЛЛКОТНШГ УМУМИЙ ТАВСШ
Мавзунинг долзарблиги ва ургакилиш дапажаси. Узбек халки узининг куп асрлик тарихи ва бой маданиятига эга. Шар.ч халклари ^атори узбек халци хам жахон адабиёти хазинасига муносиб хисса цушиб келган. Юксак истеъдод билан яратилган маънавий бойликлар авлодлар оша асраб, авайлаб келинмовда. Айни пайтда хар бир авлод томонидан бу мумтоз адабиётнинг янги-янги кирралари тадаге? этилиб, таргиб цилинмокда.
Албатта, олис тарих багридан бизнинг кунларгача етиб келган бу бебахо мероо хамма даврда хам узининг муносиб бахосини топди, деб булмайди. 1<али чул тегизилмаган нодир кулёзмаларни, муайян тарихий даврларникг ижтимоий=тарихий хаёти ва адабий мухитини Урганга учун талай кшлар килиниши лозим.
Инсоннинг тафаг.кур кудраги, цалб за идрок кучи билан яратилган бебахо меросимизни энди кенг куламда урганизга киришилди. Асрлар оша безавол яшаб келган маънавий цадриятларимиз тобора кенг ва теранроц кап$ этилкокда. Еиз танлаган ва ёритган мавзу хам ана су йулдаги таодий харакатлардандир.
Чаълумки, ХУ асрнинг биринчи ярмида яшаб утган туркигуй поирлар адабиётимиз ва умуман маданиятимиз таравдиётига муносиб хисса куиганлар. Ализер Навоий ияодининг юксализи ва умуминсон^л мохият касб этииида ушбу шоирларнинг баракали таъсири булган. За Лутггпл, ХаЯдар Хоразмий, Саккокий, Дурбек, ГадоиП :-;аби икод-корлар даврасида мавлоно Атойннннг хан муносиб урни бор.
Атойи хаёти Еа ¡ноди хвдида дастлабки маълумотлар бизгача Алииер Навоийнинг "Мажолисун на$оис"^ ва "Мухокаматул лугатайн"'-асарлари орчали етиб келган. Шунингдек, поирга замондош булган ¡Ссуф Амирий хам "Уц ва ёй" мунозарасида Атойи номини тилга олиб, унинг ижодидан намуна келтиради
1927 йилца рус шар^иуноси А.Н.Самойлозич Осиё музейида вак-
тинчалик сацланган цулёзмалар орасидан "Девони Шайхзода Агойи"ни
олиб, дояр ижоди хасида бир мацола эълон килган^. Унга илова тар-
1.1-;асянг:"ажолисун на|ояс.'Ллмий танцидий матн.Тошкент,1551,236-6. 2Л,аранг:Ализер Кавоий.Асарлап.15 томлик.14 том,Тошкент,1567,128-6. 3.1,аранг:Мубогэк мактублар.Тошкент, 1987, 253-6. ^.Самойлович А.!!. Чагатайский поэт ХУ века Атаи,-"Записки коллегии востоковедов при Азиатском музее Академии Наук СССР" II.вып.2, I.. 1527, стр. 257-274 '
зида поир газалларидан 17 таси араб ёзувида чоп этилган. Шунинг-дек, А.Фитрат, Е.Э.Бертельс, Х.Зариф, Ойбек, Э.Рустамов, АДайит-метов, Н.Маллаев, Н.Давронов, Э. Асмадхужаев каби олимларнинг бир цанча мацола ва тадаикотларвда шоир х&ёти ва ижодиётига оид фикр; мулсхазалар мавжуд*.
Шоирнинг тахаллуси хусусида хам матбуотда бахс ва мунозара-ли фикрлар чоп этилган?.
Атойи ижоди хачида рус тилида хам таддщотлар килинган-3.
Мазкур тадки^отлар маълум бир илмий ахамиятга ara булба-да, уларнинг хеч цайсисида Атойи ижодиёти кенг ва махсус ургаяилмага] Лйни«са,шоир веъриятидаги диний ва тасаввуфий гояларнинг четлаб келинганлигининг узиёк Атойи шеърларига янгича муносабат хамда уларга янгича илмий нуктаи назар билан бахо беришни тацозо этади Шундай талаб ва ахтиёжлардан келиб чщиб, "Агойининг поэтик махо-рати" деган мухим мавзуни махсус тадаиц.этиш асосий вазифа килиб белгиланди.
Диссертациянинг мадсад ва вазифалари;
- Атойи хаёти ва бадиий меросининг урганилиш тарихи.
- Ноирнинг тахаллуси, девонининг таснифи ва газалларининг нашр этилиши хакида маълумотлар ва фикр-мулохазалар.
- Атойи Fa3алларининг мавзулар хулами: Иши талцини. Мажози ва хакиШ mit- Дин, тасаввуф, олам ва одам, табиат ва жамият ха «идаги байтлар тахлили.
_- Еоирнинг поэтик образ ва бадиий санъаглар «уллавдаги мах
1.Кдранг:Фитрат А.Узбек адабиёти намуналари.1 том.Тошкент,1928, 151-158*66.; Бертельс Е.Э.Навои. Л.,19«, стр.58-60 ; Зариф Навоий замондошлари.Тошкент,1948;г5-Ш-=6б.;Фозиллар фазилати. Тошкент,1979,5-29=66.;Ойбек.Узбек поэзиясининг тарихий таравдй ёти тугрисида,-Узбек поэзиясининг антологияси.Тошкент,1948,106 109-бо.г Рустамов 3.Узбекская поэзия в первой половине ХУ века. К., 1963; Огойи.Танланган асарлар.Тошкент,1958,5-1066; ^айитмет А.Навоий лирикаси.Тошкент,1961,68-104=66.; Мерос ва ихлос.Тошке IS85,95-110«бб.{'Табаррук излар изидан.Тошкент. 1979,б4-6]>бб.; Ma лаев Н. Узбек адабиетида газал ва унинг ривожида Навоийнинг ро хакеда,-Навоийга ариугон.Тошкент, 1963, 342-Э96«=бб.;Давронов Н.У оек адабиёти тарихи.5 томлик.1 том. Тошкент, 1977,296-303«бб.; Аххадхужаев З.гЯвоий.Тошкент, 1978,¿9-87=66.
2.Каранг: Асобирова X., Мирзаев М. "Отойи эмас,Атоий!" - "Узбеки тон каданияти газетаси, 1959, 14 январь; Гулом F."AtohH эмас, 0тойи!"-"Узбекистон мэданияти" газетаси,1959, 21 январь; Аз амат М.Стойи ва унинг явлодлари."Гулистон" журнали,1989,1-сон,25-26
3.]-,аранг: Артамогина З.Д.Условид формирования и некоторые особен ьости языка среднеазиатских поэтов-предшественников Навои,-сб. "Тсрко-монгольсгое языкознание и фольклористика". М.,1960, стр
рати.
- Шоирнинг узбек мумтоз шеъриятини юксалтиришдаги хизмати. Унинг узбек адабиёти тарихида тутган мавдеи.
Тадквдотнинг 'методологии асоси. Уибу ишда хорижий хамда узбек адабиётшунос олимларининг поэтик ма^оратни ва адабий жанр-лар эволюциясини, разал жанрининг узига хосликдари ва унинг тарац~ ^иётини ёритадиган илмий ишлардан методологии асос сифатида фой-даланилди. Жумладан, М.Ф.Купрулузода, Е.З.Бертельс, А.Мирзаев, РДодизода, Л.Рейснер, З.Рустамов, И.В.Стеблева, АДайитметов, А.Рустамов, Ё.Исходов, ИДввдулов ва бошка олимларнинг илмий иш-ларига бевосита мурокаат цилинди. Агойининг диний ва тасаввуфий разалларини пархлашда Куръони карим ва Хздиси шарифлардан, тасав-вуф за илми бадеъга баришланган китобларцан асосий манба сифатида истифода этилди.
Тадкицотнинг илмий янгилиги. Агойи ижоди хасида адабиётпу-нослик илмида бир цанча тадавдотлар цилинган. Бирок шунга царамай, Атойининг узбек адабиетида тутган урни, хаёти ва шеъриятининг узига хос хусусиятлари, айникса, санъаткорлиги махсус урганилмаган. Биз шоирнинг ягона нусхада сакланиб келган девони цулёзмаси асо-сида унинг хаёти, газалларининг Роявий»бадиий фазилатлари, шоирнинг услуби, поэтик майорат йулларини имкон кадар ёритиб, илмий хулосалар чикагдик.
йднинг назарий за амалкй ахамияти. Диссертация узбек -адабиёти тарихи, разал жанри тараккиётини ёритишда, халкимизнинг маданий меросга нисбатан мухаббатини уйготишда, учувчининг мумтоз адабиётимиз замиридаги ботиний маъноларни англаб етишида муайян а^аният касб этил и мумкин. Тадчщот натижаларидан илмий ишларца, урта ва олий укув юртлари учун дарслик ва цулланмалар яратишда фойдаланиш мумкин.
Тадцицотнинг манбалари. Диссертациями тайёрлашда Агойи
девонининг Санкт-Петербургдаги Шаркшунослик институтининг Шарк
цулёзмалари булимидан 22в-245б разами остида са^ланаётган ягсна
нусхасидан олинган фотонусхасига таянигдн. Шунингдек, Агойи газал-
ларининг Д.Н.Самойлович, Х.Зариф, З.Рустамозлар нашрга тайёрлаган
7-35; Антология узбекской литературы. М., 1950, стр.106-112; Агаи.Избранны газели. Ташкент, 1960; История узбекской литературы. Ташкент, 1987, стр. 176-186.
- ц -
нусхаларидан фойдаланилди.
йзнинг жорийланиаи. Диссертация мавзуси Узбекистон Рес-публикаси Фанлар Академияси Алишер Навоий номидаги Дцабиёт инс-титутининг Навоий булимида тасдик.ланган. Илмий асосида б та мацола эълон цилинган ва шоир девони сузбоши, изох ва лугатлар хамда араб ёзувидаги матни билан "Девони Шайхзода Атойи" номида нашр этилган.
Ишнинг таркиби. Диссертация кириш, уч боб, хулоса ва фойдаланилган адабиётлар руйхатидан иборат.
ДИССЕРТАВДЯНИНГ АСОСИЙ МАЗМУНИ
Кирид кисмвда тадаи^отга асос булган масалалар, ишнинг ург; нилиши, узига хос янгилиги, мацсад ва вазифалари акс эттирилган хамда илмий ва амалий а^амияти баён цилинган.
"Атойи ва унинг бадиий меросини урганишга дойр" деб номлан-ган бириячи бобда шоирнинг таржимаи холига, насабига оид айрим маълумотлар, тахаллусига дойр кузатишлар, девон таснифи, газалла-рининг нашри хачидаги фикр ва мулохазалар урин олган.
Мавлоно Атойи ХУ асрнинг биринчи ярмцда яшаб, ижод этган ыашхур газалнависдир. Алишер Навоий "Мажолисун нафоис" тазкираси-да шоир хасида "Мавлоно Агойи Балхда булур зрди. Исмоил ота фар-зандларидиндур, дарвешваа ва хушхулч ва мунбасит киши эши. Тур-кигуй зрди. ...Кабри Балх навохисидадур" деб кайд этади . Алишер Навоий "Насойимул нухаббат" асарида Исмоил ота Хожа Ахмад Яссави! нинг Иброхин ота отлир инисининг угли эканлигини таъкидлайди. Исмоил ота хасида фахриддин Али Сафий хам "Ршахот" асарида маъ-лунот беради^. А.Н.Самойлович баъзи манбаларга таяниб Исмоил от; Саййид отанинг, Саййид ота 655/1258 йилларда вафот этган Занги отанинг нуриди ва вориси булиб, у ХХУ асрда яшаган деб хулоса чикаради^.
Тадаичотда Атойи хаетига багиаланган А.Н.Самойлович, Э.Рус-тамоз, Н.Ф.Купрулузода, Х.Зариф, Ойбек, Гафур Гулом, Е.Э.Бертелы НДожиматов, З.Темиров, Мирахмад Мирхолдор угли, М.Азаматов каби один ва «жсдкорларнинг турлича фикру мулохазаларига муносабат биядирилди. Еагзи тахминий ва чалкаа хулосалар танцид цилиниб,
1.Алияер Навоий. Мазкур асар. 236=6.
2.Фахрвддин Али Сафий. Раяахот. 1329 х. 13»б.
3. . Самойлович А.Н. Мазхур ма^ола. 255=6.
янги хулосалар илгари сурилди. Масалан, Ойбек, Гафур Гуломлар Атойи Туркистонда тугилган десалар, Е.З.Еертельс Атойи Еалхлик эканлигини, хаёти хасида маълумот йуклигини айтади. Э.Рустамов иоирнинг темурийларцан Абдуллатиф, Алоуддавла, Мухаммад Дукий-ларга хизмат килганлиги, лекин унинг хаёти хэдида бирор макбада ишончли маълумот учрамаслигини таъкидлайди. М.Азаматов эса бу масалада айрим нотурри карашларини исботлашга уринган.
Атойи разалларида унинг хаёти билан боглик бирор янги маълумот учрамайди. Унинг Мирзо Шохрухнинг угли Мухаммад Еукий, Улугбекнинг урли Абдуллатиф, Еойсункур Мирзонинг угли Алоуддавла-ларни тилга олкб утганлиги оса алохида эътиборга молик. Демак .Атойи Еалх, шунингдек, Хирот ва Самаркандда шу учала темурийлар хукмронлиги даврида яшаганлигига ишора бор. Шуни хам таъкидлаи керакки, Атойи Еалхда яшаган ва кабри хам шу ерда булишига чара-май, девонда Еалх номи учрамайди. Шоирнинг Самарканд ёки Тошкентда яшаганлиги хацида бир нарса дейиш кийин. Лекин унинг Хиротда бул-гзнлиги баъзи байтларкда таъкидланади.
Атойи хаёти хакидаги маълумотларни умумлаштириб, шундай хулосага келиа мумкин:
I/ Атойи цаерда ва качон тугилганлиги хамда унинг асл исми номаълум.
2/ Унинг насади машхур иайхлар - Исмоил ота, Саййид ота, Занги ота, Хаким ота, А^мад Яссавийларга бориб тацалади.
3/ Атойининг Самарканд, Тошкент ва Туркистон шахарларида яшаганлиги, ёинки,яшаган булса, канча муддат турганлиги бирор манбада, хатто иоир девонида кайд этилмаган.
Ч/ У Х1У аср охири ва ХУ асрнинг биринчи ярмида темурийлар хукмронлиги даврида яиаб утган.
Атойининг тахаллуси хозиргача Атойи,Атоий, Отойи, Отоий тарзида хар хил ёзилиб келинади. Девоннинг дастлабки садифасида "Девони Шайхзода Атойи" деб ёзилган. Атойи тахаллусининг крилл алифбосида кандай ёзилиши хакида матбуотда мунозарали маколалар эълон килинган.
Тадкицотчи тахаллус масаласига дойр мацолаларни киёсан Урганиб, узининг кузатиилари ва далиллари асосида шоир тахаллуси-ни хозирги ёзувда Атойи деб куллашни максадга мувофик деб курсата-ди. пукладан айрим хулосалари нуйидагилардан иборат:
Туркий тиллар тарихига назар ташланса, кадимда очик "о"
- б -
товуши булмаганлигини озарбайжон, татар, ёкут, киргиз, козок, туркман каби бир катор хозирги туркий тиллар ва уларнинг тарихига оид илмий асарларда куриш мумкин. Урхун-Енисей ёдгорликлари тилига багишланган илмий асарларда хам очик "о" товуши булмаган-лиги олимлар томонидан таъкидланган. "Бадоеъ-ул-лурат"*, "Санг-лох"^, "Лугати туркий"^ каби кадимги луратларца хозирги тилимиз-даги "ота" сузи (,-f тарзида алиф устига мадда белгиси ¡¡умб ёзилган. Бу хол ушбу суз "ота" эмас, "ата" тарзида каттик чузик "а" билан талаффуЗ'Килинганидан далолат беради. "Ота" сузи "Девону луготит турк"^ асарида ва "][адимги туркий лугат"5да хам "ата" тарзида курсатилган. "Ата" сузига и/и/ нисбат кушимчаси кушилгач, /Ата+и/ икки унли ё^дош келишида талаффузда пайдо бу-ладиган кийинчиликни йукотиш учун бир ундош /бу уривда й/ ортти-рилиш ходисаси бор. Мана шунга кура Атаи, Агайи деб айтилади. Сузга кушимча кушилиши окибатида суз таркибидаги икки бир хил "а" товушидан иккинчиси биринчисига нисбатан чузикрок айтилишга мойил булади. Бу ходиса туфайли шоир тахаллусини Атойи /Агайы/ тарзида ёзиш керак булади. Буни шеърда Агойи сузининг вазн рукни фаулун /у—/ тарзида бир киска ва икки чузик буриндан иборат эканлиги хам исботлайди.
Атойи девони тахминан ХУ1 асрларда номаълум котиб томонидан кучирилган^.
А.Н.Самойлович Атойи разалларининг вазнини анщлаб, нечта разал цайси вазнда ёзилганлигининг умумий сонини келтиради ва девон тили хакида вундай фикр билдиради: "Атойи Тили - чигатой тили, яъни Х1У асрда хам /"Кисасул анбиё"/ кулланиб келинган уйгур тили урнига ХУ асрда шаклланган, бироз уйгурча куриниш /характер/даги архаизмлар ва куг.рок насрий тилдан кура махсус веърий чигатой тилига хос булган "уруз-туркман" элементларига эга булган У рта Осиё-турк тилидир .
1.Качан г:Е оро вк ов А.К. Еадоеь-ул-лугат.М., 1961, 5 б вара«.
2./дранг: Маэсдихон М. Санглох.Факсимел нашри.Лондон.1960, 30 в.
3.*>азлуллохон ЕарлосЛугати туркий. Британия музей и.¡¿6646,13 а.в. -
4.Махмуд Кошгарий.Девону луротит турк.Тошкент, 1960, П4=бет.1 т. 5Лревнетюркский словарь. 1969, стр.65.
б. Атойи девони варакланса, унинг иккинчи бип киши томонидан тек-ширилганлиги ва баъзи тузатиялар килинганлиги кузга ташланади. Касалан, 3 а варвдаги б-газалнинг "Бунча булдум рам илким домш га етмайин, Гул бикин жон кунглаки хасрат била булди кабо байт! даги "Рам" сузи "гамдин0, деб тузатилган.И'унингдек,5а,76,166,206, 226 ?9б сингам катор спхифаларда тузатишлар бор. Гарчи девон KSTifa теки прилган булса хам, уни урганкл караёнида баъзи нуксон вя имловий хатолаога дуч келдик.Маеялян,13 а варан 40-газалнннг "Таъзим этар .Атойига бир майфуруп, Не гам агар хлорат ила
II боб "Атойи газалларининг мавзулар кулами " деб атала-ди ва унда шартли равишда опичона, диний-тасаввуфий, пейзаж тасвиридаги шеърлар деб тасннф «илинган яазалу байтлар тахлил Чилинади.
Мавлоно Агойи ижодига дойр биринчи холис бахо Алишер Навоий томонидан берилган дейиш мумкин. Навоий "Мажолисун нафоис" тазкирасида Атойининг "Ул санамким, сув кироРинда паритек ултурур, Бояти нозуклигидин сув била птса булур" бай-тини келтириб, "кофиясида айбгинаси бор. Аммо мавлоно куб тур-кона айтур эрди. Кофия эхтиётига мукайяд эмас эрди" дейди^. Навоий тилга олган "туркона" лик,льни, туркона услуб^ фикр ва кечинмаларни мураккаб таибеху истиораларсиз содда ва оддий баён :;илии; енгил вазнларни /купрок рамал ва хазалс бахрйни/ куллап; фольклорга ядин кофиялар иялатиш каби чатор хусусиятга эгадирки, Атойи ижодида буларнинг деярли барчаси мавжуд. Шоир-нинг 260 газалидан 109 таси халц цуши?ларига мое рамали мусам-мани мадсур вазнида битилгани хам Атойи пеъриятица турконалик-нкнг устиворлигидан далолат беради.
Знди байт кофиясининг "айбгинасип хэдида: байтдаги цофия узак билан узак орасидадир. Демак, байт кофиясидаги нуксон равийнинг тула музофик келмаганлигида /узаклар охиридаги товуш-лар "р" ва "л"/. Лекин пун га царамай "ултурур" ва "булур" суз-ларида кофиянинг васл уксури охирги "р"да охангдорлик сацланади ва шунинг учун уларникг кофиядошлигига йул куйилади^.
Атойининг "Алминнату лиллох, ки яна ёрни курдум", "Еу субх
йулукти маяга бир хузлари чулпон" каби миералар ■ билан бошлана-
диган баъзи газаллари вокеабанд газалларга ухшаш булса-да, унинг
девони асосан пароканда газаллардан таркиб топгандир.
порсо-порсо боцаъ" байтида такрорланиб келган "поссо" сузидан биттаси орти^чалйги хуриниб туриоди. Шунингдек, 47 а /Г59=разал/, 75 а /253=разал/, 76 о /2б0=разал/сахифалардаги хатолар илмий ишда курсатиб берилган.
1.Алишер Навоий.Мажолисун нафоис. .''лзкур асар, 236-6.
2.Еу хакда саронг: 1!с:<оков Ё. Навоий ва узбек пеъриятидаги услублар масаласи. Узбек тили ва адабиёти журнали, 1950, 5-сон, 5-6.
3.гдранг: Хасавов Б. Атойи разали матлаъининг "айбгинаси" н'има-да? Узбек тили ва адабиёти журнали, 1572, 3-сон, 65-б.
Шоир газалларининг бош рояск ва асосий охангларини тц ва у билан боглвд фикру туйгулар ташкил этади. Шоир таъбирича, ишц "гавхари «имматбахо", "азалий хидоят". У "шери нар"ни хам узига буйсундиради:
Зинхор шц ишин усал тутма, эй кунгул, Осони мушкул эрур анинг мушкулоттин*.
Атойи шеърларйдаги мажозий ишц тасвири хакиций ишц тал-кини билан уйгундир. Навоий таъбири билан айтганда, Атойи "мажоз тарици била хакикат асрорини" куйлаган шоирдир. Унинг узи хам бир байтида "Хакицатдин хабар тут эй.мударрис, Неча бахсу мажозу истиора,,£; дер экан, газаллардаги мажоз ва истиора-ларда "ха^икат" борлигига, "ма'коз" ва хадикат"нинг омухталигига шора цилади. Шу боис шоир шеъриятидаги ишцни фа^ат дунёвий ёки тасаввуфий деб тушуниш унинг ижодига бир ёцлама бахо бериш хи-собланзди.
Тадаицотда Атойи разаллари таркибидаги суфиёна мохиятга эга байтлар тахлил килиниб, уларда ишлатилган тасаввуфий атама дацда тимсолларнинг туб мохияти атрофлича шархлаб берилган. Масалан, 'Шайхзода Атойи девони шундай сузлар билан бошланади:
Зйки хублар кузгусинда узин изхор айлаган, Хам узи ул кузгуга бокиб мени зор айлаган.
Еайтда "хублар кузгуси" истиоравий ибора булиб, икки хил маънони англатади. I. Яхши кишилар, комил инсонлар ёки уларнинг взи ё калби. "Кузгу"нинг хам тасаввуфда уз маъноси бор. Аллохнинг зот, сифот ва исмларини инсон изхор килганлиги учун уни кузгу /оина/ деб атайдилар. Ва бундай кузгу булиш хусусияти комил инсон-га хосдир. Чунки ундай шахе узининг "мазхар"лиги билан машхурдир. Тасаввуф таълимотида комил инсон дегаида Мухаммад алапхиссалом, пири мурдид, бутун олам сирларвдан воию| булувчи рухоний рахбар кабилар тушунилади. Лирик кахрамон илохий сифат эгаси булган бундай кишига ошики зордир. Зеро, у ана пундай шахеда илохий нур, жамолни мушохада этади хамда бундай киши оркали рухониятда камолот хосил килади. Атойи бошка бир уринда "Хублар пзида чунки курар Тенгри жамолин" деб таъкидлаганида ирфоний нурни наязрда тутг^н. 2. Хублар кузгуси - борличдаги барча гузал
1. гулёзма. 41 б.в.
2. флёзка. 57 а.в.
ашёларнинг мохиятида этувчи илохий санъат ва Хак тажаллисидир. Лирик кахрамон зохир нарсалар ботинида илохий маърифатни кура-ди. Уни теварак-атрофдаги ашёларда жилва кургизган Хак жамолия-тининг партави, улур бир санъаткорлик мафтун этиб,"отики зор"га айлантирган.
Юкоридаги байтга Хофиз Хоразмийнинг куйидаги байти хамо-ханг ва улар мазмунан бир=бирини тулдиради:
Хар хуснки, бу олами фонийда куринди, Боксам анга ман партави дилдор куринди^.
Маълумки, дарвеш, суфий ва каландарлар жундан тукилган кийим - хирка кийиб юрганлар. Шунинг учун хам баъзи мутасаввиф-лар суфий "сус" сузидан олинган дейдилар. "Суф" - юнг, куй юнги, чакмон, юнгдан тукилган кийим, жундан тукилган хирка деган маъ-коларни билдиради. Атойининг куйидаги байтида шол /суф/нинг кул-ланилиши шу жихатдан хам характерлидир:
Хакикатда либоси зохирийга эътибор улса, Нега-'мухтори акрамнинг либосин эски шол айлар^.
Еайтдаги хакикат сузини изохлаш керак, Чунки унинг бир Канча маънолари бор. лГумладан, Худони тании ва билиш, мажознинг зидди, банданинг Худонинг васлига интизор булиб турган холати, Худонинг уз дийдорини курсатишп, суфнйликдаги турт боскичнинг учинчиси, хар бир нарса мохиятида илохий кудратни мушохада атиш ва хоказо.
4бу Г(омид Мухаммад Баззолий таъкидлашича, хакикат истовчи-лар мутакаллимлар, ботиния гурухи, файласуфлар ва суфийлар булиб, Худойи таоло хакикатини чин маънода.истовчилар суфийлардир. Уларнинг хаёт тарзлари, феьл^одатлари, тарикатлари энг макбул-дир • Хуллас, иоир айтмокчики, "хакикатни билЦш учун ташки либосларга эътибор бериладиган булса, нега /хакикатни олий дара-жада :щрок этган/Мухаммад алайхиссалом /мухтори акрам/эски шол-дан либос кийиб юрган?'Шоир шу байт оркали ташки куринишни эмас, рухни ва ботиний оламни поклашга чакиради.
Атойининг "Хар неча булса ёрда кибру анову мартабат,
рандадин олида хамин факру ниёзу масканат" деб бошланадиган етти
I.Хофиз Хораз:-;ий.Дэвон. I китоб.Тошкент, 1981, 21=6. 2.1улезма. 12 б в.
3.1,апанг: Додихудоев X. Исмоилия ва озодандешии Еарк. Душанбе, 1989, 15-17=66.
байтли газали тулигича тасаввуфга багишланган. Унда таричатга кириш одоби, пиру муридлик муносабатлари, орифлик ва фацру фано каби чатор суфиёна хацичатлар талкин килинган. Тадаицотчи ушбу газални имкон цадар тахлил цилиб берган.
Атойи баъзи байтларида париат, исломий таълинотдан суз юритади. %ръондаги оятлардан иборалар цуллайди. Лекин бу ибора-лар шундай майорат билак тадбщ этиладики, биринчи галда бевосита уша оятнинг маъноси ёдга тушади. Иккинчидан, бу иборалар мисра-лардаги образ, фикр ва Рояларнинг мукаммаллигини таъминловчи сузлар каби таассурот колдиради. Аникроги, %ръоний ибораларнинг соф лугавий мазмуни хос каъно ташийди. Масалан:
Зй сочинг шаънинда нозил ояти "хаблул варад", Давлати хуснунг учун кон дардидур "хал мин мазид"*.
Хаблул варид - жон томири, буйин томири. Бу ибора "Еиз уз банда-мизга жон томиридан хам ячинроЯмиз"^ деган оятда учрайди. Хал мин мазид - яна борми? Еундан ортич яна борми? Зиёдаси борми? каби маъноларни биадиради. Бу ибора "У кун /яиёмат/да биз дузах-га "тулиб битдикгми?" дермиз, у аса "Яна кушимча борми?" дейди"^ оятида «улланган.
Мухаммад алайхиссалом иаънига багишланган мазкур байтда у кишининг сочи жон томири каби нозик, мукаддас Аллохга ва лирик кахрамон ^албига нихоятда ячинлиги, дузах кофирлардан туймагани-дек жон хам пайгамбар хуснини курипдан, ундан завкланишдан туй-маслиги таъкидланган.
Атойи газалларида мажозий ишк хЭДикий ад йулидаги бир восита, куприкдир. Чункй Атойи "мажоз тари^и била хаадат асро-ри"ни куйлади. У "шк"ни "саодати абадий" деб билади ва беназир бенуцсон £р жамолини "жумла олам партави"да мушохада этади. Атойи газалларвдаги суфиёна ха^икатларда узликни англаш хакда Яратувчини таниига даъват бор.
Атойи диний ва тасаввуфий адидаларни тасвирлаш билан бирга инсоннинг инсонга булган севгисини, висол ва хижронни,инсон рухий холати билан ботят тули хкл манзараларни каламга олади. Иащ ва унииг кохиятини янада теран очиб беришга харакат чилади. 1.1\?лёзма. II а в.
2.1-Дранг: %ръон. "Коф" сураси, 1б«оят. 3.1»аранг: Еу сура, 30»оят.
Атойи разалларидаги лирик цахрамон аввало ошикдир. У гспс илохни севади, гох комил инсонни мадх зтади, гох табиат ва жамиятга муносабат билдиради, гох гузалликка ошуфта булса, гох фалак, хижрон, агёр жафосидан фарёд килади. У гох гузал маъшу-Кининг васлига восил булмоК учун талпинади:
Ошик кишининг хотири раннок керактур, Еон пийрахани дилбар учун чок керактур^.
Ошик - мумтоз шеъриятимизда анъанавий образлардан булса хам, Атойида узига хос куриниш ва хусусиятга эга. Еу образ билан бог-лик холат ва кайфиятлар шоир разалларининг асосини ташкил этади. Садокат, умвд, вафо каби ошикка хос булган бир катар хусусиятлар хакида бахс вритади. Масалан, унинг таъбирича, ошик шкнинг барча азобига дош бериб, ёр васлига зар ва зур воситасида эмас, балки узининг вафодорлиги, махбублиги, зорланиб унга талпиниии оркали етишмоги зарур:
Оиик ормас ул мухавзиским, тилар зар бирла васл, Ошик улдуром, висолин накдик истар зоридин^.
Шоир "тавдикий" Еа "таклидий" опик уртасида фаря борлигини кур-сатиб утади. '
Атойи маъшук гузалл'лги, феъл-атвори, харакатларини санъат-корона тасвирлайди. Опщ хаётгаинг мохияти ёр эканлигига ишора Килади:
Дину дунё, айиу :гарат, молу мулку иззу жох, Еарча яхпидур, вале дилбар бариндин яхиирок^.
Шоир разалларида кулланган дилбар мажозий маънода севгилк, бирор якян киии, хаКикий кат-иода эса Вужуди мутлак, комил янсон-дур. Ееърларда дилбарга синоним сифатида ёр, дилрабо, пари, санам, ннгор, бегим, дилорон, махбуб, дилситон, манзур, нигоро, жонон, хуб каби сузларни ¡галатади. Сарви хиромон, рухи равон, сарв кад, жони ширин, сарви ноз, турки кофиркеи, сиймтан, сарви дилжу сингари истиоравий атамалар хам дилбарга нисбат берилади.
Шоир махбубининг тапки, жисмоний гузаллигини унинг ботиний олами билан уйгунликда тарифлайди. У ёрнинг суратини баркамол нуксонсиз тарзда тзсвирлзр экан, унинг сийрати феъл-атвори хан
1.Ь^улёзма. 21 а в.
2.Р^л«зма. 49 а в. ЗЛ^лёзма. 30 а в.
яхши, хушхулк булишини талаб этади. Зеро, сийратсиз гузал су-ратни мусаввирлар хам чизади:
Хусн улдурки, булса анинг лутфу сийрати, Суратка бокса том дари бордур нигорлар*.
Зафо, ботиний поклик Атойи байтларида куп такрорланади. Куйидаги байтда хам шоир махбубнинг сурат ва сийратда уйгун, комил булиши зарурлигига ишора килади:
Вафосиз дилрабодин Тенгри безор, Агар хусн ичра каннат хури булоа^.
Атойи разалларида ёрнинг ташки киёфаси ва хусни билан бог-лик баъзи образ за бадиий санЪатлар борки, улар кайта-кайта кузга тапланади. Такрорланиб турувчи бундай поэтик образ ва бадиий санъ-атларда анъанавийлик устун булса-да, шоир уларга ижодий ёндошади. Махбубнинг хар бир узви истиора'ва сифатлаш билан тилга олкнади. Ёки бирор нарсага ташбех ва киёс атилади. Масалан, куз-киймоч, ходу, оху, чулпон, гайрон, куффори Хайбар, наргиз, сохир деб тилга олинади.
Атойи фалсафий мушохадалари, лирик кахрамоннинг ишкий кечин-маларини табиат билан боглиК холда тасвирлайди. Унинг жуда куп разалларида табиат билан алокаманд рухий кечинмалар, иоирона тасвирлар учрайди. В.Г.Белинский "Табиат Гёте учун гояларнинг очик китоби эди. Пушкин учун sea у тулик тавсифга сигмайдиган, аммо с,окин ва сехрли жонли сурат эди..." дейди . Атойи учун хам табиат айникса, бахор ва унинг мафтункорлиги илхом манбаи булиб хизмат кклган. Еоирга табиатдаги баъзи нареалар поэтик образ ва бадиий тасвир ролини утаган: бахорнинг сулимлиги, гул, булбул, гунча, муганний, бустон, сокий, сарв, боди сабо, майи гулгун, бор, борча, райхон, сумбул, савсан, кизил гул, наргис хаби поэтик образлар гоявий-бадиий максадни тула гавдалантиришга хизмат килган. Шоир бахор куркини тасвирлар экан, табиат жонлани-шидак туйгулари жунбушга келади. Чор ятрофдаги г^заллик уни завклантириб, висолга иштиёи уйРотади. Булбул гул кошида arpFOH чвкса, у хам уз ери билан сирлашмок, унга дил дардларини изхор килмокка екккади: ^Кулезма. 56 а в. г.флёзма. 21 б в.
3.Белинский В.Г. Сочинения Александра Пушкина. M..IS65. стр.271
Кел, эй дилбар, хи бустон вачти булди, Гул очилди, гулистон вачти булди. Килай нола бочиб гулдек юзунгга, Чу булбулларра афтон вачти булди*.
Атопи ижодида фалакдан, даврдан, бевафо дусту ёрдан, толздан шикоят оханглари бор. Лекин улар гохтохида газаллар чатида кузга ташланади, холос.
.-"тойи разалларида ишчи мажозий ва ишчи хачичий узига хос мохиятга эга. Шоир ишч тушунчасини кенг маънода, бутун мураккаб-ликлари билан талчин чилар экан, уни инсонни "саодати абадий" сари элтувчи асосий омил дэб билади.
Шоирнинг табиат билан боглич байтлар, ахлочий-дидактик чарааларида гузалликдан завчланшга, умрни бехуда совурмасликка, илохий наколга етиииш йулидаги машаччатларга бардош бершга даъват бор. Атойининг хар бир разали инсонда ошичлик, комиллик за орифлик фазилатларини тарбиялаш, Еояга етказиш йулида бир восита булиши шубхасиздир.
Диссертациянинг III боби "Еадиий тасвир поэтикаси" деб номланган. Еу бобда иоирнинг поэтик образ ва бадиий санъатлар чуллаидаги махорати очиб берилади. Тадчичотнинг поэтик образ чисмвда унннг бадиий адабиётда узига хос хусусияти, ризожланиши, разалда муайян маъно ва мохият касб этиши хасида фикр билдирил-ган.
Тадчичотда Атойи ижоди учун характерли булган ва унинг •дунёкарашини кенгроч тасаввур этишга имкон берадиган Юсуф, юз, цад, зулфу хол, май, майхона, шохид каби образларни чуллаидаги махоратини очиб беришга харакат чилинган. Мазкур образлар билан борлич байтлар баъзи адабиётшунос олимлар' томонидан мажозий маънода талчин Чилинган. Fy ишда эса уларнинг купрок тасаввуфий маъноларини очиб беришга диччат чилинган. ^ачичатан хам айрим поэтик образлар мажозий маънода чуллангандек куринсада, мохиятан иргоний мазмун касб этиши матннинг рухи ва охангидан сезилиб ту ради.
Маълумки, исломий маданият, фан ва адабиёт намояндалари Куръон образлари ва сюжетларини назмий ва насрий асарларида
I. 1\улёзма. Ц2 а в.
кенг тадбвд этишган? Атойи ижоди хам бундан мустасно экас. Шу маънода унинг газалларивэн кенг маънодаги тимоол сифатида жой олган "Юсуф" образи*тахлил цилинади. Шунингдек, «ад, комат, юз, зулф, хол, сокий, май, шохид, сурохий, ком, майхона, пири майхона каби поэтик обркзларнинг мажозий ва хацвдий маънолари очиб берилган.
Хар бир поэтик образ характери ва хусусиятларини чуцур билган шоиргина таъсирчан ва бадиий тасвирлар яратишга эришади. Шунинг учун хам характерли поэтик образларни урганиш, шоирнинг поэтик махоратини, истеъдодининг маълум бир киррасини урганиш демакдир.
Атойи газалларида "зулф" билан /бу образ 55 марта тадбик килинган/ бирга "хол" образи хам ёнма-ён ишлатилади. "Зулфу хол"-ни хам мажозий, хам хацщий мазмунда тушуниш ва талцин килиш мум-кин. Хатто шоирнинг узи "зулфу х'ол"нинг тасаввуфий маънода цулла-ганини чуйцдаги байтида «айд этиб утган:
Хар маърифатки, шайх ани тахкич сузи дер, Билмао муники, маънийи ул - зулфу хол эрур^.
"Зулфнинг тасаввуфда бир чанча маънолари бор. Масалан, зулф-бу вахдат марггабаси ва Аллоху таолонинг зотидирки, унинг сир-синоатига етмок мумкин э«ас. Еки зулф - йучлик оламининг тимсоли. Шунингдек, зулф - цудрат ва жамол тажаллисининг сифоти булиб, у вахдатга тусицдирг. Саййид Жаъфар Сажжодий таърифича зулф -тугал булак нарсалар, ацл ва хис билан идрок килинадиган нарса-лар, арвохлар ва жисмлар, кавхар ва аразларнинг даража-ма^омлари имхониятидан киноядир\
Тасаввуфда зулфнинг узунлиги, бекарорлиги, ганаклиги, хам-лиги, паришонлигининг хам узига хос маънолари бор. Айтайлик, зулфнинг хамлиги — илохий асрор демак. Унинг уз^^^ги - борлиц матагудотнинг: хенглиги. Еекарорлиги - оламнинг узгарувчанлиги
ва хоказо. _______________
1Л',аранг:Сидфар Б.Я. Образная система арабской классической
* КЙРбЖ боглич^байтлар'талмих'санъатига хам мисол булса-да, бтун^э?ик образ си?атида тадкип «илишни маъцул курдик.
э'ЙЙЕи ¿V Скизм и суфийская литература. М., 1963. ИЗ-б. ¡'К сЗ!мусталахоти урафои мутасЬвиЬ ва пуаро.*ехрон
1339 X. 206«б.
"Хол" эса хакикий вахдат нуктаси хисобланади. У касрат -купликнинг бошлангаш ва охирицир, "Риёзул орифин"да хол мутлак эот ягоналигига ишорат дейилган экан. "Миръотул ушпок"да вужуд (салагининг маркази - калбнинг сувайдо нуктаси бу ходни жилолан-тирувчи ва зохир килувчи жойдир дейилади^.
Ошик хар намоз укишда факат машукининг "Зулфу хол"ини ният килади. Агар ниятим бошка булса исломим кофирликка айлансин дейди:
Хар намозимда менинг исломим кофирга агар, Зулфу холинг куллугиндин узга булса нийятим^. .
Нахотки намоз укиётган киши факат "зулфу хол"нигина ният килса. Унда шаккоклик булмайдими? Тасаввуф истилохларидан бохабар киши, албатта лирик кахрамоннинг иймон ва эътикодда собитлигини, пардали ифодаларнинг мохиятини тушуниб етади. Яъни, лирик кахрамоннинг хар намоз укизда факат вахдатни, Аллох зотига талпинишни, фано булиб, "мосиваллох" - Аллохдан 'бошка нарсаларни хаёлига хам келтирмасли-гини англайди. У хеч киши сир, мохиятига етолмайдиган Аллох зоти ишкига шу даражада гарк буладики, агар шу лахзалар хаёлидан бошка нарсалар утса,узини мусулмон эмас, хатто кофир деб аташга рози булади.
.Анъанавий"май" образи Атойи разалларвда кам учрагани билан у оркали ирфоний майл ва тушунчалар теран акс эттирилгандир. Бошка пеикадам ¡Парк шоирлари каби Атойи хам май тиысолвда мутлак хакикат йулини, камолот какомларини, риндона хиссиётларни ифодалайди.
Тасаввуф шет-риятида "май" билан ёндош "бода", "хамр", "шароб"
хам кулланади. Булар асосан куйидаги маъноларни билдиради: ишк
турёнини, илохий тажаллини, пок ишкни, орифлик йулига знди кириб
кэлаётган кишининг хали тугён килмаган хиссиётларини. "Шароб"
завку виждон ва холдирки, соликнинг калбида ногахон хусни мутлак
3
жилваланади ва уни маету хушеиз этади .
"Май" сузи ва унинг маънодошлари асарнинг маъносида келганда ичкиликни билдирэди. Лекин суратга келганда хакикат маърифати, унга булган ишку мухаббат ва уни идрок килгандаги лаззатни билди-ряди. Бу холда !'Яй сузи истиора тарзида кулланади, яъни, "май" мазмунан "хакикат майи", "ипк майи" ва "васл майи" деган ибораларга тенг б;;лади"^.
1.1дранг:Бертельс Е.З.Мазкур асар. 147=6.
2.1-^лозма 40 а в. _ _ ,
З^лсанг:Бертельс й.о.Мазкур асар.134=, 156=,173»бб.
ч.^ранг:Рустамов А.Суз хусусида суз.Тошкент, 1987, 45жб.
-I б -
Атойи куйидаги байтида сокийга мурокаат этиб, майни "оташи гулранг" - гул рангли олов деб таърифлайди:
Сокий кетур ул оташи гулранг, ки х^штур, Мушкин нафаси субх ила закзамаи уд-1.
Сокий тасаввуфда маърифат, хакикат бодасини улашувчидир. Баьзан сокийдан мурод Кавсардир ва у гохо муршидга хам нисбат берилали. Сокий барча мавжудотга файз берувчи, сархушлик улашувчи манбадир. "Сокий Худодурки, ошикларга хакикат майини ичиради ва уларни махву фоний килади. Fy суз истиора йули билан муршиди-комилки хам англатади. За сокий бирор кавм ё кабиланинг диний рахбари ва ошиклар юзидан ма^навий хусн шаробини ичадиган маъ-шукдир"^.
¡Скорвдаги байтда "сокий" билан бирга "уд" сузи хам бежиз кулланмаган. Мумтоз шеъриятимизда мутриб /чолгучи/ деган атама учрайди. Сокий ва кутриб файз еткарувчи ва хакикат таргиботчила-редир. Улар орифлар калбини каъмур аРлайди. Шунингдек, мутриб раббоний оландан огох этувчи-зотдир. Еайтдаги субх - гайб оламида Хак жамолининг нурланиб, ошик дилидан борлик, мавжудот зулкатини аритишдир. Яъни, "субх"дан мурод вахдат нуридир. "Уд" зса ишкдаги камолот ва ошуфталикни билдиради^."Сокий", "май", "субх" ва "уд" образлари "сурат" га "маьно" юзасидан бир-бирига боглик образлар. Улар бир бутунлигича ошикнинг кайфияти ва ишкий холатини янада ёркикрок очиб беради. Ошик калби илохий нур туфайли ёришиб, унда илохий ишк, оауфталик жуш ургач, у сокийдан хакикат майини сункш-ни, маърифат бодасидан сархуш этиини истайди. Зеро, ишкдан тугёнга келган калбда маърифат бодаси тзз "таъсир этади. Еоирнинг юкоридаги байтидан сунг куйидаги сатрлар келади:
Еохид била бир булса Атойига не таъна, Бахдат йулида гкти гули шохиду магхуд.
Гундаги "шохид" нима иаънони англатади? Гувохликми? Гувох <1'ïz~~ нкмага гувохликни? Fy уринда ran оддий бир аохидлик хакида •„•мас.ялбаттз. Тасаввуфда "иохне" £еб тяхаллини, матаукня ва %yv-л-гитан иксон калбида ки.;ьаланиб, доим унинг з'икру ха'-'лини банд et гад нарсаки айтилоди. "Шохид била бир булса ¿ггойота не таъна" миспасидаги "тат-на" сузига диккат килайлик. 1Гоир хякикий опиклик-дг.к бехабар, зохиркй а мал ва суратларнигина хисобга олувчи кшя-
2!1Йгакг:Ча^нкояаи Хофиз. ?.уппнбе,1971, 57-58=66. З.Регтелис-К.с.Уазку? асас. 160-163 бб. Сг-ккодий С.П. Мазкур
лар тгънасини назарда тутаяпти. Чунки, ишч туфайли таъна-га маломатга чолган машхур суфийларнинг хаёти купчиликка каълум... Вахдат йулвда "шохид" ва "маихуд"лик гулини окиш ошичнинг Хачча" томон боркшвдир.
Атойи девонидаги поэтик образлар анъанавийлигига чарамасда.ч куп холларда уз маъно мохияти ва имкониятининг янгилиги билан диччатни тортади.
Тадчичотнинг бадиий санъатлардан фойдалании махоратига дойр Чисмида бадеъшунослик, бадиий сантатлар ва уларнкнг турлари, ада-бик=бадиий асар таркибидаги вазифаси за ахамияти хачида тухтаб утилди. Атойи им од и учун характерли булган - ¡¡хом, лутф, тажохули орир, тажнис, ирсоли масал, ташхис, инточ, хусни таълил, талмих. таносуб, лаф ва наар, тазод, таабзх, истиора, тарсе, муболара, таъдил, тан сщус снфот, тавзть, такрор /тасдир, т ас б иг/, мазхаби калокий, зътироз каби санъатлар асосида яратилгзн байтлор тахлил
чилинди.
4?ойи учун бадиий санъатларни тадбич чилиш мшссад эмас, балки юксак мазмунни ифодалаи учун бир воситадир. Шоир бадиий санъатлар-ни цуллар экан, яаклбозликка, жун маъноларни, одлий хаётий чайдлар-ни ифодалаига йул чуммайди. У табиат ва жамиятдан фикр ва туйгула-рига мое ташбех, чиёс ва муболагаларни тоггади. Шунинг учун хам айрим байтлардаги тасвирий лавха ва манзаралар тззда хотирца мухрланиб Чолади.
Маълумкн, хар бир истзъдодли шойр йе'Ьрият чонунлари ва сир-ларидаа огох ходва ижод этади. .'(ар чандай шойрн'инг назарий б ил им савияси, истеъдоди, шеърий шакллар ва тасвир у'буллари воситасида теран маъноларни ифодалашига цараб бпхоланади* Шеъриятнинг мазяуд чонун-чоидаларини узлаштириб, уларНи изчил тадбич чилиида мумтоз шоирлариккз кбрат курсатганлар. Улар !Гарч муктоз иеъриятиигнг назарий ва амалий фаолиятига курсатма ва дастурул акал буллднгач /\л.Шайхзодз/ "бадиъият", "аруз", "чофия" илмларини пухта огаллаб, амэлда тадбш; этганлар. лачичиР; санъат асарики яратна хс\" у ки'?:-к, хох у катта буленн, санъаткорДан /жодкордак/ зах^атл;: >.;?;;;|ат татб Ч"лаги. "асалан, иоир хаётий ва таъсирли ухаат:Ж'Г.ар учун хас-гни давр зиддиятларнни, урЯ-одптларини, иноонникг т/ряи^гуш.:; холатла-ринп, борингкк, ердаги чурт=чу;.урсчаларцан тортиб кукдаги нкскларга чадар кузатиии, нарса ва ходисалар ургяендаги кучояса - муносабат-ларни ил Рай бил из и, уларни "балогату фасохат" билан гЛодалай олили
шарт. Аксинча, зурма-зураки ухшатишлар сунъийлиги билан укувчининг гашига тагами. Атойи газали&тидаги бадиий санъатларни куздан кечир-сак, уларнинг табяийзиги, иокрона идрок махсули зканлиги кузга ташланиб туради.
Ихом. Атойи газалларида 37 марта ихом санъати учрайди. "Хосса маъно" / Алис ер Навэкй/ булган ихомни хамма шоирлар махорат билал .¡¿уллай олмайди. 1Гоир яратган игоклар кизила завц уйготиши билан бпргл фикрлапга, тафаккурни устиришга хизмат килади. Мана бу ба;;тда "сурмок" сузи оркали ихом яратилган:
Из ширин урридур огзинг олиб кунглумни туйгунча, 1шунди хар нзча сурсам, топимое ин$иолинсин^.
: Еайтнинг дастлабки маъносн: "Кунглумни олган орзинг кандай ширин урркдирки, уни каича ахтарсам уёлган/дан 1иунча есшнаверади". Ну ' ерда маъЕуцнпнг яиринсуханлиги'хамда унинг тор, кичик огзига
■ -ииора цилинаяпти. Сурмок сузининг "суриш" /огиздан, лабдан/ маъно-■ си хам боргл'., ыоир назарда тутган асл маъно шу суз билан боглда;.
"Хемак бчйтнинг хакикий маъноси.шундай: "Орзинг пандай ширин угри-дирки, туйгунча кунглумни олди. "ен ундан хар цанча сурсам, у шунча хияолат тортиб ёшинав'ерзди". Куп маъно ли бир суз уч ёки ундан
■ • ортик маънони ифодалай олса ихоми зилвужух-ихомларнинг ихоми дейи-
лади. %йидаги байтда "бор" сузи ор5али ана шундай ихом яратилган:
Зшикингдаким, шаханшохларра анда бор.йуч, Еу Атойитек гадойи беватандин ким десун? Ха1{иь;атан хам байт дицкат билан укилса ундаги "бор" сузининг б, 7 хил маъно товланишларига зга эканлиги кузга ташланади. Еунингдек, коирнинг бир катор байтларида "суз", "хазор", "юз" каби сузлар оркяли яратилган ихомлар хам мавжуд.
Тажнис. Шоир разалларида тажниснинг бир канча турлари, айнвдса, том тажниснинг ажойиб намуналари учрайди:
Юзунгни эй малахат хони бир оч, Туя курсун сени бу мустахик оч .
"Оч" сузи дастлабки мисрада "очмон" феълкнинг буйрук майлида,
кейинги мисрада "оч киши" маъноснда кулланган ва байт маъно киха- '
тидан уззий яхлитлик, тугаллик хосил килган.
1.Кулёзма. Мб в. ■
2.1улёзма. 46 б в. ЗЛулёзма. 9 а в.
Мураккаб тажнис. Еири мустачил, иккинчиси биршмали: ёки зсар иккала булак икки хил суздан таркиб топган шаклдои сузлар.
Бочар охулайин хар ён ушал икки чаро кузлар, . "
/икки чаро куз/ Хаданги гамзасин отмог учун гуё чаро кузлар ..
/нишона, шарпани кузлайди/
Тажниси ночис. Тажниснинг бу турида сузларнинг арабча ёзуви-шакли назарда тутилади. Яъни тажнислар пакли ёзувда бир хил ёзилиб, улар нучталар, харакатлар, сукун, ташдид, мадд каби ало-, матлари билан фарчланадилар:
Сочингдур анбари жаннат ани мен, Хато килдим, дедим кулки хитойи .
Тажнис и лохигс. Харфлар сони, тартиби, шакли бир-бирига мувофич булган, лекин махраж /талаффуз урнц/ жихатидан бир харфи' фарч чиладиган сузлар:
Не деб, эй рахми пук чаттич кунгуллук, Мазорим бошига маржуму маркум?^.
Ирсоли масал. Байт таркибида масал,' мачол ва хикматли сузларни тамсил йули билан муайян мачсадда чуллаш. Байтда тамсил чуллаш биз щорида муносабат билдирган ''туркона"лик, халч орзаки ижоди, содда, лекин мазмундор ёзия санъати билан ячин алочадордир. Атойи разалларининг купи вазм яихатидан халчона булиш билан бирга у истифода этган поэтик кбора, образ, бадиий тасвир воситалари,' мачол, афоризм, чуйма сатрлар ва ривоятлар хам халчона, туркий халчнинг урф-одатлари, мусичаси, жонли тили, яшаш тарзк билан чамбарчас боглич. Шоир мачол ва хаяч афоризмларини салафлари ва замондоп адиблар ижодипан хамдй уз давридаги халч огзаки ижодипан фойдалаяиб чуллаган^. Мачол ва афоризмлар разалларга аПркча таъ-сир кучи бнгишлаб, фикрни лунда ва ихчам ифодаласга чул келган.
"'•■Атойининг "Вз сари булди равон икки кузумдин яупбор, Сарви
дилжупм не булди, бир буён чилсанг гузор" ыатлат.и билан боылака-
диган етти 6 айтли газ ал ид а олти мачол, чатор халч жонли тилига
хос иборч-^лпзаологик бирикмаларнинг чулланганини курами::. Халч
Ыулёзма. б в. 14 а в. 2.1,?лсзма. 72 а в.
3.^'-ул^зма. 41 б в.
4.];аранг: Рустамов 2. Узбекская поэзия в первой половине АУ вв.
М.; 1963, стр. 145.
огзаки шодидан самарли фойдаланис, улар оркали пеърда илгари сурнлган гояни куча^тирин, янада юксак бадиийликка эрга на хаби Агойи шодига хос мух им фазилатлар бсшка олимлар томонидан хам кайд отилган.
Хусни таълил. Мумтоз шеъриятимизда куп учрайдиган маънавий санъатлардан хисобланади. Шоир бирор фикр ва максадини чироПли асосляш учун унт хос бирор факт ва далил келтиради. Келтирилган далил аслида хЭДикиЯ сабаб булг.ай, шопрншг мудцаоси билан таыбих, Кнёслаш, истиоравип йусинда боглаиади. Агойи газе.лларида ЗЬ марта хусни тат-лкл сант-ати кулланган. Еоирнинг хусни таълиллармда турли-туман мавзулар калапга олинган. Уларда маъиук хуснини куриб Исо пайгамбар оснонга чикиб якили нади. Гул хижолатдан кизаради. Ойнинг юз ига. доглар тог:?ди. Хур жаннатга пинхон булаги. Е;:нафва, гуллар хуснда ёр билан талапса, сабо уларнинг огзига уряди. Сй ёрнинг Колига ухзаб хам булиш учун бир о" сарсон кезади. Ёр лабининг ииринлнгини куриб иакаркамиш шакарини бандида яширади ва хоказо.
Гкп гул магшука камолининг скфатини озитиб кизаради, туси узгарзди:
ламолинг васфини килдим чаманда, йизарди г/л уёттин анкуманда*.
Таносуб. Бир ерда, бир жумлада бир-бирига муносабати, якинлиги ва богликлиги булган сузларни жамлаш, уларни узаро ало-кага киритиб тасвирлаш, уларни купинча киноя, таибих, истиоралар оркали баён зтиида хам Агойининг катта санъаткорлиги яккол кузга таыланлди. Масалан:
Ой юзунг шавкингда тунлар то сахаргах ултуруб, Ёндуруб куз ма.:ъалин, ёштин куярмен ёглар^.
«нтизор она-: сахаргача ёрпнннг ой язини куксаб, ух л акай утириб чип ад и. У висол илинясида барча манаццатни тортишга тапёр. Туннинг икткхоси сахар булганедек, хижроннинг охири висол булади. Ёр дий-доридан лаззатланиЕга к аттик умид килган оаик хар кандай изтиробли дамларни бошдан кечирка га рози. Еоир байтнинг биринчи иисраснда лирик кахрамон холатига умумий таъриф беради. !!ккинчк кисрада зса рухий, дардли холат манзарасини гавдалантирзди. Мааъалга канча куп ёр куй-лса, у тунни шунча куп равшан килади. Оага«; хам куз машъали-га гуё куз ёшидан ёг куйиб, сахаргача тунни бедор утказади. Ят.ни,
1. Кулёзма. 2 б в.
2. ^лёзма а в.
доимий йири биринчидан унинг ухлашига имкон бермайди. Гжкинчи-дан чоронгуда йуловчига машъал хамрох булганидек, куз ёши унинг ягона хамдами, овунчоги. БаИтда таносуб хосил гсилган сузларнинг биринчи гурухига ой, тун, сахар, иккинчи гурухига ошик, куз, аз, ёш, учинчи гурухига машъал, ёр сузлари мисол булади. ¡¡¡у билан б ирга бу образлар уртасида узаро муносабатлар, ухшаш сифатлар хам мавжуд. Гумлалан, ой билан юз /оклик ва равша.нликда/, тун билан куз /хораликда/, куз ёши билан сахар /софлик, бегуборлккда/.
Атоцли иоир ва олим Максуд Шайхзода Навоийнинг куйвдаги байтини таносубга мисол чилиб курсатган:
Уртанурман кечалар хакрингда аядочким чарор, Равшан уйла: ришта иисмимдур, кунгул-ут, апк-сг^. ■
Бизнинг назаримязда Атойи ва Навоийнинг мазкур байтлари уртасидл маълун якинлик борлиги тасодпфий омасдур.
Шоир куллаган тапбкхлар асосан анъанавий булса-да, узининг хаётийлиги, нонлилиги, узига хослиги, маъно-мохиятининг юксаклиги билан ахамиятлидир. Атойи чуллаган баъзи оригинал таибихлар Хасида хам шундай дейиш мумкин. Атойи газалларида татби^нинг бир чанча турлари мавжуд, жумладан, ташбихи сарих, ташбихи машру.т, ташбихи муъкад, ташбихи киноят ва боскалар. Пекин шоир газалларида ташбихи сарих /очич ташбих/ ва ташбихи муъкад /таъкид йули билан ухшатиш/лар купроц кузга ташланади:
Кес бошимни, ерга сол, ётсун каро зулфунг бикин, Гар назар нилсам юзунгдин узга юзга цайрилиб^.
Еайтда бош-ухшаган нарса, зулф-ухщатилган нарса, ухватиа восита-си зса бикиндир.
Атойи араб харфларининг шаклий куринишидан хам ташбих яратади:
Мим огзи била зулфи.цадди лом алифдек, Сй вой нетай,хаста кунгул колди аламга .
Яна:
Взи жамоли мусхафидур, анли фотиха, Ь^ддига зулфи, огзи-алифу лому мим эрур . .
Ыуара.чг:Шайхзода Ч. Асарлар. 6 томлик, Ч том.1572, 250-6, глазка. 7 б в. З.^'лёзма. 56 а в. ^¡улёзма. 21 б в.
Дастлабки байтда огиз мим / f*/ra, зулф лом / (J /га, чад алиф / 1 /га ухшатилган. Алиф, лом, мим - |*-»-<J+1 харфлари бир-галикда алам / / сузини таякил чилганидек, ошичнинг кунгли хам махбубнинг чадди, зулфи ва огзи дастидан харфларга ухшаб алам-га чолган. Демак шоир харфлар шаклидан таабих яратиб, суз уйини чилишга муваффач булган. Иккинчи байтда юз - илохий ва нуронийликда Куръонга, манглай - Куръоннинг биринчи "Фотиха" сурасига, огиз, зулф ва цад сса биринчи байтдагидек алиф, лом, мим харфларига ухшатилган. Газалчилик тажрибасида чад, зулф ва огизни - алиф, лом ва мим харфларига ухиатиш анъанавик ходисадир. Лекин шоир тасвир-лаганидек алк£, лом, мим харфларининг Куръон, "Фотиха" сураси билан чанда? алонаси, нечук муносабати бор? Гап пундаки, ¡'¡уръони каривдаги бир чанча суралар ана шундай ёлгиз=ёлгиз харфлар билан бошланади. Купчилик ислом уламолари наздида улар "хуруфи мучаттаот". яъни, каънодан узилган харфлар саналиб, маъноси ягона Аллохгагина маълумдир. Лекин олимлар орасида "AntsJ - Аллох, лом - £аброил, мим - Мухаммад алайхиссалом" деб, бу харфларга маъно берувчилар бор. Хусайн Зоиз Кошифий бу уч харфни чуйидагича пархлайди: "Алиф, лом, мим - Куръон сирларидан булган, маънодан узилган харфлардир. Хар ким бу харфлар си-ридан огох булмайди ва алиф, лом, мим маъно-сини "аналлоху аълам", яъни, "мен Аллох донороцкан" деб хам тал-чин чилганларт. Демак шоир, взаки Караганда харфларнинг шаклий куринишини назарда тутаётгандек булса хам, аслида 1(уръон сурала-рикинг бошида келаётган сирли уч харфга, Куръон нозил булган шахе сиймосига клора чилган.
Еунингдек, диссертацияда Агойининг боача бир чанча бадиий санъат ва усуллардан фойдаланиз махорати мисоллар билан очиб берилган.
Диссертациянинг хотима чискида шнннг натихалари умумлаш-тирилиб, шдаги асосий фикрлар хулосаланади:
ХУ аернинг биринчи ярмида яшаб утган туркигуй иоирлардан бири Атойи уз замондошлари сингари газал иаклида чалам тебратиб, бу жанр ривожига хисса кушди. Атойи ижодида мажозий шпч тасвири хачичий шч талчини билан табиий бир уйгунлик топгэддир. Унинг тасаввуфий мазмундаги газалларида лирик чахрамон ошиги.
Маъшуч оса Зужуди мутлачдир. ^
I-Хусайн Воиз Кошифий.Тафсири Хусайний.Бомбей. 1312 х. 3=6.
Атойи учун мажозий ишч хачичий ишч Пулидаги бир восита эди. Чунки инсонни севмасдан, гузалликдан хайратланмасдан туркЗ, ил охни севиб булмайди. Шоир газалларидаги кнсоний мухаббат зами-рида Яратувчининг буюк санъаткорлигидан хайратга туиип, инсон ва олам гузаллигидан завчланиш, комил инсон сиГжосида Тенгри жамолини мушохада чилиш туйгуси ётади. Табиат б и л а н боглич кечинмаларнинг тасвирвда муаллифнинг олам ва одам хачида-ги муш ох ад ал ар и мужассамланади. Учувчида нозик хиссиётлар уйготияи билан бирга уни фалсафий мушохадаларга ундайди.
Атойи уз замондошлари каби шеърда турк халч чушичлари ваз-нига мое булган рамал бахрини кенг тадбщ зтади. Араб ва форс шеъриятини, айнщеа, Хофиз Еерозий ва Камол Хужандийлар ижодини яхши билган шоир туркий тил билан хам гузал шеърлар ёзиш мумкин-лигини амалда курсатди. Унинг бизгача етиб келган ягона девони нафачат адабиётшунос, балки тилшунос ва лугатшунос олимлар учун хам мухим бир тадничиот манбаидир.
Атойи иеъриятининг эътиборни яалб этадиган хусусиятларидан бири унинг халч огзаки ижоди билан фавчулодда ячинлиги хисоблана-ди. Унинг ахлочий-дидактик царашлари Урта Осиё халчлари, айничса, туркийлар хаётя, тафаккур втучлари, урф=одатлари билан бевосита богличдир.
Атойининг поэтик образ ва бадиий санъатлар.вазну чофиялар чуллашдаги махорати хам узига хос ва ибратли. Шоир анъанавий поэтик образ ва бадиий санъатларни тадбич этш билан бирга узи хам янги поэтик образлар, оригинал бадиий санъатлар яратади.
Хулоса чилиб айтганда, Атойи кеьрияти узига хос махорат мактаби, адабиётимизнинг нодир.мдънавий бойлигидир. Унинг-'Пдаби-ётимиз тарихида мукосиб -ва.тад,рорлеямас -Урки бор. •Атойи;газали-ётининг маънавиятимизни боЩвут ^абиё/гимиз .равнач^-Лулида хизмат чилиши иубхасиз. Шунинг учун хам шоирнинг еда-биЗ-бадиий меросини янада кенгроч урганга, асарларини халчча тула етказии адабиётшуносликнинг мухим вазифаларидандир.
Диссертация буйича чуйидаги илмий мачолалар э-ьлон чилинган:
I. Атойи. Девони Шаяхзода Атойи. Тоякент, 1991, 5-1б"беглар.
2. Лтойи. "Шарч влдузи" журнал и, 1990, 4-сон.
3. Атойи девонинииг таски-;-и. "Ддабий мерос" /нлмий тадцичотлар туплами/, 1951, 1-соп, 51=55-66.
4. Яна Атойи .тахаллуси хакида. "Узбек тили ва адабиёти" журнали, 1991, 3-сок, 41-45^66. •
5. Лритлик :за фачру фано патоки. "Узбгкистон адабиёти ва санъати" газетаси, 1992, ?.9 май.
6. Дину иймонимдин айирма. "Туркистон" газетаси, 1592, 5 декабрь.
7. Турксна газаллар. "Узбекистон адабиёти ва санъати" газетаси, 1923, 28 май.
ЕМОДШНОВ С. С.
ПОЭТИЧЕСКОЕ МАСТЕРСТВО АТОИ
Специальность 10.01.03 - история узбекской литературы
Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук
РЕЗЮМЕ
Диссертация Рафиддинова СаЯфиддина Сакфулло оглы на тему "Поэтическое мастерство Атои" посвящена всестороннему исследованию творчества Атои - видного представителя узбекской классической поэзии первой половины ХУ века.
Структуру диссертации составляют введение, три главы, заключение и список использованной литературы. Во "Введении" определена актуальность темы, цели и задачи, методологические основы и методы исследования, степень изученности темы, ее научная новизна, теоретическая и практическая ценность, объект исследования.
Первая глава диссертации названа "К вопросу об изучении жизни и творческого наследия Атои". В ней обобщаются сведения и материалы, относящиеся к биографии поэта и литературно"; срз-де его эпохи. Следует указать, что до настоящего времени все еще в обиходе существует разнобой в правописания псевдонима поэта - Атойи, Атоий, Отоий, Отойи, и неслучайно по этому поводу велись диетуссии в печати. В данной диссертации ее автор, досконально изучив различные мнения учеш.'х относительно этого вопроса, единственно правильным решением находит написание "Атои", и дает зтому свое научное обоснование. В данной главе проводится классификация дивана Атои, определяется общее количество произведений и художественная ценность лирического наследия поэта. Здесь т.е раскрывается присущее дивану его своеобразие по части искусства китобата написания, орнаментальной росписи, начертания. Далее выярляются текстологические разночтения переиисчпков-каллиграров, высказывается научное сузде- -ние диссертантгЗо различных изданиях газелей Атои.
Во второй, главе диссертации, названной "Тематическое разнообразие газелей Атои", определяется занимаемое место Атои
в литературно-творческом процессе своего времени, выясняется его роль в развитии классической поэзии первой половины ХУ в. На основе внимательного изучения творчества Атои его газели в тематическом отношении условно можно разделить на любовные, религиозно-мистические и стихотворения пейзажного характера. По выражению Алишера Навои, Атои - это мастер, который "таинства истины отображает художественными тропами". Да и сам поэт Атои в некоторых своих бе"тахговорит,- что воспевал истину и божественное познание путем троп, метафорически, иносказательна. .Поэтому в диссертационной работе уделено особое внимание нашедшей свое воплощение в творчестве Атои гармонии иносказания и открыто? правдивости, и в связи с этим всесторонне анализируются и/ишеэтекого содержания строки поэта о мироздании, существе человека, о его -¿нзни и смерти.
Третья глава диссертации называется "Поэтика художественного изображения". В ней обстоятельно раскрывается поэтическое мастерство и искусство Атои.в создании ярких запоминающихся образов и использовашгавыразительных художественных средств. И здесь, останавливаясь на понятии "поэтически;: образ", автор работы прослеживает его развитие в художественном творчестве, его взаимосвязь с историко-литературным процессом, а также исследует его роль в наполнении газели определенным заданным смыслом и эстетической сутью. В данной части исследования диссертант высказывает свои собственные мысли относительно тех. поэтических образов, которые были созданы благодаря таланту и мастерству этого самобытного поэта и которые были характерны его творчеству. Такими поэтическими образами стали в его газелях после художественного обыгривания многие атрибуты классической поэзии - Юсуф, цад, комат, юз, зулф, хол, со1^й, май, иохид, сурохиН, жом, майхона, пири маЕхона и др. Приходится с сожалением констатировать тот факт, что целый ряд учекьгх-литературоведсв, неизменно отмечая иносказательные особенности поэтических образов в творчестве Атои, совершенно не уделили внимания на мистическую /суфистскую/ направленность его произведений. В данной резюмируемой работе диссертант восполняет этот пробел и исследует комплексно обе стороны вопэоса
При раскрытии мастерства Атои и анализе литературно-поэтических средств в лирике Атои прежде всего в работе исследовалась природа тюркской изящной словесности, выявлялись значение
и фуявдии приемов изобразительных средств в газелях и др. 3 диссертации тщательному анализу подвергаются такие приемы художественного мастерства, использованные в поэзия Атои.как "ихом", "лутф", "тажохули ориф", "тачснис", "ирсоли масал", "ташхпс", "интоц", "хуснл таълил", талмих", "таъдал", "та--нс-икус сифот", "тавзиъ", "такрор", "мазхаби калоши",- "Зътироз" и др. 3 результате этого раскрываются самобытность дарбвания, своеобразие художественного мира поэта.
Диссертация завершается обобщавшими- И&упктм выводами, подвергаются теоретическому обобщению- исследование о творчестве Атои в целом и его такие основные моменты, как своебразие газелей Атои, их неповторимость. Наряду с этим указывается особое место Атои в истории узбекской классической поэзии как видающегося создателя непреходящих газелей.
Основное содержание исследования отражены в изданном диссертантом сборнике "Девони Шайхзода Атои" и шести статьях, опубликованных в республиканских газетах и журналах.
Rafiridinov S. S.
Atoi's Poetic Mastery Speciality 10.01.03 - Uzbek literature history The thesis on getting the scientific degree Candidate of Phylological Science Resume
Tho dissertation is devoted to all-round study Atoi's mastery - the outstanding representative of the Uzbek classic poetry of the first half of XV century.
The thesis consists of introduction, three chapters, conclusion ^nd bibliography. The actuality of the theme, its scientific innovation, the alms and the tasks, metodologlcal bases and study methods, theoretical and practical value are defined In Introduction.
The first chapter of the dissertation Is called "To the question about studying Atoi's life and creative legacy". The information and materials concerning the poet's biography and literary society of his epoch are generalized In It. At present there exist many kinds of spelling of the poet's pen-name-Atoll, Atoee, Otoee, Otoll. Having studied the scientists' various opinions concerning, this question the author finds the spelling Atoi and gives it his scientific basis.
The classification of Atoi's manuscript Is carried on, general number of works and art value of the poet's lyric legacy Is defined in this chapter.
The second chapter of the thesis is called "The thematic varienty of Atoi's verses". The autor conditionally divides his poetry into love religious mystical and verses of landscape character. According to Allsher Navol Atol Is a master who reflects "secrets of truth with art paths". The
poet himself sang the praise of divine knowledge of truth by moans of paths, metaphorically and allegorlcally.
The third chapter of the dissertation is called "Poetry of art representation Atoi's poetic mastery and art in creating bright images and using expressive art means aro discovered in it. The autor observes the development of poetic image in Atoi'ss art works. Unfortunately a number of specialists in literature have not paid attention sufficiently to mystical direction of his vorks. Therefore the divine and earthly meanings of poetic images are described in the thesis. The talent originality and the peculiarities of the poet's art world and representative means are given In this chapter.
In the end the autor draws the generalized scientific conclusions. The main content of the study is reflected in th9 book Devoni Shaikhzoda Atol and six papers by the autor published in the republic newspapers and magazines.