автореферат диссертации по истории, специальность ВАК РФ 07.00.07
диссертация на тему:
Семейный быт и духовная культура азербайджанских татов

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Гулиева, Н.
  • Ученая cтепень: кандидата исторических наук
  • Место защиты диссертации: Баку
  • Код cпециальности ВАК: 07.00.07
Автореферат по истории на тему 'Семейный быт и духовная культура азербайджанских татов'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Семейный быт и духовная культура азербайджанских татов"

Азэрба]*чан Республикасы ТэИсил Назирли|и М.Э.Расулзадэ адына Бакы Девлэт Университети Тарнх факултэси

¿У

tVN)

cvj

Эл]азмасы Иугугунда

Нурндэ Ьида]эт гызы Гули]'ева

A33p6ajvan татларынын аилэ мэишэтн 83 мэ'пэви МЭДЭНИ]|ЭТИ (тарихи-етнографик тэдгигат)

Ихтисас: 07.00.07 - Етнограф^а

Тарпх елмлэри наиизэди алимлик дэрэчэси алмаг учуй тэгднм еднлмиш диссертаси^аныи АВТОРЕФЕРАТЫ

Бакы-1996

Диссертасруа Азэрба}чан Рсспубликасы ЕА Археолок^а вэ Етнографи) а институтунда ^еринэ ]етирнямишдир.

Елми рэЬбэр:

• Тарих елмлэри доктору, профессор Ь.А.Гули]ев

Рэсми оппонентлэр:

■ Тарих елмлэри доктору Г. Ч. Чавадов

■ Тарих елмлэри намизэди А.д.длизадз

Апарычы елми муэссисэ: Аээрба^чан ЕА Aзэpбajчaн Тарихи Музе]«

Мудафиэ 1996-чы илдэ саат « » М.Э.Расулзадэ адына Б;»кы

Девлэт Университета Тарих ^факултэси нэздиндэки тарих елмлэри намизэди алимлик дзрачэси алмаг учУ" дисссрта«уа мудафиэси узРэ Н.054.03.08 Ихгисаслашдырылмыш Шуранын ичласында олачагдыр.

Унван: 370148, Еакы шэНэри, акад.З.Халилов кучэси, 23,

I тэдрис корпусу* VII мэртэбэ, тарих факултзси.

Диссертасяуа илэ М.Э.Расулзадэ адына Бакы Девлэт Университетинкн китабханасында таныш олмаг олар.

Автореферат

«3 1996-чы идпэ кендэрилмишдир.

Ихтисаслашдырмлмыш Шуранын елми катиби,

тарих елмлэри доктору, профессор О.Б.ЭЬмэдов

1. Диссертасщ'анын умуми сэчиЦэси

Мовзунуп актуаллыгы. hap бир миллэтин тэшэккулундэ эсас етносла jaiiamu, етиик груп, азсары халг, милли^эт вэ с. адларла бэлли олан милли азлыглар да jaxbiimaii иштирак едир.Сон заманпар милли азлыглара елми марагын артмасы. Ьэр ше^дзн овюл, XX jузилли|ии сонларында баш вермиш глобал э11змийэтли Ьадпсзлзрла баглыдыр. Ayiija сосиалист системиндэ баш верзн тзлатумлу сарсынтылар Советлэр Бирли]инз л ах ил олан дикзр елкэлзр кнми, АзэрРьучандан да jair кечмэдн. 70 ил давам егмиш бу Бирл^ин парчаланмасы илэ эввзллзр формал девлэтчил|ф малик олан Азэрба^чан халгынын Ьзгиги мустягиллик олдэ стмзси, азунун суверен девлэтшш гурмасы учун элверишли шзрант ¿араиды Азэрбатан халглары тарихин бзхш сггдиу,1 бу элверишли имкандан истифадэ едэрэк езлзринин Ьэгиги истиглали^'этлэринэ накл олдулар.

Азэрба]чанын мустэгиллик ;олу бурада jamajaii халгларын lisp биринин ез jony, вз Tucjii олду. JeHH нмраит Азарба^чан халгынын стяососиал бирлщишш japanMaci.iHfla jaxbiHflaH иштирак стмиш етносларын, о чумлэдзн татларын тарихи етнограф|цасыиы елми зсасларла, Ьзртэрзфли вз дзриндзц арашдырммы зэрурн етди.

Аззрбачаи халгынын Ьумаиист pyhyiia милли ajpi.icc4KH.ii:K, зоракы acciiMHjijacxja, дини-си^аси тэ'гиб, взкэ етнослара Ьэгарзтлз бахмаг вэ с. кими хусусицзглэр ]ад олдугундан азлыгда галан халглар учун тарнхзн бурада алвершши стник муЬит ]аранмышдыр. МзЬз бунун са^эсиндэ дз Азэрба]чан зразисшип мзскунлашан азса^и халг вэ сгник груплар озлэршшн башлыча етник хусуси^эглэргаш, мэшиэт вэ мздзшщзтинин спесификлнщни ropyjy6 caxjiaja бнлмишлэр. A33p6aj4an халгынын naiiinojn вэ тзшэккулу нлэ баглы олан бу мэсэлздэрин этрафлы тэдгиг олуимасы муЬум елми эЬзмидзг кэсб едир.

Азэрбазчандакы азса]ли халгларын етнографик тэдпгги Ьзм дз халгымызын сосиал-с1цаси из етник вэЬдэтшшн горунуб сахланмасы бахымындан олдугча актуаддыр. Азэрба]чанлыларын тарихэн тзшэккул тапмыш етнососиал бирл1уини, ону» етинк тэркибинии вэкдзтипи позмага чалышан хизли вэ ашкар душмзнлэрин олкэмиздз милли ихтилафлар japarMar шщзтлэринин гаршысыны алмаг учуй эн логру jo л Азэрба^чан халгынын аЗрылмаз тзркиб Ьиссэси олан етник азлыглары Ьэртзрэфли вэ дзриндэи тздгиг етмэкдэн ибарэтдир. Пробяемин бу ciijacn аспекта A33p6aj4an татларынын етнографик тздгигинин актуаллыгыны даЬа да артырмышдыр.

Полиетник республика олан АззрбаЗчанда миллэтлэрарасы мунагишзни гызышдырмаг, милли мунасибзтлзри кэскинлзшдирмэк, онун дилеры, лакин динбир, мэслэк, эгидэбир Нзмвзтэндашларыны бнр-биринии узэрннэ салышдырмаг мэгсэди к\дзн бздхаЬларымызыи мэкрли планларыны позмаг учу» Азэрба^андакы етник груп вэ милли азлыгларын Ьзр бирикин этрафлы озрзншшэси зсил Ьэгнгэтин узэ чыхарылмасы бахымындаи хусуси зЬэми^эт кзсб едир.

Демократии инкишаф ^луна гздэм rojмyш АззрбаЗчанда ]аранан jeни сосиал-игтисади вэ мэдзни-етник шэраит елкзмизин эразисшщэ тарихэн мэскуилашмыш етносларын кечмишинэ, онларын инкишаф joлyнa Зенидзн бахмагы, халгыммзын тэшэккулундз туркдили етносла }анашы, ге]ри етник бирликлэрин ролуну муасир елми тэлэблзр бахьшывдан тэзэдгн нэззрдэн кечирмэ|и тэлзб едир. АзэрбаЗчанлыларын мэшцэ]'ини, онларын халг вэ ииллзт кими тзшэккул тапмасыны, бу эразидэ чэрэ^ан етмиш етник просеслзри нэззрдэн кечирдикдэ а^дын олур ки, муасир азэрба]чанлыларын етник взЬдэти гэдим заманлардан башла]араг Азэрбазчанын чографи Ьудудларында мзскуилашмыш мухтэлиф мэпшэли етнослардан эмэлз кэлмишдир. Она керэ дэ милли бирлик олмаг е'тибары илэ азэрба]чанлыларын тэшэккулу просесини онун тэркиб Ьиссэслэри олан етник груплардан кзнарда тэсэввур етмзк мумкун дс]илдир, Бу мэ'нада да ззманэшпэдэк кэлиб чатмыш азса|лы халг вэ етник групларын мэншэ^и, гзшэккулу, сосиал-игтисади мунасибэтлэри, мадди вэ мэ'нэви мэдэнщртинин тздгиг олунмасы, елкзмизин ичтимаи-сн]аси Ьз^атчында онларын ролу вэ jepинин муэ^эн олунмасы Ьэм елми, Ьэм дэ эмэли эЬзми^этэ маликдир.

Сон деврлэрдэ Азэрба]чанын гэдим етносларындан бири олан удилзрин' тарихи-етнографик бахымдан аращдырылмасы аэса^ы халгларын еЗрэнилмэсн саЬэсиндэ муЬум ^снилик олмагла ]ухарыдакы тезиси э^'анн шэкиддэ субут едир.

АзэрбаЗчан халгларынын етник тарихиндэ езунэмэхсус ]ери олуб, тарихщупаслыгымызда нисбэтэн аз тздгиг олунмуш етнослардан бири дэ татлардыр. Татлар еркэн орта эсрлэрдэн башла]араг дикэр Ирандилли етносларла (талыш, курд) Заняты, Азэрба}чанда кедэн етник просеслэрдэ ]ахындан иштирак етмишлэр. АззрбаЗчанльшарын антроположи вэ етник езэ^ини тзшкил едэн гэдим етносларла (Шэргдклли, Гафгаздапли, гуркдилли тajфa вэ халгларла) узуи муддзтли гаршылыглы игтисади вэ сосиал-мэдэни тэмас тэкчэ бу халгларын мэишэт, мэдэшщзт вэ мэ'нэвидатында деЗил, Ьабелэ етник психодоюуасында, онларын адзт вэ эн'энэлзриндэ Захынлыгын, умуми охшар чэЬэтлэрин ^аранмасына кэтирнб чыхармышдыр. Тзэссуфлэ гещ етмэх лазымдыр ки,

1 ГэмэршаЬ Чавдао», Ряуф Кусано». Уди»?р (пфнки.егмографиктадон-ат), Баки, Аэорбаучан мэшри^аты. 1996.

татларын мэишэти вэ тарихи етнографщасынын мухтэлиф саЬзлзри инди]эдэк хусуси тэдгигат об^екти олмамышдыр. Онларын тэсэрруфат мзшгул|щэти, аилэ мэишэти, мадди ва мэ'нэви мэдэниуэти, гоншу халгларла гаршылыглы элагэлэри ырихшунаслыгьшызда нкдизэдзк комплекс Ьалында тэдгнг олунмамышдыр. ШубЬэсиз, садаладыгымыз проблемлэри бир намизэдлик диссертаси^асы Ьэчминдэ тэдгиг етмэк чэтшшнр. Одур ки, тэгдии едилзн диссертасирда биз татларын стиографнЗасынын бутун саЬэлзрини дejил, онун аилэ мэишэти вэ мэ'нлви мэдэни^этини арашдырмагы гаршымыза мэгсэд го^мушуг. Бу исэ тэсадуфи д^илдир. Эввэла, намизэдлик дисссртасл]асынын мэЬдуд Ьэчми тагларын стнографи^асынын бутун проблсмлэрини эЬатэ етмэр имкан вермир. Икипчисн, узун муддэт туркдилли эЬалинии эЬатэсиндэ jaшajнн татларын етногрзф»уас.ынын нчтимаи мэишэт, тэсэрруфат мэишэти, мадди мэдэшщэт вэ с. саЬзлзри взунун мэЬэлли спссификл^'ини итирэрэк, даЬа чох Умумазэрба^ан сэчицэси кэсб етмишдир. Бунун мугабилиндэ етник хусуси^эглэрин гисмэн муЬафиззкар саЬзлзри олан аилэ мэишэти вэ мэ'нэви мэдэни])этдо татларын етник спесификл^и даЬа |ахшы горунуб сахланмышдыр. Азэрба^чан татларыны етник чэЬзтдэн сзчи^элзндирмэк учуй эаманэмизэдэх бу саЬзлэрэ дайр даЬа чох фактик материал кэлиб чатмышдыр. Етносун варлыгыны езундэ оке стдирзн бу локал фактик матсриалларын арадаи чыхмлсы тзЬлукзсн на гэдэр ки apтмajыб, онлары вахтында гоила^ыб тэЬлил етмэк вэ елмин еэрвэтинэ чевирмэк тэлэб олунур. Де]'илэнлэрн нэзэрэ алараг биз татларын зн'знэвн мэишэт вэ мэдэмицэтинин мэЬз эн муЬафизэкар саЬэлэри олан, о!шарын етник спссификли^ши даЬа габариг экс стдирзн а), па мэишэти вэ мэ'нэви мэдэшщэт мэсэлэлэршш арашдырмага чалышмышыг. Проблемин бу аслектлэринин тэдгиг олунма зэрурзти бир дэ онунла элагэдардыр ки, бу вахтадэк татларын, о чумлэдэн Аззрба]чан татларынын мэ'нэви мэдэни^эти етнографик тэдгигат oбjeктинэ ченрилмэмипщир. Дсмэлн, тэгдим едилэн диссертаси)а тарихн-етнографик здзби|)атымызда гг|д етдщимиз проблемин арашдырылмасьша Ьэср олунмуш илк тэдгигат ишидир.

Гэдгигатыи магезд вэ вэзифэлори. Тэдгигат ишинин гаршысында Ачлрба^чан Республикасында jaшajalI татларын аилэ мэишэти вэ мэ'нэви мэдэнидэгини арашдырмаг мэгсэди гojyлмyшдyp. Бу мэгсэдэ наил олмаг учун гаршьца ашап.гдакьг конкрет вэзифэлэр гojyлмyпI вэ онларын Ьэлл олуниасы нэээрдэ тутулмушдур:

• Азэрба]чан Респуёликасынын Абшерон, Губа, Дэвэчи, Хызы, Шамахы, С^азэн, Иcмajыллы ра^нларыяда мэскунлашмыш мусэдман татларын аилэ мэишэти вэ мэ'нэви мэдэшэдэги Ьаггында етнографик чел вэ эдэби^ат материаллары топламаг, онлары тэЬлил едиб ел ми нэтичэлэр чыхармаг;

• татларын Manmajii вэ етник тарихинэ дайр бу вахтадэк мевчуд олан мэ'лумат. слми фикир вэ мула1шзэлэри тэЬлил едиб умумилэшдирмэк;

• мухтэлиф стнографик зоналарда jaiuajaH татларын аилэ мэишэтиидэки умуми вэ эзунэмэхсусфэргли, локал чэЬэтлэри ашкара чыхармаг,

• татларын аилэ мэишэтинин гоншу халгларла гаршылыглы элагэсини вэ фэрглэри ашкара чыхармаг;

• татларын мэ'нэви мздэни^этинэ хас олан мэЬэлли хусуси^этлэри арашдырмаг;

• татларын мэишэт вэ мэдэницэтинэ гоншу туркдилли asapuujHalL'iujiapun тэ'сирини муэйэнлэшдирмэк.

Тэдгнгат oftjl'KTH Иазырда jbii-чам Калда A33p6aj4an Республикасьшын Губа, Хызы, Дэвзчи, HcMajbiiuibi, Шамахы вэ Абшсрои pajoimapbnuia jauiajaii мусэлман татларын аилэ мэишэти вэ мэ'нзви мэдэшщэтидмр.

Тэдгнгатын елми ¡е|]нли)и. Диссертаси]а иши Азэрба]чан тарихщунаслыгында татларын аилэ мэишэти вэ мэ'нэви мэдэни^этинэ Ьэср олунмуш илк монографик тэдгигатдыр. Диссертасщ'ада Азэрба]чанда jaimjan мусэлман татларын jajbmMa эразилэри, онларын мэншэ^и, татиар арасында аилэ формалары, ксчмиш аилэ мэишэти вэ мэ'нэвн м-ujüHjprü jeüü фактик материаллар эсасында тэдгиг олунмущдур. Ьэмин материапларын 6ejyK зксэрн]]эти илк дэфэ олараг муэллиф тэрэфиндэн слми деври^э дахил сдилмишдир. Бунун са^эсиидэ Азэрба^чанда jaiuajaii мусэлман татлар барэдэ до.тгун вэ биткин тэсэввур ]аранмышдыр. Бунуила да Азэрба]чан етнографи]асында икд^эдэк бу саЬэдэ мевчуд олан бошлуг, гисмэи дэ олса, долдурулмушдур.

Мввзунуп тэдгиг олунма вэзицатн Аээрба^чан татларынын мэшиэ]и вэ бу эразидэ мэскунлашмалары Иаггында гэдим }азылы мэнбэлэрдэ мэ'тэбэр мэ'луматлара раст кэлинмир. XVIII эсрин ахырларыидан Gaunajapar рус муэллифлэринин зсэрлэриндэ татлар Ьапында пэракэндэ мэ'луматлар всрилмэ]э башлакмышдыр. XIX эсрдэ исэ бу мэ'луматларын эЬатэ даирэси даЬа да кенишлэнмишдир. Белэ ки, XIX эсрин 40-чы иллэриндэ рус муэллифлэрнидэн В.Легкобытов5, 50-чи иллэриндэ И. Бе резин', 80 - 90-чы иллэриндэ Е.Везденбаум1

^ Непсобито» В. Кубинская прояинияя. Бах: Обтрете Российских иидешй и Кшкаэом ■ статистическом, тшигряфмческом, топографическом и 4мн«нсо»ом отношениях, 4.IY. СПб. 1136. с.43.119

Бсрсзии И. Путешествия по Дагестану и Закшкаэью.т! ч. II], и!лдмж 2-е пополненное, Казань, ISS0, «3^40 4 Вейхпбаум Е. Путевидигель |ю Кавказу. Тифлис, 1SSS

вэ Л.Комаров' гатларын дили, Аээрба]чанда мзскунлашмасы тарихи, мэишэт хусуящэтлэри Ьаггында мухтзлиф сэчи^али мэ'луматлар вермишлэр.

Татларын мэншэ^и мэсзлэсинэ тохунан А.Комаров да И.Берсзин кими, онларын Сасанилэр двврунлэ бу эраз1ф кечурулмэскни тэсдиг едэрэк jaзыp ки, Иран шаЬлары езлэрини хэзэрлэрдэн горумаг учун бура]а Ирандан чохлу эЬалн кечурмушдур ки, онларын нэсиллэри инди дэ фарс дшшнин тат лэЬчэсиндэ данышырлор.'

Е.Ве^денбаум исэ татларын Бакы, Губа вз Шамахы гэзалары илэ Занашы, Дзрбзндз дэ мзскунлашмаларыны ге^д едир.'Демэли, Ьзр уч муэллиф татларын Aзэpбajчaнa еркзн орта зсрлэрдэ кечурулмэси, онларын дшшнин исэ фарс дилинин бир лэЬчзси олмасы иэтичэсинэ кэлир. Устэлик Е.Ве^денбаума керэ. «тат» истилаЬы халгы дфт, ¡^ат тэрзини вэ сосиал вэзи^эти бнлдирир. Муэллиф ]азыр ки, турк дилинии чыгата] лэЬчэсиндэ «тат» сезу э ^'анларын ^аньшда Зашатан «тэбээ», «рэи^эт» мэ'насыны верир. 0з квчзри Ьэ]ат тзрзи илэ фзхр едэн турк та]фалары мэглуб етдиклэри вэ отураг Ьз^ат тэрзинэ малик олан бутун халглара «тат» ады вермишлэр*.

XX эсрин эввэллэриндэ татларын тарихи-етеографик бахымдан Б^рэшлмэсипэ мараг даЬа да артыр. Эсрин эввэллэриндэ К.Курдов эввэл Дагыстан татларынын, лаЬа сонра исэ Шамахы гэзасында мэскунлашмыш тат эЬалисинин антроположн бахымдан е]рэнилиэси илэ мэшгул олмуш, бу Ьагда чап етдирд^'и мэгалэлэриндэ татларын са]ы илэ]'анашы, етаографик хусуси^зтлэринэ дз тохунмушдур.'

XIX эсрин сону вэ XX эсрин эввэллэриндэ татларын егнолингвистик бахымдан тэдгиги илэ Ьэм дэ В.Ф.Меллер мэшгул олмушдур. Онун тэдгнгатлары башлыча олараг даг ¿зЬудилэринэ, башга сезлз, ¡зЬуди татларына Ьэср олунмушдур.10

Комаров Л. Народонаселение Дагестанской облает Тат. "Записки Кавкажкого отдела императоре кою Русского Географического Общества", книжка VIH, Тнфлис, 1873

6 KoUdpuM А. К«сг мэгялэси,с.14

' Не]лен6ауи Ь. К«с1'.эсэрн,с,75

*. JeHa орала

9

Курдов- КМ. Таты Дагестана. "Русский ажрололоппескяй журнал" (РАЖ), 1907, кн XXVII - XXVIII, с56^6; Таги Шемаханского уеца, БиитсгоЯ обери»« - РАЖ. 1913, «и XXXIII ■ XXXIV, с.162-172.

10 Миллер В<Ь. Татские ттюам М.,1905;чП. 1907; Материалы лая изучения еврейско-тягского ятика. Введение. текст. словарьХ'Пб, 1898; Очерк морфологии сврейско-тягехого наречия, M.I909

Эсримизин 20 - 30-чу иллэриндэ Аззрба]чанын дикэр азса]лы етнослары кими, татларып да етнографик бахымдан е]рэнилмэсинэ мараг ^енидзн чанланмышдыр. Бу нсэ Азэрба]чан Ьэкумэтикин республикада мзскунлашан азлыглар вэ еткик груплар арасындакы милли бэрабзрсизлщин арадан гаддырьшмасы саЬэсиндзки хусуси гэрарлары илэ элагэдар иди. МзЬз буна кара да бу деврдэ башга азлыгларла ]аг;ашы, татларын да интенсив вэ мэгсэд|енлу е^рэнилмэсинэ башланмышды. Бу ишдэ 1923-чу иядэ japaдылмыш «Азэрба^аны Тэдгиг вэ Тэтэббе Чэми^эти» вэ 1925-чи илдэ онун нэздиндэ тэшкил олунмуш Тат хомисодасынын хусуси ролу олмушдур. Комиссща гаршысында татларын дклчилик, тарих, етнограф^а вэ дини бахымдан ^рэнилиб тэдгиг еднлмэси вэзифэси гсу'улмушдур". Комитета татларын ]ашадьны Абшерон, Хызы, Дэвэчн вэ ЛаЬыч белкэлэринэ тарихи-етнографик сэфэрлэр тэшкил еднб, эЬалинин дили, етник психоломуасы, адэт-эн'анэлэри, аилэ мэишэти илэ баглы хули материаллар топламага мувэффэг олмущдур12.

Проф. Б.В.Миллерин Азэрба]Чан татлары Ьагтында тарихи егнограф^амызда етнолингвистих бахымдан Ьэлэлик кик умумюэшдиричи тэдгигатлардан свешан вэ бу етносун шивзлэринэ Ьэср олунмуш эсэри" дэ мэЬз Ьзмин дввруи мэЬсулудур. Муэллиф тат дилиндэ данышан, лакин мухталиф динлэрэ мэнсуб олан татлары мусэлман татлар, григориан (ермэни) татлар вэ ]эЬуди татлар одмагла, \ч група балэрэк, Ьэм да онларын Aзгp5ajчa:^sз jajы.,Il¿aлapы Ь.аггында мэ'лумат верир . Б.В.Миллерин мусэлман татларын Абшерон, Губа, Шамахы эразилэри илэ ]анашы, Кэнчэ, Чавад вэ Сал]ан гэзаларында да мэскунлашиасм Ьаггыкдакы фикри дэ мараглыдыр. Муэллифэ керэ Саэдан, Зэрдаб вэ Элвэнд эразнлэршшэки тат ыэскэнлэри бypaja XVIII эсрин эввэллэриндэ Иранцан квчэнлэрдэн ибарэтдир". ДаЬа сонра о, эсэрдэ jahyди татларын Губа, Бахы, Варташен, Шамахы вэ б.эразилзрдэ ]ашамасыны гед едиб ]азыр ки, 1926-чы ил эЬали сщаЬьуаалынмасьша керэ, Азэрба^чанда онларын cajы 10.270 нэфэрдир". Муэллиф Губа гэзасынын Килвар, Шамахы гэзасынын Мэдрэсэ кэндлэриндэ исэ ермэни татларын мэскунлашщьныны ге)Д етиэкдэ jaнaшы, Шамахы гэзасьщдакы Молла Хэл ил, Оганхан, Хе]бэри, Зарат, Калэханы, Ме]сзри, Сакман, Губа

'' "Лзэрб^цчаны Тадгиг в» Татайб» Чэмииэтиннн Хэбэрлэрн'. 1926 № 1; Ьабелэ бах: Мнялср В. Таты, их расселение и говоры (Материалы я вопросы). Ииаыне Обшесгеа Обслслояаааия н Шучсииа ЛасрбаЛжжана. Баку 1929,0 13 А-1эрб^чнн Мэрк»н Дв«.отТарих Архнви,ф.389, с.|,иц| 50, шор. 12

Миллер Б.0. Тжщ, на расселение и говори. Баку. (929.

.1емэ орадо. е.] I 15-1ею орада. с. 17

гэзасындакы Зувэ, Kehna Хачмаз, Бакыкын Сабунчу кэндлэрини дэ сэЬвэн ермэни кэндлэринин сицаЬысына дахил сдир".

Татларын стнолянгвисгик бахымдан е]рэнилмэси эсримизин 50 - 60-чы иллэриндэ ■ дэ давай етдирилмишдир. Бу саЬадэ илк етнографик тэдгигат Ь.А.Гули^евэ мэхсусдур. Онун «Татлар» адлы кичик Ьэчмли мэгалэси мусэяман татларын умуми етнографик сэшщэсииэ hocp олунмушдур".

70-чи нллэрдэ Азарба^чанын шимал-шэрг зонасындахы татларын дллчилик бахымындан еЗрэнилмэси илэ рус алнми A.JI.rpjyn6epr", МИ.Ьачкуев" вэ Т.М.ЭЬмэдов20 мэшгул олмушлар. М.И.Ьачьуевин «Тат дапинин Гонагкэпд лэЬчэси»нэ Ьэср олунмуш эсэриндэ татларын Msmusju, jajbLUMacw, фолклору кимн мэсэлэлэрин^ арашдырылмасына хе^ли jep верилмишдир. Муэллифин сон китабында исэ мусэяман татларын мэ'нэви издании эти мэсэлэлэринэ вэ адэт • эн'экзлзрина дайр даЬа муфэссэл материаллар верил мишдир21.

Аззрба^чан етнографларындан r.O.rejóyruiajemiH Губа pajoHy эЬалисинин аидэ мэишэтинэ3 А.И.Садыховун Шэргн A33p6aj4a>ma аилэ ичмасыньш галыглары-на, п А.Э. Злизадзнин ЛаЬыч гэсэбэсинэ54 Ьэср олунмуш намизэдлик дисссртасн^аларьлща Ьэмин эразилэрдэ jauiajaH азэрба^чанлылар вэ башга етник групларла jaiiauibi, татларын да анлэ мэишэтииэ муэ])эн jep верилмишдир.

10¿еиэор^дн. с 13-16

Гулмев Г.А. Tani-Пароли Кавказа (этнографические очерки), т., II. M J962 СШ-М6

" Грюнберг А.Л. Яэми североажрбайдясаиских тагов. Л., 1963; jeito онун: Татский aiutL Языки народов СССР, т.1, М.. 196Ь.

19

ha4Mjca М.И. Татлилинии «¿рэнилиэси гарихнклэи. «Амрбндчан ССР F.A Хабэрлари (ичпшйи елыязр cepHjacul». fM;jeii3 онун: Татлмлинин Гояагкэка яэЬчаси. Бакы, 1971.

** ЭЬншон T M. AjapGajHaH аз таг лил.1зркнин асксик элжгзнэрм (Азэрба^чан дилинни Губа дналектн »3 тот лнлинин Губа лэЬчхн матерналлары асасында). Ннвсиздликднсоертаачасииин аатогефераты. БаЫ, 1969.

21 h«4nje» Мвгсул Tpj-ayiKH жгмшэииздэн. Бакы, 199S

Гейбуалаев Г Л. Современна* еенва н сеиейний быт азербайджанцев (по материалам Каннского район») Автореферат лнсс. кандидат исторических наук, Баку 1966

21 .

С адыгов А И. Пережитки сеиейний обшини я Восточном Азербайджане ■ конце XIX- начале ХХвв. Лвтореф. лнсс канл ист. наук. Баку. 1970

24 Алнэаде A A Jlai нч - несено« ремесленников [этнографическое исследование современного бита). Лвтпреф. лнсс канл. нет. наук, Тбилиси, 19ЯЗ

Г.Ч.Чавадовун Аэзрба]чанын шимали-шэрг ра^нларыиын материаллары эсасында экинчилик алэтлэринин тэдгигинэ Ьэср олунмуш намизздлик дисссртас^асында исэ зона эЬалисинин етник тэркибинэ хусуси бвлмэ а^рылмышдыр. Эсэрдэ зоналакы татларын са]ы, мэскунлашма сы вэ мэшгули]]этлэри Ьаггында да хфи мэ'луыат верилмищдир15.

Г.Э.^'буш^евии Азэрба]чавда аилэ вэ аилэ мэишэтинин мухтэлиф саЬэлэринэ Ьэср олунмуш мэгалэлэриндэ вэ jaxыклapдa чап олунмуш монаграф^асьшда да татлар арасындан топланмыш фактик материаллара кениш ¡ер вернлмишдир26.

Диссертас^анын ¡азылмасъщда биз архив материалларындан, Aзэpбajчaн етнографларьшын бу проблемлэ баглы чап етдирдиклэри иэгалз", монография вэ диссертас^а ишлэрйндэн дэ бэЬрэлэнмишик. Халгымызын мэ'нэви мэдэшщэтинин муЬум голларындан са]ылан халг тэгвими, халг тэбабэти, халг ojyн вэ эрэнчэлэри, Новрр баЗрамы илэ баглы ззнхин эн'энэлэримиз нэЬфт, ел комэкл^н адэтлэримиз Г.Ч.Чавадовун мэгалэ вэ монограф^аларында кениш гэЬлил едилмишдир!". Татларын мэ'нэви мэдэни^этинин бу саЬэлэри еЗрэнилэркэк биз Ьэмин эсэрлэрдэн ¡ери кэлдикчэ истифадэ етмишик.

НэЬаЗэт, тат етносу Ьаггында сон иллэрдэ М.Е.Мадатов тэрэфиндэн чап едилмиш мэгалэдэки муддэалардан да диссертас^ада истифадэ едилмишдир. Лакин биз муэллифин Азэрба)чанда )аша]ан вэ дини бахымдан уч гисмэ белунэн татлары ¡¡шлыщ олараг е]нн етнос cajмacы фикрини гэбул етмирик.

материаллары эсисыкда с; (I>!>)}мк талгигат). Тирт елмтарн иаиикиш яяимлкк дэрзчхи ллмиг учун ГаГДН.Ч СДМ.1-МИШ диссертанта. Баки. 1966. Амрба^ан ЕА Тарих Инстнтутуиум елми аряи»и.ф I. нш 6212.С.17-22.

^ Г^булла^я ГЭ. А^эрб^чннда ендогям нмкаЬлар Ьаггипла. Лмрб^учнн егно|р»фнк мэчмуэси. Ш бураммпыщ, Бакы. 1977.;скэонуи.Оасрежнгки большом семьи к ЛжрбаМжане а XIX • АЭС, »ип П. Саку. 1966; ¿«м онун: Азэрб,уча1шыл.|рЛ1 анпэ аэ никаЬ. 1 - И Ьиста Бакы, 1994 , . *

27

Багмроя Дж, Детские шры к народные обряди • селении Шыхлы Катахсксио района Азербайджана ■ Советская тнмрафня. 1936, №4-5, с 186-192.

Чввадов Г.Ч Аирбядчакла ултш аэ Кунзш латырми мараснмларкиз дак р. Амрб. ЕА-наш «Мэ'рухэлэри», 19В5. №8. с.78-82; |сиз онун: Народим) темледевьческий календарь и метеорология кэсрбайджанц» а XIX - начале XX яска. Советская Эт01рафия, 19Я4Ч УаЗ. с. 128-134; ]ена оиум Обычаи атамчончмиши азербайджанцев а XIX • начале XX аска. Советская ттнография, 1986, №5, с.99-103. ]ена онун' О ыекцггоры* тюгрвфических особенностях трацишшнных игр азербайджанца. "Доклады АН Азербайджана", 19К9. сб 1-М, онун: Зкннчилнкиэданзфтияпинн соршы илз. Ь.Шиг, (990. ¡енэ

онуи Атарб^чандает ком^м адэтларм. Бакы. 1994; онун: Хвлттэбабзтк мэкшатимнцс). Бакы. 1945.'

ки, кечмишдз татлар арасында кузен никаЬларын ики формасы (ортокузен вэ кросскузен) езуну чох кениш шэкилдэ буруза вермишди. Хусусилэ эмиоглу илэ эмигызынын никаЬлары даЬа кениш ¿а^ьшмышды. Ьэм дэ бу никаЬ адэтинэ кэндлэрдэ, хусусилэ рхсул эЬали тэбэгэси ичэрисиндэ даЬа чох тэсадуф олунурду. Бу чэЬэт аз экснии халг арасында кениш ЗаЗылмыш бир мисалда да тапмышдыр: «Кэлдэ элмун, духтэр элмун» («Гыз бизим, оглан бизим»).

Еткографи]а слминяэ мэ'лум опан даЬа ики чихаИ адэти - левират вэ сорорат кечмишдз татлар ичэрисиндэ ге^дэ алынмамышдыр. ЕЗии заманда бешиккзртмэ вэ хвбэккасмэ, гызгачыртма кими АзэрбаЗчанын дихэр етнослары арасында ЗаЗылмыш иикаИ адэтлэринэ татлар арасында тэсадуф олунмамышдьгр. Бунун сэбэблзрннэ диссертас^ада хусуси ¿ер ajpылмыuIдыp.

Кечмишдэ татлар ичэрисиндэ ника)1 башлыча олараг разылыга эсасэн багланырды. Онун эсас формасы елчилик вэ тсу етмэк Золу илэ свлэнмэдэн ибарэт иди.

То] етмзк Золу илэ никаЬ гыз учун елчили]э кстмэкдэн башлаЗыр вэ кэлинин эр евинэ кэтирилмэси илэ битирди. Лакин бу просес бир сыра халгларда, хусусилэ туркдилли азэрбаЗчанлыларда олдугу кими, татларда да чохлу мэрЬэлэлэрэ бвлунур. Етнографик чэл материаллары ясасында тоЗун ашагыдакы марЬэлэлэрн муэ^эн едилмшцднр: елчилик («хозмуни»), кичик нишан («кучэ нишан»), бе]ук нишан («кэлэ нишан») вэ тоЗ(«эрси»), Дисеертаси]ада татларын то; мэрасимн мэЬз бу ардычыллыгла шэрЬ олунмущдур. Елчиликлэ элагэдар адэтлэр (данышыг, разылыга кэлмэк, муэцэн мэсэлэлэри Ьэлл етмэк вэ с.) вэ ондан сонра хэлэн кичик нишан мэсэлэлэри диссертасиЗада этрафлы арашдырылмышдыр. АзэрбаЗчан татлары арасында кичик нишаила баглы адэтлэр мухтэлифдир. Бэ'зи тат кэндлэриндэ нишан вахты гыза кумуш кэмэр, ерпэк, гашлы узук, ширницат, калуга (аЗаггабы) апарылан замай «нунбури» («черзккэсдк») адяы мэрасим Ь^ата кечирилирди.

БеЗук нишан («кэлэ нишан») заманы гыза гырмьпы шал, аЗаггабы, кэмэр, палтарлыг парча вэ динкэ апарылырды. Эслиндэ бунунда да никаЬакирмэнин биринчи мэрЬэлэск битир вэ икинчи мэрИзлэси башланырды. Бу мэрЬэлэ бвЗук нишанла тоЗ арасындакы вахты эЬатэ едирди. Ьэмни муддэт исэ татларын ЗаЗыддыгы бвлкэлэрэдэ мухэтлиф олмушдур. Бу Ьэм аилэлэрин мадди имканындан, Ьэм дэ нишанлы гызыи Зашындан асылы иди. Умуми^эглэ кегурдукдэ, татларда гызын нишанлы галмасы азы I - 2 ил чэкирди. Чунки, бу муддэт эрзиндэ гыза чеЬиз дузэлдилмэли, оглана исэ тоЗ хэрчи. Ьазырлаямалы иди. Бу узун муддэт эрзиндэ оглан еви гыз еви илэ злагэни кэсмирди. БаЗрамларда гшз евинэ баграм паЗы («иди») квидэрилир, тэзэ меЗвэ чыханда невбэЬэр («нубэЬэр») апарылырды.

Татларын тоЗ мэрасими УмумазэрбаЗчан сэчицэси дашыЗырды. Тат тоЗлары ез мэзмуну вэ адэтлэринэ керэ азэрбаЗчанлыпарын тоЗларьшдан, демэк олар ки.

фэрглэнмирди. Бунларын арасыида эсас фэрг ja/mbtt raja мэхсус терминлэрдэ нэзэрэ чарпырды. '

Етнографик чел матсрналларыньш тэЬлилиндэн а]дьт олур ки, тат товары эсас е'тибарнлэ уч кун давам сдирди. Лакин кечмишдэ бэ'зи ]ерлэрдэ (ЛаЬычда, Губа pajoHyiiyH Рустов кэндиндэ) 7 кун Toj еднлд1уини дэ серэрнлэр вардыр. Toj кунлэринин мигдары илк небэдэ Toj едэнин иггисади имканындан вэ Toja дэ'вэт олунан адамларын са]ындан асьшы иди. Бу мэсэлэдз rojyii Ьансы фэсилдэ едилмэси дэ аз рол ojнaмыpды. Бнр га_/да олараг тэсэрруфат ишлзринин хэрхин а^ларында Toj етмирдилэр. Гыш арарында кун гыса олдугу учун, Ьэм дэ асудз вахт боллугуна керэ 3 кун toj етмэк адэг Ьалы алмьгшды.

Диссертас^ада зэикин чел материаллары эсасында TojyH бутуи мэрЬэлэлэри: Toj мусигиси («сазэндаЬа»), TojyH идарэ олунмасы («capnajbi»), TojAa ифадэ олунан рэгслэр, 6aj дурма («домар нишдэн»), сагдыш вэ солдышын («бирар домар», «naj домар», «ЬзмраЬ») ролу, кулэшмэ («кышкиккир») вэ атчапма japuimiapu, xынajaxды («Ьини нарэн») ксчэси, чеЬизтэдаруку вэ с. мэсалэлэр этрафлы шэрЬ олунмушдур.

Азэрба^анлыларда олдугу кими, татларда да тсула элатэдар адэтлэрдэ чохлу мухтэлифлик нэзэрэ чапыр. Бир кэнддэ олан адэтз дикэриндэ тэсадуф олунмур. Бунун сэбэби онунла ioah олунур ки, заман кечдикчэ бу вэ ja дикэр умуми Toj адэтп бир кэнддэ арадан чыхмыш, дикэриндэ исэ галмышдыр. Мэсэлэн, Губа pajonyuyH Рустов вэ Чичи кэндлэриндэ ата евиндэн чыхарыланда гызын чыраг вэ ja лампа этрафында уч дэфэ доландырылмасы адэти Ьэлэ дэ галыр. Лакин Ьэмин pajoiiyH Чими кэндиндэ бу адат арадан чыхмышдыр. Бунун звэзинэ орада Калинин башы устундэ бир эдэд тэндир 4ep3jHHH ики jepa Ьалмэклэ мэрасим битир.

Кечмишдэ Калинин 6aj евинэ кэтирилмэси бир-бириндэн фэрглэнэн адэтлэрлэ MyuiajusT олунурду. Бэ'зи тат кэндлэриндэ кэлин ñ.ij евинин hajsTHHQ jaxaIшaшaндa 6ajHH эн jaxb№ адамы ону атдан душурурду. Бу заман евэ эн збвэл чыраг, ]ахуд нефт лампасы, сонра черэк, даЬа сонра кэлин апарылырды. Бэ'зи кэндлэрдэ кэлинин ajbiFUHbiH алтына ат налы атыр, бэ'зи кэндлэрдэ исэ онун ajarbiiibiH алтына бир сахсы габ rojyлypдy. Кэлин Ьэмин габы ajaru ияэ басыб сындырмалы иди. Абшероида кэлин^оласалма мэрасиминдэ Зенкэдэн башга «дэркэ» адланан гадын (адэтэн, гызын халасы) да иштирак едирди. Ьалбуки, башга тат кэндлэриндэ бу адэт мушаЬидэ олунмамышдыр.

Кэлинин 6sj саинэ кэтирилмэси илэ алагэдар даЬа бир сыра мараглы адэт вэ мэрасимлэр дэ мевчуд иди ки, онлар aзэpбajчaнлылapдa нэзэрэ чарпмыр. Бунлар Ьаггында дисссртаси^ада этрафлы мэ'лумат верилир.

Азэрба;чаиын hap ¡ермндэ олдугу кими, татларда да TojyH ахырьшчы мэрЬэлзси узэчыхды адэти нлэ баша чатырды. Татлар буна «эрус вэ ру кэндэн» де;ирдилэр.

Tojjau сонра кэлинин jcHU hojar тзрзи башланырды ки, бу да бир сыра алэтлэрлз элагздар иди. Татларын аилэ мэишэтиндэ jamuiiMa адэтн кениш jajbuiMHiiubi. Гыз иишанландыгы кундэн 6ajHH ага-анасындан, 6ejyK гардашларындан, д.цысьшдан. эмисиндзн пэ умушэдзтлэ, бутуи киши гоЬумларындан узуну jauiMama кизлздираи. Эр епиндэ онун jaiiiwar тутмасы авлады алана гэдэр давам елирди. Илк ушаг оландан сонра о, зввзллэр ]ашындыгы адамларла даЬа jauiMar тутмадан унсщэтдэ олурду. ГоЬумларла «барышана» гэдэр кэлин ]алныз башыны тэрпзтмэклэ сорушулнн суалы тэсдиг вэ ja инкар едир, jaxyд эл-гол ишарэлэри илэ фикрини баша салырды.

Татларда догумла олагэдар адэтлэр вэ ашэдэ ушагларын тэрбиЗэси, демзк олар кн, амрС),^чанл1,1лардан фэрглэнмирдн.

НихаЬын эсас мэгсэдлзриидзн бири нэсли давам стдирмэк иди. Пуна керэ дэ тэзэ кэлинин yinaFa галмамасы ñejyx гэбаЬэт Ьссаб едилэрэк о, Ьермэтдэн душурду, Кэтта ону бошамаг тэЬлукэси кезлэ;'ир, jaxya кишинин икинчи арвад ал маг мэсэлэси opxaja чыхырды. Бупу нэзэрэ алараг кечмишдэ кэлин, rajbiHaHa вэ кэлинин анасы бир сыра овсун вэ ajMiLnapa мурачиэт едирдилэр: ону мугэддэс очаглара аларыр, узэрлик тустусу верир, дуа ]аздырыр вэ с.

Бутун A33p6aj4anaa олдугу кими, татларда да гадынын Ьамилэл^'инэ хусуси ohavmjjâT верилир, она хусуси Ьермэт едилир, еЬт^атла давранылыр вэ кэнар хаталардан горунмасына ajpttva диггэт ]стирнлирди.

Ксчмиш тат аилэсиидэ гадынын догмасы просссиндэ зэрэрли pylmapa гаршы бир сыра овсун характерам тэдбирлэр hajaTa кечирилнрдн.

Кечмиш тат аилэсиндэ оглан ушагынын догулмасы 6ejyK ссвчнчэ сэбзб олурду. Анадан олан ушагын халэчэк hsjaTbi, M'pjjsi! jama гздэр вэ заЬылыгын 40 куну муддэтиндэ hsjaTbi халг згидэсинэ керэ тэЬлукэли Ьссаб едилирди, j э' ) i и бу деврдэ онлара хата тохуна билэрди. Бунун учун MysjjsH муаличэ услларына мурачиэт едилирди. Диссертаауада бугун бу халг муаличэ усуллары фактик етнографик материаллар эсасында тэЬлил олунуб системлэшдирилир вэ онларыи муаличэ shsMujjoTii к&сгэрнлир.

Кечмишдэ дикэр азэрба]члнлыларда олдугу кими, татлар арасьнша да аилэдахили гаршылыглы мунасибэтлэр адэг вэ шэриэтлэ низамланырды. Мэ'луматчыларымызын cejji3ÄHjHH3 керэ, ингилабдан эввэл, Ьэтта коллективлэшмз иллэринэ гэдэр аилэнин варидатынын (торпаг, мал-гара, ев) саЬиби аилэнин башчысы Ьесаб едилэи киши иди. Бу, типик иатриархал ajuiajs мэхсус мзишэт нормасы иди. Гадынын шзхси эмлакы }алныз онун меЬри, ja'ни кэбнн Ьаггьшын ¡til олундугу мзблэг вэ ja мал-гара Ьесаб олунурду. Бу эмлакы бвлушдурмзк олмазды вэ кишинин она jnjs дурмага Ьаггы jox иди. Гадынын чеЬизи дэ, Ьэмчинин, онун эмлакы Ьесаб едилирди. Гадьш бошандыгда Ьэм меЬрини, Ьэм дэ чеЬиэини езу илэ апармага онун ихт|фры варды.

Ата малы гарда шлар арасында бэрабэр сурэтдэ агсаггал тэрэфиндэн болушдурулурду. Белку замаиы cyöaj гардаша, эрэ кедэчзк бачьуа вэ гочалара xejpaT учун Myojjsn гздэр варидат аЗрылырды. Татлар бу Ьиссэр «xejp3rayr» де]ирдилзр. Гыз учун ajptmaH Ьиссэ «газагунэ» (газацана) адланырды.

Кечмиш тат аилэси Ьэм дэ эсас Tapöwja ejsjn иди. Бурада ушаглара догручулуг, дузкунпук, эмэксевэрлик ашыла]ырдылар. ]алан данышан ушаг валидеЗнлэриндэн чэза алырды. Аилэ тэрби]эсиндэ эн муЬум мэсзлалэрдэн бири огурлуг eTMojs, hapun иш KepMsja гаршы мубаризэ апармагдак, черэ)3, зэЬмэтэ Ьермэт тзрбидэ етмэклэн ибарзт иди. Аилэ тэрбщэсиндэ эн муЬум чэЬэт, Азарба^чанын Ьэр jepnna олдугу кими, татлар ичзрэсиндэ дэ агсаггаллара, бе]уклэрэ, мугэддэс ]срлэрэ Ьермэт етмэкдэн ибарзт иди.

Ушагларын ггрбиззсиндз гоншулара мунасибэт муЬум jcp тутурду. Гоншу Ьэ^этиндзн ичэзэсиз бир tuej кетурмэк усгундэ ушанл чэзалаидырыр, Ьарадан нэ квтурмушсэ rajTapwö jcpiiüo rojMarw вэ голшудан узр hct3M3jh тэлэб едирдилэр. Экэр гоншу ушаглар далашса]дылар, валид^ нлэр бу ишэ гарышмаздылар. Онлар Ьэмин ушаглары барышдырар вэ бир дэ далашма]ачагларына анд ичдирэрдилэр. Ушаглар juuuibi адамлара, агсаггал вэ агбирчэклэрэ мунасибэтдэ онларын адларына «эми», «aajbi», «хала», «биби» сезлэрнни элавэ етмэклэ мурачиэт етмэли идилэр.

Белэликлэ, дикэр аээрба;чаШ1Ы аилэлэриндэ олдугу кими, татларын аилэ мэишэтиндэ дэ ушаглары кичик janmapbiHflaH ичтимаи hsjaTa, бирка jauiajuin га|даларына pnajsT етиз^э Ьазырла]ырлар.

III фэсил - «Мэ'нэвн мэлэниИэт» адланмагла бир нечэ белмэдзн: халг Зарадычылыгы, ба]рамлар, адэт вэ эн'энэлэр, дини икамлар, ojyH вэ э>1энчэлзрдэн ибарэтдир.

Тат дилиндэ ja3buibi здэбицат мввчуд олмадыгандан онун фолклору jiuiHbn нэсилдэн -нэслэ кечмзклэ Зашамыщдыр. Она керэ дэ Ьазырда тат дилиндэ фолклор нумунэлэрини топламаг олдугча чзгтиндир. Бу нумунэлэри ]аддашында ¿ашадан jauniu нэслин нумаЗэндэлэри дун]адан кечдуклэринэ керэ татлара мзхсус фолклор нумунэлэринин чоху да итмншдир. Кэнчлэр исэ Азэрба]чан дилиндэ тзЬсил алдыгларына керэ ез догма фолклору илэ таньгш flejmmsp. Бир сезлз, инд1уздзк татларын фолклору хусуси олараг тогсланмамыш во кулл Ьальгнда чап едилмэмищдир.

Татлар арасында, хусусилэ ЛаЬыч лэЬчзсиндэ сахланмыш' нагыллар, p3Baj3T вэ лэтифзллэрдэн ибарэт фолклор нумунэлэри илк дэфэ В.Ф.Миллер тэрэфиндэн топланмыш вэ 1905-чи илдэ чап етдирилмишдир'5.

^ Миллер В.Ф. Татские тполы. Труды Лазаревского иис-miyn» восточных пинов*. Вып.24,М.1905

Татларын фолклор нумунэлэриидэн бир нечэсини 1928-чи илдэ Ч.Чаббарлы проф. Б.В.Миллсрэ данышмышдыр. Ьэмин магсриаллар 1945-чи илдэ чап олунмушдур'6. Татларын нагыл вэ дикэр фолклор нумунэлэринин бир теми дэ М.Ьачьусв тэрэфи1шэн 1971-чи илдэ чап едилмишдир".

Ге)Д етмэк лазымдьгр ки, татларда кениш jajbuiMbiui агылар, зэрб-мэсэллэр, аталар сезлэрн вэ б. фолклор нумунэлэрн a33p6aj4aiuibrnapUH фолклору илэ гарышыг вэзцуэтдэдир. Она кврэ дэ онлары бир-бириндэн фэрглэндирмэк чох чэтиндир. Чуики, татлар ба^атыларыя чохуну азэрба]чанча oxyjyp.'iap. Етнографик чел материаллары квстэрир ки, вахты илэ татларын ез диллэриидэ маЬнылары (охшамалар), Sajaru вэ б. фолклор нумунэлэрн охунмушдур, лакин заман кечдикчэ бунлар унудулуб арадан чыхмышдыр.

Дисссртаси^анын III фэслинин бир бвлмэси мэ'нэви мэдзни^этин муЬум голу олан ба]рамлара Ьэср олунмушдур.

Азэрба]чашгыларда олдугу кими, татларын rcj.i етдиклэри эн башлыча хапг ба^рамы Новруздур. Етнографик арашдырмалар кестэрир ки, Новрузда имра едилэн адэт вэ мэрасимлэрин чоху, бэ'зи мзЬзлли фэрглэри нэзэрэ алынмаса, демэк олар ки, азэрба^чанльшардан фэрглэнмирди.

Новруз 6ajpaMbi мэрасимлэри илин сон дерд чэршэнбэеиндэн 6aiimajbip. Татлар ичэрисиндэ, хусусилэ Абшеронда бу чэршэнбэлэр нисбэгэн тэнтгнэли rej.i олунурду. Кечмишдэ чэршэнбэлэрин нечэ тэнтэнэли вэ кениш rej,l еднлмэси эдэби^ат вэ чел етнографик материаллары эсасывда этрафы шэкилдэ диссертаси^ада ез эскини тапмыщдыр.

Диссертаси]ада, Ьэмчинин, Новруз эрэфэсиндэ вэ 6ajpaM кунлэриндэ ичра едилэн мэрасимлэр, ajинлэp, ojyH вэ эщэнчэлэр вэ с. кими умдэ етнографик мэсалэлэр: сэмэни чучэртмэк, ¡умурта д^ушдурмэк, евдэ тэмизлик ишлэри апармаг, ритуал ¡емэклэри Ьазырламаг, мухтэлиф рэге вэ маЬныларын нфасы, суфрэ вэ хокча бэзэмэси, бачадан торба саллама, тонгал устундэн тулланма, су ajmiH илэ элагэдар адэтлэр вэ с. этрафлы мэрЬ олунмушдур.

Татларда кениш jajbumuci адэтлэрдэн бири гонагпэрвэрлик иди. Мэ'лум олдугу кими, гонагпэрвэрлик бутун Гафгазда кениш ¡а]ылмышды. Aзэpбajчaнлылapдa олдугу кими, тат евлэриндэ дэ хусуси гонаг отаглары мэвчуд иди. Гонаг «тари гонагы» (танры гонага) адланырды. Гонаг сахламаг саваб иш cajbinbipabt.

36

Миллер Б.Э. Тгские тексты Бах: Иракские галл. |ыл 1.M.194J "ьичьиеаМ Н Кэст.асэри.с. 121 . |41)

Диссертас^ада башга халг адэтлэри (гочалара вэ агсаггаллара Ьермэт, гаршылыглы Зардым вэ с.) дэ дигтэтдэн кэнарда галмамыш, татларыи мэишэшндэн кетурулмуш конкрет фактик материаллар эсасында арашдырылмышдыр.

Татларыи мэишэтиндэ давам едэн дини е'тчгадлары ики jepa ajbipMar мумкундур: ислама гэлэрки дини инамлар, исламла элатэдар japaHMbiui адэт вэ эн'энэлэр.

Татларыи е'тигадларында ислама гэдэрки ибтидаи динлэрин • тотемизм, анимизм, фетишизм вэ с. галыглары иншуэдэк давам етмэкдэдир. Бу галыглар езуну бир сыра Ьуванларын вэ гушларьш (пишик, тысбага, гарышга, кирпи, гарангуш, коррчин, гарга, ары, ajbi, план вэ с.) мугэддэс са^ылмасында езуну бурузэ верирди. Белэ инам ев hejBawiapbma (чамыш, rojyH, ат, дэвэ, кечи) гаршы да мевчуд олмушдур.

Aзэpбajчaнлылapдa олдугу кими, татлар ичэрисиндэ су ajHHH, ода curajmn етмэк, зэрэрли вэ xejHpTH руЬлара (Ьал анасы, чин, uiejTaii вэ с.) инам, Ьэмчинин, чох кениш jajbMMbiiuau.

Ибтидаи динлэрин галыглары ичэрэсиндэ пирлэрэ сита]иш MyliyM jep lyryp. Татларыи мэскунлашдыгы зразилэрдэ пирлэр мухтэлифдир. Бунларын бэ'зилэри дат (Баба дагы, jaxyfl Ьэзрэт Баба дагы), raja (Хыдырзиндэ пири, jaxyzt Бешбармаг дагы), булаг (буллар эсасэн муаличэ эЬэмодэтли истн минерал булаглардыр; мэсэлэн. Губа pajoHyHyn ХанэкаЬ, Чими, Хашы, Халтан, Абшеронда Балаханы кзндиндэ олан будаглар) вэ мугэддэс cajbman бэ'зи агачлардан ибарэтдир.

Етнографик тэдгигатлар нзтичэсиндэ мэ'лум олмушдур ки, татларла jaHaiuii, азэрба^чанлылар дэ ejHH К1щэтлз бу пирлэрэ зщарэтэ кэлир вэ муэ|)эн эЬдлэ кэзир aejnp, гурбан кэсирдилэр. Бу пирлэр ичэрисиндэ хусуси илэ Баба дагы 6ejyK Ьврмэтэ малик иди. Пирлэр Ьаггында халг арасында jajbinMiitu рэвартлор, орала ичра олунан мэрасим BSajHHBSp муфэссэл шэкилдэ дисссртаси^ада вз эксини тапмышдыр.

Татларыи 6ejyK эксэри])эти диндар мусэлман олмушдар. Онларын jauiaaunapbi кэндлэрин Ьамысында кечэн эердэ вэ эсримизин эввэллэрнндэ тикилмиш мэсчидлэр вардыр. Чох тээссуф ки, A3sp6aj4aiwa Совет Ьакимийэти гуруландан сонра, хусуснлэ 20-30-чу иллэрдэ мэсчидлэрин чохуну багламыш, онлары анбарлара, дуканлара чевирмишлэр.

Сон вахтлар республикамызын мустэгиллик joayiia душмэси илэ элагэдар истиглали])эт эддэ стмнш дикэр халглар кими, татлар арасында да бу мэсэлэлэр мусбэт Ьэля едилиб вз joayHa душмушдур.

Татлар ичэрисиндэ бир сыра дини 6ajpaMaap (Мввлуд 6ajpaMbi, Оручлуг, Гурбан бajpaмлapы) reja едилирди. Бир чэЬэти дэ rejfl етмэк лазымдыр ки, мэЬэррэмлик мэрасими, üiHj3 мэзЬэбли Абшерону чыхмаг шэртилэ, дикэр зоналарда rcjfl еднлмэмишдир.

Етнографик чел матерналларынын тэЬлили кэстэрир ки, кечмишдэ татларын мэишзтиндэ олдугча зэнкин о^ун вэ э)лэнчэлэр мевчуд олмушдур. Мэзмун вэ форма бахымындан онлар бир нечэ група белунур. Бунларын ичэрисиндэ ушаг о]ун вэ 0)лэччзлэри муЬум ¡ер тутурду.

Етнографик фактларын тэЫтилищш а]дын олур ки, татларын ¡а^ылдыгы эразнлэрдэ ушаг о]унларында умуми бир мэншэ элагэси олмушдур. Мэсэлэн, Абшеронда ¡аша]ан татларын ушаг о]уилары илэ Губа-Хачмаз вэ Ширван белкэлэриндэки татларын ушаг сууплары бир-биршга чох у]гуидур. Aзэpбajчaнльшap¡цa олдугу кими, татларын о]ун вэ эрзичэлэриндз чидди пешэ, ¡аш дэрэчэси вэ чинсэ керэ груплашма мевчуд иди. Бу, Ьэр шцдэн эввэл, эЬалинин тэсэрруфат мэшгулидоэтинин мухтэлифлм]индэн вэ анлэ -мэншэт хусусидэтлэриндэн ирэли кэлирди.

Ушаг оЗунлары тиположи мухгалифл^и илэ фэрглэнирди. Бypaja «гурк-гурк», «хала-хала», «чобан-чобан», «бешдаш», «топ-топ», «гит-гит», «мэрэ-мэрэ», «гада-гала», «кизлэнпач» вэ с.дахил иди. Дисссртаси]ада етнографик чел материалларына эсасланараг онларын этрафлы тэсвири верилмишдир. Мараглы Ьалдыр ки, бу о^унлар заманы ифа сдилэи маЬныларын хе]ли Ьиссэси азэрба]чанча охунурду.

Диссертаси^ада гадын вэ киши о]ун вэ ^'лэнчэлэринэ хусуси ¡ср ajpылмышдыp. Тат гадынларынын ojyн вэ э|лэнчэлэри эсасэн аилэ-мэишэт характер» дашьцырды. Кечмишдэ асудэ вахтын кечирилмэси мэгсэдилэ чаванлар езлэри учун мухтэлиф э^энчэлэр тэшкил едирдилэр. Адэтэн, гыш кечэлэриндэ онлар бир евэ ¡ыгышыб «хан-хан» ojyнy тэшкил сдир, ¡ахуд чалыб о]на,|ырдылар. Бэ'зэн ига агсаггадарын мараглы сеЬбэтлэрини динлэ]ирдилэр.

Етнографик материаллардан адоын олур ки, кечмишдэ Абшерон кэндлэриндэ «шенумуну» (шэнишин) ады илэ кечэ мэчлислэри тэшкил едилирди. Даглыг эразнлэрдэ ¡ад^ан ¡ашлы татлар ахшамлар единкэхана» ады илэ мэчлис тэшкил едир вэ бурада чаванлара кечмишдэ баш вермиш эЬвалатлардан, охудуглары китаблардан, взлэринин сэфэр тээссуратларындан данышырдылар.

Белэликлэ , ¡ухарыда верилэн фактлардан а]дын олур ки, аээрба]чанлыларда олдугу кими, татлар ичэрисиндэ яз о^ун вэ э]лзнч5лэр чинсэ вэ дэрэчэсинэ керэ фэрглэнирди. Узун муддэт бир эразидэ мэскунлашмыш вэ ¡ахын унсидэтдэ олмуш гошпу халгларын мэдэии^этиндэ охшар чэЬэтлэрин ¡аранмасы тэбии Ьал иди.

Нэтичэдэ тэдгигата умумилэшдиричи ¡екун вурулмушдур. Тарихи мэнбэ вэ тэдгигат эсэрлэрнндэки долашыг, зиддицэтли мэ'лумат вэ мулаЬизэлэрэ бахма^араг, татлары Aзэpбajчaнын гэдим етник групларындан бири Ьесаб етмэк лазымдыр. Нркэн орта эсрлэрдэн Азэрба^чан эразисиндэ мэскунлашмыш Ирандилли эИали сонралар тат адланмьппдыр. 1500 илдэн чох азэрба]чанлыларын гоншулугунда давам едэн биркэ hэjaт шэраити вэ гаршылыглы тэмас татларын етник тарихиндэ дэрин из

бурахмышдыр. Муасир татларын данышыг (мэишэт) дилини сахламыш Ьиссэси бела, бу кун мэишэт вэ мэдэшщэт чэЬэтдэн азэрба]чанлыларын а]рылмаз тэркиб Ьиссэси, онун бир парчасыдыр.

Етнографик арашдырмалар кестэрир ки, татларын вэ азэрба]чанлыларын аилэ-мэишэт мунасибэглэриндэ сых Захынлыг олмушдур. Онларын бир сыра адэт вэ мэрасимлэри и», демэк олар ки, с]нидир. Бу синдик ики Золла: эввэла узунмуддэтли Занашы Зашама нэтичэсиндэ азэрбаЗчанлыларын аилэ мэишэтинин тэ'сири (аккултурси]а) илэ; икинчиси, аилэ мэишэтиндэки охшар чэЬэтлэрин мустэгкп, Зэ'ни конвсркснси]а эсасыцда Заранмыщдыр. Татларын эсас никаЬ формасы- кузен нюсаИларла багпы олан ендогами]а, эсас аилэ формасы исэ моногам, кичик аилэ олмушдур. Етнографик материаллар кестэрир ки, татларда тарнхэн аилэ ичмасы, онун дагылмасыцдан сонра исэ патроним^а вэ она у^гун мэЬэллэлэр Заранмышдыр. Белэ мэЬэллэлэрдэ инди дэ гоЬум аилэлэр мэскунлашыр. Татларын то} адэглэри азэрба]чанлыларда олдугу кими, чохмэрЬалэли вэ ичрасы муглэг сакман бир сыра мурэккэб мэрасимлэрдэн ибарэт иди. Татларын аилэ мэишэтиндэ ушагларын догуму вэ тэрбщэси илэ элагэдар адэт - эн'энэлэр, аилэдэхилк гаршылыглы мунасибэтлэр туркдилли азэрбаЗчанлыларда олдугу кими адэт вэ шэриэт ганунпары илэ тэнзим олунурду. -

Диссертаси]ада тэгдим олунмуш фактик етаографик материаллар кестэрир

ки, татларын иэ'нэви мэдэницэти: фолклор нумунэлэри, дини вэ ел

ба]рамлары, халг мусигисн, о]ун вэ э]лэкчэлэри эсасэн Умумазэрба]чан

сэчи^эси дашымышдыр. Бунунла белэ, онларда ]ерли мэЬэлли хусусицэтлэр

дэ аз дфгпдир. Мэ'нэви мэдэниЦэтин эн вачиб саЬэлэриндэн бнри олан о]ун

вэ а]ланчэлэрдэ бу чэЬэт езуну даЬа а]дын бурузэ верир. Диссертасща

ишиндэ тэЬлил едилэн етнографик материаллар кестэрир ки, бнпаваситэ

татлара хас олан, ифа тэрзинэ вэ мэзмунуна кврэ Азэрба]чаньш башга

белкэлэриндэ раст кэлинмфн о]ун вэ эЗлэнчэлэр дэ аз де]илдир. Диссертаси]анын эсас мэзмуну муэллифин чап олунмуш ашап>1дакы

эсэрлэриндэ ез эксини тапмышдыр:

1. Таглар Ьагтында тарихи мэнбэлэр вэ елми мэ'луматлар. АзэрбаЗчанда археолок^а вэ етнографи^а елмлэринин сон нэтичэлэринэ Ьэср олунмуш елми коыфрансын материаллары. Бакы, «Билнк», 1992, с.210-212.

2. Азэрба]чан эразисиндэ ]аша]ан татларын аилэ мэсэлэлэри. Азэрба]чан тарихинин проблемлэри. Мэгалэлэр топлусу. II Ьиссэ, Бакы, 1993, с.225-227.

3. Татлалрын кечмиш о]ун вэ э]лэнчэлэри Ьаггында гыса мэ'думат. Керкэмли Азэрба]чан археологу С.М.Газьуевин анадан олмасынын 100 илтуинэ Ьэср олунмуш елми сесси]анын материаллары. Бакы, «Елм», 1994, с.201-202.

и

Семейный быт и духовная культура азербайджанских mamo«

РЕЗЮМЕ

Диссертация, посвященная семенному быт)' и духовной культуре татов, является первой попьпкой в этом направлении. Она написана на основе богатого полевого этнографического материала с привлечением литературных данных.

Работа состоит из введения, грех глав и заключения.

Во введении обоснована актуальность темы, определена степень изученности, цель и задачи исследования.

Первач глава диссертации посвящена краткому изложению истории татов, территории их расселения. Основываясь на литературных источниках в работе приводятся конкретные сведения об этнической истории татоп начиная с VI века нашей эры. В этой главе приводятся сведения различного характера о названии «тат», дается обзор письменных источников по этому вопросу, приводятся статистические данные о численном количестве татов в Азербайджане в разные годы XIX н начала XX века.

lín второй главе «Семья и ссмейный быт» характеризуются основные сведения о формах брака, свадебных обрядах, обычаях и обрядах, связанных с рождением и воспитанием детей, взаимоотношениях между членами семьи и др.

Некоюрые народные обычаи и обряды татов, пройдя длительный путь развития и переходя нз поколения в поколение с большими изменениями, перехиточно сохранились почти до наших дней (патронимия, кузенные браки, свадебные обряды, воспитание детей).

Свадебная обрядность у татов, как и везде в Азербайджане, отличалась многоступенчатостью, которую по существующему обычаю, необходимо было выполнять.

В сиадебноП обрядности татов основное место занимали материальные компоненты, куда входили различные предсвадебные, свадебные и послесвадебные расходы.

Особое внимание в татской семье придавалось морально-эстетической форме воспитания детей. В прошлом существовали различные оберега детей от злых духов, для которых использовали различные амулеты, талисманы и др.

Современная татская семья сохраняет все лучшее, что было накоплено народом за его многовековую историю в семейно-бытовых отношениях.

В третьей главе «Духовная культура» рассматриваются народное устное творчество, праздники, религиозные верования, игры, развлечения и др.

Как известно, у татов в прошлом отсутствовала письменная литература, а устное народное творчество, в частности, фольклорные материалы, не собраны и не систематизированы. Некоторые сказки, песни нами были собраны во время этнографических поездок.

Как свидетельствуют этнографические данные, праздники у татов со всеми обрядами и обычаями соответствуют праздникам азероайджанпев и имеют различные функциональные нагрузки. Основным народным праздником татов является «Новруз». Другие праздники среди татов развиты слабо, но сохраняются мусульманские религиозные праздники и обряды. Кроме того d религиозных верованиях татов до недавнего времени сохранились доисламские религиозные культы (пережитки анимизма, тотемизма и др.)

Этнографические материалы подтверждают, что игры и развлечения в быту татов в прошлом были многообразны, они разделялись по полу и возрасту. Все они носили региональный характер, но некоторые идентичны с таковыми у азербайджанцев. Следует отметить, что многие се.чейно-битовые обычаи и обряды во многом аналогичны азербайджанским.

ZS

Family life and spiritual culture of Azerbaijan Tat s.

SUMMARY

The dissertation devoted to the family life and spiritual culture of Tats is the first attempt in this view. It's written on the basis of rich ethnographic field material with the attraction of literary facts.

The work consist of introduction, three chapters and conclusion.

The introduction substantiates the actuality of the subject, defines the extent study, aims, purpose and scientific scientific significance of the work, its methodological basis, methods of study, reveals scientific novelty and practical basis, methods of study, reveals scientific novelty and practical value of the research.

The first chapter of dissertation is devoted to brief description of Tat's history, territory of them settlement. On the basis of literary sources the work provides the actual information of Tat's history beginning from the VI A.D. This chapter cites various information about the name of Tat, surveys written monuments on the subject, quotes statistic data about number of Tat's in Azerbaijan in different periods of the XIX -early XX century.

The second chapter "The family and family life" characterises the fundamental information about the forms of marriage, wedding traditions, images connected with birth and upbringing of children, mutual relations between members of family, etc.

On the basis of ethnographic material one can establish that among the Tats in the former times cousin's marriages were spread, basic form of which were endogame marriages.

There were also ekzogame marriage.

In the Tats' wedding riot the basic place occupied material components which included various pre-wedcing, wedding and postwedding expenses.

Special attention in the Tat's family was paid to moralcthic form of children's upbringing.

Contemporary Tat's family has maintained all of the best which was accumulated by the people during his many-centuries history in the family-life relations.

Ik

The third chapter "Spiritual culture the following problems are considered: folk-lore, holidays religiouse beliefs, games and entertainment's, etc.

As is known, in the former times Tats had not written literature though they had held folk creative, specially the folk-materials, which had not collected and systematised.

The basic popular folk Tats' holiday was named Nouruz.

They have kept other moslem holidays and traditions too.

A lot of Tat's family traditions and rites, has been proved to resemble to Azerbaijan's habits.

IS