автореферат диссертации по искусствоведению, специальность ВАК РФ 17.00.01
диссертация на тему:
Вопросы сценической речи в интерпретации узбекской исторической драмы (80-90-е годы)

  • Год: 2004
  • Автор научной работы: Халикулова, Гузаль Эркиновна
  • Ученая cтепень: кандидата искусствоведения
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 17.00.01
Автореферат по искусствоведению на тему 'Вопросы сценической речи в интерпретации узбекской исторической драмы (80-90-е годы)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Вопросы сценической речи в интерпретации узбекской исторической драмы (80-90-е годы)"

УЗБЕКИСТОН БАДИИЙ АКАДЕМИЯСИ САНЪЛТШУНОСЛИК ИЛМИЙ-ТАДКЩОТ ИНСТИТУТИ

КУЛЁЗМА ХУКУКИДА УДК 792

ХОЛЩУЛОВЛ ГУЗАЛ ЭРКИНОВНА

УЗБЕК ТАРИХИЙ ДРАМАСИ ТАЛ^ИНИДА СА^НА НУЩИ МАСАЛАЛАРИ (1980 -90 йиллар)

Ихтисослик: 17.00.01 — театр санъати

Санъатшунослик фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТИ

Тошкеит - 2004

Диссертация Узбекистан Бадиий Академияси Санъатшуносли) илмий-тадк^икрт 1шститути "Театр ва хореография" булимида бажарилган

Илмий ра.\бар

санъатшунослик фанлари доктори, профессор, Узбекистонда лизмаг курсатгаа фан арбоби М.Х.КДДИРОВ

Расмий оппоыентлар

санъатшупослик фанлари доктори, профессор Т.Т.ТУРСУНОВ

санъатшупослик фанлари номзоди, доцент И.Ш.ПУЛАТОВ

Етакчи ташкилот

Маннон Уйгур номидаги Тошкент Давлат Санъат института

ХимоясУатЛ"/ соат

да Узбекистан Бадиш

Академияси Санъатшунослик илмий-тадк^икрт институт \узуридап Д.092.11.01 ра^амли Ихтисослашган кенгаш мажлисида -утказилади. Манзил: 700029, Тошкент, Мустакдллик майдони. 2.

Диссертация билан Санъатшунослик илмий-тадк.икрт институт! кутубхонасида танишиш мумкин.

Манзил: 700029, Тошкент, Мустакдллик майдони, 2.

Автореферат йил " да тарк,;шинан.

Ихтисослашган кенгаш

нлмнй котиби, л/ --пТ"

санъатшунослик фанлари номМ*1^ ,/ Р.С.ФАТХУЛЛАЕВ

I. Диссертацияпинг умумий тавсифи

Кириш. Мустакил Узбекистан утган киск;а вакт ичида хуку кий демократик давлат ва фук^аролик жамияти куришда дадил кадамларни ташлади. Маъпавиятни юксалтиришда ва халк, оммасининг жа\он маданияти хазинасидан ба\раманд этишда театр санъатининг \ам алохида Урни борлиги Узбекистон Республикаси Президента И.Каримов томонидан таъкидлаб утилди. 1998 йил 26 мартда Президентимизнинг "Узбекистон театр санъатини ривожлантириш тугрисида"' ги Фармони сахна санъати уфк^арини янада кенгайтириб юборди. Узбекистонда асрлар оша яшлб келаётган томоша санъати анъанапарини урганиш, бойитиш ва тарриб килиш, театр санъатини хар томонлама ривожлантириш, моддий-техник негизини янада муста\камлаш, мамлакатимизда амалга оширилаётган маънавий-маърифий исло\отларда театр арбобларининг фаол иштирокини таъминлаш, миллий ва умумбашарий кддриятларни тараннум этувчи бад'иий баркамол сахна асарлари яратиш каби муким масалалар к,атор бандларда белгилаб берилди.

Мустак;иллик даврида кабул к,илинган к,арорлар ва фармонлар туфайли театр санъати жуда куп янгиликларга эга булди. Драматургияда, режиссурада, актёрлик санъатида эркин ижод к.илиш кенг йулга куйилди. Мустак^илликни тараннум этадиган, миллий гуруримизни устирадиган, узлигимизни англашга хизмат к;иладиган тарихий спектакллар яратиш иштиёк;и кучайди.

Маънавиятимизнинг бош мезони - бу давлат тилидир. Давлатнинг' к,ай даража мустак;иллиги давлат тили билан белгиланади. Зеро, тилда тилнинг ижодкори булган халк;нинг узлиги, тарихи ва маданияти акс этади. Айни замонда тил ижтимоий тараккиётда хам улугвор а\амиятга эга. Муста^иллик арафасида 1989 йил 21 октябрда "Давлат тили хасида'! и конуннинг кабул килиниши, узбек тилининг давлат тили деб эълон к,илиниши Ватанимиз тарихида учмас са^ифалардан бири булиб крлди. Бу крнуннннг ахамияти шундан иборат эдики, камситилган, бузила бошлаган узбек тили ик;тисодий, ижтимоий, сиёсий ва маданий хаётда му\им- восита, адабиёт ва санъатнинг тарак,к,иётини белгиловчи омилга айлантирилган эди. Крнун устида жиддий ишланиб, унга тузатишлар киритилиб, Узбекистон Республикаси Вазирлар Маркам ас и томонидан 1996 йил 10 сенгябрди тасдик,ланган 311-к;арорига асосан лотин алифбосига асосланган узбек алифбосини жорий килиш ва крнун ижросини таъминлаш мутахассислар зиммасига юклатилди. Мазкур конуннинг еттинчи модда, туртинчи бандида узбек адабий тилини юксалтиришда нутк маданиятининг ало\ида урн и борлиги таъкидланади. Бунда суз усталарининг, cax.ua, телевидение ва кино санъати ижодкорларининг Урни каста.

Тарихий мавзудаги сахна асарлари томошабинда театр санъатига хос булган эстетик завк,, эхтиросли кечинмалар уйготиш билан бирга утмиш ва

1. Узбекистон театр санъатини ривожлантириш тУфисида: Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони. - 1998. - 26 март // Узбекистон Республикаси Олий Маж/шсининг Ахборотномаси. 1998. N4. 5-9 б.

унинг ато*уш арбоблари \ак,ида бадиийлашган маълумотлар бериш. ру\иятига таъсир этиш кучига эгадир. Буюк аждодларимизнинг фаолиятлари, \аётий жасоратлари ва она замин тавдири учун курсатган хизматлари халк,нинг маънавий шаклланишида ва камол топишида катта а\амия! касб этади. Шунинг учун хам актёрнинг са^надаги нутки тарихни томошабин куз унгида акс эттиришда мух,им воситадир. Диссертацияга айнан тарихий шеърий спектаклларнинг танлаб олиниши, уларни янгичя куз билам еа^на нутки масалалари оркали та\пил килиш \озиргн театршунослик фан и олдида турган долзарб вазифадир.

М. Рахмонов, М.Крдиров, Т.Турсунов, Э.Мухторов, М.Тулахужаева, Э.Исмоилоп, Т.Исломов, С.Крдирова каби театршунослар томонидан узбек театри тарихи ва анъаналари буйича бир катор тадкикотлар яратилган булиб, уларда актёрлик махррати, жум ладан са\на и утки какида, кисман булса-да, суз юритилган. Узбек театрининг тарихий спектакллари хусусида икки илмий иш ало^ида ажралиб туради. Бири Т.Исломовнинг "Тарих ва са\на".г номли монографияси булиб, иккинчиси Д.Ра\матуллаеванинг "Узбек драматургиясида тарихий мавзу тараккиёти ва шоиралар сиймоси тал кип и"3 мавзусидаги диссертациясидир. "Тарих ва са\на" китобида Миллим академик драма театрида са^налаштирилган тарихий драмаларнинг гоявий-бадиий хусусиятлари, са^налаштириш масалалари чу кур тах/шл этилади. Шунингдек, кейинги йилларда драматургияда ва са\нада со\ибкирон Амир Темурнинг образини яратиш борасидаги изланишлар мухтасар баён килинади. Д.Рахматуллаеванинг тадкицотида эса 60-80 йилларда тарихий драмалар ва са\нада шоиралар сиймосининг гавдаланиши масалалари атрофлича цараб чикилади. Ушбу тадкикотлар мавзуга тааллукуж давр хусусида умумий тасаввур \осил к;илишга ёрдам бер.чи. Н.Алиева, Л.Хужаева, А.Сайфиддинов, М.Исроилов каби педагоглар эса узбек сахна нутки масалалари билан махсус шугулланган булиб, са\на нуткининг шаклланиши ва ривожланиши, услуб ва воситалари бевосита тадкик этилган бир катор кулланма ва мацолалар яратганлар. Айникса, И.Ш.Пулатовнинг "Узбек са\на нуткининг таркиб топиши ва ривожланиш проблемалари"4 \амда К.Умурзоковнинг "Проблемы сценической речи в узбекской музыкальной драме"5 номли номзодлик диссертациялари са^на нутки масалаларини махсус илмий тадк,ик; этган ишлардир.

Бу уринда жаз^он ва рус театр санъати тажрибаларини умумлаштирган рус адабиётшунос ва театршуносларининг хизматларини х,ам таъкидлаб утиш керак. Диссертант ишни ёзиш жараёнида В.Белинский, К.Станиславский, М.Чехов, М.Венецианова, Н.Вербоваяларнинг са^на нутки бобидаги назарий царашларига таянади.

2. Исломов Т. Тарих на са\на. - Т.: Рафур Рулом помидаги Адабиёт оп саш.пт пяшриёти. ! 9ЧЧ -136 б. ■

3. Ра\матуллаева Д.Н. Узбек драматургиясида тарихий машу тараккиёти ва шоиралар сиймоси талкини: сан.фан.иомзоди илмий даражасига даъвогар диссертация. -Т.: Санъатшунослик илмий - тадкикот институт кутубхонаси. Т(М), Р - 27 №774.

4. Пулатов И Ш. Узбек са\на нуткининг таркиб топиши ва ривожланиш проблемалари: сан. фан. номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т.: 1969 йил. СИТИ захираси. Т(М), П-88 №643.

5. У мурз,] коп К.У. Проблемы сценической речи в узбекской музыкальной драме. Дис. канд.иск,- Т.: ¡986.год. Научный фонд НИИ Искусствознания. Т(М), У - 57 №718.

Тадкикотнинг максали. Тадк;икот ишининг асосий ма^сади XX асрнинг 80-90 йилларида яратилган тарихий драмалар ва уларнинг са\навий талк,инларида узбек адабий тили ва нутк,ининг урни ва ахдмиятини аникдаш, бу даврда са,\на нутк,ининг а^воли ва муаммоларини Урганишдан иборатдир.

Ill у мацса^иан келиб чик^иб, куйидаги тадкчкот пазифалари белгиланди:

- нут к, маданияти анъаналари, буюк театр арбоби М. Уйгур мактаби ва шу мактабдан стишиб чиццан биринчи актёрлар авлодининг тажрибаларипи урганиш;

- тарихий шахе образнни яратишда тил ва нут^нииг урнини аникдаш, бунда тарихий ва бадиий ханикдтнинг ифодаданишини кузатиш;

- актёрларпипг ижрочилик махрратида суз хатти-хдракати, нутрий характеристика ва туб маънонинг ечилиши масалаларини \ал этиш даражасини белгилаш;

- тарихий мавзуни ёритишда, айтщеа, замон билан утмишни боглашда сахна нуткининг >рни ва ахамиятини аникдаш, тарихий драмаларда мухит тасвирини белгилашда сахна нут^и масалаларини Урганиш.

Тадкикотнинг янгилиги. XX аср узбек театрининг энг сунгги яппри (80-90 йиллар) театршуносликда са\на нуг^и кесимида умумаи урганилмаган. Холбуки, айнан шу даврда сахна нутк,и нук,таи назаридан к,изик;арли булган замонавий ва тарихий спектакллар яратилди. Айник,са, тарихий мавзуларни ёритишда узбек театри жиддий ютукдарни кул га киритди. Натижада сахна нутк,ининг а\амияти ортди, айни чорда бу йуналишда жиддий муамиолар хам к^зга ташланди. Мана шуларни хисобга олган \олда диссертацион ишда 80-90 йилларда яратилган гарихий спектаклларда нутк, масалаларини илмий урганишга жазм к,илинди. Тадкикотнинг янгилиги шундаки, мазкур даврда узбек театри учун катта кашфиёт булган, уни катта назарий-фапсафий даражага кутарган тарихий спектаклларда нутк, мавзуси илк маротаба кдралади ва назарий хулоеллир килинади.

Илмий ишда диссертант театршунослик тажрибалари ва- илмий тамойилларига таянади, манбаларни бахолаш ва бевосита асарлар тахдилига истикдол мафкураси нук,таи назаридан ёндашади.

80-90 йилларда яратилган тарихий асарларнинг сахнаний талкини сахна нутки масаласи кесимида тарил этилади. Диссертант томонидан катта илмий материал йигилган ва тартибга солинган. Бу - шу даврда чоп этилган ва^тли матбуот материаллари, актёр, драматург, режисссрлар билан сухбатлардир. Диссертант уз ишида Узбекистан Бадиий Академияси Санъатшунослик илмий-тадкикрт ^ институгида сакланаёт гаи материаллардан, А.Навоий номидаги Узбекистон Миллий ку|>бхонаои, М. Уйгур номидаги Санъат институти кутубхонаси захирасида сакданаётган адабиётлардан хамда "Узтелерадиокомпания"нинг олтин фондида сакданаётган тарихий спектаклларнинг аудио ва видео тасмаларидан фойдаланди.

Узбекистон Республикаси Президенти И.Каримовнинг маънавият хак,идаги нугкдари, театр санъатини янада ривожлантиришга кдратилган

Фармонлари, Вазирлар Ма^камасининг шу Фармонлар асосида чицарган царорлари, театршуносликда мавжуд илмий-назарий тамойиллар билан бирга ишнинг илмий-методологик асосини белгилайди.

Тадкик,отнинг илмий-назарий ва амалий а^амияти. Ишнинг илмий а:х,ам и яти шундаки, унда узбек театрида XX асрнинг сунгги боскичидзги са\на нутки борасидаги изланишлари театршуносликда илк маротаба таил Килиниб. бу сохддаги тадкикотлар узига хос якунланади ва янги XXI аср театр тажрибаси буйича олиб бориладиган ишларга туртки беради. Шу билан бирга ишда амалга оширилган таэушл, илмий умумлашмалар ва хулосалар театрларда тарихий асарлар тал^инлари буйича иш олиб борувчи актёрлар ва режиссёрлар учун амалий а\амият касб этиши, айни чогда М.Уйгур номидаги Тошкент Давлат Санъат институт ва Д.Крдирий номидаги Тошкент Давлат Маданият институтида актёр ма\орати, са,\на нугки, режиссура фанлари буйича утказиладиган амалий маил уломарда педагоглар учун манба хизматини уташи мумкин.

Тадкик,отнинг апрабапияси. Диссертация Узбекистан Бадиий Академияси Санъатшунослик илмий-тадкикот институти "Театр ва хореография" булимининг кенгайтирилган мажлисида (17.10.2003) му\окама килиниб, химояга тавсия этилган. М.Уйгур номидаги Тошкент Давлат Санъат институтининг "Драма ва кино санъати" ва "Са\на нут^и" кафедраларининг кушма мажлисида (16.01.2004) х;амда А.Крдирий номидаги Тошкент Давлат Маданият институтининг "Санъат тарихи ва назарияси" ва "Режиссура" кафедраларининг кушма мажлисида (26.01.2004) илмий семинарлардан утган.

Диссертация натижаларини иашр этилиши. Тадкикот натижалари "Театр" ва "Мул о кот" журналларида, ёш олимларнинг Санъатшунослик илмий-тадкикот институти томонидан нашр килинган "Нафосат" ва "Узбекистон санъати: тарих ва замонавийлик" тупламларида \амда Крзогистон республикасининг М.Ауэзов номидаги адабиёт ва санъат институтининг "Вопросы литературы и искусства" тупламида эълон килинган саккизта мак,олада Уз аксини топган.

Диссертациянинг тузилиши. Иш кириш, икки боб, хулоса ва фойдаланилган адабиётлар руйхатндан иборат. Диссертация 183 бет (асосий матн - 170 бет, 227 та манба)дан ташкил топган.

II. Диссертациянинг асосий мазмуни

Диссертация ишнинг умумий тавсифи, асосий мазмуни ва хулосадан иборат. Ишнинг умумий тавсифида кириш, максад ва вазифалар, диссертациянинг илмий янгилиги, илмий назарий ва амалий а^амияти асослаб берилган.

Биринчи боб - "Тарихий шахслар образларини яратишда тил ва са\навий нутк,нинг ах;амияти" деб аталади ва унда М.Шайхзоданинг "Мирзо Улугбек" трагедиясининг узбек миллий академик драма театридаги уч маротаба (1961, 1969, 1989 йилларда) амалга оширилган сах,навии талкинлари киёсий та\лил килинади. Улар орасидаги умумий жи\ат ва

фарклар курсатилади. Уйгун ва И.Султоннинг "Алишер Навоий" драмасининг мазкур театрда 1991 йилдаги сахнавий тал^ини сгцнашж пут к, масалалари кесимида муфассал тахлил килинади. Тахлил жараёнида лраманинг олдинги тплк,инлари хусусида хам фикр юритилали. 1980 йилда айнан шу театрда, 1992 йилда эса Мук;имий номидаги мусикалн театрла сахналаштирилган Т.Туланинг "Нодирабегим" драмаси хам шу йуналишда тахлил этилади.

Максуд Маъсум угли Шайхзоданинг 1961 йилда ёзилган "Мир.!о Улурбек" тарихий трагедняси драматургия ва театр санъатимиз тарихида мухлм Урин тутади. "Мирзо Улурбек" тарихий фожеасида Узбек халки тарихининг роят мураккаб, айни замонда энг мухим лаври каламга олиниб. Улурбекнинг фаолияти унинг марказини эгаллаган. Барча вокеалар. персонажлар, уларнинг хаети, такдири ана шу образ атрофига уюшган. Муаллиф Улурбекнинг интилишлари ва фазилатларини очиб беришда монолог шаклидан усталик билан фойдаланади. Трагедия марказида инсон ва жамият \аётига оид катта ва мураккаб масалалар тургани сабабли тил тасвирий воситалари асарни улугворликка тортади. "Мирзо Улурбек" трагедиясининг тил курилиши \ам насрда, хам назмда ифода этил гам. Аммо назм барибир етакчи, факат туртинчи куринишидагина насрдан фойдаланилган. Крлган хамма к,исми гузал поэзиядир. Асарда сарой аристократиясининг, рухонийлар ва оддий халк вакилларининг узига хос сузлашув услуби, давр рухияти сакданган. Монологларда бош «.а^рамон Улурбекнинг тарихий фожеаси, унинг Уз замонасидан жуда хам илгарилаб кетгани фалсафий фикрлар орцали теран ифодаланади.

1961 йилдаги сахнавий талкинда "Мирзо Улурбек" трагедиясининг тили янада гузаллашди. Сахнавий нутк, оркали асар томошабин калбига чукуррок кириб борди. Узбек сахнасида биринчн булиб буюк актёр Шукур Бурхонов яратган Улугбек образи актёрнпнг ижодий биографиясинй бойитибгина колмай, балки умумузбек театри тарихида ало\ияа са\ифалардан бирига айланган эди. Ш.Бурхонов - Сайид Обидга нисбатан к,ахр-разаби тудиб тошган булса-да, жуда босиьушк билан, чукур нафас олиб монолог бошлайди. Монологдаги бирорта тиниш белги ижрола актёр назаридан четда крлмайди. Мисралардаги асосий с^з ва жумлаларни топа олади ва уша сузнинг таъсир кучини оширишга харакаг кидали. Бундам узигина эмас, балки томошабин \ам ларзага келади. Овоз тембри пасчки регистрда ишлайди.

1969 йилда "Мирзо Улугбек" трагедияси Максуд Шайхзоданинг 60 йиллик юбилейи муносабати билан режиссёр Шариф Кдюмов ва Носир Отабоев томонидан иккинчи марта сахналаштирилди. Улугбек роли ёш ва узига ута талабчан актёр Тургун Азизовга топширилди. Сахнада фалсафий фикр юритиш, давлатни бошкаришда акд-идрок билан иш тутиш. лавр рухини ифода этишда ёш ва тажрибанинг, кисман булса-да, ахамияги бор. Шунинг учун бу Уринда Ш.Бурхонов ва Т.Азизовнинг ижроларини тпкчкослпш кийин ва моурин кам булса керак. Нутк; устида тинимсиз чехнлт килиш туфайли Т.Азизов нуткидаги охангдорликка берилиб кетиш бир оз йуколган. Купрок сузнинг туб маъносини очиб беришга интилган.

80-йилларга келиб, тарихий мавзуга, буюк аллома ва мутафаккирлар шахе и яти га эътибор кучайди. Уйгуннинг "Зебуннисо" (1982), И.Султоннинг

"Донишманднинг ёшлиги" (1981) шеърий драмалари Хамза театрида ва Ёш томошабинлар театрида сахналаштирилди. Сахнада тарихий шахслар образларини яратиш анъанасини тиклаш ва давом эттириш ма^садида актёр ва режиссёр Т.Азизов "Мирзо УлуИЗек" фожеасини кайта сахналаштиради. Режиссёрнинг пазифаси драматургнинг 60-йилларда илгари сургпн гояларида 90-йиллар учун ахамиятли жихатларни топиш, бир катор образларга янгича куз билан ёндошиш эди. Аввалги сахна вариантларида давр такозоси билан тушиб колган сахналарни тиклашга харакат килади. Максадга мувофик учта сахна куринишини киритиб. баъзи ахамиятет сахналарни кискартиради.

Бирок трагедияни сахналаштириш жараёнида пьесанинг шеърий тили ва актёрлар нутки устида алохида иш олиб борилгани йук- Режиссёрнинг узи бош ка\Рам°н образини яратиш билан банд булгани сабабли бу ишга Кули тегмаган, режиссёр ёрдамчиси эса актёрлар билан шу йуналишда иш олиб бормаган. Натижада баъзи актёрлар нуткида бакирик ва шошма-шошарликка йул куйилди. Фикр оркасидан кувишни эмас, сузни Уйнаб кетиш холагларини учратиш мумкин эди. Холбуки, актёрдаги суз хатти-харакати уз-узидан пайдо булмайди. Сахнада тарихий шахе образини яратишда факат бош кахрамон ролини уйнаган актёрнинг фаол ижросигина эмас, балки унинг атрофидаги ижрочиларнинг ма^орати хам ахамиятлидир.

Аммо спектаклда бош кахрамон образини яратган Т.Азизовнинг узи ва Гавхаршодбегим образини гавдалантирган ЯЛбдуллаева ижролари алохида ажралиб турди. Нутк борасида хам улар уз ижрочилик услубларига эга булганликлари куринди. Масалан, Т.Азизов Улугбек образини яратар экан, актёрлик санъатининг энг асосий талабларидан булмиш "кечинма санъати", "туб маъносининг очилиши" ва "нуткий характеристика"га эътибор билан каради. Унинг о\ангдор кучли овози, салобатли куриниши. темпераменти ва ички кечинмаларга бой калби устоз актёрларими мн эслатади. Актёр Улугбекнинг монологларини ижро этганда, сузларнинг туб маъноларини очиш, сахнада шохона холатни бериш, нуткий оханги. имо-ишоралари оркали к^Чрамоннинг ички рухий холатини ифода килиш ва сузни ташки хаРакатда амалга оширишни Уз олдига ижодий максад килиб Куяди. Мантикий ургу, психологик пауза ва нафасдан уз жойида фойдаланади. Образга нуткий характеристика бера олади. Монологларда гегзаметр техникасида ишлайди. Бу услуб Мирзо Улугбекнинг Сайил Обил билан тукнашувй сахнасида яхши натижа берганини курамиз. Т.Азизов уни диологларда хам куллайди.

Хуллас, доимо изланишда булган Т.Азизов "Мирзо Улугбек" трагедиясини яна театр сахнасига олиб чикар экан, буюк устоз санъаткорлар анъаналарини давом эттириш ва ривожлантириш йулидан борди. Энг мухими, у яратган спектакл замонавий жаранглади.

Алишер Навоий таваллуд топган куннинг 550 йиллигини кенг нишонлаш муносабати билан "Алишер Навоий" драмасини кайта сахналаштириш узбек тарихий шеърий драмаларни сахнага олиб чикишда муайян тажриба орттирган, режиссёрлик касбининг сир-асрорларипи жиддий узлаштиришга киришган Т.Азизовга насиб килди.

Маълумки, "Алишер Навоий" драмаси 1943 йилда яратилиб, илк бор 1945 йилда атокли режиссёр Маннон Уйгур томонидан сахнапаштирилган.

Ушанда Ллишер Навоий образи, у яшаган XV аср мухити узбек драматургиясида ва сахнада тудак;онли акс этгирилган эди. Зеро, М.Уйгур мумтоз адабиётни ва тарихли жуда яхши билар эди. Шуни таъкидлаш керакки, Уйгурнинг уз и актёр булгани учун спектаклдаги хар бир образ нуткига алохида дик,к,ат билан ёндашган. Спектаклда, айникса, Олим Хужаев яратган Навоий образи серкирра булиб гавдаланган. У устози А.Хидоятов ижросидан илхомланган булса-да, бирок образ талки нида уз йулидан борган.

Орадан нигирма пил вакг утгач, 1968 йилда "Атишср Навоий" драмасини атокли режиссёр Т.Хужаев сахналаштирган. Шуни айтиб утиш керакки, Уз сахналаштирган асарлари билан театр фаолиятини погонама-noFona юкорига кугарган Т.Хужаев М.Уйгур ва унинг анъаналарига мехр кУйган эди. "Алишер Мавоий"ни кдйта сахналаштириши хам шу ме\р ва эътикрднинг ифодаси булган. Т.Хужаев сахналаштирган вариантда режиссёр ечимини хисобга олмаганда, ижрочилар узгартирилмаган. Навоийни О.Хужаевнинг узи уйнаган.

Пьесада Навоий образи маълум даражада бурттирилганидан кагъий назар, у шубхасиз, драманинг энг улкаи ютугидир. Муаллифлар Навоий тилида шоироналик, охангдорлик, юксак рухиятни сакдаб, уни йирик тарихий шахе сифатида намоён кила олганлар. Тургун Азизов "Алишер Навоий" драмасида Навоий гакдирини кузатиб, асар тилининг гузаллигидан илхомданади. Аввалги куйилган сахна вариантларида буюк актерлар А-Ходояговг О.ХУжаев, Т.Хужаевларнинг асар тилининг жарангдорлигини оширишга жуда куп хисса кушгаклигига амин булади.

Т.Азизов "Алишер Навоий" драмасини сахналаштиришга кири'шар экаи, Хусайн Бойкарони хам шох, хам шоир булганлигини, давлатни бошкдришда унга ёрдам берган Алишер Навоийни эса унинг маслакдоши ва дусти булганлигини томошабинга етказмокчи булади. Режиссёр илгари сурган бу гояни амалга ошириш учун олдинги сахна вариантларидан тушириб колдирилган сахналарни тиклайди.

Навоий образини яратган З.Мухаммаджонов монологда сузларнинг мазмунини ичкй дард билан ижро килинишига алохида эътибор берган. У сахнага кириб хкелишидан режиссёр берган шарт-шароитдан- чикиб кетмасликка \аракат килган. З.Мухаммаджоновнинг сахнада узини тутишидан кейинги буладиган сахиалардаги вокеалар унинг хаёлидан угаётганлигини бемалол сезиш мумкин. Монолог1 нихоятда паст темпда, паст овозда ижро этилади. Паузаларда психологик хатти-харакатлар намиёь булади. Ижрода психологик паузадан махораг билан фойдаланилган. Актёр эхтиросга берилмайди. Охангдорликни хам оширмайди, сузларни олдий. Хаётий к;штиб ижро этишга харакат килади. Томошабин актёр фойдаланган психологик паузалар жараёнида шоирнинг калби чуг булиб ёнаётганини. йиглаёп-анини чу кур идрок этади. Монолог тугагач, "Эй Насимий, суб.\, ахволим дилером им га айт! мисрасини баланд овозда айтиш билан узииинг ёшлик даврига утиш учун куприк ясаб беради. Б.Му\аммадкаримов гавдалантирган ёш Навоийда навкирон туйгулари жушкин, хаРакатлари аник; ßa мулохазали булиб, бу нуткининг мусикийлигида ва табиатининг шоироналигида сезилиб туради. Шеърни ёниб укиш ва севгида бос им и к холатлари хам яхши берилган. Навоий - Б.Мухаммадкаримов сахнадаги \ар

бир вазиятга к,араб узгариб боради. Аммо шу билан бирга Б.Мухаммадкаримовнинг шеър . укишда ички дардга унчалик а\амият бермаслигини хам айтиб у-гиш керак. Шоирнинг рухиятини ифодалаш билан чекланиб колади.

Кекса Навоий ролида Е.Ахмедов \ам уйнаган. Унинг талцинида Навоий образи муайян ижодий изланишлар самараси сифатида майдонга келганлиги куриниб туради.

Хулоса килиб айтганда, театр жамоаси ва са\налаштирувчилар асардаги мураккабликдан чик;а олдилар. Т.Азизов режиссёрлик тажрибаси давомида режиссёрнинг актёрлар билан ишлаш услубига аниклик киритли. Режиссёр фа кат постановкачи эмас, балки сахна тгутцининг кунгилдагилек чик;ишида актёрга кумакдошдир, деган фикрдан келиб чикиб, суз устида ишлашда М.Уйгур ва Т.Хужаевларнинг йулини давом эттирди.

Т.Туланинг "Кулваи кахКаХа" трагедиясида энг авиали характерларнинг йирик, жонли ва кучлилиги, айникра, бош к,а\рамон Нодирабегимнинг улугворлиги узига тортади. Драматург асарни яратишда шеъриятнинг эркин ва бармок, вазнларидан, аруз вазнининг газал, рубоий сингари шаклларини уринли ишлатган. Бу билан муаллиф асардаги тарихий шахе образи - Нодирабегимнинг тилини жарангдорлигини оширишга интилган. Нодиранинг шеърий нутк;и узининг газал ва шеърлари билан уйгунлашиб кетади. Бундай усул асарнинг биринчи куринишидаёк кулланилган. Монологлар нихоятда к,иск,а ва лунда. Бу уз навбатида асар табиати ва темпо-ритм учун зарур эди. Нодирабегимнинг мамлакатда тинчлик урнатолмай, ёлгиз чеккан изтироблари ёритилган монологи, Кайсар угли Маъдалихоннинг боши берк кучага кириб крлиб, чора тополмай к.олгандаги к;иск;а монологи, бутун фожеанинг ут олишига сабабчи булган айёр ХаККУлининг Насрулло карорго\ида тузокха илиниб, умидлари пучга чик;иб айтадиган монологи бунга ёркин мисол була олади.

"Кувваи кахкаха" драмасининг сахнага кучиш жараёни жуда мураккао кечди. Асар Миллий академик драма театрида "Нодирабегим" номида салналаштиришга киришилар экан, катта хажмдаги драматик достой асосида са\навий вариант яратишда режиссёр Б.Йулдошевнинг хиссаси катта булди. Бу жараёнда у драматург Т.Туланинг узи билан бамаслахат иш олиб борди. Асардаги гузал тилни сахнада намойиш булишида, унинг жозибасини ошириш борасида муаллифнипг узи синчиковлик билан ишлайди. Т.Тула аруз вазни, газал укиш техникасини мукаммал билар эди. Актрисалар - Я.Абдуллаева, Т.Юсупова, Г.Жамилова, Д.Каримова, Ш.Сапаева, Д.Исмоилова билан нутк; устида ишлашни уз зиммасига олади. Хар бир миерадаги хижолар микдори жи^атидан чузик ва к;иска булишини, архаик сузларнинг лутавий маъносини очиб берган, лозим булганда байгларни узи ижро килиб курсатган.

Я.Абдуллаева Нодирабегим образини яратишда алохида иштиёк, билан ишлаган. Олимлар сухбати, адабиёт музейига ташрифлар, рассомлар асарларидаги тасвирларни синчковлик билан кузатиш, сузларнинг губ маълоларини апглаш, энг мухими, рол устида тинмай изланиб, образин юракка сингдира олгани учун Я.Абдуллаева сахнада гавдалантирган Нодира киёфаси таъсирли булиб чиккан. Спектаклнинг бошидаёк, актриса нутк,ида газал укиш техникасини тула узлаштирганлиги сезилиб туради.

Я.Абдуллаева босик, салобатли овозда унли товушларни охангдорлы ини ошириш, чузиб талаффуз килиш билан шоиранинг ички дардини ифодалайди.

1992 йили Мукимий номидаги узбек давлат мусика тсатрида "Нодирабегим" тарихий драмасининг мусикали варианти майдонга келди. Давр узгарган, тарихга, миллий кддриятларга эътибор кескин кучайган бир шароитда Нодирабегим фожеасини баралла айтиш ва кУрсатиш имконияти тугилган эди. Бирок режиссёр Б.Йулдошев, театр жамоаси бу имкожппдан |улл фойдаланди, деб булмайди. Агар "Нодирабегим"нинг мусикали драма сифатида са^налаштирилганини хисобга олмасак, спектаклнинг гояси. ечими Миллий театр сахнавий талкинидан деярли фарк кил.маеди. Ам.мо шунга карамасдаи "Нодирабегим" мусикали драмасининг яратилиши Мукимий театри жамоаси учун ахамиятли булди. Энг мухи ми, театр актёрларининг тажрибали драма режиссёри Б.Йулдошев билан ишлаши ижодий изланишларга йул очди. Ф.Олимовнинг асарга ёзган жозибали, ёкимли куйлари, ариялари вокеалар кетма-кетлигига жуда мое тушган. Айникса, Нодирабегим, Кора Мирза, Хожи Фаррух, Маъдалихон ва Канизак каби образларга багашлаб ёзган ариялар образлар хиракюрнни очилишига хизмат килган. Оммавий сахналардаги куповозли хор хам асар таркибига мое тушган.

Нодирабегим - З.Бойхонова спектакл давомида кУзлаган аник максад йулида харакат килади. У сузларни баланд, эмонионал овозда, них.оятда куйинчак — охангда ижро этган, нуткидаги хатти-харакатдан Нодирабегимнинг тарихда булиб угган аянчли кисматини яккол куриш мумкин. Унинг нуткида сахна нуткининг барча хусусиятлари эмоцибпал Холати билан уйгунлашиб кетган. З.Бойхонованинг талаффузи чиройли. ранг-баранг интонацияларга бой ва артикулиацион харакатларга туликдир. Шоиранинг ички кечинмаларини паст овозда ифодалайди. Актриса монологни паст овозда ижро к»лса хам, бутун томоша залига эшитилади. З.Бойхонова тарихий шахе образини яратар экан, спектаклнинг бошидан охиригача образнинг нуткий характери масаласига эхтиёткорлик билан ёндашганлигини кузатамиз. Шунингдек, актриса ашулада хам, монолома Хам кечинмани узвий давом эттиради. Яъни унинг ижросида суз билан мусика узаро уйгунлашади.

Шундай килиб, ¡Мукимий театрининг "Нодирабегим" спектакл» мусикали драма жанри талабларига тулик жавоб бермаса-да, актёрларнинг образлар устида жиддий иш олиб боргани ва эътиборли натижаларни кулга киритганлиги билан ахамиятли булди. "Нодирабегим" тилининг пухталиги. монолог ва диалогларнинг к,иёмига етказилганлиги, содда ва равонлиги юксак бадиий асарнинг муваффакиятини таъминловчи омиллардир, деб айта оламиз.

Мазкур тарихий драмаларнинг мустакиллик давридаги сахнавий талкинлари замонавий жаранглади. Айникса, бош кахрамонлар - Мирзо Улугбек, Алишер Навоий ва Нодирабегимларнинг буюк сиймолари тарихан Хакконий, бадиий жихатдан таъсирли килиб гавдалантирилди. Режиссёр ва актёрларнинг суз ва шеър устида, нутк устида жиддий ишлаганлари туфайли ижодий жараён мазмунли кечди ва энг мухими яхши натижалар

берди. Айпи чогда бундан кейин театр жамоаларининг тил ва нутк, ус гида ишлашда нималарга эътибор бериши лозимлиги хам аникланди.

Иккинчи боб - "Тарихий шеърий драмаларда мухит тасвирини яратишда са\на нутки масалалари" деб аталади. Унда тарихий мавз>даги "Искандар" (1991 й.), "Сохибкирон" (А.Орипов драмаси, 1996 й.), "Пири коинот" (\.Расул драмаси, 1998 й.), спектакллари сахна нутки йуналишида атрофлича тахлил килннади.

Профессионал театрда тарихий шеърий драмалар устида ишлаш, унинг тарихийлигини, бадиий-эстетик хусусиятларини ва томошавийлигини таъминлаш учун сахна воситалари ёрдамида асарда тасвирланган мухитни акс эттириш масаласи катта ахамият касб этади. Чунки мухит тасвири томошабиннинг даврни, кахрамон кураши ва шахсиятини турри тушунишга, тасаввурини кенгайтиришга ёрдам беради. Драма ва сахнада мухит тасвири деганда, кдхрамон яшаётган ва кураш одиб бораётган маконни, атрофидаги куршовни, шарт-шароит, вазиятни тушунамиз.

1990 йил ёш драматург Шухрат Ризаев икки парда, беш куринишни уз ичига олган "Искандар" фожеасини яратди. Бу асар А.Навопйппп: "Хамса"сига кирган "Садди Искандарий" достони асосида уз вактида дунёга келди. Ушбу достон оркали Алишер Навоий узи яшаган даврнинг энг мухим ижтимоий-сиёсий масалаларини ёритишга, Искандар образ» оркачи жамиятдаги иллатларни бартараф этиб, адолат ва маърифатни, осойишталик ва фаровонликни баркарор этадиган подшо образини яратишга интилган.

Ш.Ризаевнинг "Искандар" инсценировкасининг бутун мохияти адолат ва адолатсизлик кураши ичидаги фожеалар таджики га кдоатилган. Ундаги вокеалар куп эмас, шох Файлакуснинг угли га васияти, унинг вафоти, Искандарнинг Доро билан тук,нашуви, унинг галабаси, Искандарнинг вафоти шулар жумласидандир. Асарда хазрат Навоий кутарган умумбашарий муаммолар, гоялар, хикматлар-ривоятлар уз ифодасини толган. Муаллиф Навоийнинг тилини шундай усталик билан ишлаганки, унинг гох шеърий, гох насрий нутки укувчининг эътиборини жалб килмасдан крлмайди. Тарихий мухит тасвирини ифодалашда Ш.Ризаев шеъриятдаги охангларни драматик асарга к^чишига ахамият берди. XV а.р рухини, Навоий услубиятини са^лашга харакат к,илди. Соф адабий талаффузни акс эттирди. Айникса, асарда иштирок этувчи Навоий, Жомий, Афлотун, Сукрот, Балинус, Букрот каби файласуфлар нуткида шу х°лаг кузатилади.

1991 йил Аброр Хидоятов номидаги узбек давлат драма театри \ам Навоийнинг юбилейи муносабати билан театрнинг бош режиссёри Б.Йулдошев Ш.Ризаевнинг инсценировкасини сахналаштиришга карор килди х^мда муаллиф билан ижодий хамкоРликии бошлаб юборди. "Искандар" спектаклини сахналаштирар экан, Б.Йулдошев эски анъанавий йулдан бормади, сахнада буюк зот Алишер Навоийнинг янги бир киррасини кашф зтишни ният килди. Актёр А.Рафиков Навоий образини яратиш масъулиятини олар экан, инсценировкани синчковлик билан укиб чикди. Сунгра Навоийнинг "Хаыса"си ва насрий баёни билан танишиб чикди. Актёр булгани учун овозини баралла куйиб уциди. Достопдагн. гуг.л тил, охангдорлик уни мафтун этди. А.Рафиков режиссёр билан доимий

хамкорликда образнинг тили ва нуткий характерный сахнадан тушмай к,ай'1а-к,аГ1та машк, килди. Бирок, ижродан кунгли тулмади. Чунки "Хамса"пп укиш пайтида Навоийминг тили унинг бутун вужудини камраб олган эди. Актёрни к,изик;тирган нарса Алишер Навоий шеър, газал, рубоий ёки достон битаётганидаги холати цандай булганлигидир. А.Рафиков арузда укиш техникасининг к,онун-к,оидасини зукколик билан узлаштирди. Рукнларни, киска ва ч^зик б^тинларни, шеърий мисрани, \ар бир интонацияни, хар бир пауза ва ургуни сезишга харакат килди. Нихоят, А.Рафиков рол устида ишлашда узига хос услубни топди ва бу билан мохир актёр эканлигини исботлади. Айтилажак фикрнинг тулик етиб боришига катта ахамият берди. Мисраларни шархлашдан эринмади. Ижрода шеърий нуткнинг оханг меъёрини топишга, вазнини бузмасликка ва ритмни хам зсдан чикармасликка харакат килди. Шунинг учун >(ам тарихий му\ш\ лавр рух,и бошкаларга Караганда А.Рафиковниттг нуткида аник ифодаланли

Спектаклдаги вокеаларни чамбарчас боглашда режиссёр куллаган ажойиб усул А.Рафиковнинг тарихий мухитда яшашга янада купрок имкон туяцирди. Негаки, Навоий газаллари асосида янграётган (М.Тешабоева ьа М.Азизовлар ижросида) мусикий оханглар остида А.Рафиков ижро ^илган шеърий ва насрий матнлар баъзан кутаринки, баъзан гам/ин кайфияиа уйгунлашган. Спектаклнинг бошланишидан тортиб, сахналарни бир-бнрига улашда укиладиган достон шеърий матнларида актёр овозилаги охангларнинг сифатини ошириш билан бирга ритм, туб маънонинг очилпшй ва кечинма санъатига катта эътибор берди. Спектаклдаги вокеаларнинг характерига караб Навоий - А.Рафиковнииг нуткидаш оханглар хам узгариб бораверади. Масалан, Доро ва Искандар билап буладиган мулокотларда одций опаки нуткка якинрок охангда, томошабинларга гапирганида, бироз кучлирок, таъсирлирок охангдл, са\наларни бир-бирига боглашда эса шеърий матндаги о\англорликпи классик тарзда ошириб ижро килади.

Искандар образини актёр Э.Носиров зиддиятларга тулиб тошган шох сифатида гавдалантирди. Искандар образини яратиш учун эса аруз вазнини тулик узлаштириш шарт эмас, факат Искандар образининг характери ва ички хиссиётларйни аникрок очиб бериш учун темпо-ритм, психофизик хатти-харакат, нуткий характер каби масалалар устида купрок бош котириш лозим эди. Э.Носиров ижросида бу масалаларга маълум даражада эътибор берилган. Вокеаларга ишонган, гоянинг ич-ичига кирган холда, гох Уйчан-мушохадали, го\ ички тулгониш, изтироб, гох К^ХР^и, мустабид ох,англар, харакатлар билан ёркин буёкларда ифода килган. Лекин Искгщпр катнашадиган деярли барча сахналарда купрок бир хил хатти-харакатлар, хаддан зиёд шиддатли эхтиросларга берилиш ва кучли изтироблар чекиш холлари кузатилади. Уншгг нуткида хам худди шундай холни курамиз. Масалан, Навоий, хор, Элчи (Доро) билан буладиган мулокотларда бу аник, сезилади. Искандар Дарвеш киёфасида сузлаганда, урушда голиб булиб Равшанакка уйланган пайтда ва улими олдидан онаси билан гаплашганда, эхтирослар пасайиб, купрок уй-фикрга берилади. Майин кайфият ва сокин да лиарда у акдпи, жозибали булиб куринади. Аммо бундай лахзалар жуда оз.

Хуллас, "Искандар" спектакли куп йиллар давомида йигилиб к^паи

муаммоларни хал этишдаги изланишлар натижаси булди. Унинг режиссер томонидан узбек сахнасида юнон фожеаси шаклида талк,ин этилиши янги услубнинг яратилганидан даракдир. Бу билан режиссёр нафакдт томошабинларга, балки театр актёрларини фаолиятида хам узгаришларга таъсир курсатди. Актёрларнинг тилини, нутк,ини Навоий ижоди билан. шеърияти билан чархлади.

Сахна асарида тарихий мухитни яратиш, тарихий кахрамонни м>ипмн тарихий макомда ва мухитда яшашини таъминлаш масаласи мустакиллик туфайли вужудга келган яна икки тарихий драма ва уларнинг сахнавий талкинларида намоён булди. А.Ориповнинг "Сохибкирон" шеърий драматик достони (1996) ^амда Х-Расулнинг "Пири коинот" шеърий драмаси (1997) айнан мана шу му\итни майдонга келтирган асарлардир.

А.Ориповнинг "Сохибкирон" поэтик драмасида Амир Темур шахсияти, фаолияти па мавке-макомига дойр фикр, во^еалар уз аксини топган. Аммо муаллиф асарда Амир Темур шахсиятини идеаллаштирмайли. Аксиний ут зотни уз даврининг вакили сифатида тасаввур к,илиб, сохибкироннинг фаолиятини яшаётган тарихий мухитдан ажратмаган холда тасвирлашга ингилади. Тарихий мухит теран-фалсафий, мушохадаларга бой, кескин ва шиддатли тукнашувларга асосланган килиб тасвирланади.

Режиссёр О.Салимов "Сохибкирон" драмасини сахналаштиришга киришар экан, муаллиф илгари сурган гояларни кенг камровли мизансахналарда ёритишга харакат килди. Сахнавий асар.ча конфликт тасвирини ойдинрок, акс этишида ёрдам беради. Шундан келиб чикиб, режиссёр спектаклда тарихий мухитни жонли акс эттириш максадила асардагн энг кучли ту^нашув сахналарга катта эътибор беради. Асар матнини хам шунга монанд равишда кискартиради.

Амир Темур образини Миллий театрнинг етакчи актёри Т.Муминов гавдалантирди. Актёр Амир Темурни сахнада донишманд сифатида курсатар экан, унинг нупчида албатта давр рухини акс эттиришгп харакат кнлалн. Хис-туйгуларями шеърий охангларга мослаштиради. Унинг эркин, ни\оятда босик, ва таъсирли гаплари партнёри - Амир Х.усайн (артист Р.Каримов)нинг хатти-харакатини кучайтиришга ёрдам беради. Тук,нашув жараёнидаги матп киск,артирилганига карамай, Т.Муминов кенг планда ишлайди, яъни фактга тугри бахо беришда аник, хатти-харакат к,илади. Нугцидаги босикдик билан доно фикр юритиши, кези келганида, Каттикдулликни \ам курсатувчи жарангдор оханглардан фойдаланади. Т.Муминов сбразнинг нутрий характерини топишда купрок, чапи.чип фактларга таянгап. Тарихий китобларни укир экан, Амир Темурни кала и -к;омати келишган эркак эканлигини, кишиларга муомаласи хам ёкимли. юмшок; ва дустона муносабатда булгани хакидаги маълумотларга кузи •гушган. Шундан келиб чикиб, асардаги матнларда к«йен с уз цлй чоъпла. Кандай жаранглашига алохида эътибор берган.

Амир Хусайн - Р.Каримовнинг юриш-туриши, хукмдорларга хос кийипиши тарихий мухитга жуда мое тушган. Амир Тсмурнн куролмлсл,"/;: ички изтироб ва аламлари актёрнинг куз карашларида яккол акс этади. Аммо нугкида тарихий шароит хисобга олинмагандек туюлади. Хатги-харакагида, нутк,ий охангларида Амир Темурга нисбатан булган муиосабатларида бироз ишончеизлик сезилади. Амир Темурнинг кинояли

гапларидан таъсирланмайди. Нуткида бир хиллик намоён. Зеро, Р.Каримов образнинг характерини очишда умумийликдан келиб чиккан.

Боязид (актёр Э.Комилов) \амда Амир Темур (актёр Т.Муминов) тукнашуви сахнаси хам эътиборга молик. Икки хукмдор, икки кучли шахе узаро гоявий-эмоционал кураш олиб борадилар. Бу учрашувда иккала актёр хам бутун мах;оратларини ишга солганлар. Э.Комилов яратаётган образининг холатини, унинг нутрий характерини белгилашда оргикча уринишларга берилмайди. Чунки актёр бунинг окибатида сузларнинг таъсир кучи сусайиб кетишини яхши билади. Тарихий му\итни юракдан Хис к;ила олиши, х°латни таъсирчан ифодалаши ва шунга мое гапириши актёрнинг махоратидан далолат беради. Темур билан тУкнашар экан, магл'убиятга чидай олмай цийналаётганини очик,, ба^ирик, овозда эмас, балки ички кечинма ва титрок; овоз ох;англарида сезиш мумкин.

Т.Муминов мана шу тУкнашув лахзаларида овозига ортик;ча куч берпб юборган. Эмоционал хатти-харакатлар меъёридан ошиб кетгандек туюлади. Спектаклдаги охирги сахна - Амир Темурнинг Ахмад Яссавий билан иккинчи парда олтинчи куринишдаги учрашуви алохида эътиборга молик. Бу сахна хар томонлама пухта ишланган булиб, мухит тасвирини беради. Спектаклнинг мухитини ташкил килишда хор ах^миятлидир. Драмада хор умуман берилмаган. Бу режиссёрнинг топилмасидир. Спектакл устида ишлаш жараёнида Амир Темурнинг узун монологлари, узи билли гаплашадиган са\налари актёрнинг хатти-харакатлари билан тУлдирилган булса^-да, "режиссёрнинг назарида жуда КУРУК ва зерикарли булиб куринаверади. Тезлик билан оммавий сахна ташкил этиш, асар маншгини бузмаган х°лда хорнинг гапларини ёзиб чикишга киришади. Хорда объектга булган муносабат нутк масалаларига хам°канг равишда кучайтирилиши керак эди. Амир Темурнинг холаги, ички кечинмалари хорнинг холатидл, овозида сезилиб туриши лозим эди. Аммо спектаклда хорнинг нутки шароитга мое килиб ишланмагани учун ижрода актёрлар моногонликка йул кУйишган. Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, актёр мухит яратишда учта асосий компонентга жиддий эътибор бериши лозим. Бу - тасаввур, ички харакат йуналиши, эмоционал хатти-харакат.

"Сохибкирон" спектаклида тилга олиб утилган актёрлар тарихий хакикатга таяниб, ижодий бурилиш ясадилар. Актёр Теша Муминов эса Амир Темур киёфасида халкимиз хотирасида мухрланиб крлди.

Ахмад ал-Фаргонийга багишланган спектакллар орасида \.Расулнинг "Пири коинот" шсърий драмаси асосида Миллий академик драма театрида яратилган спектакл бадиий-эстетик маданият, пухта режиссёр ечими. персонажлар муносабатларидаги мантик, тилининг гузаллиги, актёрлар махоратининг толилмаларга бойлиги ва таъсирчанлиги билан ажралиб туради. Режиссёр В.Умаров яратилажак спектаклда давр ру\и ва му\1П тасвирини сахна безакларида хамда актёрлар ижросида кандай намоён Кил и ш хакида чукур мулохаза юритган. Спектакл мукаддимасидаёк, томошабин 1Х-Х аср мухитини, дин ва илмдаги карама-каршиликларни кул олдига келтиради. Спектаклнинг кейинги вокеаларини сабрсизлик билан кутади. Вокеалар давомида Ал-Фаргоний ва Ал-Зокир уртасидаги карамл-к,аршилик кескинлашиб бораверади. Одатда тарихий спектаклларда мухш тасвирини яратишда спектаклнинг шаклига тегишли декорация, либослар.

мусик,а, сахна ёритгичлари, шовкинлар катта ахамиятга эга булади. Аммо сахна асарининг мазмунини ифодалашда, тарихий давр, мухит, шароитни тасвирлаб беришда актёрларнинг махорати, нутки мухим уринни эгаллайди.

"Пири коинот" спектаклида мухит ва давр рухини ифодалашда сахна нуткининг купгина масалаларига, яъни нуткий характеристика, i уб маънонинг очилиши ва темпо-ритмга эътибор берилганлигини курам из. Актёрлар нуткида, айникса, темпо-ритм аник; белгиланган.

Фаргоний - F-Хожиев Мисрда булган чоиарида бир куриб севиб долган киз хозирда ёнгинасида турганлигига ишонмайди. Кечинма оркали темпо-ритмни кучайтиради. РДожиев каХРамоннинг бошидан кечирган изтиробларини эслаш, куз олдига келтириш оркали томошабинни унинг Фирдавсга булган му^аббатига ишонтира олади. У шоира олдида шоир булиб кетади. Муаллиф Фаргоний тилидан давр рухиятини акс эттиришда "излаймен", "бузлаймен", "чорламуш", "порламуш" каби сузлардан фойдаланган. Актёр бу сузлардаги унли товушларга тушадиган босимни пластик оханг билан ижро этишга интилган.

Фирдавс - С.Юнусованинг ички ритми ташки темпга холати билан уйгунлашиб кетади. Бу ерда темпо-ритм нуткдаги мусикавий оханг билам богаанади. Максадини мисраларни якунловчи сузлардаги охирги унлиларни чузиб ижро к,илиш билан ифодалайди. Актриса хам партнёрнинг нуткий охангига мое равишда лук,маларни буришга харакат цилади. Бу икки актёр -ижросида нуткдаги темпо-ритм масаласининг хамма элементларини: ритм, такт, пауза, хис-хаяжонни кузатиш мумкин. С.Юнусова Фирдавс образи устида ишлаганда, сузнинг мантикдга купрок эътибор берган. Тушунилмаган сузларнинг туб маъносини очмагунча ижрога кул урмаган. Талаффузда сузлардаги маънони очишда кучли босим бериб, чиройли оханглар топган. У катнашадиган барча сахналарда нутедаги эмоционал жушкинлик акс этган.

Темпо-ритм масаласи хусусида ran кетганда, спсктаклда ал-Зокир образини яратган Эркин Комиловнинг ижро услуби эътиборни тортали. Чунки актёр илм-фан, маърифатнинг янгиликларига карши гурух бошлики ал-Зокир образини характер ва темпо-ритмдан келиб чиккан холла яратди. Э.Комилов образнинг ички кечинмаларини психологик холатда ва нуткдаги характерда ифодалайди. .Хар бир сузнинг хатти-харакатига, кап дай жаранглашига ва бу нутк оркали омади кулдан кетишига карамасдан усталик билан уз мак,сади йулида жаллод була олган инсон киёфасини намоён булишига жиддий эътибор берди. Э.Комилов хар галги ижросида "эмоционал х°лат" техникасини мукаммал Узлаштиргани туфайли муваффакиятга эришади. Яъни актёр сахнага чикмасдан олдинок узида мухитнн ташкил этади. Бу илмий тил билан айтганда, сахна ортидаги, яъни "кулис'даги мухит дейилади.

Юкорида тахлил килингам спектакллар куйидаги хулосаларни чикаришга асос беради: тарихий драмаларда тарихий мух,ит авваламбор драманинг узида, унинг тилида, кэхрамонининг маълум максад йулидаги курашида, дуч келадиган тукнашувларда, тарихий шахслар образларининг узаро муносабатларида, карашларида акс этиши лозим. Шу маънода "Искандар", "Сохибкирон", "Пири коинот" асарларининг матни эътиборли

булганини курамиз. Тарихий драмаларда тарихий му\ит тасвиринп с;\на восигалари \амда актёр ижрочилиги орк>али юзага чикдришда режиссёрнинг ма^орати мухим ахамиятга эга^ "Искандар", "Сох;ибк;ирон", "Пири кои нот" спектакллари режиссёрлар Б.Йулдошев, О.Салимов ва В.Умаровнинг бу со\ада яхши ижодий ютукдарни кулга киритгандарини намоён этди. Улар ¡урли-ту.ман са.\на воснталарини бир-бирига омухта вл \ Ггг>'п игг:.!пг:<!!'. айникра, актёрларнинг имкониятларини очиш ва ишга солиш оркали ишончли тарихий мухит тасвирига эришдилар. Та\лил этилган сисктакллар тарихий образлар ва улар яшайдиган макон, мухит, шарт-шароитларни яратишда актёрлар махорати. айникса, уларнинг тилга, шеъриятга муносабати, билими, сахна нуг^ининг узига хос хусусиятларини руёбга чикаришда олиб борган изланишлари мухим ахамият касб этганини намойиш килди. Бу мат>нода "Искандар" спектакли к</прок образнинг ппи ва нуткий характерини топиш, "Сохибкирон" спектакли асисан, конфликт тарихий персонажлар тукнашуви асосида хис-туйгу, кечинма, холатларпп белгилаш, "Пири коинот" спектакли нуткий характеристика, туб маънони очилиши ва темпо-ритм йуналишида к,арадар экан, актёрларнинг нугк,и аник функционал еазифаларни бажариш билан бирга мухит тасвиринп яратишда \ам бошка сахнавий воситалар билан тенгма-тенг иштирок этганига амин буламиз.

///. ХУЛОСА да диссертация буйича илмий умумлашмалар к^илинали. театрларда сахна нуткини ривожлантириш чора-тадбирлари буйича таклиф, . фикр-мулохазалар билдирилади.

Мамлакатимиз тарихида бурилиш боскичи булган, халкимиз миллий мустакилликка эришган 80-90 йилларда тарихий шеърий драмаларниш сахналаштирилиши томошабинларнинг маънавий ва маданий хаётида мухим вокеа булди. Энг мухими, ушбу жараёнда режиссёр ва актёрларнинг янги а плоди устоз санъаткорларнинг рол ва суз устида ишлаш :^н^.:lп■»cн^"■ давом эттирди. Шу бахона, биринчидан, сахна ижодкорларида тарихш. мумтоз асарларга эьтибор кучайди, иккинчидан, мазкур шеърий драмаларнинг сермазмун ва гузал тили узлаштирилди, таргиб килинди. Тарихий шахе нуткининг шакли ва меъёрини топиш мухим ижедпи вазифалардан булиб, тил ва талаффузда акс эттирилаётган давр ру\л сезилган х°лда замонавий томошабинга тушунарли жаранглади.

Куриб чик,илган спектаклларда шеърий нучк асосий там! Хисобланиб, ижрочилар шеърнинг белги, конун-кридаларши:, элементларини яхши тушунган холда шеърий нутк,ни узлаштиришда шеърий драманинг шаклига катта ахамият берганларида, теги шли натижаларга эришдилар. Шу билан бирга баъзи актёрларнинг нуткила шеърий услуб камдан кам сезилиб, купрок шеърий шаклни прозаик нутккд айлантириб ижро этиш холлари кузатилди.

Спектакллар тахдили ва кузатишлар шуни курсатдики. шеърий нутк -бу маълум образнинг тузилишини йулга солиб турувчи кучлир. Бута шеърий нуткнинг \ар бир сатридаги асосий сузларнинг хатги-\аракати ахамиятлидир. Актёр шеърий асарни уз нутк,ига кучириш учун шеър Укишда тажрибали булиши, шеърий матнни хеч кимнинг ёрдамисиз тахлил к и л а олиши шарт, акс холда шеърий нутк прозаик нуткка айланиб к,олади. Бу жараёнда куйидагиларга эътибор бериш керак:

1. Шеьриятда суз кдлршш сшушб ^олиш, мазмудддги асосий фикрни маълум жумлаларда зрис ^ила олищ

2. Шеьрий нущлд овоз имкониягларини бо1щара олищ ва овоз охщгларини муайян фикрларни ифода 1^илишга ^аратищ

3. Шегьрий нущда асосий фикрни еггказиб бериш ка мисраларда ретмни бузмасдан мангш^ий пауза ва урруларни анш$ белгилащ

4. Шеьриятда нущ доимо ршмга буйсуншпини хаёлдан ^очирмаслик;

5. Шеьрий мисрашшг бош булата ёки охирига тушадиган суз ургуларини о1$лай билищ

6. Шеьрий драмаларда рол ижро эгсувчи актёр жуда капа техник тайёргарлик, яыш яхши дикция, тарбияланган нафас, овоз ва чиройли талаффузга эга булиши лозимлиппш назарда тупан хэдда нущ усгида иш олиб бориш.

Теаггр режиссёрлари ва егук акгёрлар билан утказилган су^батлар нагижасида са^на нущи борасцадги камчиликлар МУйгур номидаги Тошкент давлат санъат инсппушни бшириб, тсатрларш ишга келаёгган ёш актёрларда учраши ^айд зггалди. Уларнинг нущ усщад ишлашда режиссёр курсатиб бсрган з$аракатдан нарига угалмасликлари таъкидланди. Фикримизча, ёш акгёрларнинг, айищса, дасглабки ^адамларцад уларт — тил ва нущ мдадншпи буйича театрда мавжуд анъаналар Myxjrmra олиб кириш уга музрм.

Диссертацияиинг асосий мазмуни ^уйидаш илмий тупламлар ва журналларда эълон ^илиншн:

1. Хол*щулова Г.Э. Нущ - са^на курки. //Ж Театр. 2000. №4.22-6.

2. Холиеулова Г.Э. Са^нани актёр безайди. // Ж. Театр. 2001. №5.22— 23— 6.

3. Холи^улова Г.Э.Сазрш пущи ва жонли тил. // Ж-Муло^от. 2002 №1. 35—6.

4. Холикулова Г.Э. "Мирзо Улугбек" тарихий драмасида тил масалалари. // Сборник научных трудов мсиодых искусствоведов "Нафосат". - Т.: Media-land. 2001. -с.144-47.

5. Холикулова. Г.Э. Акгёрлар нущида Навоий шеьрияга. // Ж Театр. 2002. №5. . Ю-И-б.

6. Халикулова Г.Э. Маннон Ушур - выдаогцнйся режиссёр узбекскою театра и мастер по сценической речи. // Сборник научных трудов. Вопросы литературы и искусства. 4-выпуск - Алматы,: Инсштуг литературы и искусства имМАуэзова, 2002 - с.59-63.

7. Холикулова Г.Э. Саэрщлд тарихий мурт тасвири. // Ж Теагр. 2003. №2 20— 21-6.

8. Холшулова Г.Э. Тарихий шеьрий спегааклларда нущ санъат Узбекистан санъати. Тарих ва замошвийлик. Ёш олимлариинг илмий—амалий конференцияси материаллари. — Т.: Яши аср анлоди, Ж)3. —50—51—6.

Холикулова Г.Э.

Санъаттунослик фанлари иомзоди илмий даражасига талабгор Холикулова Гузал Эркиповианинг 17.00.01 - театр саиъати ихтисослиги буйича "^збек тарихий драмаси талкипида сахна нутци масалалари (80 - 90 йиллар)" мавзуидаги диссертациясниинг КИСКДЧА МАЗМУНИ

Калитли сузлар: Театр, театр санъати, сахна нугки, режиссура, актёр, актёр майората, образ, спектакл, тарихий шахе, мухит.

Тадкицот объекта: XX аернинг 80-90-йиллари давомида сахналаштирилган тарихий шеърий драмалар ва уларнинг сахнавий талкинларида тил ва сахнавий нутк муаммолари.

Ишпинг мащсади: 80-90 йилларда яратилган тарихий драмалар ва уларнинг сахнавий талкинлари тахлили асосида узбек адабий тили ва нуткининг урни ва ахамиятини аникдаш, бу даврда сахна нуткининг ахволи ва муаммоларини Урпшишдан иборатдир.

Тадкицот методи: Илмий ишда диссертант театршунослик тажрибалари ва илмий тамойилларига таянади, манбаларни бахолаш ва бевосита асарлар тахлили га истиклол мафкураси нуктаи назаридан ёндашади.

Олинган натижалар ва уларитгг япгилиги: Танланган даврда яратилган тарихий шеърий спектаклларнииг тили, сахна нутк;и воситалари, драматург-режиссёр-актёр муносабатлари ёритилди. Сахнада нутк маданияти анъаналари, биринчи узбек театри акггёрлари авлодининг сахнавий нутк услуби, тажрибалари янгидан Урганилди. Тарихий шахе образларини яратишда тил ва нуткнинг ахамияти, тарихий ва бадиий хакик3тнинг Кандай ифодаланиши кузатилди. Тарихий мухит масаласи пьесалар матни негизида ва актёр ижрочилиги нуктаи назаридан урганилди. Узбек театрида муаммога айланиб бораётган нутк борасидаги камчиликларнинг келиб чикиш сабаблари аникданди ва уларни олдини олиш учун янги чора-тадбирлар ишлаб чикилди ва илмий муомалага киритилди.

Амалий ахамияти: Ишда амалга оширилган тахлил, илмий умумлашмалар ва хулосалар театрларда тарихий асарлар талкинларй буйича иш олиб борувчи актёрлар ва _режиссёрлар учун амалий ахамият касб этиши, актёр махорати ва сахна нуткини урганишда манба сифатида хизмат килиши мумкин.

Тадбиц этиш даражаси ва щтисодий самарадорлиги: Мавзу буйича 8 та илмий макола эълон килинди, мазкур нашрлар илмий тадкикотнинг асосий мазмунини акс эттиради.

К^ллатпп сохаси: Диссертация материалларидан Узбекистан театр санъатига багашланган тадкикотлар ёзишда, М.Уйгур номвдаги Тошкент Давлат Санъат институт и хамда А.КрДирий номидаги Тошкент Давлат Маданият институги талабларига сахна пущи йуналиши буйича укув КУлланмалар, маърузалар, амалий манп"улотлар утказишда фойдаланиш мумкин.

РЕЗЮМЕ

диссертации Халикуловой Гузаль Эркиновпы ва тему "Вопросы сценической речи в интерпретации узбекской исторической

драмы (80-90-е годы)" на соискание ученой степени кандитата искусствоведения по специальности 17.00.01 - театральное искусство

Ключевые слова: Театр, театральное искусство, сценическая речь, режиссура, актер, актерское мастерство, образ, спектакль, историческая личность, среда.

Объект исследования: Проблема языка и сценической речи в исторических драмах и их сценических интерпретациях, созданных в 80-90-х годах XX века.

Цель работы: Определение места и значения узбекского литературного языка и сценической речи в исторических драмах и их сценических интерпретациях, путем анализа спектаклей; изучение состояния и проблем сценической речи исследуемого периода.

Метод исследования: В работе диссертант опирается на методологию театроведения, на его опыт и научные принципы; к анализу сценических произведений и образов, к их оценке, подходит с точки зрения идеологии независимости.

Полученные результаты и их новизна: Изучены средства языка и сценической речи исторических спектаклей в стихах избранного периода, выявлена творческая взаимосвязь драматурга-режиссера-актсров и значение этого содружества в создании образов. Обобщен опыт работы над сценической речью актеров узбекского театра первого поколения, заложенные ими традиции в этой области. Исследовано значение языка и сценической речи в создании образа исторической личности, в изображении исторической и художественной правды. На основе текста пьес и основополагающих принципов актерского мастерства, и в первую очередь сценической речи изучена проблема исторической среды. Выявлены недостатки в области сценической речи, превращающиеся в проблему для узбекского театра, и их причины; сформулированы предложения по их устранению, и они внедрены в научный обиход.

Практическая значимость: Анализы избранных спектаклей, проведенные в работе, научные обобщения и заключения могут стать практическим пособием для актеров и режиссеров при воплощении на сцене исторических драм, а также верным источником при изучении актерского мастерства и сценической речи.

Степень внедрения и экономическая эффективность: По теме исследования опубликованы 8 научных статей, отражающие содержание диссертации.

Область применения: Материалы диссертации могут быть использованы в разработке исследовательских работ по театральному искусству, в создании учебных пособий, подготовке докладов, практических занятий в области сценической речи для студентов института искусств им. М.Уйгура и института культуры им. А.Кадыри.

RESUME

Thesis of Haliqulova Guzal Erkinovna on the academic degree competition of the candidate of fine art science, speciality 17.00.01 - theatrical art: "Questions of scenic speech in the interpretation of nzbek historical drama (80-90 years)"

Key words: Theatre, theatrical art, scenic speech, producing, actor, actor's skill, image, performance, historical person, environment.

Subject of the inquiry: A problem of language and scenic speech in historical dramas and their scenic interpretations creating in 80-90s of the XX century.

Aim of the inquiry: Definition of a place and meaning of uzbek literary language and scenic speech in historical dramas and their scenic interpretations, by the analysis of performances; study of a condition and problems of scenic speech of the researching period.

Method of inquiry: In dissertation the researcher bases on methodology of theatre science, on its experience and scientific principles; on the analysis of scenic products and images, to their estimation approaches from the point of view of ideology of independence.

The results achieved and their novelty: The means of language and scenic speech of historical performances in verses of the elected period are investigated, the creative interrelation of the playwright-producer-actors and meaning of this commonwealth in creation of images is revealed. The experience of work above scenic speech of the actors of the uzbek theatre of the first generation traditions, incorporated by them, in this area is generalized. Is investigated meaning of language and scenic speech in creation of an image of the historical person, in the image of the historical and art truth. The problem of historical environment is investigated on the basis of the text of plays and basic principles of actor's skill, and first of all of scenic speech. The lacks are revealed in the field of scenic speech turning into a problem for the uzbek theatre, and their reason; the offers on their elimination are formulated, and they are introduced into scientific uses.

Practical value: The analyses of the elected performances which have been carried out in work, scientific generalizations and conclusions can become the practical manual for the actors and producers at an embodiment on a stage of historical dramas, and also correct source at study of actor's skill and scenic speech.

Degree of ember and economical effectivity: On a theme of research are published 8 scientific articles reflecting the contents of the dissertation.

Sphere of usage: The materials of the dissertation can be used in development of research works on theatrical art, in creation of the manuals, preparation of the reports, practical occupations in the field of scenic speech for the students of Institute of arts by named M.Uygur and Institute of culture by named A.Kadiri.